Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 15535
Proposta d'acord del Ple de 24 de setembre de 2015 per la qual s'aprovà el programa de Participació Ciutadana (PPC) en la revisió del Pla General d'Ordenació Urbana (PGOU)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple d'aquest Ajuntament, en data 24 de setembre de 2015, va aprovar el programa de Participació Ciutadana (PPC) en la revisió del Pla General d'Ordenació Urbana (PGOU), que és del següent tenor literal:

PROPOSTA D'ACORD QUE S'ELEVA AL PLE MUNICIPAL AMB MODIFICACIONS «IN VOCE» PER A L'APROVACIÓ DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA EN LA REVISIÓ DEL PGOU

«L'apartat primer de l'article 143.1 del Reglament de la LOUS per a Mallorca regula els programes de participació ciutadana en la redacció del pla general: “Per garantir i ampliar els drets d'informació, d'iniciativa i de participació ciutadana als quals es refereix l'article 12 de la LOUS en el procés de formulació del pla general o en el de la seva revisió, l'òrgan municipal competent, simultàniament a l'acte o a l'acord mitjançant el qual es decideix iniciar els treballs de la seva formació, podran aprovar el programa de participació ciutadana a què es refereix el seu article 37.2.a), que expressarà les mesures i les actuacions previstes per garantir i fomentar els expressats drets d'iniciativa, d'informació i de participació dels ciutadans i de les ciutadanes, i es podrà acordar prèviament o simultàniament a la publicació de l'avanç del pla”.

La regulació del contingut de la memòria exigeix la integració del programa de participació ciutadana a fi de garantir l'efectivitat dels drets de participació legalment reconeguts. L'article 37.2.2.a) de la Llei 2/2014, de 25 de març, d'ordenació i ús del sòl, determina que l'esmentada memòria “ha d'establir les conclusions derivades de la informació urbanística rellevants per a l'ordenació del territori, analitzar les alternatives possibles i justificar el model escollit, les determinacions de caràcter general i les determinacions corresponents a les diverses classes de sòl”, de forma que haurà de referir-se a “a) La integració del programa de participació ciutadana que l'ajuntament hagi aplicat durant el procés de formulació i tramitació del pla per garantir l'efectivitat dels drets de participació que reconeix la legislació aplicable”.

Per la seva part, l'article 143.2 del reglament de la LOUS per a Mallorca estableix que: “El programa de participació podrà comprendre tant la fase prèvia a la redacció del pla general com el període de formació i les fases posteriors, a partir de la convocatòria d'informació pública, amb la finalitat de facilitar tant la divulgació i la comprensió dels objectius i del contingut dels treballs de planejament com la formulació d'al·legacions, suggeriments o propostes alternatives durant la informació pública preceptiva que s'ha de convocar després de l'aprovació inicial.

Pot referir-se, en funció de la fase en què s'apliqui, al següent contingut:

a) Contingut en relació amb la fase prèvia al període d'informació pública:

1r. Accions d'informació i comunicació, que difonguin l'acord d'iniciar el planejament general i que facilitin les dades necessàries per informar suficientment del seu abast i característiques. Aquestes accions poden comprendre la publicació i exposició al públic d'un avanç i els actes informatius, les conferències, la presentació d'estudis previs i altres instruments similars.

2n. Canals de participació en els quals es defineixin els diferents instruments que es posaran a disposició de la ciutadania i les institucions per recollir les seves opinions, així com per facilitar el debat i la presentació de propostes. Es podran incloure enquestes, entrevistes, debats en grup, tallers de propostes i similars. En qualsevol cas, els canals prevists hauran de perseguir la intervenció dels sectors de població significatius en el territori i no limitar-se a una crida genèrica a la participació. Aquestes actuacions podran complementar-se a través de mitjans telemàtics.

3r. Sistema de recollida i anàlisi de les aportacions realitzades i presentació de l'informe de resultats de l'esmentat procés.

b) Contingut en relació amb el període d'informació pública:

1r. Mecanismes d'informació sobre l'ordenació que proposa el pla general aprovat inicialment.

2n. Mecanismes d'informació per donar a conèixer l'obertura de l'esmentat període i quin serà el sistema de recollida d'al·legacions i propostes de forma que se’n faciliti la presentació, habilitant els mitjans i els espais adequats d'acord amb les característiques del territori.

c) Contingut en relació amb la fase posterior al període d'informació pública:

1r. Informe de valoració de les propostes i iniciatives presentades en totes les fases del procediment d'elaboració.

2n. Mecanismes de publicitat del contingut de l'informe de valoració”.

A la vista de l'exposat, i considerant que l'aprovació d’aquest programa incidiria sobre les competències del Ple en matèria d'aprovació d'instruments de planejament urbanístic establertes per l'article 22 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local, aquesta Batlia eleva al Ple l'aprovació de la següent

PROPOSTA D'ACORD

PRIMER. Aprovar el Programa de Participació Ciutadana (PPC) que a continuació es descriu, d'acord amb les següents mesures:

1. Creació de la Comissió d'Assessorament i Seguiment de la Revisió del Pla (CAS):

1.1. Composició de la Comissió d'Assessorament i Seguiment de la revisió del Pla (CAS):

1. President: tinent de batle d'Urbanisme, Antonio García Moles.

2. Vicepresident I: director general d'Urbanisme, Jaume Carbonero Malbert, arquitecte.

3. Vicepresident II: regidor de Participació, Fernando Alcaraz.

4. Responsable de procés participatiu: director general de Participació, Juan A. Marcos Gutiérrez.

5. Secretària del director general d'Urbanisme.

6. Equip tècnic municipal:

Cap de servei de Planejament

Cap de servei d'Urbanisme

Cap de servei de Medi Ambient

Coordinador de Patrimoni

Cap de servei de Vies i Obres

Gerent de Calvià 2000

Cap de secció tècnica d'Habitatge

7. Assessors:

- Tres tècnics de reconegut prestigi en matèria d'urbanisme nomenats pel batle.

- Tres representants de col·legis oficials professionals competents en matèria d'urbanisme.

- Un representant del GOB.

8. Un assessor tècnic de cada grup polític municipal.

1.2. Funcionament de la Comissió d'Assessorament i Seguiment de la revisió del Pla (CAS):

1.2.1. Reunions periòdiques amb una periodicitat mínima mensual, amb ordre del dia comunicat pel director general d'Urbanisme, amb una setmana d'antelació.

1.2.2. Cada proposta de modificació inclosa en la revisió del PGOU definitiva durà incorporada una fitxa de traçabilitat de la proposta. Aquesta permetrà determinar l'origen exacte de la modificació i el procés que s'ha seguit per incloure-la en la revisió del PGOU.

1.2.3. La Comissió d'Assessorament i Seguiment valorarà i emetrà dictamen no vinculant sobre les propostes de modificació recollides en els diferents processos de participació, recollint la disparitat d'opinions en cas que es produïssin. Aquest dictamen s'incorporarà a la fitxa de traçabilitat de la proposta.

1.2.4. En aquestes reunions no es prendran acords, si bé se n’aixecaran actes que es publicaran a través del portal del Pla.

1.2.5. La durada d'aquesta Comissió està prevista fins a l'aprovació provisional de la revisió del Pla General.

1.2.6. El responsable del procés participatiu no prendrà part en la deliberació sobre els continguts de les propostes, les quals vehicularà perquè se’n faci dictamen tècnic i polític.

1.2.7. Les convocatòries seran públiques, així com totes les reunions de la Comissió, a les quals podran assistir com a oients tots els ciutadans i ciutadanes de Calvià.

2. Creació d'un PORTAL INFORMÀTIC ÚNIC per informar i recollir opinions en relació a la revisió del Pla General:

En el Portal de Participació de l'Ajuntament de Calvià s'obrirà una secció sota el nom de «PGOU Participatiu», en la qual la ciutadania i els actors polítics podran proposar i obrir línies de debat sobre aspectes clau de la revisió del nostre PGOU, com poden ser les zones verdes o l'accessibilitat, entre d’altres qüestions.

Les propostes formals es faran sota una matriu predeterminada per a la seva valoració per la Comissió d'Assessorament i Seguiment de la revisió del PGOU.

S'entaularà comunicació directa entre els membres del govern local de Calvià i de la Comissió d'Assessorament i Seguiment de la Revisió del PGOU, per accedir, donar suport o mostrar el desacord amb les propostes fetes tant per la ciutadania com per les preexistents des de l'any 2000.

3. Creació d'una OFICINA D'ATENCIÓ URBANÍSTICA (OUA) per informar i recollir opinions en relació a la revisió del Pla General:

Durant els períodes d'exposició pública el seu horari de funcionament serà:

  • Tots els matins de dilluns a divendres, ambdós inclosos, de 9,00 a 14,30 h.
  • Les horabaixes de dimarts i dijous de 16,00 a 19,30 h.

4. Fer REUNIONS PÚBLIQUES a cada nucli de població per recollir aportacions al desenvolupament de la revisió del Pla.

Es desenvoluparan dos tipus de fòrums presencials per facilitar la participació de tots els veïns i veïnes.

Per una banda, es duran a terme fòrums temàtics, en els quals es tractaran aspectes claus com els espais esportius, naturals, l'adaptació i accessibilitat de les vies o qualsevol altre element que la ciutadania decideixi tractar en relació al procés de revisió del PGOU.

Aquests fòrums podran ser promoguts tant des de l'Ajuntament com des de la ciutadania.

Per altra banda, es duran a terme fòrums territorials. Cadascun d'aquests fòrums territorials es duran a terme a cada nucli de població. Aquests fòrums seran promoguts per l'Ajuntament i convocats pels regidors de zona.

5. EXPOSICIÓ PÚBLICA de les LÍNIES BÀSIQUES DE LA REVISIÓ DEL PLA:

La publicació de l'aprovació pel Ple de les línies bàsiques de la revisió del Pla s'anunciarà amb una antelació mínima d'un mes.

La Comissió d'Assessorament i Seguiment de la Revisió del PGOU donarà per finalitzada la fase de línies bàsiques de la revisió del Pla i en proposarà al Ple l’exposició pública per un termini de dos mesos.

Durant aquest termini d'exposició pública, les esmentades línies bàsiques seran presentades a cada fòrum territorial i posades a disposició en el web de Participació del Pla, així com en l'Oficina d'Atenció Urbanística per garantir la participació de la ciutadania en la proposta definitiva de les esmentades línies bàsiques.

Durant el termini d'exposició pública de dos mesos, podran presentar-se ALTERNATIVES I PROPOSTES DE MILLORA de les LBRP.

6. EXPOSICIÓ PÚBLICA DE L'AVANÇ DE LA REVISIÓ DEL PLA: Document de criteris i objectius.

La publicació de l'aprovació pel Ple de l'Avanç de la Revisió del Pla s'anunciarà amb una antelació mínima d'un mes.

La Comissió d'Assessorament i Seguiment de la Revisió del PGOU donarà per finalitzada la fase d'Avanç de la Revisió del Pla i en proposarà al Ple l’exposició pública durant un termini de dos mesos.

Durant aquest termini d'exposició pública, l'esmentat Avanç es presentarà a cada fòrum territorial i es posarà a disposició en el web de Participació del Pla, així com en l'Oficina d'Atenció Urbanística per garantir la participació de la ciutadania en la proposta definitiva de l'esmentat Avanç de Planejament.

Durant aquest termini d'exposició pública de dos mesos, podran presentar-se ALTERNATIVES I PROPOSTES DE MILLORA de l'AVANÇ (SUGGERIMENTS).

7. EXPOSICIÓ PÚBLICA de l’APROVACIÓ INICIAL DE LA REVISIÓ DEL PLA:

La Comissió d'Assessorament i Seguiment de la Revisió del PGOU donarà per finalitzada la fase d'Aprovació Inicial de la Revisió del Pla i en proposarà al Ple l’exposició pública per un termini de TRES MESOS.

Durant aquest termini d'exposició pública, l'esmentat document d'Aprovació Inicial serà presentat a cada fòrum territorial i posat a disposició en el web de Participació del Pla, així com en l'Oficina d'Atenció Urbanística per garantir la participació de la ciutadania en la proposta definitiva de l'esmentat document d'Aprovació Inicial.

Durant aquest termini d'exposició pública, podran presentar-se ALTERNATIVES I PROPOSTES DE MILLORA del document d'Aprovació Inicial (AL·LEGACIONS).

8. DIFUSIÓ DE TOTES LES MESURES DEL PLA I DE LES CONVOCATÒRIES DEL PROGRAMA DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA

  • Es crearà un portal únic a internet per difondre la Revisió del Pla General.
  • Es publicaran anuncis a la premsa local de difusió de Calvià i a tres diaris de més tirada.
  • S'editaran les LÍNIES BÀSIQUES DE LA REVISIÓ DEL PLA, amb un mínim de 5.000 exemplars.

SEGON. L'acord d'aprovació d’aquest Programa de Participació Ciutadana es publicarà mitjançant edicte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el web municipal. El seu contingut podrà ser consultat telemàticament o de forma presencial en el Servei de Planejament d'aquest Ajuntament, de 9 a 14 hores, de dilluns a divendres».

Calvià, 14 d'octubre de 2015

El tinent de batle de Turisme, Comerç i Urbanisme
(Per delegació de Batlia de 15 de juny de 2015)
Antonio García Moles