Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HISENDA I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES
Núm. 14626
Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques per la qual s’aprova la convocatòria per formar part de la borsa d’assessors especialistes que poden ser proposats com a instructors d’expedients disciplinaris incoats per faltes greus o molt greus a membres de les policies locals de les Illes Balears i els criteris de gestió
Versió PDF
Fets
1. Mitjançant la Resolució de 16 de novembre de 2007, la consellera d’Interior va aprovar la llista d’assessors especialistes inclosos en la borsa d’instructors d’expedients disciplinaris incoats a agents de policia local de les Illes Balears. Posteriorment, la composició d’aquesta borsa es va modificar mitjançant les resolucions de 29 d’agost de 2013 i de 10 de gener de 2014.
2. La posterior Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, exigeix també que el nomenament de la persona instructora en els procediments disciplinaris per faltes greus o molt greus ha de recaure en una persona inscrita en la borsa d’especialistes gestionada per la Direcció General d’Emergències i Interior.
3. El temps transcorregut des de l’aprovació de la borsa creada l’any 2007 ha motivat la necessitat de deixar sense efecte la borsa anterior amb l’objectiu, d’una banda, de renovar la composició de les persones que la integren i, d’altra banda, de concretar els criteris de gestió de la borsa per donar seguretat jurídica als membres que la integren.
Fonaments de dret
1. L’article 80 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.
2. L’article 23 del Decret 45/1995, de 4 de maig, de règim disciplinari de la funció pública de les Illes Balears.
3. L’article 190 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
4. L’article 2.3.d del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, mitjançant la Direcció General d’Emergències i Interior, competències en matèria de coordinació de les policies locals.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria per formar part de la borsa d’assessors especialistes que poden ser proposats com a instructors d’expedients disciplinaris incoats per faltes greus o molt greus a membres de les policies locals de les Illes Balears.
2. Aprovar les bases reguladores de la convocatòria per formar la borsa així com els criteris de gestió en els termes que s’estableixen respectivament en els annexos 1 i 2.
3. Disposar que la Direcció General d’Emergències i Interior aprovi un protocol relatiu al procediment que s’ha de seguir per a la instrucció d’expedients disciplinaris incoats a membres de les policies locals de les Illes Balears.
4. Instar l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP) perquè imparteixi la formació corresponent a les persones que es trobin en situació de disponibles a la borsa d’assessors especialistes que poden ser proposats com a instructors d’expedients disciplinaris incoats a membres de les policies locals de les Illes Balears.
5. Deixar sense efecte la Resolució de la consellera d’Interior de 16 de novembre de 2007 per la qual s’aprova la llista d’assessors especialistes inclosos en la borsa d’instructors d’expedients disciplinaris incoats a agents de policia local de les Illes Balears, així com les resolucions de la consellera d’Administracions Públiques de 29 d’agost de 2013 i de 10 de gener de 2014, que la modifiquen.
6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució –que exhaureix la via administrativa- es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que es publiqui, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà que es publiqui, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 21 de setembre de 2015
La consellera d’Hisenda i Administracions Públiques
Catalina Cladera Crespí
ANNEX 1
Bases de la convocatòria per a la formació de la borsa d’assessors especialistes que poden ser proposats com a instructors d’expedients disciplinaris incoats a membres de les policies locals de les Illes Balears
1. Aquestes bases tenen per objecte la formació de la borsa d’assessors especialistes que poden ser proposats com a instructors d’expedients disciplinaris incoats a membres de les policies locals de les Illes Balears que es preveu en l’article 80 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.
2. Poden formar part de la borsa d’assessors especialistes per a la instrucció d’expedients disciplinaris incoats a membres de les policies locals de les Illes Balears totes les persones que reuneixin els requisits següents:
a) Tenir la condició de funcionari de carrera de les policies locals de les Illes Balears o pertànyer, també com a funcionari de carrera, als subgrups A1 o A2 de l’Administració autonòmica o local de les Illes Balears.
b) Trobar-se en la situació de servei actiu com a funcionaris de carrera.
c) No haver estat condemnades penalment, ni tenir antecedents penals no cancel·lats ni haver estat objecte de sancions disciplinàries pendents de cancel·lació en el seu expedient personal.
d) No trobar-se incurses en un procés judicial penal ni en un expedient disciplinari.
3. Poden sol·licitar formar part de la borsa d’assessors especialistes en aquesta convocatòria les persones que tenguin la condició de funcionàries de carrera de les policies locals de les Illes Balears i que compleixin els requisits que s’exigeixen en l’apartat anterior.
Els funcionaris que en vulguin formar part ho hauran de comunicar al seu ajuntament, el qual podrà demanar a la Direcció General d’Emergències i Interior que els incorpori a la borsa, amb la formalització de la sol·licitud corresponent, en la qual s’ha d’acreditar que la persona candidata compleix els requisits que s’exigeixen per formar part de la borsa.
El termini de presentació de les sol·licituds és de quinze dies naturals comptadors des de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
4. D’acord amb el que disposa l’article 5 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i l’article 12 del Reial decret 1720/2007, de 27 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament de desenvolupament d’aquesta Llei, juntament amb les sol·licituds a què es refereix l’apartat anterior, s’ha d’incloure el consentiment exprés dels sol·licitants perquè les dades facilitades siguin recollides i tractades en un fitxer de titularitat de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques.
La finalitat d’aquest tractament és gestionar tant la inclusió en la borsa com els processos que se’n derivin per ser designats com a instructors d’expedients disciplinaris incoats a membres de les policies locals de les Illes Balears.
En qualsevol moment poden exercir els drets reconeguts en la Llei, en particular els d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició, adreçant-se per escrit a la Direcció General d’Emergències i Interior.
5. En el termini màxim d’un mes comptador des de la finalització del termini per presentar les sol·licituds, mitjançant una resolució del director general d’Emergències i Interior, quedarà constituïda la borsa d’assessors especialistes per a la instrucció d’expedients disciplinaris, la qual cosa es comunicarà als ajuntaments i als funcionaris que en formin part. La borsa estarà formada per tots els funcionaris que ho hagin sol·licitat i que compleixin els requisits que es fixen en l’apartat 2.
Si alguna persona en queda exclosa perquè no compleix aquests requisits, abans de dictar la resolució que preveu el paràgraf anterior se li notificarà l’incompliment i se li atorgarà un termini de tres dies perquè pugui al·legar el que consideri oportú perquè es pugui tenir en compte en la resolució de constitució de la borsa.
ANNEX 2
Criteris de gestió de la borsa d’assessors especialistes que poden ser proposats com a instructors d’expedients disciplinaris incoats a membres de les policies locals de les Illes Balears
1. Una vegada constituïda, la gestió ordinària de la borsa d’assessors especialistes per a la instrucció d’expedients disciplinaris la durà a terme l’Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears (ISPIB), adscrit a la Direcció General d’Emergències i Interior, d’acord amb els criteris que s’estableixen a continuació.
En qualsevol moment, d’ofici o a sol·licitud dels ajuntaments, la Direcció General d’Emergències i Interior pot incloure en la borsa, constituïda d’acord amb les bases d’aquesta convocatòria, noves persones que estiguin interessades a formar-ne part, sempre que compleixin els requisits que es fixen en l’apartat 2 de l’annex 1 d’aquesta Resolució.
2. Abans de la incoació d’expedients disciplinaris als membres de les policies locals de les Illes Balears per la presumpta comissió de faltes greus o molts greus, els ajuntaments han de sol·licitar a la Direcció General d’Emergències i Interior que proposi la designació de la persona instructora de l’expedient corresponent.
2.1 En la sol·licitud, l’ajuntament ha d’especificar quina o quines són les presumptes faltes greus o molt greus comeses i la categoria de la persona a la qual es pretén incoar l’expedient.
2.2 L’Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears (ISPIB), adscrit a la Direcció General d’Emergències i Interior, ha de seleccionar un membre de la borsa d’assessors especialistes, d’acord amb els criteris següents:
a. La persona proposada ha d’estar en situació de disponible en la borsa. Es troben en situació de no disponible les persones que, de forma sobrevinguda un cop estiguin incorporades a la borsa, no compleixen els requisits que es preveuen en les lletres b, c o d de l’apartat 2 de l’annex 1 d’aquesta Resolució, i es mantenen en aquesta situació fins que no cessi l’incompliment.
b. Amb caràcter general, la persona proposada ha d’haver realitzat la formació corresponent de l’Escola Balear d’Administració Pública per poder ser nomenada instructora d’aquests expedients. No obstant això, no és necessari haver fet aquesta formació:
1. Quan es tracti de funcionaris que acreditin haver instruït un mínim de tres expedients per faltes greus o molt greus en els dos darrers anys.
2. Quan, de forma transitòria mentre aquesta formació no s’imparteixi, es tracti de persones incloses en la borsa, en situació de disponibles, que provenen de la llista d’assessors aprovada per la Resolució de la consellera d’Interior de 16 de novembre de 2007 per la qual s’aprova la llista d’assessors especialistes inclosos en la borsa d’instructors d’expedients disciplinaris incoats a agents de policia local de les Illes Balears.
3. Quan, de forma excepcional, en la borsa no hi hagi cap persona que reuneixi els requisits necessaris per ser proposada i es designi un instructor d’acord amb la forma que es preveu en la lletra f d’aquest apartat 2.
c. La persona proposada ha de ser funcionària de carrera de les policies locals de les Illes Balears i pertànyer a la mateixa escala o a una de superior que la de la persona a la qual s’ha d’incoar l’expedient disciplinari. També poden ser proposats assessors especialistes altres funcionaris de carrera sempre que pertanyin al mateix subgrup o a un de superior que el de la persona a la qual s’ha d’incoar l’expedient disciplinari.
d. La designació s’ha de fer tenint en compte les circumstàncies següents:
1. Proximitat geogràfica en funció de l’illa on estigui ubicat el municipi que efectua la sol·licitud, excepte que l’ajuntament sol·liciti expressament que l’instructor sigui d’una altra illa.
2. Dins de la relació de candidats per illa i ordenats de forma alfabètica, s’aniran designant candidats de forma successiva i rotatòria, sempre que reuneixin els requisits per ser proposats en funció de la categoria de la persona a la qual s’ha d’incoar l’expedient disciplinari.
e. La persona proposada pot renunciar a la proposta de designació amb la presentació d’un escrit a l’Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears en el termini d’un dia des que rebi la resolució corresponent. La manca reiterada de justificació de les renúncies pot determinar l’exclusió de la borsa mitjançant una resolució de l’òrgan competent.
f. Quan sigui necessari designar un instructor d’una escala o subgrup determinat i no hi hagi cap persona en la borsa que pertanyi a aquesta escala o subgrup, la Direcció General d’Emergències i Interior pot proposar la inclusió en la borsa de persones que compleixin els requisits de l’apartat 2 de l’annex 1 i que siguin de l’escala esmentada o d’una de superior o del mateix subgrup o un de superior amb experiència professional en la instrucció d’expedients disciplinaris.
3. Amb la incorporació prèvia en l’expedient d’una declaració jurada de la persona a la qual es vol proposar que acrediti la seva situació de disponible en la borsa, a l’efecte que preveu la lletra a de l’apartat anterior, el director general d’Emergències i Interior ha de dictar una resolució en la qual ha de proposar a l’ajuntament interessat el nom de l’assessor especialista perquè el nomeni en el decret d’incoació de l’expedient disciplinari.
4. Quan concorri alguna causa justificada que motivi la necessitat de designar un nou assessor especialista, l’ajuntament ho ha de comunicar a la Direcció General d’Emergències i Interior perquè pugui efectuar una nova proposta. L’ajuntament també podrà sol·licitar el canvi d’instructor a la Direcció General d’Emergències i Interior quan la persona instructora deixi de complir, de forma sobrevinguda, els requisits que es preveuen en les lletres b, c o d de l’apartat 2 de l’annex 1.