Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ALAIOR
Núm. 14543
Aprovació Conveni per a la realització de pràctiques acadèmiques externes curriculars dels estudiants de grau
Versió PDF
Fem públic que per Resolució d'Alcaldia número 2015-0737, de data 22 de setembre de 2015, es va aprovar el Conveni de col·laboració entre la Universitat de les Illes Balears i l'Ajuntament d'Alaior, per a la realització de pràctiques acadèmiques externes curriculars (annex I), així com també el contingut del document annex II de “vist i plau per a fer pràctiques externes recognoscible”, per la qual cosa es publica en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 8 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, que literalment diu:
“CONVENI PER A LA REALITZACIÓ DE PRÀCTIQUES ACADÈMIQUES EXTERNES CURRICULARS DELS ESTUDIANTS DE GRAU
Palma, de 2015
REUNITS
D’una part, Misericordia Sugrañes Barenys, batlessa de l'Excm. Ajuntament d'Alaior (d’ara endavant, també, l’entitat col·laboradora), amb domicili al carrer Major, núm. 11, CP 07730 Alaior, i amb CIF P0700200I.
I de l'altra, el Degà de la Facultat de Dret de la Universitat de les Illes Balears (UIB), el senyor Francisco López Simó (Resolució del Rectorat 11064/2014, del dia 10 de juliol de 2014—FOU núm. 403, de 31 de juliol), per delegació del Rector de la Universitat de les Illes Balears, en virtut de la Resolució 10148/2012, d’1 de febrer (FOU núm. 360, de 17 de febrer).
Ambdues parts es reconeixen mútuament capacitat suficient per atorgar el present conveni, i per això
EXPOSEN
I. Que l’Estatut de l’estudiant universitari, aprovat pel Reial decret 1791/2010, de 30 de desembre, reconeix, a l’article 8, el dret dels estudiants de grau a «disposar de la possibilitat de realització de pràctiques, curriculars o extracurriculars, que es poden fer en entitats externes i en els centres, estructures o serveis de la universitat, segons la modalitat prevista i garantint que serveixin a la finalitat formativa d’aquestes» (apartat f) i a «comptar amb tutela efectiva, acadèmica i professional [...] en les pràctiques externes que es prevegin en el pla d’estudis» (apartat g). Per altra banda, l’article 24 d’aquest Estatut regula les pràctiques acadèmiques externes, la tipologia i les característiques generals, així com l’extensió de la seva realització a tots els estudiants matriculats en qualsevol ensenyament impartit per les universitats o els centres que hi estan adscrits.
II. Que l’Acord normatiu 10336/2012, de 8 de juny, pel qual s’aprova la normativa de gestió de pràctiques externes dels estudiants de la UIB en empreses, entitats o institucions, a l’article 1.1, estableix que les pràctiques externes són una activitat de naturalesa formativa realitzada pels estudiants de la Universitat i supervisada per la UIB. L'objectiu és permetre a l'alumnat aplicar i complementar els coneixements adquirits en la seva formació acadèmica i afavorir l'adquisició de competències que el preparin per a l'exercici d'activitats professionals i facilitin la seva ocupabilitat.
III. Que els Estatuts de la Universitat, a l’article 147.1, estableixen que la UIB fomentarà una adequada política de convenis amb institucions i empreses.
IV. El seu interès per desenvolupar aquest conveni de col·laboració entre ambdues parts en relació amb la realització de pràctiques acadèmiques externes curriculars dels estudis de grau per als estudiants.
Per tot el que s’ha exposat anteriorment, les parts
ACORDEN
Primer. Objecte del conveni
L’objecte d’aquest conveni és el desenvolupament de la regulació de les pràctiques acadèmiques externes dels alumnes de la UIB.Les pràctiques acadèmiques externes són curriculars: configurades com a activitats acadèmiques integrants del pla d’estudis.
Segon. Finalitat de les pràctiques
La finalitat de les pràctiques, de conformitat amb les previsions de l’Acord normatiu 10336/2012, és:
a) Contribuir a la formació integral dels estudiants complementant el seu aprenentatge teòric i pràctic.
b) Facilitar el coneixement de la metodologia de treball adequada a la realitat professional en què els estudiants han d’operar, contrastant i aplicant els coneixements adquirits.
c) Afavorir el desenvolupament de competències tècniques, metodològiques, personals i participatives.
d) Obtenir una experiència pràctica que faciliti la inserció al mercat de treball i millori la seva ocupabilitat futura.
e) Afavorir els valors de la innovació, la creativitat i l’emprenedoria.
Tercer. Règim de les pràctiques acadèmiques externes dels alumnes
1. Les característiques de les Pràctiques externes del grau de Dret són regulades per l’Acord sobre reconeixement de pràctiques externes al Grau de Dret, aprovat per la Junta de Facultat en data de 29 de juny de 2012, modificat en data 12 de novembre de 2013.
2. Poden fer aquestes pràctiques els estudiants que tinguins supertats, en el moment de fer la sol.licitud, al menys 120 crèdits.
3. Els practicants faran funcions pròpies del perfil professional corresponent als estudis de grau de Dret, d’acord amb el pla de pràctiques que cada estudiant ha de fer, dins el context de l’organització general de la pràctica i amb les orientacions dels tutors de pràctiques de la UIB i dels supervisors dels centres de pràctiques. Per a tenir el vist-i-plau de les pràctiques, les hores previstes han d’arribar al menys a les 150 hores,
Tot això, de conformitat amb les previsions del projecte formatiu.
4. Els estudiants tindran dos tutors: un tutor acadèmic de la UIB i un tutor de l’entitat col·laboradora.
a) El tutor acadèmic serà un professor de la UIB, que tindrà els drets i deures establerts als articles 15 i 13 de l’Acord normatiu 10336/2012.
b) El tutor de l’entitat col·laboradora ha de ser una persona que hi estigui vinculada, amb experiència professional i amb els coneixements necessaris per realitzar una tutela efectiva, que tindrà els drets i deures establerts als articles 16 i 9 de l’Acord normatiu 10336/2012.
El tutor de l’entitat col·laboradora tindrà dret a l'obtenció d'un certificat acreditatiu de la labor realitzada.
5. L’avaluació de cada estudiant en pràctiques la realitzarà el tutor de la UIB, de conformitat amb els procediments establerts per la UIB.
La UIB, acabades les pràctiques externes, ha d’emetre un document que les acrediti que ha de contenir, almenys, els aspectes recollits a l’article 14.4 de l’Acord normatiu 10336/2012.
6. Els estudiants que facin les pràctiques acadèmiques externes estaran, si escau, sota la cobertura de l’assegurança escolar i de les pòlisses d'assegurança de responsabilitat civil i d’accidents que la UIB té concertades.
7. L’estudiant té dret a realitzar les proves corresponents a l’avaluació dels estudis en què està matriculat i l’entitat col·laboradora té l’obligació de concedir-li els permisos necessaris per realitzar les proves indicades.
Quart. Drets i deures dels estudiants en pràctiques
Els estudiants, durant la realització de les pràctiques acadèmiques externes, tindran els drets i deures establerts als articles 5, 6 i 14 de l’Acord normatiu 10336/2012.
Cinquè. Exclusió de relació laboral
1. La realització de les pràctiques acadèmiques externes, atès el seu caràcter formatiu, no donarà lloc, en cap cas, a obligacions pròpies d'una relació laboral. A més, la seva realització no podrà donar lloc a la substitució de la prestació laboral pròpia de llocs de treball.
2. En cas que al final dels estudis l’estudiant s’incorpori a la plantilla de l’entitat col·laboradora, el temps de les pràctiques no es computa als efectes d’antiguitat ni l’eximeix del període de prova, llevat que a l’oportú conveni col·lectiu aplicable estigui expressament estipulada alguna cosa diferent.
3. Els estudiants que facin pràctiques acadèmiques externes estan exclosos del règim general de la Seguretat Social, en els termes de les previsions del Reial decret 1493/2011, de 24 d’octubre, pel qual es regulen els termes i les condicions d’inclusió en el règim general de la Seguretat Social de les persones que participen en programes de formació, en desenvolupament del que preveu la disposició addicional tercera de la Llei 27/2011, d'1 d'agost, sobre actualització, adequació i modernització del sistema de la Seguretat Social.
Sisè. Comissió de seguiment
Es crea una comissió de seguiment que serà formada per dos representants de la UIB i dos representants de l’entitat col·laboradora. La comissió esmentada coordinarà les relacions entre la UIB i l’entitat col·laboradora indicades en l’execució d’aquest conveni.
A més, la comissió resoldrà els problemes d’interpretació i compliment que es puguin plantejar respecte del present conveni. Abans de presentar, quan sigui pertinent fer-ho, els litigis produïts davant els òrgans jurisdiccionals ordinaris, s’haurà d’intentar la conciliació en el si de la comissió esmentada.
Setè. Protecció de dades
La UIB té inscrit al Registre General de l’Agència Espanyola de Protecció de Dades, amb el codi 2102791435, el fitxer Estudiants de pregrau, la finalitat del qual és la gestió acadèmica i administrativa dels estudiants de pregrau de la Universitat de les Illes Balears.
La Universitat de les Illes Balears garanteix els drets prevists a la legislació vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal i aplica les mesures de seguretat de nivell mitjà corresponents a ambdós fitxers.
Els estudiants poden exercir els drets d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició davant el Secretari General de la Universitat de les Illes Balears.
Vuitè. Vigència
El present conveni entrarà en vigor a partir de la data de la signatura i la vigència s’estendrà fins a la finalització de l'any acadèmic; serà renovable automàticament per anys acadèmics en cas que no es denunciï. La denúncia ha de fer-se amb una antelació de dos mesos.
En tot cas, qualsevol de les parts el pot resoldre sempre que hi hagi avís previ a l'altra part, fet amb una antelació mínima de sis mesos a la data prevista per fer-ho.
La resolució del present conveni no afectarà la realització de les pràctiques externes dels estudiants que estiguin en curs.
Novè. Normativa aplicable
En tot allò que no preveu aquest conveni, serà aplicable l’Acord normatiu 10336/2012, així com l’Acord normatiu 10715/2013, de 24 de juliol, pel qual s’aproven els criteris d'aplicació de l’Acord normatiu 10336/2012.
Desè. Resolució de conflictes i jurisdicció competent
Les qüestions litigioses sorgides de la interpretació, la modificació, el desenvolupament i els efectes que es puguin derivar de l’aplicació del present conveni, les resoldrà la comissió de seguiment prevista a l’acord sisè. Si les dues parts no arriben a un acord, sotmetran les qüestions litigioses als òrgans de la jurisdicció contenciosa administrativa amb seu a Palma, amb renúncia expressa a qualsevol jurisdicció que els pugui correspondre.
Onzè. Denominacions
Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquest conveni apareguin en gènere masculí, s'han d'entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.
Com a prova de conformitat amb tots i cada un dels acords detallats en aquest conveni, ambdues parts el signen en dos exemplars al lloc i en la data indicats a l’encapçalament.
Per l’entitat col.laboradora Per la Universitat de les Illes Balears,
Diligència
El present model de conveni (ref. 2474) el va aprovar el Consell de Direcció de data 1 de febrer de 2012 i el va ratificar el Consell de Govern en data 17 de febrer de 2012, de conformitat amb el que estableixen els articles 24.2.24 i 147.2 dels Estatuts de la Universitat de les Illes Balears, aprovats pel Decret 64/2010, de 14 de maig (BOIB núm. 76, de 22 de maig).
El text ha estat revisat per l’Assessoria Jurídica el 31 de juliol de 2013, en compliment de l’acord del Consell de Direcció del dia 30 de juliol de 2013.”
Annex II
VIST I PLAU PER A FER PRÀCTIQUES EXTERNES RECOGNOSCIBLE
|
ALUMNE/A |
|
|
Nombre de crèdits superats al moment de fer aquesta sol·licitud |
|
|
PROFESSIONAL AMB QUI ES FARAN LES PRÀCTIQUES EXTERNES |
|
|
ADREÇA DEL PROFESSIONAL |
|
(aquí s’ha de posar el nom del professional, professió i dades de contacte)
|
Breu resum de les activitats que es pensen desenvolupar durant les pràctiques externes
|
|
Assenyali quines competències es treballaran durant les pràctiques externes (recordi que al menys han de treballar 3 de les competències relacionades a continuació) |
|
|
|
Competència 3: Coneixements jurídics avançats. Conèixer i comprendre els fonaments, els últims desenvolupaments o les tendències emergents en algunes matèries escollides per l’alumnat. |
|
|
Competència 6.2: Comprensió i anàlisi de textos jurídics: textos judicials. Comprendre, sistematitzar i obtenir la fonamentació rellevant (ratio decidendi) de textos judicials. |
|
|
Competència 7.2: Aplicació del Dret: selecció i obtenció de fets. Seleccionar els fets rellevants en un relat fàctic complex, identificar els absents que podrien tenir implicacions pràctiques i determinar com provar-los i com els afecta el joc de la càrrega de la prova. |
|
|
Competència 7.3: Aplicació del Dret: procediment. Identificar els instruments judicials, administratius o privats disponibles per a la resolució d'un problema determinat. |
|
|
Competència 7.4: Aplicació del Dret: prospectiva. Preveure les conseqüències jurídiques futures o potencials de l’execució actual d’un acte determinat. |
|
|
Competència 11: Negociació i mediació. Conèixer i saber emprar tècniques de negociació i mediació en problemes jurídics. |
Entre el professional del Dret i l’alumne/a no hi pot haver parentiu de consanguinitat fins al quart grau o d’afinitat fins al segon, ni amistat íntima, ni existir una relació laboral, ni tampoc poden compartir-hi despatx professional o estar-hi associat per a l’assessorament, la representació o la direcció.
Alumne/a
Data
Vist i plau
Professional amb qui es faran les pràctiques externes
Data
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar alternativament o un recurs de reposició potestatiu davant l’òrgan que l’ha dictada en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, o un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Si s'opta per interposar un recurs de reposició potestatiu no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que aquell s’hagi resolt expressament o se n'hagi produït la desestimació per silenci. Tot això, sens perjudici de poder interposar qualsevol altre recurs que es pugui estimar més convenient en dret.
Alaior, 23 de setembre de 2015
La batlessa
Misericordia Sugrañes Barenys