Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 14510
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la Gestió de residus en el carrer Itàlia, 25 del polígon industrial de Maó promogut per Servei de Gestió de Residus de Menorca, S.L., Maó. (91a/14)
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’article 44 de la llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 17 de setembre de 2015,
“ATÈS
1.Que el projecte consisteix en dur a terme l’activitat de classificació, emmagatzematge temporal i transferència de residus perillosos i no perillosos i en l’activitat de destrucció confidencial de documents en diferents formats, en el carrer Itàlia núm. 25, en el polígon industrial de Maó.
2.Que el projecte s’insereix en l’annex II de la Llei 11/2006, de 14 de setembre.
3.Que el Ple de la Comissió de Medi Ambient va acordar en data 30 d’octubre de 2014 no emetre informe del projecte fins que no s’esmenessin tota una sèrie de deficiències detallades a l’Acord, incloent les mancances recollides en l’informe del Servei de Sanitat de la DG de Salut Pública de 01/07/2014.
4.Que posteriorment a l’Acord del Ple de la CMAIB de 30/10/2014, s’ha rebut a la CMAIB nova documentació per tal d’esmenar les esmentades mancances i que aquesta documentació ha tingut en compte la major part dels requeriments de l’esmentat Acord.
5.Que la nova documentació inclou, respecte de la inicial, l’increment de codis LER que es gestionaran a les instal·lacions; passant de 317 codis LER, 164 dels quals eren perillosos, a 614 codis LER dels quals 330 són perillosos i, per contra, la disminució de la quantitat de residus (en tones) que es preveu tractar i emmagatzemar.
6.Que entre les operacions de gestió previstes a les instal·lacions, d’acord amb la Llei 22/2011, de 28 de juliol, s’ha afegit l’operació R13, a les operacions D15 i R12 previstes inicialment, i per tant s’ha inclòs l’actuació d’emmagatzematge temporal de residus amb el destí final de ser sotmesos a operacions de valorització.
7.Que en la nova documentació s’han millorat les mesures protectores per tal d’evitar la contaminació del sòl, en relació a la gestió dels possibles lixiviats i abocaments accidentals.
8.Que d’acord amb l’informe del Servei d’Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics de dia 11/09/2014, malgrat que el projecte s’ubica en un polígon industrial, aquest es troba en zona de vulnerabilitat de contaminació d’aqüífers moderada i dins perímetres de restriccions moderades de 7 pous d’abastiment urbà i que aquesta administració informa favorablement amb condicions.
9.Que el Servei de Sanitat de la DG de Salut Pública ha emès en relació a la nova documentació presentada informe favorable, amb dues observacions (19/06/2015).
10.Que no s’ha tingut en compte la possibilitat de contaminació de les aigües de neteja de la cambra frigorífica on s’emmagatzemaran els residus sanitaris, en el cas d’abocaments accidentals.
11.Que una vegada analitzat els criteris de l’art. 44 de la Llei 11/2006 es considera el següent:
a.No es tracta d’un projecte de grans dimensions. No es preveu l’increment de generació de residus sinó que pel contrari es tracta d’una activitat de gestió de residus. Pel que fa al risc de contaminació d’aqüífers, s’inclouen mesures protectores i correctores i es compta amb l’informe favorable de la DG de Recursos Hídrics, el qual inclou una sèrie de condicionants per a disminuir aquest risc. Des del punt de vista del risc d’accidents, tenint en compte la necessitat de complir la normativa sectorial vigent i que per a la gestió dels diferents tipus residus (perillosos i no perillosos) es necessari autorització prèvia del Servei de Residus i Sòl Contaminats, es preveu que es minimitzi de la possibilitat d’accidents per una incorrecta gestió o emmagatzematge.
b.El projecte es desenvolupa en un polígon industrial, i per tant no es produeix ocupació de nou territori. Atesa la seva ubicació no cal considerar la possibilitat d’afecció a zones sensibles ambientalment.
c.Atesa la ubicació del projecte, no es preveu que pugui afectar a la capacitat de càrrega del medi natural.
d.Amb les mesures protectores i correctores de la documentació presentada, així com els condicionants de les administracions consultades, no es preveu que es pugui donar un impacte ambiental significatiu.
ACORDA
no subjectar a avaluació d’impacte ambiental el projecte “Gestió de residus en el polígon industrial de Maó” , ja que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, d’acord amb els criteris de l’article 44 de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, amb les mesures protectores i correctores del document ambiental i les condicions següents:
1.En el cas d’abocament accidental de residus sanitaris, el materials absorbent i les aigües de neteja utilitzades s’hauran de gestionar com a residus perillosos per un gestor autoritzat.
2.D’acord amb l’informe del Servei d’Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics:
I.Per a evitar infiltracions el cobert ha d’estar pavimentat i cada contenidor ha de disposar de sistemes de contenció de vessaments.
II.En el cas dels contenidors de substàncies líquides s’ha d’instal·lar una cubeta de retenció amb capacitat per a recollir el volum màxim del contenidor.
III.El cobert ha de comptar, a més, amb un sistema de drenatge interior que permeti la recollida de les aigües de neteja en cas de fuita/vessament/ruptura/incendi a un tanc o dipòsit prefabricat, estanc i resistent als residus emmagatzemats. Les aigües de neteja allà recollides s’han de gestionar per gestor autoritzat.
IV.Els contenidors exteriors han de comptar amb sistema de recollida de lixiviats que s’emmagatzemaran per a la possible reutilització per a reg.
V.Els contenidors exteriors s’han de disposar de forma que no hi puguin entrar les aigües d’escorrentia de la resta d’instal·lacions.
VI.En el cas de que l’edifici compti amb fossa sèptica, s’haurà d’eliminar per tal d’evitar la contaminació de l’aqüífer i instal·lar un sistema que permeti l’abocament directe a la xarxa de clavegueram, d’acord amb la normativa municipal.
Es recomana, d’acord amb l’informe del Servei d’Estudis i Planificació, que les aigües pluvials de les teulades i les pistes es recullin per a la seva utilització per a reg i neteja, així com les provinents de la recollida dels lixiviats dels contenidors exteriors. Abans de reutilitzar les aigües de les pistes, aquestes s’hauran de tractar a un separador d’hidrocarburs.
Es recorda que d’acord amb el Servei de Sanitat de la DG de Salut Pública de 19/06/2015:
I.S’haurà de revisar la destinació proposada per als envasos i restes de medicaments ja que el SIGRE gestiona aquests residus només quan són d’origen domèstic.
II.El plànol de la cambra frigorífica per emmagatzemar els residus sanitaris del grup III no indica on s’ubica el rentamans d’accionament no manual per al personal, que consta a la memòria resum presentada inicialment. S’haurà de tenir en compte en el moment de la seva instal·lació.”
Palma, 21 de setembre de 2015
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias