Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 14502
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la Ratificació de la Resolució del President de la CMAIB sobre el projecte de Millores puntuals ramal C-710 accés Port Canonge, Banyalbufar (37160/13)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’article 37 de la llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 17 de setembre de 2015,
“ATÈS

1.Que el projecte de condicionament de la carretera C-710, d’accés  al Port des Canonge (Mallorca), pretén una discreta ampliació de dos trams perillosos (170 m en total), el desdoblament d’un altre tram (de 60 m) i la pavimentació de les millores previstes.

2.Que aquestes millores precisaran unes obertures d’excavació de 595 m3 i uns treballs de desbrossament de 703 m2 i d’altres obres menors, que s’executaran en el transcurs d’un any, evitant els moments de màxima afluència de trànsit.

3.Que el projecte de condicionament de la carretera afecta en una petita part a un antic ullastrar on l’alzinar s’està consolidant, inclòs íntegrament dins el LIC ES5310081 Port  Des Canonge, dins el Paratge Natural de la Serra de Tramuntana i dins l’ANEI Àrees Naturals de la Serra de Tramuntana.

4.Que el projecte discorre íntegrament per SRP qualificat com a ANEI, APR d’erosió, APR d’incendis i APR d’esllavissament, i una de les actuacions afecta el domini públic hidràulic.

5.Que s’han emès Informes del Servei d’Aigües Superficials de 22/11/2013, de caràcter favorable, del Servei d’Estudis i Planificació, de 21/02/2014, que informa favorablement amb condicionants i del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de 10/03/2014, en el qual es realitzen unes consideracions tècniques.

6.Que s’han emès informes tècnic de 27/12/2013 i jurídic de 8/01/2014, de la CMAIB sobre l’AIA.

7.Que, en relació als criteris de subjecció a l’AIA establerts a l’article 44 de la Llei 11/2006, s’ha valorat:

a)Les característiques del projecte: consistirà en petits treballs d’ampliació, desdoblament d’un tram de 60 m i pavimentació de la carretera C-710, i que l’execució es farà fora dels moments de màxima afluència.

b)Les dimensions del projecte: segons cartografia aportada en el document ambiental, els dos trams de la carretera que s’amplien no superaran l’amplària actual en més d’un 10% i el tram de variant discorre quasi paral·lel a la carretera actual, per tant, l’impacte possible serà poc significatiu.

c)L’ús dels recursos natural: no s’espera una modificació significativa, perquè no es modifiquen significativament ni dimensions ni traçat.

d)L’acumulació amb altres projectes: les modificacions s’acumulen amb la carretera existent, per tant no suposa un augment significatiu dels impactes ambientals actuals.

e)La generació de residus, contaminació i risc d’incendis: es valoren i proposen mesures les administracions competents.

f)La capacitat regenerativa i reversibilitat del projecte: donada l’escassa amplària de la carretera objecte del projecte no suposa limitacions importants ni per la flora ni per la fauna, i es previsible que els petits impactes puntuals i de poca durada es recuperi ràpidament acabades les obres

g)La capacitat de càrrega del medi natural: no es preveu que es vegi significativament afectada.

h)El patrimoni cultural: el projecte s’ubica íntegrament dins el Paisatge pintoresc de la Serra de Tramuntana, catalogat com a BIC, així mateix també s’ubiquen dues tafones catalogades a finques veïnes però que no s’han de veure afectades.

i)Paisatge: no s’esperen afeccions paisatgístiques significatives.

8.Que en relació a l’afecció a Xarxa Natura 2000, s’han emès informe tècnic d’1/07/2015 i jurídic de 17/08/2015, que informen favorablement el projecte.

9.Que l’informe tècnic indica que les actuacions previstes no suposen modificació de l’amplada de la carretera, de forma que les afeccions a la vegetació que envolta es considerada poc significativa.

10.Que és funció del Ple de la CMAIB decidir la subjecció a avaluació d’impacte ambiental de projectes quan ho decideix l’òrgan ambiental (art. 6.2.b) del Decret 29/2009, de 8 de maig)

11.Que el  president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears ha d’exercir les funcions que siguin inherents a la seva condició de president o presidenta d’un òrgan col·legiat i, entre d’altres, exercir, per raons d’urgència degudament acreditada, les funcions que corresponen a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears i al Comitè Tècnic, amb els informes previs tècnic i jurídic, i donar-ne compte posteriorment a l’òrgan col·legiat, a l’efecte de ratificar-les.(art. 11.e del Decret 29/2009)

12.Que l’ajuntament de Banyalbufar ha presentat escrit de 7/10/2014 i el Certificat de la secretària interventora de l’ajuntament de Banyalbufar, de 17/08/2015, que indiquen que l’execució del projecte està subjecte i finançat íntegrament per una subvenció atorgada pel Consell de Mallorca, i concretament, el Certificat indica que arran d’una pròrroga les obres han de finalitzar abans del 30/09/2015, i en cas contrari perdran la subvenció.

13.Que s’ha emès informe jurídic de 19/08/2015, que conclou que s’ha justificat la causa o raó d’urgència i realitza una proposta de resolució.

14.Que el president de la CMAIB ha emès Resolució sobre la no subjecció a AIA i l’afecció a la Xarxa natura 2000.

 ACORDA

 Ratificar la Resolució del president de la CMAIB de 19/08/2015 sobre la no subjecció a AIA i l’afecció a la Xarxa natura 2000 del projecte “Millores Puntuals Ramal C-710 Accés Port Canonge Banyalbufar”, amb els següents termes:

 1.- En relació a l’Avaluació d’Impacte Ambiental, no subjectar a avaluació d’impacte ambiental el projecte “Millores Puntuals Ramal C-710 Accés Port Canonge Banyalbufar”, perquè d’acord amb els criteris de l’article 44 de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’AIA i AAE no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, sempre i quan es compleixin els següents condicionants:

D’acord amb l’informe del Servei d’Estudis i Planificació, de 21/02/2014:

1.Són preceptius els estudis d’estabilitat dels talussos dels trams 1 i 2, on es defineixin les mesures preventives i correctores oportunes per tal de minimitzar el risc d’esllavissament.

2.S’han de mantenir i conservar els drenatges, marges, i parets seques existents i els que s’arribin a fer.

3.La desforestació ha de ser l’estrictament necessària per a l’execució de l’obra.

4.Durant el temps que durin les obres s’hauran de prendre les màximes precaucions per evitar abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs,...) tant de manera accidental com en les fines de manteniment de la maquinària que s’empri per a l’execució de l’obra.

D’acord amb l’informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de 10/03/2014:

1.Durant l’època de perill d’incendi forestal, les franges de prevenció s’han de mantenir lliures de matoll, vegetació herbàcia i qualsevol tipus de residu que pugui afavorir la propagació del foc.

2.Els operaris vinculats seran instruïts en l’existència de risc d’incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuació immediates a efectuar davant un connat d’incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d’incendi forestal (112)

2. -En relació a l’afecció a la Xarxa natura 2000, s’informa favorablement el projecte “Millores Puntuals Ramal C-710 Accés Port Canonge Banyalbufar”, amb els següents condicionants:

1.S’ha de retirar completament la corba del tram 3 (entre el pk 2+060 i el pk 2+100 aprox.) que quedarà en desús i retornar el medi al seu estat natural, amb les mateixes característiques que el seu entorn.

2.S’ha de senyalitzar tot el perímetre de la zona d’obres, el qual no serà traspassat per personal, vehicles o maquinària.

3.Les zones d’aplec de material s’ubicaran preferentment en el mateix ferm de la carretera, evitant les àrees cobertes per vegetació silvestre.

4.Abans de l’inici de les obres i després de forma periòdica s’han de revisar els peus arboris de gran port que es trobin en un radi de 20m de les zones d’actuació, especialment els que presentin buits, per identificar la possible presència de colònies o individus de Nyctalus leisleri (nòctul petit). En aquest cas, es procedirà al trasllat dels exemplars a zones properes i fora de la influència de les obres, comptant amb l’assessorament tècnic especialitzat.

Aquesta Resolució s’emet sense perjudici de les qüestions territorials, urbanístiques, que són competència d’altres administracions públiques”

      

Palma, 21 de setembre de 2015

      

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias