Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 14526
Acord del Consell de Govern de 25 de setembre de 2015 pel qual se suspenen els acords relatius al desenvolupament de la carrera professional del personal estatutari i del personal funcionari i laboral de serveis generals subscrits entre l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les organitzacions sindicals corresponents
Versió PDF
Durant els mesos d’abril i maig de 2015, i d’acord amb els articles 22 i 23 de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2015, modificats per la disposició final primera de la Llei 1/2015, de 19 de febrer, per la qual es modifica l’ordenació farmacèutica de les Illes Balears, el Consell de Govern va ratificar els acords subscrits en matèria de desenvolupament de la carrera professional per les representacions de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i del Servei de Salut de les Illes Balears, d’una banda, i de les organitzacions sindicals corresponents, de l’altra, en l’àmbit de la Mesa Sectorial de Sanitat, de la Mesa Sectorial de Serveis Generals i del Comitè Intercentres.
Aquests acords, que afecten tots els col·lectius de personal de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, llevat del personal docent, preveuen, en algun cas i amb efectes des del dia 1 d’abril de 2015, l’aixecament de part de la suspensió de les retribucions addicionals corresponents a la carrera professional del personal del Servei de Salut de les Illes Balears, ja acollit a sistemes extraordinaris d’implantació de carrera. En la resta de casos els acords preveuen, amb efectes des del dia 1 d’octubre de 2015, pagaments a compte en concepte de carrera professional del personal inclòs en el seu àmbit d’aplicació, i a aquest efecte regulen els criteris per a la inclusió extraordinària d’aquest personal en el sistema de carrera i en algun cas, com ara el personal estatutari, l’inici de la carrera ordinària. Fora d’això, i amb caràcter general, els acords preveuen la implantació futura de sistemes ordinaris de carrera professional d’acord amb la legislació autonòmica que, en el seu moment, es dicti en desplegament de les previsions que en aquesta matèria conten l’Estatut bàsic de l’empleat públic i les normes estatals bàsiques relatives al personal estatutari i al personal docent.
La situació de la Hisenda autonòmica, tanmateix, no permet ara com ara atendre totes les despeses públiques en els termes exigits per la legislació d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera i pels objectius d’estabilitat i de deute imposats, recentment, pel Govern de la Nació. Així es desprèn de les previsions de liquidació de l’exercici de 2014, obviades pels acords esmentats, previsions que fins i tot han col·locat la nostra Administració en la posició d’haver d’elaborar, abans del tancament d’aquest exercici de 2015, un pla economicofinancer per recuperar, en la mesura del que sigui possible, el camí de l’estabilitat pressupostària, en els termes que estableix la Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. Davant aquesta situació, l’esforç pressupostari del Govern autonòmic s’ha de centrar en les despeses prioritàries, particularment en els serveis públics essencials, sacrificant mínimament les altres despeses, especialment les de caràcter intern, susceptibles de ser reduïdes sense afectar-ne el nucli essencial. En aquest sentit, es considera que els complements retributius que preveuen els acords esmentats, almenys els prevists per al darrer trimestre de l’exercici de 2015, poden ser suspesos temporalment sense que es produeixi una minva substancial de les retribucions del personal al servei de la Comunitat Autònoma, i contribuir així, juntament amb la resta de mesures que s’incloguin en el pla economicofinancer esmentat abans, a la sostenibilitat de les arques públiques.
L’article 32, pel que fa al personal laboral, i l’article 38.10, pel que fa al personal funcionari i estatutari, de la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, disposen que els òrgans de govern de les administracions publiques poden suspendre o modificar el contingut dels pactes i acords ja signats, sempre que estigui motivat per una causa greu d’interès públic derivada d’una alteració substancial de les circumstàncies econòmiques, i en la mesura estrictament necessària per salvaguardar l’interès públic.
En aquests casos, les administracions públiques han d’informar les organitzacions sindicals de les causes de la suspensió o modificació, tràmit d’informació que es va dur a terme els dies 11, 16 i 18 de setembre de 2015, tal com consta en les actes que documenten les sessions respectives.
D’altra banda, la disposició addicional segona del Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l’estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, estableix que, als efectes del que disposen els articles 32 i 38.10 de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, s’ha d’entendre que es produeix una causa greu d’interès públic derivada de l’alteració substancial de les circumstàncies econòmiques quan les administracions públiques hagin d’adoptar mesures o plans d’ajust, de reequilibri dels comptes públics o de caràcter economicofinancer per assegurar l’estabilitat pressupostària o la correcció del dèficit públic.
La concurrència d’aquesta circumstància de causa greu d’interès públic — a saber i segons el que s’ha indicat, la necessitat d’adoptar mesures d’ajust o reequilibri dels comptes públics d’acord amb la legislació vigent en matèria d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera— queda així mateix plenament reflectida en l’informe de la Direcció General de Pressuposts i Finançament de 24 de setembre de 2015 que forma part de l’expedient corresponent a aquest Acord. En aquest sentit, i d’acord amb l’informe esmentat, és cert que els acords en qüestió es varen fonamentar en uns informes d’existència de crèdit suficient i adequat en el capítol 1 dels pressuposts corresponent a les despeses de personal que posteriorment s’ha demostrat que no havien previst adequadament les necessitats reals de despesa de tot l’exercici.
Així doncs, i d’acord amb tot el que s’ha exposat fins ara i en la línia de l’informe esmentat, és necessari adoptar un seguit de mesures que, de la manera menys restrictiva possible per als drets bàsics de tothom, tendeixin a reduir despeses, entre les quals hi ha les relatives al desenvolupament de la carrera professional del personal estatutari i del personal funcionari i laboral de serveis generals, susceptible de suspensió d’acord amb les normes esmentades abans. Aquesta mesura, no obstant això i per definició, ha de tenir un caràcter temporal, i és voluntat del Govern de les Illes Balears complir en la mesura del que sigui possible les expectatives econòmiques del personal afectat, això sí, d’acord amb un calendari que s’ajusti a l’escenari pressupostari real a mitjà termini i paral·lelament a la necessària reforma de la legislació autonòmica en matèria de carrera professional, reforma que, juntament amb altres aspectes de la funció pública autonòmica que requereixen una nova regulació, acaba d’iniciar justament l’actual Govern autonòmic.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta conjunta de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques i de la consellera de Salut, en la sessió de 25 de setembre de 2015, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
“Primer. Per raons d’interès públic derivades d’una alteració substancial de les circumstàncies econòmiques en què es varen subscriure, suspendre l’aplicació dels acords següents, o parts d’aquests, signats per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les organitzacions sindicals corresponents:
a) La lletra b del punt 4.2 i la part del punt 4.3 concordant amb la lletra esmentada de l’Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 22 d’abril de 2015 pel qual s’aprova el calendari perquè el personal estatutari percebi les quantitats que tengui reconegudes en els acords de 2006 i de 2008 sobre el sistema de promoció, desenvolupament professional i carrera professional del personal dependent del Servei de Salut de les Illes Balears, ratificat per l’Acord del Consell de Govern de 24 d’abril de 2015 (BOIB núm. 61, de 25 d’abril).
b) L’Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 22 d’abril de 2015 pel qual s’aprova l’inici de la fase ordinària del sistema de carrera professional del personal sanitari del Servei de Salut de les Illes Balears, ratificat per l’Acord del Consell de Govern de 24 d’abril de 2015 (BOIB núm. 61, de 25 d’abril), llevat del que estableixen les lletres c i d de la disposició transitòria primera i les disposicions transitòries segona i tercera respecte dels efectes administratius de l’enquadrament extraordinari del personal afectat per aquestes disposicions transitòries en els diferents graus que es preveuen.
c) L’Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 5 de maig de 2015 pel qual s’aprova l’inici de la fase ordinària del sistema de carrera professional del personal de gestió i serveis del Servei de Salut de les Illes Balears, ratificat per l’Acord del Consell de Govern de 8 de maig de 2015 (BOIB núm. 70, de 9 de maig), llevat del que estableixen els apartats 3 i 4 de la disposició transitòria primera i les disposicions transitòries segona i tercera respecte dels efectes administratius de l’enquadrament extraordinari del personal afectat per aquestes disposicions transitòries en els diferents graus que es preveuen.
d) Els acords del Comitè Intercentres i de la Mesa Sectorial de Serveis Generals de 4 de maig de 2015 mitjançant els quals es desenvolupa el punt 5è, carrera professional, de l’Acord del Consell de Govern de 24 d’octubre de 2008 que ratifica l’Acord entre l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les organitzacions sindicals CCOO, CSI-CSIF, STEI-i, UGT i USO, mitjançant el qual es determinen els criteris i les línies generals del procés negociador per a l’adopció d’acords en matèria de funció pública, en l’àmbit de la Mesa Sectorial de Serveis Generals i del Personal Laboral, ratificats per l’Acord del Consell de Govern de 8 de maig de 2015 (BOIB núm. 70, de 9 de maig), llevat del que estableixen les disposicions transitòries primera i segona respecte dels efectes administratius de l’enquadrament extraordinari del personal afectat per aquestes disposicions transitòries en els diferents nivells que es preveuen.
Segon. Disposar que la suspensió a què es refereix el punt 1 anterior s’ha d’entendre sens perjudici de la possibilitat de renegociar el contingut dels acords corresponents, amb les ratificacions dels òrgans de govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears competents per a això que calguin.
Tercer. Disposar que les modificacions eventuals d’aquests acords en els termes que preveu el punt 2 anterior s’han d’acomodar a les previsions del pla economicofinancer vigent i dels pressuposts generals anuals de la Comunitat Autònoma, i, en cap cas, no poden determinar-ne la suspensió més enllà del 30 de setembre de 2017, ni tampoc reconèixer efectes econòmics amb caràcter retroactiu a la data en què s’acordin les modificacions.
Quart. Disposar que si no hi ha acord de la manera que preveuen els punts 2 i 3 anteriors, els acords esmentats en el punt 1 produiran tots els seus efectes des de l’1 d’octubre de 2017, de manera que totes les previsions temporals de caràcter econòmic que contenen s’hauran d’entendre ajornades dos anys.
Cinquè. Disposar que aquest Acord produeixi efectes des de l’1 d’octubre de 2015.
Sisè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. “
Palma, 25 de setembre de 2015
El secretari del Consell de Govern
Marc Pons i Pons