Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA

Núm. 14475
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria per la qual es renuncia a la continuació del procediment relatiu al Programa I de la convocatòria per concedir ajuts públics per fomentar l’ocupació de persones joves inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil i de persones que pertanyen a altres col·lectius prioritaris, cofinançades en un 50% pel Fons Social Europeu mitjançant el Programa Operatiu Ocupació Juvenil 2014-2020, dins l’objectiu específic 8.2.4, i mitjançant el Programa Operatiu FSE Illes Balears 2014-2020, dins l’objectiu temàtic 8.1.1, aprovada per Resolució del conseller d’Economia i Competitivitat de 8 de maig de 2015

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. Per mitjà de la Resolució del conseller d’Economia i Competitivitat de 8 de maig de 2015 es va aprovar la convocatòria per concedir ajuts públics  per fomentar l’ocupació de persones joves inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil i de persones que pertanyen a altres col·lectius prioritaris,  cofinançades en un 50% pel Fons Social Europeu mitjançant el Programa Operatiu Ocupació Juvenil 2014-2020, dins l’objectiu específic 8.2.4, i mitjançant el Programa Operatiu FSE Illes Balears 2014-2020, dins l’objectiu temàtic 8.1.1, publicada en el BOIB núm. 77, de 23 de maig.

2. En la convocatòria s’estableixen cinc programes, el primer dels quals titulat  “Programa I. Joves en garantía Juvenil” està  destinat a incentivar la contractació de persones joves de 16 a 25 anys, inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil i la transformació de contractes temporals en indefinits efectuades en el període comprès entre dia 1 de novembre de 2014 i dia 31 d’octubre de 2015.

3. El termini de presentació de sol·licituds comprèn dos períodes:

- Des de dia 27-5-2015 (tercer dia hàbil següent al de la publicació de la convocatòria) fins a dia 30 de juny de 2015 per a les contractacions i transformacions efectuades entre el dia 1-11-2014 i el 31-5-2015.

- Des de dia 1-6-2015 a dia 06-11-2015 per a les contractacions i transformacions efectuades entre el dia 1-6-2015 i el 31-10-2015.

4. A data d’avui, es constata que no s’ha presentat cap sol·licitud a l’empara del Programa I de la Convocatòria indicada, el qual compta amb una assignació de 700.000 € amb càrrec a les partides pressupostàries 19601 322A01 47000.00 19114 (600.000 €) i 19601 322A01 48000.00 19114 (100.000 €).

Fonaments jurídics

1. La normativa en matèria de subvencions no fa referència a la possibilitat de desistiment unilateral de l’Administració d’una convocatòria, però sí que estableix en l’article 24.6 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, (en endavant LGS) que les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap tipus de dret a favor de la persona beneficiària proposada, davant de l’Administració, mentre que no se li hagi notificat la resolució de concessió.

Per completar la regulació de l’activitat subvencional, en l’article 5 de la mateixa Llei es preveu que les subvencions es regeixen per les lleis de subvencions i les seves disposicions de desplegament i, a més, per les altres normes de dret administratiu i, si no, s’apliquen les normes de dret privat.

Pel que fa a les normes de dret administratiu, la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment comú (en endavant LRJPAC), només preveu que tota persona interessada pot desistir de la seva sol·licitud, però no fa cap referència a si l’Administració pot o no desistir dels procediments que hagi iniciat d’ofici.

Per tant, tenint en compte que ni la normativa de subvencions ni l’administrativa general preveuen el supòsit del desistiment d’ofici de l’Administració, ens trobam davant una llacuna legislativa que s’ha d’integrar amb l’aplicació analògica de les normes (vid. l’article  4.1 del Codi Civil). A més, s’ha de tenir en compte el principi d’especialitat en l’aplicació de les normes i que han d’interpretar-se en relació amb la resta de l’ordenament jurídic en el seu conjunt (vid. l’article 3 del Codi Civil).

En conseqüència, es considera adient l’aplicació de l’article 155.3 del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de contractes del Sector Públic (en endavant TRLCSP), que preveu la possibilitat de renunciar a la subscripció d’un contracte per raons d’interès públic degudament justificades en l’expedient. De manera que, atesa la semblança de les relacions jurídiques que generen ambdues figures, es considera aplicable per cobrir les mancances de la normativa de subvencions.

Efectivament, la dinàmica d’execució de l’activitat subvencionada és una relació jurídica administrativa molt propera a l’execució dels contractes administratius, en el sentit que la concessió d’una subvenció va connectada a l’execució d’una activitat en una actuació o comportament material —que es pot considerar una fase anàloga a l’execució d’un contracte. La relació jurídica subvencional constitueix també un contracte en sentit ample o de dret comú. Ambdues activitats —l’execució d’un contracte i l’activitat connexa a la concessió d’una subvenció— son dues maneres de satisfer l’interès públic; la persona subvencionada és un col·laborador de l’Administració a l’igual que la persona contractista. El propi Reglament de la Llei general de subvencions ha incorporat alguns preceptes que, a pesar de no tenir caràcter bàsic, condueixen a una interpretació de la dinàmica de l’execució de l’activitat subvencionada como una relació administrativa molt propera a l’execució dels contractes administratius.

La regulació d’ambdues figures en relació amb el moment de la creació del vincle jurídic de l’Administració —amb el moment de la notificació de la resolució de concessió i amb la formalització del contracte, respectivament (article 24.6 LGS i article 7 del TRLCSP en relació amb el 156)— permet concloure que la previsió de l’article 155 del TRLCSP és extensible a l’activitat subvencional.  

En qualsevol cas, l’ús de la figura del desistiment és una possibilitat que s’ha admès per la jurisprudència. Així, el Tribunal Suprem ha manifestat que res impedeix que es pugui donar vàlidament un desistiment realitzat per decisió de l’Administració (SSTS d’11 de juliol de 1990, RJ 1990/6632 i de 23 de juny de 1987, RJ 1987/6524).

2. Degut a la crisi econòmica, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha mostrat desequilibris notables en les seves finances amb uns nivells de dèficit que han comportat un increment significatiu dels nivells d’endeutament. Aquesta situació ha abocat a un escenari de reajustament que obliga a l’Administració a garantir els recursos suficients per atendre les necessitats bàsiques dels col·lectius més desafavorits amb ajustament a les previsions econòmiques i a la disponibilitat de recursos.  

En aquest sentit, s’ha de tenir present que l’article 59 del Text refós de la Llei de finances, aprovat per Reial decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, estableix que els crèdits de pressupost de despeses que assenyali la Llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma o les modificacions d’aquesta, i els que determini el conseller competent en matèria d’hisenda i pressuposts, quedaran en situació d’indisponibilitat mentre no siguin reconeguts o, si escau, recaptats els drets afectats a les despeses a què es refereixin els crèdits pressupostaris esmentats, com també en tots aquells altres casos en què la bona gestió del pressupost de despeses així ho aconselli.

En efecte, el finançament deficient amb què compten actualment les Illes Balears per a l’exercici de les seves responsabilitats i l’elevat nivell d’endeutament que arrossega la comunitat autònoma dificulten el procés de consolidació fiscal establert en el si del Consell de Política Fiscal i Financera, que fixa un objectiu de dèficit del 0,7% del PIB per al 2015. Per això, l’Administració autonòmica està obligada a emfatitzar el compliment dels principis de prudència financera, de transparència i d’eficiència en la gestió i en l’assignació de recursos i, a aquests efectes, les polítiques de despesa han de ser objecte d’una revisió contínua a partir d’un anàlisi rigorós que permeti fixar amb precisió la definició dels seus objectius i establir prioritats entre aquests objectius per assignar els recursos d’acord amb les prioritats.

En base a l’anterior, es constata que l’assignació de 700.000 € prevista per al Programa I de la Convocatòria aprovada per Resolució del conseller d’Economia i Competitivitat de 8 de maig de 2015 és excessiva per atendre les possibles contractacions i transformacions de contractes de persones inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil tenint en compte el nombre de joves inscrits en el mateix a les Illes Balears, com també que durant el primer període de presentació de sol·licituds dels ajuts no se n’ha presentat cap que reuneixi el requisit d’inscripció i ben avançat el segon període de sol·licituds tampoc se n’ha presentat cap. Per això es considera d’interès públic desistir del Programa I esmentat i usar la quantitat assignada al mateix en altres actuacions incloses en el mateix Programa de Garantia Juvenil de caràcter més prioritari.

3. Així mateix s’ha de fer constar que aquest no és un supòsit de revocació de l’article 105.1 de la LRJPAC, perquè els instruments tendents a l’anul·lació o la revocació dels articles 102, 103 i 105 de la mateixa Llei estan pensats per a actes administratius resolutoris i una convocatòria de subvencions no és un acte resolutori, sinó un acte de tràmit d’iniciació d’un procediment, d’acord amb l’article 14.3 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4. Atès que la quantitat assignada al Programa I de la convocatòria de referència es troba únicament en fase de reserva de crèdit (RF) i, per tant, no s’ha generat cap compromís de despesa i atesa la necessitat inevitable d’establir les prioritats que s’han d’atendre amb les disponibilitats pressupostàries, tenint present els principis que guien l’actuació de les administracions públiques de servir amb objectivitat els interessos generals i d’eficiència en l’assignació i ús dels recursos públics, és necessari alliberar la quantia objecte de la convocatòria per destinar el crèdit disponible a necessitats més urgents que ha d’atendre la Comunitat Autònoma o, fins i tot, per declarar-lo indisponible si així ho considera adient la persona titular de la conselleria competent en matèria d’hisenda, és a dir, la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques.

5. D’acord amb el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes balears, les funcions en matèria de promoció de l’ocupació corresponen a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, integrada en la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria.

Per tot això,

RESOLC

1. Renunciar a continuar el procediment de concessió de subvencions corresponents al Programa I “Joves en garantia Juvenil” destinat a incentivar la contractació de persones joves de 16 a 25 anys inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil i la transformació de contractes temporals en indefinits, iniciat mitjançant la Resolució del conseller d’Economia i Competitivitat de 8 de maig de 2015 per la qual s’aprova la convocatòria per concedir ajuts públics  per fomentar l’ocupació de persones joves inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil i de persones que pertanyen a altres col·lectius prioritaris,  cofinançades en un 50% pel Fons Social Europeu mitjançant el Programa Operatiu Ocupació Juvenil 2014-2020, dins l’objectiu específic 8.2.4, i mitjançant el Programa Operatiu FSE Illes Balears 2014-2020, dins l’objectiu temàtic 8.1.1, publicada en el BOIB núm. 77, de 23 de maig.

2. Donar-ne compte a la Direcció General de Pressuposts i Finançament als efectes d’allò que preveu l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3. Notificar aquesta Resolució a les persones interessades i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs potestatiu de Reposició davant el conseller de Treball, Comerç i Indústria en el termini d‘un mes a comptar des del dia següent de la recepció de la notificació o de la publicació en el Butlletí oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i l’article 57 de la Llei 3/2003 de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent d’haver-se rebut la notificació  de la resolució o de la seva publicació en el BOIB d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Palma, 22 de setembre de 2015

El conseller de Treball, Comerç i Indústria
Iago Negueruela Vázquez