Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE TERRITORI I INFRAESTRUCTURES

Núm. 13959
Aprovació inicial de la Norma territorial cautelar prèvia a la formulació del Pla director sectorial d’equipaments comercials de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell de Mallorca, en la sessió de 10 de setembre de 2015 ha pres, entre altres, l’acord que transcric, literalment, a continuació:

«APROVACIÓ INICIAL DE LA NORMA TERRITORIAL CAUTELAR PRÈVIA A LA FORMULACIÓ DEL PLA DIRECTOR SECTORIAL D’EQUIPAMENTS COMERCIALS DE MALLORCA

Per resolució d’aquesta consellera executiva de Territori i Infraestructures es va disposar en data 24 de juliol de 2015, la iniciació del procediment per l’elaboració i l’aprovació del Pla director sectorial d’equipaments comercials de Mallorca, a l’empara i de conformitat amb allò que es disposa en l’article 11 i següents de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d’ordenació territorial (LOT). Igualment, en idèntica data, el Servei d’Ordenació del territori va redactar una memòria justificativa per l’elaboració d’una Norma territorial cautelar (NTC) prèvia a la formulació de l’assenyalat pla director sectorial. Així, a la vista del contingut de la memòria i en aplicació de la previsió recollida en l’apartat 1 de l’article 17 de la LOT, aquesta consellera executiva de Territori i Infraestructures va ordenar la iniciació del procediment per l’elaboració de l’esmentada NTC; tot això en el marc de les competències insulars d’ordenació territorial i en aplicació de les determinacions del vigent Reglament orgànic del Consell Insular de Mallorca.

Realitzats els tràmits escaients, s’han completat els treballs de redacció de la Norma territorial cautelar prèvia a la formulació del Pla director sectorial d’equipaments comercials de Mallorca i s’han elaborat els informes legalment previstos amb el resultat que consta en l’expedient. Aquesta NTC s’ha d’aprovar ara inicialment amb els efectes establerts a la Llei 14/2000. Amb l’aprovació inicial publicada s’obrirà un període d’un mes per a consultes i informes i un termini de vint dies d’exposició pública.

La concreció de l’òrgan competent per l’aprovació de l’NTC al qual al·ludeix la Llei 30/1992, amb relació a l’article 17.2 de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, l’efectua el Decret d’organització del Consell Insular de Mallorca, de data 10 de juliol de 2015 (BOIB número 109, de 18-07-2015); així, de conformitat amb els preceptes assenyalats, correspon al Ple del Consell l’aprovació de la mateixa.

Pel que fa a l’elaboració de la proposta a elevar al Ple, d’acord amb el que preveu el Decret de la presidenta del Consell de Mallorca de data 6 de juliol de 2015 (BOIB número 100, de 7-07-2015), per la qual s’estableix l’estructura del govern de la institució insular i es crea el Departament de Territori i Infraestructures amb les atribucions que atorga l’article 5 del Decret d’organització del Consell, correspon elevar-la a la consellera executiva.

Així doncs, en atenció a les atribucions conferides a la consellera executiva del Departament de Territori i Infraestructures, d’acord amb l’article 5 apartat a) de l’assenyalat Decret d’organització de 10 de juliol de 2015, entre les quals hi figuren expressament les d’elaboració, tramitació i impuls de la formació, la revisió o la modificació dels plans directors sectorials, i de normes territorials cautelars, s’eleva al Ple del Consell Insular de Mallorca la següent proposta d’

ACORD

1r.- Aprovar inicialment, de conformitat amb allò que estableix l’article 17 de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d’ordenació territorial, la Norma territorial cautelar prèvia a la formulació del Pla director sectorial d’equipaments comercials de Mallorca, amb l’objecte i abast que defineix la documentació que s’adjunta i forma part d’aquest acord, i que s’integra per: [I] Memòria justificativa, [II] Normativa.

2n.- Disposar la tramitació d’aquesta Norma territorial cautelar seguint el procediment establert a la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d’ordenació territorial, i en conseqüència ordenar l’obertura d’un termini d’informació pública de vint dies, mitjançant la publicació d’anuncis en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a un dels diaris de major circulació de l’illa de Mallorca, i a la corresponent adreça Web del Consell Insular de Mallorca, per tal que qualsevol persona pugui formular les al·legacions que estimi pertinents

3r.- Sol·licitar els informes previstos en l’article 17.2.b) de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d’ordenació territorial, amb relació a l’àmbit de les competències respectives, al Govern de les Illes Balears, a tots els ajuntaments de l’illa i a la Delegació del Govern a la Comunitat Autònoma, informes que hauran de ser emesos dins el termini d’un mes»

ANNEX

Proposta de Norma territorial cautelar.

«[I] Memòria justificativa

Els consells insulars ostenten la competència exclusiva en matèria d’ordenació territorial i urbanisme, que inclou l’ordenació sectorial dels equipaments comercials en el marc de la legislació específica sobre la matèria i amb els condicionants regulats en la normativa europea. En aquest sentit cal fer palès que el fet insular, amb les especials característiques territorials, demogràfiques i ambientals, comporta un fenomen singular que no es pot obviar. La dimensió del principi original de desenvolupament sostenible és cabdal per a un arxipèlag amb recursos i territori limitats.

D’altra banda, s’ha de reconèixer que el sector comercial té una rellevància econòmica indubtable que cal potenciar i regular en el marc de les especificitats insulars esmentades. L’actual marc regulador de l’activitat comercial és la Llei 11/2014, de 15 d’octubre, de comerç de les Illes Balears. Precisament, segons recull el preàmbul d’aquesta Llei, «el sector del comerç representa prop del 10% del producte interior brut de la comunitat autònoma de les Illes Balears, amb més de 21.000 comerços oberts, i manté prop de 70.000 llocs de feina directes»; és per tot això que cal, com més aviat millor, procedir a l’elaboració i aprovació d’un Pla director sectorial d’equipaments comercials, previst a més al Pla territorial insular de Mallorca, que conjumini els valors en joc: l’impuls de l’activitat econòmica amb la conservació dels valors territorials i ambientals i la preservació de determinades activitats tradicionals.

Un dels marcs informadors de l’ordenació territorial del sector comercial és el contingut a la Directiva 2006/123/CE, de 12 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell, relativa als serveis al mercat interior, Directiva que s’haurà de tenir present al moment de redactar el Pla director sectorial corresponent. D’altra banda, a més de l’esmentada llei autonòmica, tenim el marc que el legislador estatal ha anat elaborant per adaptar-se a les directives europees i que va donar lloc a la reforma, mitjançant el Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de les lleis estatals 7/1996, de 15 de gener, d’ordenació del comerç al detall, i 1/2004, de 21 de desembre, d’horaris comercials, amb la finalitat essencial d’impulsar la dinamització de l’activitat comercial al detall i eliminar les càrregues i restriccions administratives en l’exercici d’aquesta activitat. En el nostre cas insular, cal afegir que la Directiva de Serveis limita el règim d’autoritzacions esmentat sobre la base de raons d’interès general, sempre subjectes a criteris determinats, que han de ser: concrets, proporcionals i completament objectius i avaluables.

Des d’una perspectiva d’ordenació insular, l’ordenació sectorial dels equipaments comercials, haurà de respondre a raons d’interès general, relacionades amb la distribució comercial en un àmbit territorial limitat, a motivacions de protecció ambiental i de l’entorn urbà, amb l’ordenació del territori, amb la preservació dels espais agrícoles, ramaders i forestals com a reserves estratègiques de sòl rústec, amb la protecció del patrimoni històric, artístic i etnològic i amb les aptituds territorials sobre la base de les infraestructures existents i que són sostingudes amb els pressupostos públics i, per tant, per la ciutadania d’aquestes illes.

És per això que, essent peremptòria l’elaboració del corresponent pla director sectorial, cal adoptar les mesures d’assegurament necessàries per garantir l’elaboració de l’assenyalat instrument d’ordenació territorial dels equipaments comercials en condicions estables del context jurídic i fàctic. En aquest sentit, cal recordar que el marc general de l’ordenació territorial a les Illes Balears ve determinat per la Llei 14/2000, de 21 de desembre (LOT). Més concretament el règim dels plans directors sectorials es determina en els articles 11 a 13 de la LOT.

Així l’article 11.2 estableix que:

«Els plans directors sectorials han de ser elaborats i aprovats pels consells insulars quan així ho prevegin les lleis d’atribució de competències. D’acord amb el pla territorial insular corresponent, han d’ordenar algun dels elements esmentats a l’apartat anterior en l’àmbit territorial respectiu».

L’apartat 1 de l’article 11 de la LOT, afirma que «els plans directors sectorials són els instruments d’ordenació específica que tenen per objecte regular, en àmbits materials determinats, el planejament, la projecció, l’execució i la gestió dels sistemes generals d’infraestructures, d’equipaments, de serveis i d’activitats d’explotació de recursos». La normativa relacionada que dota de contingut aquest apartat 1 l’hem de trobar a la Llei 2/2001, de 7 de març, d’atribucions de competències als consells insulars en matèria d’ordenació del territori.

Així, de conformitat amb allò que es disposa en l’esmentada Llei 2/2001, és competència pròpia (Article 1.2.d) la relativa «a l’elaboració i l’aprovació dels instruments d’ordenació següents, en l’àmbit insular corresponent: [...] d) Pla director sectorial d’equipaments comercials». És a dir, el PDS d’equipaments comercials es troba expressament adscrit dins l’àmbit competencial del Consell de Mallorca.

Pel que fa a les normes territorials cautelars la Llei 14/2000, de 21 de desembre estableix en l’article 17, el següent:

«1. Simultàniament o amb posterioritat a l’acte d’iniciació del procediment de formulació d’un instrument d’ordenació territorial, o de revisió o modificació, l’òrgan competent per dictar-lo pot apreciar motivadament la necessitat d’elaborar una norma territorial cautelar, i definir-ne l’àmbit, la finalitat i el contingut bàsic. Aquesta norma regirà fins a l’aprovació inicial de l’instrument d’ordenació corresponent, excepte en el cas de les Directrius d’Ordenació Territorial que regiran fins a la seva entrada en vigor».

És per tot això que, en el marc de les competències d’ordenació territorial insulars, i atès que s’han iniciat els tràmits per a l’elaboració del Pla director sectorial d’equipaments comercials, es pot procedir a la redacció, al seu torn, de la corresponent norma territorial cautelar amb la finalitat d’assegurar un marc adequat a l’ordenació territorial pretesa.

[II] Normativa

Article 1. Objecte

És objecte d’aquesta norma territorial cautelar la implantació del règim transitori que ha de regir pels grans establiments comercials, fins a l’aprovació definitiva del Pla director sectorial d’equipaments comercials de Mallorca.

Article 2. Àmbit d’aplicació

1. L’àmbit territorial d’aplicació d’aquest règim transitori inclou l’illa de Mallorca i la resta de territoris insulars que en depenen administrativament.

2. L’àmbit material d’aquesta norma territorial cautelar compren el règim d’implantació d’equipaments comercials en aplicació de la Norma 63 del Pla territorial insular de Mallorca i en desplegament de la normativa vigent en matèria de comerç.

Article 3. Règim transitori d’implantació dels equipaments comercials

1. Mentre no entri en vigor el Pla director sectorial d’equipaments comercials de Mallorca el règim d’implantació de grans establiments comercials queda sotmès a allò que es disposa en aquesta norma territorial cautelar.

2. Als efectes de les previsions d’ordenació territorial sectorial en matèria de comerç que abraça aquesta norma, s’entén per gran establiment comercial:

a) Els establiments comercials a l’engròs o al detall, individuals o col·lectius, que tenguin una superfície útil per a l’exposició i la venda superior a 700 m2.

b) No obstant allò que preveu l’apartat anterior, quan l’objecte de l’establiment sigui l’exposició i la venda de manera exclusiva d’automòbils i vehicles de motor, de maquinària, d’equip industrial, d’embarcacions, d’aeronaus, de mobles de tot tipus, de material de construcció i d’elements propis de cuina i bany, tenen la consideració de gran establiment comercial els establiments a l’engròs o al detall que tenguin una superfície útil per a l’exposició i la venda superior a 2.000 m2.

c) Els mercats municipals i els mercats ambulants no tenen la consideració de gran establiment comercial, encara que superin les superfícies comercials a dalt assenyalades. No obstant això, tenen la consideració de gran establiment comercial els establiments individuals situats dins els mercats municipals si tenen una superfície útil per a l’exposició i la venda que superi els límits que fixa aquest article.

Article 4. Suspensió cautelar d’implantació de grans establiments comercials

1. Queda suspesa la implantació de grans establiments comercials en tots els sòls urbanitzables i en el sòl rústic. Igualment queda suspesa, en aquestes dues classes de sòl, l’ampliació dels existents a la data d’entrada en vigor d’aquesta norma territorial cautelar.

2. En sòls urbans, la possible implantació de nous equipaments comercials o ampliació dels existents, es limita a:

a) Aquells que atenyin una superfície útil per a l’exposició i la venda igual o inferior a 700 m2.

b) Aquells establiments a l’engròs o al detall l’objecte dels quals sigui l’exposició i la venda de manera exclusiva d’automòbils i vehicles de motor, de maquinària, d’equip industrial, d’embarcacions, d’aeronaus, de mobles de tot tipus, de material de construcció i d’elements propis de cuina i bany, i que atenyin una superfície útil per a l’exposició i la venda igual o inferior a 2.000 m2.

En els casos contemplats en aquest apartat 2, les ampliacions autoritzables no poden donar lloc a establiments de superfície útil per a l’exposició i venda superior a 700 m2 o 2.000 m2, segons el cas.

3. Són nuls de ple dret els títols habilitants municipals per a la nova ubicació o ampliació de les activitats destinades a establiments del tipus gran establiment comercial que s’hagin atorgat o s’atorguin sense l’autorització autonòmica per a la instal·lació prèvia o en contra de les seves determinacions o de les determinacions d’aquesta norma territorial cautelar.

 

Disposició transitòria

El règim previst en aquesta disposició normativa no serà d’aplicació als establiments comercials que hagin obtingut l’autorització autonòmica per a la instal·lació de gran establiment comercial, amb anterioritat al dia de publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) de l’anunci d’aprovació inicial d’aquesta Norma territorial cautelar.

Disposició final

Aquesta norma territorial cautelar entrarà en vigor l’endemà de la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), i regirà fins a l’aprovació inicial del Pla director sectorial d’equipaments comercials de l’illa de Mallorca que s’està elaborant. Això no obstant, la seva vigència no podrà superar els tres anys comptadors des de la data d’entrada en vigor de la mateixa».

Contra l’acord d’aprovació inicial d’aquesta Norma territorial cautelar, per tractar-se d’un acte administratiu de tràmit no qualificat, no procedeix cap mena de recurs.

La qual cosa es comunica pel general coneixement i als efectes prevists en l’article 17.2.b) de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d’ordenació territorial, mitjançant el qual s’ordena l’obertura d’un termini d’informació pública de vint dies, comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquest anunci al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 11 de setembre de 2015

El secretari general
Jeroni Mas Rigo