Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 13908
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB per la qual es modifica la Resolució de 19 de maig de 2015 per la qual s’aprova la convocatòria per concedir subvencions per executar un programa pilot de formació dual per millorar l’ocupabillitat, la qualificació i la inserció professional dels joves amb especials dificultats d’inserció laboral i de les persones amb discapacitat o en risc d’exclusió social, basada en un règim d’alternança amb l’ocupació en una empresa i l’activitat formativa rebuda en el marc del sistema de formació professional per a l’ocupació

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 76, de 21 de maig de 2015 es va publicar la Resolució del conseller d’Economia i Competitivitat i president del SOIB, de 19 de maig de 2015, per la qual s’aprova la convocatòria per concedir subvencions per executar un programa pilot de formació dual per millorar l’ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional dels joves amb especials dificultats d’inserció laboral i de les persones amb discapacitat o en risc d’exclusió social, basada en un règim d’alternança amb l’ocupació en una empresa i l’activitat formativa rebuda en el marc del sistema de formació professional per a l’ocupació.

L’apartat vint-i-novè de la convocatòria habilita la persona titular de la Conselleria d’Economia i Competitivitat a dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

El programa, com exposa la convocatòria, pretén impulsar la formació dual impartida de forma presencial i dirigida a obtenir certificats de professionalitat compensant els costos salarials i el cost de la formació en el percentatge de la jornada no bonificada per l’Estat.

Així doncs, els participants en aquest programa obtindran la seva qualificació professional en un règim d’alternança d’activitat laboral retribuïda en una empresa amb l’activitat formativa rebuda en el marc del sistema de formació professional per a l’ocupació a través del contracte per a la formació i l’aprenentatge, d’acord amb el que estableix el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual.

D’acord amb el punt setè de la convocatòria, es poden contractar mitjançant contracte per a la formació i l’aprenentatge les persones joves majors de 16 i menors de 30 anys no inscrites en el Sistema Nacional de Garantía Juvenil, les persones amb discapacitat o en risc d’exclusió social sense límit d’edat, que no tinguin la qualificació professional requerida, obtinguda i reconeguda pel sistema de formació professional per a l’ocupació o pel sistema educatiu, per concertar un contracte en pràctiques per al lloc de treball o per a l’ocupació objecte del contracte.

El Reial decret 1368/1985, de 17 de juliol (BOE núm. 189, de 8 d’agost), que regula la relació laboral de caràcter especial dels discapacitats que treballin a centres especialitzats d’ocupació, estableix en l’article 7.2 les peculiaritats que regeixen respecte del contracte de formació i aprenentatge i, entre d’altres, que l’equip multiprofessional ha d’informar favorablement el Pla Formatiu.

Així, la gestió i tramitació de la convocatòria es pot veure endarrerida per la necessitat de donar compliment a aquest tràmit i es considera necessari ajornar la data màxima per formalitzar les contractacions i per iniciar l’activitat formativa.

D’altra banda, atès el que estableix el Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, en els considerants 52, 53 i 54, pel qual es declaren determinades categories d’ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat:

(52) El foment de la formació i la contractació o l’ocupació de treballadors desfavorits i de treballadors amb discapacitat constitueix un objectiu primordial de les polítiques econòmiques i socials de la Unió i dels estats membres.

(53) Generalment, la formació genera efectes externs positius per a la societat en el seu conjunt, atès que incrementa el nombre de treballadors qualificats de què poden proveir- se altres empreses, millora la competitivitat de la indústria de la Unió i exerceix una funció important en l’estratègia d’ocupació de la Unió. Els ajuts per fomentar la formació, per tant, han de quedar exemptes de l’obligació de notificació, en determinades condicions. Tenint en compte les dificultats particulars que experimenten les PIME i dels costs relatius més elevats que han de suportar quan inverteixen en formació, les intensitats dels ajuts exemptes en virtut d’aquest Reglament s’han d’augmentar en el cas de las PIME. A més, les intensitats dels ajuts exempts en virtut d’aquest Reglament s’han d’incrementar si la formació s’imparteix a treballadors desfavorits o amb discapacitat. Les característiques de la formació en el sector del transport marítim justifiquen un plantejament específic per a aquest sector.

(54) Algunes categories de treballadors desfavorits o amb discapacitat segueixen tenint dificultats particulars per incorporar- se al mercat de treball i mantenir- s’hi. Per això, les autoritats públiques poden aplicar mesures que prevegin incentius per què les empreses augmentin els nivells d’ocupació d’aquestes categories de treballadors, en particular dels joves. Atès que els costs salarials formen part dels costs d’explotació normals de qualsevol empresa, els ajuts a l’ocupació de treballadors desfavorits i de treballadors amb discapacitat han de repercutir positivament en els nivells d’ocupació d’aquestes categories de treballadors i no s’han de limitar a permetre que les empreses redueixin uns costs que, d’altra manera, haurien de suportar. En conseqüència, els ajuts han de quedar exempts de l’obligació de notificació quan permetin ajudar aquestes categories de treballadors a incorporar- se o reincorporar- se al mercat de treball i a romandre-hi.

Per això, s’ha d’aplicar el que estableix el Reglament (UE) 651/2014, sempre que no se superin els llindars fixats en l’article 31 respecte dels ajuts a la formació i en els articles 32 i 33 pel que fa a les subvencions salarials per contractar treballadors desfavorits o amb discapacitat, respectivament. 

Per complir amb aquest tràmit, dict la següent

  

RESOLUCIÓ

Primer. Modificar els subapartats 2 i 3 del punt 10 de la resolució de convocatòria, que queda redactat de la manera següent:

1. Són subvencionables els costs laborals (inclosa la cotització empresarial a la Seguretat Social) i de formació de les contractacions formalitzades una vegada es dicti la resolució de concessió de la subvenció i amb data màxima de l’1 de desembre de 2015, inclòs. En cap cas se subvencionen les despeses de formació d’accions formatives iniciades abans que es dicti la resolució de concessió de la subvenció corresponent.

2. Les accions formatives dels contractes han d’haver estat iniciades com a data màxima l’1 de desembre de 2015 (inclòs).

Segon. Modificar el punt 18.a de la resolució de convocatòria, que queda redactat de la manera següent:

Un 60 % en concepte de bestreta prèvia presentació per part de l’entitat beneficiària d’una sol·licitud d’abonament acompanyada d’un certificat d’inici de l’acció formativa amb data màxima 4 de desembre de 2015, inclòs. D’acord amb l’article 25.3.b del Decret 75/2004 esmentat, se n’eximeix els beneficiaris de presentar garantia. En el cas que la persona beneficiària no estigui donada d’alta com a tercer en el sistema comptable SAP, ha de presentar el model de document anomenat «Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades» que es troba a disposició de les entitats interessades en el web www.soib.es.

Tercer. Aclarir que s’ha d’aplicar el que estableix el Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d’ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, sempre que no se superin els llindars fixats en l’article 31 respecte dels ajuts a la formació i en els articles 32 i 33 pel que fa a les subvencions salarials per contractar treballadors desfavorits o amb discapacitat,  respectivament.

    

Palma, 9 de setembre de 2015

      

El conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears

Iago Negeruela Vázquez