Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 13413
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el Projecte de Segellament i Clausura de l’antic abocador de Biniatria, Alcúdia. (Exp. 161i/11)
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’article 37 de la llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 21 de maig de 2015,
“ATÈS
1.Que la finalitat d'aquest projecte és el segellament i clausura de l'abocador de cendres de Biniatria (27.5 has), que provenen de la central tèrmica des Murterar, ja que no compleix amb el RD 1481/2001, de 27 de desembre, pel qual es regula l'eliminació de residus mitjançant dipòsit a abocador, a causa que aquests residus han canviat de codi LER (passant de residus inerts a no perillosos).
2.Que aquest projecte va ser objecte de renúncia per part del promotors, els quals varen sol·licitar la conservació dels actes i tràmits ja realitzats, per així poder modificar-lo i, alhora, complir amb les prescripcions apuntades per l’administració hidràulica.
3.Que després de tota la tramitació realitzada, aquest projecte finalment minimitza, amb intensitat i magnitud, els impactes més rellevants que podria produir, ja que amb la noves modificacions pareix a ser que soluciona, en gran mesura, la possible contaminació de les aigües, ja siguin per escorrentia superficial com per infiltració als aqüífers subjacents.
4.Que l’exposat a l’atès anterior es corrobora, ja que el projecte finalment compte amb els informes favorables condicionats de l’Administració Hidràulica, així com dels altres organismes en matèria d’atmosfera, territori, medi ambient, incendis i Espais de Rellevància Ambiental.
5.Que també, es pot afirmar que l’EIA presentat ha inclòs, en sentit ampli, tota la informació requerida a l’informe de fase prèvia del Servei d’Assessorament Ambiental de 28 de juny de 2011 que es va realitzar en virtut de l’article 22, de la Llei 11/2006, de 14 de setembre.
6.Que tot i això, no obstant, la ubicació de l’abocador des Murterar vora el PN de s’Albufera, fa que les restes de cendres en suspensió es dipositin a la zona humida, la qual cosa produeix afeccions, la intensitat i magnitud de les quals, es podrien minimitzar aplicant mesures correctores i compensatòries.
ACORDA
informar FAVORABLEMENT el projecte “Segellament i Clausura de l’antic abocador de Biniatria” amb les mesures correctores i protectores i les actuacions incloses dins el pla de vigilància ambiental que figuren a la documentació ambiental i amb els condicionants següents:
1. Entre l’abocador i el Parc Natural, s’han de crear tot un conjunt de pantalles vegetals amb espècies autòctones. Les espècies que es triaran per conformar aquestes barreres hauran d’assolir altures adients per retenir aquestes partícules, si no, s’hauran de realitzar acopis de terra per a aquesta finalitat.
2. S’ha de dur a terme el dragat, en una extensió de 2.200 metres, del llit del canal des Murterar. Aquesta actuació s’haurà de realitzar entre els mesos d’agost a febrer (ambdós inclosos) per evitar alterar la fauna reproductora. Cal esmentar, que aquest condicionant ja es va recollir a l’ACORD del Ple de la CMAIB de 3 de maig de 2012 quant al projecte “Adequació de l’Abocador de “Biniatria” per abocar residus no perillosos” (BOIB núm. 96 de 5 /07/ 2012), però encara no s’ha executat.
3. D’acord als informes del Servei d’Aigües Superficials de la DGRH:
a)Els trams de canalització constituïts, el primer per un canal trapezoïdal de base 1.70 metres, angle 60º, 323,50 metres de recorregut, pendent 0,5%, entre PK 0+ 635 i PK 0+959, i el segon per un canal trapezoïdal de base 1.80 metres, angle 60º, 361.02 metres de recorregut, pendent 0,863%, entre PK 0+959 i PK 1+320, es consideren Domini Públic Hidràulic, ja que constitueixen la restitució del tram de llera afectat en el seu dia per l’excavació. En conseqüència l'àmbit de l'actuació està afectat per Domini Públic Hidràulic, zones de servitud i zones de policia de llit públic.
4. D’acord a l’informe del Servei d’Estudis i Planificació de la DGRH:
a)En el cas d’excedent d’aigües de drenatge de la barrera hidràulica, no es pot abocar a la xarxa de drenatge superficial sense assegurar-ne prèviament la innocuïtat i sempre que es doni compliment allò disposat al punt 9.3.5 de la Avaluació Ambiental Integrada (AAI) per a l’abocament del subdrenatge.
b)El programa de vigilància i control ha de contemplar els punts, paràmetres i periodicitat prevists al punt 9.3.6 de l’AAI.
5. D’acord a l’informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl:
a)Els dipòsits de material i maquinària estaran sempre a una distància mínima de 10 m del terreny forestal existent.
b)El tractament de la vegetació serà l’estricament necessari. Es respectarà la flora protegida. Les restes vegetals produïdes s’hauran d’eliminar en un termini màxim de 10 dies des de la seva generació, per tal d’evitar la proliferació de plagues i la propagació de possibles incendis.
c)Els productes vegetals residuals podran ser tractats de la següent manera:
-Trituració mitjançant maquinària.
-Transport a abocador o fora de la zona forestal, per a crema o trituració.
d)Tots els operaris participants en les activitats, tant de les obres com de la fase d’explotació seran instruïts en l’existència de risc d’incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un connat d’incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d’incendis forestal (112).
e)S’instal·larà senyalització de risc d’incendis forestals per recordar el risc d’incendis existent a totes les instal·lacions.
f)Quant a la revegetació, el projecte contempla la implantació per sembra d’herbàcies no fent menció a la implantació d’arbusts i arbres, per evitar problemes radiculars amb la capa de impermeabilització. Aquest mètode serà suficient si la revegetació natural es comprova que es viable i no compromet situacions de processos erosius per falta de sostén radical dels talussos. En aquest cas es poden utilitzar mètodes de protecció de l’erosió com la utilització de “microconques” o petits dics fets amb branques o pedres, per aconseguir una millor retenció de sòl i aigua
g)Per executar la faixa de prevenció d’incendis, amb esbrossi i poda de l’arbrat i, si escau tala de peus, es farà un replanteig in-situ de l’actuació amb el personal tècnic de la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat que correspongui. El projecte ha de contemplar el manteniment d’aquests treballs silvícoles fins que l’activitat de l’abocador arribi al seu fi.
Es recorda:
1.D’acord a l’informe del Servei d’Aigües Superficials de la DGRH, les obres necessitaran autorització administrativa prèvia de la Direcció General de Recursos Hídrics. L'autorització serà independent de qualsevol altra que hagi de ser atorgada pels diferents òrgans de les administracions públiques, i, si s'escau, dels propietaris de terrenys particulars.
2.D’acord a l’informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl: per a la realització de les obres i altres activitats posteriors de manteniment i explotació s'adoptaran les mesures preventives necessàries per a l'eliminació de qualsevol risc d'incendis, extremant el compliment de les normes de prevenció d'incendis i, en especial, es prendran les mesures establertes a l’article 8.2.c del Decret 125/2007.
3.D’acord a l’informe del Departament de Residus del Consell de Mallorca:
a)El projecte i l’EIA haurien d’incloure dins l’apartat corresponent de normativa, la vigent a Mallorca en matèria de residus no perillosos competència del Consell de Mallorca.
b)La descripció del CODI LER “10 01 05” que figura al punt 3.3 de la memòria del projecte i al punt 2.3.1 de l’EIA ha de ser l’específica de dit codi que figura al text del DOCE, i s’ha de tenir en compte a la llista de residus admesos.
Indicar que la normativa estatal vigent en matèria de residus és la Llei 22/2011, i no la derogada Llei 10/1998, que figura a l’apartat de normativa del projecte.”
Palma, 18 d’agost de 2015
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias