Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 13411
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el Projecte de Construcció per bestiar boví i equí, Alpara, Ciutadella. (Exp. 6005/09)
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’article 37 de la llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 21 de maig de 2015,
“ATÈS
1.Que el projecte pretén dotar a la finca de les instal·lacions adequades per a recuperar l’explotació de ramat boví (amb 45 caps) i equí (amb 16 caps) i seguir desenvolupant el ramat oví (fins a 250 caps), tot en règim semi-extensiu.
2.Que les noves instal·lacions consisteixen en dues edificacions amb patis formigonats destinades al ramat boví i equí a més d’una fossa de purins de 150 m3 de capacitat, amb una superfície d’ocupació total d’uns 870 m. Les antigues edificacions no seran derruïdes i algunes de les quals seran utilitzades per albergar el ramat oví.
3.Que el projecte està inclòs dins l’Annex I de la Llei 11/20006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques.
4.Que la finca agropecuària Alpara de 194 ha de superfície està situada a la parcel·la 6 del polígon 14, en el terme municipal de Ciutadella.
5.Que segons el PTI de Menorca els terrenys on es desenvolupa l’activitat corresponen a sòl rústic protegit (ANIT) i estan afectats per risc de contaminació d’aqüífers moderat. A més es troben dins ZEPA ES0000443 Sud de Menorca de Xarxa Natura 2000.
6.Que malgrat quan es va iniciar la tramitació ambiental l’àmbit de l’actuació estava inclòs dins l’inici del PORN de la zona Sud de Menorca, el 9 de desembre de 2011 es va aprovar l’Acord del Consell de Govern sobre la caducitat del procediment d’elaboració del PORN Zona Sud de Menorca i el Toro i s’Albufera de Fornells (BOIB núm. 188 de 17/12/2011).
7.Que segons el Decret 116/2010, de 19 de novembre, la zona està designada com a zona vulnerable per la contaminació de nitrats procedents de fonts agràries.
8.Que l’aigua potable per al funcionament de l’explotació provindrà d’un pou d’ús domèstic i d’abastiment de ramat (AAS-655) existent a la finca.
9.Que segons l’EIA a la finca Alpara hi ha presència de restes arqueològiques i construccions catalogades com a patrimoni per l’autoritat competent.
10.Que s’ha demanat consulta a les següents administracions públiques: el Departament d’Economia i Medi Ambient del CIMe, el Departament d’Ordenació del Territori del CIMe, el Servei d’Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics, el Servei de Planificació de l’anterior Direcció General de Biodiversitat i el Departament d’Educació, Patrimoni i Cultura del CIMe.
11.Que el projecte compta amb acord del Subcomitè Xarxa Natura 2000 de la CMAIB d’aprovació d’exclusió d’afectació a la Xarxa Natura 2000 ja que no afecta apreciablement a cap hàbitat i espècie dins la ZEPA ES0000443 Sud de Menorca.
12.Que l’EIA presentat de setembre de 2014, ha inclòs, descrivint-los i avaluant-los, tots els punts requerits als informes de fase prèvia de la CMAIB (30/11/2011), del Servei d’Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics (16/04/2010), de la Direcció General de Biodiversitat (26/11/2010) i del Departament d’Economia i Medi Ambient del CIMe (15/04/2009).
13.Que segons l’informe del Departament de Cultura, Patrimoni i Educació del Consell de Menorca (01/04/2015) a la parcel·la objecte no s’observa cap resta arqueològica ni hi consta cap element catalogat en el catàleg de protecció de patrimoni etnològic municipal.
14.Que durant la informació pública s’ha rebut una al·legació del GOB de Menorca (07/01/2015) i que el promotor mitjançant informe (11/03/2015) ha contestat tots els aspectes considerats.
15.Que es preveuen mesures preventives i correctores per tal de minimitzar els impactes al medi ambient recollides en l’EIA i en el Pla de Vigilància Ambiental.
ACORDA
Informar favorablement el projecte de Construcció per bestià vacu i equí, Alpara, TM Ciutadella amb totes les correccions, mesures protectores i correctores de l’EIA i del Pla de Vigilància Ambiental de setembre de 2014, i el compliment del següent condicionant:
1)S’hauran de restaurar les parets seques de la finca que hagin pogut estar afectades per la realització de les obres projectades.
Es recomana:
1)Disposar d’un sistema de recollida d’aigües pluvials de les cobertes per al seu aprofitament en tasques de neteja i reg de les instal·lacions.
Es recorda:
1)Que abans de l’inici de les obres de construcció s’haurà de comptar amb l’autorització al Servei d’Aigües Subterrànies de la Direcció General de Recursos Hídrics de les instal·lacions d’elevació (posada en servei) del pou existent a la finca AAS_655.
2)Que correspon al Consell de Menorca com a òrgan competent l’exoneració de la condició de l’informe de la Direcció General de Biodiversitat (26/11/2010) de l’ús de teula àrab com a material de coberta de les instal·lacions projectades, d’acord amb les condicions d’integració paisatgística del PTI de Menorca, en comptes de fibrocement de color vermell previst en el projecte.
3)Que els residus generats s’hauran de gestionar d’acord a la normativa vigent.
4)Que la documentació referent al seguiment del projecte amb les mesures correctores proposades haurà de ser remesa a l’òrgan substantiu segons allò establert a l’article 54 de la Llei 11/2006, 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.
Aquest acord s’emet sense perjudici de les qüestions territorials i/o urbanístiques que són competència d’altres administracions públiques i de les autoritzacions o informes necessaris per al desenvolupament del projecte.”
Palma, 18 d’agost de 2015
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias