Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 13408
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el Projecte de l’explotació minera i de restauració Ca’n Orvay II, TM de Sant Josep de sa Talaia. (Exp. 26550/13)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’article 37 de la llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 21 de maig de 2015,

ATÈS

1.Que el projecte consisteix en la modificació del projecte de llicència d’activitat i d’instal·lació de la pedrera de Can Orvay, en el terme municipal de Sant Josep de sa Talaia, inclosa en l’annex 2 del Pla director sectorial de pedreres. La proposta de modificació del pla de restauració vigent consisteix en integrar una zona de la pedrera ja explotada que no estava prevista en el pla de restauració de l’explotació (es tracta d’una superfície de 3,97 ha, situada en el front NW de la pedrera), a canvi de deixar una superfície de 4.0 ha dins la zona autoritzada sense explotar, situada a la zona  S – SW –SE, que es considerarà integrada dins la  I Fase de restauració. La superfície total de la pedrera és de 153.204 m2. El volum d’extracció és de 2.987.575 m3 i el volum de restauració és de 1.742.162,5 m3. La durada prevista de l’explotació és de 37,4 anys.

2.Que es preveu una evolució simultània de l’extracció i de la restauració. La restauració es farà mitjançant un abancalament dels fronts nord, nord-oest i sud-oest, respectant el pla de restauració original. Els bancs s’aconseguiran mitjançant un nou perfilat del talús en la zona 1 (talussos de 20 m, amb berma de 5 m i angle superior a 30º), mitjançant l’aportació de materials inerts en la zona 2 (formant amb el rebliment un talús de 30º, amb bermes intermèdies a fi de millorar l’estabilitat del talús general). En el front de la plaça de cantera (zona 3), la solució serà el rebliment fins a la cota màxima de 40 m en la zona més deprimida, excepte una superfície de 8.000 m2 que es destinarà a conca endorreica i que tindrà una cota de 3 m sobre el nivell del sòl. Posteriorment es regularitzaran superfícies amb una capa de terra vegetal i revegetació mitjançant espècies herbàcies, arbòries i arbustives en bermes i plataforma.

3.Que segons el Pla territorial insular d’Eivissa, els terrenys estan classificats com a sòl rústic comú i sòl rústic comú forestal. D’altra banda, també afecta a sòl rústic protegit per estar inclòs en àrea de prevenció de risc d’incendi i d’erosió. També està dins vulnerabilitat a la contaminació d’aqüífers alta i moderada.

4.Que el projecte de llicència d’activitat i d’instal·lació de la pedrera de Can Orvay té un acord favorable amb condicions del Ple de la CMAIB de 18/11/2011, que exclou la zona ampliada. D’altra banda, el Ple de la CMAIB de 5/03/2014 acordà la subjecció a avaluació d’impacte ambiental del projecte, juntament amb la definició d’una sèrie de mancances a avaluar en l’estudi d’impacte ambiental.

5.Que el projecte i l’estudi d’impacte ambiental es van sotmetre a informació pública mitjançant la publicació en el BOIB núm. 129 de 25/09/2014, durant aquest tràmit s’han rebut nombroses al·legacions.

6.Que s’han presentat nombroses al·legacions a l’impacte de l’activitat i a la pràcticament nul·la restauració realitzada fins ara. També s’ha presentat una al·legació sobre els límits de la pedrera, segons la qual s’està envaint en 22.134, 54 m2 la parcel·la 100 del polígon 5, i en 281,76 m2 la parcel·la 147 del polígon 5 de Sant Josep de sa Talaia.

7.Que l’activitat de la pedrera és visible des d’una àmplia zona, per la qual cosa l’impacte paisatgístic és alt.

8.Que s’ha presentat un Estudi hidrològic a petició del Servei d’Aigües Superficials de la Direcció general de Recursos Hídrics que proposa deixar sense omplir en la zona 3 de la restauració una superfície de 8.000 m2  i uns 3,3 m de profunditat per tal d’emmagatzemar un volum de 26.162 m3 que equival al volum d’aigua generat per una tempesta de 500 anys de període de retorn i 24 h de durada.

9.Que s’han consultat les següents administracions públiques: Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia; Departament de Territori del Consell Insular d’Eivissa; servei d’Aigües Superficials i servei d’Estudis i Planificació de la Direcció general de Recursos Hídrics; servei de Planificació (Pedreres), secció d’Atmosfera i servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic.

10.Que els informes rebuts de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori són favorables amb condicions.

11.Que els informes de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia i del Consell Insular d’Eivissa qüestionen la restauració i l’impacte paisatgístic, atès que la restauració final quedarà per sota de la cota actual d’explotació.

12.Que no s’ha detectat la presència d’espècies catalogades en l’àmbit del projecte.

13.Que en l’estudi d’impacte ambiental no s’ha inclòs el cost de l’hidrosembra, ni tampoc s’han especificat les espècies a emprar.

14.Que es considera que el talús de la zona 1 de 20 m d’alçada i angle superior a 30º és excessiu i de difícil integració paisatgística.

15.Que la pedrera és una activitat potencialment contaminadora de l’atmosfera (APCA) inclosa dins l’àmbit d’aplicació de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera i del Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s'actualitza el catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera i s'estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació. S’ha iniciat la tramitació de la corresponent sol·licitud d’APCA del grup B a la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic.

ACORDA

Informar favorablement el projecte de l’explotació minera i de restauració Ca’n Orvay II, TM de Sant Josep de sa Talaia, d’acord amb l’estudi d’impacte ambiental presentat i especialment les mesures correctores contemplades, sempre que es compleixin les següents condicions:

1.Les espècies a emprar en la hidrosembra dels talussos de les zones 1 i 2 definides en l’estudi d’impacte ambiental hauran de ser autòctones, donant preferència al fenàs reüll (Brachypodium retusum). S’haurà d’incorporar en el  pressupost de restauració el cost de l’hidrossembra d’aquestes zones, així com també el cost de les espècies arbòries definides en l’estudi d’impacte ambiental: savina (Juniperus phoenicea), garrover (Ceratonia siliqua) i coscoll (Quercus coccifera).

2.Es contempli la creació d’una cuneta de guarda en forma de canal perimetral a l’explotació.

3.La capa de terra vegetal a aportar en les zones a repoblar serà de com a mínim 20 cm. El gruix haurà de ser superior en els forats de plantació de les espècies arbòries. S’hauran d’incorporar dins les mesures correctores les recomanacions per a l’òptima reconstitució del sòl vegetal (horitzó A) contemplades en l’apartat 3.4.2 de l’estudi d’impacte ambiental.

4.Si durant l’explotació de les parts més altes de la pedrera es varien les emissions de renou per l’absència de talussos existents que mitiguin el renou, i es detecta un augment significatiu del mateix en les zones d’immissió properes, s’hauran d’instal·lar barreres o pantalles com les que s’utilitzen per neutralitzar els renous generats pel trànsit rodat (pantalles vegetals, dics de terra o pantalles acústiques).

5.S’hauran de reduir els talussos de la zona 1, per tal que siguin de com a màxim 15 m, per tal de facilitar la integració paisatgística un cop assolida la restauració ecològica, sempre que no vagi en contra de normativa sobre seguretat de mines. En qualsevol cas s’hauran de mantenir les bermes de 5 metres.

6.D’acord amb l’informe del Servei d’Aigües Superficials de la DGRH, s’incorpori la solució adoptada en l’estudi hidrològic (deixar sense omplir una superfície de 8000 m2 amb la profunditat necessària per emmagatzemar un volum de 26.162 m3) dins del projecte de restauració.

7.D’acord a l’informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl:

a.Durant l’execució del projecte de restauració cal integrar les mesures de prevenció d’incendis establertes a l’article 8.2.c del Decret 125/2007.

b.Els dipòsits de material i maquinària estaran sempre a una distància mínima de 10 m del terreny forestal existent.

c.Es disposarà una faixa perimetral de prevenció entre les instal·lacions de l’explotació i la zona forestal de 25 m d’amplada, amb les següents condicions:

i.Arbrat: distància entre peus, mínim 3 m i esporgats 1/3 de l’alçada. Fracció de cabuda coberta per a la vegetació arbòria: inferior al 50%.

ii.Matolls: fracció de cabuda coberta per matolls inferior al 20%. Els matolls tindran una distància entre ells d’un mínim de 3 m.

iii.Restes de vegetals morts (secs) i podes: s’han de retirar o triturar en un termini màxim de 10 dies per tal d’evitar la propagació d’incendis.

d.Els operaris vinculats a l’explotació i restauració de la pedrera seran instruïts en l’existència del risc d’incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un connat d’incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d’incendi forestal (112).

8.D’acord amb l’informe del Servei de Planificació (Pedreres) de la DGMNEACC, es proposa com a fiança de restauració en funció del pressupost de la Fase 0 de restauració que preveu la quantitat de 140.921,00 € d’immediata implementació, perquè garanteix les actuacions de restauració a desenvolupar.

9.D’acord a l’informe del Servei d’Estudis i Planificació de la DGRH:

a)Les zones susceptibles de rebre abocaments de substàncies contaminants accidentals (zones de càrrega i descarrega dels camions, zones d'aparcament de la maquinària,...) estiguin convenientment impermeabilitzades i amb un sistema de recollida d'aigües pluvials. Aquestes aigües han de ser conduïdes cap a un dipòsit convenientment dimensionat previ pas per un separador d'hidrocarburs i decantador de fins. Si es vol fer us d'aquesta aigua serà necessari sol·licitar una concessió per a tal efecte.

b)Les substàncies potencialment contaminants o perilloses s'hauran d'ubicar a una distància prudencial del front d'explotació, en zones convenientment impermeabilitzades i vigilades per tal d'evitar que abocaments accidentals puguin afectar l'aqüífer.

10.No es podrà sol·licitar cap nova ampliació fins que no s’hagi finalitzat la penúltima fase de restauració de tota la zona continguda en el present projecte.

11.S’haurà de contractar un auditor ambiental que vigili l’aplicació del Pla de vigilància ambiental. S’hauran d’enviar informes anuals sobre l’aplicació del PVA, en els que es valori especialment l’evolució del pla de restauració i l’aplicació de les mesures correctores.

Es recomana que es creïn petites discontinuïtats en els talussos de la zona 1 que permetin en el futur l’establiment de nius d’aus i la colonització per part de plantes espontànies.

Es recorda que l’activitat està subjecta a autorització com a APCA del grup B.

El present acord s’emet sense perjudici de les qüestions territorials, urbanístiques, cadastrals que són competència d’altres administracions públiques.”

  

Palma,  18 d’agost de 2015

El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias