Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 13406
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el Projecte de Millora de la carretera Ma-6100 de Ses Salines a la Colònia de Sant Jordi, Ses Salines. (Exp.2a/15)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’article 44 de la llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 21 de maig de 2015,

ATÈS

1.Que l’objecte del projecte és definir i valorar les obres necessàries per millorar el traçat de la carretera Ma-6100 entre Ses Salines i sa Colònia de Sant Jordi, mitjançant l’ampliació de la plataforma. Amb les actuacions projectades es passarà dels 6-7 m a una amplada final de 16 m (3.2 m per a cada un dels dos carrils de circulació, 1.8 m del carril bici a ambdós costats i 3 metres a cada banda de zona de domini públic). La longitud de l’actuació es d’uns 4.900 metres. L’actuació projectada està inclosa a la Fase II amb clau d’actuació 2.CS.01 de la Revisió del Pla Director Sectorial de Carreteres (Illa de Mallorca). El pressupost per a coneixement de l’Administració és de 5.273.500,46 euros.

2.Que el projecte està inclòs a l'annex II de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’Avaluacions d’Impacte Ambiental i Avaluacions Ambientals Estratègiques de les Illes Balears, grup 7.m).

3.Que d’acord amb l’article 42.2 de la Llei 11/2006, s’ha consultat al servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl i al Servi de Planificació de la DG de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic, el Servei d’Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics, la Direcció Insular de Cultura i Patrimoni del Consell de Mallorca i l’Ajuntament de Ses Salines, sense que s’hagi rebut cap resposta.

4.Que l’estudi d’alternatives escull l’alternativa que implica una major afecció a la Xarxa Natura 2000, sense que es justifiqui des del punt de vista ambiental o tècnic.

5.Que el document ambiental contempla l’ús d’una espècie potencialment invasora en l’hidrosembra, Paspalum notatum.

6.Que el projecte contempla la creació d’una zona auxiliar de 5.000 m2 que es formigonarà, però no s’indica la seva ubicació exacta ni si es restaurarà un cop finalitzada l’obra.

7.Que no s’han valorat els impactes de la fase de funcionament, tot i que es descriuen les activitats d’aquesta fase que poden tenir un impacte sobre el medi ambient, com ara l’ús d’herbicides o la creació d’abocadors en les immediacions del vial.

8.Que en relació als criteris de l’article 44 de la Llei 11/2006:

8.1.En relació a les característiques del projecte, l’ús de recursos naturals, la generació de residus, la contaminació i d’altres inconvenients i també el risc d’accidents: les obres de millora suposen una ampliació del ferm de 6-7 m d’amplada a 16 m, més del doble de l’amplada actual. El recurs natural principal que es consumirà és el terreny natural, afectant-se en total a 42.300 m2 (4.23 ha) de sòl de forma irreversible, atès que els terrenys afectats estaran ocupats per la carretera. D’aquesta superfície, 16.400 m2 corresponen al LIC i ZEPA ES0000228 Cap de ses Salines. A aquesta superfície d’afecció s’han de sumar els 5000 m2 de la zona auxiliar. L’actuació generarà 88.744,69 tones de residus, dels quals 41.015,37 no es podran reutilitzar i s’hauran de dur a una pedrera autoritzada. Tot i això, la partida de gestió de residus del pressupost és de 0 euros. Els principals riscs d’accidents que es poden produir amb les obres és el d’incendi, atès que s’afecta a una zona d’alt risc d’incendi forestal i el de contaminació del sòl, a més dels diferents tipus de contaminació que preveu el document ambiental (atmosfèrica, acústica, vibratòria i els abocaments). Es proposen mesures correctores per reduir una part dels impactes.

8.2.Pel que fa a la sensibilitat ambiental de les àrees geogràfiques afectades i la capacitat regenerativa dels recursos naturals de la zona: els terrenys on estan classificats, segons el PTI de Mallorca, com a àrea de transició harmonització, sòl rústic general, àrea rural d’interès especial i àrea natural d’especial interès. No s’afecta a cap àrea de prevenció de riscs. La major part del traçat està afectat per vulnerabilitat d’aqüífers alta. S’afecta també a una zona d’alt risc d’incendi forestal segons l’article 4 i annex 2 del Decret 125/2007. A més, l’ampliació del traçat es du a terme al llarg de 1.649 m dins el LIC i ZEPA ES0000228 Cap de ses Salines. L’actuació afectarà, a més, a 5.500 m2 de l’hàbitat d’interès comunitari prioritari 2250 Dunes litorals amb Juniperus spp. També es veurà afectada l’àrea de campeig de, entre d’altres, l’àliga peixatera (Pandion haliaetus, espècie inclosa a més en el Catàleg espanyol d’espècies amenaçades com a vulnerable). La capacitat regenerativa de la major part dels recursos naturals afectats es veu impossibilitada per la pròpia infraestructura, atès que es tracta d’una actuació permanent.

8.3En relació a les característiques de l’impacte potencial del projecte en relació a la dimensió de l’àrea geogràfica i de la població afectades, el caràcter transfronterer, la magnitud i la complexitat, la probabilitat i la durada, la freqüència i la reversibilitat, cal dir que tot i que el document ambiental proposa una sèrie de mesures correctores, es considera que encara hi ha certs impactes que afecten el medi que són permanents i irreversibles, com ara el consum de territori en 42.300 m2 per ocupació directa de la carretera, superfície que inclou la reducció de 16.400 m2 de Xarxa Natura 2000 dels quals 5.500 m2 es corresponen a un hàbitat d’interès comunitari prioritari. A més de les afeccions sobre el medi biòtic i abiòtic esmentades, aquest projecte causarà tota una sèrie d'impactes socioeconòmics i paisatgístics que cal valorar, com són l'afecció a parets de pedra en sec, expropiacions, mobilitat, pèrdua de la qualitat paisatgística, alteració del paisatge, etc.

ACORDA

Subjectar a avaluació d’impacte ambiental el projecte de Millora de la carretera Ma-6100 de Ses Salines a la Colònia de Sant Jordi perquè es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, d’acord amb els criteris de l’article 44 de la Llei 11/2006.

Es recorda que l’avaluació d’impacte ambiental s’haurà de fer d’acord a l’article 33 i següents de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental.

L’estudi d’impacte ambiental haurà de valorar especialment:

1.S’haurà d’ampliar l’estudi d’alternatives, estudiant els impactes ambientals de cada una, i justificant bé l’elecció de l’alternativa escollida des del punt de vista ambiental i tècnic.

2.S’haurà de modificar l’annex de gestió de residus, per tal d’adaptar el pressupost al cost real de la seva gestió.

3.S’haurà d’incloure en el pressupost el cost de l’aplicació de les mesures correctores definides en l’estudi d’impacte ambiental (contractació d’un biòleg per a la supervisió dels treballs que puguin afectar a la fauna (pg. 37 del document ambiental); regs periòdics, tancaments, gestió de la terra vegetal, basses per a la neteja de camions, contractació d’un arqueòleg, etc.).

4.S’haurà de corregir el llistat d’espècies a emprar en l’hidrosembra, per tal de no incloure espècies al·lòctones amb caràcter invasor.

5.S’haurà de definir la localització de la zona auxiliar i establir les mesures correctores per a la seva restitució un cop finalitzades les obres.

6.S’haurà d’incloure en l’estudi d’impacte ambiental els impactes de la fase de funcionament i les mesures correctores per evitar els impactes prevists.

7.S'haurà de definir millor l'ocupació real de la carretera i la superfície final ocupada.

8.Respecte a la fauna, cal tenir en compte que el Bioatles només és indicatiu. Es considera que l’estudi d’impacte ambiental haurà de contenir un anàlisi més complet de la possible fauna afectada i de les mesures correctores per evitar aquesta afecció.

9.S'haurà de definir la gestió dels residus vegetals que es generin.

10.S’hauran de definir les mesures de prevenció d’incendis que s’han d’aplicar.

11.Si per a l'execució de les obres es necessari la realització de camins auxiliars, s'hauran de definir on es realitzen els mateixos.

12.S'hauran de presentar plànols de detall de quina ocupació real tindrà la carretera un cop finalitzada incloent els tancaments de les finques, durant tot el tram longitudinal. Es considera necessari presentar el plànol anterior superposat a l'estat actual.

Es recorda que atès que s’han consultat les administracions previsiblement afectades, l’estudi d’impacte ambiental haurà de tenir en compte els informes rebuts durant la fase prèvia de consultes.

Les administracions previsiblement afectades a consultar seran:

- Servei d'Estudis i Planificació del departament de Gestió del Domini Públic Hidràulic de la DG de Recursos Hídrics.

- Servei de Planificació de la DG de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic.

- Servei de Gestió Forestal de la DG de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic.

- L'Ajuntament de Ses Salines.

- Direcció insular de Cultura i Patrimoni del Consell de Mallorca.

 - Departament d'Urbanisme i Territori del Consell de Mallorca.

Aquest acord s'emet sense perjudici de les qüestions territorials, urbanístiques que són competència d’altres administracions públiques.”

 

Palma,  18 d’agost de 2015

El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias