Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ALAIOR

Núm. 13281
Conveni de col·laboració entre la Conselleria de Família i Serveis Socials i l'Ajuntament d'Alaior per a la reserva i l'ocupació de places d'estades diürnes i residencials per a gent gran en situació de dependència

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Feim púlblic que mitjançant Resolució d'Alcaldia número 2015-0602 de data 25/06/15, es va aprovar el Conveni de col·laboració entre la Conselleria de Família i Serveis Socials i l'Ajuntament d'Alaior per a la reserva i l'ocupació de places d'estades diürnes i residencials per a gent gran en situació de dependència , que literalment diu :

 

“ Conveni de col·laboració entre la Conselleria de Família i Serveis Socials i l’Ajuntament d’Alaior per a la reserva i l’ocupació de places d’estades diürnes i residencials per a gent gran en situació de dependència

Parts

Sandra Fernández Herranz, consellera de Família i Serveis Socials del Govern de les Illes Balears en virtut del Decret 7/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament de membres del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 60 ext., de 2 de maig), en representació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb CIF S-0711001-H, en ús de les atribucions que li confereix la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d’abril).

Misericòrdia Sugranyes Barenys, batlessa de l’Ajuntament d’Alaior en virtut de la sessió constitutiva del nou Ajuntament celebrada pel Ple de l’Ajuntament en data 11 de juny de l’any 2011, assistida per la secretària d’aquesta corporació municipal, Luz Sanz Villarroya, en representació de la institució esmentada, amb CIF núm. P 0700200 I, fent ús de les atribucions que li confereix la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local.

Antecedents

1. L’objecte de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, és, d’acord amb l’article 1, regular les condicions bàsiques que garanteixin la igualtat en l’exercici del dret subjectiu de la ciutadania a la promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, mitjançant el Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD), amb la col·laboració i la participació de totes les administracions públiques.

2. El SAAD respon a una acció coordinada i cooperativa de l’Administració general de l’Estat i les comunitats autònomes que preveu mesures en totes les àrees que afecten les persones en situació de dependència, amb la participació, si ’escau, de les entitats locals, d’acord amb el que estableix l’article 1.2 de la Llei 39/2006.

3. El Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD) garanteix les condicions bàsiques i el contingut comú a què es refereix la Llei 39/2006, de 14 de desembre; serveix de via per a la col·laboració i la participació de les administracions públiques, en l’exercici de les competències respectives, en matèria de promoció personal i atenció i protecció a les persones en situació de dependència; optimitza els recursos públics i privats disponibles, i contribueix a millorar les condicions de vida dels ciutadans.

4. La integració en el SAAD dels centres i serveis a què fa referència el punt anterior no suposa cap alteració en el règim jurídic de la seva titularitat, administració, gestió i dependència orgànica.

5. L’article 30.15 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, estableix que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competències exclusives en matèria de polítiques d’atenció a persones dependents.

6. D’acord amb el Decret 5/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i el Decret 6/2013, que n’estableix les competències i l’estructura orgànica bàsica, la consellera de Família i Serveis Socials és l’òrgan competent per exercir les competències de l’àrea d’activitat administrativa mitjançant la direcció i la coordinació dels titulars dels òrgans directius de la Conselleria, i exerceix totes les competències que li atribueix la legislació vigent, d’acord amb la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears.

7. De conformitat amb el Decret 7/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual que disposa el nomenament de membres del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 60 EXT., de 2 de maig), la consellera de Família i Serveis Socials actua en representació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d’acord amb les atribucions que li confereixen els articles 11 c i 80.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

8. El Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General de Serveis Socials l’exercici de les competències d’atenció i suport a persones amb dependència, a persones amb discapacitat, a persones de la tercera edat i a altres col·lectius en situació de risc, i també les competències de prestacions econòmiques, entre d’altres.

9. L’article 78 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que l’Administració de la nostra comunitat pot subscriure convenis de col·laboració amb les altres administracions públiques en l’àmbit de les competències respectives.

10. La Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local (BOE núm. 312, de 30 de desembre de 2013), que va entrar en vigor el 31 de desembre de 2013, ha modificat la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local. En concret, la Llei 27/2013 ha modificat, entre d’altres, l’article 25 de la Llei 7/1985 relatiu a les competències dels municipis.

Abans de la reforma feta per la Llei 27/2013 els municipis tenien competència, entre d’altres, en la matèria de prestació dels serveis socials i de promoció i reinserció social, d’acord amb allò que preveia l’article 25.2 k de la Llei 7/1985 abans de la modificació feta per la Llei 27/2013.

Després de la reforma feta per la Llei 27/2013 els municipis tenen competència pròpia, entre d’altres, en la matèria d’avaluació i informació de situacions de necessitat social i l’atenció immediata a persones en situació o risc d’exclusió social, d’acord amb allò que preveu l’article 25.2 e de la Llei 7/1985 després de la modificació feta per la Llei 27/2013.

No obstant tot l’anterior, el Decret llei 2/2014, de 21 de novembre, de mesures per aplicar a les Illes Balears la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local (BOIB núm. 160, de 22 de novembre), va retornar a les entitats locals com a competències pròpies, totes aquelles que les lleis autonòmiques li havien atribuït amb anterioritat a l’entrada en vigor de la Llei 27/2013. Disposa a l’article 1 que:

Article 1

Competències pròpies de les entitats locals

1. Són competències pròpies de les entitats locals de les Illes Balears les que els atribueixen com a tals les lleis estatals i autonòmiques.

2. Les entitats locals de les Illes Balears seguiran exercint les competències que els atribueixen les lleis de la Comunitat Autònoma anteriors a l’entrada en vigor de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local, de conformitat amb el que disposa la norma d’atribució, en règim d’autonomia i sota la seva pròpia responsabilitat, de conformitat amb el que estableix l’article 7.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local. Tot això sens perjudici del que disposa aquest Decret llei.

...”

L’article 29 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, disposa que, dins el marc de les seves competències, són pròpies dels municipis la regulació i la prestació dels serveis d’atenció a les persones i dels serveis socials públics d’assistència primària.

D’altra banda, l’article 38 de la Llei 4/2009, d’11 de juny de serveis socials de les Illes Balears, atribueix als municipis competències en matèria de serveis socials. Concretament, l’apartat 1 a) de l’esmentat article 38 disposa que correspon als municipis “crear, organitzar i gestionar els serveis socials que considerin necessaris dins el seu municipi, tant propis com delegats per altres administracions, d’acord amb la cartera de serveis socials i el pla estratègic corresponent, i els plans estratègics autonòmic i insular”.

Per tant, de l’aplicació conjunta de l’article 1 del Decret llei 2/2014, de 21 de novembre, de l’article 38 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, i de l’article 29 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, es desprèn que els municipis tenen competència per gestionar els serveis socials que estimin necessaris, dins el seu municipi, com són els centres de dia i els residencials.

D’altra banda, la Llei 27/2013 ha introduït una clàusula de garantia de pagament que es regula a l’article 57 bis de la Llei 7/1985. Aquest article 57 bis de la Llei 7/1985 estableix que:

Artículo 57 bis. Garantía de pago en el ejercicio de competencias delegadas.

  • Si las Comunidades Autónomas delegan competencias o suscriben convenios de colaboración con las Entidades Locales que impliquen obligaciones financieras o compromisos de pago a cargo de las Comunidades Autónomas, será necesario que éstas incluyan una cláusula de garantía del cumplimiento de estos compromisos consistente en la autorización a la Administración General del Estado a aplicar retenciones en las transferencias que les correspondan por aplicación de su sistema de financiación. La citada cláusula deberá establecer, en todo caso, los plazos para la realización de los pagos comprometidos, para la reclamación por parte de la Entidad Local en caso de incumplimiento por parte de la Comunidad Autónoma de la obligación que hubiere contraído y para la comunicación a la Administración General del Estado de haberse producido dicho incumplimiento, teniendo en cuenta el plazo que, en su caso, se pueda establecer mediante la Orden del Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas a la que se refiere el apartado 3 de este artículo. Para la aplicación de esta cláusula no será precisa la autorización previa a la que hace referencia la disposición adicional septuagésima segunda de la Ley 17/2012, de 27 de diciembre, de Presupuestos Generales del Estado para el año 2013.
  • Los acuerdos de delegación de competencias y convenios de colaboración que, a la entrada en vigor de la presente norma, hayan sido objeto de prórroga, expresa o tácita, por tiempo determinado, sólo podrán volver a prorrogarse en el caso de que se incluyan en los mismos la cláusula de garantía a la que hace referencia el apartado anterior. Esta norma será de aplicación a aquellos acuerdos que se puedan prorrogar, expresa o tácitamente, por vez primera con posterioridad a la citada entrada en vigor.

[…]

Cal incloure, doncs, aquesta clàusula en els convenis, com el present amb l’Ajuntament d’Alaior, que se signin amb municipis que suposen un compromís de pagament a càrrec de la Comunitat Autònoma per finançar l’exercici per part dels municipis de competències diferents de les enumerades a l’article 25 de la Llei 7/1985.

11. Els municipis, com a entitats locals bàsiques de l’organització territorial, són instruments fonamentals en les polítiques de serveis socials per la seva proximitat a la ciutadania. L’article 29 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, disposa que, dins el marc de les seves competències, són pròpies dels municipis la regulació i la prestació dels serveis d’atenció a les persones i dels serveis socials públics d’assistència primària, i el foment de les polítiques d’acolliment de les persones immigrants.

12. L’article 68 de la Llei 20/2006 estableix que els ens locals poden subscriure convenis interadministratius amb altres administracions.

13. Les competències de les administracions públiques en matèria de serveis socials es regulen en la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials. De conformitat amb l’article 34 d’aquesta Llei, correspon a l’Administració autonòmica, als consells insulars i als municipis exercir les competències en aquesta matèria d’acord amb el que estableixen l’Estatut d’autonomia, la Llei de serveis socials i la legislació de règim local, de manera que s’asseguri el funcionament correcte del sistema públic de serveis socials. En aplicació de l’article 48, els tres ens esmentats col·laboren en l’aplicació de les polítiques de serveis socials mitjançant els instruments que estableix la legislació general sobre règim jurídic i procediment administratiu, la legislació sobre consells insulars i la de règim local.

14. L’article 36 del Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual es crea la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència de les Illes Balears, estableix que la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència de les Illes Balears està integrada, entre d’altres, pels centres i els serveis públics de titularitat de les entitats locals de les Illes Balears adherits a la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència o concertats amb la Comunitat Autònoma o amb els consells insulars.

15. La Resolució de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració, d’11 de novembre de 2010 estableix els procediments d’ingrés i de trasllats a residències i centres de dia de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència per a gent gran en situació de dependència (BOIB 169/2010).

16. L’article 22.17 del Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l’estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, modifica els apartats 1 i 3 de la disposició final primera de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència.

17. L’Ajuntament d’Alaior és titular del Centre de Dia i Residència Geriàtrica Es Ramal, situats al carrer Baixamar, núm. 43, d’Alaior.

Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Conveni, d’acord amb les següents

Clàusules

1. Objecte

L’objecte d’aquest Conveni és establir les línies de col·laboració entre la Conselleria de Família i Serveis Socials i l’Ajuntament d’Alaior en matèria de promoció de l’autonomia personal i atenció i protecció a les persones en situació de dependència.

2. Finalitat

2.1. La finalitat d’aquest Conveni és optimitzar els recursos disponibles, per la qual cosa l’Ajuntament d’Alaior posa a disposició de la Conselleria de Família i Serveis Socials les places en el centre de dia i en la residència que figuren en aquest Conveni. Han d’ocupar aquestes places les persones grans que tenguin el reconeixement de la situació de dependència designades mitjançant una resolució de la persona titular de la Conselleria de Família i Serveis Socials, d’acord amb el que estableix el Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual es regula el procediment per al reconeixement de la situació de dependència (BOIB núm. 99, de 3 de juliol).

2.2. Les 9 places de centre de dia i les 17 places de residència per a gent gran que tengui el reconeixement de la situació de dependència que són objecte d’aquest Conveni queden incloses en el catàleg de serveis que estableix l’article 15 de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència.

3. Definicions dels tipus de places

3.1. Als efectes d’aquest Conveni s’entén per places a disposició de la Conselleria de Família i Serveis Socials el conjunt de places que en data 1 de gener de 2015 poden estar ocupades o no per usuaris, i que l’Ajuntament d’Alaior posa a disposició de la Conselleria.

3.2. La Conselleria pot adjudicar les places esmentades a persones grans que tenguin el reconeixement de la situació de dependència, a mesura que estiguin lliures, mitjançant una resolució de la persona titular de la Conselleria de Família i Serveis Socials.

3.3. Les places que l’entitat posa a disposició de la Conselleria de Família i Serveis Socials que estiguin ocupades prèviament a la data de la signatura del Conveni s’han de finançar amb càrrec a aquest Conveni, sempre que els usuaris disposin de la resolució de la persona titular de la Conselleria de Família i Serveis Socials d’ingrés en el centre que és objecte del Conveni.

3.4. Poden ocupar les places de centre de dia que són objecte d’aquest Conveni les persones grans que tenguin el reconeixement de la situació de dependència de grau II (nivells 1 i 2), de grau III (nivells 1 i 2), de grau II i de grau III. També les persones grans que tenguin el reconeixement de la situació de dependència de grau I nivell 2 i amb la prestació de centre de dia reconeguda com a màxim en data de 31 de desembre de 2011 o, si s’escau, des del transcurs del termini de 6 mesos des de la presentació de la sol·licitud sense que s’hagi dictat i notificat la resolució expressa de reconeixement de la prestació.

Les places que estiguin ocupades abans de la vigència d’aquest Conveni per usuaris amb grau I nivell 2 s’han de finançar amb càrrec a aquest Conveni sempre que els usuaris disposin de la resolució de la persona titular de la Conselleria de Família i Serveis Socials d’ingrés en el centre que és objecte del Conveni.

Poden ocupar les places de residència que són objecte d’aquest Conveni les persones grans que tenguin el reconeixement de la situació de dependència de grau II (nivells 1 i 2), de grau III (nivells 1 i 2), de grau II i de grau III.

3.5. A l’efecte de determinar l’import que la Conselleria ha d’abonar a l’Ajuntament d’Alaior, aquestes places es classifiquen de la manera següent:

a) Plaça ocupada: la plaça adjudicada a una persona beneficiària mitjançant una resolució de la persona titular de la Conselleria de Família i Serveis Socials, des del moment en què se’n produeix l’ingrés en el centre, tret que es trobi en alguna de les situacions a què fa referència el paràgraf següent.

b) Plaça reservada: la que respon a un dels dos supòsits següents:

1.- La plaça adjudicada a una persona usuària que no està ocupada temporalment per aquesta com a conseqüència d’absències voluntàries (períodes de permisos, vacances, viatges o qualsevol altre motiu que pugui ser considerat com una absència voluntària), absències obligades (internament en un centre d’atenció especialitzada o qualsevol altre motiu que pugui ser considerat com una absència obligada) o bé en el període a què es refereix la clàusula 5.4 d’aquest Conveni.

2.- La plaça disponible de les que són objecte d’aquest Conveni a favor de la Conselleria que no està ocupada transitòriament per cap persona usuària i que està pendent d’adjudicació mitjançant una resolució de la persona titular de la Conselleria de Família i Serveis Socials. Aquesta plaça es denomina plaça vacant.

c) Plaça no liquidable: aquestes places han de figurar sense import en la liquidació mensual. Respon a un dels dos supòsits següents:

- La plaça en la qual roman una persona usuària que ha ingressat en el centre per la seva situació de necessitat abans de disposar de la resolució d’ingrés o de qualsevol altre dels requisits exigits.

- La plaça vacant que la Conselleria cedeix temporalment a l’Ajuntament mitjançant un acord previ entre ambdues entitats. Aquesta cessió temporal d’ús de la plaça i també l’extinció d’aquesta cessió temporal d’ús s’han de formalitzar per escrit i s’han de complir els requisits següents:

1.  Ha d’ocupar la plaça una persona usuària que no disposa d’una resolució d’ingrés de la persona titular de la Conselleria de Família i Serveis Socials.

2. La Conselleria no té necessitat d’ocupar la plaça, ja sigui perquè hi ha places vacants suficients per cobrir la llista de reserva o perquè no hi ha demanda per ocupar la plaça.

3. La cessió d’ús de la plaça s’extingeix en el moment en què la Conselleria la necessiti per ocupar-la una persona usuària que disposi de resolució de concessió de servei de dependència.

4. Durant el temps que duri la cessió de la plaça la persona usuària ha d’abonar a l’Ajuntament la taxa municipal corresponent en les condicions que hagi establert la corporació.

5. La Conselleria de Família i Serveis Socials s’ha de quedar en reserva les places vacants que consideri oportunes ,com a mínim sempre hi ha d’haver una plaça, en previsió d’ingressos futurs d’usuaris que disposin de resolució de concessió de servei de dependència.

6. En el cas que es produeixi la baixa en una plaça en règim de cessió temporal a l’Ajuntament, la gestió d’aquesta plaça tornarà a ser potestat de la Conselleria de Família i Serveis Socials. Només es podrà tornar a fer la cessió temporal mitjançant un acord nou de cessió temporal de places entre ambdues parts.

4. Import de les places i relació de serveis prestats

4.1. La Conselleria de Família i Serveis Socials, mitjançant la Direcció General de Serveis Socials, ha de proposar el pagament de la quantia que correspongui en el compte corrent que indiqui l’Ajuntament d’Alaior, d’acord amb els termes següents:

a) Els imports per a l’any 2015 de la plaça ocupada, d’acord amb el tipus de prestació i els graus i nivells de dependència que estableix la Llei 39/2006, de 14 de desembre, són els següents:

— Places de centre de dia per a gent gran en situació de dependència:

  • Grau III: 41,72 €/dia
  • Grau II: 36,29 €/dia
  • Grau I: 33,37 €/dia

— Places de residència per a gent gran en situació de dependència:

  • Grau III: 68,61 €/dia
  • Grau II: 64,49 €/dia

b) No s’ha d’abonar cap import en concepte de plaça reservada tant de centre de dia com de residència excepte en el període a què fa referència la clàusula 5.4 d’aquest Conveni, que suposa un import de 16,69 €/dia, equivalent a la meitat del preu per dia del grau I de centre de dia (33,37 €/dia). Tampoc no s’ha d’abonar cap import respecte d’aquelles places classificades com a no liquidables a la clàusula 3.5 c d’aquest Conveni.

4.2. Les quanties esmentades abans es refereixen a places de centre de dia ocupades a jornada completa de dilluns a divendres i a places de residència ocupades a jornada completa.

4.3 En el cas de pròrroga, aquests imports s’han d’actualitzar anualment, amb efectes des del mes de gener, basant-se en l’actualització aplicada a l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM) que fixi la llei de pressuposts generals de l’Estat per a l’any que correspongui.

4.4. La relació de serveis que obligatòriament ha de prestar el centre als usuaris i que es financen amb l’import de la plaça ocupada esmentat en el punt 4.1 a són els següents:

En el cas de centre de dia:

  1. atenció mèdica
  2. activitats de prevenció de la dependència i promoció de l’autonomia
  3. higiene personal
  4. manutenció
  5. atenció social
  6. atenció psicològica
  7. atenció a les AVD
  8. activitats d’oci i temps lliure

En el cas de residència:

  1. allotjament
  2. manutenció
  3. bugaderia
  4. atenció a les AVD
  5. higiene personal
  6. atenció mèdica
  7. atenció social
  8. atenció psicològica
  9. activitats de prevenció de la dependència i promoció de l’autonomia
  10. activitats d’oci i temps lliure

5. Cobertura de les places

5.1. Des de l’entrada en vigor d’aquest Conveni, la Conselleria de Família i Serveis Socials disposa de les places que són objecte del Conveni per assignar-les de manera efectiva. La persona titular de la Conselleria de Família i Serveis Socials n’ha de designar els usuaris mitjançant una resolució.

5.2. El centre ha d’informar la Direcció General de Serveis Socials de qualsevol incidència en les places en el moment que es produeixin mitjançant el registre d’aquestes en el programa informàtic Central de Reserves (PRECODE).

En el PRECODE s’han d’enregistrar les incidències següents:

  • altes en els centres
  • baixes temporals per:
    1. ingressos hospitalaris
    2. malaltia, visites mèdiques justificades o sense justificar, visites a familiars i viatges
    3. vacances
    4. força major
    5. estada temporal a residència o pis supervisat
  • baixes definitives per:
  • èxitus
  • empitjorament de la salut
  • canvi de prestació a residència
  • renúncia
  • trasllat
  • canvi de domicili definitiu

En el cas de no disposar del programa informàtic Central de Reserves (PRECODE) perquè està en tràmit l’aplicació, totes les incidències esmentades abans s’han de notificar, en el moment que es produeixin, mitjançant fax o correu electrònic, a la Direcció General de Serveis Socials.

5.3. La Conselleria de Família i Serveis Socials, mitjançant la Direcció General de Serveis Socials, a través del programa informàtic Central de Reserves (PRECODE), ha de mantenir actualitzada la llista de reserva dels centres. Per tant, els centres disposaran de la llista numerada i ordenada de les persones dependents que estan en espera de l’adjudicació de plaça en els centres. L’ordre d’entrada en els centres ha de ser obligatòriament el mateix que el de la llista de reserva.

5.4. El termini màxim perquè els usuaris ingressin en els centres, tret d’una causa raonada, és de quinze dies hàbils, comptadors a partir de la data de notificació per part dels centres i/o de la Direcció General. Durant aquests quinze dies hàbils com a màxim, els centres disposaran d’una contraprestació econòmica en concepte de reserva de places per un import de 16,69 €, equivalent a la meitat del preu per dia del grau I de centre de dia (33,37 €/dia).

5.5. L’Ajuntament d’Alaior es compromet expressament a acceptar els usuaris que designi la persona titular de la Conselleria de Família i Serveis Socials mitjançant una resolució perquè ocupin les places que són l’objecte d’aquest Conveni. Això no obstant, s’estableix un període d’adaptació al centre d’un mes a partir de la data d’ingrés.

5.6. En el cas que l’Ajuntament consideri que els usuaris que ha designat la Conselleria de Família i Serveis Socials no són aptes per ocupar la plaça adjudicada, ho ha de comunicar a la Direcció General de Serveis Socials una vegada exhaurit el període d’adaptació i observació, mitjançant un informe raonat. La resolució motivada que adopti la Conselleria és vinculant per a les parts.

6. Nombre de places, finançament, forma de pagament i justificació del Conveni

6.1. El nombre de places que l’Ajuntament d’Alaior posa a disposició de la Conselleria de Família i Serveis Socials és de 9 de les 10 places de què disposa el centre de dia i de 17 de les 30 places de què disposa la residència.

6.2. L’import màxim d’aquest Conveni és de 518.844,09 € (cinc-cents devuit mil vuit-cents quaranta-quatre euros amb nou cèntims), amb càrrec a la partida pressupostària 17301.313D01.46000 20 FF23239 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2015, i a la partida pressupostària 17301.313D01.46000 20 FF23239 (o la corresponent alternativa) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2016, d’acord amb la imputació temporal següent:

  • Exercici 2015: 345.382,11 € (tres-cents quaranta-cinc mil tres-cents vuitanta-dos euros amb onze cèntims), corresponent a les mensualitats de gener a agost de 2015.
  • Exercici 2016: 173.461,98 € (cent setanta-tres mil quatre-cents seixanta-un euros amb noranta-vuit cèntims), corresponent a les mensualitats de setembre a desembre de 2015.

6.3. La persona usuària ha d’abonar a l’Ajuntament d’Alaior el copagament corresponent, fixat mitjançant una resolució de la persona titular de la Conselleria de Família i Serveis Socials, d’acord amb la normativa vigent, el qual no pot superar en cap cas el cost per dia segons el grau de dependència que s’estableix en aquest Conveni per a la plaça ocupada per a residència o centre de dia.

En cas de períodes d’absència voluntària, la quantia econòmica que ha d’abonar la persona usuària en concepte de reserva de plaça durant aquest temps és del 75 % de la base de càlcul de les estades ordinàries en el mes en què s’hagin produït.

En els supòsits d’absències obligades per necessitat d’atenció especialitzada, la quantia econòmica que ha d’abonar la persona usuària en concepte de reserva de plaça durant el temps que dura l’absència és del 50 % de la base de càlcul per a estades ordinàries en el mes en què s’hagin produït.

Una persona usuària d’una de les places objecte d’aquest Conveni no ha d’abonar en cap cas ni per cap concepte una fiança a l’Ajuntament, al Govern de les Illes Balears o, si s’escau, a l’empresa o les empreses que gestionen els centres objecte del Conveni.

6.4. La proposta de pagament s’ha de fer amb la presentació prèvia d’un certificat de l’interventor o la interventora de l’Ajuntament d’Alaior, amb el vistiplau de la batlessa de l’Ajuntament, en el qual ha de constar la liquidació per les places ocupades, reservades i no liquidables del mes anterior per a cada centre. A aquesta liquidació presentada s’ha d’adjuntar una relació detallada amb els conceptes següents:

  • Les places ocupades, reservades i no liquidables per dies i el seu import. En el cas de la plaça reservada s’ha de desglossar en absència voluntària, absència obligada, reserva de plaça i vacant.
  • La relació detallada dels usuaris, amb indicació del nom, el DNI, el grau de dependència, la data d’ingrés i la data de baixa, si s’escau, i de les seves aportacions als serveis per dia i per mes, tenint en compte les diferents quanties per plaça ocupada, reservada i no liquidable. En el cas de la plaça reservada s’ha de desglossar en absència voluntària, absència obligada, reserva de plaça i vacant.
  • El cost mensual de cada plaça.

L’aportació que ha de fer la Conselleria de Família i Serveis Socials és l’import consistent en la diferència entre les quanties següents que resulta per a cada plaça:

  • Import establert en concepte de plaça ocupada o reservada, en els casos que preveu el punt 5.4, minvada per la part del copagament que deixa d’abonar l’usuari quan es troba en situació d’absència obligada o voluntària (50 % i 25 % del copagament respectivament).
  • Quantia del copagament fixada per a les persones usuàries, tenint en compte els casos d’absència obligada o voluntària (50 % i 75 % del copagament respectivament).

6.5. Les dades de la relació detallada presentada han de coincidir amb les dades que el centre hagi introduït en el programa de Central de Reserves (PRECODE).

6.6. És responsabilitat de l’Ajuntament obtenir l’autorització per a la cessió de les dades de les persones usuàries dels serveis d’acord amb la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, o obtenir la justificació que no s’han volgut cedir.

6.7. La Conselleria de Família i Serveis Socials ha de proposar que s’aboni l’import de la liquidació mensual en concepte de cost del servei, que consisteix en la diferència que resulta per a cada plaça entre les dues quanties que es detalla al punt 6.4 d’aquest conveni.

Tot això, fins a un import màxim de 518.844,09 € (cinc-cents devuit mil vuit-cents quaranta-quatre euros amb nou cèntims).

L’execució de les propostes de pagament s’ha de fer d’acord amb el Pla de Disposició de Fons de la Tresoreria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat per Acord del Consell de Govern de 16 de març de 2012.

6.8. Pel que fa a les actuacions desenvolupades des de l’1 de gener de 2015 fins al darrer dia del mes immediatament anterior al mes en què se signa el conveni, l’Ajuntament ha de presentar la liquidació dels mesos corresponents davant la Direcció General de Serveis Socials durant el mes següent a la signatura del conveni. La no-presentació de la liquidació dins d’aquest termini pot suposar la pèrdua del dret de cobrament dels serveis prestats.

Pel que fa a les actuacions a desenvolupar des del primer dia del mes en què se signa el conveni fins al 31 de desembre de 2015, l’Ajuntament ha de presentar la liquidació mensual a la Direcció General de Serveis Socials durant el mes següent al període al qual correspon la liquidació. La no-presentació de la liquidació dins d’aquest termini pot suposar la pèrdua del dret de cobrament dels serveis prestats.

6.9. Per tal de garantir el compliment del pagament de l’import que preveu la clàusula 6.2 d’aquest Conveni, d’acord amb l’article 57 bis de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, i sense perjudici del que pugui establir l’Ordre del Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques que preveu aquest article, s’estableixen els terminis següents per fer els pagaments compromesos en aquest Conveni:

  1. Pel que fa al pagament corresponent a les actuacions desenvolupades des de l’1 de gener de 2015 fins al darrer dia del mes immediatament anterior al mes en què se signa el Conveni, el termini màxim per fer-lo és de sis mesos comptadors des de l’endemà de la presentació de la liquidació dels mesos corresponents, que s’han de presentar en el termini que estableix el primer paràgraf de la clàusula 6.8. En cas que l’Ajuntament avanci la presentació de la liquidació dels mesos esmentats davant la Direcció General de Serveis Socials abans de la data de signatura del Conveni, el termini màxim esmentat de sis mesos començarà a comptar l’endemà de la recepció a la Direcció General de Serveis Socials del Conveni signat per ambdues parts.
  2. Pel que fa al pagament corresponent a les actuacions per desenvolupar des del primer dia del mes en què se signa el Conveni fins al 31 de desembre de 2015, el termini màxim per fer-lo és de sis mesos comptadors des de l’endemà de la presentació de la liquidació mensual corresponent, que s’ha de presentar en el termini que estableix el segon paràgraf de la clàusula 6.8.

En cas d’incompliment dels terminis de pagament esmentats, l’Ajuntament d’Alaior disposa d’un termini de dos mesos comptadors des de l’endemà que acabi el termini màxim de pagament per reclamar el pagament davant l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sense perjudici del termini que pugui establir l’Ordre del Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques que preveu l’article 57 bis de la Llei 7/1985. Una vegada transcorregut el termini de quatre mesos des de la interposició de la reclamació sense que l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears hagi complit l’obligació de pagament, l’Ajuntament d’Alaior disposa d’un termini de dos mesos comptadors des de l’endemà que acabi el termini de quatre mesos esmentat per comunicar a l’Administració general de l’Estat que s’ha produït l’incompliment, sense perjudici d’allò que pugui establir l’Ordre del Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques que preveu l’apartat 3 de l’article 57 bis de la Llei 7/1985. A aquest efecte, en cas d’incompliment de l’obligació de pagament, l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears autoritza l’Administració general de l’Estat a aplicar retencions per l’import màxim de pagament previst en la clàusula 6.2 d’aquest Conveni en les transferències que corresponen a l’Administració autonòmica per aplicar el seu sistema de finançament.

7. Obligacions de les parts

7.1. L’Ajuntament d’Alaior es compromet a:

  1. Complir, respecte del centre de dia i de la residència, els requisits que disposen el Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s’estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l’autorització i l’acreditació dels serveis socials d’atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d’autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població (BOIB núm. 99, de 3 de juliol), i la resta de normativa general que hi sigui aplicable.
  2. Tenir i mantenir actualitzada la inscripció del centre de dia i de la residència en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, i disposar de l’autorització administrativa pertinent o de l’acreditació, segons pertoqui.
  3. Utilitzar el programa informàtic Central de Reserves (PRECODE) i complir els requeriments informàtics i de telecomunicacions necessaris per poder accedir a l’aplicació. Aquesta aplicació gestiona el procediment d’altes, de baixes i d’incidències dels usuaris de les places incloses en la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència (XPAD). La Conselleria de Família i Serveis Socials ha de facilitar l’accés a aquest programa informàtic. En el cas que no es disposi del programa informàtic Central de Reserves (PRECODE) perquè està en tràmit l’aplicació, totes les incidències esmentades abans s’han de notificar, en el moment que es produeixin, mitjançant fax o correu electrònic, a la Direcció General de Serveis Socials.
  4. Informar la Direcció General de les situacions d’atenció especial de les persones usuàries (com ara l’incompliment reiterat del règim intern del centre, el canvi de perfil, l’incompliment en l’abonament del copagament i altres situacions).
  5. Liquidar a la persona gran que tengui el reconeixement de la situació de dependència el copagament indicat en la resolució d’ingrés signada per la persona titular de la Conselleria de Família i Serveis Socials i, en els casos d’absència voluntària i absència obligada, el percentatge corresponent d’acord amb el que disposen els articles 15 i 16 de la Resolució de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració d’11 de novembre de 2010 per la qual s’estableixen els procediments d’ingrés i de trasllats a residències i centres de dia de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència per a gent gran en situació de dependència (BOIB 169/2010).
  6. Destinar la quantitat aportada per la Conselleria de Família i Serveis Socials a l’objecte d’aquest Conveni, de conformitat amb la clàusula primera.
  7. Justificar que l’aplicació dels fons percebuts s’han aplicat a la realització de l’objecte d’aquest Conveni amb la presentació del certificat de l’interventor, amb el vistiplau de la batlessa de l’Ajuntament, d’acord amb el que s’especifica en la clàusula sisena.
  8. Consultar mitjançant el programa informàtic Central de Reserves (PRECODE) en referència a l’aprovació del programa individual d’atenció (PIA) de la persona beneficiària de la plaça.

7.2. La Conselleria de Família i Serveis Socials es compromet a:

  1. Proposar el pagament de les places ocupades i, si s’escau, reservades, en els termes que estableix aquest Conveni, per a la qual cosa ha d’expedir un certificat de conformitat amb la prestació del servei mensual.
  2. Complir, en matèria d’ingressos i trasllats en el centre que és objecte d’aquest Conveni, el que disposa la Resolució de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració d’11 de novembre de 2010 per la qual s’estableixen els procediments d’ingrés i de trasllats a residències i centres de dia de la Xarxa pública d’Atenció a la Dependència per a gent gran en situació de dependència (BOIB 169/2010).
  3. Facilitar a l’Ajuntament l’accés al programa informàtic Central de Reserves, que gestiona el procediment d’altes, de baixes i d’incidències dels usuaris a les places incloses en la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència (XPAD).

8. Composició, funcions i règim de reunions de la Comissió de Seguiment

8.1. D’acord amb el que estableix l’article 78.5 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per executar i desenvolupar aquest Conveni es crea una comissió de seguiment integrada pels membres següents:

  • Dues persones nomenades pel director general de Serveis Socials, en representació de la Conselleria de Família i Serveis Socials del Govern de les Illes Balears.
  • Dues persones nomenades per la batlessa de l’Ajuntament, en representació d’aquesta entitat.

8.2. Les funcions de la Comissió de Seguiment són les següents:

  • Resoldre els problemes d’interpretació i compliment que es puguin plantejar respecte d’aquest Conveni, atès el caràcter d’organisme mixt de vigilància i control. Abans de residenciar, quan sigui pertinent fer-ho, el coneixement dels litigis produïts davant els òrgans jurisdiccionals ordinaris, és un requisit procedimental previ intentar la conciliació en el si d’aquest òrgan mixt.
  • Revisar, quan acabi la vigència d’aquest Conveni, el funcionament i l’eficàcia dels serveis prestats.
  • Proposar les resolucions a les incidències que es produeixin en les places objecte d’aquest Conveni, com són la cessió, l’ampliació, la reducció, l’import i altres.
  • Valorar, coordinar i resoldre les situacions d’atenció especial de persones amb places de dependència que són objecte d’aquest Conveni en centres de dia i residències, com ara les següents:
  • l’incompliment reiterat del règim intern del centre
  • el canvi de perfil (problemes de salut mental, addiccions, empitjorament de salut...)
  • l’impagament del copagament
  • el període d’adaptació no superat o l’acord d’una pròrroga d’aquesta adaptació
  • altres situacions

8.3. El règim de reunions de la Comissió de Seguiment és el següent:

  1. La Comissió de Seguiment s’ha de reunir de manera ordinària dues vegades l’any, una al mes següent de la signatura del conveni i una altra el mes d’octubre, i de manera extraordinària totes les vegades que ho acordin ambdues parts. Si en el moment de dur a terme una reunió ordinària no hi ha cap tema per tractar es pot decidir per acord mutu d’ambdues parts suspendre la reunió.
  2. La data i el lloc de realització de les reunions de la Comissió de Seguiment s’ha de decidir d’acord mutu entre les parts que conformen la Comissió.
  3. S’ha d’estendre una acta de cada reunió de la Comissió en la qual figurin les deliberacions i els acords adoptats.
  4. Per motius de distància o urgència les parts poden acordar fer la reunió de la Comissió mitjançant l’ús de les noves tecnologies. En aquests casos també s’ha d’estendre una acta de la reunió en la qual apareguin les deliberacions i els acords adoptats.

9. Vigilància i control

La Conselleria de Família i Serveis Socials, mitjançant la Direcció General de Serveis Socials, pot dur a terme totes les comprovacions i tots els requeriments de documentació a l’altra part que siguin necessaris per garantir el compliment efectiu del que regula aquest Conveni, sense perjudici de les competències dels ajuntaments o les mancomunitats en matèria d’inspecció d’entitats, serveis i centres de serveis socials, d’acord amb la Llei 14/2001, de 29 d’octubre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social.

10. Informació i divulgació

10.1. A l’entrada dels centres a què fa referència aquest Conveni hi ha d’haver una placa identificativa en què figuri la inscripció següent:

10.2. Tots els impresos, la correspondència, les publicacions i els materials tècnics que es puguin derivar de l’objecte d’aquest Conveni han de tenir la mateixa identificació que estableix el paràgraf anterior.

10.3. L’Ajuntament ha de confeccionar un díptic explicatiu dels centres a què fa referència aquest Conveni, que ha d’estar a la disposició dels serveis socials municipals i de la Conselleria de Família i Serveis Socials.

10.4. Les despeses derivades de les accions d’informació i divulgació són a càrrec de l’Ajuntament.

10.5. El disseny de les accions d’informació i divulgació ha de tenir el vistiplau de la Conselleria de Família i Serveis Socials.

11. Vigència

11.1. Aquest Conveni estarà en vigor des que es formalitzi fins al 31 de gener de 2016, sense perjudici del caràcter retroactiu als efectes d’actuacions des de l’1 de gener de 2015.

L’àmbit temporal dins del qual s’han de dur a terme les actuacions emparades per aquest Conveni s’entén des de l’1 de gener fins al 31 de desembre de 2015.

11.2. Aquest Conveni es pot prorrogar per acord de les parts mitjançant addendes al text, pel temps que determini aquest acord. La pròrroga que s’estableix en aquesta clàusula s’ha de subscriure com a màxim en la data de l’acabament de la vigència del Conveni, i queda, en tot cas, supeditada a l’existència de crèdit pressupostari adequat i suficient per a l’exercici de què es tracti.

11.3. En qualsevol cas, la durada màxima d’aquest Conveni, incloent-hi les pròrrogues, és de dos anys.

12. Extinció

Aquest Conveni s’extingeix per expiració del temps convingut en els termes que estableix la clàusula anterior, o per concurrència d’alguna de les causes de resolució següents:

  1. L’acord mutu acord de les parts, que s’ha de formalitzar per escrit.
  2. La impossibilitat sobrevinguda, legal o material, de complir les obligacions que es deriven de l’objecte del Conveni.
  3. La denúncia prèvia per escrit d’alguna de les parts, amb una antelació mínima de tres mesos des de l’acabament de la vigència del Conveni.
  4. L’incompliment greu i manifest, per qualsevol de les parts, de les clàusules pactades, amb la denúncia prèvia d’una de les parts. En aquest cas, es poden exigir les responsabilitats que es derivin d’incomplir-les.

13. Jurisdicció competent

Aquest Conveni té caràcter administratiu, per la qual cosa les qüestions litigioses que es puguin suscitar en cas de conflicte en la interpretació, l’aplicació, l’execució i, si escau, la resolució, s’han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa, d’acord amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora d’aquesta jurisdicció.

Com a prova de conformitat, signam aquest conveni en tres exemplars.

     

Palma, 14 de maig de 2015

    

Per la Conselleria de Família i Serveis Socials Sandra Fernández Herranz

Per l'Ajuntament d'Alaior Misericòrdia Sugrañes Barenys”

  Contra aquesta Resolució, que esgota la via administrativa, es pot interposar de manera alternativa recurs potestatiu de reposició, en el termini d'un mes a comptar des del dia següent a la publicació d'aquest anunci, davant Batlessa d'aquest Ajuntament de/d' Alaior, de conformitat amb els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, o recurs contenciós administratiu, davant el Jutjat Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Palma de Mallorca, en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a la recepció de la present notificació, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa. En el supòsit d'interposar recurs potestatiu de reposició, no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que el primer es resolgui expressament o sigui desestimat per silenci. Tot això sense perjudici d'exercitar qualsevol altre recurs que s'estimi convenient.

  

La Batlessa

Misericòrdia Sugrañes Barenys