Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 13250
Consell Executiu
Aprovació de les bases i convocatòria que regeixen la concessió de beques del Consell Insular de Menorca per compensar la doble insularitat dels estudiants de l'illa de Menorca per al curs 2014-2015
Versió PDF
Es fa públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de dia 17 d’agost de 2015, va adoptar el següent acord:
Primer.- Aprovar les bases que han de regir la concessió de beques per compensar la doble insularitat dels estudiants de l'illa de Menorca per al curs 2014-2015 i que es transcriuen més avall.
Segon.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent al curs 2014-2015, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior, d’acord amb les condicions següents:
a) L’import global màxim de la convocatòria és de 200.000€, que es comptabilitzaran amb càrrec al pressupost de 2015.
b) El termini de presentació de sol·licituds per acollir-se a aquests ajuts serà de 20 dies naturals a partir de l'endemà d'haver-se'n publicat la convocatòria en el BOIB.
c) L’òrgan competent per a la instrucció de l’expedient és la tècnica d’educació.
BASES DE LA CONVOCATÒRIA DE BEQUES PER COMPENSAR LA DOBLE INSULARITAT DELS ESTUDIANTS DE L’ILLA DE MENORCA PER AL CURS 2014-2015
1. OBJECTE I FINALITAT DE LES BEQUES
És objecte d’aquesta convocatòria la concessió de beques per al curs acadèmic 2014-2015, per compensar part del cost de l’alumnat resident a l’illa de Menorca que hagi de desplaçar-se fora de l’illa per realitzar estudis amb títol de caràcter oficial i amb validesa a tot l’Estat espanyol, i que no hagin obtingut beca a la convocatòria efectuada pel Govern Balear per a desplaçament d'alumnes de les Illes Balears que cursin estudis universitaris a la Unió Europea durant el curs acadèmic 2014-2015.
El Consell Insular de Menorca, conscient que s’han d’establir mesures per compensar el fet de la doble insularitat i, així, corregir les desigualtats o els desequilibris entre els estudiants de l’illa de Menorca i els de la resta de l’Estat espanyol, té la voluntat de compensar el cost econòmic que això suposa als estudiants de Menorca, sempre tenint en compte que a la nostra illa encara no hi ha una oferta universitària i de cicles de formació professional àmplia i que el fet de la doble insularitat comporta un major cost per a les persones que han de viure fora del seu lloc habitual de residència i s’hi han de traslladar.
El Consell Insular de Menorca té la voluntat de continuar la política d’ajudes econòmiques per a l’alumnat que es desplaci fora de l’illa per cursar els seus estudis universitaris o cicles formatius de grau superior o mitjà que no es puguin cursar a l’illa de Menorca complementant la convocatòria anual d'ajudes per estudis fora de Menorca i possibilitant que puguin obtenir ajudes aquells estudiants que no les hagin obtingudes a la convocatòria d'ajudes per desplaçament efectuada pel Govern Balear.
2. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
Les beques que s’atorguin en el marc d’aquestes bases es faran amb càrrec a les partides i per l’import màxim que s’estableixin a la convocatòria.
3. ESTUDIS OBJECTE D’AQUESTS BEQUES: REQUISITS I CONDICIONS
1. Els estudis per als quals es pot sol·licitar beca han de complir les condicions següents:
a) Han de ser estudis universitaris, de formació professional de grau mitjà o superior, d’ensenyaments artístics superiors i masters, postgrau i doctorat.
b) S’han de realitzar fora de Menorca i han de requerir una estada mínima de 4 mesos fora de l’illa.
c) S’ha de tractar d’estudis presencials a centres oficials reconeguts per l’Administració educativa i que s’encaminin a l’obtenció d’un títol oficial amb validesa acadèmica o professional.
2. En queden exclosos:
a) Els estudis a distància, en línia o virtuals.
b) Els que s’encaminen a una titulació no oficial o sense validesa acadèmica ni professional.
4. RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES BEQUES
1. La concessió d’aquestes beques és compatible amb altres beques emeses pel Consell Insular de Menorca, com les beques del Consell Insular de Menorca per a la realització d'estudis fora de Menorca. Així mateix també és compatible amb altres ajuts per realitzar estudis que s'hagin rebut d'una entitat bancària, fundació, empresa o administració pública (excepte les convocades per Resolució de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats del Govern de les Illes Balears de 24 d'abril de 2015 per la qual es van convocar ajudes de mobilitat dins l'àmbit de l'Euroregió Pirineus Mediterrània i ajudes de desplaçament per a alumnes de les Illes Balears que cursen estudis universitaris a la Unió Europea (UE-28) durant l'any acadèmic 2014-2015 publicades en el BOIB núm. 69, de 7 de maig de 2015), sens perjudici de l'obligació dels beneficiaris de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.
2. L'import de les subvencions o ajuts que es concedeixin no pot superar en cap cas de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts el cost de l'activitat subvencionada.
5. REQUISITS GENERALS DELS BENEFICIARIS
1. En poden ser beneficiaris els estudiants que al llarg del curs acadèmic duen a terme estudis que compleixen els requisits que s’especifiquen en aquestes bases i que requereixen l'estada prolongada (mínim 4 mesos) fora de Menorca.
Així mateix, els sol·licitants han de tenir el domicili familiar a Menorca i han d’haver realitzat almenys un curs acadèmic a la nostra illa abans d’iniciar estudis a fora.
2. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries les persones en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
6. REQUISITS ACADÈMICS
1.1. Per a ensenyaments universitaris de grau:
- Requisits de matriculació: matricular-se en el curs 2014/15 a un mínim del 90 % dels crèdits prevists en el pla d'estudis per a un any.
- Càrrega lectiva superada: els alumnes de primer curs han d’haver superat les proves o els estudis que donen accés a la carrera; per als cursos següents han d’haver superat, l’any anterior, el % de crèdits que s'indiquen al punt 2.
1.2. Per a ensenyaments universitaris de primer i segon cicle:
- Requisits de matriculació: matricular-se en el curs 2014/15 a un mínim del 90 % dels crèdits prevists en el pla d'estudis per a un any.
- Càrrega lectiva superada: els alumnes de primer curs han d’haver superat les proves o els estudis que donen accés a la carrera; per als cursos següents han d’haver superat, l’any anterior, el % de crèdits que s'indiquen al punt 2.
1.3. Per a ensenyaments artístics superiors (música i arts plàstiques i escèniques):
- Requisits de matriculació: matricular-se en el curs 2014/15 a un mínim del 90 % dels crèdits prevists en el pla d'estudis per a un any.
- Càrrega lectiva superada: els alumnes de primer curs han d’haver superat les proves o els estudis que donen accés a l’ensenyament; per als cursos següents han d’haver superat, l’any anterior, el % de crèdits que s'indiquen al punt 2.
1.4. Per a ensenyaments de grau mitjà i superior de formació professional:
- Requisits de matriculació: matricular-se en el curs 2014/15 a un mínim del 90 % dels crèdits prevists en el pla d'estudis per a un any.
- Càrrega lectiva superada: els alumnes de primer curs han d’haver superat les proves o els estudis que donen accés a l’ensenyament; els alumnes de segon o cursos posteriors han d’haver superat, l'any anterior, el % de mòduls que s'indiquen al punt 2.
1.5. Per als alumnes matriculats al darrer curs acadèmic:
En cap cas no serà motiu d’exclusió la matriculació a menys del 90 % dels crèdits establerts per al darrer curs al pla d’estudis, quan siguin la resta de crèdits a superar per obtenir la titulació i sempre sense haver-se excedit en més d’1 any del nombre d’anys en què es distribueix la càrrega lectiva.
2. Els alumnes de segon curs i posteriors d'estudis universitaris han d'haver superat el curs anterior el percentatge de crèdits següent:
|
80 % aprovat |
Ciències socials, salut, jurídiques, arts i humanitats |
|
70 % aprovat |
Ciències, enginyeries i arquitectures |
|
90 % aprovat |
Graus mitjans i superiors i ensenyaments artístics |
3. Si no s’han fet estudis l'any anterior, aquests requisits s’exigiran respecte del darrer curs acadèmic realitzat.
4. Els alumnes que es matriculin a primer curs, i que hagin fet altres estudis després d’haver superat les proves o els estudis que donen accés a l'ensenyament per al qual sol·liciten la beca, han d'haver superat el 100 % dels crèdits o assignatures d'aquests darrers estudis fets, llevat de causa degudament justificada.
5. Excepcionalment, si el centre educatiu limita el nombre d’assignatures o crèdits a què es pot matricular l’alumne, aquest podrà obtenir beca si es matricula a totes les assignatures o crèdits que sigui possible, sempre que sigui un mínim de 25 crèdits o 250 hores lectives (es considera que cada crèdit equival a 10 hores lectives).
7. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
Els estudiants poden presentar les sol·licituds mitjançant el model normalitzat que trobaran al web del Consell Insular de Menorca www.cime.es i a les oficines del Servei d’Atenció al Ciutadà a Maó i a Ciutadella (annex 1).
Les sol·licituds s’han de presentar, en el termini que s’estableix a la convocatòria, als punts del Servei d’Atenció al Ciutadà del Consell Insular de Menorca que hi ha a la seu del CIM de Maó, a les oficines administratives de Ciutadella i als ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit conveni amb el CIM per a la prestació d’aquest servei. Així mateix, es poden presentar a qualsevol altre punt de conformitat amb l’establert en l’art. 38 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i de procediment administratiu comú.
A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:
1. Fotocòpia acarada del DNI del sol·licitant.
2. Certificat d'empadronament. No s'admeten certificats de resident.
3. Expedient acadèmic:
- Original segellat pel centre d'estudis o fotocòpia compulsada de l’expedient acadèmic del darrer curs, en el qual ha de figurar la relació de totes les assignatures a les quals s'havia matriculat amb les qualificacions obtingudes.
- En el cas d'alumnes de primer curs s'han de presentar les notes de la prova que dóna accés als estudis que es volen cursar.
4. Fotocòpia compulsada de l’imprès de matriculació del curs 2014-2015. En el cas que es faci la matrícula per mitjans telemàtics, s’ha d’acompanyar de fotocòpia del justificant de l’abonament.
5. Document de designació de compte bancari degudament emplenat.
S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència els apartats 1, 2, 3, 4 i 5 si ja figura en els arxius del Consell Insular. En aquest cas, s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
8. DETERMINACIÓ DE L'IMPORT DE LA SUBVENCIÓ
Obtindran beca tots els sol·licitants que compleixin els requisits establerts en aquestes bases.
L’import que es destina a aquesta convocatòria és de dos-cents mil euros (200.000 €) de l’aplicació pressupostària 32600 480008, dels pressupostos corresponents a l’exercici 2015.
La quantia individual de l’ajuda per cada estudiant serà d'un import màxim de quatre-cents cinquanta euros (450 €).
Per calcular l'import de l'ajut, en primer lloc es dividirà l'import total de la convocatòria entre el nombre de sol·licitants que compleixen els requisits. Si el resultat és igual o inferior a 450 euros, aquest resultat serà l'import que obtindran tots els sol·licitants admesos.
9. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
1. Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
2. L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent.
3. La instrucció correspondrà a la tècnica d’educació, que ha de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de resoldre la concessió dels ajuts.
4. La comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades dins el termini establert i emetre’n l’informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució. La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:
- President/a: conseller/a executiu/iva responsable en matèria d'educació
- Vocals: el/la director/a insular de Cultura i Patrimoni la tècnica d’educació un administratiu del Departament
- Secretari: un auxiliar administratiu del Departament
5. Una vegada examinades les sol·licituds per la comissió avaluadora s’elaborarà una relació de persones admeses i excloses de la convocatòria, amb indicació de la causa d’exclusió, la qual s’aprovarà mitjançant resolució del conseller executiu cap del Departament de Cultura i Educació. Un cop aprovada la relació de persones admeses i excloses es farà pública en el web del Consell Insular de Menorca, www.cime.es, i s’atorgarà un termini de quinze dies perquè les persones interessades puguin presentar les al·legacions que considerin oportunes. Aquesta informació no tindrà caràcter vinculant sinó merament informatiu.
6. La comissió avaluadora analitzarà la documentació aportada durant el període d’al·legacions i haurà de disposar de la relació d'ajudes concedides en el marc de la Resolució de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats del Govern de les Illes Balears de 24 d'abril de 2015 per la qual es van convocar ajudes de mobilitat dins l'àmbit de l'Euroregió Pirineus Mediterrània i ajudes de desplaçament per a alumnes de les Illes Balears que cursen estudis universitaris a la Unió Europea (UE-28) durant l'any acadèmic 2014-2015 publicades en el BOIB núm. 69, de 7 de maig de 2015. Amb aquesta informació elaborarà una proposta de resolució de concessió i denegació de les ajudes, que consistirà en una llista amb les persones beneficiàries proposades per a l’atorgament de la subvenció i la quantia d’aquesta, així com de les sol·licituds excloses, amb indicació de la causa d’exclusió.
7. La resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts del Consell s'haurà de dictar amb posterioritat a la concessió de les ajudes per mobilitat i desplaçament de la Conselleria d'Educació i Universitat del Govern de les Illes Balears indicades al punt anterior.
8. El conseller executiu cap del Departament elevarà la proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
9. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
10. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des del final de la data límit de presentació de sol·licituds. No obstant l’anterior, aquest termini es podrà reduir si així s’estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
11. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en la web del Consell Insular de Menorca, www.cime.es.
10. JUSTIFICACIÓ I ABONAMENT DELS AJUTS
Es consideraran justificats els ajuts la sol·licitud dels quals (inclosa la documentació presentada) compleixi tots els requisits d'aquesta convocatòria, i per tant no caldrà presentar cap altra documentació addicional per justificar la subvenció.
L'abonament dels ajuts per part del Consell Insular es farà en un termini de 60 dies, comptadors des de la data d'acceptació de la sol·licitud sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.
No obstant això, si s'han sol·licitat altres ajuts, el pagament podrà ajornar-se fins que es pugui comprovar la resolució relativa a aquestes sol·licituds.
11. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS
Són obligacions dels beneficiaris:
a) Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop hagin transcorregut quinze dies hàbils d’ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.
b) Proporcionar la informació sobre l’activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
c) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
d) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat.
e) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que modifiqui les circumstàncies i la situació manifestades en la sol·licitud de la beca.
f) Destinar l’import de la beca a la finalitat per a la qual s’ha concedit, entenent que això es compleix quan l’alumne s’ha matriculat, assisteix a classe i es presenta als exàmens. Per tant es considerarà que no han destinat la beca a la finalitat per a la qual s’ha concedit, i hauran de reintegrar l’import de la beca concedida, les persones que hagin incorregut en alguna o algunes de les situacions següents:
- Haver anul·lat la matrícula.
- No haver concorregut a l’examen d’almenys un terç dels crèdits/assignatures a què s’hagi matriculat, en convocatòria ordinària o extraordinària, llevat de causa degudament justificada.
g) Continuar empadronat a Menorca durant el curs escolar per al qual se sol·licita la beca.
12. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENTS
Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s’ha d’aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable. En cas d’incompliment s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració d’acord amb la naturalesa de l’incompliment, que haurà de valorar, en tot cas, el grau d'incompliment, si aquest s'ha degut a actuacions doloses o negligents i si hi ha hagut bona o mala fe. Aquest percentatge es fixarà amb l’informe previ de la instrucció i es notificarà al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per exigir-lo es regeixen per l’establert en l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
La gradació del reintegrament serà major quan l'incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe i, en canvi, anirà minorant d’acord amb el grau de compliment del projecte subvencionat i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.
En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s’haurà de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.
Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i se’ls aplicarà la via de constrenyiment.
L’obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.
13. INFRACCIONS I SANCIONS
1. El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables serà l’establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions d’allò establert en aquestes bases i en la normativa aplicable en matèria de subvencions és la presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb l’establert en l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
14. ALTRES DISPOSICIONS
Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu, pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
ANNEX 1
Sol·licitud de beca per compensar la doble insularitat dels estudiants de l’illa de Menorca per al curs 2014-2015 (consta a l'expedient)
Maó, 19 d'agost de 2015
La secretaria interina
Rosa Salord Oleo