Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 13190
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la Modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears. (147e/14)
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’article 91 de la Llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 4 de maig de 2015,
“ATÈS
1.Que l’objectiu d’aquesta modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les illes Balears té com a objectiu l’ordenació territorial de les instal·lacions fotovoltaiques i eòliques a les Illes Balears per mitjà de l’establiment de zones d’aptitud ambiental i territorial, el tipus de tramitació per la diferent tipologia establerta per les instal·lacions i l’establiment de condicionants i mesures a aplicar a les mateixes.
2.Que l’àmbit d’actuació del pla és tota la superfície terrestre de les quatre principals illes de les Illes Balears amb totes les figures urbanístiques, territorials i de protecció del sòl.
3.Que el Pla està inclòs en l’annex III de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, plans i projectes subjectes a avaluació ambiental estratègica.
4.Que s’han consultat totes les administracions i associacions previsiblement afectades.
5.Que la memòria ambiental ha realitzat l’estudi i ha donat resposta en forma de desestimació, estimació parcial o estimació total a totes les al·legacions presentades i als informes tècnics emesos.
6.Que, amb excepció de l’informe del Consell Insular de Formentera, la resta d’administracions públiques han informat favorablement, algunes amb prescripcions.
7.Que el Consell Insular de Formentera ha informat desfavorablement al·legant les discrepàncies substancials entre aquesta modificació i el Pla Especial Regulador de la implantació d’instal·lacions energètiques que actualment està redactant el Consell però que tal com recorda el redactor a la memòria ambiental les competències en matèria d’ordenació energètica és del Govern de les Illes Balears.
ACORDA
la CONFORMITAT AMB LA MEMÒRIA AMBIENTAL DE la modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les illes Balears relativa a l’ordenació territorial de les energies renovables, sempre i quan es compleixin els condicionants següents:
1).S’ha d’afegir a l’articulat que les instal·lacions que superin la superfície delimitada a la legislació agrària, s’haurà de comptar amb l’informe de l’administració agrària.
2).Modificar l’article 33 per tal d’afegir a la definició de zona d’aptitud baixa el cas particular de la zona de 500 m al voltant de les zones protegides en el cas de les instal·lacions fotovoltaiques:
“6. Zona d’aptitud baixa: està formada per sòls de menor aptitud que les dues zones anteriors atès que hi conflueixen un major nombre de característiques ambientals o territorials que suposen alguna limitació, no crítica, per a la implantació d’aquestes instal·lacions. També queden incloses en aquesta zona la franja de 500 metres al voltant dels espais de rellevància ambiental.”
3). Eliminar el següent paràgraf de l’article 33:
“La zonificació territorial i la classificació d’instal·lacions establerta en el present Capítol serà una eina a considerar en les futures revisions o modificacions dels annexos de la Llei d’Impacte Ambiental a l’hora de definir els projectes sotmesos al tràmit d’avaluació ambiental.”
4). Modificar l’article 35.1per tal d’incloure l’activitat complementària a l’agrària:
“1. Es permetrà la implantació d’instal·lacions fotovoltaiques sobre coberta o de forma integrada a qualsevol edificació tant en sòls urbans i urbanitzables com rústics i rústic protegit, en aquest últim només per a autoconsum. També es permetran en les construccions dedicades a dotacions, sistemes generals i equipament i les vinculades a activitats turístiques, industrials, comercials i a l’activitat agrària o complementària en sòl rústic.”
5).Modificar el punt 1 de l’article 36.2 de forma que es faci referència a l’annex F i no al G:
“1. Les instal·lacions de tipus A que s’ubiquin en zones definides d’aptitud alta o mitjana al mapa d’aptitud per a les instal·lacions de producció d’energia solar fotovoltaica de l’Annex G tenen la consideració d’ús admès, i es permet el seu desenvolupament amb les limitacions establertes al paràgraf següent amb la finalitat d’evitar la concentració d’instal·lacions, les mesures establertes en l’Annex F per a la prevenció o reducció o dels probables efectes negatius significatius i les limitacions establertes per la normativa sectorial d’aplicació.”
6).Modificar el punt 4 de l’article 36.2 per afegir un condicionant temporal en la implantació d’instal·lacions a una mateixa parcel·la per poder-les considerar com a instal·lacions independents:
“4. A efectes del que s’estableix en aquest Pla Director es podran considerar instal·lacions independents aquelles que se situïn en una mateixa parcel·la cadastral sempre i quan es respecti una separació mínima de 300 m entre elles, l’ocupació territorial del conjunt de les instal·lacions no superi el 10% de la superfície de la parcel·la i que la tramitació de les instal·lacions successives s’inici amb una diferència mínima de 2 anys des de la posada en servei de l’anterior.”
7).Modificar l’article 36.4 per determinar que les instal·lacions fotovoltaiques de tipus C i D a les zones d’exclusió tindran una consideració d’ús prohibit amb excepció de la rehabilitació dels espais degradats.
“1. El desenvolupament d’instal·lacions fotovoltaiques de tipus A i B en les zones d’exclusió, sempre i quan no ho impedeixin els instruments d’ordenació vigents en aquests espais i d’acord amb la normativa sectorial d’aplicació, queda restringit exclusivament a la possible implantació en espais degradats (espais denudats, pedreres abandonades, abocadors a restaurar i els espais no agrícoles ja transformats per activitats antròpiques en desús) o en terrenys de baixa productivitat agrícola, així com en d’altres indrets quan es tracti d'instal·lacions per a autoconsum promogudes per les diferents administracions públiques en desenvolupament o exercici d'actuacions lligades a l'ús i/o serveis públics.
2. El desenvolupament de instal·lacions queda condicionat a l’obtenció de la declaració d’interès general o d’utilitat pública d’acord amb els procediments establerts per a cada cas.
3. Les instal·lacions de tipus C i D no s’admeten en zones d’exclusió, excepte que aquestes instal·lacions formin part d’un projecte de rehabilitació mediambiental i, en qualsevol cas, es tramitaran per via de la declaració d’interès general. A aquestes instal·lacions els serà d’aplicació el que estableix la legislació agrària vigent en relació amb la seva localització i/o amb la integració efectiva amb l’activitat agrària quan s’escaigui.”
8).Modificar el punt 1 de l’article 38.1, per tal d’afegir les zones d’aptitud mitjana a les instal·lacions de tipus A i corregir les referències a l’annex E les quals haurien d’esser a l’annex F.
“1. Les instal·lacions eòliques de tipus A que s’ubiquin en zones definides d’aptitud alta i mitjana al Mapa d’aptitud del territori per a les instal·lacions de producció d’energia eòlica terrestre de l’Annex G tenen la consideració d’ús admès, i es permet el seu desenvolupament amb els condicionants o mesures establerts en l’Annex F per reduir els probables efectes negatius significatius i les limitacions establertes per la normativa sectorial d’aplicació.”
9).Modificar el punt 1 de l’article 38.3 per determinar que les instal·lacions eòliques de tipus C i D a les zones d’exclusió tindran una consideració d’ús prohibit amb excepció de la franja compresa entre els 500 metres i 1 kilòmetre a l’entorn d’assentaments i nuclis urbans (no protegits) sempre i quan es pugui demostrar que no existirà afecció per a la població propera.
“1. El desenvolupament d’instal·lacions eòliques de tipus A i B en les zones d’exclusió estarà subjecte al que estableixin els instruments i normativa d’ordenació territorial, sectorial i urbanística vigents en aquests espais. Queden prohibides en aquestes zones les instal·lacions eòliques de tipus C i D, sense perjudici del que estableix el punt 4 d’aquest apartat 38.3.”
10).Canviar els títols dels apartats 1.1.1 i 1.2.1 de l’annex F, de forma que no es faci referència al procediment d’avaluació ambiental si no que quedi relacionat amb la tipologia d’instal·lacions pròpia d’aquest pla.
“1.1.1 INSTAL·LACIONS EÒLIQUES DE TIPUS C i D”
“1.2.1 INSTAL·LACIONS FOTOVOLTAIQUES DE TIPUS B, C i D”
11).Modificar el títol i el primer paràgraf del punt 1.2.2 de l’annex F per tal de que no es faci referència a la superfície màxima d’aquest tipus d’instal·lació ja que contradiu la pròpia definició de l’article 34.2
“1.2.2 INSTAL·LACIONS FOTOVOLTAIQUES DE TIPUS A
Es tracta d’instal·lacions petites, l’impacte ambiental de les quals es relaciona bàsicament amb el canvi d’us del sòl i la possible afectació a hàbitats d’interès i a l’impacte paisatgístic de la instal·lació que, per la seva dimensió, es considera acotat i local.”
12).Es modificaran les mesures EOL-A04 i SOL-A08 per tal d’establir l’obligatorietat del procés de participació ciutadana als projectes d’instal·lacions de tipus D.
“EOL-A04: Es realitzaran processos de participació ciutadana en el projecte d’implantació d'instal·lacions eòliques de tipus D.
SOL-A08: Es realitzaran processos de participació ciutadana en el projecte d’implantació d'instal·lacions fotovoltaiques de tipus D.”
13).Es modificaran les mesures EOL-B06 i SOL-B06 per tal d’evitar o minimitzar les actuacions durant èpoques de reproducció i en horaris nocturns.
“EOL-B06: S’adequarà l’horari de treballs més sorollosos en èpoques de menys afecció per a les espècies de fauna presents a l’entorn. En aquest sentit s’evitaran o minimitzaran les actuacions durant èpoques de reproducció i en horaris nocturns.
SOL-B06: Es prioritzarà la realització dels treballs més sorollosos en èpoques de menys afecció per a la fauna. En aquest sentit s’evitaran o minimitzaran les actuacions durant èpoques de reproducció i en horaris nocturns.”
14). Es modificaran les mesures EOL-E07, SOL-D05 i MiniSOL-D04 per tal d’establir tant l’obligació d’obrir passos per a la fauna a les tanques amb base de paret, com a la d’elevar les parets mitgeres amb els camins públics fins a l’alçada màxima permesa.
“EOL-E07: Altres elements auxiliars, com poden ser les tanques o lluminàries, prioritzaran la seva simplicitat i la seva menor incidència visual.
En referència a les tanques caldrà garantir la seva permeabilitat, en cas de localitzar-se en emplaçaments situats en corredors de fauna terrestre coneguts.
Si es preveu tanques amb base amb paret, s’obriran passos per a la fauna a la base d'aquestes parets.
No es posarà filferro espinós.
Es mantindrà una distància mínima de 3 metres entre el límit de parcel·la i la instal·lació o tancat perimetral (si se’n preveu) amb l’objectiu que en aquests tres metres s’ubiqui la vegetació que té la funció d’apantallament.
Si es preveuen parets seques que facin mitgera amb els camins públics s’aixecaran fins a l'alçada màxima fixada als instruments en el planejament vigent si no hi ha possibilitat d’altes opcions d’apantallament que es considerin més integrats en l’entorn.
SOL-D05 i MiniSOL-D04: Altres elements auxiliars, com poden ser les tanques o lluminàries prioritzaran la seva simplicitat i la seva menor incidència visual. En referència a les tanques caldrà garantir la seva permeabilitat, en cas de localitzar-se en emplaçaments situats en corredors de fauna terrestre coneguts.
Si es preveu tanques amb base amb paret, s’obriran passos per a la fauna a la base d'aquestes parets.
No es posarà filferro espinós.
En cas de que es prevegi una barrera vegetal, aquesta serà de plantes autòctones de baix requeriment hídric, amb un densitat suficient que asseguri la menor visibilitat de les plaques des dels nuclis de població i carreteres més propers.”
Es mantindrà una distància mínima de 3 metres entre el límit de parcel·la i la instal·lació o tancat perimetral (si se’n preveu) amb l’objectiu que en aquests tres metres s’ubiqui la vegetació que té la funció d’apantallament.
Si es preveuen parets seques que facin mitgera amb els camins públics s’aixecaran fins a l'alçada màxima fixada als instruments en el planejament vigent si no hi ha possibilitat d’altes opcions d’apantallament que es considerin més integrats en l’entorn.”
15).Es modificarà la mesura MiniEOL-D01, per minimitzar l’afecció que les instal·lacions eòliques de tipus B puguin tenir sobre les aus i quiròpters. En cas de que sigui coneguda la presència propera de nius i/o dormidors, s’haurà de redactar un pla de seguiment en coordinació amb l’administració competent en matèria de protecció d’espècies.
“MiniEOL-D01: Es tindrà en compte la informació disponible per descartar la presència propera coneguda de nius d’espècies d’aus i dormidors de quiròpters protegits susceptibles de ser afectats per la instal·lació. En el cas que se n’identifiquin, s’incorporaran en el projecte i en l’explotació de la instal·lació les mesures preventives, correctores o compensatòries necessàries, i es redactarà un pla de seguiment en coordinació amb l’administració competent en matèria de protecció d’espècies.”
16).Es modificaran les mesures SOL-A07 i MiniSOL-A02 per tal d’assegurar la compatibilitat de la producció solar amb els cultius i les pastures d’animals.
“SOL-A07 i MiniSOL-A02: En cas que les característiques del terreny ho facin possible, les estructures permetran compatibilitzar la producció solar amb cultius i amb pastures d'animals.”
Es recomana:
Establir una nova categoria a la cartografia d’aptitud per a les instal·lacions fotovoltaiques que reflecteixi el tractament diferenciat que s’atorga a les zones urbanes i urbanitzables.
Canviar l’ordre a l’annex F de forma que es presentin primer les mesures i condicions de les instal·lacions fotovoltaiques al igual que la normativa. A més, seria convenient seguir un ordre en funció de la classificació (de menor a major o de major a menor) dins de cada tipus d’instal·lació.
Es recorda:
La cartografia haurà de contemplar les figures de protecció de la Llei 4/2008, de 14 de maig, de mesures urgents per a un desenvolupament territorial sostenible a les Illes Balears.”
Palma, 14 d’agost de 2015
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias