Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 12208
Acord del Consell de Govern de 24 de juliol de 2015 pel qual s’estableix que, en determinats supòsits, els professors absents siguin substituïts abans de deu dies lectius des de l’inici de l’absència quan aquesta no es pugui cobrir amb els recursos ordinaris del centre sense perjudicar greument el dret a l’educació dels alumnes
Versió PDF
El Consell de Govern, en la sessió de 30 d’abril de 2015, va aprovar l’Acord pel qual s’adopten mesures per reduir el dèficit públic en relació amb la suspensió del nomenament de nou personal funcionari interí docent i de la contractació de personal laboral temporal docent al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 67, de 2 de maig).
Aquest Acord disposa la suspensió del nomenament de nou personal funcionari interí docent, de la pròrroga del nomenament dels funcionaris interins docents adscrits a programes temporals o nomenats per subvenir a necessitats urgents, i de la contractació de personal laboral temporal docent, en una sèrie de supòsits, amb la possibilitat d’autoritzar el nomenament, la pròrroga o la contractació en casos excepcionals, quan la suspensió pugui suposar un perjudici greu en la prestació de serveis educatius essencials per a la comunitat i es justifiqui l’existència d’una necessitat urgent i inajornable.
Es considera necessari valorar determinats supòsits en què les absències no poden ser cobertes amb els recursos ordinaris del centre sense perjudicar greument el dret essencial a l’educació dels alumnes, de manera que es fa necessari i ineludible substituir els professors de forma immediata o en un temps raonable per garantir aquest dret. És el cas, als centres que imparteixen educació infantil i primària, de les absències dels mestres de les escoles unitàries, dels tutors de les aules UEECO, dels tutors d’educació infantil i d’educació primària, o dels mestres de suport. També és el cas, als centres que imparteixen educació secundària i formació professional, de les absències dels professors amb més càrrega lectiva a la formació professional bàsica, dels professors de les especialitats en què només hi hagi un professor al centre d’una determinada assignatura, dels professors que imparteixen el quart curs d’educació secundària obligatòria, el segon curs de batxillerat o el segon curs dels cicles mitjà i superior de formació professional, o dels tutors del primer cicle de l’ESO i del professorat adscrit al departament d’orientació. Finalment, també és el cas de les absències dels professors dels centres d’educació d’adults que imparteixen cursos quadrimestrals d’ESPA, i, en especial, de les absències de professors dels centres d’educació especial.
A aquests efectes, cal destacar la figura del docent tutor, que esdevé especialment important en les primeres etapes d’infantil i primària, ja no tan sols com a referent per als alumnes, sinó també com a docent que dedica gran part de les seves hores lectives a atendre el seu grup classe. En aquest sentit, també s’han de tenir en compte tots els altres docents l’absència dels quals, per circumstàncies com el tipus de centre, el tipus d’ensenyament o la funció que fan, pot significar un entrebanc rellevant en el desenvolupament de la jornada lectiva ordinària. D’altra banda, l’atenció a la diversitat és un altre dels factors que cal tenir presents, ja que és un dels eixos vertebradors del sistema d’ensenyança a totes les etapes que garanteix l’atenció individualitzada dels alumnes i les seves necessitats d’aprenentatge, de manera que és important tenir en compte els docents que s’hi dediquen. Així mateix, cal tenir present la importància del darrer curs en tots els nivells educatius en els quals els alumnes obtenen el títol corresponent. L’absència de professors en aquests nivells podria destorbar considerablement el procés d’ensenyament-aprenentatge pel que fa a l’assoliment dels objectius necessaris per obtenir aquesta titulació i es podria veure compromesa, si és el cas, la participació dels alumnes afectats, per exemple, en proves d’accés a altres ensenyaments, pràctiques en empreses, etc.
Per tot això, i d’acord amb la Mesa Sectorial d’Educació, el Consell de Govern, a proposta del conseller d’Educació i Universitat, en la sessió de dia 24 de juliol de 2015, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
“Primer. Modificar el punt quart de l’Acord del Consell de Govern de 30 d’abril de 2015 pel qual s’adopten mesures per reduir el dèficit públic en relació amb la suspensió del nomenament de nou personal funcionari interí docent i de la contractació de personal laboral temporal docent al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que queda redactat de la manera següent:
Malgrat el que estableixen els punts anteriors, en casos excepcionals en què aquesta suspensió pugui suposar un greu perjudici en la prestació de serveis educatius essencials per a la comunitat i hi hagi una necessitat urgent i inajornable degudament justificada, es pot autoritzar, amb un informe favorable previ de la direcció general competent en matèria de personal docent, el nomenament de personal funcionari interí docent i la contractació de personal laboral temporal docent al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma, sempre que hi hagi crèdit suficient.
Així mateix, la Direcció General de Personal Docent pot autoritzar la substitució del professor absent abans de deu dies lectius des que es produeixi la causa que genera la necessitat de la substitució, sempre que quedi acreditat, mitjançant un informe del director del centre educatiu, que l’absència no es pot cobrir amb els recursos ordinaris del centre sense perjudicar greument el dret a l’educació dels alumnes, en els casos següents:
Segon. Disposar que aquest Acord tengui efectes des de l’endemà del dia en què es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Tercer. Ordenar la publicació d’aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.”
Palma, 24 de juliol de 2015
El secretari del Consell de Govern
Marc Pons i Pons