Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SALUT
Núm. 11899
Instrucció del director general del Servei de Salut de 17 de juliol de 2015 per la qual s’estableixen, amb caràcter d’urgència, els tràmits que s’han de dur a terme amb l’objecte de garantir el dret a l’accés a l’assistència sanitària de les persones estrangeres sense recursos econòmics suficients, en l’àmbit de gestió del Servei de Salut de les Illes Balears
Versió PDF
Antecedents
1. L’article 43 de la Constitució espanyola reconeix el dret a la protecció de la salut i estableix les competències dels poders públics per organitzar i tutelar la salut pública a través de mesures preventives i de les prestacions i dels serveis necessaris.
2. L’article 1.2 de la Llei 14/1986, de 25 d’abril, general de sanitat, estableix el dret a la protecció de la salut i a l’atenció sanitària de tots els espanyols i ciutadans estrangers amb residència en el territori espanyol.
3. L’article 25.1 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, disposa que es garanteix el dret a la prevenció i a la protecció de la salut mitjançant un sistema sanitari públic de caràcter universal.
4. L’article 1 de la Llei 5/2003, de 4 d’abril, de salut de les Illes Balears, estableix que l’objecte d’aquesta Llei és l’ordenació i regulació del sistema sanitari per fer efectiu, en l’àmbit territorial de les Illes Balears, el dret a la protecció de la salut que reconeix l’article 43 de la Constitució. L’article 3 recull els principis que inspiren la regulació de la protecció de la salut que són, entre d’altres, el principi d’universalització de l’atenció sanitària per a tots els ciutadans de les Illes Balears, l’equitat i la superació de les desigualtats territorials i socials en la prestació de serveis, donar prioritat a l’eficiència social i afavorir els col·lectius més desprotegits. L’article 2 estableix que són titulars dels drets que reconeix la Llei els ciutadans residents i els no residents, amb independència de la seva situació legal o administrativa.
5. Amb l’entrada en vigor del Reial decret llei 16/2012, de 20 d’abril, de mesures urgents per garantir la sostenibilitat del Sistema Nacional de Salut, l’article 1 del qual modifica la Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut, i el Reial decret 1192/2012, de 3 d’agost, pel qual es regula la condició d’assegurat i de beneficiari a l’efecte d’assistència sanitària a Espanya, amb càrrec als fons públics, a través del Sistema Nacional de Salut -que defineixen la condició d’assegurat i beneficiari-, queden expressament excloses les persones estrangeres sense autorització per residir a Espanya.
Davant d’aquesta nova situació i a fi d’aclarir i homogeneïtzar tant els criteris d’inclusió de les persones estrangeres no regularitzades i sense recursos econòmics com el procediment de reconeixement del dret temporal a l’assistència sanitària en el sistema sanitari públic de les Illes Balears, el Consell de Govern, en la sessió de dia 17 de juliol de 2015, ha encomanat a la Conselleria de Salut que adopti les mesures oportunes per retornar el dret a l’accés a l’assistència sanitària de les persones estrangeres sense recursos en l’àmbit de gestió del Servei de Salut de les Illes Balears, per la qual cosa, en virtut de les funcions que m’atribueixen l’article 11.1 u i l’article 12.1 c i u del Decret 39/2006, de 21 d’abril, pel qual s’aproven els Estatuts del Servei de Salut de les Illes Balears, dict la següent
Instrucció
Primera
Dret i cobertura
1. Es reconeix el dret a l’accés a l’assistència sanitària en el Servei públic de Salut de les Illes Balears a les persones estrangeres que resideixen irregularment i sense recursos a les Illes Balears i no entren en l’àmbit de cobertura que estableix l’article 3 de la Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut.
2. L’extensió de la cobertura és la de la totalitat de la cartera de serveis del Servei de Salut de les Illes Balears, és a dir la mateixa que la de qualsevol resident en el territori de les Illes Balears amb cobertura pública, i són aplicables els mateixos drets i deures.
3.El reconeixement del dret serà per períodes de 12 mesos prorrogables, si persisteixen les circumstàncies que el varen motivar.
Segona
Requisits per a l’accés dels estrangers a l’assistència sanitària
Per tenir accés a la cobertura sanitària per aquesta via són necessaris els requisits següents:
1.Ser una persona estrangera en situació administrativa irregular.
2.No provenir d’algun dels estats membres de la Unió Europea, de l’Espai Econòmic Europeu o de Suïssa, o dels països no comunitaris amb els quals Espanya té subscrit un conveni bilateral de Seguretat Social.
3. No tenir dret al reconeixement de la condició d’assegurat o beneficiari per qualsevol altra administració.
4. Ser major de 18 anys.
D’acord amb el Reial decret llei 16/2012, de 20 d’abril, els estrangers no registrats ni autoritzats com a residents a Espanya menors de divuit anys i les dones durant l’embaràs, part i postpart tenen reconegut el dret a l’assistència sanitària. No obstant això, per garantir la protecció de la salut dels menors estrangers, excepcionalment i durant el temps de tramitació de la seva alta com a assegurats a l’INSS, poden ser inclosos per aquesta via. Així mateix, els estrangers no registrats ni autoritzats com a residents a les Illes Balears han de rebre assistència sanitària d’urgència, qualsevol que en sigui la causa, fins a la situació d’alta mèdica.
5.No tenir recursos econòmics.
Tercera
Procediment
D’acord amb l’annex 1 d’aquesta Instrucció, en una primera fase, que durarà 3 mesos, les persones interessades han de formular una sol·licitud, d’acord amb el model inclòs en l’annex 2, que s’ha de presentar en algun dels punts següents:
Seu dels Serveis Centrals del Servei de Salut (c/ de la Reina Esclaramunda, 9, Palma)
Seu GAP Mallorca (c/ de l’Escola Graduada, Palma)
Centre de salut Trencadors (s’Arenal de Llucmajor)
Centre de salut es Blanquer (Inca)
Centre de salut sa Pobla
Centre de salut Manacor
Centre de salut Felanitx
Hospital Can Misses d’Eivissa
Hospital Mateu Orfila de Maó
Hospital de Formentera
S’ha d’adjuntar a la sol·licitud la documentació que s’indica en l’annex 1 d’aquesta Instrucció, i s’hi ha d’incorporar, si escau, les declaracions segons els models que estableixen els annexos 3 i 4 d’aquesta Instrucció.
Per a això, les persones interessades han de sol·licitar cita prèvia al telèfon 971 22 57 72.
Una vegada transcorreguda aquesta fase inicial de tres mesos a la qual al·ludeix l’annex 1, les persones interessades han de formular la sol·licitud en el centre de salut d’Atenció Primària que els correspongui segons el seu domicili, emplenant el formulari per a l’emissió de la targeta sanitària.
Quarta
Reconeixement
En el Servei de Salut de les Illes Balears la funció del reconeixement d’assistència sanitària als estrangers sense recursos econòmics està atribuïda al director general del Servei de Salut, en virtut del Decret 39/2006, de 21 d’abril (BOIB núm. 62, de 29 d’abril de 2006), pel qual s’aproven els Estatuts del Servei de Salut. No obstant això, mitjançant la Resolució del director gerent del Servei de Salut de 6 de febrer de 2007 (BOIB núm. 37, de 10 de març de 2007) es delega la firma dels documents relatius a aquests expedients -davant dels organismes corresponents i davant de les persones interessades- en el gerent d’Atenció Primària de Mallorca, en el gerent de l’Àrea de Menorca i en el gerent de l’Àrea d’Eivissa i Formentera.
a) Per fer efectiu el dret a la cobertura sanitària s’han d’incloure en la base de dades de targeta sanitària (CIVITAS), així com en els sistemes clínics respectius.
b) Se’ls ha d’assignar un codi d’identificació personal (CIP).
c) Han de quedar adscrites en un equip d’Atenció Primària de referència i se’ls ha d’autoritzar temporalment l’accés a l’assistència sanitària en els dispositius del Servei de Salut de les Illes Balears.
Cinquena
Notificació i Publicació
Disposar que aquesta Instrucció es comuniqui als titulars de les gerències d’àrea i territorials i als òrgans directius dels Serveis Centrals, perquè duguin a efecte el que sigui necessari per complir-la, com també que es publiqui Butlletí Oficial de les Illes Balears, moment des del qual produeix efectes.
Palma, 17 de juliol de 2015
El director general del Servei de Salut
Julio Miguel Fuster Culebras
ANNEX 1
Tràmits que s’han de dur a terme per al reconeixement del dret a l’assistència sanitària en centres del sistema sanitari públic de les Illes Balears a persones estrangeres en situació irregular i sense recursos
I. Fases d’inici de la tramitació
S’estableixen dues fases per a l’inici d’aquesta tramitació.
1) La fase inicial és en els punts següents:
- Seu dels Serveis Centrals del Servei de Salut (c/ de la Reina Esclaramunda, 9, Palma)
- Seu GAP Mallorca (c/ de l’Escola Graduada, Palma)
- Centre de salut Trencadors (s’Arenal de Llucmajor)
- Centre de salut es Blanquer (Inca)
- Centre de salut Sa Pobla
- Centre de salut Manacor
- Centre de salut Felanitx
- Hospital Can Misses d’Eivissa
- Hospital Mateu Orfila de Maó
- Hospital de Formentera
Aquesta fase tendrà una durada de 3 mesos i requereix cita prèvia de les persones interessades telefonant al 971 22 57 72.
2) Una vegada transcorreguda aquesta fase, les persones interessades han d’acudir al centre de salut d’Atenció Primària que els correspongui segons el seu domicili.
II. Documentació de la sol·licitud
En ambdues fases el procediment s’inicia a sol·licitud de les persones interessades, que han d’emplenar el formulari ordinari per a l’emissió de la targeta sanitària (annex 2) firmat per la persona interessada, al qual cal adjuntar la documentació següent:
1. Document d’identificació d’estranger (NIE), passaport o document que acrediti la seva identitat i fotocòpia del llibre de família, si s’escau, i una fotografia mida carnet (model del DNI o NIE). Per al cas de renovació, la targeta sanitària de reconeixement temporal anterior, el certificat o la targeta sanitària.
2. En els casos dels ciutadans el país de procedència dels quals sigui algun dels estats membres de la Unió Europea, de l’Espai Econòmic Europeu o de Suïssa, o dels països no comunitaris amb els quals Espanya té subscrit un conveni bilateral de Seguretat Social, s’ha de presentar un document emès per aquest país que acrediti que no és procedent l’exportació del dret a la prestació de l’assistència sanitària. Excepcionalment, quan l’obtenció d’aquest document sigui impossible per a la persona interessada, es pot admetre una declaració jurada que no és procedent l’exportació del dret a l’assistència sanitària des del país de procedència (annex 4).
3. Document acreditatiu de la insuficiència de recursos econòmics, que en última instància consisteix en una declaració jurada de no tenir recursos econòmics (annex 3).
4. Declaració que ni la persona sol·licitant ni els menors o les persones discapacitades que conviuen amb ella no estan inclosos en cap dels règims de la Seguretat Social, com a titular o com a beneficiari amb dret a l’assistència sanitària, i que manquen de qualsevol tipus de protecció sanitària pública. S’ha de fer segons el model oficial (annex 3).
5. Si s’escau, certificat de l’òrgan competent corresponent que acrediti el grau de discapacitat de les persones que figuren en la sol·licitud amb aquesta característica.
III. Tramitació de l’alta de la persona sol·licitant a CIVITAS
1. Abans de tramitar l’alta en les bases de dades del Servei de Salut de les Illes Balears, les unitats d’admissió dels centres de salut han de revisar la sol·licitud i la documentació aportada, i han d’informar la persona usuària de la deficiència detectada i del termini per esmenar-la, que és de 7 dies naturals. Si, malgrat l’advertiment, la persona sol·licitant continua mantenint la seva sol·licitud, les unitats de tramitació de les gerències han de notificar-li amb un justificant de recepció les deficiències o els incompliments, han de fixar un termini de deu dies hàbils per esmenar-los i han d’indicar-li que es considerarà que desisteix de la sol·licitud si en el termini fixat no esmena les faltes o adjunta els documents preceptius.
2. Prèviament, per evitar duplicitats, les unitats d’admissió dels centres de salut s’han d’assegurar que la persona usuària no és ja en la base de dades, tant si és com a actiu o com a passiu. Cal tenir present que un registre passiu pot tenir informació clínica, per la qual cosa quan correspongui s’ha de recuperar aquest registre passiu en lloc de crear un registre nou.
3. S’ha d’extremar la seguretat de les dades comprovant, en la mesura que sigui possible, el nom i la data de naixement amb algun document d’identificació, preferentment el passaport, una fotocòpia del passaport o el NIE. És indispensable completar tant el domicili actual, on s’ha de registrar el país d’origen, com el domicili de desplaçament, on s’ha de reflectir el domicili actual a les Illes Balears.
4. Abans de continuar la tramitació, les unitats de tramitació de les gerències han de validar les sol·licituds o rebutjar-les. En aquest procés, així com en la detecció i depuració de duplicats, s’ha d’extremar el rigor, atesa la transcendència que té en la integritat de les dades de la base de dades i en la seguretat de la història de salut. El procediment consisteix fonamentalment en el següent:
- Comprovar la documentació.
- Assegurar-se que les dades identificatives són correctes.
- Comprovar que la persona interessada compleix els requisits.
- També s’han de recollir dels organismes oportuns les informacions següents:
5. Una vegada fets els tràmits i les comprovacions anteriors, se l’ha d’incloure en la base de dades de CIVITAS. Una vegada validat el registre, en el centre de salut d’Atenció Primària se li ha de lliurar el document de reconeixement temporal del dret a l’assistència (annex 5).
6. En el cas que no s’esmenin les deficiències o no es compleixin els requisits, s’ha de considerar desestimada la sol·licitud per desistiment, per la qual cosa s’ha de dictar la resolució oportuna i obrir la via de la reclamació judicial per a la persona sol·licitant.