Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE LLUCMAJOR
Núm. 11777
Aprovació definitiva del reglament d'organització i funcionament del consell escolar municipal
Versió PDF
El Ple de l’Ajuntament, en sessió ordinària celebrada el passat 25 de març de 2015, va acordar aprovar inicialment, i en el supòsit que no es produïssin al·legacions en el període d’informació pública, també definitivament, el Reglament d’organització i funcionament del consell escolar municipal. Un cop publicat l’anunci en el BOIB número 53, de 14 d’abril de 2015 no s’ha formulat cap reclamació contra l’acord esmentat durant el període d’exposició per espai de 30 dies, per la qual cosa l’acord d’aprovació és definitiu, de manera que el text íntegre del reglament queda redactat de la manera següent:
“REGLAMENT D’ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL
1. NATURALESA I OBJECTIUS
El Consell Escolar Municipal de Llucmajor es constitueix com un òrgan d'assessorament, consulta, proposta i participació sobre qualsevol tema relacionat amb l'ensenyament no universitari en l'àmbit territorial del municipi de Llucmajor.
2. COMPETÈNCIES
2.1. El Consell Escolar Municipal, d'acord amb el que estableix el Decret 10/2003, ha de ser informat i consultat sobre els assumptes següents:
a) Convenis i acords de col·laboració amb l'administració educativa que afectin l'ensenyament dins l'àmbit del municipi.
b) Serveis educatius complementaris i activitats extraescolars amb incidència en el funcionament dels centres educatius del municipi.
c) Creació o modificació de centres docents del municipi.
d) Programes i actuacions municipals relacionades amb la conservació, el manteniment, els usos extraescolars i la vigilància dels centres docents.
e) Competències educatives que afectin l'ensenyament no universitari en totes les etapes i modalitats que la legislació vigent atorga als municipis.
f) Distribució equitativa dels alumnes amb necessitats educatives especials entre tots els centres docents del municipi.
g) Constitució i funcionament de patronats o d'instituts municipals d'educació.
h) Edició i distribució de materials didàctics per a la promoció dels valors patrimonials i identitaris específicament relacionats amb el municipi.
i) Qualsevol altre tema relacionat amb les necessitats específiques del municipi.
j) Distribució equitativa de l’alumnat quant a ràtios i aules.
2.2. El Consell Escolar Municipal pot sol·licitar a l'administració educativa competent els assessoraments i les informacions relacionades amb les seves funcions que consideri necessaris.
2.3 El Consell Escolar Municipal elaborarà anualment una memòria sobre les actuacions realitzades al llarg del curs escolar i un informe sobre la situació educativa del seu àmbit de competència.
3. FUNCIONS
El Consell Escolar Municipal, d'acord amb el seu caràcter d'òrgan consultiu i representatiu de la comunitat educativa local, té les següents funcions:
a) Elevar a l'Ajuntament propostes d'actuacions municipals en matèria educativa.
b) Elaborar propostes i proposar criteris de prioritat en la programació municipal educativa.
c) Elaborar propostes sobre la programació dels diferents ensenyaments del sistema educatiu en el municipi, especialment sobre la formació professional.
d) Impulsar la participació en les diverses actuacions que es promoguin en l'àmbit educatiu del municipi.
e) Elaborar propostes per a la planificació i la programació de les construccions, les ampliacions, les reparacions i el manteniment dels centres públics.
f) Col·laborar amb els consells escolars i amb les associacions de pares i mares d'alumnes de cada centre educatiu.
g) Establir relacions i contactes amb altres consells escolars municipals i, si escau, elevar propostes a la Conselleria d'Educació.
h) Altres funcions que es puguin determinar.
4. COMPOSICIÓ
4.1. El Consell Escolar Municipal de Llucmajor, d'acord amb el que disposa l'article 8 del Decret 10/2003, de regulació dels consells escolars insulars i els consells escolars municipals de les Illes Balears, és presidit pel batle de Llucmajor, o la persona en qui delegui, i està constituït per un màxim de trenta vocals. L'Ajuntament en designa un com a vicepresident.
4.2. Els vocals, representants dels diferents col·lectius i sectors de la comunitat educativa del municipi, s'han de nomenar d'acord amb la distribució següent:
a) Representants de la corporació municipal: 6 vocals.
D'entre aquests, hi haurà un representant de cada grup municipal.
b) Representants dels centres educatius públics, concertats i privats del municipi: 5 vocals.
Dos directors de centres públics d’educació infantil i primària, dos directors de centres concertats/privats i un director d’un institut de secundària.
c) Representants dels professors: 6 vocals.
Dos vocals elegits pels professors que són representants en els consells escolars dels centres públics d'educació infantil i primària d'entre ells mateixos; dos vocals elegits pels professors que són representants en els consells escolars dels concertats/privats d'entre ells mateixos; dos pels que ho són en els consells escolars d'instituts d'educació secundària d'entre ells mateixos.
d) Representants dels pares i mares: 7 vocals.
Tres vocals proposats per les associacions de pares i mares d'alumnes dels centres públics d'educació infantil i primària; dos vocals proposats per les associacions de pares i mares d'alumnes dels centres concertats/privats; dos vocals proposats per les associacions de pares i mares d'alumnes dels instituts d'educació secundària.
e) Representants dels alumnes: 3 vocals.
Dos vocals proposats pels alumnes representants als consells escolars dels instituts d’educació secundària; un vocal proposat pels alumnes dels centres concertats/privats.
f) Representants del personal d'administració i serveis dels centres docents: 2 vocals.
Aquests vocals han de ser elegits pel personal que és representant en els consells escolars dels centres públics d'educació primària i secundària del municipi d'entre ells mateixos. Un d'ells ha de provenir d'un centre públic d'educació primària i l'altre d'un institut d'educació secundària.
g) Vocal en representació de l’administració educativa: 1 vocal.
Aquest vocal ha de ser proposat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitat.
A més, es podran convocar en ocasions puntuals representants dels diferents serveis municipals amb incidència en els centres educatius del municipi, prioritàriament dels serveis educatius, els serveis socials, els serveis de manteniment i els serveis de seguretat, els quals tindran veu però no vot.
5. NOMENAMENT DELS MEMBRES
5.1. D'acord amb el que disposa la disposició addicional segona del Decret 10/2003, el mandat dels consells escolars municipals té una durada de quatre anys.
5.2. Tots els membres del Consell Escolar Municipal exerceixen el seu càrrec per un període de quatre anys, sense perjudici dels canvis que escaiguin per motius de representativitat i amb la possibilitat de nova designació si tornen a ser proposats pel sector que representen.
5.3. El nomenament i el cessament dels vocals i dels seus suplents s'ha de fer per acord del Ple de l'Ajuntament, en el cas dels representants de la corporació municipal, i per decret de Batlia en el cas dels altres vocals, d'acord amb la proposta de titulars i suplents presentada pels grups corresponents.
6. ÒRGANS DEL CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL
El Consell Escolar Municipal està integrat pels òrgans següents: el Ple, la Comissió Permanent, les comissions de treball, la Presidència, la Vicepresidència, la Secretaria i els grups de col·laboració.
7. El PLE. Composició
El Ple és l'òrgan superior de decisió del Consell Escolar Municipal i està integrat pels membres següents, d'acord amb l'article 4 d'aquest Reglament:
- President: el batle de l'Ajuntament de Llucmajor o la persona en qui delegui.
- Sis representants de l'Ajuntament.
- Cinc representants dels centres educatius públics, concertats i privats del municipi.
- Sis representants dels professors.
- Set representants dels pares i mares.
- Tres representants dels alumnes.
- Dos representants del personal d'administració i serveis dels centres docents.
- Un vocal en representació de l’administració educativa.
8. El PLE. Competències i funcions
Són competències i funcions del Ple:
8.1. Les establertes en els articles 2 i 3 d'aquest Reglament en els àmbits dels conceptes generals d'assessorament, consulta, proposta i participació sobre qualsevol tema relacionat amb les necessitats educatives en l'àmbit del municipi de Llucmajor.
8.2. La deliberació sobre les propostes de la Comissió Permanent i les de treball, l'emissió d'acords sobre aquestes i la seva difusió.
8.3. L'aprovació de la memòria anual d'actuacions i de l'informe sobre la situació educativa en el seu àmbit de competència elaborat pel mateix Consell Escolar Municipal.
8.4. La sol·licitud d'assistència a les reunions del Ple de persones de reconeguda vàlua o amb coneixements sobre una matèria, amb veu però sense vot, a proposta de la Comissió Permanent.
9. El PLE. Reunions
9.1. El Ple s'ha de reunir en sessió ordinària dues vegades a l'any, si és possible una vegada en el primer trimestre del curs escolar i una altra en el darrer trimestre del curs escolar.
9.2. Amb caràcter extraordinari, es podrà reunir a proposta del president o a proposta, feta per escrit, d'una quarta part dels seus membres.
10. El PLE. Convocatòries, acords i actes
10.1. Les sessions del Ple les ha de convocar el president almenys amb vuit dies hàbils d'antelació si són ordinàries i amb dos dies hàbils d'antelació si són extraordinàries. Juntament amb la convocatòria s'ha de trametre l'esborrany de l'acta de la sessió anterior i l'ordre del dia, que elaborarà el president tenint en compte les propostes de la Comissió Permanent i les d’iniciativa pròpia. La documentació dels temes a tractar estarà a disposició dels membres del Consell Escolar Municipal des del mateix dia de la convocatòria del Ple.
10.2. Els acords s'han d'adoptar per majoria simple de vots dels membres presents i, en cas d'empat, decidirà la votació el vot de qualitat del president. Cada membre té un vot que no és delegable.
10.3. De cada sessió, tant ordinària com extraordinària, se n'ha de redactar l'acta, que s'ha de transcriure en el llibre corresponent, segellat pel Consell Escolar Municipal i amb la signatura del president.
11. LA COMISSIÓ PERMANENT. Composició
11.1. La Comissió Permanent està formada per 12 membres i la seva distribució serà la següent:
- 3 representants de l'Ajuntament
- 2 representants dels centres educatius públics, concertats i privats del municipi
- 2 representants dels professors
- 2 representants dels pares i mares
- 1 representant dels alumnes
- 1 representant del personal d'administració i serveis dels centres docents
11.2. La Comissió Permanent està presidida pel vicepresident o persona en qui delegui.
11.3. La composició de la Comissió Permanent s'ha d'actualitzar en el primer ple de cada curs escolar.
11.4. Per a l'elecció dels membres d'aquesta comissió cada grup de consellers ha d'elegir els titulars i suplents per consens o per votació entre ells, i comunicar-ho al president del Consell.
12. LA COMISSIÓ PERMANENT. Funcions
Són funcions de la comissió permanent:
a) Activar el funcionament del Consell Escolar Municipal.
b) Dur a terme els acords del Ple del Consell Escolar que li corresponguin.
c) Proposar la creació de grups de treball i grups de col·laboració per a temes específics.
d) Adscriure els consellers als grups de treball.
e) Preparar i dirigir les activitats previstes, així com vehicular i coordinar la feina de les comissions de treball i els grups de col·laboració, si s'escau, i recollir-ne les propostes per tal de sotmetre-les a l'aprovació del Ple.
f) Publicar estudis, acords, informes i difondre l'activitat del Consell.
g) Realitzar la gestió administrativa derivada de les actuacions del Consell.
h) Preveure la confecció de la memòria anual d'activitats.
i) I les que siguin necessàries per al bon funcionament del Consell Escolar Municipal, mentre estiguin dins l'àmbit de les seves competències.
13. LA COMISSIÓ PERMANENT. Reunions
La Comissió Permanent s'ha de reunir com a mínim dues vegades a l'any i sempre que es consideri necessari.
14. LA COMISSIÓ PERMANENT. Convocatòries, acords i actes
14.1. El president de la Comissió ha de fer les convocatòries almenys amb quaranta-vuit hores d'antelació.
14.2. Els acords s'han d'adoptar per majoria simple dels vots dels membres presents i s'han de transmetre a tots els membres del Consell, perquè en tenguin coneixement.
14.3. De cada sessió, tant ordinària com extraordinària, se n'ha d’estendre una acta.
15. LES COMISSIONS DE TREBALL. Composició i funcions
15.1. Les comissions de treball es crearan a proposta de la Comissió Permanent per a l'estudi, l’anàlisi i el seguiment dels temes concrets que els corresponguin segons la matèria. El seu objectiu és recollir informació i presentar els seus resultats en forma d'informe o proposta de dictamen, que se sotmetrà a decisió del Ple.
15.2. Les comissions de treball han d'estar constituïdes per membres representants dels diferents sectors i la seva composició ha de ser acordada pel Ple a proposta de la Comissió Permanent. Cada comissió ha de designar un president o portaveu entre els membres que la componen.
15.3. La composició i el contingut de les comissions de treball s'han d'actualitzar en el primer ple de cada curs.
16. ELS GRUPS DE COL·LABORACIÓ. Composició i funcions
16.1. Els grups de col·laboració han d'estar formats per experts o personal tècnic sensibilitzat a col·laborar en els diferents temes que es treballin en el Consell Escolar Municipal.
16.2. Els grups de col·laboració són flexibles i oberts, i la seva implicació en el Consell finalitza quan acaba el treball encomanat.
16.3. Les persones que formin part dels grups de col·laboració poden oferir dades, estudis, experiències, etc. dels temes encomanats, així com informar o assessorar els grups de treball sobre temes específics.
16.4. Els grups de col·laboració s'han de crear a proposta de la Comissió Permanent i es poden adscriure a una comissió de treball.
17. PRESIDÈNCIA DEL CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL
17.1. El president del Consell Escolar Municipal és el batle de Llucmajor o la persona en qui delegui.
17.2. Corresponen al president les funcions següents:
a) Presidir i representar el Consell.
b) Fer executar els acords del Consell.
c) Convocar el Ple i elaborar-ne l'ordre del dia.
d) Donar possessió del càrrec als nous consellers.
e) Resoldre allò que correspongui en assumptes de la competència del Consell Escolar Municipal no atribuïts ni al Ple ni a la Comissió Permanent, o que li siguin comunicats per aquests òrgans.
18. VICEPRESIDÈNCIA DEL CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL
18.1. El vicepresident és designat per acord del Ple de l'Ajuntament entre els membres del Consell Escolar Municipal.
18.2. El vicepresident, que ho és del Ple, substitueix el president en cas d'absència o malaltia d'aquest. També presideix la Comissió Permanent.
18.3. El president del Consell Escolar Municipal pot delegar determinades funcions en el vicepresident. Si n'és el cas, n'ha d'informar el Ple.
19. SECRETARIA DEL CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL
19.1. El secretari del Ple del Consell Escolar Municipal és el de l'Ajuntament o el funcionari en qui delegui, amb veu però sense vot.
19.2. Les funcions del secretari són:
a) Assistir a les sessions del Ple i de la Comissió Permanent i estendre’n les actes.
b) Informar legalment sobre els assumptes que se li consultin que siguin de l'àmbit de la seva competència.
c) Tramitar les convocatòries del Ple i de la Comissió Permanent, acompanyades de l'ordre del dia i de la documentació necessària.
20. SISTEMA D'ELECCIÓ, RENOVACIÓ I SUBSTITUCIÓ DE MEMBRES
20.1. Elecció dels membres
L'elecció dels membres s'ha de fer segons el procediment següent:
a) Sector de l'Ajuntament: els vocals d'aquest sector s'han de designar per acord del Ple de l’Ajuntament.
b) Sector dels representants dels centres públics, concertats i privats del municipi. S’han d’elegir entre els mateixos equips directius, per consens o per votació entre ells. Dos vocals de centres d’educació infantil i primària, dos vocals de centres concertats/privats i un vocal d’un institut d’educació secundària.
c) Sector dels professors: s'han d'elegir entre els que són representants en els consells escolars de centre, per consens o per votació entre ells. Dos vocals elegits pels professors que són representants en els consells escolars dels centres públics d'educació infantil i primària d'entre ells mateixos; dos vocals elegits pels professors que són representants en els consells escolars dels concertats/privats d'entre ells mateixos; dos pels que ho són en els consells escolars d'instituts d'educació secundària d'entre ells mateixos.
d) Sector dels pares i mares: les associacions de pares i mares d'alumnes dels centres han de proposar els vocals per consens entre elles o per votació dels candidats que designin les mateixes associacions. Tres vocals per les associacions de pares i mares d'alumnes dels centres públics d'educació infantil i primària; dos vocals per les associacions de pares i mares d'alumnes dels centres concertats/privats; dos vocals per les associacions de pares i mares d'alumnes dels instituts d'educació secundària, i un pare o mare proposat pel centre privat del municipi.
e) Sector dels alumnes: els vocals s'han d'elegir entre els que són representants en els consells escolars. Dos vocals per part dels instituts d'educació secundària per consens o per votació entre ells i un vocal per part dels centres concertats/privats.
f) Sector del personal d'administració i serveis dels centres docents: els vocals s'han d'elegir entre el mateix personal d'administració i serveis que és representant en els consells escolars dels centres públics d'educació primària i secundària del municipi per consens o per votació entre ells.
g) Vocal en virtut de les seves capacitats o mèrits personals relacionats amb l'educació.
De tots els sectors s'han de proposar vocals titulars i vocals suplents.
20.2. Renovació dels membres
Les renovacions dels membres del Consell Escolar s’han de fer d'acord amb el que disposen el Decret 10/2003, de regulació dels consells escolars municipals de les Illes Balears, i el Decret legislatiu 112/2001, de consells escolars de les Illes Balears.
Els terminis de renovació del Consell Escolar Municipal es computen a partir de la data de la sessió constitutiva.
20.3. Substitució dels membres
Els consellers que ho són en representació dels col·lectius dels professors, dels pares i mares, del personal d'administració i serveis i dels alumnes, en perden la condició en el moment de cessar com a representants d'aquests col·lectius en els seus centres o associacions de procedència.
Si deixen de ser membres del consell escolar del centre o de l'associació de la qual formen part hauran de ser substituïts en el termini de dos mesos, a proposta del col·lectiu que representen.
Els consellers que ho són en representació del sector de l'Ajuntament i del sector de centres públics i privats poden ser revocats en qualsevol moment i substituïts a proposta dels titulars del sector que representen.
En el cas dels representants de l'Ajuntament la revocació i la substitució s'han de fer per acord de Ple. En el cas dels sectors de centres, s’ha de fer mitjançant proposta de revocació i substitució adreçada al batle, per escrit, per part de la Conselleria d'Educació i Cultura o per part del titular del centre privat del municipi. En aquests casos el nou membre ho és pel temps que resta per completar els quatre anys de mandat del Consell Escolar Municipal.
En el cas d'absència justificada o malaltia, els consellers titulars podran ser substituïts pels seus suplents, circumstància que s'ha de comunicar per escrit al president amb indicació dels noms del suplent i conseller substituït.
20.4. Vacants
Si es produeix cap vacant, aquesta serà coberta a proposta del sector que representa el conseller, i el nou membre ho serà pel temps que resti per completar el mandat del Consell Escolar Municipal.
21. REGLAMENT DE RÈGIM INTERN
21.1. Per tal de desenvolupar aquest Reglament d'organització i funcionament, el ple del Consell Escolar Municipal pot aprovar un reglament de règim intern.
21.2. Entre d'altres que consideri oportunes, i sempre que no contradiguin aquest reglament, el reglament de règim intern pot desenvolupar les qüestions següents:
- El funcionament intern dels diferents òrgans i el règim de reunions.
- El règim de convocatòria de les sessions.
- El sistema de publicació dels acords i la difusió dels treballs del Consell Escolar Municipal.
22. VIGÈNCIA DEL REGLAMENT
22.1. Aquest Reglament d'organització i funcionament del Consell Escolar Municipal entrarà en vigor a partir de l’endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i un cop hagi transcorregut el termini previst en l'article 65.2 de la Llei 7/85, reguladora de les bases del règim local.
22.2. Aquest reglament pot ser reformat o modificat pel Ple de l'Ajuntament de Llucmajor amb els mateixos tràmits prevists per aprovar-lo. El Consell Escolar Municipal pot presentar propostes de modificació o reforma per acord de la majoria absoluta dels seus membres.
24. PRELACIÓ DE FONTS
Per a tot el que no s'ha previst en aquest Reglament, i sempre que no el contradigui, hi serà d'aplicació la normativa supletòria següent:
a) El Decret legislatiu 112/2001, de 7 de desembre, pel qual s'aprova la Llei de consells escolars de les Illes Balears.
b) El Decret 10/2003, de 14 de febrer, de regulació dels consells escolars insulars i dels consells municipals de les Illes Balears.
c) La Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
25. DECLARACIÓ SOBRE EL GÈNERE
Totes les denominacions de càrrecs i col·lectius, així com qualsevol altra denominació d'aquest reglament que apareixen en gènere masculí s'han d'entendre referides indistintament al gènere masculí o femení segons el sexe del titular o dels integrants de cada col·lectiu de què es tracti.”
Llucmajor, 15 de juliol de 2015
El batle
Jaume Tomàs Oliver