Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE VILAFRANCA DE BONANY

Núm. 11138
Rectificació errors ordenança taxa recollida residus solids

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Publicació de la correcció d’errors de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa per la recollida de residus sòlids de l’ajuntament de Vilafranca de Bonany.

MAGDALENA SASTRE NICOLAU secretaria interventora actal. de l’Ajuntament de Vilafranca de Bonany, Illes Balears,

CERTIFIC:

"Que al BOIB núm. 131 de data 27 de setembre de 2014 es va publicar un text refús de l’Ordenança reguladora de la Taxa del Servei de Recollida de residus sòlids de Vilafranca de Bonany que és erroni ja que les taxes que se publiquen foren modificades per acord de Ple de data 8 de novembre de 2011 i publicades al BOIB 196 de dia 31 de desembre de 2011 i no han sofert cap modificació des de l’esmentat acord de 2011.Que per acord de Ple de data 30 de juny de 2015, a l’art. 5 de l’Ordenança publicada al BOIB núm. 196 de data 31/12/2011 se va afegir: "Els habitatges que estiguin situats a un mateix edifici unifamiliar i dels quals només n’hi hagi un d’ocupat, pagaran com si es tractas d’una sola vivenda, sempre i quan ho sol.licitin. Si algun immoble que compleixi alguna d’ aquestes característiques s’ habita, o té gent empadronada en ell , haurà de pagar rebut de fems a pesar de tenir aquestes condicions"

De conformitat amb els punts anteriors se publica l’ordenança en vigor:

"ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER LA RECOLLIDA DE RESIDUS SÒLIDS

ARTICLE 1. Fonament i naturalesa

Fent ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució, per l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local i, conforme amb el dispost als articles 15 a 19 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les hisendes locals, l’ajuntament de Vilafranca de Bonany estableix la Taxa per a Recollida de Residus Sòlids Urbans, que es regeix per la present Ordenança Fiscal, les normes de la qual atenen al previst a l’article 57 de l’ esmentat RDL 2/2004

ARTICLE 2. Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la Taxa la prestació del servei de recollida i transport de residus urbans o municipals d’habitatges, allotjaments, locals i/o establiments on es realitzin activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i/o de serveis.

Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria de recollida de fems i residus sòlids urbans d’habitatges, allotjaments i locals o establiments on s’exerceixen activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de servei, així com el seu transport i eliminació.

El fet imposable també s’estén a l’accés i ús del Parc Verd municipal en els horaris establerts a l’efecte.

2. A aquest efecte, es consideren fems i residus sòlids urbans les restes i deixalles d’alimentació o detritus procedents de la neteja normal de locals o habitatges, així com la retirada de runes, objectes inútils i altres anàlegs que, procedents d’habitatges i locals comercials o industrials apareixen abocats als depòsits col·locats per l’esmentat servei i, s’exclouen de dit concepte, els residus de tipus industrial, runes d’obra, detritus humans, matèries i materials contaminats, corrosius i perillosos, la recollida o abocament dels quals exigeix l’adopció de mesures especials, higièniques profilàctiques o de seguretat.

3. No està subjecte a la taxa la prestació de caràcter voluntari i a instàncies de part dels serveis següents:

  • Recollida de fems i residus no qualificats com a urbans, d’indústries, hospitals i laboratoris
  • Recollida d’escòries i cendres de calefaccions centrals
  • Recollida de runes d’obres

4. No estan subjectes a la taxa els immobles, inclosos dins la zona de prestació del servei, declarats en ruïna.

5. Estaran subjectes al pagament de la taxa:

a. Els propietaris de tot immoble sigui quin sigui el seu destí o aprofitament, situat en sol urbà.

b. Els propietaris de tot immoble, situats en sol rústic, sigui quin sigui el seu destí o aprofitament, exceptuant els casos que es detallen a continuació.

No estan subjectes al pagament de la taxa ,en sòl rústic:

- Immobles destinats exclusivament a ús agrícola o ramader. S’haurà de demostrar que aquell immoble està inscrit al registre general d’ explotacions agràries de les Illes Balears.

Si a la mateixa finca on hi ha un immoble destinat a ús agrícola o ramader també hi hagués un altre immoble, o part del mateix immoble, que pugui tenir un altre ús ( p.e.: habitatge), s’ haurà de pagar la taxa per aquell ús.

- Immobles que no tenguin unes condicions mínimes per habitar i que no tinguin un ús de caire comercial ( magatzem d’ un negoci, ...). Es considera que un immoble no té aquestes condicions si té alguna d’ aquestes condicions:

* tenir menys de 35 m² construïts

* no disposar de lloc on cuinar o bany

Si algun immoble que compleixi alguna d’ aquestes característiques s’ habita, o té gent empadronada en ell , haurà de pagar rebut de fems a pesar de tenir aquestes condicions.

6. La liquidació i pagament de la taxa de recollida de residus no implica cap tipus de legalització de les edificacions ni de les activitats, sinó el simple fet de contribuir amb les despeses del servei de recepció obligatòria.

ARTICLE 3. Subjectes Passius

1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l’article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, que siguin propietaris dels habitatges i/o arrendataris en el cas dels locals que resultin beneficiats o afectats pel servei.

2. Respecte del cas de l’apartat anterior, el propietari dels habitatges i/o l’arrendatari dels locals pot repercutir, si escau, les quotes satisfetes sobre els usuaris dels habitatges, arrendadors dels locals així com els beneficiaris o afectats pel servei, que es consideren a aquest efecte subjectes passius substituts del contribuent.

ARTICLE 4. Responsables

1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei 58/2003, general tributària.

2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l’abast que indica l’article 43 de la Llei 58/2003, general tributària.

ARTICLE 5. Quota Tributària

La quota tributaria vendrà determinada per l’ aplicació del següent quadre de tarifes:

EPÍGRAF PRIMER: HABITATGES

a) Per cada habitatge en sòl urbà i urbanitzable…………….. 97,30 €

b) Per cada habitatge en sòl no urbanitzable……………...….48,65 €

S'entén per habitatge el destinat a domicili de caràcter familiar i allotjament de menys de 10 places.

Els habitatges que estiguin situats a un mateix edifici unifamiliar i dels quals només n’hi hagi un d’ocupat, pagaran com si es tractas d’una sola vivenda, sempre i quan ho sol.licitin.

Si algun immoble que compleixi alguna d’ aquestes característiques s’ habita, o té gent empadronada en ell , haurà de pagar rebut de fems a pesar de tenir aquestes condicions"

L’habitatge en sòl no urbanitzable només tributa per la prestació del servei de transport i no de recollida.

EPÍGRAF SEGON: ALLOTJAMENT

a) Hotels, motels, hotels- apartaments de quatre estrelles o més, per cada plaça………..............97,30 €

b) Hotels, motels, hotels-apartaments, agroturismes i hostals de 3 i 2 estrelles, per cada plaça...25 €

c) Pensions i dispeses, per cada plaça………………….................................................................25 €

d) Col·legis majors i altres centres de naturalesa semblant...........................................................500 €

S'entén per allotjaments, aquells locals de convivència col·lectiva no familiar, entre les que s'inclouen hotels, pensions, residències, col·legis i altres centres de naturalesa semblant.

Si a l’hotel hi ha restaurant obert per al públic en general, a part de la tarifa d’allotjament haurà de pagar la tarifa de restaurant. Si el restaurant només és per als propis clients allotjats només pagarà com a hotel.

EPÍGRAF TERCER: ESTABLIMENTS D'ALIMENTACIÓ

a) Supermercats:

De superfície inferior a 200 m² .....................................................560 €

De superfície igual o major a 200 m².............................................600 €

Per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte tant la superfície amb ús comercial com la destinada a magatzem.

b) Botigues de queviures, carnisseries, peixateries i establiments de venda de pa i així com altres locals semblants...........278 €

EPÍGRAF QUART: ESTABLIMENTS DE RESTAURACIÓ

c) Restaurants:

Restaurants de superfície inferior a 100 m².................................500,40 €

Restaurants de 100 a 200 m²........................................................611,60 €

Restaurants de 200 a 300 m²........................................................778,40 €

Restaurants de 300 a 400 m²..........................................................1.112 €

Restaurants de més de 400 m²........................................................1.946 €

Per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte només la superfície amb ús comercial, no es comptarà la destinada a magatzem.

d) Bars i cafeteries

Bars i cafeteries ubicats dins el casc urbà………………...……...500,40 €

e) Wiskeries, pubs, gelateries i similars

Wiskeries, pubs, gelateries i similars dins el casc urbà………..... 611,60 €

EPÍGRAF CINQUÈ: ESTABLIMENTS D' ESPECTACLE

a) Cinemes i teatres……………………….…………........……...472,60 €

b) Sales de festes i discoteques……………………………........... 1.390 €

EPÍGRAF SISÈ: ALTRES LOCALS INDUSTRIALS O MERCANTILS

a) Centres Oficials..........................................................................389,20 €

b) Oficines Bancàries………………..….………………………...834 €

c) Magatzems a l’engròs

De superfície inferior a 300 m²…………….……………………..444,80 €

De superfície igual o superior a 300 m²…………….……………..500 €

Per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte tant la superfície amb ús comercial com la destinada a magatzem

d) Grans superfícies

De superfície inferior a 500 m²…………….…………………1.834,80 €

De superfície igual o superior a 500 m².....….………..............1.900 €

Per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte tant la superfície amb ús comercial com la destinada a magatzem.

S’entén per grans superfícies aquells locals d´igual o més de 500 m² de superfície i que realitzen més d'una activitat professional, industrial o mercantil.

e) Farmàcies, llibreries, sastreries i altres locals similars.

De superfície inferior a 300 m²…………….……………………..............200,16 €

De superfície igual o superior a 300 m²…………….....…………..................250 €

f) Perruqueries.

De superfície inferior a 300 m²…………….……………………................97,30 €

De superfície igual o superior a 300 m²…………….……………..................150 €

g) Altres locals no tarifats.

De superfície inferior a 300 m²…………….…………………….............375,30 €

De superfície igual o superior a 300 m².........…………………….................400 €

Per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte tant la superfície amb ús comercial com la destinada a magatzem.

EPÍGRAF SETÈ: DESPATXOS PROFESSIONALS

a) Per cada despatx…………………..…………………………. 97,30 €

EPÍGRAF VUITÈ: TALLERS

a) Ferreries, fusteries i tallers mecànics, electricitat i fontaneria....119,54 €

Per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte tant la superfície amb ús comercial com la destinada a magatzem

EPÍGRAF NOVÈ : BENZINERES

a) Benzineres...................................................................................389,02 €

Les quotes assenyalades a la taxa tenen caràcter irreductible i corresponen a un any natural.

Superfície tributària. En els epígrafs on la fixació de quotes tingui com a base la superfície de l’immoble, aquesta es determinarà segons superfície que consti a les dades cadastrals de l’ immoble. En cas que les dades cadastrals no siguin correctes l’Ajuntament podrà decidir aplicar altre superfície basant-se en plànols o inspeccions in situ.

ARTICLE 6. Acreditació

1. La taxa es merita i neix la corresponent obligació de contribuir des del moment que s´iniciï la prestació del servei; entenent-se iniciada, atesa la naturalesa de recepció obligatòria del mateix, quan estigui establert i en funcionament el servei de recollida de fems i residus sòlids urbans en els carrers o llocs on figurin els habitatges o locals utilitzats pels contribuents subjectes a la taxa o tinguin a la seva disposició dipòsits d’abocament (punts verds, àrees d’ aportació, ...) en el municipi.

2. El període impositiu comprendrà l’any natural. Les quotes establertes en l’article 5 d’aquesta Ordenança seran irreductibles i seran exigibles el primer dia del període impositiu, excepte en els casos en que la meritació de la taxa es produeixi amb posterioritat, cas en què l’import corresponent es prorratejarà per mesos naturals.

ARTICLE 7. Gestió de la taxa

1. Anualment és farà un padró en el que figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que es liquiden per aplicació d’aquesta Ordenança, el qual serà exposat al públic durant el termini d’un mes a efectes de reclamacions, previ anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i, en el tauler d’anuncis de l’ Ajuntament

2. Transcorregut el termini d’exposició pública, es resoldran els recursos o les reclamacions presentades i s’aprovarà definitivament el Padró que servirà de base per l’emissió dels avisos o documents de cobrament corresponents.

3. Les altes que es produeixin dins l’exercici tindran efectes des de la data en què neixi l’obligació de contribuir. Els subjectes passius hauran de presentar, en el termini d’un mes des de la data en què es meriti per primera vegada la taxa, la corresponent declaració d’alta en el padró en l’Ajuntament del terme municipal on tinguin ubicat l’habitatge o local mitjançant imprès normalitzat a tal efecte.

En el mateix termini a què es refereix el paràgraf anterior, els subjectes passius hauran de declarar qualsevol circumstància o modificació que pugui repercutir en l’exacció de la taxa.

4. En el cas que l’examen de les dades i antecedents en poder de l'Administració posin de manifest la realització del fet imposable o del pressupost de l’obligació tributària o l'existència d'elements determinants de la mateixa no declarats o distints als declarats pel subjecte passiu, que siguin suficients per formular una liquidació, es notificarà d’ofici la mateixa al subjecte passiu.

5. Les baixes s’hauran de cursar abans del 20 de desembre de cada any mitjançant declaració duta a terme a l’Ajuntament corresponent a la ubicació de l’immoble, i seran efectives a partir de l’exercici següent. Els que incompleixin aquesta obligació, seguiran subjectes al pagament de l’exacció.

La duració de la baixa no podrà ésser inferior a dotze mesos. En aquest sentit, no s’entendrà com a baixa, la no ocupació o tancament temporal, de qualsevol tipus d’habitatges, comerç o indústria per un període inferior.

6. Les quotes liquidades i no satisfetes en el període voluntari, s’han de fer efectives per via de constrenyiment d’acord amb les normes del Reglament general de recaptació.

7. Es consideren partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectives pel procediment de constrenyiment, per la declaració dels quals s’ha de formalitzar l’expedient oportú, d’acord amb el previst en el Reglament general de recaptació.

ARTICLE  8 . Cobrament i modalitats de pagament fraccionat

1. El cobrament en període voluntari de la taxa serà anual.

Un cop transcorregut el termini d’ingrés corresponent s’iniciarà el període executiu i es procedirà al seu cobrament mitjançant el procediment de constrenyiment.

2. No obstant l’establert en l’apartat anterior, els subjectes passius poden sol·licitar el pagament fraccionat de la taxa en alguna de les modalitats que autoritzi l’ajuntament.

Aquest sistema de pagament fraccionat es regirà per les regles següents:

S’han de complir aquests requisits:

- Presentar la corresponent sol·licitud en model oficial establert a tals efectes abans de la data que es fixi com a màxima per presentar aquest tipus de sol·licituds, a fi de tenir temps de gestionar el corresponent padró.

- No tenir deutes pendents de pagament en via executiva amb l’ Ajuntament.

- Efectuar els pagaments mitjançant domiciliació bancària.

L’acolliment a la corresponent modalitat de pagament fraccionat es prorrogarà automàticament per a l’exercici següent sempre que l’interessat no manifesti la seva renúncia expressa i no tingui deutes pendents de pagament en període executiu.

Si el sol·licitant incorregués en l’impagament de qualsevol fracció, el pagament fraccionat restarà sense cap efecte, quedant els pagaments ja efectuats com a ingressos a compte i s’haurà de pagar la quantia restant de la quota anual en el període general de pagament voluntari del tribut.

La persona beneficiària del pagament fraccionat haurà de comunicar als òrgans de recaptació els canvis de compte corrent o qualsevol incidència que afecti al pagament del deute."

ARTICLE 9. Infraccions i sancions

En tot el que fa referència a la qualificació d’infraccions tributàries, així com de les sancions que hi corresponguin en cada cas, s’atén el disposat en els articles 77 i següents de la Llei general tributària.

DISPOSICIÓ FINAL

La present ordenança fiscal entrarà en vigor a partir de dia 1 de gener de 2015, romanent en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa"    

Vilafranca de Bonany, 25 de juny de 2015

La Secretaria actal. Magdalena  Sastre Nicolau

 

El batle

Montserrat Rosselló Nicolau