Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT D'HISENDA I FUNCIÓ PÚBLICA

Núm. 11121
Acord del Consell Executiu de dia 21 de maig de 2015, relatiu a l’aprovació de les bases que han de regir la convocatòria de les proves selectives per al proveïment, mitjançant el sistema de concurs oposició, de 5 places de bomber –a conductor –a vacants a la plantilla de personal funcionari del Servei de Bombers del Consell de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Consell Executiu del Consell de Mallorca, en data 21 de maig de 2015, ha adoptat el següent acord:

“Atesa la inclusió d’una plaça de bomber –a conductor –a a l’oferta d’ocupació pública del Consell de Mallorca per a l’any 2013 i de quatre places més a l’oferta corresponent al present exercici i la necessitat de procedir a la seva convocatòria, ja que es considera prioritari el proveïment de places del Servei de Bombers de Mallorca, especialment de les que contribueixen a garantir les dotacions mínimes dels parcs de bombers.

Atès que les bases que han de regir la seva convocatòria han estat objecte de negociació en el si de la Mesa Sectorial de l’àmbit del personal de l’àrea operativa del Servei dels Bombers de Mallorca.

Atès que correspon al Consell Executiu l’aprovació de les bases de les proves per a la selecció del personal, segons preveu la lletra l) de l’article 1 del Decret d’organització del Consell de Mallorca, de data 15 de juliol de 2011, propòs que el Consell Executiu del Consell de Mallorca adopti el següent:

ACORD

Primer.- Aprovar les bases que s’adjunten a la present proposta, les quals, dins el marc de les ofertes d’ocupació pública del Consell de Mallorca per als anys 2013 i 2015, han de regir la convocatòria de les proves selectives per al proveïment, mitjançant el sistema de concurs oposició, de cinc places de bomber –a conductor –a vacants a la plantilla de personal funcionari del Servei de Bombers del Consell de Mallorca.

Segon.- Les bases, juntament amb la convocatòria corresponent es publicaran íntegrament al Butlletí Oficial de les Illes Balears i l’anunci de la convocatòria es publicarà al Butlletí Oficial de l’Estat.

Tercer.- Contra aquest acord, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell de Mallorca en el termini d’un mes, a comptar de l’endemà de la publicació (article 114 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les Administracions públiques i del procediment administratiu comú).

Contra la desestimació expressa del recurs d’alçada es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la recepció de la notificació de la desestimació de l’esmentat recurs.

Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d’alçada sense haver rebut la notificació de la resolució expressa, s’entén desestimat per silenci i es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense limitació de temps.

No obstant l’anterior, es pot interposar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i de la Llei 4/1999, de 13 de gener, de modificació de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les Administracions públiques i del procediment administratiu comú.”

 Palma, 24 de juny de 2015 

 

Per delegació de la presidenta, el secretari general

(Decret de dia 4 de setembre de 2012, BOIB núm. 147, de 9 d’octubre)

Jeroni M. Mas Rigo

 

BASES QUE HAN DE REGIR LA CONVOCATÒRIA DE LES PROVES SELECTIVES PER AL PROVEÏMENT, MITJANÇANT EL SISTEMA DE CONCURS OPOSICIÓ, DE 5 PLACES DE BOMBER -A CONDUCTOR -A VACANTS A LA PLANTILLA DE PERSONAL FUNCIONARI DEL SERVEI DE BOMBERS DEL CONSELL DE  MALLORCA CORRESPONENTS A L’OFERTA D’OCUPACIÓ PÚBLICA PER A L’ANY 2013 i 2015

Base 1. Normes Generals

L’objecte d’aquesta convocatòria és proveir 5 places vacants de bomber -a conductor -a a la plantilla de personal funcionari del Servei de Bombers del Consell de Mallorca. Aquesta convocatòria es realitza en el marc de l’oferta d’ocupació pública corresponent als anys 2013 i 2015.

A més de la normativa que s’indica, aquestes bases s’ajusten a l’article 103 de la Constitució espanyola; la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local; la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic; el Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local; el Reial Decret 896/1991, de 7 de juny, pel que s’estableixen les regles bàsiques i programes mínims als qual s’han d’ajustar els procediments de selecció dels funcionaris d’Administració Local; la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local; la Llei 3/2007, de 27 de març, de funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears; el Decret 27/1994, d’11 de març, pel qual s’aprova el reglament d’ingrés del  personal al servei de la comunitat autònoma de les Illes Balears  i les bases d’aquesta convocatòria.

Base 2. Requisits dels aspirants

1. Per ser admeses a la realització de les proves selectives, les persones interessades han de complir, en la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds de la convocatòria i durant el procés selectiu, els següents requisits:

a) Tenir la nacionalitat espanyola o ser nacional d’algun dels demés estats membres de la Unió Europea o d’algun estat en el qual, en virtut dels tractats internacionals subscrits per la Unió Europea i ratificats per Espanya, sigui d’aplicació la lliure circulació de treballadors. En les mateixes condicions, també hi podrà participar, qualsevol que sigui la seva nacionalitat, el cònjuge dels espanyols i dels nacionals dels demés Estats membres de la Unió Europea, sempre que no estiguin separats de dret i els seus descendents i els dels seu cònjuge sempre que no estiguin separats de dret, siguin menors de 21 anys o majors de dita edat dependents.

En cas que l’aspirant no posseeixi la nacionalitat espanyola, ha d’acreditar el coneixement adequat de la llengua castellana mitjançant la presentació d’algun dels títols o certificats que s’assenyalen a l’apartat 3.b) de la base 3, sempre que el coneixement de l’esmentada llengua no es dedueixi de la nacionalitat d’origen.

Si l’aspirant no aporta l’esmentada documentació, ha d’acreditar el coneixement adequat de la llengua castellana mitjançant la superació, amb la qualificació “d’apte/a”, d’una prova destinada a comprovar que posseeix un nivell adequat de comprensió i d’expressió orals i escrits d’aquesta llengua. El contingut d’aquesta prova, que s’ha de realitzar prèviament a l’inici dels exercicis del procés selectiu, el determina el corresponent Tribunal Qualificador, el qual pot designar personal assessor especialista en la matèria. La qualificació de “no apte/a” en aquesta prova o la no compareixença de l’aspirant per realitzar-la comporta l’eliminació del procés selectiu.

b) Tenir 16 anys d’edat complerts i no excedir de l’edat màxima que, si escau, estableixi la llei per a la jubilació forçosa.

c) Estar en possessió del títol de graduat/da en ensenyament secundari obligatori (ESO) o en condicions d’obtenir-lo en la data en què acabi el termini de presentació de les sol·licituds.

Quant a la titulació exigida per a l’ingrés, es tenen en compte les equivalències de titulacions establertes a la normativa vigent.

d) Tenir les capacitats i aptituds físiques i psíquiques que siguin necessàries per a l’exercici de les funcions de bomber -a conductor -a, d’acord amb el quadre d’exclusions que figura a l’annex III, i no estar sotmès a cap causa d’incapacitat específica d’acord amb la normativa vigent.

e) No haver estat acomiadades o separades, mitjançant procediment disciplinari, del servei de cap administració pública o dels organismes que en depenen, ni trobar-se inhabilitades per a l’exercici de funcions públiques. Igualment, si es tracta de persones que no tenen la nacionalitat espanyola, no poden trobar-se inhabilitades o en situació equivalent ni estar sotmeses a sanció disciplinària o condemna penal que impedeixi, en el seu Estat i en els mateixos termes, l’accés a la funció pública.

f) Estar en possessió del permís de conduir C, de conformitat amb el Reial decret 818/2009, de 8 de maig, pel qual s’aprova el reglament general de conductors.

2. Si en qualsevol moment del procés selectiu el Tribunal té coneixement que alguna de les persones aspirants no compleix un o més requisits exigits per a la convocatòria, n’ha de proposar l’exclusió al conseller o consellera competent en matèria de funció pública del Consell de Mallorca, amb l’audiència prèvia de la persona interessada. La Presidència ha de resoldre motivadament el que procedeixi en dret.

Base 3. Sol·licituds

1. Les sol·licituds per prendre part en el procés selectiu s’han de presentar dins el termini de vint dies naturals, comptadors a partir de l’endemà de la publicació de l’anunci de la corresponent convocatòria en el Butlletí Oficial de l’Estat, al Registre general del Consell de Mallorca ubicat a les adreces següents del municipi de Palma:

C/ del Palau Reial, núm. 1

C/ del General Riera, núm. 111 (edifici de la Llar de la Joventut)

C/ del General Riera, núm. 113 (edifici de la Llar de la Infància)

Plaça de l’Hospital, núm. 4 (Centre Cultural la Misericòrdia)

C/ del General Riera, núm. 67 (Institut Mallorquí d’Afers Socials)

Ctra. de Sóller, km. 3,5 (Institut de l’Esport Hípic de Mallorca)

L’horari d’atenció al públic del Registre és de 9 a 14 h, de dilluns a divendres. El que està ubicat en el c/ del Palau Reial, núm. 1, amplia l’horari d’atenció al públic a dissabte (no festiu), també de 9 a 14 h.

A més, poden presentar-se en qualssevol dels llocs que es preveuen en l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú:

En els registres dels òrgans administratius on es dirigeixen.

En els registres de qualsevol òrgan administratiu, que pertanyi a l’Administració general de l’Estat, a la de qualsevol Administració de les comunitats autònomes, a la de qualsevol Administració de les Diputacions, Cabildos o Consells Insulars, als Ajuntaments dels municipis als que es refereix l’article 121 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, o a la d’alguna de les entitats que integren l’Administració local si, en aquest últim cas, se n’ha subscrit el conveni oportú (el Consell de Mallorca té subscrit un conveni amb diferents ajuntaments de l’illa, veure BOIB núm. 24, de 19 de febrer de 2015)

En les oficines de Correus, en la forma que reglamentàriament s’estableixi.

En les representacions diplomàtiques i oficines consulars d’Espanya a l’estranger.

En qualsevol altre que s’estableixi en les disposicions vigents.

Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar a l’oficina de Correus en un sobre obert perquè el personal de Correus  ha de datar i segellar l’exemplar destinat al Consell de Mallorca, abans que es certifiqui, d’acord amb el que es disposa en l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre). Si l’oficina de Correus corresponent no data i segella la sol·licitud, s’ha d’entendre com a data vàlida de presentació la d’entrada en el Registre General del Consell de Mallorca.

Les persones que hagin presentat la sol·licitud a un lloc diferent dels registres del Consell convé que enviïn un fax (971 173859)o mail (serveideseleccio@conselldemallorca.net) al Servei de Selecció notificant d’aquesta circumstància. 

D’acord amb l’art. 36 de la Llei 30/92, de 26 de novembre de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Comú, els documents s’han de presentar en qualsevol de les dues llengües oficials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En cas que es presenti en llengua estrangera ha d’anar acompanyada de la corresponent traducció jurada en qualsevol dels dos idiomes oficials.

2. Aquestes sol·licituds s’han d’ajustar al model que es troba a disposició de les persones interessades al Servei de Selecció del Departament d’Hisenda i Funció Pública i també a la pàgina web del Consell de Mallorca (http://www.conselldemallorca.net), a partir de l’obertura del termini per presentar sol·licituds.

3. A més de les dades de caràcter personal i professional que consten al model de sol·licitud, l’aspirant hi ha de consignar les dades i acompanyar la documentació que s’assenyala a continuació:

a) Manifestar que es reuneixen tots i cadascun dels requisits exigits a la base 2, referits sempre a la data d’acabament del termini assenyalat per a la presentació de sol·licituds, independentment que ho hagi d’acreditar amb posterioritat a la finalització del procés selectiu.

b) L’aspirant que no tingui la nacionalitat espanyola ha de consignar necessàriament a la sol·licitud la nacionalitat i acreditar, si s’escau, el coneixement de la llengua castellana mitjançant la presentació d’algun dels títols o certificats que s’assenyalen a continuació:

a. El diploma superior d’espanyol com a llengua estrangera, regulat en el RD 1137/2002, de 31 d’octubre.

b. El certificat d’aptitud en espanyol per a estrangers lliurat per les escoles oficials d’idiomes.

c. El Títol de Llicenciat en Filologia Hispànica o Romànica.

d. El certificat acadèmic en què consti que s’han realitzat a l’Estat espanyol tots els estudis necessaris per a l’obtenció de la titulació al·legada per a l’ingrés a la subescala, la classe o la categoria per la qual s’opta.

4. Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds no s’admetrà a tràmit cap sol·licitud per prendre part en el procés selectiu.

Base 4. Protecció de dades de caràcter personal

De conformitat amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, les dades personals que si escau, es generin com a conseqüència de la seva participació en el procés selectiu restaran emmagatzemats en un fitxer titularitat del Consell de Mallorca.

El lliurament de la sol·licitud per prendre part, així com la documentació adjunta, comporta la manifestació del consentiment exprés de l’interessat perquè el Consell de Mallorca efectuï el tractament de les seves dades. La presentació i el tractament de l’esmentada informació resulta obligatori per poder participar en el procés selectiu, per la qual cosa, la manca de presentació o l’oposició al tractament pels propis interessats impedirà la participació en el procés selectiu. Així mateix, les interessats han de proporcionar dades exactes, verídiques i actuals.

En qualsevol moment, les persones interessades podran exercir els drets d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició, mitjançant un escrit dirigit al Departament d’Hisenda i Funció Pública del Consell de Mallorca, C/ General Riera, 113, 07010 de Palma, en els termes previstos en la normativa aplicable.

Base 5. Admissió dels aspirants

1. Un cop finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, el conseller o consellera competent en matèria de funció pública ha de dictar resolució, en el termini màxim d’un mes, per la qual ha de declarar aprovada la llista provisional de persones admeses i excloses al procés selectiu, amb expressió de la causa d’exclusió, si escau. Aquesta resolució s’ha de publicar en el tauler d’edictes i a la pàgina web (http://www.conselldemallorca.net) de la corporació.

2. Les persones interessades han de comprovar que consten correctament en la relació de persones admeses. En cas contrari, disposen d’un termini de deu dies hàbils, comptadors des de la publicació de la resolució esmentada en l’apartat anterior, per presentar les al·legacions o la documentació que trobin pertinents a efectes d’esmenar o millorar la seva sol·licitud amb l’advertència de considerar no presentada la sol·licitud si no esmenen el defecte o no presenten la documentació preceptiva.

3. Acabat el termini d’esmena i comprovades les al·legacions i la documentació presentada, el conseller o consellera competent en matèria de funció pública, ha de dictar una resolució per la qual declararà aprovada la llista definitiva de persones admeses i excloses, la qual s’ha de publicar en el BOIB, al tauler d’edictes de la corporació i a la pàgina web de la corporació (http://www.conselldemallorca.net). En aquesta resolució s’ha d’indicar el lloc, la data i l’hora del primer exercici de la fase d’oposició. Així mateix, si escau, s’ha d’aprovar la relació de persones convocades a la prova de llengua castellana, amb indicació de les dades per realitzar aquesta prova, així com el nomenament de la Comissió Tècnica per avaluar-la.

Base 6. Tribunal Qualificador

1. El Tribunal Qualificador s’ha de constituir en la forma que determina l’article 4 del Reial decret 896/1991, de 7 de juny, pel qual s’estableixen les regles bàsiques i els programes mínims a què s’ha d’ajustar el procediment de selecció dels funcionaris d’Administració local, en tot el que sigui de conformitat amb el disposat a la Llei 7/2007, de 12 d’abril, pel qual s’aprova l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic i el Decret 27/1994, de 11 de març pel qual s’aprova el Reglament d’ingrés del personal al servei de la CAIB i l’integren els membres següents, que hi actuen amb veu i vot:

Presidència: una persona funcionària de carrera de reconeguda experiència designada pel conseller o consellera/a competent en matèria de funció pública.

Vocals: Quatre persones funcionàries de carrera que compleixin els requisits i principis d’especialització exigits per poder actuar com a membres, designades pel conseller o consellera competent en matèria de funció pública, una de les quals serà escollida pel Tribunal Qualificador per actuar com a Secretari o secretària  amb veu i vot.

Per acord de Mesa sectorial de bombers s’ha de determinar la persona que en representació de cadascuna les organitzacions sindicals presents en la Mesa, poden participar en funcions de vigilància del bon desenvolupament del procés selectiu.

Així mateix s’ha de nomenar un -a suplent per a cadascun dels membres del Tribunal Qualificador.

El conseller o consellera competent en matèria de funció pública del Consell de Mallorca nomenarà els membres i els suplents del Tribunal, el qual té la consideració d’òrgan dependent de la seva autoritat. El nomenament s’ha de fer públic al BOIB, al tauler d’edictes i a la pàgina web (http://www.conselldemallorca.net) de la corporació.

En absència de la persona que ocupa la Presidència del Tribunal, n’ha d’assumir les funcions el membre del Tribunal que correspongui, d’acord amb allò que estableix l’article 23.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. En absència de la persona que ocupa la Secretaria, n’ha d’assumir les funcions el membre que designi el Tribunal.

El Tribunal no es podrà constituir ni actuar sense l’assistència com a mínim de la meitat dels seus membres, titulars o suplents indistintament.

2. Els components del Tribunal han de posseir una titulació o especialització iguals o superiors a les exigides per a l’accés a les places convocades. En la designació del Tribunal es tendirà a la paritat entre dona i home, i el compliment del principi d’especialitat i d’idoneïtat per enjudiciar els coneixements i les aptituds requerides als aspirants.

3. Els membres del Tribunal s’han d’abstenir d’intervenir, i notificar-ho a l’autoritat convocant, quan concorri alguna de les circumstàncies previstes a l’article 28 de la Llei 30/1992, o si han realitzat tasques de preparació d’aspirants a proves selectives per al cos, l’escala o l’especialitat de què es tracti, en els tres anys anteriors a la publicació de la convocatòria. Igualment, els aspirants poden recusar els membres del Tribunal quan concorri alguna de les circumstàncies previstes a l’apartat anterior.

4. El Tribunal es constitueix en el termini màxim de deu dies abans de la realització del primer exercici de la fase d’oposició i el president en convoca prèviament els membres titulars i suplents. La constitució i l’actuació del Tribunal s’han d’ajustar a allò que preveuen la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic.

5. El Tribunal pot disposar la incorporació, en les tasques que dugui a terme, d’assessors especialistes per a les proves en què siguin necessaris i també de col·laboradors en tasques auxiliars i no decisòries. Aquests assessors i col·laboradors s’han de limitar a prestar l’assistència i la col·laboració que se’ls sol·licita i tenen veu, però no vot.

6. Corresponen al Tribunal Qualificador el desenvolupament i la qualificació de les proves selectives, resoldre totes les qüestions derivades de l’aplicació d’aquestes bases i també tot allò que pertoqui en els casos no previstos.

7. Els membres del Tribunal Qualificador han de percebre, en la quantia vigent, les dietes que corresponen per l’assistència a les sessions, d’acord amb la normativa que regula la matèria.

8. Els acords seran adoptats per majoria de vots dels membres presents en cada sessió. En cas d’empat, el vot de la presidència tindrà caràcter diriment.

9. El Tribunal no pot aprovar ni declarar que han superat el procés selectiu un nombre de persones superior al de places convocades. No obstant això, sempre que s’hagi proposat el nomenament d’igual nombre d’aspirants que el de places convocades, i amb la finalitat d’assegurar-ne la cobertura, quan es produeixin renúncies o  baixes d’aspirants seleccionats abans de la fase de formació, l’òrgan convocant pot requerir al Tribunal una relació complementària dels aspirants que segueixen als proposats, per ordre de puntuació, per a la seva inclusió a la  relació dels aspirants que han de realitzar la fase de formació, en substitució dels qui hi renuncien.

Base 7. Sistema d’accés i desenvolupament del procés selectiu

El sistema per accedir a les places convocades és el de concurs oposició.

Les proves de selecció s’inicien amb la fase d’oposició, continuaran amb una altra posterior de concurs i, prèvia superació del reconeixement mèdic, acabaran amb la de formació.

A la fase de concurs el Tribunal Qualificador ha de valorar únicament els mèrits acreditats pels aspirants que han superat els exercicis de la fase d’oposició d’acord amb el barem que consta a la base 9. En cap cas, la puntuació obtinguda a la fase de concurs es pot aplicar per superar els exercicis de la fase d’oposició.

1.  Desenvolupament dels exercicis de la fase d’oposició

El lloc, la data i l’hora d’inici del primer exercici de la fase d’oposició s’han de fer públics al BOIB, al tauler d’edictes i a la pàgina web (http://www.conselldemallorca.net) de la corporació.

Els aspirants són convocats per a cada exercici en crida única i s’exclouen de l’oposició els que no hi compareguin. No obstant això, en els supòsits de cas fortuït o força major que hagin impedit la presentació dels aspirants en el moment previst, sempre que estigui degudament justificat i així ho consideri el Tribunal, es poden examinar els aspirants afectats per aquestes circumstàncies, sempre que no s’obstaculitzi el desenvolupament de la convocatòria amb perjudici del interès general o de terceres persones.

En qualsevol moment, i especialment abans de la realització de cada exercici, els membres del Tribunal poden requerir els aspirants, per acreditar la seva identitat mitjançant l’exhibició del document corresponent.

Una vegada començades les proves selectives, els successius anuncis relatius a la realització de les proves restants, els fa públics el Tribunal al tauler d’edictes i,  a nivell informatiu, a la pàgina web de la corporació, almenys dotze hores d’antelació al començament d’aquesta, si es tracta del mateix exercici, o de vint-i-quatre hores, si es tracta d’un nou exercici.

Entre la finalització d’un exercici i el començament del següent ha de transcórrer un termini mínim de tres dies hàbils i un de màxim de dos mesos. No obstant això, mitjançant resolució motivada de la Presidència del Tribunal, aquest termini es pot ampliar.

L’ordre d’actuació dels aspirants en els exercicis que no es puguin realitzar conjuntament s’ha d’iniciar alfabèticament per l’aspirant el primer llinatge del qual comenci per la lletra que determini el sorteig anual realitzat per la Secretaria d’Estat per a l’Administració Pública, de conformitat amb l’article 17 Reial decret 364/1995, de 10 de març, pel qual s’aprova el Reglament general d’ingrés del personal al servei de l’Administració general de l’Estat i de provisió de llocs de treball i promoció professional dels funcionaris civils de l’Administració general de l’Estat.

Els aspirants poden contestar els exercicis en qualsevol dels dos idiomes oficials d’aquesta comunitat autònoma.

Respecte al contingut de les proves serà el que es determini en aquestes bases. Els exercicis seran fixats pel mateix Tribunal amb la col·laboració, si escau, d’assessors externs. El Tribunal ha de garantir la confidencialitat del contingut de les proves, fins al moment de la seva realització.

En el supòsit que amb posterioritat a l’aprovació d’aquestes bases es modifiqui la normativa inclosa al programa, les referències que s’hi contenen s’entenen efectuades a les que en cada moment siguin vigents.

El Tribunal ha de respectar els principis d’imparcialitat, professionalitat, independència, igualtat, objectivitat i transparència durant tot el procés selectiu, de manera que ha d’adoptar les mesures oportunes per garantir que els exercicis de la fase d’oposició, que siguin escrits i no s’hagin de llegir públicament davant el Tribunal, es corregeixin sense conèixer la identitat dels aspirants. El Tribunal pot excloure els aspirants en els exercicis dels quals figurin noms, marques o signes que permetin conèixer-ne la identitat. A més a més, el Tribunal ha d’adoptar les mesures necessàries per tal d’evitar la utilització de qualsevol mitjà, inclosos el electrònics, en la realització de les proves, que puguin desvirtuar l’aplicació dels principis d’igualtat, mèrit i capacitat, així com per garantir la transparència de les proves selectives.

2. Desenvolupament de la fase de concurs

Finalitzats tots els exercicis de la fase d’oposició i resoltes, si escau, les reclamacions, el Tribunal Qualificador ha de fer pública al tauler d’edictes i a la pàgina web (http://www.conselldemallorca.net)  del Consell de Mallorca la llista de les persones aspirants que els han superat, per ordre de major a menor puntuació obtinguda.

Les persones aspirants que hagin superat la fase d’oposició disposen d’un termini de deu dies naturals, comptadors a partir de l’endemà de la publicació de la esmentada llista, per presentar la documentació justificativa dels mèrits que al·leguen perquè es valorin a la fase de concurs, d’acord amb allò que es preveu a la base 9. Únicament a les persones aspirants que han superat tots els exercicis de la fase d’oposició, se’ls suma la puntuació obtinguda a la fase de concurs amb la finalitat d’obtenir la puntuació total.

Les persones aspirants han de relacionar els mèrits que tenen seguint el mateix ordre d’exposició que consta en el barem de mèrits de la base 9 i els han d’acreditar documentalment mitjançant certificats, diplomes, títols, etc., originals o fotocòpies compulsades, en la forma que s’indica a l’esmentada base. Per a la presentació dels mèrits, els aspirants poden utilitzar el model de sol·licitud que es troba a la seva disposició a la pàgina web (http://www.conselldemallorca.net) del Consell de Mallorca.

Tota aquesta documentació s’ha de presentar tal com s’indica a la base 3, punt 1.

Un cop exhaurit el termini assenyalat en el segon paràgraf d’aquest apartat, no s’admetrà a tràmit cap document mitjançant el qual s’al·leguin o s’acreditin els mèrits de l’aspirant. Només són objecte de valoració els mèrits relacionats a la base 9 que s’han obtingut amb anterioritat a la finalització del termini de presentació de sol·licituds per prendre part en el procés selectiu previst a la base 3.1 i que s’al·leguin i s’acreditin amb la corresponent documentació.

En el cas que s’hagi presentat com a requisit una titulació superior a la requerida l’ha de tornar a presentar en aquest nou termini perquè, si s’escau, es tengui en compta com a mèrit.

El curs bàsic d’aptitud per a bombers de l’EBAP, no es tindrà en compta com a mèrit (veure base 11). 

Una vegada el Tribunal hagi valorat els mèrits aportats, es publicarà, en el tauler d’edictes de la Corporació ( c/ General Riera, 113, Palma)  i en la pàgina web, la llista provisional de prelació de les persones candidates, per ordre de major a menor puntuació d’acord amb la suma dels resultats obtinguts en els exercicis de la fase d’oposició i de la valoració dels mèrits aportats. Els candidats disposen d’un termini de 3 dies hàbils, a partir de l’endemà de la publicació, per al·legar les rectificacions pertinents.

6. Una vegada resoltes, si escau, les reclamacions relatives a la valoració dels mèrits presentats, s’ha de publicar la relació d’aspirants que s’han de sotmetre a reconeixement mèdic. Aquesta relació no pot contenir un nombre de persones superior al de places convocades, i estarà determinada per la suma de la puntuació obtinguda en el conjunt de les proves de l’oposició i dels mèrits valorats en el concurs, sense perjudici de lo establert en relació als aspirants inclosos a la llista d’espera (veure base 13).

En cas que alguna de les persones aspirants de la relació anterior fos considerada com no apte/a o exclòs/a en el reconeixement mèdic, el Tribunal podrà proposar noves persones aspirants que seran les que immediatament segueixen a les anteriors en la llista de persones candidates per ordre de puntuació obtinguda, fins a aconseguir que el nombre d’aspirants que han superat el reconeixement mèdic i per tant, aptes per accedir a la fase de formació, sigui igual al nombre de places ofertades en la convocatòria.

7. Finalment es preveu una fase de formació, a la qual accediran aquelles persones candidates que hagin superat el concurs oposició, així com el reconeixement mèdic. Aquesta relació no pot contenir un nombre de persones superior al de places convocades.

Base 8. Fase d’oposició

1. Els exercicis que han de realitzar les persones aspirants són de caràcter obligatori i eliminatori. La puntuació màxima que correspon a cada exercici és la que s’indica en aquesta base i en resten eliminades les persones aspirants que no arribin a la puntuació mínima que s’assenyala a cada cas. Els exercicis i les puntuacions que se’n puguin obtenir són iguals per a tothom.

Les qualificacions de les persones aspirants que han superat els exercicis es fan públiques el mateix dia que s’acorden i s’exposen al tauler d’edictes i a la pàgina web del Consell de Mallorca (http://www.conselldemallorca.net). Les persones aspirants poden presentar per escrit en el Registre general, a partir del dia següent i durant el termini de tres dies hàbils, observacions o reclamacions, que el Tribunal ha de resoldre dins el termini dels set dies següents i, en tot cas, abans de l’inici del següent exercici.

2. Exercicis i  puntuacions:

Primer Exercici: Prova psicotècnica

Obligatori i eliminatori. Consistirà en la realització de proves aptitudinals mitjançant una bateria de tests d’aptitud mecànicoespacial dirigits a valorar les capacitats de les persones aspirants per desenvolupar les tasques de bomber –a conductora -a.

Aquesta prova es puntuarà amb un màxim de 5 punts. Seran eliminades aquelles persones aspirants que no obtinguin un mínim de 2.5 punts.

Segon Exercici: Qüestionari part general i específica

Obligatori i eliminatori: consistirà en respondre un qüestionari de preguntes tipus test relacionades amb el temari enumerat a l’annex I.

Cada pregunta tindrà quatre alternatives de resposta de les quals només una serà la correcta. Totes les respostes correctes tindran el mateix valor. Per cada resposta errònia es descomptarà una quarta part d’una resposta correcta i les respostes en blanc no restaran puntuació. Per qualificar aquest exercici s’aplicarà la fórmula següent:

          (A-(E/4))X40

Q=  ---------------------

               P

 

Q: resultat de la prova

A: nombre de respostes encertades

E: nombre de respostes errònies

P: nombre de preguntes de l’exercici

Aquest exercici serà qualificat fins a un màxim de 40 punts i seran eliminades les persones aspirants que no obtinguin un mínim de 20 punts.

Tercer Exercici: Proves físiques

Prèviament a l’inici de l’exercici, en el termini de 10 dies naturals comptadors a partir del següent a la data de publicació de las qualificacions del segon exercici al tauler d’anuncis de la Corporació, les persones aspirants que l’hagin superat han de presentar un Certificat Mèdic Oficial,  expedit com a màxim dins els tres mesos anteriors a la realització de les proves físiques, en el qual consti el contingut següent: “El/la (nom, cognoms del metge, número de col·legiat i número de DNI) certific que la persona participant (nom, cognoms i número de DNI) reuneix les condicions físiques necessàries per a la realització de les proves físiques, que es descriuen a l’annex II de les Bases de la convocatòria del concurs oposició per la convocatòria de Bomber/a conductor/a del Consell de Mallorca”. La presentació de l’esmentat certificat no exclou de la obligació de les persones aspirants aprovats de sotmetre’s al preceptiu reconeixement mèdic al qual es refereix la Base 10. Les persones aspirants que no aportin l’esmentat certificat, o del mateix es dedueixi que no poden realitzar l’exercici, seran declarades no aptes pel Tribunal i excloses de la convocatòria. 

L’exercici és obligatori i eliminatori. Consistirà en realitzar un total de sis proves físiques les quals s’indiquen i es descriuen detalladament en l’annex II. Aquestes proves són:

- Cursa llançadora (Course Navette)

- Bot longitudinal

- Pujada de corda

- Circuit d’agilitat

- Prova aquàtica

- Prova de flexibilitat

Aquest exercici es puntuarà amb un màxim de 30 punts. Per a superar aquest exercici, les persones aspirants hauran d’obtenir una puntuació mínima de 15 punts i superar totes i cadascuna de les proves d’acord amb les marques establertes com a mínimes per a cadascuna.

La prova de flexibilitat es puntuarà exclusivament com a apte/a o no apte/a, en funció de les marques mínimes establertes per homes i dones en l’annex II. La resta de les proves físiques puntuaran cadascuna fins a 6 punts. Atesos els barems especificats en l’annex II, a la puntuació obtinguda se li aplicarà el coeficient 0,6. A les proves assenyalades a l’annex II que es permeten dos intents, es puntuaran amb el millor dels resultats obtinguts.

Per a la realització de les proves físiques, les persones aspirants hauran de presentar-se amb l’equip esportiu que correspongui a cada modalitat. 

No es permetrà a les persones aspirants provar cap element o material abans de la realització de les proves.

Es podran realitzar proves per determinar substàncies psicoactives a totes o a algunes de les persones aspirants elegides a l’atzar durant el transcurs de les proves físiques. Donar un resultat positiu en una de les substàncies o negar-se a sotmetre’s a aquestes proves serà motiu d’exclusió del procés selectiu. 

El Tribunal Qualificador podrà distribuir les persones aspirants en distints grups per a la realització de les diferents proves. No obstant l’anterior, i per a tots els grups, la primera prova descrita en l’annex II (cursa llançadora) es realitzarà en darrera posició. Entre aquesta prova i les immediatament anteriors haurà de transcorre  un termini mínim de trenta minuts.

El Tribunal Qualificador, prèvia audiència de l’aspirant i durant el desenvolupament de les proves físiques, podrà excloure a les persones aspirants que incorrin en algun dels següents fets:

a) L’incompliment reiterat de les normes establertes per a cada exercici suposarà la consideració de no apte/a.

b) Negar-se a sotmetre’s al control de substàncies psicoactives.

c) Haver pres qualsevol substància dopant inclosa en la llista aprovada per Resolució de 19 de desembre de 2008, de la Presidència del Consell Superior d’Esports, per la qual s’aprova la llista de substàncies i mètodes prohibits a l’esport (BOE núm. 1, d’1 de gener de 2009).

d) Faltar el respecte al Tribunal Qualificador que avaluï les proves o al personal auxiliar.

e) Tenir un comportament incorrecte (cridar, fer soroll, aplaudir, utilitzar el telèfon mòbil, etc.) que no permeti desenvolupar correctament una prova i molesti la resta d’aspirants o al Tribunal.

f) Utilitzar material no permès per fer les proves.

Quart Exercici: Avaluació psicològica

Obligatori i eliminatori. Consistirà en la realització de proves psicotècniques, orientades d’una banda a avaluar l’adequació de la persona participant, en relació amb l’exercici de les funcions i de les tasques pròpies de la categoria de bomber/a, i d’altra banda a  detectar trets psicopatològics o alteracions de la personalitat que dificultin o impossibilitin l’exercici d’aquestes funcions.

Aquesta prova pot incloure una entrevista personal per tal d’ampliar i contrastar l’adequació de la persona aspirant.

La qualificació d’aquesta prova serà d’apte/a o no apte/a.

El Tribunal determinarà quins assessors tècnics i col·laboradors de l’àmbit de la psicologia són més adients per dur a terme les proves.

Base 9. Fase de concurs. Barem de mèrits

La fase de concurs no té caràcter eliminatori. Els mèrits que al·leguen les persones aspirants s’han d’acreditar en la forma establerta a les presents bases i s’han de posseir en el moment en què finalitza el termini de presentació de sol·licituds. La valoració s’ha de realitzar sempre amb referència a la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds per prendre part al procés selectiu.

La suma de les puntuacions que les persones aspirants han obtingut en els apartats de l’experiència professional i de la formació professional que s’assenyalen a continuació no pot excedir en cap cas de 25 punts, de manera que no es tenen en compte els punts que excedeixen d’aquesta puntuació

1) Experiència Professional

La puntuació global màxima d’aquest apartat és de 10 punts. Són objecte de valoració els següents mèrits:

a) Serveis prestats com a bomber -a conductor -a professional al Servei de Bombers del Consell de Mallorca: 0’4 punts per mes.

b) Serveis prestats com a bomber -a conductor -a professional a altres serveis públics de prevenció, extinció d’incendis i salvament: 0’3 punts per mes.

L’acreditació d’aquests mèrits (a i b) s’haurà de realitzar presentant certificat de serveis prestats emès per l’organisme corresponent, en el qual ha de constar el temps treballat, la categoria, grup o subgrup, la vinculació amb l’Administració (funcionari de carrera, interí o contracte laboral) i expressament la jornada efectuada. Si el certificat no aporta la jornada es pot suplir per un certificat de vida laboral emès per la Seguretat Social. Si la classe o categoria que consta al certificat no és de bomber-conductor, s’haurà d’acreditar que ha dut a terme la conducció de vehicles de més de 3.500kg.

c) Serveis prestats a una administració pública o empresa pública o privada a llocs de treball de forestal o bomber, en tasques directament relacionades amb l’extinció d’incendis: 0, 2 punts per mes.

d) Serveis prestats a una administració pública o empresa pública o privada a llocs de treball de  les branques de metall, electricitat- electrònica, construcció i obres, delineació, automoció (maquinaria pesada, etc.), fusteria, activitats marítim-pesqueres, fabricació mecànica, manteniment i servei de la producció, manteniment de vehicles autopropulsats, activitats forestals (distintes del punt c), sanitat, química, i que estiguin relacionades de forma directa amb la tasca dels bombers. Es puntuarà amb un màxim de 4 punts a raó de 0,025 punts per mes de feina. Per a poder puntuar en aquest apartat s’haurà de justificar un mínim de dos anys treballats a qualcuna d’aquestes professions.

L’acreditació dels mèrits relacionats als apartats c i d, s’haurà de realitzar presentant document acreditatiu de la història de la vida laboral expedit per la Tresoreria General de la Seguretat Social i justificants (contractes, nòmines, certificats d’empresa, certificats de serveis prestats, etc.) on constin l’activitat de l’empresa, la categoria laboral del treballador i l’ofici desenvolupat.

2) Formació Professional    

La puntuació global màxima d’aquest apartat és de 15 punts. Són objecte de valoració els següents mèrits:

1) Formació reglada. Els títols de caràcter oficial distints de l’exigit per accedir a la plaça es puntuaran fins un màxim de 5 punts, exceptuant les diplomatures i llicenciatures o grau que no es valoren en cap cas, d’acord amb els criteris següents:

Tècnic en emergències i protecció civil, es puntua a raó de 4 punts.

Batxillerat o tècnic de formació professional en una de les famílies professionals relacionades a l’Annex IV, es puntuaran en 2,50 punts el primer i la resta de cadascun dels mateixos en 1,25 punts.

Tècnic Superior en Coordinació d’Emergències i Protecció Civil, es puntua a raó de 5 punts.

Tècnic superior de formació professional en famílies professionals relacionades a l’Annex IV, es puntuaran en 3 punts el primer i la resta de cadascun dels mateixos en 1,50 punt.

En els casos que per a l’obtenció d’un determinat títol es requereixi una titulació prèvia aquesta primera no es valorarà.

2) Accions formatives específiques.

La puntuació global màxima d’aquest apartat és de 5 punts.

En el cas de certificats de cursos comptabilitzats per crèdits (LRU) i sempre que no s’especifiqui, s’entendrà que cada crèdit correspon a 10 hores i en el cas de crèdits ETCS cada crèdit correspon a 25h.

Es valoraran només els cursos de formació de més de 10 hores, que siguin promoguts pel Consell de Mallorca, per les administracions públiques, per organismes oficials o col·laboradors d’aquests i els impartits en el marc dels acords de formació continua entre l’administració i els agents socials quan el contingut estigui directament relacionat amb les funcions del lloc de treball de bomber -a conductor -a.

Aquests es valoraran a raó de:

Cursos amb certificat d’aprofitament: 0’002 punts per hora de durada del curs.

Cursos amb certificat d’assistència: 0’001 punts per hora de durada del curs.

Cursos impartits: 0,004 punts per hora d’impartició del curs.

3) Altres mèrits formatius

La puntuació global màxima d’aquest apartat és de 1 punt.

a) Es valoraran fins a un màxim de 0,5 punts els cursos de l’àrea d’informàtica, sempre i quan siguin promoguts pel Consell de Mallorca, per les administracions públiques, per organismes oficials o col·laboradors d’aquests i els impartits en el marc dels acords de formació continua entre l’administració i els agents socials.

Cursos amb certificat d’aprofitament: 0’002 punts per hora de durada del curs.

Cursos amb certificat d’assistència: 0’001 punts per hora de durada del curs.

Cursos impartits: 0,004 punts per hora d’impartició del curs.

b) Coneixements de llengües estrangeres, fins un màxim de 1 punt

Els idiomes només es valoraran segon les certificacions de coneixements d’idiomes reconegudes internacionalment d’acord amb el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües

La puntuació d’aquest mèrit s’ha de fer d’acord amb el barem següent:

                        MCERL                                              PUNTUACIÓ

                        A1                                                              0,25  punts

                        A2                                                              0,50  punt   antic nivell bàsic

                        B1                                                              0,75  punts  antic nivell intermedi

                        B2                                                              1       punt    antic nivell avançat

Si l’aspirant acredita posseir més d’un certificat d’un mateix idioma, només s’ha de valorar aquell que acredita un nivell de coneixement superior.

4) Coneixements de llengua catalana, fins a un màxim de 2 punts.

L’acreditació d’aquest mèrit només es pot realitzar mitjançant la presentació del certificat corresponent emès per l’òrgan competent en matèria de política lingüística del Govern de les Illes Balears, per l’Escola Balear d’Administració Pública o amb la presentació d’algun dels títols o certificats equivalents, d’acord amb el que determina la normativa vigent. També es pot acreditar mitjançant la presentació del certificat que acredita que s’han superat les proves d’avaluació del nivell de coneixements de llengua catalana corresponent realitzades pel Consell de Mallorca com a conseqüència de les convocatòries dutes a terme pels decrets de la Presidència de 03-06-2004 i de 29-09-2004.

La puntuació d’aquest mèrit es realitza d’acord amb el següent barem:

Certificat A2: 0,50 punts

Certificat B2: 1 punt

Certificat C1: 1,25 punts

Certificat C2: 1,50  punts

Certificat C1+LE: 1,75 punts

Certificat C2+LE: 2,00 punts

En el supòsit que l’aspirant acrediti la possessió de més d’un certificat, només és objecte de valoració el certificat que acredita un nivell de coneixement superior.

5) Carnets de conduir, fins a 2 punts amb les següents valoracions:

Carnet de la classe C + E, 1 punt

Carnet de la classe D, 0,5 punts

Carnet de la classe C + D + E, 2 punts

Base 10. Reconeixement Mèdic

Aquest reconeixement ha de ser realitzat per personal mèdic. Es podran desenvolupar quantes proves clíniques, analítiques o complementàries de qualsevol tipus es considerin necessàries per comprovar que l’aspirant no es troba inclòs en el quadre d’exclusions mèdiques que figuren en l’Annex III d’aquestes bases.

A l’inici de la prova, les persones aspirants hauran d’emplenar una autorització per sotmetre’s a les proves que determini el personal mèdic, així com formalitzar un qüestionari mèdic orientatiu amb una declaració jurada de malalties i tractament mèdic. El fet que una persona participant no formalitzi aquesta autorització i/o qüestionari, així com l’omissió intencionada i/o falsedat de les dades sol·licitades comportarà la seva exclusió automàtica del procés selectiu.

En aquesta prova mèdica es tindran en compte els aspectes següents: a) Valoració de l’oïda, la vista, l’equilibri, la coordinació muscular, l’aparell cardiovascular, l’aparell respiratori i l’exploració mèdica general; i b) Valoració del funcionament, de les possibles malformacions i alteracions en els diferents aparells que dificultin o impedeixin l’exercici de les funcions de bomber/a.

S’efectuaran com a mínim, les exploracions següents: anàlisi d’orina, anàlisi de sang, electrocardiograma, audiometria i, segons els resultats d’aquestes proves i de la revisió dels paràmetres anteriors, s’efectuaran les exploracions específiques necessàries a fi de descartar qualsevol patologia que pugui dificultar o impedir l’exercici de les funcions de bomber/a conductor/a.

Per tal de determinar la qualificació de la prova només es tindran en compte els resultats de les exploracions realitzades en el moment de la realització d’aquesta prova pels serveis mèdics designats pel Tribunal Qualificador i els seus resultats en tot cas, han de referir-se al moment de l’exploració. La qualificació d’aquesta prova serà d’apte/a o no apte/a.

Base 11. Fase de formació

Consistirà en la superació d’un curs selectiu teòric – pràctic de formació professional. El contingut, calendari i lloc de la realització, així com altres normes que l’hagin de regular, seran establertes oportunament pel Departament de Cooperació Local, Urbanisme i Territori  del Consell de Mallorca o per l’Escola Balear d’Administració Pública.

Aquesta fase, tant la part de curs teòric com la part pràctica, serà eliminatòria. Es puntuarà amb un màxim de 10 punts. Per a superar aquesta fase, les persones aspirants hauran d’obtenir una puntuació mínima de 5 punts, essent declarades no aptes les qui obtinguin una nota inferior a 5 punts.

A la data d’inici del curs, les persones aspirants seleccionades seran nomenades funcionàries en pràctiques del Consell de Mallorca.

Aquelles persones aspirants que amb anterioritat hagin superat un curs bàsic d’aptitud per a bombers i acreditin, mitjançat certificació de l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP), la seva equivalència amb aquest curs, quedaran exemptes de realitzar-ho. Aquestes persones aspirants, a més a més, hauran de certificar la qualificació que es va obtenir (d’un mínim de 5 punts fins a un màxim de 10 punts), aquelles que només puguin acreditar un apte/a, se les considerarà una qualificació de 5 punts. No obstant això, aquelles persones aspirants que vulguin tornar a fer el curs per a millorar la seva qualificació, podran realitzar-lo. Al final del procés és tindrà en compte la qualificació més alta.

Les persones aspirants amb el curs ja superat i que no vulguin repetir el curs, seran nomenades funcionàries de carrera, en espera d’adscripció definitiva a l’acabament del procés selectiu. 

L’ordre definitiu de persones participants que han superat el procés selectiu es determinarà sumant la puntuació obtinguda en la fase d’oposició (màxim 75 punts), més la puntuació obtinguda en la fase de concurs (màxim 25 punts), més la qualificació obtinguda en el curs selectiu multiplicada per 2 (màxim 20 punts).

Base 12. Relació de persones aprovades. Ordre de classificació

Un cop finalitzades i valorades les proves selectives, el Tribunal Qualificador fa pública —al tauler d’edictes de la corporació— la relació provisional de persones aspirants que han superat les proves i han resultat seleccionades per accedir a la subescala, classe o categoria corresponent, per l’ordre de puntuació assolida, amb indicació de la qualificació obtinguda i del document nacional d’identitat. Totes les persones aspirants disposen d’un termini de tres dies hàbils, des de la publicació, per efectuar les reclamacions oportunes davant el Tribunal. Poden assistir a aquesta revisió acompanyades d’un assessor.

El Tribunal té un termini de set dies per resoldre les reclamacions i, tot seguit, fa pública la llista definitiva de persones aprovades, per ordre de puntuació, la qual no pot contenir un nombre de persones aprovades superior al de les places vacants que són objecte d’oferta.

El Tribunal ha d’incloure, a la llista de persones aprovades amb plaça, una diligència en què es fa constar la data de la publicació i s’especifica que a partir d’aquesta data s’inicia el termini per presentar documents.

El tribunal publicarà la llista definitiva de persones participants que hagin superat el procés selectiu d’acord amb les places objecte de la convocatòria, per ordre de puntuació final, les quals seran proposades per al seu nomenament com a funcionàries de carrera.

L’ordre de classificació definitiva el determina la suma de les puntuacions obtingudes en les fases d’oposició, concurs i formació. En el cas d’empat, l’ordre es fixa tenint en compte les millors puntuacions obtingudes en la fase de formació, si l’empat persisteix, es tenen en compte les majors puntuacions obtingudes a la fase de concurs, i si l’empat persisteix es tenen en compte les puntuacions del bloc de l’experiència laboral. Si així i tot no és possible desfer l’empat, es resol mitjançant sorteig.

No obstant l’anterior, d’acord amb el que estableix l’article 61 de la Llei autonòmica 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, quan es tracta de places en què es verifica la infrarepresentació del sexe femení, si concorren mèrits iguals entre dos candidats o més, s’han de seleccionar les dones, llevat que hi hagi motius no discriminatoris per preferir l’home una vegada considerades objectivament totes les circumstàncies concurrents en els candidats d’ambdós sexes. A aquest efecte, es considera que hi ha infrarepresentació quan al cos, a l’escala, al grup o a la categoria hi ha una diferència percentual d’almenys vint punts entre el nombre de dones i el nombre d’homes.

Base 13. Llista d’espera

Els candidats que ha superat tots els exercicis de la fase d’oposició i no han estat inclosos en la proposta de nomenament de funcionaris en pràctiques seran inclosos en una relació única, per ordre de puntuació total (una vegada afegida les puntuacions del concurs) a l’efecte de quedar en reserva per si es produeix alguna desqualificació o baixa voluntària dels aspirants proposats o puguin ser nomenats funcionaris interins si hi ha vacants de la mateixa categoria, només en casos excepcionals i per cobrir necessitats urgents i inajornables. Aquestes persones estaran condicionades a superar les proves mèdiques i el curs de formació.

Els 28 primers candidats d’aquesta borsa seran convocats per realitzar les proves mèdiques i en cas de superar-les a realitzar voluntàriament el curs de formació per poder contar amb una borsa operativa una vegada finalitzat el procés. El fet de renunciar o no superar el curs de formació o no resultar apte-a a les proves mèdiques és motiu d’exclusió de la borsa.

Si és necessari el Consell podrà convocar noves edicions del curs de formació amb els integrants de la llista d’espera.

Base 14. Presentació de documents

1. Les persones aspirants proposades han de presentar al Registre general del Consell de Mallorca, dins el termini de vint dies naturals comptadors a partir de la publicació de la llista definitiva de persones aprovades, els següents documents:

a) Fotocòpia confrontada del DNI, o document acreditatiu de la nacionalitat certificat per l’autoritat competent del país d’origen i la tarja de residència comunitària o de familiar de resident comunitari en vigor, si escau.

Les persones aspirants que no posseeixen la nacionalitat espanyola i no resideixen a l’Estat espanyol han de presentar fotocòpia confrontada del resguard d’haver sol·licitat la tarja de residència comunitària, en el cas que no l’hagin aportada en el moment de presentar la sol·licitud de participació, sense perjudici d’haver d’aportar l’esmentada tarja quan els sigui atorgada.

b) Còpia autenticada o fotocòpia confrontada de la titulació o certificat acadèmic que acrediti que s’han cursat i aprovat els estudis requerits per obtenir el títol corresponent, juntament amb el justificant d’haver satisfet els drets d’expedició, sense perjudici de la posterior presentació del títol.

c) Declaració jurada o promesa de no haver estat acomiadat -da o separat -da, mitjançant expedient disciplinari, del servei de l’Estat, de l’Administració local o autonòmica o dels organismes que en depenen, ni trobar-se inhabilitat per exercir funcions públiques.

Les persones aspirants que no tenen la nacionalitat espanyola, d’acord amb allò que s’estableix a la lletra a), de l’apartat 1, de la base 2, han d’acreditar igualment que no estan sotmeses a sanció disciplinària o condemna penal que impedeixi, al seu Estat, l’accés a la funció pública.

d) Declaració jurada o promesa de no estar sotmès -esa a cap causa d’incapacitat específica d’acord amb la normativa vigent.

e) Declaració jurada o promesa de no ocupar cap lloc ni exercir cap activitat en el sector públic delimitat per l’article 1 de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d’incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques; s’hi ha d’indicar, així mateix, que no realitza cap activitat privada incompatible o subjecta a reconeixement de compatibilitat i que no percep pensió de jubilació, retir o orfandat, per drets passius o per qualsevol règim de seguretat social públic i obligatori.

Si la persona interessada manifesta que no pot subscriure l’esmentada declaració pel fet d’exercir alguna activitat pública o de percebre alguna de les pensions indicades anteriorment, se li assenyala que, d’acord amb la normativa sobre incompatibilitats, ha d’exercir l’opció que desitgi o, si les activitats públiques són susceptibles de compatibilitat, n’ha de sol·licitar la corresponent autorització.

Si l’aspirant proposat realitza alguna activitat privada per a l’exercici de la qual es requereix el reconeixement de la compatibilitat, ha d’obtenir-la o cessar en la realització de l’activitat privada abans de començar l’exercici de les funcions públiques.

En aquest cas, el termini per a la presa de possessió o per a l’inici de la prestació de serveis es prorroga fins que es dicta la resolució corresponent.

2. Si dins el termini indicat, i llevat dels casos de força major, les persones aspirants proposades no presenten la documentació, o no tenen els requisits exigits, no se les pot nomenar o contractar i resten anul·lades totes les seves actuacions, sense perjudici de la responsabilitat en què haguessin pogut incórrer per falsedat en la sol·licitud en què demanaven prendre part en el procés selectiu.

3. Aquelles persones que ja tenen la condició de funcionari de carrera o de personal laboral fix al servei de l’Administració pública estan exemptes de justificar les condicions i els requisits ja acreditats per obtenir l’anterior nomenament o contracte. En aquest cas, han de presentar certificat del ministeri, la corporació local o l’organisme públic del qual depenen, acreditatiu de la seva condició i de la resta de circumstàncies que consten al seu expedient personal.

4. Tota la documentació que es presenta en llengua estrangera ha d’anar acompanyada de la corresponent traducció jurada a la llengua catalana o a la castellana.

Base 15. Nomenament i presa de possessió

1. Un cop les persones aspirants proposades han presentat la documentació, i si aquesta és conforme, el/la conseller o consellera/a competent en matèria de funció pública del Consell de Mallorca efectua els corresponents nomenaments com a funcionari/a de carrera, d’acord amb la proposta del Tribunal Qualificador, que té caràcter vinculant.

2. L’elecció dels llocs de treball corresponents a les places convocades, la realitzen les persones seleccionades d’acord amb l’ordre de puntuació definitivament obtinguda. Aquestes destinacions tenen caràcter definitiu tret del cas que no es puguin acreditar els requisits dels llocs de treball oferts, situació que suposa l’ocupació del lloc de treball adient en adscripció provisional.

3. Els nomenaments del personal funcionari s’han de publicar en el BOIB. Un cop publicat el nomenament, les persones aspirants proposades disposen d’un termini de tres dies hàbils per al jurament o la promesa i la presa de possessió. En aquells casos en què la persona seleccionada així ho sol·licita i, a més, ho justifica degudament, el conseller o consellera/a competent en matèria de funció pública del Consell de Mallorca pot concedir una pròrroga del termini possessori.

4. La presa de possessió per part de les persones aspirants proposades determina el cessament del personal que fins aleshores ha ocupat les places objecte de la convocatòria, ja sigui de forma interina, laboral temporal, funcional, en comissió de serveis o amb caràcter de provisionalitat.

Base 16. Impugnació i modificació de la convocatòria

Contra l’acord del Consell Executiu d’aprovació de les presents bases, que no posa fi a la via administrativa, es pot interposar el recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell de Mallorca, dins el termini d’un mes, comptador a partir del dia següent al de la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb allò que es preveu a l’article 22.2 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars.

Les persones interessades poden impugnar la convocatòria i els actes administratius que se’n deriven i també els que es deriven de l’actuació del Tribunal, en el termini i en la forma que estableix la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. La convocatòria o les bases, un cop publicades, només es poden modificar amb subjecció estricta a les normes de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Base 17. Publicació

Les presents bases, juntament amb la convocatòria corresponent, es publicaran íntegrament al Butlletí Oficial de les Illes Balears i l’anunci de la convocatòria es publicarà al Butlletí Oficial de l’Estat.

 

Annex I

TEMARI GENERAL

1. La Constitució espanyola de 1978. Principis generals. Drets i deures fonamentals, les llibertats públiques i els principis rectors. El principi d’igualtat i la tutela contra la discriminació. El principi d’igualtat en l’ocupació pública (Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes).

2. El poder legislatiu: les Corts Generals. Composició, elecció i dissolució. El poder executiu. El Govern en el sistema constitucional espanyol: composició i funcions. El poder judicial. Regulació constitucional de la justícia.

3. Organització territorial de l'Estat. Les comunitats autònomes: organització i competències. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears. L'Administració local en la Constitució. La illa. Els consells insulars. Característiques generals.

4. El Consell de Mallorca: organització i competències. El reglament del Servei de Bombers de Mallorca

TEMARI ESPECÍFIC BOMBER -A CONDUCTOR -A

1. La combustió: El fenomen de la combustió. Tipus i característiques dels combustibles. Perillositat dels combustibles respecte a la seva ignició i factors que influeixen en la combustibilitat. Classificació dels focs en funció del combustible. Els productes de la combustió.

2. Mecanismes d’extinció: Els quatre mètodes d’extinció. Classificació i característiques dels agents extintors. Adequació dels agents extintors en funció de la classe foc.

3. Equips i instal·lacions contra incendis: Equips mòbils. Instal·lacions fixes de protecció contra incendis (RIPCI. RD 1942/1993).

4. Mercaderies perilloses: Característiques de perillositat. Classificació ONU. Identificació i senyalització.

5. Conceptes bàsics d’hidràulica: Fluids. Pressió. Hidrostàtica. Hidrodinàmica. Pèrdua de carrega. Classificació i característiques de les bombes.

6. Instal·lacions de gasos combustibles: Generalitats. Gas natural (GN). Gas natural liquat (GNL). Gasos liquats del petroli (GLP’s).

7. El risc elèctric: Principals característiques de les instal·lacions d’alta i mitja tensió. Estacions i subestacions transformadores. Centres de transformació. Riscos de proximitat a instal·lacions d’alta tensió. Instal·lacions de baixa tensió. Tipus de quadres baixa tensió. Caixa general de protecció. Comptadors. Quadres de comandament i protecció.

8. Construcció bàsica: Sistemes constructius. Tipus d’edificis. Materials de construcció. Cimentació. Murs i pòrtics. Forjats. Façanes. Cobertes. Escales.

9. Aparells elevadors: Ascensors. Classificació en funció del sistema de tracció. Elements de l’ascensor de tracció per adherència. Muntacàrregues i muntacotxes.

10. Terminologia bàsica de prevenció reglamentaria d’incendis (annex A CTE-DB-SI. RD 314/2006): Alçada d’evacuació. Densitat de carrega de foc. Escala protegida. Escala especialment protegida. Escala oberta al exterior. Origen d’evacuació. Reacció al foc. Resistència al foc. Recorregut d’evacuació I recorreguts alternatius. Sortides de planta, edifici i d’emergència. Sector d’incendi. Sector sota rasant. Vestíbul d’independència. Zona d’ocupació nul·la.

11. Conducció de vehicles prioritaris: Classes de vehicles prioritaris. Facultats dels conductors de vehicles prioritaris en servei urgent.

12. Atenció sanitària i primers auxilis: Fractures. Ferides i hemorràgies. Estat de Shock. Cremades. Intoxicacions. Asfixia. Electrocucions. Reanimació cardiopulmonar. Recollida i transport de ferits.

13. Meteorologia bàsica: L’atmosfera. Pressió i configuracions isobàriques. Masses d’aire. Front polar i gota freda. Particularitats meteorològiques i climàtiques a l’illa de Mallorca.

14. Geografia física de Mallorca: Situació i coordenades geogràfiques. Extensió. Relleu. Costes. Hidrologia. Comunitats vegetals.

15. Coneixement del territori: Mallorca. La insularitat. Els municipis, les  comarques i les zones urbanes. Distribució de la població actual. Espais naturals protegits i zones forestals. Incendis forestals. L’impacte demogràfic del turisme i l’estacionalitat poblacional. Zones turístiques. Localització industrial: els polígons industrials i de serveis.

16. Xarxa de comunicacions i infrastructures de Mallorca: La xarxa de carreteres. Ports comercials i esportius. El transport ferroviari.

17. Cartografia i topografia bàsica: Mapa i escala. Representació del relleu. El Mapa Topogràfic Nacional. Signes convencionals. El pendent i el perfil topogràfic.

 

Annex II

PROVES FÍSIQUES

Descripció de les proves físiques i càlcul de les puntuacions.

1) CURSA LLANÇADORA (COURSE NAVETTE)

Aquesta prova es valorarà amb un màxim de 6 punts. Restaran eliminades les persones aspirants que no superin els mínims establerts per aquesta prova

Objectiu: Mesurar la potència aeròbica màxima.

Terreny: Un espai amb una superfície plana, amb dues línies paral·leles a 20 metres de distància.

Material necessari:

Gravació amb el protocol enregistrat.

Amplificador de so amb prou potència perquè es pugui sentir per tot el terreny.

Descripció:

Posició inicial: Les persones aspirants es col·locaran darrera la línia de sortida a 1 metre de distancia l'un de l'altre.

Desenvolupament:

La gravació amb el protocol enregistrat començarà amb la conta enrere de 5 segons. Després  s’escoltarà un xiulet que marcarà la sortida.

En sentir el senyal de sortida, l'aspirant s'haurà de desplaçar fins a la línia oposada (20 metres), trepitjar-la, pivotar, i en sentir el senyal següent tornarà cap a l’altra banda, seguint en el mateix carrer, sense entorpir els demés aspirants. S'haurà de seguir el ritme marcat pel so. En el moment de sonar la senyal, caldrà estar situat amb tot el cos com a màxim a un metre de la línia de pivotar (dins la zona de senyal) corresponent, per tot seguit, trepitjar-la.

Finalització: Es repetirà constantment aquest cicle fins que l'aspirant no pugui arribar a la línia al moment indicat per l’enregistrament sonor moment s'haurà de retirar del test i recordar l'últim "palier" que s’hagi escoltat.

Normes:

L'aspirant només disposarà d’un únic intent.

Qualsevol incompliment d'algun dels elements del test descrits en el desenvolupament d'aquest protocol serà considerat no apte.

S'ha de trepitjar la línia just al moment que soni el senyal.

L'aspirant no podrà sortir per trepitjar la línia següent fins que no hagi sentit el senyal.

L’aspirant no pot fer girs circulars, ha de pivotar.

Si la sortida es fa malament l’opositor queda eliminat.

Valoració del test

Unitats: s'enregistrarà en "paliers" i 1/2 "palier".

S'anotarà l'últim "palier" que s'hagi sentit anunciar.

Marques mínimes per baix de les quals els aspirants seran eliminats:

Puntuació                            Paliers H                                 Paliers D

No apte -a                            menor o igual a 9,5                  menor o igual a 7,5

5                                          10                                            8

5,5                                       10,5                                         8,5

6                                          11                                            9

6,5                                       11,5                                         9,5

7                                          12                                            10

7,5                                       12,5                                         10,5

8                                          13                                            11

8,5                                       13,5                                         11,5

9                                          14                                            12

9,5                                       14,5                                         12,5

10                                        major o igual a 15                    major o igual a 13

* Veure imatges 1 i 2 al final del document.

2) BOT LONGITUDINAL AMB PEUS JUNTS SENSE CARRERA

Aquesta prova es valorarà amb un màxim de 6 punts. Restaran eliminades les persones aspirants que no superin els mínims establerts per aquesta prova

Objectiu: Mesurar la potència del tren inferior.

Terreny: Un espai amb una superfície plana, habilitat amb una fossa d’arena per esmorteir la caiguda. 

Material necessari: Cinta mètrica

Es permet la utilització de calçat amb “tacos”

Descripció:

Posició inicial

El/la participant s'ha de situar de manera que les puntes dels peus estiguin exactament darrere de la línia de batuda i separades a l'amplada dels malucs.

Desenvolupament

L'aspirant ha de saltar simultàniament amb els peus tan lluny com pugui. Tota la planta dels peus ha d'estar en contacte permanent amb el terra fins al moment d'enlairar-se (no es permetran les accions de balanceig de peus abans de l'execució del salt).

L'aspirant podrà fer dos (2) intents.

S’haurà d’abandonar la zona cap endavant.

Avaluació:

La distància es mesura en centímetres des de la part anterior de la línia de batuda fins a la marca més posterior feta pel saltador. S'haurà d'abandonar la zona de caiguda de forma equilibrada. Es comptarà el millor dels dos intents permesos. El Jutge avaluador podrà decretar nul qualsevol intent que no s'ajusti a l'execució correcta de la prova. Es considerarà nul qualsevol salt que no s'efectuï sobre la zona de caiguda.

* Veure imatge 3 al final del document

                                                Metres H                                  Metres D

No apte-a                                 Menor 2,10                              Menor 1,95

5                                              2,10- 2,19                                1,95- 2,04

5,5                                           2,20- 2,29                                2,05- 2,14

6                                              2,30- 2,34                                2,15- 2,19

6,5                                           2,35- 2,39                                2,20- 2,24

7                                              2,40- 2,44                                2,25- 2,29

7,5                                           2,45- 2,49                                2,30- 2,34

8                                              2,50- 2,54                                2,35- 2,39

8,5                                           2,55- 2,59                                2,40- 2,44

9                                              2,60- 2,64                                2,45- 2,49

9,5                                           2,65-2,69                                 2,50- 2,54

10                                            major 2,70                               major 2,55

3) PUJADA DE CORDA

Aquesta prova es valorarà amb un màxim de 6 punts. Restaran eliminades les persones aspirants que no superin els mínims establerts per aquesta prova

Objectiu: Mesurar la potència del tren superior.

Terreny: Un espai amb una superfície plana, amb una corda uniforme i vertical sense obstacles de com a mínim 7’5 metres d’alçada

Material necessari: Corda de com a mínim 7,5 metres d’alçada amb marques distintives als 5,6 i 7 metres.

Descripció:

Posició inicial

La persona participant es situarà sota la corda assegut al terra amb les cames estirades

Desenvolupament

A la senyal, l’aspirant iniciarà la pujada, en posició d’escaire o a pols, sense l’ajuda de les cames. La corda tindrà marques distintives als 5, 6 i 7 metres. Per a que la marca sigui comptabilitzada les mans de l’aspirant hauran d’estar tocant o per sobre de la marca desitjada, al mateix temps el cap ha d’estar situat en el “Plano de Frankfort” (línea imaginaria que uneix l’òrbita de l’ull amb el punt més alt del conducte auditiu extern). Una vegada aconseguida l’alçada l’aspirant podrà iniciar el descens en la posició que hagi triat. L'aspirant podrà fer dos (2) intents. El segon intent es podrà realitzar com a mínim després de 5 minuts.

Avaluació:

Les modalitats de realització de la prova seran:

Pujar i baixar a pols

Pujar a escaire* i baixar a pols

Pujar a escaire i baixar a escaire

* Posició d’escaire: es puntuarà amb aquesta modalitat únicament quan les cames estiguin completament estirades amb un angle de 90 graus respecte al terra.

Només es comptabilitzarà aquella marca on coincideix el Pla de Franckfort amb les mans.

* Veure imatge 4 al final del document.

Les alçades de la corda seran de 6 o 7 metres per homes i 5 o 6 metres per dones.

L’avaluació de la prova es farà en funció de la modalitat de pujada i baixada triada per l’aspirant i de l’alçada aconseguida segons la taula de barem que es detalla.

Si l’aspirant supera la marca mínima i no aconsegueix arribar a la segona, es comptabilitzarà com a vàlida la primera.

Si l’aspirant modifica la seva posició, “d’escaire” a “pols”, abans d’arribar a la marca mínima, es comptabilitzarà la pujada com a “pujada i baixada a pols”.

Si l’aspirant modifica la seva posició “d’escaire” a “pols”, passada la marca mínima però abans d’arribar a la segona, es comptabilitzarà com a “pujada a escaire i baixada a pols” fins a la marca mínima.

Els motius d’eliminació son:

No arribar a l’alçada mínima exigida.

Ajudar-se amb els peus durant la pujada i/o la baixada

Ajudar-se amb els peus a l’inici de la pujada des del terra.

Puntuació                 6 metres homes                                               7 metres homes

No apte                    No pujar i baixar a pols                                  

5                              Pujada a pols  i baixar a pols                          

6                                                                                                      Pujada a pols  i baixar a pols

7                              Pujada a escaire i baixar a pols                       

8                                                                                                      Pujada a escaire i baixada a pols

9                              Pujada a escaire i baixada a escaire                 

10                                                                                                    Pujada a escaire i baixada a escaire

 

Puntuació                 5 metres dones                                                6 metres dones

No apta                    No pujar i baixar a pols                                  

5                              Pujada a pols i baixar a pols                           

6                                                                                                      Pujada a pols i baixar a pols

7                              Pujada a escaire i baixar a pols                       

8                                                                                                      Pujada a escaire i baixada a pols

9                              Pujada a escaire i baixada a escaire                 

10                                                                                                    Pujada a escaire i baixada a escaire

4) CIRCUIT D’AGILITAT

Aquesta prova es valorarà amb un màxim de 6 punts. Restaran eliminades les persones aspirants que no superin els mínims establerts

Objectiu: Valorar l’agilitat realitzant un circuit amb diferents obstacles.

Terreny: Superfície plana.

Material necessari:

Barra sueca d'equilibri (5m x 0,10m x 0,90m) utilitzada per les gimnastes

1 trampolí

2 tanques

2 matalassos

Cinta adhesiva

1 plint piramidal (5 calaixos)

2 barres

4 cons

1 cronòmetre amb precisió d'1/10 de segon (dècimes de segon) o cèl·lules fotoelèctriques.

Cinta mètrica.

Descripció:

Posició inicial: L’executant es col·locarà dempeus davant la línia de sortida, situada a 3 m del trampolí.

Desenvolupament: Al senyal del testador es posarà en marxa el cronòmetre i l'aspirant iniciarà el test. L'aspirant sortirà corrent cap al trampolí situat a tres metres de distància des de la línia de sortida, prèviament assenyalada al terra. Haurà de batre sobre el trampolí des de on amb un salt pujarà a la barra sueca d'equilibri. Si l'aspirant ho considera necessari, en lloc de pujar amb un salt sobre el trampolí pot optar per pujar des del lateral de la barra sueca amb l'ajuda de les mans; en aquest cas, l'aspirant haurà de passar també per sobre del trampolí i pujar a la barra sueca en l'espai (assenyalat amb una línia) d'un metre mesurat des de l'extrem pròxim al de la barra sueca.

Tot seguit l'aspirant haurà de fer un gir del cos de 180º sobre la barra sueca abans de sobrepassar la línia abans esmentada. Després caminarà dempeus cap endarrera fins a la meitat de la barra sueca, que estarà assenyalat amb una altre línia. Quan arribi a l'espai delimitat, s'asseurà sobre la barra sueca lateralment pel costat que desitgi (sense tocar el terra) i es quedarà quiet fins que doni una mamballeta per indicar que continua.

En la següent acció, l'aspirant s’haurà d’aixecar i caminar cap endavant fins a l'altre extrem de la barra sueca. Quan arribi al final de la barra sueca, en un espai assenyalat amb una línia (situada a 1 metre des de l’extrem distal del la barra), es situarà en posició frontal respecte a la sortida de la barra sueca i haurà de saltar a l'aire i fer un gir de 360 graus sobre l'eix longitudinal del cos abans de contactar al terra, de la manera més equilibrada possible. Es delimitarà una zona, desprès de la barra sueca i abans del matalàs, on es permetrà fer una pas adaptatiu per aconseguir l’equilibri (únicament dins aquesta zona).

Seguidament, l’aspirant continuarà el test, realitzant sobre un matalàs una tombarella agrupada frontal amb recolzament de les dues mans sobre el matalàs. A continuació es dirigirà cap a la tanca T1, que passarà pel davant, girarà cap a l’esquerra i passarà per sota d’ella. Correrà després cap al plint, que haurà de passar amb tot el cos per sobre i entre dues barres verticals situades als extrems del plint (amb recolzament o sense). Tot seguit es dirigirà cap a la tanca T2, que quedarà a la seva dreta, girarà vers la dreta i passarà per sota de la tanca. Anirà ara frontalment cap a la tanca T1, que haurà de saltar (0,84 cm els homes i 0,76 cm les dones).S’aturarà el cronòmetre en el moment que l'aspirant toqui amb un peu al terra després del salt de la última tanca i s'enregistrarà el temps emprat. Pel desenvolupament d’aquesta prova i per a cronometrar el temps emprat per efectuar el circuit d’agilitat també es podran utilitzar cèl·lules fotoelèctriques.

Normes:

Les alçades del plint i de les tanques seran diferents per a les persones participants del sexe masculí i sexe femení. En el cas del plint a les dones se’ls retirarà un calaix, les tanques hauran d’estar a una alçada de 0,84 cm pels homes i de 0,76 cm per les dones.

L'aspirant només farà dos intents, no consecutius, i serà vàlid el millor temps d’ambdós. Si aquests dos intents, no consecutius, són nuls, no hi haurà possibilitat d'un tercer intent, el test és també nul.

Qualsevol incompliment d'algun dels elements del test descrits en el desenvolupament d'aquest protocol serà considerat no apte.

No es podrà trepitjar la línia de sortida abans de començar el test (en el cas de fer-ho l'intent seria nul).

En el transcurs del test no es pot tombar cap obstacle (en el cas de fer-ho l'intent seria nul).

Les persones aspirants no podran utilitzar la barra sueca ni cap element del circuit per provar el test abans d'iniciar-lo.

La tombarella haurà d'ésser realitzada sobre l’eix transversal del tronc (en el cas de no  fer-ho l'intent seria nul).

Si l'aspirant cau des de la barra sueca d'equilibri, tindrà un nou intent i haurà de començar de nou el test sense que el cronòmetre s'aturi. Si cau una segona vegada serà declarat no apte.

Avaluació:

S’enregistrarà el temps emprat en la realització del test, en segons i dècimes de segons.

* Veure imatge 5 al final del document

Puntuació:

Marques mínimes (temps màxim) per damunt de les quals les persones aspirants seran eliminades:

Puntuació                             Temps H                                  Temps D

No apte –a                           Major o igual 32”1                   Major o igual 35”1

5                                          32”0- 30”4                              35”0- 33”4

5,5                                       30”3- 28”7                              33”3- 31”7

6                                          28”6- 27”0                              31”6- 30”0

6,5                                       26”9- 25”3                              29”9- 28”3

7                                          25”2- 23”6                              28”2- 26”6

7,5                                       23”5- 21”9                              26”5- 24”9

8                                          21”8- 20”2                              24”8- 23”2

8,5                                       20”1- 18”5                              23”1-21”5

9                                          18”4- 16”8                              21”4- 19”8

9,5                                       16”7- 15”1                              19”7- 18”1

10                                        menor o igual 15”0                  menor o igual 18”0

5) PROVA AQUÀTICA

Aquesta prova es valorarà amb un màxim de 6 punts. Restaran eliminades les persones aspirants que no superin els mínims establerts per aquesta prova

Terreny: Piscina de 25 o 50 metres

Material necessari:

Maniquí d’arrossegament estàndard homologat per la Federació Espanyola de Salvament i Socorrisme.

Banderoles i/o conos marcadors de la zona de recollida

Les persones candidates han de dur banyador (ni camisetes tèrmiques, ni banyador tipus “piel de tiburón” ni neoprè). Es poden dur ulleres.

És obligatori l’ús de gorra de bany i de xancletes.

Objectiu: Valorar la capacitat d’adaptació en el medi aquàtic

Descripció:

Posició inicial: El subjecte es situarà dempeus darrera la línia de sortida a la vorera de la piscina.

Desenvolupament: La senyal de sortida serà un xiulet. En oir la senyal l’aspirant es llençarà de cap a l’aigua i nedarà 25 metres estil lliure. Quan arribi a la zona de recollida, es submergirà recollirà el maniquí que estarà situat al fons de la piscina i l’haurà de treure a la superfície dintre de la zona de 5 metres de recollida (només en aquest espai es pot corregir la posició d’agafada del maniquí) per després remolcar-lo 20 metres fins a la l’arribada. El temps s’aturarà en el moment que l’aspirant toqui la paret d’arribada de la piscina.

Una vegada que s’hagi tret el maniquí a la superfície se l’ha d’agafar de tal manera que no s’obstrueixin les vies aèries (ni tapant el nas o boca, ni agafant per davant el coll).

Avaluació: S'enregistrarà el temps emprat en la realització del test, en segons i dècimes de segons.

Es pot fer una única sortida nul·la .

Normes:

El maniquí haurà d’estar submergit a una profunditat de entre 1,8 i 3 metres, situat al fons de la piscina, sobre la seva esquena i amb el cap orientat cap a la línia d’arribada.

El cap del maniquí haurà de romandre fora de l’aigua abans de sortir de la zona de recollida i durant tot el trajecte de remolc.

L’aspirant es podrà impulsar amb els peus al fons de la piscina per sortir a la superfície amb el maniquí.

L’aspirant no es podrà impulsar a les parets laterals de la piscina en cap cas.

* Veure imatge 6 al final del document

Puntuació                             Temps Homes                         Temps Dones

No apte –a                           Major 1´20”                             Major 1´24”

5                                          1´17”- 1’20”                            1´21”- 1´24”

5,5                                       1’13”-1´16”                             1´17” 1’20”

6                                          1’09”- 1’12”                            1’13”-1´16”

6,5                                       1’05”- 1’08”                            1’09”- 1’12”

7                                          1´01”- 1´04”                            1’05”- 1’08”

7,5                                       57”- 1´00”                               1´01”- 1´04”

8                                          53”-56”                                   57”- 1´00”

8,5                                       49”-52”                                   53”-56”

9                                          45”-48”                                   49”-52”

9,5                                       41”-44”                                   45”-48”

10                                        menor o igual 40”                    menor o igual 44”

6) FLEXIBILITAT (FLEXIÓ DE TRONC)

Aquesta prova es valorarà: Apte/a o No apte/a. Restaran eliminades aquelles persones aspirants que no superin els mínims establerts

Objectiu: Valorar la capacitat d’elongació de la musculatura de la “cadena posterior”, extensors de l’esquena i isquiotibials.

Descripció:

Posició inicial: l’aspirant descalç -a i amb pantalons curts, seurà davant del calaix amb les cames i els peus totalment junts, estesos i amb les plantes amb contacte amb el calaix.

Desenvolupament: Flexionar el tronc cap endavant, sense flexionar les cames, estenent els braços i els palmells de les mans, tocar la “regleta” per tal d’empènyer-la i arribar tan lluny com es pugui.

En el moment que s’arribi a la posició màxima, continuar immòbil durant tres (3) segons, per tal que es pugui enregistrar el resultat aconseguit en centímetres.

Cada aspirant disposarà de dos intents consecutius. La mesura es farà en centímetres des de l’extrem més proper a la placa superior que marcarà 23 cm fins a la distància màxima aconseguida per l’aspirant. Es comptabilitzarà el millor dels dos intents.

* Veure imatge 7 al final del document

Avaluació: S’enregistrarà el resultat de l’aspirant en centímetres.

Normes:

No es permetrà flexionar les cames.

La prova es desenvoluparà lentament, i no es permetran els moviments bruscs per part de l’executant.

Les mans hauran d’estar juntes i paral·leles, tocant la “regleta” de forma simultània amb la punta dels dits de les dues mans.

En el cas que se separin els dits de la “regleta”, el resultat final es determinarà per la posició que tinguin després dels tres segons (ex. Si la regleta marca 20 cm i abans dels 3 segons els dits se separen d’aquesta i marquen 18 cm, s’enregistrarà aquesta darrera marca).

Les mesures del calaix són les següents: llargada 45 cm, amplada 45 cm i alçada 32 cm. La placa superior és de 45 cm d’amplada i 48 cm de llargada dels quals 13 cm sobresurten per la part anterior del calaix.

Puntuació:

Marques mínimes per baix de les quals els aspirants seran eliminats:

Puntuació                             Homes                                     Dones

No apte/a                             menor 23 cm                           menor 25 cm

Apte/a                                  major o igual 23 cm                 major o igual 25 cm

 

 

Annex III

Quadre d’exclusions mèdiques per a l’accés a places de bombers -es

1. Oftalmologia.

Disminució de l’agudesa visual inferior a 0,5 a l’ull millor i 0,3 a l’ull pitjor, mesura sense corregir (agudesa visual pel test de Snellen).

Retinopatia (s’admet la corioretinitis central serosa).

Retinosi pigmentaria.

Hemeralopia.

Hemianòpsia.

Diplopia.

Discromatòpsies: es mesuraran pel test d’Ishihara i a les persones participants que no superin aquest test se’ls farà el test de Farnsworth-Munsell.

Glaucoma.

Afàquies, pseudoafàquies.

Subluxació del cristal·lí.

Distròfia corneal progressiva o amb disminució de l’agudesa visual inferior a la permesa.

Queratitis crònica.

Alteracions oculomotores importants.

Dacriocistitis crònica.

Parpelles: qualsevol patologia o defecte que impedeix la protecció de l’ull a la intempèrie.

Tumors oculars.

Amputació important del camp visual en ambdós ulls.

2. Otorinolaringologia.

Mesurament de l’agudesa auditiva:

No s’admetrà audiòfon.

L’agudesa auditiva conversacional serà mesurada segons les normes PGB (pèrdua global binaural) i no s’admetrà cap grau d’hipoacúsia.

No s’admetran pèrdues auditives iguals o superiors a 30 decibels bilaterals ni pèrdues auditives iguals o superiors a 50 decibels unilaterals en qualsevol freqüència una vegada s’ha descomptat la pèrdua normal per l’edat segons les normes ELI (early loss index).

Vertigen.

Dificultats importants de la fonació.

Quequesa acusada.

Obstrucció crònica de les foses nasals (que impedeix la respiració nasal).

3. Aparell locomotor.

Malalties i limitacions de moviments: no s’admetran graus de mobilitat inferiors a:

a) Extremitats superiors:

Espatlla:

Elevació progressiva fins a 180 graus.

Abducció fins a 120 graus.

Dinamometria escapular menor de 25 quilos.

Colze:

Flexió fins a 140 graus.

Extensió fins a 0 graus.

Supinopronació de 0 a 180 graus.

Canell:

Flexoextensió fins a 120 graus.

Mà i dits:

Dinamometria inferior a 30 quilos en homes i a 25 quilos en dones a qualsevol de les mans.

Falta o pèrdua de més d’1/3 de la falange distal del primer dit d’una mà.

Falta o pèrdua de qualsevol falange de qualsevol dit, excepte la falange distal del cinquè dit.

Falta d’una mà o de qualsevol part d’aquesta, llevat dels dits descrits anteriorment.

No tenir íntegra la pinça polze-índex.

b) Extremitats inferiors:

Maluc:

Flexió fins a 130 graus.

Extensió fins a 10 graus (més enllà de 0 graus).

Tenir una extremitat més curta que l’altra (igual o superior a 2 centímetres).

Genoll:

Extensió completa.

Flexió fins a 135 graus.

Lesions articulars o lligamentoses no reparables.

Turmell:

Flexoextensió dorsoplantar fins a 45 graus.

Peu:

Peu garrell.

Peu pla amb desviació de l’eix peu-cama en var o en valg.

Peu pla espàstic.

Peu cavus sense línia de continuïtat taló-metatars mesurat per podoscop.

Dits:

Limitació de moviments que dificulti caminar, córrer o saltar.

Falta de qualsevol falange de qualsevol dit.

Dits en urpa que impedeix portar les botes de feina.

Hallux valgus dolorós o amb indicació quirúrgica, o amb callositat o amb inflamació local.

c) Columna vertebral:

Escoliosi estructurada major de 7 graus, mesurada pel mètode Lipman-Cobb i amb R-X de columna sencera. Les escoliosis anteriors que siguin secundàries a una dismetria també seran considerades no aptes.

Costella accessòria que produeixi robament de subclàvia.

Hèrnia discal.

d) Malalties diverses:

Fractures que deixen seqüeles i dificulten la funció.

Osteomielitis.

Osteoporosi.

Condromalàcia.

Artritis.

Luxació recidivant d’espatlla.

Qualsevol altra malaltia osteomuscular que limiti la mobilitat per realitzar les funcions de bomber/a.

4. Aparell digestiu.

Cirrosi.

Colitis cròniques i síndromes de malabsorció.

Hepatopaties cròniques.

Pancreatitis crònica.

Eventracions.

Qualsevol patologia de l’aparell digestiu o intervencions quirúrgiques que presentin seqüeles funcionals amb repercussions orgàniques i que incideixin negativament per fer la seva feina.

Hepatopaties amb repercussió enzímica important.

5. Aparell cardiovascular.

Tensió arterial major de 155/95 mm d’Hg, mesurada en repòs de cinc minuts.

Insuficiència cardíaca.

Haver patit infart de miocardi.

Coronariopaties en qualsevol artèria.

Arrítmies importants:

Taquicàrdia sinusal permanent de més de 120 batecs per minut.

Aleteig auricular.

Fibril·lació auricular.

Síndrome de preexitació.

Blocatge auriculoventricular de 2 o 3 graus o de branca bifascicular.

Extrasístoles multifocals i extrasístoles unifocals superior a 4 per minut.

Valvulopaties.

Portar pròtesis valvulars.

Aneurismes cardíacs o de grans vasos.

Insuficiència arterial perifèrica.

Insuficiència venosa perifèrica que produeixi signes d’estasi o alteracions tròfiques varicoses importants.

Seqüeles posttromboembòliques.

Defectes i deformitats dels dits i/o les mans produïts per problemes de circulació que siguin simptomàtics o dificultin realitzar satisfactòriament la feina de bomber/a.

6. Aparell respiratori.

Serà excloent tenir una capacitat vital inferior a 3,5 l els homes i 3 l les dones.

Disminució del FEV1 per sota del 85%.

EPOC (malaltia pulmonar obstructiva crònica).

Asma, mesurada per sibilàncies a l’auscultació i disminució del VEMS per sota del 85%, encara que sigui conseqüència d’una infecció respiratòria.

Atelèctasi.

Emisema.

Pneumotòrax repetitiu.

Altres processos respiratoris que incideixin negativament en les pràctiques físiques que cal realitzar i en les tasques específiques de bomber/a.

7. Sistema nerviós central.

Parkinson, corea o bal·lisme.

Epilèpsia.

Esclerosi múltiple.

Atàxia.

Arterioesclerosi cerebral simptomàtica.

Vertigen d’origen central.

Alteracions psiquiàtriques de base.

Qualsevol grau d’hipofòsmia.

8. Pell i fàneres.

Cicatrius que produeixin limitació funcional important i aquells processos patològics que a criteri del tribunal limitin o s’agreugin amb el treball de bomber/a.

9. Altres processos patològics que impedeixin les normals funcions de bomber/a.

Diabetis tipus I o II.

Diabetis insípida.

Malaltia de Cushing.

Malaltia d’Addison.

Insuficiència renal crònica.

Manca d’un ronyó.

Malalties renals evolutives.

Hemopaties cròniques greus.

Proves analítiques compatibles amb patologia de base.

Determinació de transaminases gamma GT, ALT (GPT) i AST (GOT) superiors en un 30% a la normalitat.

GOT superior a 50% de la normalitat.

Processos proliferatius malignes que dificultin o impedeixin les funcions de bomber/a.

Tuberculosi activa.

Hèrnia inguinal.

Qualsevol malaltia infecciosa (vírica, bacteriana, micòtica o parasitària) crònica i rebel al tractament.

Anàlisi d’orina: albuminúria i/o cilindrúria importants.

10. Alcoholisme i/o drogodependència amb patologia orgànica.

11. Qualsevol altre procés patològic que a proposta dels serveis mèdics competents, el tribunal qualificador consideri que dificulta o impedeix el desenvolupament de les funcions de bomber/a.

12. Qualsevol afectació patològica que sigui motiu d’exclusió d’acord amb aquestes bases i que essent conegudes per la persona participant no es notifiquin en el qüestionari mèdic orientatiu.

 

Annex IV

FAMÍLIES PROFESSIONALS DE FORMACIÓ PROFESSIONAL RELACIONADES AMB EL LLOC DE TREBALL DE BOMBER -A CONDUCTOR -A

Activitats Físiques i Esportives

Agrària

Edificació i Obra Civil

Electricitat i Electrònica

Energia i Aigua

Fabricació Mecànica

Informàtica i Comunicacions

Instal·lació i manteniment

Fusta, Mobiliari i Suro

Marítim – Pesquera

Química

Sanitat

Seguretat i Medi Ambient

Excepte Tècnic d’Emergències i Protecció Civil i Tècnic Superior en Coordinació d’Emergències i Protecció Civil (que són valorades amb una altra puntuació)

Transport i manteniment de vehicles

Vidre i ceràmica

Documents adjunts