Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE FELANITX
Núm. 10898
Aprovació definitiva modificació bonificacions ICIO
Versió PDF
Una vegada finalitzat el termini d’exposició pública sense que s’hagin presentat al·legacions, ha resultat aprovada definitivament la modificació de l’Ordenança fiscal reguladora de l’Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres. Es publica el text íntegre de la mateixa, per a la seva entrada en vigor i aplicació, en compliment del previst a l’article 17.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.
1. Constitueix el fet imposable de l’impost realitzar, dins del terme municipal, qualsevol construcció o obra per a la qual s’exigeixi l’obtenció de la corresponent llicència d’obres o urbanística.
2. El fet imposable es produeix per realitzar les esmentades construccions, instal·lacions o obres independentment que s’hagi o no obtingut la llicència urbanística, tota vegada que la seva expedició correspongui a l’Ajuntament, i afecta totes aquelles que es realitzen en el terme municipal, inclosa la zona marítimo-terrestre, tot i que s’exigeixi una autorització d’una altra administració.
Article 2. Actes subjectes.
Estan subjectes tots els actes que compleixen el fet imposable definit a l’article anterior, i en concret:
a) Les obres de nova planta i d’ampliació d’edificis o necessàries per a la implantació, ampliació, modificació o reforma d’instal·lacions de tot tipus.
b) Les obres de modificació o de reforma que afecten l’estructura, l’aspecte exterior o la disposició interior dels edificis existents o que incideixen en qualsevol classe d’instal·lacions existents.
c) Les obres provisionals, regulades a l’apartat 2 de l’art. 58 de la Llei del Sòl.
d) L’obertura de síquies a la via pública o a terrenys de comú i les obres d’instal·lació de serveis públics o la seva modificació i ampliació, sigui quin sigui l’emplaçament.
e) Els moviments de terres, amb desmunts, explanació, excavacions, terraplens, llevat que aquests actes estiguin detallats i programats com a obres a executar en un projecte d’urbanització o d’edificació aprovat o autoritzat.
f) Els enderrocs i demolicions de construccions, totals o parcials, llevat dels casos declarats de ruïna imminent.
g) Les obres de tancament de solars o terrenys i de les voravies, bastiments i bastimentades de precaució.
h) La tala d’arbres.
i) La nova implantació, ampliació, modificació, substitució o canvi d’emplaçament de tot tipus d’instal·lacions tècniques dels serveis públics, sigui quin sigui el seu emplaçament.
j) Els usos i les instal·lacions de caràcter provisional a què es refereix l’art. 58.2 de la Llei del Sòl.
k) La instal·lació, reforma o qualsevol altra modificació dels suports o tanques que continguin publicitat o propaganda visible o perceptible des de la via pública.
l) Les instal·lacions soterrànies, dedicades a aparcaments, activitats industrials, mercantils o professionals, els serveis públics o qualsevol altre ús a què es destini el subsòl.
m) Realitzar qualssevol altres usos, assenyalats en els plans d’ordenació o ordenances que són d’aplicació com a subjectes a llicència municipal.
Article 3. Base imposable, quota i meritació.
1. La base imposable d’aquest impost, la constitueix el cost real i efectiu de la construcció, instal·lació o obra.
2. La quota de l’impost és el resultat d’aplicar a la base imposable el tipus de gravamen.
3. El tipus de gravamen és del 3,00 per cent.
4. L’impost es merita en el moment de començar la construcció, instal·lació o obra, tot i que no s’hagi obtingut la corresponent llicència.
Article 4rt. Gestió:
Quan es concedeixi llicència preceptiva es practicarà una liquidació provisional, determinant-se la base imposable en funció del pressupost presentat per els interessats, sempre que aquest hagués estat visat per el Col·legi Oficial corresponent, en cas contrari, la base imposable es determinarà per els tècnics municipal, d’acord amb el cost estimat del projecte.
A la vista de les construccions, instal·lacions o obres efectivament realitzades i del cost real i efectiu d’aquestes, l’Ajuntament, mitjançant la corresponent comprovació administrativa, podrà modificar, si escau, la base imposable a què es refereix l’apartat anterior, practicant la corresponent liquidació definitiva, i exigint del subjecte passiu o reintegrant-li, si escau, l’import corresponent.
Article 5. Inspecció i recaptació.
La inspecció i la recaptació de l’impost s’han de realitzar d’acord amb allò que preveu la Llei General Tributària i les altres lleis de l’Estat reguladores de la matèria, i també les disposicions dictades per desenvolupar-les.
Article 6. Infraccions i sancions.
1. En tot allò relatiu a qualificar les infraccions tributàries, i a determinar-ne les sancions que hi corresponen en cada cas, s’ha d’aplicar el règim regulat a la Llei General Tributària i a les disposicions que la complementen i desenvolupen.
2. En tot cas, no presentar la pertinent declaració-liquidació contemplada a l’art. 4.1 d’aquesta ordenança, amb la consegüent ocultació a l’Administració Local, totalment o parcialment, de realitzar el fet imposable, és motiu de multa del mig al tant del deute tributari.
Article 7é. Bonificacions:
Gaudiran d’una bonificació fins al 95 per cent de la quota, prèvia sol·licitud de l’interessat, les construccions, instal·lacions i obres que siguin declarades pel Ple de l’Ajuntament com d’especial interès o utilitat municipal per concórrer circumstancies socials, culturals, històric-artístiques o de foment de l’ocupació. El percentatge concret de bonificació es fixarà al mateix acord del Ple en funció de les anteriors circumstancies, amb el vot favorable de la majoria simple dels seus membres.
Entre altres bonificacions es podran concedir prèvia justificació les següents:
La bonificació contemplada en aquest apartat c) no és aplicable simultàniament a les dels apartats anteriors.
Quan es tracti d’obres de reforma a edificis ja existents: el titular haurà de presentar la declaració responsable d’activitat. En el cas de propietaris d’immobles ja existents que vulguin convertir una part del mateix a local comercial, per poder obtenir la bonificació, hauran de presentar el projecte d’obra i obtenir la llicència de canvi d’ús.
En el cas que el local on es dugui a terme les obres o reformes, estigui inclòs dins un immoble major no destinat a ús comercial, l’aplicació de la bonificació es realitzarà únicament sobre els metres quadrats pels quals hagin obtingut la llicència de canvi d’ús.
En aquest cas es presentaran els pressuposts per separat.
La bonificació contemplada en aquest apartat f) no és aplicable simultàniament a les dels apartats anteriors.
La bonificació prevista en aquest apartat s'aplicarà a la quota resultant d'aplicar, si escau, les bonificacions a què es refereixen els apartats anteriors.
Per a l’efectivitat dels supòsits a), b), c), d), e), f) i g) caldrà que el Ple de la Corporació declari les construccions, instal·lacions o obres com a d’especial interès o utilitat municipal per concórrer circumstancies socials, culturals, històric-artístiques o de foment de l’ocupació.
L'aplicació d'aquesta bonificació està condicionada a que les instal·lacions per a la producció de calor incloguin col·lectors que disposin de la corresponent homologació de l'Administració competent.
Per a poder gaudir d’aquesta bonificació cal que es doni la següent condició:
Tipus d’ús: Límit d’aplicació
Hipermercats 5.000 m2 construïts
Multitenda i centre d’oci 3.000 m2. construïts
Nau de magatzematge 10.000 m2. construïts
Administratius 4.000 m2. construïts
Hotels i Hostals 100 places
Hospitals i clíniques 100 llits
Pavellons de recintes ferials 10.000 m2. construïts
La bonificació prevista en aquest apartat s'aplicarà a la quota resultant d'aplicar, si escau, les bonificacions a què es refereixen els apartats anteriors.
Els interessats hauran d'aportar amb la seva sol·licitud, documentació acreditativa d'haver sol·licitat la qualificació d'habitatges de protecció oficial davant la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
En el moment de practicar la declaració definitiva de l'impost, s'haurà d'acreditar l'obtenció de la cèdula de qualificació definitiva. En cas que s'hagi denegat aquesta cèdula, l’Ajuntament practicarà liquidació complementària de l'impost respecte de la quantitat bonificada, i dels interessos de demora que s'escaiguin, pel gaudi indegut de la bonificació.
La bonificació prevista en aquest apartat s'aplicarà a la quota resultant d'aplicar, si escau, les bonificacions a què es refereixen els apartats anteriors
La bonificació a aplicar serà del 50% si les construccions, instal·lacions o obres projectades són adaptades o practicables en la seva totalitat. En el cas que no ho fossin totalment, aquest percentatge es prorratejarà en funció de la proporció de les construccions, instal·lacions o obres projectades adaptades o practicables, que no ho siguin en compliment normatiu, vers la totalitat del projecte.
Per a determinar el percentatge de bonificació aplicable en cada cas, caldrà que estigui inequívocament especificat a la memòria del projecte tècnic el tant per cent que representen els metres quadrats adaptats o practicables, respecte al total de metres quadrats de la construcció, instal·lació o obra projectada.
Aquesta bonificació s’aplicarà a la quota resultant d’aplicar, en el seu cas, les bonificacions a que es refereixen els punts anteriors.
Per a gaudir de totes aquestes bonificacions, que són de caràcter pregat, l’interessat caldrà que la sol·liciti, prèviament al meritament de l’Impost, acompanyant dels documents necessaris per la seva justificació.
En tot el que fa referència a la qualificació d'infraccions tributàries, i a les sancions que els corresponguin en cada cas caldrà ajustar-se al que disposa la legislació tributària vigent.
Disposició addicional
Les modificacions produïdes per Llei de Pressupostos Generals de l'Estat o altra norma de rang legal que afectin a qualsevol element d'aquest Impost, seran d'aplicació automàtica dins de l'àmbit d'aquesta ordenança.
Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, sols es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptador a partir del dia següent al de la publicació d’aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. No obstant l’anterior, es pot formular qualsevol altre recurs que es consideri adient.
Felanitx, a 22 de juny de 2015
El batle,
Joan Xamena Galmés