Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT D'URBANISME I TERRITORI

Núm. 10669
Acord del Ple del Consell Insular de Mallorca, d’aprovació definitiva del Pla especial d’ordenació i de protecció de la Ruta de Pedra en Sec (PERPS)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell de Mallorca, en sessió de data 21 de maig de 2015, ha adoptat, entre d’altres, els següents acords:

«PRIMER.- Aprovar definitivament, de conformitat amb allò que s’estableix en els articles 45 i concordants de la Llei 2/2014, de 25 de març (LOUS), el Pla especial d’ordenació i de protecció de la Ruta de Pedra en Sec, d’acord amb la documentació tècnica redactada i formulada per aquest Consell Insular de Mallorca —Departament de Medi Ambient—, que inclou:

Document 1: [I] Memòria, [II] Normativa, [III] Programa d’actuacions, [IV] Estudi econòmic-financer, ANNEX I Senyalització, ANNEX II Elements constructius; Document 2: [V] Plànols: Plànol General, Plànols de Traçat / Usos permesos / Elements etnològics; Document 3: Memòria ambiental / Etapa 8. Pollença – Far de Formentor: Estudi de repercussions ambientals (dos lligalls); Annex: Modificacions realitzades en el Pla especial arran de l’exposició pública i tràmit de consultes; i CD de Documentació en suport digital.

SEGON.- Restar assabentat que aquesta aprovació definitiva implica que, per a una correcta gestió del Pla, s’haurà de preveure la dotació suficient i adequada als corresponents pressuposts anuals del Consell Insular de Mallorca.

TERCER.- Publicar aquest acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, als efectes legalment prevists tant en la legislació d’ordenació territorial i urbanística com d’avaluació ambiental estratègica, tot assenyalant que l’entrada en vigor del Pla especial d’ordenació i de protecció de la ruta de pedra en sec es produeix a partir del dia següent a l’esmentada publicació.

QUART.- Notificar aquest acord a totes les persones que constin com a interessades dins del procediment administratiu, donant-los trasllat particularitzat de la resposta a les al·legacions que haguessin formulat.

CINQUÈ.- Deixar sense efecte l'acord del Ple del Consell de Mallorca de dia 8 d'octubre de 2010, sobre assignació d'usos i intensitat dels accessos a la finca Planícia i, al seu lloc, establir que el règim aplicable d'usos i intensitat dels accessos a la finca Planícia és el que ve regulat al present Pla Especial de la Ruta de Pedra en Sec. Tot això, en compliment del que disposa l'article 5 de la llei 10/2010, de 27 de juliol, de mesures urgents relatives a determinades infraestructures i equipaments d'interès general en matèria d'ordenació territorial, urbanisme i d'impuls a la inversió.

SISÈ.- Donar trasllat als ajuntaments afectats pel contingut de la part dispositiva CINQUENA, per tal que puguin vetllar pel compliment de l’assenyalat acord».

Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent a la publicació del present acord. Això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i de la Llei 4/1999, de 13 de gener, de modificació de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

 

Palma, 17 de juny de 2015

El secretari general,
Jeroni M. Mas Rigo

 

 

ANNEX
Pla especial d’ordenació i de protecció de la Ruta de Pedra en Sec (PERPS)

II. NORMATIVA

Capítol I.
Disposicions generals, naturalesa i abast del Pla Especial

Article 1. Marc legal

El Pla Especial de Protecció i Ordenació de la Ruta de Pedra en Sec, en endavant Pla Especial, es formula en compliment del que disposa l’article 50 del Pla Territorial de Mallorca aprovat definitivament pel ple del Consell de Mallorca de data 13 de desembre de 2004 i a l’empara del que estableix el vigent Decret pel qual es determina l’organització del Consell de Mallorca de dia 15 de juliol de 2011 (BOIB núm. 111, de 21 de juliol de 2011) modificat pels Decrets de dia 10 d’octubre de 2011, de dia 15 de març de 2012 i de dia 11 d’abril de 2012 (BOIB núm. 159, de 22 d’octubre de 2011, BOIB núm. 48, de 3 d’abril de 2012 i BOIB núm. 59 de 26 d’abril de 2012) i es tramita de la manera prevista conformement a l’apartat setè de la memòria d’aquest mateix Pla Especial.

Article 2. Objectius

Els objectius del Pla Especial són:

  • L’ordenació del senderisme per la Ruta de Pedra en Sec, des de la protecció i conservació de la naturalesa fomentant el coneixement i el respecte del medi rural.

  • Establir la normativa bàsica i els mecanismes per a la conservació i el manteniment dels camins de la Ruta (etapes i variants), la seva vigilància, el compliment dels diferents usos i la gestió el Pla Especial. 

  • Establir l’ordenació de l’espai que afecta la Ruta, d’acord amb les directrius que es deriven del Pla Territorial de l’illa de Mallorca i altres instruments de planificació.

  • Fixar la protecció, la conservació i la recuperació del patrimoni viari tradicional, del seu entorn tant natural com rural i dels elements etnològics i patrimonials que formen part del recorregut.

  • Garantir l’adequada conservació dels béns públics i privats, així com la seguretat i els drets dels usuaris, dels propietaris i d’altres titulars de drets.

  • Contribuir a la divulgació i valoració dels elements culturals, etnològiques, paisatgístiques i naturalístiques de la Ruta.

  • Afavorir i potenciar el desenvolupament local sostenible del territori per on discorre la Ruta, de la seva població, de la serra de Tramuntana, en particular,  i de Mallorca, en general.

  • Facilitar l’accés dels usuaris per la Ruta senyalitzada i als serveis regulats d’allotjament, manutenció, restauració i venda de queviures i productes locals; refugis de muntanya, agroturismes, hotels rurals, i d’altres, tant de caràcter públic com privat.

Article 3. Naturalesa jurídica

La Ruta de Pedra en Sec, en endavant la Ruta, és un itinerari d’interès naturalístic i paisatgístic, promogut pel Consell de Mallorca, que es configura com a sender de gran recorregut (GR) d’acord amb la normativa estatal i internacional, sotmesa a ús públic, sense perjudici dels drets dels propietaris, públics i privats, i d’altres titulars de drets de les finques per on transcorre aquesta Ruta. 

Independentment de la naturalesa jurídica dels camins que formin part de la Ruta de Pedra en Sec, les actuacions que s’hi realitzin s’han de sotmetre al que disposi el present Pla Especial així com la legislació sectorial vigent que li sigui d’aplicació.

Article 4. Àmbit

  1. La Ruta discorre per la Serra de Tramuntana de Mallorca, pels termes municipals d’Andratx, Calvià, Puigpunyent, Estellencs, Banyalbufar, Esporles, Valldemossa, Bunyola, Alaró, Mancor, Deià, Sóller, Fornalutx, Escorca i Pollença.

  2. L’àmbit de la Ruta és el que figura grafiat al plànol núm. 1 general del document 2 del Pla Especial.

  3. A l’àmbit de la Ruta s’inclouen, a més del traçat:

    1. Els elements del patrimoni històric, artístic i etnològic que formen part del seu recorregut.

    2. Les infraestructures de serveis i equipaments complementaris a la Ruta, que consisteixen en refugis i altres hostatges,  instal·lacions, aparcaments, ponts, passarel·les, baranes i elements de senyalització, entre d’altres.

    3. Una zona de protecció d’1 metre a banda i banda del límit exterior dels camins que conformen la Ruta, que garanteixi la qualitat paisatgística de l’itinerari i els seus valors patrimonials i naturals.

Article 5. Règim jurídic i titularitat

  1. La Ruta de Pedra en Sec està formada per una xarxa de camins, ja siguin de titularitat, d’ús o de servituds públiques i/o privades.

  2. Quan els camins siguin de titularitat d’una administració pública diferent del Consell de Mallorca, o bé de titularitat privada, es podrà establir el corresponent acord o conveni de col·laboració o altre instrument jurídic adient.

  3. Els convenis de col·laboració podran establir, entre d’altres, el marc de col·laboració, les obligacions de cada una de les parts així com mesures complementàries de gestió, de protecció, de conservació i d’ús públic de la Ruta i el seu entorn.

  4. Els trams de la Ruta que discorren total o parcialment per espais naturals protegits (Xarxa Natura 2000, LIC, ZEPA, ZEC, reserves, paratge natural, etc.), han d’estar sotmesos també al que disposen els instruments d’ordenació específica d’aquests espais i a totes les normatives comunitàries, estatals o autonòmiques que es vegin afectades.

  5. En els trams en que la Ruta discorre per el Domini Públic Marítim Terrestre o per les Servituds de Trànsit o Protecció, aquesta s’ha de sotmetre també al que disposa la normativa vigent en matèria de Costes.

  6. Les previsions contingudes en el present Pla Especial no suposen l’obligació dels propietaris de finques de suportar l’accés públic fora de la Ruta senyalitzada, ni la pèrdua de la gestió ordinària de les seves finques.

  7. Per a qualsevol modificació de les previsions i continguts d’aquest Pla Especial (modificacions de traçat, reformes per raons d’interès públic o privat, etc.) s’haurà de seguir el procediment que estableix l’article 28 d’aquesta Normativa.

Article 6. Documentació

El Pla Especial de Protecció i Ordenació de la Ruta de Pedra en Sec està constituït per la documentació següent:

Document 1

I. Memòria

Document que justifica la conveniència i l’oportunitat del Pla Especial, en defineix la naturalesa, el règim jurídic i l’abast, i argumenta i motiva l'ordenació dels usos proposats i la gestió.

II. Normativa

Relació de disposicions que, junt amb la resta de documents escrits i gràfics del Pla Especial, defineixen la naturalesa jurídica del Pla Especial, regulen les actuacions i intervencions en el seu àmbit mitjançant l'establiment de determinacions per desenvolupar, gestionar i utilitzar la Ruta en general i cadascun dels itineraris en particular, els elements, les infraestructures i les àrees vinculades al camí, determina els indicadors d'impacte i estableix el seguiment i control de la Ruta, per part de l'òrgan gestor competent.

III. Programa d’Actuacions

Document que defineix les actuacions en cada àmbit físic de la Ruta i les diferents intervencions previstes i necessàries per assolir els objectius establerts. Pel desenvolupar-lo s’han de formular projectes executius d’actuacions i programes de gestió.

IV. Estudi Econòmic i Financer

Contempla l’estratègia i les actuacions que cal seguir per gestionar el Pla, i també l’avaluació del cost econòmic, i defineix possibles terminis per desenvolupar el Pla Especial. Consta de fitxes de costs i inversions per a cadascuna de les etapes i variants de la Ruta.

Document 2

V. Plànols

Recull la documentació cartogràfica en què s’assenyala el traçat de la Ruta, els usos i activitats permesos, compatibles i prohibits, així com la tipologia dels camins.

Document 3

Annexos

 

S’inclouen dos annexos:

            Annex I: S’hi inclouen els diferents elements de senyalització que s’han descrit en el programa d’actuacions.

            Annex II: Recull informació gràfica dels models de construccions de pedra en sec.

Article 7. Interpretació de la normativa

  1. La normativa d’aquest Pla Especial s’ha d’interpretar atenint-se al contingut i a totes aquelles determinacions establertes a la documentació gràfica i escrita, i de conformitat amb els objectius i finalitats d’aquest Pla expressats a la Memòria.

  2. En els casos de dubte o contradicció dins la regulació de les previsions del Pla Especial en els diferents documents que el formen, es considera vàlida la determinació que suposa una major conservació i protecció de la Ruta, així com una màxima garantia del l’ús racional i del respecte dels bens públics i privats.

Article 8. Circulació per la Ruta.

  1. Amb caràcter general la circulació per la Ruta serà a peu.

  2. La circulació amb bicicleta o cavall només es podrà realitzar als trams autoritzats per a aquest ús i grafiats als plànols del document 2.

  3. Queda prohibida la circulació per la Ruta de Pedra en Sec mitjançant qualsevol tipus de vehicle motoritzat, excepte en els següents casos:

  • Cas d’interès públic i dels vehicles d’emergència i dels de prevenció i extinció d’incendis.

  • Aquells trams de la Ruta que coincideix amb carretera o camins aptes per el trànsit de vehicles, o en sòl urbà, i que estiguin indicats expressament així a la cartografia annexa al present Pla Especial.

  • Cas de gestió ordinària de les finques per on transcorre la Ruta.

Article 9. Deure de conservació i col·laboració dels usuaris

  1. Els usuaris de la Ruta tenen l’obligació d’usar-la adequadament i de contribuir a la conservació i a la neteja.

  2. Els usuaris han de complir les normatives de protecció i les ordenances que s'aprovin en desenvolupament del present Pla Especial.

 

Capítol II.
Tipologies dels camins de la Ruta de Pedra en Sec

Article 10. Tipologies

Les tipologies dels camins presents a la Ruta de Pedra en Sec són les següents:

  • Carretera: via pública asfaltada que forma part de la xarxa viària principal i permet la circulació simultània i en dos sentits de vehicles.
  • Carrer: espai urbà flanquejat d’edificis o solars destinat al trànsit públic, per a permetre l’accés als diferents indrets d’un poble o una ciutat i la comunicació entre ells.
  • Pista forestal: via no asfaltada sense cap tipus d’elaboració, apta pel pas de vehicles a motor.
  • Camí de carro: camí construït originàriament per al trànsit de carros, amb pendent suau i que no forma part de la xarxa viària principal.
  • Camí de ferradura: camí que per la seva amplària o pendent sols permet el pas de persones i bísties.
  • Tirany: camí que s’ha constituït pel pas reiterat de persones i/o animals, en general amb absència d’elements constructius o molt poc elaborats.

Aquestes tipologies físiques de la Ruta de Pedra en Sec es defineixen amb detall en el document 1 (Memòria) del Pla Especial, apartat 10.1.3.1, i es grafien en el document núm. 2 de tipologia, ús i elements patrimonials a E 1/5000.

 

Capítol III.
Etapes

Article 11. Etapes i trams

La Ruta de Pedra en Sec està estructurada en vuit etapes i vuit variants, que se subdivideixen en trams. Cada etapa comença preferentment a un poble o un refugi. Aquest fet facilita l’accés a l’inici de cada etapa, per què el senderista pugui descansar, abastar provisions, deixar el vehicle, etc.

Les etapes de la Ruta de Pedra en Sec són les següents:

1. PORT D’ANDRATX – COMA D’EN VIDAL...................................................28,344 km

2. COMA D’EN VIDAL – ESPORLES...................................................................19,458 km

3. ESPORLES– CAN BOI........................................................................................21,905 km

4. CAN BOI – MULETA.........................................................................................11,208 km

5. MULETA – TOSSALS VERDS...........................................................................27,448 km

El tram inicial de l’etapa 5 és coincident amb la part final de l’etapa 4

6. TOSSALS VERDS – SON AMER.......................................................................15,411 km

El tram inicial de l’etapa 6 és coincident amb la part final de l’etapa 5.

7. SON AMER – POLLENÇA.................................................................................17,748 km

8. POLLENÇA – FORMENTOR............................................................................31,462 km

Les variants de la Ruta són les següents:

  • Variant A. S’Arracó.................................................................................................... 9,033 km
  • Variant B. Galatzó.......................................................................................................7,924 km
  • Variant C. Calvià........................................................................................................19,245 km
  • Variant D. Castell d’Alaró.........................................................................................43,249 km
  • Variant E. Sa Costera.................................................................................................34,620 km
  • Variant F. Pas Llis........................................................................................................4,849 km
  • Variant G. Mancor.......................................................................................................6,139 km
  • Variant H. Puig de Maria.............................................................................................3,380 km

  

Capítol IV.
Elements, àrees i infraestructures dins l’àmbit del Pla Especial

Article 12. Elements del patrimoni etnològic, històric, artístic i natural.

  1. A l'àmbit del Pla Especial s’inclouen els elements de patrimoni que coincideixen amb el traçat del camí.

  2. Aquests elements es defineixen a la llista inclosa a la Memòria d’aquest Pla Especial i al Programa d’Actuacions, i es grafien en els plànols de delimitació i àmbit del Pla Especial a E1/5000.

  3. Les actuacions en aquests elements s’han de realitzar en la forma i segons el procediment establert en aquest Pla Especial, sense perjudici de les corresponents autoritzacions sectorials de l’Administració competent per raó de la matèria.

  4. Els programes de gestió i els projectes executius d’actuacions han de definir les actuacions idònies que es requereixin en cada cas per protegir aquests elements i, en el seu cas, per adequar-los a l’ús.

  5. Resta prohibida a la totalitat de l’àmbit del Pla Especial qualsevol actuació, ús o activitat que pugui suposar, de forma directa o indirecta, el deteriorament o la destrucció de qualsevol element del patrimoni natural, històric i etnològic, i molt especialment d’aquells que s’han inclòs en el catàleg d’elements del present Pla Especial.

 

Article 13. Aparcaments

  1. Únicament es permet l'aparcament a les àrees habilitades i definides en aquest Pla Especial, així com a les àrees urbanes

  2. Queda expressament prohibit estacionar els vehicles de forma que s'impedeixi l'accés a vies o camins o a finques públiques o privades.

  3. L'aparcament a carreteres s’ha d’ajustar a les limitacions de la normativa de trànsit vigent.

Article 14. Refugis

1. La Ruta de Pedra en Sec podrà disposar d’una xarxa de refugis, formada per refugis que siguin de titularitat pública, propietat del Consell de Mallorca o d’altres administracions, o bé de titularitat privada.

2. Pel que fa als refugis, aquests són instal·lacions d’ús públic destinades a:

  • Facilitar la pràctica de l’excursionisme oferint els serveis d’allotjament i manutenció en la mesura de les seves possibilitats i en funció de les necessitats específiques de les persones, agrupacions i entitats públiques i privades dedicades a l’excursionisme.

  • Promoure la formació, l’educació i la investigació del medi natural i rural, del seu patrimoni arquitectònic i etnològic, així com la seva conservació i la gestió.

3. Els refugis tant de titularitat pública com privada, hauran d’estar d’acord amb el que prevegi la normativa sectorial vigent que li sigui d’aplicació, podent el Consell de Mallorca establir reglamentàriament els criteris per a la seva integració a la xarxa de refugis de la Ruta de Pedra en Sec.

Article 15. Altres serveis i equipaments

Tindran la consideració de serveis i equipaments de la Ruta de Pedra en Sec aquells que promogui qualsevol organisme públic o entitat privada i que s’adaptin als criteris d’aquest Pla Especial i al que reglamentàriament aprovi el Consell de Mallorca.

 

Capítol V.
Requisits tècnics mínims de les actuacions

Article 16. Criteris generals per a les actuacions de rehabilitació i conservació del medi natural.

  1. Els treballs de restauració dels camins de la Ruta de Pedra en Sec no poden suposar la desforestació de cap zona arbrada que no sigui estrictament necessària.

  2. Si fos necessària la destrucció d’algun tram de paret seca s’haurà de restaurar.

  3. En cas que la restauració d’algun dels trams suposi la posada al descobert de talussos, aquests no podran deixar-se al descobert, sinó que s’hauran de vegetar o protegir amb un marge.

  4. En l’època de nidificació (de febrer a juny) i segons la zona es tendra especial cura en que els treballs d’adequació , condicionament i senyalització no afectin a la nidificació de les aus protegides per Xarxa Natura 2000. En el cas que es presentin dubtes s’haurà d’adreçar al servei de protecció d’espècies.

  5. Si dites actuacions es troben contemplades a l’article 101.2  del PORN s’hauran de sotmetre al procediment d’AIA i/o AAE i al procediment d’avaluació de les repercussions ambientals contemplades en l’article 39 de la LECO (article 102.2 del PORN).

Article 17. Criteris generals per a les actuacions de restauració i conservació del patrimoni de pedra en sec.

  1. No es permet la modificació, demolició total o parcial de parets, marges, empedrats, portells... o de qualsevol altre element construït amb la tècnica de la pedra en sec dels camins que formen la Ruta, que suposi una alteració de les qualitats paisatgístiques, patrimonials o naturals.

  2. La restauració, rehabilitació i/o nova construcció de pedra en sec de parets, marges, camins i altres elements del patrimoni de la Ruta s’ha de fer amb pedra de característiques litològiques semblants a les del lloc on es troba emplaçada o construïts i utilitzant el sistema constructiu tradicional.

  3. Els portells de la Ruta de Pedra en Sec han de tenir una barrera tradicional de fusta amb la que sempre sigui practicable per als usuaris. La fusta serà d’ullastre o alzina. Així mateix, i allà on la ruta sigui practicable per a persones amb mobilitat reduïda, es garantirà la seva circulació.

  4. Per a la conservació i manteniment del ferm de la Ruta cal utilitzar materials, acabats i elements tradicionals que s’integrin en l’entorn. Resta prohibida la utilització de material d’enderrocs amb aquesta finalitat.

  5. El ferm de la Ruta ha de ser el mateix terreny compactat, llevat que coincideixi amb camins empedrats, o camins, carrers o carreteres asfaltades.  

  6. En els trams amb pendents elevades o continuades, s’ha de preveure un sistema de control d’escolament mitjançant la reparació o la creació de ratlletes o copades, amb el qual es disminueixi l’escolament superficial i els processos erosius, i que canalitzin, sempre que sigui possible, l’aigua cap als seus cursos naturals.

  7. Quan el camí coincideix amb carretera i s’ha de preveure espai per a vianants segons s’indica al programa d’actuacions, s’ha de fer amb pavimentació diferenciada del vial destinat a tràfic rodat i preferiblement s’ha de mantenir el terreny natural prèviament desbrossat i compactat i haurà de comptar amb proteccions de seguretat.

  8. En cas d’existir actuacions que afectin als murs de la llera d’un torrent, les obres a realitzar hauran de comptar amb la preceptiva autorització de l’administració competent en matèria de recursos hídrics.

Article 18. Criteris generals per a la creació de nous trams o camins de la Ruta de Pedra en Sec

  1. Els nous trams de camins que s’incorporin a la Ruta de Pedra en sec seran de 2 m d’amplada com a mínim, i el ferm serà de terra o empedrat.

  2. En el cas de que el nou camí s’ubiqui dins l’àmbit del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, s’estarà d’acord amb allò que disposi el PORN vigent.

  3. La creació de nous camins serà prioritària quan l’itinerari coincideixi amb una carretera i quan el nou camí discorri en paral·lel a aquesta es disposaran les mesures de seguretat necessàries.

Article 19. Criteris generals per a la construcció d’infraestructures

1. Refugis i altres hostatges.

S’han d’utilitzar preferentment edificacions existents i que preferentment siguin edificis tradicionals, i s’adaptaran, en la mesura que sigui possible, i segons la normativa vigent en matèria d’accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques per a persones de mobilitat reduïda, en coherència a l’accessibilitat dels camins que hi donin accés.

2. Aparcaments

S’han de construir de forma que s’integrin en l’entorn i seguint la normativa vigent aplicable.

3. Senyalització

  • Dins l’àmbit de la Ruta només és permesa la senyalització que s’indica en aquest apartat.

  • En cap cas es permet la senyalització mitjançant pintura, adhesius o altres elements estranys.

  • Les senyals s’han de col·locar de manera que siguin visibles en els dos sentits de marxa possibles.

  • Ha de ser amb fusta d’ús tradicional (alzina, ullastre, etc.) o també de fusta tractada, excepte en àrees urbanes, com es preveu al programa d’actuacions. La fusta tractada tendrà certificació que garanteix l’origen de la fusta des del principi de sostenibilitat ambiental.

  • La senyalització inclou 4 tipus de senyal: balisa, pal direccional, senyal urbana i panell informatiu. El panell informatiu inclourà, com a mínim, la següent informació: direcció, etapa, temps de recorregut i plànol descriptiu, així com la toponímia i/o el nom de la finca per on transcorr.

  • S’indicarà en els panells aquells trams del recorregut que per les seves característiques siguin aptes per a persones amb mobilitat reduïda.

  • Els criteris per ubicar la senyalització són:

- Bifurcacions i encreuaments amb possibilitat de confusió.

- Zones amb possibles dreceres que puguin ésser perjudicials per el patrimoni construït, la fauna, la flora o la seguretat dels senderistes.

- En trams llargs sense canvis de sentit o encreuaments per tal de confirmar que l’usuari es troba a l’itinerari correcte.

- Entrada i sortida dels nuclis de població i de les finques públiques o privades.

- Altres indrets prohibits o conflictius, de perill o d’interès.

  • Informació a l’usuari:

En els accessos, refugis i infraestructures es col·locaran panells informatius sobre els usos permesos, els prohibits, les restriccions, els valors mediambientals presents i els comportaments recomanats als usuaris.

També es podran instal·lar panells informatius en elements patrimonials o indrets fràgils a nivell mediambiental per tal d’informar als usuaris sobre els valors etnològics, culturals i mediambientals d’aquests elements o hàbitats i garantir la seva conservació. En els panells que se situïn dins espais naturals protegits s’informarà des dels diferents punts d’accés de la ruta dels seus valors naturals així com de les amenaces existents, especialment els incendis forestals. En els trams que la ruta discorri pels punts d’interès geològic es podran situar panells informatius explicatius.

  • S’hauran d’instal·lar panells d’advertència a:

- Punts amb risc d’arrossegament per aigües de pluges, s’hauran de senyalitzar indicant el nom del torrent i advertint del possible perill. En cap cas es col·locaran senyals on s’obstaculitzi el pas de les aigües.

- Zones amb risc d’incendi forestal, aquestes indicacions es col·locaran en aquells vials que travessin terreny forestal amb risc d’incendis alt, molt alt i extremadament alt, amb l’objectiu d’informar al senderista sobre el risc d’incendi a l’itinerari i els seus voltants, així com dels comportaments adequats per a prevenir-ho.

- Zones amb risc d’esllavissades, els elements d’informació (punts d’informació, panells i fulletons) han de fer especial esment a l’increment del risc d’esllavissades amb alerta per condicions meteorològiques adverses (pluges intenses, vents forts i gelades), tot remarcant que no és recomanable transitar per la ruta en aquestes condicions.

- Punts d’arribada a carreteres.

4. Tancaments

  • Per als tancaments laterals s’haurà d’estar d’acord amb el que prevegi la normativa sectorial que li sigui d’aplicació. Quan aquests es trobin dins l’àmbit territorial del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, s’estarà d’acord amb el PORN vigent. 

  • En tot cas els usuaris hauran de respectar els tancaments que es trobin al llarg de la Ruta.

  • En qualsevol cas els tancaments hauran de garantir la qualitat paisatgística de l’itinerari i els seus valors patrimonials i naturals.

5. Baranes

  • Es situaran baranes en els llocs que presentin perill per als usuaris, per protegir el medi natural en indrets de fragilitat elevada o per evitar la proliferació de dreceres. Les baranes hauran de ser preferiblement, de fusta d’ús tradicional (alzina, ullastre, etc.) o de fusta tractada. També podran ser de corda en cas de necessitat i que no es puguin fer de fusta per l’orografia del terreny.

6. Proteccions laterals

  • En els trams on la Ruta discorri al costat de carreteres o camins que, pel trànsit amb vehicle, puguin ésser perillosos per als usuaris, se situaran proteccions laterals d’acord amb el que estableixi l’organisme competent i en tot cas garanteixin la seguretat de vianants i vehicles.

7. Barreres

  • Les barreres estaran formades respectant la tipologia tradicional i, a ser possible, hauran de ser de fusta d’ús tradicional (ullastre, alzina, etc.) o de fusta tractada.

  • Els usuaris hauran de respectar les barreres que es trobin al llarg de la Ruta, les quals s’hauran de deixar en el mateix estat que es trobin (obertes o tancades, segons sigui el cas).

  • En els trams de la Ruta que transcorrin per camins de titularitat privada amb barreres, aquestes permetran, en qualsevol cas, el pas dels usuaris a peu, a bicicleta o a cavall, en funció del tram i de l’ús permès.

Article 20. Règim urbanístic de les actuacions incloses en el Pla Especial

1. Les obres, instal·lacions i activitats previstes en el present Pla Especial no tenen la necessitat de sol·licitar la declaració d’interès general d’acord amb el que disposa la Llei de sòl rústic vigent.

En qualsevol cas les actuacions incloses en el present Pla Especial hauran de complir amb la resta de normativa sectorial vigent que sigui d’aplicació.

2. La delimitació de la Ruta, les infraestructures previstes i els elements protegits han de ser incorporats en el planejament municipal.

3. Aquelles actuacions que puguin afectar a les línies i instal·lacions dependents de Red Eléctrica de España és consultaran prèviament amb dit organisme.

 

Capítol VI.
Definició i regulació dels usos generals de la Ruta de Pedra en Sec

Article 21. Normes generals d’ús

  1. Amb caràcter general, els usuaris de la Ruta han de circular únicament pels camins senyalitzats, sense sortir de l’itinerari de la Ruta i no estant permeses obrir dreceres o transitar camp a través.

  2. Els usos dins l’àmbit de la Ruta de Pedra en Sec s’hauran de desenvolupar amb respecte als bens públics i privats existents, als drets i a les propietats existents en la zona, així com al propi caràcter de l’espai objecte d’aquest Pla Especial. Qualsevol activitat que es dugui a terme s’ha de realitzar de forma que no suposi perill o mal al medi natural, ni al patrimoni, ni a les persones, ni a la fauna ni a les activitats agrícoles o ramaderes de l’entorn, ni pertorbar o molestar als titulars de les finques.

  3. Amb caràcter general, els usuaris de la Ruta de Pedra en Sec han d'abstenir-se de produir renous que puguin pertorbar el comportament de la fauna, de molestar els altres usuaris i de provocar molèsties o perjudicis a les activitats agrícoles o ramaderes de l'entorn.

  4. Pel que fa a l’ús recreatiu del foc, s’haurà d’estar d’acord amb el que estableix la normativa vigent en cada moment relativa a la prevenció d'incendis forestals. Es prohibeix fer foc excepte en les àrees autoritzades i complint la normativa vigent en cada moment relativa a la prevenció d’incendis forestals.

  5. Es permet el passeig de cans, sota el control dels propietaris i permanentment amb corretja o cadena, sempre que no provoquin molèsties a la fauna i als altres usuaris de la Ruta. El ca ha de dur el preceptiu collar i ha d’anar identificat mitjançant el sistema que exigeix la normativa aplicable. No es permet el passeig de cans en aquells trams expressament prohibits mitjançant les corresponents senyals de prohibició. S’exceptuen d’aquesta prohibició els cans pigall.

  6. Els ciclistes, genets o conductors que circulen pels trams autoritzats de la Ruta tenen l’obligació de respectar els altres usuaris, sense ocasionar-los molèsties i respectant la seva preferència.

  7. Els usuaris de la Ruta, en cas de trobar barreres, les hauran de deixar en el mateix estat que es trobin (obertes o tancades, segons sigui el cas).

  8. Per tal d’evitar accidents no es permet transitar per la Ruta sense visibilitat per falta de llum solar o per boira, sense autorització.

  9. Els usuaris de la Ruta de Pedra en Sec són responsables dels accidents que puguin patir o provocar a tercers derivats del desconeixement, ús de material inadequat, no fer cas de les recomanacions dels organismes pertinents en cas de meteorologia adversa, indicació de perill o obres, la negligència o el mal ús de les instal·lacions o de qualsevol altre bé de l’entorn de la Ruta.

Article 22. Usos i activitats permeses, compatibles, prohibides o subjectes a autorització prèvia

  1. Usos i activitats permeses i compatibles:

  • Són usos permesos de la Ruta el senderisme i les activitats de caràcter esportiu, recreatiu, pedagògic, mediambiental o cultural, realitzades per particulars, entitats públiques o privades legalment constituïdes, amb o sense finalitat de lucre. Així com els usos que se’n derivin de la gestió de la finca per on transcorr la Ruta. Aquestes activitats s’han de realitzar amb ple respecte a les disposicions de la present normativa i de qualsevol altre normativa competent o de rang superior.

  • Les activitats ramaderes amb bestiar s’hauran de dur a terme amb seguretat per als usuaris de la Ruta.

  • Dins l’àmbit territorial del paratge natural de la Serra de Tramuntana s’estarà d’acord amb el que disposi el PORN vigent, així com qualsevol altra normativa vigent que li sigui d’aplicació en matèria d’espais naturals protegits.

2.   Usos i activitats prohibides:

Són usos i activitats prohibides les següents:

  1. Totes aquelles que suposin una alteració, destrucció o deteriorament dels valors naturals, patrimonials o paisatgístiques, o de qualsevol infraestructura de la Ruta i el seu entorn.

  2. Fer foc en tot el recorregut de la Ruta de Pedra en Sec i del seu entorn, excepte a les àrees recreatives autoritzades i complint la normativa vigent en cada moment relativa a la prevenció d’incendis forestals.

  3. Abocar o deixar qualsevol tipus de residus o qualsevol element que pugui ser contaminant.

  4. L’extracció o la recol·lecció de qualsevol tipus de material inert o viu.

  5. Obrir o seguir dreceres, circular i transitar fora dels camins senyalitzats de la Ruta.

  6. La contaminació acústica o fer renou innecessari, així com el funcionament incontrolat d’aparells acústics.

  7. Les pràctiques esportives motoritzades excepte aquelles autoritzades per l’òrgan gestor de la Ruta.

  8. Amollar espècies animals o sembrar o plantar espècies vegetals sense autorització.

  9. Les activitats d’acampada, el bivac i la pernoctació a l’aire lliure, fora dels espais habilitats o autoritzats.

  10. Fumar a llocs en risc d’incendis i, en qualsevol cas, es prohibeix tirar llosques.

  11. La recollida de qualsevol fruit o producte agrícola o ramader sense autorització així com d’altres, com espàrrecs, bolets, caragols, etc.

  12. Transitar per la Ruta sense visibilitat per falta de llum solar o per boira, sense autorització.

Article 23. Usos i activitats que requereixen autorització escrita prèvia

Requeriran sol·licitar autorització prèvia a l’òrgan gestor de la Ruta els següents usos i activitats:

  1. Dur a terme actes de caràcter multitudinari o de caràcter competitiu o de participació de més de 60 persones, així com les marxes ciclistes de més de 20 persones i a cavall de més de 15 persones.

  2. La filmació i la fotografia professional amb finalitats comercials.

  3. L’actuació com a guia interpretador, guia turístic o de muntanya en qualsevol tram del recorregut de la Ruta de Pedra en Sec.

  4. Els projectes o iniciatives d’investigació científica o d’arqueologia.

  5. Els projectes d’obres que afectin al traçat de la Ruta, sense perjudici de les autoritzacions sectorials pertinents que li siguin d’aplicació.

  6. Transitar per la Ruta sense visibilitat per falta de llum solar o per boira, sense autorització.

 

Capítol VII.
Règim d’infraccions i sancions

Article 24. Vigilància, infraccions i sancions

  1. Correspon al Consell de Mallorca la vigilància de tota la Ruta i vetllar pel compliment d’aquest Pla Especial, sense perjudici de sol·licitar la col·laboració de les forces i cossos de seguretat de l’estat i de la resta d’administracions de la CAIB.

  2. El Consell de Mallorca hi destinarà el personal adient per tal de garantir el compliment d’aquest Pla Especial.

  3. El règim d’infraccions i sancions aplicats a la Ruta de Pedra en Sec serà el que estableixi en cada moment, la legislació sectorial que sigui aplicable en cada cas.

 

Capítol VIII.
Execució i gestió del Pla Especial

Article 25. Òrgan gestor de la Ruta de Pedra en Sec

  1. Correspon al Consell de Mallorca el desenvolupament, l’execució i la gestió de la Ruta de Pedra en Sec, d'acord amb aquest Pla Especial.

  2. El Consell de Mallorca podrà delegar part o totes les competències de gestió del Pla Especial, a favor d’un òrgan de gestió o establir convenis de col·laboració tan com a persones físiques com a jurídiques, públiques o privades, ajustant-se a les previsions legals en matèria de règim local.

  3. El Consell de Mallorca, directament o a través de l'òrgan gestor que nomeni, ha de designar un grup format per tècnics competents en la matèria i en nombre necessari per coordinar les tasques periòdiques o esporàdiques establertes en el Pla Especial, fer el seguiment i el control de la Ruta de la Pedra en Sec, i determinar les mesures adients que cal que els òrgan competents formulin i aprovin.

  4. El Consell de Mallorca crearà un Consell Assessor format per representants de les diferents administracions i dels col·lectius d’usuaris, dels propietaris i altres titulars de drets, representats en entitats o associacions, la funció del qual serà vetllar pel compliment de les determinacions d’aquest Pla Especial. Aquest Consell Assessor es reunirà periòdicament amb l’objectiu de millorar i adaptar la Ruta a les necessitats dels usuaris i a les propietats públiques o privades afectades. La composició i funcionament d’aquesta Comissió s’establirà reglamentàriament una vegada aprovat el Pla.

Article 26. Execució i gestió

El Consell de Mallorca executarà el Pla Especial mitjançant:

El Programa d’actuacions, que comprèn la definició del marc general d’actuacions i intervencions a la Ruta de la Pedra en Sec, i les zones d’influència, amb la quantificació econòmica d’aquestes actuacions.

Els projectes tècnics de les actuacions, instruments executius i de desenvolupament de les propostes d’actuació i intervenció, continguts en el Programa d’actuacions d’aquest Pla Especial.

El Consell de Mallorca, en la seva qualitat d’entitat gestora del Pla Especial de la Ruta de Pedra en Sec, serà responsable del manteniment, la reparació, la conservació i la vigilància de tota la Ruta de Pedra en Sec, aquestes responsabilitats passaran a formar part del programa d’actuacions i el seu finançament anirà íntegrament a càrrec del Consell de Mallorca, sense perjudici de les competències que puguin tenir altres administracions públiques competents o mitjançant el previst a l’article 28 del present Pla Especial

El Programa de gestió de la Ruta de la Pedra en Sec, que comprèn els documents que estableixen els mecanismes de gestió necessaris, d'acord amb l'Estudi Econòmic i Financer (apartat IV del document 1), per desenvolupar allò que determina el Pla Especial i del Programa d’Actuacions de la Ruta de Pedra en Sec.

Article 27. Finançament

Per dur a terme el finançament de les actuacions previstes en el present Pla Especial, el Consell de Mallorca pot disposar de:

  • Finançament propi dels pressuposts generals anuals de despeses.

  • Subvencions concedides per organismes públics autonòmics, estatals i europeus.

  • Convenis de col·laboració amb Administracions Públiques o entitats públiques o privades.

  • Ingressos per concessions, taxes, venda de productes i serveis.

Article 28. Revisió o modificació del Pla Especial

El Pla Especial es revisarà en els supòsits establerts en el Reglament de Planejament vigent o quan una norma de rang superior així ho determini.

El Pla Especial pot ser modificat quan es justifiqui per raó d’interès general, ajustant-se als mateixos tràmits que s’han seguit per a la seva tramitació i aprovació definitiva.

Totes les revisions i/o modificacions del Pla es tramitaran d’acord amb el que disposa la normativa vigent en matèria de Plans Especials.

Disposicions addicionals

Primera. El Consell de Mallorca ha de desenvolupar les actuacions previstes en el present Pla mitjançant el desplegament normatiu adient, d’acord amb la legislació vigent en matèria de règim local i el seu Reglament d’organització.

Segona. Formen part de la Ruta tots aquells trams que discorren per finques titularitat del Consell de Mallorca, així com de la resta de trams que discorren per finques públiques o privades sempre que s’hagi signat amb els propietaris els corresponents convenis de col·laboració, o d’altre instrument jurídic adient, bé amb anterioritat de l’aprovació d’aquest Pla Especial, bé durant la seva tramitació, bé després de la seva aprovació definitiva, sempre que els esmentats convenis i/o d’altres instruments jurídics adients s’ajustin a la normativa d’aquest pla Especial.

En el cas de que no es pugui signar el corresponent conveni de col·laboració, el Consell de Mallorca podrà establir una variant alternativa provisional mentre no sigui possible l’obertura del tram previst a aquest Pla Especial, sense que això suposi una modificació del mateix.

Tercera. En el cas d’existir conflicte jurídic o interpretatiu amb la regulació o aplicació de la normativa del Pla Especial, aquesta normativa s’haurà d’ajustar a qualsevol de les normatives de rang superior vigent, i pel fet d’estar ubicada dins el paratge de la Serra de Tramuntana, també s’haurà d’ajustar al Pla d’ordenació de recursos Naturals de la Serra de Tramuntana vigent.

Disposició final

Aquesta normativa entrarà en vigor a l’endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i mantindrà la seva vigència fins a l’aprovació d’una nova revisió.