Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SENCELLES

Núm. 10286
Aprovació definitiva del reglament de Participació Ciutadana de l'Ajuntament de Sencelles

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Transcorregut el termini d'exposició pública relatiu a l'aprovació provisional per part d'aquest Ajuntament en sessió celebrada el 19.03.2015, de:

REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA DE L’AJUNTAMENT DE SENCELLES

sense que s'hagi presentat cap reclamació ni suggeriment sobre la mateixa, l'acord inicial s'ha transformat en definitiu, en virtut del disposat en l'art. 102 d) de la Llei 20/2006 i 169.5 del RDL 2/2004, de 5 de març.

Es publica seguidament el seu text íntegre:

REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA DE L'AJUNTAMENT DE SENCELLES

I Disposicions generals

Article 1. Objecte

Article 2. Objectius

Article 3. Àmbit d’aplicació

II Drets de la ciutadania

Article 4. Dret general d’informació

Article 5. Accés a arxius i registres

Article 6. Informació sobre els procediments en curs

Article 7. Publicitat de les sessions del Ple de l’Ajuntament

Article 8. Difusió personalitzada

Article 9. Informació municipal

Article 10. Dret de les entitats a ser declarades part afectada

Article 11. Informació a les entitats

Article 12. Dret de petició

Article 13. Forma d’exercitar aquest dret

Article 14. Participació dels veïns i de les entitats ciutadanes

Article 15. Participació al Ple de l’Ajuntament

Article 16. Iniciativa popular

Article 17. Iniciativa ciutadana per promoure activitats d’interès públic

Article 18. Tramitació de les iniciatives ciutadanes

Article 19. Proposta ciutadana

Article 20. Propostes de les entitats ciutadanes

III Processos participatius

Article 21. Els processos de participació

IV Del dret a la consulta popular

Article 22. La Consulta popular

Article 23. Termes de la consulta popular

Article 24. Acord decisori sobre la consulta popular

Article 25. Altres consultes

V Del dret d’audiència pública

Article 26. Audiència pública

Article 27. Audiència pública de pressuposts i ordenances fiscals.

VI Òrgans de participació

Article 28. Els òrgans de participació i la seva denominació

Article 29. Atribucions i dependència orgànica

Article 30. Funcions

Article 31. El Consell Social del municipi

Article 32. Finalitat i composició

VII Formes, mecanismes i mesures de promoció i desenvolupament de la participació ciutadana

Article 33. Bones pràctiques

Article 34. Mediació comunitària

DISPOSICIONS FINALS

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L'organització ciutadana en un règim democràtic ve determinada fonamentalment per la voluntat dels veïns expressada a les urnes. Amb el seu vot, cada ciutadà tria lliurement el model de societat en la qual desitja viure i els gestors que ho facin realitat. No obstant això, aquesta voluntat sobirana pot esdevenir un acte purament mecànic, si es limita a la mera participació electoral. Per això, l'Ajuntament de Sencelles, conscient de la necessitat i la importància de la participació constant dels veïns en la gestió municipal, i sense detriment de la legítima autoritat i representativitat per ells conferida, pretén, mitjançant el present reglament, facilitar i dinamitzar totes aquelles accions ciutadanes tendents a la consecució d'un desenvolupament social més just i solidari.

El reglament de participació ciutadana es constitueix, per tant, en un conjunt de normes reguladores de les diferents vies d'Informació i Participació dels veïns en els assumptes municipals, organitzats en associacions de veïnats, o qualsevol altre òrgan, de conformitat amb la legislació de règim local i els drets recollits en la nostra Carta Magna.

I Disposicions generals

Article 1. Objecte

El present Reglament, de caràcter orgànic, té per objecte el foment de la participació ciutadana en la vida local, d’acord amb les formes, els mitjans i els procediments que s’estableixin a l’empar de les competències i les potestats d’autoorganització reconegudes a l’Ajuntament per la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local (d’ara endavant, LRBRL) i la seva normativa complementària.

Els dubtes que es puguin plantejar en l’aplicació de les prescripcions d’aquest Reglament s’han d’interpretar de manera que prevalgui la solució que asseguri la màxima participació, publicitat i informació de les actuacions polítiques i administratives.

Article 2. Objectius

Constitueix objectiu essencial del present Reglament el desenvolupament efectiu de la participació ciutadana, d’acord amb el que preveuen els articles 9.2 i 23.1 de la Constitució espanyola, i en particular:

a. Facilitar la més àmplia informació possible sobre les activitats, les obres i els serveis municipals.

b. Fomentar i promoure la participació dels veïns i les entitats ciutadanes de Sencelles en la gestió municipal, sense detriment de les facultats de decisió i govern que corresponen als òrgans representatius municipals.

c. Fer efectius els drets dels veïns recollits als articles 18, 69, 70, 70 bis, 71, 72 i 132 de la LRBRL, amb les modificacions introduïdes per la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per a la modernització del govern local, els reconeguts als articles 226 a 236 del Reglament d'Organització Funcionament i Regim Jurídic de les Entitats Locals, vigents en tot el que no s’oposi a la Llei, i els que es puguin recollir en la normativa que es desenvolupi.

d. Potenciar la vida associativa en el terme municipal de Sencelles i als diversos sectors socials. Per aconseguir que les associacions ciutadanes puguin desenvolupar les seves activitats amb plenes garanties, l’Ajuntament ha de col·laborar en els programes de formació i capacitació en la gestió, en la dinamització i en el impuls del moviment associatiu, en l’assessorament a diferents nivells de participació i gestió, inclosa la gestió compartida de les instal·lacions i els serveis municipals, així com aportant els recursos necessaris per promoure la realització de les seves activitats.

e. Apropar la gestió municipal als veïns millorant l’eficàcia i la transparència, facilitant dins les possibilitats de l’Ajuntament l’aplicació de les noves tecnologies de la informació i la comunicació de forma interactiva, per facilitar la participació i la comunicació amb els veïns, agilitzant els tràmits administratius.

f. Garantir la solidaritat i l’equilibri entre els diferents llogarets del terme municipal.

Article 3. Àmbit d’aplicació

1.- L’àmbit d’aplicació inclou, en els termes establerts en cada cas, els veïns i les entitats ciutadanes del terme municipal de Sencelles amb domicili social i àmbit territorial a Sencelles, i que estiguin degudament acreditades i inscrites al Registre d’Associacions de Sencelles..

2.- S’adquireix la condició de veí o veïna mitjançant la inscripció al Padró municipal d’habitants.

3.-Es consideren entitats ciutadanes les associacions constituïdes per a la defensa dels interessos generals o sectorials dels veïns que, estant prèviament inscrites al Registre general d’associacions de la comunitat autònoma de les Illes Balears, també estan inscrites al registre d’Associacions de Sencelles.

II Drets de la ciutadania

Article 4. Dret general d’informació

L’Ajuntament de Sencelles ha de garantir a la ciutadania del municipi el seu dret a la informació sobre la gestió de les competències i els serveis municipals, sempre d’acord amb les disposicions legals vigents, la present normativa i a tenor del previst a l’article 105, paràgraf b, de la Constitució.

L’exercici d’aquest dret es pot realitzar a través de qualsevol dels mitjans d’informació general que l’Ajuntament estableixi, inclosos els mitjans propis de les noves tecnologies al servei de la comunicació i de la informació.

Així mateix, els ciutadans poden sol·licitar per escrit l’exercici d’aquest dret, de manera que es pugui acreditar l’autenticitat de la sol·licitud,  La persona que la presenta s’ha d’identificar i delimitar de forma clara i precisa les dades i les informacions que es volen consultar o obtenir. Les peticions s’han de contestar, en el sentit que en cada cas sigui procedent, en el termini màxim de trenta dies. Les sol·licituds i la resta d’escrits s’han de presentar al Registre  d’aquest Ajuntament.

Article 5. Accés a arxius i registres

Tots els ciutadans tenen dret a obtenir còpies i certificats acreditatius dels acords de l’Ajuntament i els seus antecedents, respecte del quals tenguin consideració de persones interesades,  així com a consultar els arxius i els registres, tot això en els termes que disposi la legislació de desenvolupament de l’article 105 de la Constitució. L’esmentada documentació s’ha de sol·licitar per escrit a través de presentació de sol.licitud al Registre d’Entrades de l’’Ajuntament i se li ha de contestar de forma raonada, aportant la documentació, si no hi ha una resolució motivada en contra, en el termini màxim de trenta dies.

La denegació o la limitació d’aquest dret, en tot quant afecti la seguretat i la defensa de l’Estat, l’esbrinament dels delictes o la intimitat de les persones s’han de verificar mitjançant resolució motivada.

Article 6. Informació sobre els procediments en curs

Els ciutadans tenen dret a conèixer l’estat de tramitació dels procediments en els quals tinguin la condició d’interessats i a obtenir còpies dels documents que contenen, així com a rebre informació i orientació sobre els requisits exigits per a les actuacions que es proposin realitzar. El mateix dret a obtenir informació i orientació els correspon respecte dels procediments en els quals s’estableix un període d’informació pública, tals com actuacions urbanístiques, ordenances fiscals o d’altres, a fi de poder-hi formular al·legacions. L’òrgan competent ha d’incorporar un informe que resumeixi la participació haguda.

Article 7. Publicitat de les sessions del Ple de l’Ajuntament

Per a la informació dels veïns en general, les convocatòries i l’ordre del dia del Ple de l’Ajuntament s’han de fer públiques als taulers d’edictes de l’Ajuntament i a la web municipal.

Sense perjudici del que disposa la normativa vigent sobre notificació i publicació d’actes i acords, l’Ajuntament de Sencelles ha de donar publicitat resumida dels acords del Ple a través dels taulers d’anuncis i la web municipal.

Article 8. Informació municipal

La ciutadania té dret a ser informada dels resultats de la gestió municipal. Per fer efectiu aquest principi de transparència, l’Ajuntament de Sencelles els ha de publicar el primer semestre de l’any.

Aquesta informació es pot realitzar a través de la web municipal, mitjançant l’edició de publicacions, fullets i bans o d’altres mitjans que es considerin necessaris.

Article 9. Dret de les entitats a ser declarades part afectada

Quan un assumpte afecta específicament a un llogaret, les associacions de veïns  corresponents són considerades, si així ho sol·liciten, part afectada, i quan l’assumpte afecta l’àmbit d’actuació o els objectius de qualsevol entitat municipal de Sencelles, aquesta també pot sol·licitar que se la declari afectada i, en ambdós casos, s’han d’enviar a les persones interessades els documents corresponents de l’assumpte esmentat.

Article 10. Informació a les entitats

Perquè es pugui exercir aquest dret, l’Ajuntament ha de comunicar amb antelació suficient, a través de l’Àrea de Participació Ciutadana, a les entitats respectives les actuacions de caràcter general que els afectin.

Article 11. Dret de petició

Totes les persones, físiques o jurídiques, de forma individual o col·lectiva, poden exercir el dret de petició, en els termes i amb l’abast previst a la normativa de desenvolupament de l’article 29 de la Constitució i la Llei orgànica 4/2001, de 12 novembre, reguladora del dret de petició, sobre qualsevol assumpte o matèria de competència municipal. Com estableix l’article citat, no són objecte d’aquest dret ni es poden admetre peticions, suggeriments, queixes o reclamacions que s’emparin en un títol específic diferent del derivat del dret fonamental.

Article 12. Forma d’exercitar aquest dret

S’exerceix per escrit, a través del canal únic de participació que defineixi l’Ajuntament; es pot utilitzar qualsevol mitjà, fins i tot els de caràcter electrònic que pugui establir l’Ajuntament, en funció al que disposa l’article 4 paràgraf 3r del present Reglament, que permeti acreditar-ne la seva autenticitat, i ha d’incloure la identitat de la persona o persones sol·licitants, amb indicació del número del document nacional d’identitat, passaport o targeta de residència, nacionalitat si en té, el lloc o el mitjà elegit per a la pràctica de notificacions, l’objecte i el destinatari de la petició.

En el cas de peticions col·lectives, a més dels requisits anteriors, l’han de firmar tots els peticionaris i ha de figurar, al costat de la firma, el nom i els llinatges de cada un, i DNI. Els peticionaris poden exigir la confidencialitat de les seves dades.

La presentació dels escrits, l’admissió i la tramitació de les peticions, així com llur resolució, que s’ha de notificar en el termini màxim de tres mesos des de la seva presentació i s’ha d’ajustar al que preveu la normativa reguladora del dret fonamental de petició.

Article 13. Participació dels veïns i de les entitats ciutadanes

1.  Tots els veïns tenen dret a participar, directament o a través de les entitats ciutadanes, en la gestió dels assumptes públics de competència municipal mitjançant la seva participació als diferents òrgans municipals, instàncies o mecanismes de participació, d’acord amb el procediment establert al present Reglament, i a poder aportar suggeriments i propostes.

2. Correspon a l’Ajuntament garantir i impulsar aquest dret a tots els veïns. En aquest sentit s’ha d’impulsar la utilització de metodologies participatives i promoure les tecnologies més rellevants, garantint molt especialment l’existència de canals de participació suficients, oberts i flexibles, amb l’objectiu d’assegurar que tota la ciutadania que desitja participar pugui fer-ho, i garantint-ne l’accés a una interlocució amb el Batle de Sencelles.

Article 14. Participació al Ple de l’Ajuntament

1. Les entitats inscrites en el Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes poden sol·licitar la incorporació d’una proposició a l’ordre del dia del Ple de l’Ajuntament. La proposició ha de ser ratificada per majoria de dos terços del Ple de l’Ajuntament.

2. Així mateix poden sol·licitar expressar la seva opinió davant la corporació sobre alguna qüestió que figuri a l’ordre del dia del Ple, sempre que estigui relacionada amb l’objecte social o àmbit d’actuació de l’entitat.

3. Igualment, qualsevol grup de ciutadans no inferior al 10% dels veïns afectats, del sector que correspongui, si es tracta d’un assumpte localitzat i concret, també poden sol·licitar expressar davant de la Corporació, a través d’una persona representant, la seva opinió sobre alguna qüestió que figuri a l’ordre del dia del Ple.

4. Les sol·licituds d’intervenció han de tenir entrada a la Secretaria General del Ple abans de les nou hores del dia del Ple, i han d’expressar de forma raonada l’interès directe i el motiu pel qual es considera que l’assumpte els afecta.

5. Les intervencions es fan anteriorment a la lectura, al debat i la votació de la proposta inclosa a l’ordre del dia.

Article 15. Iniciativa popular

Els veïns majors de 18 anys poden exercir la iniciativa popular presentant propostes d’acords o actuacions o projectes de reglaments en matèria de la competència municipal.

La iniciativa ha d’anar subscrita, almenys, pel 10% de veïns del municipi, amb les signatures degudament identificades de persones majors d’edat i empadronades al municipi.

La iniciativa ha de ser sotmesa a debat i votació al Ple. En tot cas es requereix l’informe previ de legalitat del secretari o secretària general del Ple de l’Ajuntament.

La iniciativa pot dur incorporada una proposta de consulta popular local que s’ha de tramitar pel procediment i amb els requisits prevists a l’article 71 de la LRBRL.

Article 16. Iniciativa ciutadana per promoure activitats d’interès públic

Mitjançant la iniciativa ciutadana, els veïns del municipi a través de les entitats ciutadanes, poden sol·licitar a l’Ajuntament que dugui a terme determinades activitats d’interès públic i de competència municipal, i per fer-ho han d’aportar mitjans econòmics, béns, drets o treball personal.

L’Ajuntament ha de destinar anualment una partida per sufragar les activitats que es realitzen mitjançant iniciativa ciutadana.

La forma i els procediments per dur a terme aquesta col·laboració s’han d’ajustar a la normativa de règim local d’aplicació.

Article 17. Tramitació de les iniciatives ciutadanes

Qualsevol persona, a través d’una entitat inscrita al Registre d’entitats ciutadanes pot plantejar una iniciativa. Així mateix, s’ha de sotmetre a informació pública durant el termini d’un mes, tret que per raons d’urgència, valorada per l’òrgan competent, sigui aconsellable un termini menor.

L’Ajuntament, a través de l’òrgan competent, ha de resoldre en el termini d’un mes, comptat des de l’endemà de l’acabament del termini d’exposició pública, la seva decisió conforme la proposta efectuada. Aquesta decisió és discrecional i ha d’atendre, principalment, raons d’interès públic i les aportacions que realitzin els ciutadans.

Article 18. Proposta ciutadana

Tots els ciutadans tenen el dret a dirigir-se individualment o col·lectivament a qualsevol autoritat o òrgan municipal per elevar-hi propostes d’actuació, comentaris o suggeriments en matèries de competència municipal o d’interès local. En la comunicació s’hi han d’incloure les dades identificatives suficients perquè l’Administració pugui contestar.

La proposta pot ser cursada per escrit, a través del canal únic de participació que l’Ajuntament estableixi i, conforme el que disposa l’article 4 paràgraf 3r del present Reglament, mitjançant via telemàtica, bústies de suggeriment disposades a les diferents dependències municipals o qualsevol altre, fent-hi constar les dades necessàries per poder contestar a la proposta.

Una vegada considerat el contingut de la proposta, s’ha de contestar en el termini de trenta dies des que existeixi constància de la seva recepció.

Article 19. Propostes de les entitats ciutadanes

Les entitats que representen interessos generals o sectorials del municipi poden, a través de sol·licitud lliurada al Registre de l’Ajuntament, fer peticions i promoure propostes sobre qüestions que afecten tot el municipi o una part d’aquest. L’Ajuntament es compromet a considerar els esmentats precs i propostes i donar-ne compte al Ple municipal.

III Processos participatius

Article 20. Els processos de participació

A. Els processos de participació

Sense perjudici que el Batle pugui convocar audiències públiques amb caràcter extraordinari, per a l’aprovació dels projectes urbanístics de gran envergadura o d’especial transcendència, en els plans temàtics o sectorials que afectin el conjunt de la ciutadania i les disposicions municipals d’especial rellevància ciutadana i sobretot en els plans d’actuació municipal, s’han d’impulsar de manera preceptiva processos de participació, que s’han de recollir a les “memòries participatives”.  

B. Les fases dels processos de participació.

1.Fase d’informació i comunicació: s’informa el conjunt de la ciutadania afectada i se li comunica, a través dels mecanismes que es considerin més adequats, el contingut de la participació.

2. Fase d’aportacions ciutadanes: la ciutadania i les associacions poden formular les aportacions que creguin convenients. L’Ajuntament posa a la seva disposició els canals i els mecanismes participatius que es creguin més pertinents segons els casos.

3. Fase de devolució: l’Ajuntament dóna resposta a les aportacions ciutadanes a través dels canals i els mecanismes de participació que s’hagin establert. Contra aquest posicionament municipal no es pot recórrer de manera independent de l’acte definitiu en el qual es formalitzi la decisió municipal dictada per l’òrgan competent.

C. Les memòries participatives

De cada cas s'ha de fer una memòria participativa, aquesta memòria ha de ser impulsada i regulada per l’Ajuntament.

Cada memòria participativa ha de recollir els procediments i les actuacions necessàries perquè la ciutadania disposi d’informació àmplia i objectiva del que es pretén realitzar, i han d’acreditar els procediments i les actuacions utilitzats perquè la ciutadania pugui emetre les seves opinions i suggeriments. A aquest efecte, ha de donar compte dels òrgans o mecanismes de participació que s’han inclòs en el procés de participació, així com de les opinions que s’han aportat.

El procés de participació culmina amb una audiència pública que en realitza una síntesi. L’acta de l’audiència i del procés participatiu constitueix la memòria participativa, que s’ha de traslladar al ple de l’Ajuntament  perquè s’incorpori al corresponent expedient administratiu d’aprovació.

D. Els pressuposts participatius

La participació ciutadana és indissociable de tenir un coneixement sistemàtic i objectiu de necessitats, una definició d’objectius i de graus de prioritat i una proposta d’alternatives viables a curt, mig i llarg termini.

La distribució dels recursos disponibles i l’establiment solidari de prioritats suposa, a més, que la solidaritat i la visió de futur siguin valors emergents i tangibles que puguin tenir el seu reflex en una aplicació pràctica a l’hora de participar en la presa de decisions.

En aquest marc, el concepte de Pressuposts Participatius és fonamental en la mesura que els pressuposts municipals són l’expressió administrativa més important dels recursos disponibles per part de l’Ajuntament i dels criteris que han de presidir la seva utilització.

En aquest sentit, el teixit associatiu és un eix fonamental per a canalitzar la participació ciutadana de qualitat basada en una visió global de projecte de municipi.

La participació del moviment associatiu en la elaboració dels pressuposts municipals es concretarà en:

  • La política d’ingressos (imposts, taxes, preus públics, finançament extern, etc.).
  • La política de despeses (pressupost de despeses).
  • La gestió dels pressuposts.
  • La Informació
  • La concertació
  • La concreció política sobre la assignació de determinats recursos, especialment aquells destinats a inversions.

Com a elements afavoridors d’aquesta participació es crearan les condicions idònies a través de:

  • La sensibilització i estimulació dels veïns i veïnes perquè valorin la importància de participar activament.
  • La cohesió del teixit associatiu, estimulant el treball en xarxa en torn a un projecte global de municipi.
  • El reforçament i la formació de dit teixit associatiu i dotar-lo dels instruments necessaris
  • La transparència dels pressuposts i la visualització de les inversions previstes, en la seva expressió per programes territorials.

IV Del dret a la consulta popular

Article 21. La consulta popular

El Batle, amb l’acord previ per majoria absoluta del Ple i de conformitat amb el que disposa l’article 71 de la LRBRL, pot sotmetre a consulta popular els assumptes de la competència pròpia municipal i de carácter local que resultin d’especial rellevància per als interessos dels veïns del municipi, llevat dels relatius a la Hisenda Local.

Article 22. Termes de la consulta popular

La consulta popular, en tot cas, ha de tenir en compte:

  • El dret de tot ciutadà o ciutadana que figura al Cens electoral a ser consultat.
  • El dret que la consulta expressi les possibles solucions alternatives amb la màxima informació escrita i gràfica possible.
  • La institució, l’òrgan de participació o el col·lectiu ciutadà que proposa la consulta.
  • L’objecte i el motiu de la proposta, que sempre ha de ser de competència municipal.

Article 23. Acord decisori sobre la consulta popular

L’acord d’efectuar una consulta popular, que ha d’indicar amb claredat els termes exactes, és competència del Ple de l’Ajuntament per majoria absoluta i correspon el Batle disposar la realització dels tràmits pertinents per dur-la a efecte.

Article 24. Altres consultes

Quan l’interès del veïnat així ho aconselli, l’Ajuntament pot demanar l’opinió dels veïns d’un llogaret o de tot el municipi, a través de consultes concretes, enquestes, sondeigs d’opinió o qualsevol altra forma que serveixi per conèixer l’opinió dels ciutadans. Es podrà utilitzar també a aquest efecte qualsevol mitjà de comunicació interactiva.

V Del dret d’audiència pública

Article 25. Audiència pública

L’audiència pública constitueix un espai de participació per a la presentació pública per part de l’Ajuntament i posterior debat, entre aquest i la ciutadania, sobre qüestions especialment significatives de l’acció municipal. També és un mecanisme perquè la ciutadania formuli propostes. L’audiència pública està normalment vinculada a un procés de participació i pot ser també el punt culminant dels processos d’elaboració de memòries participatives.

L’audiència pública és convocada pel Batle del municipi de Sencelles, per iniciativa pròpia, a proposta del Ple o a petició del  10% de la respectiva població, o a petició del Consell Social del municipi, per a temes de caràcter monogràfic i d’especial transcendència que necessiten una deliberació participativa. També es poden convocar audiències públiques quan, per raons d’urgència, no s’hagi pogut impulsar un procés participatiu. Els sol·licitants de l’audiència han de presentar l’escrit raonat, a través del canal únic de participació que l’Ajuntament estableixi, conforme el que disposa l’article 4 paràgraf 3r del present Reglament, al qual han d’adjuntar una memòria sobre l’assumpte a tractar, així com les firmes recollides i autenticades en la forma establerta.

Un cop rebuda la documentació, el Batle convoca l’audiència pública que s’ha de dur a terme en els trenta dies següents. Entre la convocatòria i la realització hi ha d’haver un termini de quinze dies. La convocatòria s’ha de fer amb la difusió, la publicitat i l’antelació adequats a fi de que totes les persones interessades hi puguin participar. La convocatòria ha de ser accessible a la web municipal.

L’audiència pública és presidida pel Batle o el regidor o regidora en qui delegui. Exerceix les funcions de Secretaria, el secretari o secretària general del Ple o la persona en qui delegui, que ha d’aixecar acta de la sessió.

Les sessions s’organitzen de la següent manera:

a. Intervenció de la ponència del tema que s’ha de tractar.

b. Intervenció i posicionament del grup de govern municipal.

c. Intervenció i posicionament dels grups de l’oposició de menor a major representació.

d. Intervenció de la ciutadania, sense més limitació que l’ús raonable del temps.

e. Rèplica del grup de govern, quan escaigui.

f. Conclusions de la ponència.

Article 26. Audiència pública de pressuposts i ordenances fiscals.

Audiència pública de pressuposts i ordenances fiscals

1. L’audiència pública de pressuposts i ordenances fiscals és convocada pel Batle i té com a finalitat la participació en el debat de l’Ajuntament en aquestes qüestions i la formulació d’al·legacions i proposicions.

2. Per tal de fer més participatiu el procés de discussió, els acords d’aprovació inicial del pressupost i les ordenances s’envien electrònicament a les entitats i a les comissions sectorials d’àrea. A partir d’aquell moment, el text aprovat inicialment ha de ser accessible a través de la web municipal.

3. La ciutadania i les associacions poden formular propostes o suggeriments en un espai d’Internet creat per aquest efecte.

4. Abans de l’aprovació inicial del pressupost i de les ordenances fiscals es convoca l’audiència pública de pressuposts i ordenances fiscals, que és presidida pel Batle, que pot delegar en el regidor o regidora d’Hisenda. El Batle ha de donar compte de les aportacions rebudes i resposta sintètica d’aquestes aportacions.

5. L’acta de l’audiència pública de pressuposts i ordenances fiscals i de tot el procés d’informació és constitutiva de la memòria participativa que s’inclou a l’expedient administratiu d’aprovació dels pressuposts.

6. A l’audiència pública de pressuposts i ordenances fiscals actua, com a secretari o secretària, la persona titular de la Secretaria General del Ple o aquella en qui delegui.

VI Òrgans de participació

Article 28. Els òrgans de participació i la seva denominació

Per facilitar la participació ciutadana l’Ajuntament de Sencelles es pot dotar d'òrgans de participació com a el Consell Social de l'ajuntament, la comissió de festes, la comissió de  cultura o qualsevol altra comissió de caire sectorial. L’Ajuntament ha d’establir els instruments jurídics, econòmics i materials que siguin necessaris per garantir-ne el funcionament efectiu, les relacions adequades entre tots aquests i amb la ciutadania.

Article 29. Atribucions i dependència orgànica

Per al correcte desenvolupament de les seves funcions, els òrgans de participació poden tractar qüestions tals com l’execució del pressupost anual de la matèria que els afecta.

Aquestes comissions dependran orgànicament de les diferents àrees establertes per la comissió de govern municipal, a excepció del Consell Social que dependrà directament del Batlle.

Article 30. Funcions

El Consell Social i les comissions sectorials, que es reuneixen ordinàriament una vegada al semestre, tenen les funcions següents:

  • Assessorar i consultar els diferents òrgans de l’Ajuntament en els temes de la seva competència.
  • Conèixer, si s’escau, el pla d’actuació de l’àrea corresponent, així com fer el seguiment i l’avaluació dels programes de cada un dels sectors d’actuació.
  • Fomentar la protecció i la promoció de la qualitat de vida dels sectors implicats.
  • Promoure l’associacionisme i la col·laboració individual, dins el seu sector d’actuació.
  • Elaborar propostes pròpies del seu àmbit per sotmetre-les, mitjançant els cursos que es determinin, a la regidoria responsable de la seva àrea d’actuació.
  • Promoure la realització d’estudis, informes i actuacions vinculades al sector d’actuació propi.
  • Recollir informació, després de petició raonada, dels temes d’interès.
  • Facilitar la col·laboració activa en els processos de desenvolupament sostenible de l’Agenda 21.
  • Les funcions i les competències que es determinen a la seva normativa específica.

Article 31. El Consell Social del municipi

El Consell Social del municipi es configura com un òrgan consultiu del Batle de Sencelles, la missió fonamental del qual és oferir un espai de pensament estratègic per a la gestió dels assumptes públics del municipi. Aquest òrgan té com a meta fonamental establir la visió d’èxit per al futur de Sencelles i desenvolupar una perspectiva de pensament estratègic, que orienti i serveixi de suport a la gestió dels principals temes i assumptes públics del municipi.

El Consell Social del municipi es constitueix també com un òrgan de participació ampli, plural, en una esfera pública de discussió sobre el municipi i el seu futur.

Article 32. Finalitat i composició

El Consell Social de Sencelles és un òrgan estable de participació ciutadana de caràcter consultiu, impulsat per l’Ajuntament de Sencelles i concretament per la Regidoria competent en matèria de participació ciutadana.

Qui en pot formar part?

·        Entitats socials del poble.

·        Centres de caire social.

·        Empreses d’economia social.

·        Entitats sociopolitiques del poble.

·        Grups representats a l'ajuntament.

·        Persones expertes i/o observadores a títol individual.

Correspon a aquest Consell l’emissió d’informes, estudis i propostes en matèria de desenvolupament econòmic local, planificació estratègica del municipi i grans projectes urbans.

La seva composició, les seves competències i el seu funcionament es regeixen, d’acord amb el que preveu la normativa reguladora del règim local, per la norma de caràcter orgànic que aprova el Ple de l’Ajuntament.

VII Formes, mecanismes i mesures de promoció i desenvolupament de la participació ciutadana

Article 33. Bones pràctiques

La gestió municipal es suporta en el permanent diàleg civil sobre programes concrets per a la consecució del desenvolupament sostenible del municipi i la protecció i la defensa dels drets humans i del diàleg entre cultures, en especial, dels grups menys afavorits, així com actuacions en contra del racisme i la xenofòbia.

L’Ajuntament ha de promoure i participar amb els ciutadans i la societat civil organitzada del municipi a trobades i conferències que defensin aquests principis. L’Ajuntament ha d’adoptar les mesures necessàries per seguir les seves recomanacions i per posar en marxa bones pràctiques locals.

Article 34. Mediació comunitària

A fi de promoure la mediació comunitària creant espais d’intermediació per a la resolució de conflictes, s’ha d’elaborar una normativa específica reguladora d’aquests extrems i facilitar les instàncies i els serveis de mediació que resultin més apropiats. L’acceptació d’aquestes instàncies és voluntària.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. El present Reglament orgànic de participació ciutadana de l’Ajuntament de Sencelles entra en vigor l’endemà de la publicació de l’acord de la seva aprovació definitiva i de la inserció del seu text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears, sempre que hagi transcorregut el termini que assenyala l’article 70.2 de la LRBRL.

Segona. Les normes contingudes en aquest Reglament orgànic no es poden oposar a la legislació vigent i s’han d’adaptar en cas de discordança.

 

Sencelles, 12 de JUNY de 2015

 

EL BATLE EN FUNCIONS,

BARTOMEU MORRO OLIVER