Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
PRESIDÈNCIA, PLE, COMISSIÓ DE GOVERN I CONSELL EXECUTIU
Núm. 10053
Decret pel qual s’autoritza la posada en funcionament de la Seu electrònica del Consell Insular de Mallorca
Versió PDF
La Presidenta en funcions del Consell Insular de Mallorca, dia 2 de juny de 2015, ha resolt:
«POSADA EN FUNCIONAMENT DE LA SEU ELECTRÒNICA DEL CONSELL INSULAR DE MALLORCA
Antecedents
La Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, va crear el concepte de seu electrònica, justificat per la necessitat de definir clarament la seu administrativa electrònica amb la qual s’estableixen relacions i es promou un règim d’identificació, autenticació, contingut mínim, protecció jurídica, accessibilitat, disponibilitat i responsabilitat.
L’article 10.1 de la dita llei defineix la seu electrònica com l’adreça electrònica disponible per als ciutadans a través de xarxes de telecomunicacions la titularitat, la gestió i l’administració de la qual correspon a una administració pública, òrgan o entitat administrativa en l’exercici de les seves competències. D’acord amb l’apartat 3 d’aquest article, cada administració pública ha d’establir les condicions concretes i els instruments per a la creació de les seus electròniques.
En l’Ordenança d’administració electrònica, aprovada pel Ple dia 14 de febrer de 2013 (BOIB núm. 69, de dia 16 de maig), es crea expressament la seu electrònica, disponible per als ciutadans i les ciutadanes en l’adreça electrònica <https://seu.conselldemallorca.net>.
Fonaments
La disposició transitòria segona de l’esmentada Ordenança estableix que «la seu electrònica del Consell Insular de Mallorca entra en funcionament quan s’aproven, mitjançant decret de la Presidència, les disposicions que en despleguen les previsions i es posen en marxa els sistemes i les tecnologies corresponents. La norma de posada en funcionament de la seu electrònica en determina els requisits, el funcionament i el contingut, així com els òrgans responsables de l’administració, la gestió i la coordinació, i resta publicada en la seu electrònica del Consell Insular de Mallorca».
Amb la implantació de la seu electrònica es pretén disposar d’un únic espai que faciliti l’accés als serveis que ofereix i que pugui oferir el Consell Insular de Mallorca, i en el qual l’Administració i les persones interessades es relacionin en el marc de la gestió administrativa amb les garanties necessàries, diferenciant així el concepte de portal de comunicació del de seu electrònica.
Resolució
Per tot el que s’ha exposat, resolc:
Primer. Autoritzar la posada en funcionament de la seu electrònica del Consell Insular de Mallorca amb la finalitat prevista en els articles 11 i següents de l’Ordenança, d’acord amb les concrecions que figuren en el document annex.
Segon. Ordenar la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en la seu electrònica del Consell Insular de Mallorca.
ANNEX
1. Condicions de funcionament
L’àmbit d’aplicació de la seu electrònica del Consell Insular de Mallorca es refereix a l’àrea d’actuació administrativa electrònica del Consell, en concret, a subministrar la informació mínima prevista en la normativa reglamentària, les ordenances, en aquest Decret i següents, i a la realització de tràmits electrònics que s’hi incorporin en virtut del disposat en l’Ordenança d’administració electrònica.
S’exclou la activitat no administrativa del Consell i els tràmits no incorporats al Catàleg de tràmits i procediments accessibles per via electrònica a què es refereix l’article 24 de l’Ordenança.
2. Titularitat i règim de responsabilitat de la Seu electrònica del Consell Insular de Mallorca
A l’efecte del disposat en l’art. 10.2 de la Llei 11/2007 de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, l’establiment d’una seu electrònica comporta la responsabilitat del titular respecte de la integritat, la veracitat i l’actualització de la informació i els serveis als quals pot accedir-se a través seu, i és necessari identificar-ne el titular, així com l’òrgan o òrgans encarregats de la gestió i dels serveis posats a la disposició de la ciutadania, que es defineixen de la manera següent:
2.1. El titular de la seu electrònica és el Consell Insular de Mallorca.
2.2. El responsable de la coordinació i la supervisió dels continguts comuns, dels procediments i dels serveis posats a la disposició de la ciutadania en la Seu electrònica, és el Departament de Presidència a través de l’Oficina Jurídica dels Òrgans Executius, Qualitat i Transparència.
2.3. Els responsables de la gestió dels continguts i dels serveis posats a disposició de la ciutadania en la Seu electrònica són els departaments del Consell Insular de Mallorca competents en la matèria.
2.4. La gestió tecnològica de la seu és competència del Departament de Presidència, que l’exercirà a través del Servei d’Informàtica i Telecomunicacions.
A fi de delimitar la responsabilitat dels continguts i els serveis, la seu utilitza un sistema d’autenticació basat en un certificat de seu electrònica en tot el domini «seu.conselldemallorca.net». En la seu mateixa s’indiquen els mitjans necessaris perquè el ciutadà conegui si la informació i el servei a què accedeix corresponen a la mateixa seu o a un punt d’accés que no té caràcter de seu. En aquest sentit, la seu electrònica del Consell Insular de Mallorca indica, a través de missatges que es visualitzaran en situar-se sobre els enllaços, si accedint-hi s’abandona la seu.
3. Identificació de la seu electrònica
1. Per garantir la identificació del titular de la seu electrònica i unes comunicacions xifrades amb aquesta, el Consell Insular de Mallorca empra el sistema de signatura electrònica basat en certificats de seu electrònica emesos per un proveïdor de serveis de certificació electrònica establerts a Espanya, les característiques del qual estan publicades en la Seu electrònica.
2. Per a l’autenticació dels documents publicats a la seu electrònica en exercici de la seva competència en l’actuació administrativa automatitzada, el Consell Insular de Mallorca utilitzarà els sistemes i els certificats de signatura electrònica que es determini en cada cas quan s’aprovi el projecte corresponent d’acord amb el que estableix l’Ordenança d’administració electrònica, els quals estaran publicats a la Seu electrònica.
3. Per identificar els usuaris que accedeixen a la seu electrònica i per autenticar-ne l’actuació, el Consell Insular de Mallorca utilitzarà els sistemes i els certificats de signatura electrònica que es determini en cada cas quan s’aprovi el projecte corresponent d’acord amb el que determina l’Ordenança d’administració electrònica, els quals estaran publicats en la Seu electrònica.
4. Navegadors i estàndards compatibles amb la seu electrònica del Consell Insular de Mallorca
4.1. El disseny de la Seu electrònica del Consell de Mallorca i les eines amb què s’ha implementat permeten que s’hi pugui accedir amb qualsevol sistema operatiu d’ordinador personal o dispositiu mòbil que disposi d’un navegador web basat en HTML 5 i connexió a Internet.
A la seu mateixa s’indiquen una sèrie d’opcions del navegador web que han d’estar habilitades per a la visualització correcta i el funcionament de la seu electrònica.
4.2. Els arxius publicats en la seu tenen un format de publicació basat en estàndards oberts, així com, de forma complementària, estàndards d’ús generalitzat per la ciutadania.
Igualment els arxius admesos per realitzar les tramitacions han de ser generats també amb aquests mateixos formats. Els formats concrets es determinaran en cada cas quan s’aprovi el projecte corresponent d’acord amb el que determina l’Ordenança d’administració electrònica i estaran publicats en la Seu electrònica.
5. Informació de les interrupcions necessàries per raons tècniques indispensables
Les aturades planificades de la Seu s’ajusten a criteris de mínima lesivitat per a la ciutadania, i es realitzaran en moments temporals de menor consum de serveis, com festius i durant l’horari nocturn.
L’anunci d’aquestes aturades es publica amb una antelació de vint-i-quatre hores en la Seu.
En qualsevol cas, a la Seu electrònica roman publicada tota la informació relativa a les interrupcions del servei que hi hagi pogut haver, i se n’indiquen la data, la durada i els motius.
Quan la indisponibilitat de la seu impliqui la del registre, les conseqüències de la falta de disponibilitat de la seu seran les mateixes que les del registre.
6. Contingut
La seu del Consell Insular de Mallorca desplega els continguts prevists en l’Ordenança i, per això, incorpora els següents:
1. Identificació de l’adreça electrònica de referència de la seu, així com de l’òrgan o dels òrgans titulars i dels responsables de la gestió.
2. Mapa de la seu electrònica o informació equivalent, amb especificació de l’estructura de navegació i les diferents seccions disponibles, així com la relacionada amb la propietat intel·lectual.
3. Informació necessària per a la utilització correcta de la seu i l’accés als serveis d’assessorament electrònic a l’usuari perquè pugui utilitzar adequadament la seu.
4. Sistema de verificació dels certificats de la seu, accessible de forma directa i gratuïta
5. Servei d’informació de les interrupcions necessàries per raons tècniques indispensables.
6. Data i hora oficials de la seu electrònica.
7. Norma relativa a la posada en funcionament de la seu electrònica.
8. Enllaç a la Bústia per formular queixes i suggeriments davant els òrgans que, en cada cas, són competents.
9. Accés als diaris oficials en què es publica informació de l’Administració insular.
10. Relació de dies inhàbils a l’efecte del còmput de terminis.
11. Accés a la informació relativa als procediments de contractació de l’Administració insular, conforme a les previsions que sobre el Perfil de contractant conté la legislació aplicable en matèria de contractació pública.
12. Publicació electrònica d’actes i comunicacions que es pengen en el tauler d’edictes, amb indicació del caràcter complementari o substitutiu de la publicació electrònica.
13. Les dades de localització de les seus i de les diferents oficines de l’Administració insular, com puguin ser l’adreça postal, els números de telèfon i els horaris d’atenció al públic.
14. Informació relativa a:
- L’organització del Consell de Mallorca i els òrgans que en depenen, així com de les seves competències.
- El text actualitzat dels reglaments i de les ordenances.
- El pressupost del Consell de Mallorca i els organismes autònoms que en depenen.
La informació continguda en la Seu es troba disponible en les llengües catalana i castellana.
7. Mitjans per formular suggeriments i queixes
1. Els mitjans disponibles per formular suggeriments i queixes en relació amb el contingut, la gestió i els serveis oferts en la seu que es creen en aquest instrument, són:
- La presentació en persona o per correu postal davant el registre general i les oficines d’atenció al públic, dirigides als òrgans o organismes responsables, d’acord amb el procediment general establert en la legislació de procediment administratiu.
- La presentació telemàtica a través del servei «Suggeriments, queixes i peticions» en la Seu del Consell Insular de Mallorca.
2. No es consideren mitjans per formular suggeriments i queixes els serveis d’assessorament electrònic a l’usuari per a la utilització correcta de la seu, sense perjudici de la seva obligació, quan n’hi hagi, d’atendre els problemes que suscitin els ciutadans.
8. Dades de caràcter personal
Per mitjà de la seu electrònica del Consell Insular de Mallorca no es recullen dades de caràcter personal sense consentiment exprés, o sense que hi hagi una norma que així ho reguli. Les dades aportades s’utilitzen, amb caràcter únic i exclusiu, per a les finalitats previstes en el procediment o l’actuació de què es tracti.
En cap cas aquestes dades són objecte de tractament o de cessió a tercers si no és amb el consentiment exprés i inequívoc de la persona interessada, o en els supòsits prevists en els art. 6.2 i 11.2 de la Llei 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.
En compliment del disposat en la dita Llei orgànica 15/1999 i el Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual es va aprovar el Reglament que la desplega, la persona que cedeix les dades pot, en qualsevol moment, exercitar els drets d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició.
La política de seguretat d’administració electrònica descriu les mesures de seguretat aplicables a la seu electrònica i als serveis accessibles a través seu, d’acord amb el que disposa el Reial decret 3/2010, de 8 de gener, pel qual s’aprova l’esquema nacional de seguretat en l’àmbit de l’administració electrònica.»
Palma, 05 de juny de 2015
Per delegació de la presidenta,
el secretari general
Jeroni M. Mas Rigo
(Decret de dia 4 de setembre de 2012, BOIB núm. 147, de 9 d’octubre de 2012)