Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LABRITJA

Núm. 9832
Aprovació definitiva del Reglament de la Comissió Municipal de Patrimoni i Urbanisme de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Exp. Núm.  458/2015

Havent resultat aprovat definitivament el “Reglament de la Comissió Municipal de Patrimoni i Urbanisme de l’Ajuntament de Sant Joan de Labritja”, aprovat inicialment per l’Ajuntament Ple celebrat el 31 de març, anunci publicat al BOIB núm. 56 de data 18 d’abril de 2015, i després d’haver estat exposat al públic durant el termini reglamentari, sense que s’hagin produït reclamacions sobre el mateix; es transcriu a continuació per al general coneixement.

Sant Joan de Labritja, 1 de juny de 2015

L’ ALCALDE

REGLAMENT DE LA COMISSIÓ MUNICIPAL DE PATRIMONI I URBANISME DE L’AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LABRITJA

CONSIDERACIONS GENERALS

La  Llei del Patrimoni Històric Espanyol (Llei 13/1985, de 25 de juny. B.O.E. Núm. 155, de 29 de juny) establí una nova definició del Patrimoni Històric: tots aquells béns de valor històric, artístic, científic o tècnic que conformen l'aportació d'Espanya a la Cultura Universal. Es feia palesa, així, la necessitat de conservar el Patrimoni Històric i de constituir eines efectives per a l’estímul educatiu, tècnic i financer, amb el convenciment de que el Patrimoni Històric augmenta i es defensa millor quan més se l'estimen les persones que amb ell conviuen, però també quantes més ajudes es disposin per atendre'l, amb les lògiques contraprestacions de cap a la societat.

Queda clar en la llei del 1985 que tots els béns que formen part del Patrimoni Històric han de ser catalogats o declarats d'interès cultural, al mateix temps que els Ajuntaments tenen l’obligació de cooperar en la seva gestió, en la conservació i custòdia del Patrimoni Històric existent en el seu terme municipal.

Per altra banda, la legislació referida a la planificació territorial (PTI) juga un paper important en la protecció del Patrimoni Històric, destacant la responsabilitat envers el del propi municipi. Es preveu que la capacitat reguladora i ordenadora del fenomen urbanístic, que incideix directament sobre el Patrimoni, depèn en quan a la seva formulació i gestió de l'administració municipal, i ha de ser aquesta, per tant, la qui ha de preveure, mitjançant una ordenació anticipada, que no hi hagi un conflicte entre la conservació del  Patrimoni i l'ús o qualificació del sòl. La nova Llei 12/1998, de 21 de desembre, del Patrimoni Històric de les Illes Balears (BOCAIB, 29/12/1998)  recollint tècnica i jurídicament les recomanacions de la Llei 16/1985 del Patrimoni Històric Espanyol fixa en dos categories la protecció del patrimoni històric: els Béns d’Interès Cultural i els béns catalogats i des del punt de vista de les competències administratives la Llei aposta decididament per situar el nucli de les funcions executives en els Consells Insulars, en els quals s’inclouen les Comissions Insulars del Patrimoni Històric, però reserva als municipis nous aspectes d’intervenció exigits per un recte enteniment del principi d’autonomia local. Aquestes competències administratives es concreten, particularment, en el títol II sobre “Règim de protecció dels béns del patrimoni històric”.

Article 1. Constitució

L’Ajuntament de Sant Joan de Labritja constitueix la Comissió municipal de Patrimoni i Urbanisme, integrada en l’Àrea I de gestió, Política Territorial, com a òrgan consultiu que exercirà les funcions d’informe i assessorament amb caràcter preceptiu i no vinculant a l’Ajuntament de Sant Joan de Labritja en matèria de patrimoni i urbanisme.

Article 2. Règim jurídic

En allò no establert al present Reglament serà d’aplicació lo dispost al Capítol II, Títol II de la Llei 30/1992 de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

Article 3. Funcions

3.1. L’objecte de la comissió municipal de patrimoni i urbanisme es l’emissió d’informe i assessorament en relació amb les obres i actuacions que s’executin sobre els bens protegits i altres elements integrants del catàleg municipal de Patrimoni Històric Artístic, així com, en general, sobre els immobles anteriors a 1.956.

Haurà d’examinar puntualment, cas per cas, i decidir la conveniència de les intervencions que es pretenguin.

Així mateix podrà:

a) informar de manera favorable, desfavorable o condicionada, proposar incorporacions o baixes de bens al catàleg, si las circumstàncies objectives, sempre d’ordre patrimonial, així ho requereixen.

b) Emetre pronunciaments sobre solucions i alternatives tècniques que en matèria d’edificació i usos puguin plantejar-se en la protecció del patrimoni històric artístic.

c) Proposar el manteniment d’aquells valors que s’estimin rellevants de la façana dels edificis quan consideri que les solucions presentades no siguin acordes amb l’entorn o ambient urbà, o el distorsionin greument.

d) Recomanar solucions per la millora de les condicions d’estètica urbana o d’habitabilitat que no suposin minva de l’aprofitament urbanístic patrimonializable.

3.2. La Comissió municipal de Patrimoni i Urbanisme tindrà per objecte, a més, l’informe sobre les dubtes que es suscitin en relació amb la interpretació de les normes urbanístiques de les Normes Subsidiàries de Planejament del municipi de Sant Joan de Labritja.

A tal fi, emetran informe tècnic-jurídic sobre els assumptes els quals li siguin plantejats en el que constaran les possibles alternatives d’interpretació i que serà elevat a la corporació municipal per que decideixi quina és la correcta la qual s’incorporarà a partir d’ençà com circular aclaratòria de les Normes Subsidiàries.

Podran proposar la unificació de criteris tècnics de general aplicació i alcans.

Quan les consultes de planejament formulades per qualsevol ciutadà o l’expedició de cèdules urbanístiques suposin l’esclariment d’aspectes contradictoris de les determinacions del planejament, la Comissió emetrà informe tècnic jurídic que serà sotmès a l’òrgan municipal competent, que resoldrà la qüestió interpretativa mitjançant un dictamen.

Article 4. Composició

La composició de la Comissió municipal de Patrimoni i Urbanisme serà la següent:

President: l’Alcalde President

Vicepresident: El regidor delegat d’urbanisme

Vocals: Els vocals seran tècnics amb la qualificació tècnica adequada i seran designats pel sr. Alcalde atenent als següents criteris:

- Al menys un tècnic amb titulació d’arquitecte superior

- El Tècnic de l’Ajuntament

- Al menys un tècnic amb titulació de llicenciatura en història o història de l’art.

- Al menys un tècnic amb titulació de llicenciat en dret

Membres convidats:

Igualment el President, atenent els assumptes a tractar a cada sessió de la comissió, podrà convidar a assistir-hi a persones que, sense tenir relació ni dependència municipal, tinguin una reconeguda qualificació els quals tindran dret de veu però sense vot.

Secretari

Actuarà como a Secretari de la Comissió municipal de Patrimoni i Urbanisme el Secretari Interventor de l’Ajuntament.

Article 5. Obligacions dels membres

5.1. Tots els membres de la Comissió tindran designat un suplent. En cas d’absència o malaltia i, en general, per qualssevol causa justificada, els membres titulars de la Comissió seran substituïts, en el seu cas, pels suplents designats.

5.2. Correspon al Vicepresident les funcions de substitució i col·laboració a l’exercici de les funcions del President.

5.3. Tots els membres de la Comissió hauran de guardar el sigil necessari sobre les deliberacions que tinguin lloc a la mateixa.

Article 6. Règim de sessions

6.1 Les sessions de la Comissió municipal de Patrimoni i Urbanisme es celebraran a la seu de l’Ajuntament.

6.2. El President, Vicepresident i Vocals assistiran a las sessions de la Comissió amb veu i vot. Els membres convidats i la Secretària assistiran a les sessions amb veu però sense vot.

6.3. A les sessions es promourà la presa de decisions per consens. Si aquest no es pogués donar, les decisions s’adoptaran per majoria simple.

El President dirimirà amb vot de qualitat els empats en les votacions.

6.4. La Comissió funcionarà en regim de sessions ordinàries i extraordinàries. Les ordinàries tindran una periodicitat trimestral. Les extraordinàries seran convocades expressament amb tal caràcter pel President quan ho estimi adient por raons d’urgència, per la transcendència dels assumptes a tractar o por la seva excessiva acumulació.

6.5. La convocatòria ordinària s’efectuarà amb dos dies d’antelació a la sessió pel Secretari per ordre del President així com la citació dels membres de la Comissió, fitxant clarament el dia i l’hora de cada sessió. La convocatòria anirà acompanyada de l’ordre del dia assenyalat pel President tenint en compte, en el seu cas, les peticions dels altres membres de la Comissió formulades amb la suficient antelació.

6.6. Quan els vocals vulguin sotmetre a l’estudi de la Comissió assumptes que no hagin estat inclosos a l’ordre del dia, el President, amb la ratificació de la majoria dels membres presents de la Comissió, podrà incloure’ls a l’ordre del dia sempre que concorrin raons d’urgència o especial interès.

6.7. Es podran retirar assumptes inclosos a l’ordre del dia si es considera necessària una visita d’inspecció per part dels components de la Comissió.

6.7. La sessió es considerarà vàlidament constituïda amb la presència del President i el Secretari, o de qui els substitueixi, i de la meitat al menys dels vocals amb veu i vot.

Article 7. Actes

7.1. De cada sessió s’aixecarà acta pel Secretari de la Comissió en la qual es relacionaran els assumptes tractats segons l’ordre del dia i, succintament, el caràcter del pronunciament recaigut en cada assumpte. L’acta recollirà, igualment, de forma expressa, el compliment dels requisits legals per la vàlida constitució i adopció dels acords.

7.2 Acompanyaran a l’acta, com annex, els informes de la Comissió sobre cadascun dels assumptes tractats a l’ordre del dia, en els quals es motivarà raonadament el sentit de cada proposta.

7.3. Tant l’acta como els informes seran signats pel President i el Secretari  de la Comissió.

Disposició final única

El present Reglament, el qual ha estat aprovat pel Ple de l’Ajuntament en sessió celebrada el dia 31 de març de 2015, entrarà en vigor el mateix dia que es publiqui íntegrament al Butlletí Oficial de les Illes Balears, i hagin transcorregut els terminis establerts en l’article 70 en relació amb l’art. 65.2 de la Llei 7/85, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local.