Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE FELANITX

Núm. 9795
Bases de la convocatòria de subvencions per a la realització d'obres de conservació, restauració, consolidació i rehabilitació d'immobles ubicats en el centre històric i en l'àmbit del BIC del Convent de Sant Agustí de Felanitx. 2015

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Primera. Finalitat

L'Ajuntament de Felanitx vol estimular i fomentar la realització d'obres de conservació, restauració, consolidació i rehabilitació d'immobles ubicats en el centre històric i en l'àmbit de l'entorn de protecció del BIC del Convent de Sant Agustí de Felanitx com a mesura per aturar o, si més no, pal·liar l'actual dinàmica d'abandonament i progressiu estat de deteriorament de les cases i edificis d'aquests dos llocs emblemàtics de Felanitx, fet que comporta un empitjorament de les condicions de salubritat i decòrum dels edificis, i també una progressiva degradació de la zona, que té repercussió en l'activitat comercial, en la qualitat de vida dels residents i en la imatge turística que ofereix la ciutat.

Segona. Objecte

Es poden acollir a aquesta convocatòria de subvencions les sol·licituds per realitzar obres de conservació, restauració, consolidació i rehabilitació d'immobles ubicats en l'àmbit del conjunt i entorn de protecció del centre històric de Felanitx o en l'àmbit del BIC i l'entorn de protecció del Convent de Sant Agustí de Felanitx, d'acord amb els plànols inclosos a l'Annex 5. El primer d'aquests conjunts queda delimitat pels carrers Sitjar, Plaça, Aigo, Horts, Nuno Sanç, Abeurador, Plaça d'Espanya, Bennàssar, Son Morei, Soler, Guillem Sagrera, Verònica, Campet, Caritat i Major. L’annex 4. El conjunt del Convent queda delimitat pels carrers de Sant Agustí, Alonso Rodríguez, Rector Planas i Plaça del Convent.

En queden inclosos els immobles amb façana en el perímetre exterior dels àmbits descrits i que se circumscriu a dits carrers, excepte els immobles del Carrer Rector Planas no inclosos dins l'entorn del BIC del Convent.

Es consideren obres de conservació les destinades al manteniment de totes les condicions estructurals i elements del bé immoble en perfecte estat de salubritat i ornament exterior i interior, i també tots aquells elements i instal·lacions que es considerin en mal estat (coberta, baixants, instal·lacions sanitàries, etc.), obres que serveixin per millorar la protecció de l'edifici front a elements externs (impermeabilització de cobertes, etc.), així com les estrictes obres de manteniment (reparacions d'enrajolat, referit o pintures, etc.).

Es consideren obres de restauració aquelles la finalitat de les quals és la de tornar al bé o una part d'ell les seves característiques originals, científicament conegudes, tant de les seves estructures com dels seus elements, acabat i decoracions, de manera que el procés sigui reconeixible, sense que s'admetin en el procés noves aportacions de nou disseny. Comporta la utilització, en la mesura que sigui possible, dels sistemes constructius i materials originals.

Es consideren obres de consolidació les que tenen per objecte la recuperació d'elements de les estructures resistents, o el seu reforç o reparació amb eventual substitució parcial d'aquestes, per assegurar l'estabilitat del bé i de les seves parts resistents.

Es consideren obres de rehabilitació les que tenen per objecte la millora de les condicions d'habitabilitat, mantenint en tot cas les característiques estructurals del bé (estructura portant) i els aspectes fonamentals de la seva tipologia.

Tercera. Condicions

L'obtenció de la subvenció quedarà sotmesa al compliment de les següents condicions:

a) les obres objecte de subvenció hauran de complir les condicions que eventualment imposi l'Administració competent en matèria de patrimoni, i comptar amb la corresponent llicència municipal. En el cas que les obres estiguin sotmeses al règim de comunicació prèvia, se seguirà el procediment establert a l’art.141 de la Llei 2/2014 de 25 de març d’ordenació i ús del sòl (LOUS)

b) les obres a realitzar en l'àmbit del Centre Històric de la Plaça de Santa Margalida hauran de complir les condicions d'estètica i els criteris establerts en el Pla Especial de Protecció del Conjunt Històric de Felanitx, actualment en tramitació.

c) les obres a realitzar en l'àmbit del BIC del Convent de Sant Agustí hauran de complir les normes d'estètica i composició establertes en la Norma 9 del Catàleg de Protecció del Patrimoni Històric de Felanitx, actualment en tramitació

d) una vegada finalitzades les obres, l'immoble ha de reunir les condicions d'habitabilitat exigibles segons la normativa aplicable

e) en el termini de sis mesos des de l'acabament de les obres s'ha d'acreditar la circumstància que l'immoble es troba habitat de forma permanent, condició que s'haurà de mantenir durant els cinc anys següents a la concessió de la subvenció.

El compliment de les condicions dels apartats a) b) c) i d) s'haurà d'acreditar abans del pagament de la subvenció. La condició de l'apartat e) s'haurà d'acreditar en el termini indicat, i serà comprovat a posteriori per l'Ajuntament durant l'esmentat termini de cinc anys. El seu eventual incompliment serà causa d'inici de l'expedient de reintegrament de la subvenció.

Totes les actuacions i obres hauran de garantir la seva coherència tècnica i constructiva amb l'estat de conservació de l'edifici així com la seva efectiva contribució a la millora de les condicions d'ús, seguretat o estètica exterior de l'edifici i l'adequació o supressió de parts o elements impropis de les façanes.

Quarta. Beneficiaris

La sol·licitud de la subvenció la realitzarà la propietat de l'immoble, tant si es tracta d'una o més persones físiques, d'una societat mercantil, com d'una comunitat de propietaris. En aquest darrer supòsit caldrà, per tant, que la comunitat estigui legalment constituïda. Les subvencions s'atorgaran a la propietat en el seu conjunt, mai a títol individual.

No obstant això, no en poden ser beneficiaris:

- Qui incorri en alguna de les prohibicions establertes en l’article 13 de la LGS.

- Qui, en el moment que l’òrgan instructor de la convocatòria hagi de fer la proposta de resolució definitiva, no estigui al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat i amb les obligacions de l'Ajuntament de Felanitx.

Cinquena. Quantia

L'import de la subvenció serà del 20% del pressupost d'execució material, fins a un import màxim de 15.000 € per immoble.

En cas que l'import global de les subvencions sol·licitades excedeixi la dotació pressupostària contemplada en la base setena, la comissió qualificadora elaborarà una proposta de resolució per tal d'acomodar la quantia global a la consignació pressupostària disponible, d'acord amb els següents criteris:

Seran objecte de valoració, per tal de mantenir la subvenció inicialment prevista:

a) l'antiguitat de l'edificació

b) la recuperació de l'ús original de l'immoble;

c) la recuperació d'elements de l'arquitectura tradicional, i la utilització de materials similars als originals, com morter de calç o pintura al silicat damunt arrebossat de calç;

d) la intervenció en immobles que es trobin en un palès estat de degradació, evident i notori des de la via pública;

e) la intervenció en immobles amb façana a més d'un carrer;

f) la intervenció en immobles que hagin estat inclosos en el Catàleg de Protecció del Patrimoni Històric de Felanitx que ha estat objecte d'aprovació provisional o catalogats individualment dins el Pla Especial de Protecció del Conjunt Històric de Felanitx.

No obstant això, quan el crèdit pressupostari sigui suficient per satisfer-les totes, no cal aplicar els criteris anteriors per establir un ordre de prelació entre les sol·licituds presentades que reuneixin els requisits de la convocatòria.

Sisena. Naturalesa de la subvenció

Les subvencions d’aquesta convocatòria són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Són compatibles amb altres ajudes o subvencions que pugui rebre la persona o entitat beneficiària per al mateix projecte, sempre que el còmput total de les ajudes no superi el pressupost del projecte.

El fet de rebre una subvenció implica l’obligatorietat de dur a terme l'obra i, conseqüentment, la persona beneficiària ha de cercar altres fonts de finançament o bé aportar-hi fons propis.

Setena. Dotació pressupostària

Durant l'exercici pressupostari de 2015 es destina la quantitat de 40.000 € amb càrrec a la partida 1522.780000 per atendre a les subvencions d’aquesta convocatòria.

Vuitena. Despeses subvencionables

1. El pressupost protegible, als efectes del càlcul de la subvenció, està constituït pel pressupost d'execució material de les obres reflectit en el projecte i pel qual s'hagi obtingut llicència.

2. El pressupost subvencionable per a l'execució material de les obres serà, com a màxim, el previst en la llicència municipal.

3. Quan no sigui necessari projecte tècnic, es prendrà com a referència el pressupost o la memòria valorada signats per un tècnic competent.

4. No formen part del pressupost protegible els impostos ni les taxes derivats de la obtenció de la llicència urbanística municipal.

Novena. Publicació de la convocatòria i de la seva resolució

La convocatòria i les bases que la regeixen i la resolució de la convocatòria s'han de publicar en el BOIB i en la pàgina web de l'Ajuntament.

Desena. Procediment. Òrgans d’instrucció, fiscalització i resolució

La tramitació i gestió d’aquesta convocatòria se subjecta als principis enumerats en l’article 8.3 de la LGS: publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat, no discriminació, eficàcia i eficiència.

La Junta de Govern Local és l’òrgan encarregat d’aprovar les bases i la convocatòria i de resoldre-la.

L'òrgan instructor, quan hagi rebut l'informe de la comissió tècnica avaluadora sobre les sol·licituds de subvencions i, hagi comprovat que els sol·licitants compleixen els requisits, dictarà la proposta de resolució definitiva, la qual haurà d'incloure la relació de persones o entitats beneficiàries, amb la descripció de l'edifici objecte de les obres, el seu pressupost, la puntuació total obtinguda, l'import de la subvenció i els criteris que determinen la quantia proposada, a més de la resta de sol·licituds amb proposta justificada de desestimació, si és el cas.

Posteriorment, la Junta de Govern Local resoldrà la convocatòria, amb la indicació dels extrems continguts en la proposta de resolució definitiva esmentada.

Onzena. Sol·licitud i documentació adjunta

Les sol·licituds i les declaracions que s’exigeixen s’han de formalitzar, preferentment, mitjançant els models que incorporen aquestes bases però, en qualsevol cas, han de contenir les dades necessàries per identificar correctament la persona sol·licitant. S'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

1) Model de sol·licitud de subvenció amb indicació de les dades de la finca i del sol·licitant, inclòs el número de compte corrent als efectes de posteriors liquidacions (annex 1).

2) Fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant o del seu representant legal.

3) Si és el cas, documentació acreditativa de la vigència del càrrec de representant legal en virtut de la qual actua el signant de la sol·licitud.

4) Acord de la comunitat de propietaris de sol·licitar l'ajut i de realitzar els treballs d'acord amb les normes i ordenances municipals i les condicions de la convocatòria, si s'escau.

5) Fotografies de l'edifici (generals de façanes i de detall dels elements a intervenir) en l'estat previ a la intervenció.

6) Plànols o croquis amb indicació de les problemàtiques de l'estat inicial i dels materials, acabats i colors de la proposta.

7) Memòria descriptiva o projecte tècnic en el que es concretin els treballs que es pretenen realitzar.

8) Pressupost equilibrat i signat per tècnic competent, que inclogui les partides que l’integren (s’entén que el pressupost presentat no du IVA si no s’hi recull res al respecte).

9) Certificació administrativa d'estar al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

10) Declaració responsable de no haver demanat cap altre suport, ajuda o subvenció per dur a terme les obres objecte de la sol·licitud o, si és el cas, la relació dels suports, de les subvencions i de les ajudes sol·licitades o concedides, i de no incórrer en cap de les prohibicions establertes en l’article 13 de la LGS. (annex 2).

La presentació de la sol·licitud implica la plena acceptació i el coneixement de les bases i la convocatòria corresponent.

Dotzena. Termini i llocs de presentació de les sol·licituds

Les sol·licituds de subvencions d’aquesta convocatòria es poden presentar en el termini de 45 dies naturals, comptadors a partir de l’endemà de la seva publicació en el BOIB. Si el darrer dia hàbil caigués en dissabte, el termini s'ajorna fins a l'hàbil següent.

Cal presentar-les en el registre general de l'Ajuntament o també es poden presentar en els llocs establerts en l'apartat 4 de l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (LRJPAC).

Si la sol·licitud s’envia per correu, s’ha de presentar a Correus amb el sobre obert perquè la segellin, a fi d’acreditar que s’ha enviat dins el termini fixat en la convocatòria.

Tretzena. Esmena de deficiències

Donat el cas que la instància o la documentació fossin incorrectes o incompletes, l'òrgan instructor n'ha de requerir la rectificació o els documents que hi manquin. Si en el termini de 10 dies hàbils la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta els documents requerits, l'Ajuntament, després d’haver pres la resolució pertinent, considerarà que desisteix de la seva petició, d'acord amb l'article 71.1 LRJPAC

Catorzena. Import de la subvenció

D’acord amb l’article 32.2 del RLGS, les subvencions atorgades en la convocatòria que regulen aquestes bases tenen la consideració d’import cert. Per tant, en el cas que correspongui a un percentatge del projecte o pressupost, en la resolució d'atorgament s'haurà d'especificar l'import exacte de la subvenció concedida.

Si a l’hora de determinar les subvencions corresponents a les sol·licituds el crèdit pressupostari no fos suficient per concedir-les totes, s'aplicaran els criteris de ponderació previstos a la base cinquena. Si això resultés insuficient, es reduiran proporcionalment les quanties resultants fins que no se superi el muntant global de la consignació pressupostària.

Quinzena. Comissió Qualificadora

La Comissió Qualificadora estarà composta per:

President: Gabriel Tauler Riera, batle

Vocals:

- Sebastià Galmés Verger, interventor

- Margalida Gelabert Carrió, arquitecta municipal

- Jaume J. Bordoy Vaquer, tècnic d'administració general del Departament d'Urbanisme

- Antoni Capó Vadell, administratiu del Departament d'Activitats

En el cas que no sigui possible l'assistència a la sessió de la Comissió Qualificadora, els seus membres podran delegar-la en una altra persona.

Aquesta Comissió examina i avalua les sol·licituds, d’acord amb els criteris establerts en la convocatòria, i n’emet l’informe que serveix de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució definitiva

Setzena. Termini de resolució i notificació

La Junta de Govern Local ha d'adoptar la corresponent resolució en el termini màxim de sis mesos, a comptar des de la publicació de la corresponent convocatòria. Un cop transcorregut aquest termini sense que s'hagi adoptat la resolució, els sol·licitants poden entendre desestimades les seves sol·licituds per silenci administratiu. La resolució ha de ser notificada a tots els beneficiaris de manera individualitzada en el termini màxim de 10 dies des de la data de l'acord.

Dissetena. Acceptació

Perquè la subvenció sigui efectiva, cal que el beneficiari l'accepti, sense reserves, amb les condicions amb les quals s'ha concedit. A aquests efectes, la signatura del justificant de recepció de la comunicació de la subvenció és suficient, sempre i que el beneficiari no al·legui rés en contra en el termini d'un mes. La no acceptació comporta la revocació de la subvenció.

Divuitena. Obligacions del beneficiari

Els beneficiaris de les subvencions objecte de la present convocatòria s'obligaran a complir les següents condicions:

1) Permetre la inspecció municipal de les obres i facilitar les dades i els documents que els siguin sol·licitats.

2) Començar i acabar les obres en els terminis previstos a la llicència urbanística municipal

3) Exhibir en la façana de l'immoble objecte de la intervenció, i mentre durin les obres, el distintiu que proporcionarà l'Ajuntament, acreditatiu de la col·laboració municipal en el seu finançament, que s'ajustarà al model inclòs a l'annex 3.

Dinovena. Pagament anticipat i pagaments a compte

Per tal de facilitar en la major mesura possible l'assoliment de l'objectiu de la convocatòria, es podrà realitzar un pagament anticipat equivalent al 40% de l'import de la subvenció concedida, després de la sol·licitud prèvia del seu beneficiari.

Del 60% restant, i després de la sol·licitud prèvia del seu beneficiari, se'n podrà realitzar dos pagaments a compte, equivalents cadascun al 20% de l'import de la subvenció, que en suposaran el seu pagament fraccionat d'acord amb el ritme d'execució de les obres subvencionades. El pagament fraccionat es realitzarà, com a màxim, del percentatge indicat i per quantia equivalent a la justificació presentada i aprovada per l'òrgan corresponent.

Per efectuar el pagament anticipat i els pagaments a compte s'haurà de sol·licitar expressament, amb expressió de les dades de la finca i del sol·licitant, inclòs el número de compte on s'hagi d'efectuar l'ingrés. Per als pagaments a compte, a més, acreditació de la despesa mitjançant còpia de les factures en correspondència amb el pressupost presentat i justificació del seu pagament.

Vintena. Termini de finalització de les obres

Les obres objecte de subvenció hauran d'estar acabades en el termini improrrogable que acaba dia 30 de novembre de 2016.

Vintiunena. Justificació i abonament de la subvenció

El pagament de l'import que no hagi estat objecte de pagament anticipat o a compte, i que no serà inferior al 20% de l’import concedit, se sol·licitarà en el termini màxim de dos mesos des de l'acabament de les obres objecte de la subvenció.

Juntament amb la sol·licitud caldrà presentar:

a) Declaració expressa que els treballs s'han finalitzat d'acord amb la proposta tècnica presentada en el seu dia (amb els materials, colors i acabats, etc.) i d'acord amb la llicència d'obres municipal.

b) Acreditació de la despesa mitjançant còpia de les factures en correspondència amb el pressupost presentat i justificació del seu pagament.

c) Fotografies de l'edifici en l'estat final de la rehabilitació.

L'acreditació de la despesa i la justificació del pagament s'haurà de presentar pel total de la subvenció concedida, exclosos els imports justificats prèviament amb motiu dels pagaments a compte.

Vintidosena. Revocació de la subvenció

Si la persona o entitat beneficiària incompleix les obligacions contemplades en les bases o en la normativa sectorial de subvencions, o incorre en alguna de les causes de l’article 37 de la LGS, o altera les condicions o aspectes i característiques rellevants del projecte que s’hagin pogut tenir en compte per concedir l’ajuda, els òrgans competents de l'Ajuntament han de revocar la concessió de la subvenció. En conseqüència, l’entitat beneficiària perdrà el dret a cobrar-la o, si ja l’ha cobrada, l’haurà de reintegrar, d’acord amb el que estableixen l’article 40 de la LGS i els articles 91 a 93 del RLGS.

* * *

Felanitx, 28 de maig de 2015

El batle
Gabriel Tauler Riera

  

ANNEX 1
SOL·LICITUD DE SUBVENCIÓ PER REALITZAR OBRES DE CONSERVACIÓ, RESTAURACIÓ, CONSOLIDACIÓ I REHABILITACIÓ D'IMMOBLES UBICATS EN EL NUCLI HISTÒRIC I EN L’ÀMBIT DEL BIC DEL CONVENT DE SANT AGUSTÍ DE FELANITX. 2015

DADES DE LA PERSONA O ENTITAT SOL·LICITANT

Nom i llinatges o raó social:

NIF/CIF:

Domicili (als efectes de notificacions)

Carrer o plaça:

Localitat:

CP:

Telèfon de contacte: Fax:

Correu electrònic:

DADES DEL REPRESENTANT LEGAL/PERSONA AUTORITZADA

Nom i cognoms:

DNI/NIE:

Telèfon:

Correu electrònic:

Represent l’entitat sol·licitant en qualitat de:

Pressupost total del projecte: ____________________________ €

La persona que subscriu, _____________________________________________,amb NIF ____________________, en representació de l'entitat sol·licitant (en el seu cas), DECLAR SOTA LA MEVA RESPONSABILITAT

1) Que accept les bases de la convocatòria de subvencions per realitzar obres de conservació, restauració, consolidació i rehabilitació d'immobles ubicats en el nucli històric de Felanitx 2014.

2) Que n’adjunt la documentació exigida.

QUANTITAT QUE SOL·LICIT _______________________ €

Felanitx, ___ d __________________ de 2015

(Signatura)

Nom i cognoms

SENYOR BATLE DE L'AJUNTAMENT DE FELANITX

 

ANNEX 2
DECLARACIÓ RESPONSABLE

DADES DE LA PERSONA O ENTITAT SOL·LICITANT

Nom i llinatges o raó social:

NIF/CIF:

Domicili (als efectes de notificacions)

Carrer o plaça:

Localitat:

CP:

Telèfon de contacte: Fax:

Correu electrònic:

DADES DEL REPRESENTANT LEGAL/PERSONA AUTORITZADA

Nom i cognoms:

DNI/NIE:

Telèfon:

Correu electrònic:

Represent l’entitat sol·licitant en qualitat de:

DECLAR SOTA LA MEVA RESPONSABILITAT:

a) que no he demanat cap altre suport, ajut o subvenció per a aquest projecte o, si és el cas, la relació dels suports, de les subvencions i de les ajudes sol·licitades o concedides, amb indicació dels imports i de les entitats subvencionadores;

b) que no incorro en cap de les prohibicions establertes en l’article 13 de la llei 38/2003 general de subvencions.

Felanitx, ___ de ___________ de 2015

(Signatura)

Nom i cognoms

SENYOR BATLE DE L'AJUNTAMENT DE FELANITX

Documents adjunts