Secció III. Altres disposicions i actes administratius
MANCOMUNITAT MIGJORN MALLORCA
Núm. 9642
Modificació dels Estatuts de la Mancomunitat Migjorn de Mallorca
Versió PDF
La Junta de Govern d’aquesta Mancomunitat va aprovar provisionalment la modificació dels Estatuts de la Mancomunitat Migjorn de Mallorca, en data de 5 de juny de 2014.
L’aprovació provisional fou exposada al BOIB núm.87 de 26 de juny de 2014 pel termini d’un mes.
Després es va dur a terme la sol·licitud d’Informe al Consell de Mallorca sobre la legalitat de la modificació. Registre de sortida d’aquesta Mancomunitat núm. 37 amb data 2 de juliol de 2014 i d’entrada al Consell de Mallorca també el dia 2 de juliol de 2014.
Resposta del Consell on s’informa que la modificació compleix amb la normativa legal. Registre de sortida del Consell núm. 14991 de dia 10 de juliol de 2014 i registre d’entrada d’aquesta Mancomunitat núm. 8 de dia 18 de juliol de 2014.
Aprovació de la modificació dels Estatuts de la Mancomunitat Migjorn per part del Ple de l’Ajuntament de Campos en data de 25 de setembre de 2014.
Aprovació de la modificació dels Estatuts de la Mancomunitat Migjorn per part del Ple de l’Ajuntament de Ses Salines en data de 15 d’abril de 2015.
El text íntegre dels nous Estatuts d’aquesta Mancomunitat Migjorn de Mallorca queden de la següent manera:
CAPÍTOL I .
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1
Amb la finalitat que s'expressa en el Capítol II es constitueix una Mancomunitat Intermunicipal, integrada pels Ajuntaments de Campos i de Ses Salines.
Article 2
Aquesta Mancomunitat s’anomenarà "MANCOMUNITAT MIGJORN DE MALLORCA". La seva capitalitat residirà en la vila de Campos on radicaran els seus Òrgans de Govern i d'Administració.
Article 3
L'Òrgan de Govern de la Mancomunitat serà la Junta, integrada pels batles dels municipis que la constitueixen i un regidor del municipi que pertanyin cada mil hectàrees o fracció de la zona de regiu declarada d’Interès nacional, pel Reial decret 2399/83 de 28 de juliol, del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, (Publicat en el BOE núm. 217 del 10-09-83).
En conseqüència, la Junta de la Mancomunitat estarà formada per nou membres; segons la següent distribució:
- Els batles dels Ajuntaments de Campos i de Ses Salines.
- 6 Regidors de l'Ajuntament de Campos, en raó a què 5.400 hectàrees de la zona de regiu pertanyen a aquest terme Municipal.
- I, 1 regidor de l'Ajuntament de Ses Salines, en raó que les 600 hectàrees restants de la zona de regiu pertanyen al seu terme municipal.
Els 7 regidors seran designats i remoguts lliurement, mitjançant acords plenaris de les respectives Corporacions Municipals.
Article 4
Els càrrecs de la Mancomunitat tendran una durada de quatre anys, havent de cessar quan es produeixi la renovació dels Ajuntaments. No obstant això, fins que quedi constituïda la nova Junta, continuaran ocupant els seus càrrecs a fi d'atendre els assumptes de la Mancomunitat. S'estableix expressament la possibilitat de reelecció dels membres de la Junta.
Article 5
La renovació de la Junta de la Mancomunitat tendrà lloc durant els quinze dies d'haver-se constituït les respectives corporacions municipals, amb la finalitat de què els batles triats que vulguin participar en la Junta, ho comuniquin al secretari de la Mancomunitat. En el cas que deleguessin les seves funcions ho haurien de comunicar el regidor designat.
Rebudes pel secretari les comunicacions referides, convocarà a tots els vocals per a la constitució de la Junta.
Constituïda la Junta de la Mancomunitat i en la mateixa sessió, es procedirà a l'elecció del president d'acord amb el següent procediment:
a) podran ser candidats els dos batles dels respectius municipis mancomunats o els regidors en qui haguessin delegat les seves funcions.
b) Si algun d'ells obtingués, mitjançant votació secreta la majoria absoluta dels vots dels membres de la Junta resultarà electe.
c) Si cap obtingués la majoria absoluta (cinc vots), serà proclamat president de la Mancomunitat el candidat de més edat.
Article 6
Si es donés la circumstància de què algun dels membres designats pels respectius municipis cessés en el seu càrrec, el Ple de la Corporació haurà de nomenar immediatament el representant que substitueix el que hagi cessat; i en cas que cessés el batle, serà substituït pel nou president de la corporació respectiva o en qui aquest delegui
Article 7
La Mancomunitat tendrà secretari, interventor, dipositari i el personal necessari per a complir de les seves funcions. En tot cas, el secretari-interventor ha de pertànyer als Cossos Nacionals.
La Secretaria i la Intervenció seran ocupades per qualsevol titular d'aquests càrrecs que pertanyin als Cossos Nacionals, la seva elecció l'efectuarà la Junta de la Mancomunitat.
Tots els funcionaris acomodaran la seva actuació a les atribucions, deures i obligacions que els imposa la Llei de Règim Local i els seus respectius reglaments, quan fossin aplicables a la Mancomunitat.
Article 8
Per al compliment de les seus fins la Junta, en representació de la Mancomunitat, tendrà plena capacitat jurídica amb subjecció a les lleis. En conseqüència, podrà adquirir, posseir, reivindicar, permutar, gravar o alienar tota classe de béns, celebrar contractes, establir els serveis als quals tendeix la Mancomunitat, obligar-se, interposar els recursos establerts i exercitar les accions previstes a les lleis.
CAPÍTOL II.
FINALITATS DE LA MANCOMUNITAT
Article 9
La Mancomunitat MIGJORN DE MALLORCA té com a principal objectiu realitzar la gestió conjunta per proveir d'aigua potable les explotacions ramaderes i habitatges rurals, obres declarades d’Interès comú i incloses en el Pla d'Obres i Millores Territorials de la zona de regiu de Campos-Ses Salines 1a fase, aprovat per O.M. del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 13-12-84.
Com a conseqüència, la Mancomunitat haurà de garantir el subministrament d'aigua potable, a partir dels sondatges de la Mancomunitat, als 277 punts de presa proveïts en el projecte número 35.428, de l'Institut Nacional de Reforma i Desenvolupament Agrari.
Amb caràcter subsidiari i una vegada garantida la provisió d'aigua potable en aquestes explotacions ramaderes i habitatges rurals, subministrarà igualment el cabal sobrant als cinc punts de presa previstos en el citat projecte de l’IRYDA, per a proveir els nuclis de Campos, Ses Salines, Colònia de Sant Jordi, Ses Covetes i Sa Ràpita. L'execució de les obres corresponents a la xarxa terciària, a partir dels cinc punts indicats i la seva distribució als habitatges de cadascun dels nuclis serà una competència municipal i exclusiva dels respectius Ajuntaments de Campos i Ses Salines.
Així mateix, atendrà les demandes de provisió d'aigua potable de qualsevol peticionari dels dos termes municipals, previ acord de la Junta de la Mancomunitat, qui determinarà les condicions tècniques, econòmiques i de viabilitat, per a fer efectiva la provisió d'aigua potable que sigui sol·licitada. La Mancomunitat Migjorn de Mallorca podrà exercir, així mateix, competència en matèria de desenvolupament local, responsabilitat social i qualsevol altra que suposi una millora de les condicions de vida en el seu àmbit territorial, sempre dins dels límits competencials establerts pels articles 25 i 26 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les bases de règim local, d’acord amb la redacció donada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de Racionalització i sostenibilitat de l’Administració Local”.
Article 10
Totes les activitats encaminades a la realització i prestació de serveis compresos a l'article anterior, s'executaran per la Mancomunitat i els seus òrgans executius (Junta i Presidència) com entitat supramunicipal, les decisions de la qual obliguen als respectius Ajuntaments i veïnats.
CAPÍTOL III.
DEL PRESIDENT
Article 11
L'Administració dels interessos peculiars de la Mancomunitat estarà a càrrec de la Junta i del seu president, una i altre, amb atribucions pròpies.
Article 12
El president de la Mancomunitat assumeix el caràcter representatiu de la Corporació, amb les atribucions que se assenyalen a l'article 14 d'aquests Estatuts.
Article 13
El president designarà entre els membres de la Junta un vice-president, que el substituirà en els casos d'absència, malaltia o vacant.
Article 14
Són atribucions del President:
1. Convocar, presidir, suspendre i aixecar les sessions, podent decidir els empats amb vot de qualitat.
2. Publicar, executar i fer complir els acords de la Junta, quan no hi hagi causa legal per a la seva suspensió.
3. Dirigir i inspeccionar els serveis i obres de la Mancomunitat, dictar els bans i disposicions convenients.
4.- La incoació d'expedients disciplinaris i la suspensió prèvia de funcionaris designats per la Corporació, el nomenament i la sanció dels empleats sotmesos a la legislació del treball. De tot això s’ha de donar part a la primera reunió de la Junta de la Mancomunitat.
5. Ordenar els pagaments i rendir comptes a l'Administració del Patrimoni de la Mancomunitat i de la gestió dels pressupostos.
6. Formar els projectes de pressupostos ordinaris i d'inversions i organitzar els serveis de Recaptació.
7. Representar judicial i administrativament a la Mancomunitat i als establiments que depenguin d’ella i, en general, en tota classe de negocis jurídics podent conferir mandats per a l'exercici d'aquesta representació; i en cas d'urgència, exercitar accions judicials i administratives, fent-ho saber a la primera sessió de la Mancomunitat.
8. Presidir les subhastes o concursos per a venda, arrendaments, subministraments i tota classe d'adjudicacions de serveis i obres, així com la corresponent adjudicació provisional.
9. Dictar les disposicions particulars que exigeixi el compliment dels diferents serveis.
CAPÍTOL IV.
DE LA JUNTA
Article 15
Correspondrà a la Junta de la Mancomunitat com òrgan deliberant:
1. La disposició o adquisició de béns i drets de la Mancomunitat i la seva transacció.
2. La contractació o concessió de les obres i serveis necessaris per aconseguir les finalitat que persegueix la Mancomunitat.
3. L'aprovació de pressupostos i ordenances, la censura de comptes, el reconeixement de crèdits, les operacions de crèdit, la concessió de quitaments i esperes i qualsevol classe de compromisos econòmics.
4. L'aprovació d'ordenances i reglaments.
5. El nomenament, premi i correcció de funcionaris.
6. L'exercici d'accions judicials i administratives, la defensa dels procediments incoats contra la Mancomunitat i la interposició de recursos.
7. L'aprovació de projectes per a obres i serveis de la seva competència.
Article 16
Per a alienar tota classe béns o drets que pertanyen a la Mancomunitat, l'import del qual ascendeixi a més del 25% del pressupost ordinari de l'exercici corrent, així com, per a gravar o permutar els seus béns, drets o recursos, serà necessari el vot favorable de les dues terceres parts del nombre de fet i en tot cas de la majoria absoluta legal dels membres que mitjançant els estatuts integren la Junta, sense perjudici de la conformitat de la Comunitat Autònoma.
Article 17
La contractació de tota classe d'obres i serveis a càrrec de la Mancomunitat; es regirà per l'establert en la legislació vigent en cada moment en matèria de contractació administrativa. Les competències que la legislació atribueixi al Ple s’entendran atribuïdes a la Junta de Govern, i les competències que la legislació atribueixi als batles s’entendran atribuïdes al president.
CAPÍTOL V.
RÈGIM DE SESSIONS
Article 18
La Junta de la Mancomunitat celebrarà sessió ordinària una vegada cada dos mesos; i, amb caràcter extraordinari, sempre que la convoqui el president, quan així ho determini alguna disposició especial, o ho proposin almenys dos membres de la Junta, mitjançant petició raonada en la qual s'assenyali l'assumpte o assumptes que la motivin. En últim cas el president de la Junta està obligat a convocar la sessió dintre dels quatre dies següents a la petició.
Article 19
Menys els casos d'urgència, no es tractaran altres assumptes que els assenyalats en l'Ordre del dia, que elaborarà el president i es distribuirà amb antelació mínima de dos dies als membres de la Junta. A partir de la convocatòria, els vocals tindran a la seva disposició els expedients i quants antecedents es relacionin amb els assumptes que hi figurin, a fi de què puguin conèixer-los abans de deliberar.
Article 20
La convocatòria per a sessió extraordinària s’haurà de fer almenys amb dos dies d'antelació, ,menys en els casos d'urgència i haurà de ser motivada, expressant els assumptes que s'han de subscriure les deliberacions i els acords, sense que puguin tractar-se altres qüestions.
Article 21
Les sessions de la Mancomunitat seran públiques, menys quan el president disposi el contrari per raons d'ordre públic, prestigi de la Mancomunitat o decor d'algun dels seus membres.
Article 22
1. El Quòrum per a què sigui vàlida la celebració de les sessions serà d'un terç del nombre legal dels seus membres, sense que, en cap cas, pugui ser inferior a tres.
2. No podrà mantenir-se cap sessió sense l'assistència del president i del secretari o de qui legalment els substitueixin.
Article 23
Els membres de la Mancomunitat estan obligats a assistir a totes les sessions, si no hi ha causa justa que ho impedeixi, En cas contrari s’ha de comunicar amb l’antelació necessària al president.
Article 24
Els acords de la Mancomunitat s'adoptaran per majoria de vots dels membres assistents a la sessió, decidint-se els empats amb el vot del president quan repetida la votació en la sessió pròxima o en la mateixa si l'assumpte fos declarat de caràcter urgent, es produís l'empat. S'exceptuen els casos que la legislació vigent exigeix majoria absoluta o especial.
Article 25
Els membres de la Junta podran votar abstenció.
Article 26
De cada sessió el secretari de la Mancomunitat estendrà acta, amb les mateixes formalitats que s'observen en els acords municipals, sense aquests requisits els acords mancaran de valor. D'aquests i dels altres actes certificarà el secretari amb el vist-i-plau del president.
Article 27
Els llibres d'actes, instrument públic solemne, han de dur a totes les seves fulles la rubrica del president i el segell de la Mancomunitat. No seran vàlids els acords que no constin en els expressats llibres, els quals hauran d'estar foliats.
Article 28
Per a l'execució dels acords de la Junta i per a la realització executiva d'altres actes que no necessitin el seu acord; el president es considerarà investit de les mateixes facultats que els batles respecte dels municipis.
CAPÍTOL VI.
RECURSOS ECONÒMICS DE LA MANCOMUNITAT
Article 29
Per realitzar les seves finalitats, la Mancomunitat podrà comptar amb els següents recursos:
a) Ingressos de dret privat, tenint tal consideració:
1. Els fruits, rendes o interessos dels béns i drets de qualsevol classe que tinguin la condicions de propis, d'acord amb la legislació vigent; així mateix els ingressos procedents de l'alienació i gravàmens d'aquests béns i drets.
2. Les donacions, herències, llegats i auxilis de tota classe procedents de particulars, acceptats per la Mancomunitat.
b) Subvencions i altres ingressos de dret públic, acceptats per la Mancomunitat.
c) Taxes per la prestació de serveis o la realització d'activitats de la seva competència.
d) Contribucions especials per l'execució o per l'establiment, ampliació i millora dels serveis que són competència de la Mancomunitat.
e) Els procedents de les operacions de crèdit.
f) Les multes.
Article 30
1. Les aportacions econòmiques de cadascun dels mancomunats, seran distribuïdes entre els Ajuntaments en la mateixa proporció amb la qual es constitueix la Junta de la Mancomunitat; tant pel que es refereix a les aportacions inicials per a l'engegada de la Mancomunitat, com les necessàries per a respondre del caràcter de l’avalador i a l’actiu de garantia davant l'Institut Nacional de Reforma i Desenvolupament Agrari, per a reintegrar-li la part del cost de les obres que no són finançades pel citat Organisme.
2. Les citades aportacions seran satisfetes dintre del termini i en la forma escaient que determini la Junta de la Mancomunitat.
Article 31
A part dels Pressupostos d'Inversions de la Mancomunitat que puguin ser necessaris, cada any se’n confeccionarà un d’ordinari, observant anàlogues normes que les establertes als ajuntaments.
Article 32
El president de la Mancomunitat exercirà les funcions d'ordenar els pagaments i totes les altres que en matèria econòmica corresponguin, si escau, als batles.
Article 33
Mentre la Mancomunitat no compti amb béns per a garantir operacions de crèdit o, els que tengués no fossin suficients, podran dur a efecte operacions amb l'autorització expressa dels ajuntaments mancomunats, els quals s'obligaran a respondre en la part proporcional determinada en l'article 30.
CAPÍTOL VII.
DURACIÓ DE LA MANCOMUNITAT
Article 34
Les finalitats que ha de complir la Mancomunitat són permanents, per tant s'entendrà que la seva durada és INDEFINIDA, i la seva efectivitat comença des de què es publiqui en el Butlletí Oficial el Decret d'aprovació.
Article 35
Per a què un municipi pugui separar-se de la Mancomunitat caldrà que ho acordi el seu Ajuntament Ple, amb el vot favorable de la majoria absoluta legal de membres de la Corporació, segons el previst en l'article 3r 2.a) de la Llei 40/81, de 28 d'Octubre.
La separació tindrà lloc amb efectes de l'1 de gener de l'any següent, havent d'efectuar l'Ajuntament interessat un avís previ amb tres mesos d'antelació.
Article 36
La dissolució de la Mancomunitat tendrà lloc quan tots els municipis així ho acordin amb els requisits assenyalats en l'article anterior.
Article 37
En cas de separació d'un Municipi o dissolució de la Mancomunitat, el o els Ajuntaments queden obligats a abonar els deutes contrets en la mateixa proporció que últimament aportaven al Pressupost de la Mancomunitat.
Els béns si n’hi hagués i no fos possible dividir-los entre tots els Municipis es verificaran i liquidaran seguint la Junta de la Mancomunitat en funció liquidadora, fins a la seva total adjudicació als Municipis interessats; la reversió s'efectuarà en la proporció determinada en l'article 30.
CAPÍTOL VIII.
ESTATUTS
Article 38
Aquests Estatuts, una vegada aprovats per la Comunitat Autònoma segons preveu la Llei, constitueixen les Normes reguladores de les funcions i atribucions de la Mancomunitat i dels seus òrgans rectors. Com dret supletori s'aplicarà la Legislació que regeix el funcionament de les Entitats Municipals.
Article 39
Qualsevol modificació dels presents Estatuts haurà d'acordar-se amb les mateixes formalitats establertes per a la seva aprovació.
DILIGÈNCIA.- Els Estatuts de la Mancomunitat MIGJORN DE MALLORCA consten de trenta-nou articles, distribuïts en vuit capítols.
Campos, 19 de maig de 2015.
El president,
Guillem Ginard Sala