Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
AGÈNCIA TRIBUTÀRIA DE LES ILLES BALEARS
Núm. 9619
Resolució del director de l’Agència Tributària de les Illes Balears mitjançant el qual es publiquen les directrius generals del Pla Anual de Control Tributari de l’any 2015
Versió PDF
L’article 116 de la Llei 58/2003, General Tributaria, de 17 de desembre, estableix que l’administració tributaria ha d’elaborar anualment un Pla de Control Tributari que tendrà caràcter reservat, si bé es poden fer públics els criteris generals que l’informen.
L’Agència Tributària de les Illes Balears, regulada per la Llei 3/2008 de 14 d’abril, constitueix l’Administració Tributària de les Illes Balears, i entre els seus principis d’organització i actuació està el de transparència respecte a la fixació de criteris i objectius en els seus àmbits d’activitat.
En tal sentit, el Consell General de l’ATIB, en sessió extraordinària de 13 de maig de 2015 va acordar aprovar el programa anual d’actuació, que incorpora el Pla de Control Tributari, i que va ser ratificat pel Conseller d’Hisenda i Pressuposts en data 27 de maig de 2015. En la mateixa resolució, el conseller ordenava la publicació de les directrius o criteris que informen el Pla de Control Tributari.
Per tot això, dict la següent
Resolució
Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els criteris generals que informen el Pla de Control Tributari de 2015.
Palma, 28 de maig de 2015
El director de l’Agència Tributària de les Illes Balears
Justo Alberto Roibal Hernández
Pla de control tributari any 2015
L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears en l’article 133 estableix que l’Agència Tributària de les Illes Balears (d’ara endavant, ATIB) constitueix l’Administració tributària de les Illes Balears.
L’ATIB es configura com un ens públic de caràcter estatutari amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d’actuar per organitzar i exercir, en nom i per compte de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les funcions que estableix l’article 2 de la Llei 3/2008.
El Programa Anual de Actuació de l’ATIB és el mitjà emprat per articular les relacions entre l’ATIB i la conselleria competent en matèria d’hisenda. Aquest programa ha d’incloure la definició dels objectius que s’hagin d’aconseguir —tant en l’àmbit tributari com en l’atenció ciutadana—, la previsió dels resultats que s’han d’obtenir a partir de la gestió duta a terme i els instruments de seguiment, control i avaluació als quals ha de sotmetre l’Agència la seva activitat. Al seu torn, l’ATIB ha de trametre anualment al Parlament de les Illes Balears un informe sobre el funcionament, les actuacions desenvolupades i els resultats obtinguts.
La lluita contra les diferents formes del frau fiscal i el servei als ciutadans, especialment les tasques d’assistència als contribuents —amb la finalitat de reduir la pressió fiscal indirecta i facilitar així el compliment voluntari de les obligacions tributàries—, constitueixen dos dels principis generals d’actuació de l’ATIB per complir la missió que estableix l’article 2 de la Llei 3/2008.
L’article 116 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, estableix l’obligació d’elaborar anualment un pla de control tributari de caràcter reservat, sens perjudici que se’n facin públics els criteris generals que l’informen.
En un sentit idèntic, l’article 170 del Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desplegament de les normes comunes dels procediments d’aplicació dels tributs, aprovat pel Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol (d’ara endavant, Reglament general d’aplicació dels tributs), disposa que la planificació és el conjunt de plans i programes definits sobre sectors econòmics, àrees d’activitat, operacions i supòsits de fet, relacions juridicotributàries o altres, conforme als quals els òrgans d’inspecció desenvolupen la seva activitat, de tal manera que cada administració tributària ha d’integrar en el pla de control tributari al qual es refereix l’article 116 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, el pla o els plans d’inspecció, que s’han de basar en els criteris de risc fiscal, oportunitat, aleatorietat o altres que es considerin pertinents.
De la mateixa manera, es determina que els plans d’inspecció, els mitjans informàtics de tractament d’informació i els altres sistemes de selecció dels obligats tributaris que hagin de ser objecte d’actuacions inspectores tenen caràcter reservat, no han de ser objecte de publicitat o de comunicació, ni s’han de posar de manifest als obligats tributaris ni a òrgans aliens a l’aplicació dels tributs.
L’objectiu del Pla de Control Tributari se centra en la lluita contra el frau fiscal, amb fonament en els principis de justícia, generalitat, igualtat i capacitat econòmica que estableix l’article 31 de la Constitució espanyola com a criteris de contribució al sosteniment de les despeses públiques.
L’objectiu principal, per no únic, del Pla de Control Tributari consisteix fonamentalment a determinar i definir les àrees de risc en les quals s’ha d’actuar per prevenir i combatre el frau fiscal. Aquesta definició implica una anàlisi prèvia de les diferents manifestacions del frau, amb la finalitat d’identificar les àrees de risc que requereixen una atenció prioritària i, a continuació, programar les actuacions que s’han desenvolupar per aconseguir aquest objectiu amb la màxima eficàcia i eficiència, optimitzant la gestió dels recursos humans i materials disponibles amb aquesta finalitat.
Aquest Pla de Control continua la línia determinada pels plans d’anys anteriors, i s’han tingut en compte, entre d’altres, les circumstàncies que s’exposen a continuació.
En l’àmbit de la col·laboració amb altres administracions tributàries:
En l’àmbit de la recaptació, es necessari destacar, tal com s’ha fet els darrers anys, que les dificultats econòmiques han determinat un important esforç de l’Administració dirigit a agilitar la resolució de sol·licituds d’ajornament i fraccionament de deutes i, en definitiva, el cobrament dels deutes tributaris. En aquesta mateixa línea d’aconseguir una major efectivitat en la realització del crèdit tributari, ha de situar-se l’adopció de mesures cautelars a més a més de la continuïtat en l’anàlisi individualitzat dels deutes de major quantia que es troben en període executiu.
Finalment, cal remarcar que per aconseguir els objectius descrits abans es continuarà impulsant l’administració electrònica en l’àmbit de l’aplicació dels tributs i de la gestió recaptatòria, la qual cosa permet, facilitar als contribuents el compliment de les seves obligacions tributàries i, incrementar l’eficiència i l’eficàcia de les actuacions realitzades mitjançant aquests mecanismes de gestió, que permeten optimitzar la utilització dels mitjans personals i materials disponibles.
Pla de Control Tributari. Estructura i contingut
El Pla de Control Tributari de l’ATIB per a l’exercici 2015 està compost pels continguts següents:
Les directrius generals del Pla de Control Tributari, s’integren en el Programa Anual d’Actuació de l’ATIB constituint la primera i més important línia de treball en les actuacions.
A. Directrius o criteris generals del Pla de Control Tributari
El Pla de Control Tributari es desenvolupa en torn a dos grups d’activitats; d’una banda les actuacions de informació i assistència i d’altra, en torn a la lluita contra el frau fiscal.
Actuacions d’informació i assistència
Les directrius generals donen especial importància a les actuacions d’informació i assistència, que tenen com a finalitat primordial reduir la pressió fiscal indirecta, facilitant el compliment voluntari de les obligacions tributàries.
En aquest sentit, com a part fonamental, l’actuació de l’Agència Tributària s’encamina a consolidar i millorar les aplicacions i els programes d’ajuda que hi ha en el lloc web (<www.atib.es>).
Les actuacions d’informació i assistència es regulen en el capítol I del títol III de la Llei general tributària. A títol no exhaustiu, les actuacions d’informació i assistència en les quals l’ATIB té un especial interès són les que es descriuen a continuació.
-La informació tributària es fa de manera presencial, a les oficines de l’ATIB.
-Informació telefònica: tots els dies laborables de dilluns a divendres, de 9 a 14 hores.
-Informació per via telemàtica a través de les diferents aplicacions del web: publicació de les novetats normatives, aplicacions de dubtes i criteris, guies per no a experts i aplicació en la qual els ciutadans poden presentar sol·licituds d’informació que són contestades amb una celeritat acceptable.
Lluita contra el frau fiscal
Les àrees de risc i els criteris bàsics d’actuació poden classificar-se d’acord amb els àmbits següents:
I. Tributs cedits per l’Estat respecte dels quals no es tenen competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió.
II. Tributs cedits per l’Estat respecte dels quals s’han assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió.
III. Tributs propis
I. Tributs cedits per l’Estat respecte dels quals no es tenen competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió
D’acord amb la Llei 28/2010, de 16 de juliol, del règim de cessió de tributs de l’Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de fixació de l’abast i les condicions de la cessió, i amb la Llei orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de finançament de les comunitats autònomes (després de la reforma de la Llei orgànica 3/2009, de 18 de desembre), desplegada per la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d’autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, és objecte de cessió el 50 % del rendiment de l’impost sobre la renda de les persones físiques.
En relació amb l’abast de les competències normatives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l’article 46 de la Llei 22/2009 li atribueix competències normatives sobre deduccions per circumstàncies personals i familiars, per inversions no empresarials i per aplicació de renda, amb determinades limitacions. Per contra, no han estat objecte de delegació competències de gestió, liquidació, recaptació i inspecció d’aquest impost.
En l’exercici de les competències normatives atribuïdes, la Comunitat Autònoma va aprovar diferents deduccions autonòmiques, aprovades en diverses lleis i recollides actualment en el Decret Legislatiu pel qual aprova el Text refòs de la normativa tributària autonòmica que afecta als tributs cedits (aquest Text refòs s’ha aprovat el 6 de juny de 2014 pel Consell de Govern, i publicat al BOIB de 7 de juny de 2014).
L’actuació de l’ATIB es centrarà en la cessió d’informació a l’AEAT, mitjançant la confecció dels corresponents registres de subjectes beneficiaris de les deduccions autonòmiques aplicables, a fi que l’AEAT disposi de les dades necessàries per controlar adequadament les declaracions de l’IRPF dels contribuents que hagin aplicat deduccions aprovades per la Comunitat Autònoma a la declaració.
En el si del “Consejo Territorial para la Dirección y Coordinación de la Gestió Tributària” es presenten els resultats de les comprovacions efectuades en les declaracions de l’IRPF.
II. Tributs cedits per l’Estat respecte dels quals s’han assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió
De conformitat amb la Llei 28/2010 i amb la Llei orgànica 8/1980, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té les competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió, entre d’altres, dels tributs següents:
Impost sobre el patrimoni
Els tipus d’actuacions que s’han de dur a terme es poden classificaren:
a) Actuacions de control extensiu
Les actuacions de caràcter extensiu les efectuen els òrgans de l’àrea de gestió tributària. Es tracta de les actuacions de verificació, comprovació i control que han de desenvolupar els òrgans de gestió.
Es sotmeten a control les declaracions tributàries presentades pels obligats tributaris, s’analitza la informació disponible en poder de l’Administració mitjançant processos automatitzats, i la comprovació s’estén als diferents elements de l’obligació tributària i a la seva quantificació. La finalitat és limita bàsicament a comprovar les declaracions tributàries presentades amb l’objectiu de detectar i corregir els incompliments tributaris menys greus.
Les diferents accions que es duen a terme en relació amb les actuacions extensives del Pla de Control Tributari són aquestes:
Subministrament d’informació:
Actuacions de comprovació:
Es fan d’acord amb els principals procediments que integren la gestió tributària, segons l’article 123 de la Llei 58/2003, en particular:
Pla relatiu a l’àmbit de l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats
Pla relatiu a l’àmbit de l’impost sobre successions i donacions
Pla relatiu a l’àmbit de l’impost sobre el patrimoni
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant la , fent ús de les competències atribuïdes en virtut de la Llei 22/2009, va establir a partir de l’any 2011, en l’impost sobre el patrimoni una bonificació autonòmica del 100% (article 5 de la Llei 3/2012) a favor dels subjectes passius per obligació personal de contribuir que resideixin habitualment a les Illes Balears.
No obstant l’anterior, mitjançant la Llei 15/2012 es va derogar la bonificació autonòmica del 100% i es crea l’exempció de 700.000 € per a aquells subjectes passius per obligació personal de contribuir que resideixin habitualment a les Illes Balears. Avui dia aquesta exempció està regulada en el Decret Legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual es va aprovar el Text Refós de les disposicions legals en matèria de tributs cedits per l’Estat. Així doncs, respecte dels exercicis de 2012 i següents, no solament estaran obligats a declarar els subjectes passius dels quals el valor de béns i drets superi l’import de dos milions d’euros, sinó també tots els altres les declaracions o autoliquidacions dels quals resultin a ingressar.
En conseqüència, les actuacions en l’àmbit de l’impost sobre el patrimoni es referiran, en caràcter general, a les declaracions de l’any 2013 i 2014.
Es preveu dur a terme les actuacions següents:
Pla relatiu a l’àmbit dels tributs sobre el joc
S’han de dur a terme les funcions administratives que regula l’article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions següents:
b) Actuacions de control intensiu
D’acord amb l’article 141 de la Llei 58/2003, la inspecció tributària consisteix en l’exercici de funcions administratives dirigides fonamentalment a descobrir supòsits de fet de les obligacions tributàries que siguin desconegudes per l’Administració, comprovar la veracitat i l’exactitud de les declaracions presentades pels obligats tributaris i comprovar també els valors dels elements bàsics i determinants del fet imposable. És per això que l’activitat de l’àrea d’inspecció de l’ATIB s’orienta a la consecució de dos objectius bàsics: corregir els incompliments tributaris i prevenir els que es puguin produir en el futur.
Es manté l’equip de Lluita contra el Frau com a grup de treball en el si del “Consejo Superior para la Dirección y Coordinación de la Gestión Tributaria”, dedicat a descobrir trames de frau i a dissenyar les estratègies encaminades a desemmascarar-les i reprimir-les.
En relació amb els plans d’inspecció, les actuacions se centralitzen principalment en els negocis jurídics que s’indiquen a continuació.
Pla relatiu a l’àmbit de l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats
Es faran actuacions dirigides a comprovar i, si escau, regularitzar la situació tributària dels contribuents a través de la informació obtinguda, principalment, per mitjà dels índexs notarials.
-Investigació i selecció de fets imposables no declarats amb la finalitat d’aconseguir reduir les declaracions no presentades.
-Transmissions subjectes a la modalitat de transmissions patrimonials oneroses que no hagin estat declarades.
Pla relatiu a l’àmbit de l’impost sobre successions i donacions
Pla relatiu a l’àmbit de l’impost sobre el patrimoni
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant la , fent ús de les competències atribuïdes en virtut de la Llei 22/2009, va establir a partir de l’any 2011, en l’impost sobre el patrimoni una bonificació autonòmica del 100% (article 5 de la Llei 3/2012) a favor dels subjectes passius per obligació personal de contribuir que resideixin habitualment a les Illes Balears.
No obstant l’anterior, mitjançant la Llei 15/2012 es va derogar la bonificació autonòmica del 100% i es crea l’exempció de 700.000 € per a aquells subjectes passius per obligació personal de contribuir que resideixin habitualment a les Illes Balears. Avui dia aquesta exempció està regulada en el Decret Legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual es va aprovar el Text Refós de les disposicions legals en matèria de tributs cedits per l’Estat. Així doncs, respecte dels l’exercicis de 2012 i següents, no solament estaran obligats a declarar els subjectes passius dels quals el valor de béns i drets superi l’import de dos milions d’euros, sinó també tots els altres les declaracions o autoliquidacions dels quals resultin a ingressar.
En conseqüència, les actuacions en l’àmbit de l’impost sobre el patrimoni es referiran bàsicament a les declaracions dels exercicis no prescrits.
Es preveu dur a terme les actuacions següents:
Les actuacions de la Inspecció de Tributs de l’ATIB respecte d’aquest tribut s’articularan, quan es consideri oportú, en col·laboració amb l’Agència Estatal de l’administració Tributària, quant a l’especificació dels programes que s’han de desenvolupar i a la seva execució, en els termes que preveu la normativa reguladora de la cessió de tributs de l’Estat.
En l’àmbit de la taxa fiscal del joc
c) Actuacions de gestió recaptatòria
Respecte de les actuacions de recaptació, el pla de control ha de recollir les actuacions de la gestió recaptadora que han de dur a terme els òrgans o les àrees de recaptació de l’ATIB.
Les actuacions tenen caràcter extensiu, atès que es tracta d’accions en relació amb tot tipus de deutes i amb tots els tributs, propis i cedits, i amb aquells altres ingressos de dret públic la recaptació dels quals tengui encomanada l’ATIB. No obstant això, s’han d’identificar les àrees en les quals s’han de concentrar els esforços de la gestió recaptatòria per obtenir una millora de la gestió.
És necessari destacar un altre any més, en relació amb l’increment de les sol·licituds d’ajornaments i fraccionaments de deutes, la necessitat de mantenir recolzades i reforçades les unitats destinades a la tramitació d’aquest tipus d’expedients, per aconseguir que es resolguin en un termini raonable que permeti complir les expectatives dels contribuents.
Pla relatiu a l’àmbit de la gestió recaptatòria
Les actuacions s’estructuren en els àmbits següents:
Les actuacions relacionades amb els tipus propis es poden classificar així:
a) Actuacions de control extensiu
Pla relatiu a l’àmbit del cànon de sanejament d’aigües
S’han de dur a terme les funcions administratives que regula l’article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions de verificació i comprovació limitada següents:
De la mateixa manera, es preveu dur a terme actuacions de comprovació sobre el compliment de les obligacions formals establertes en les normes reguladores del cànon de sanejament d’aigües.
b) Actuacions de control intensiu
Pla relatiu a l’àmbit del cànon de sanejament d’aigües
c) Actuacions de gestió recaptatòria
Respecte de les actuacions de recaptació, el pla de control ha de recollir les actuacions de la gestió recaptadora que han de dur a terme els òrgans o les àrees de recaptació de l’ATIB.
Les actuacions tenen caràcter extensiu, atès que es tracta d’accions en relació amb tot tipus de deutes i amb tots els tributs, propis i cedits, i amb aquells altres ingressos de dret públic la recaptació dels quals tengui encomanada l’ATIB. No obstant això, s’han d’identificar les àrees en les quals s’han de concentrar els esforços de la gestió recaptatòria per obtenir una millora de la gestió.
És necessari destacar un any més, en relació amb l’increment de les sol·licituds d’ajornaments i fraccionaments de deutes, la necessitat de potenciar les unitats destinades a la tramitació d’aquest tipus d’expedients, per aconseguir que es resolguin en un termini raonable que permeti complir les expectatives dels contribuents.
Pla relatiu a l’àmbit de la gestió recaptatòria
Les actuacions s’estructuren en els àmbits següents:
B. Els plans parcials corresponent a les diferents àrees de l’ATIB
Aquests plans tenen caràcter reservat, d’acord amb l’article 116 de la Llei general tributària. En aquests plans es defineixen les línies d’actuació de les àrees funcionals, els objectius que es preveuen i les prioritats en l’actuació