Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

AGÈNCIA TRIBUTÀRIA DE LES ILLES BALEARS

Núm. 9619
Resolució del director de l’Agència Tributària de les Illes Balears mitjançant el qual es publiquen les directrius generals del Pla Anual de Control Tributari de l’any 2015

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’article 116 de la Llei 58/2003, General Tributaria, de 17 de desembre, estableix que l’administració tributaria ha d’elaborar anualment un Pla de Control Tributari que tendrà caràcter reservat, si bé es poden fer públics els criteris generals que l’informen. 

L’Agència Tributària de les Illes Balears, regulada per la Llei 3/2008 de 14 d’abril, constitueix l’Administració Tributària de les Illes Balears, i entre els seus principis d’organització i actuació està el de transparència respecte a la fixació de criteris i objectius en els seus àmbits d’activitat. 

En tal sentit, el Consell General de l’ATIB, en sessió extraordinària de 13 de maig de 2015 va acordar aprovar el programa anual d’actuació, que incorpora el Pla de Control Tributari, i que va ser ratificat pel Conseller d’Hisenda i Pressuposts en data 27 de maig de 2015. En la mateixa resolució, el conseller ordenava la publicació de les directrius o criteris que informen el Pla de Control Tributari.   

Per tot això, dict la següent 

Resolució 

Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els criteris generals que informen el Pla de Control Tributari de 2015. 

 

Palma, 28 de maig de 2015 

El director de l’Agència Tributària de les Illes Balears
Justo Alberto Roibal Hernández

 

 

 Pla de control tributari any 2015 

L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears en l’article 133 estableix que l’Agència Tributària de les Illes Balears (d’ara endavant, ATIB) constitueix l’Administració tributària de les Illes Balears. 

L’ATIB es configura com un ens públic de caràcter estatutari amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d’actuar per organitzar i exercir, en nom i per compte de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les funcions que estableix l’article 2 de la Llei 3/2008. 

El Programa Anual de Actuació de l’ATIB és el mitjà emprat per articular les relacions entre l’ATIB i la conselleria competent en matèria d’hisenda. Aquest programa ha d’incloure la definició dels objectius que s’hagin d’aconseguir —tant en l’àmbit tributari com en l’atenció ciutadana—, la previsió dels resultats que s’han d’obtenir a partir de la gestió duta a terme i els instruments de seguiment, control i avaluació als quals ha de sotmetre l’Agència la seva activitat. Al seu torn, l’ATIB ha de trametre anualment al Parlament de les Illes Balears un informe sobre el funcionament, les actuacions desenvolupades i els resultats obtinguts. 

La lluita contra les diferents formes del frau fiscal i el servei als ciutadans, especialment les tasques d’assistència als contribuents —amb la finalitat de reduir la pressió fiscal indirecta i facilitar així el compliment voluntari de les obligacions tributàries—, constitueixen dos dels principis generals d’actuació de l’ATIB per complir la missió que estableix l’article 2 de la Llei 3/2008. 

L’article 116 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, estableix l’obligació d’elaborar anualment un pla de control tributari de caràcter reservat, sens perjudici que se’n facin públics els criteris generals que l’informen. 

En un sentit idèntic, l’article 170 del Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desplegament de les normes comunes dels procediments d’aplicació dels tributs, aprovat pel Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol (d’ara endavant, Reglament general d’aplicació dels tributs), disposa que la planificació és el conjunt de plans i programes definits sobre sectors econòmics, àrees d’activitat, operacions i supòsits de fet, relacions juridicotributàries o altres, conforme als quals els òrgans d’inspecció desenvolupen la seva activitat, de tal manera que cada administració tributària ha d’integrar en el pla de control tributari al qual es refereix l’article 116 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, el pla o els plans d’inspecció, que s’han de basar en els criteris de risc fiscal, oportunitat, aleatorietat o altres que es considerin pertinents. 

De la mateixa manera, es determina que els plans d’inspecció, els mitjans informàtics de tractament d’informació i els altres sistemes de selecció dels obligats tributaris que hagin de ser objecte d’actuacions inspectores tenen caràcter reservat, no han de ser objecte de publicitat o de comunicació, ni s’han de posar de manifest als obligats tributaris ni a òrgans aliens a l’aplicació dels tributs. 

L’objectiu del Pla de Control Tributari se centra en la lluita contra el frau fiscal, amb fonament en els principis de justícia, generalitat, igualtat i capacitat econòmica que estableix l’article 31 de la Constitució espanyola com a criteris de contribució al sosteniment de les despeses públiques.  

L’objectiu principal, per no únic, del Pla de Control Tributari consisteix fonamentalment a determinar i definir les àrees de risc en les quals s’ha d’actuar per prevenir i combatre el frau fiscal. Aquesta definició implica una anàlisi prèvia de les diferents manifestacions del frau, amb la finalitat d’identificar les àrees de risc que requereixen una atenció prioritària i, a continuació, programar les actuacions que s’han desenvolupar per aconseguir aquest objectiu amb la màxima eficàcia i eficiència, optimitzant la gestió dels recursos humans i materials disponibles amb aquesta finalitat. 

Aquest Pla de Control continua la línia determinada pels plans d’anys anteriors, i s’han tingut en compte, entre d’altres, les circumstàncies que s’exposen a continuació.

En l’àmbit de la col·laboració amb altres administracions tributàries: 

  • La coordinació eficaç d’actuacions entre administracions tributàries. En aquest sentit, la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes, estableix el foment i el desenvolupament dels intercanvis d’informació entre les administracions tributàries autonòmiques i estatal, com també la necessitat de fixar una planificació coordinada de les actuacions desenvolupades per les diferents administracions sobre els tributs cedits.
  • Els mitjans informàtics de tractament de la informació per seleccionar els obligats tributaris que seran objecte de les actuacions inspectores, dissenyats tant per l’ATIB com per l’AEAT i posats a la disposició d’aquesta Administració tributària, resulten fonamentals per aconseguir els objectius proposats, ja que permeten obtenir un disseny d’estratègies i actuacions millor i més eficaç.
  • La tramesa mútua de diligències de col·laboració conseqüència de les actuacions que duen a terme l’ATIB i l’AEAT en relació amb totes les operacions i els negocis jurídics amb transcendència tributària, d’acord amb l’article 58 de la Llei 22/2009 i l’article 167 del Reglament general d’aplicació dels tributs.
  • Coordinació de la tramesa d’informació perquè l’AEAT realitzi el control de les deduccions autonòmiques existents en l’IRPF, aprovades pel Parlament de les Illes Balears. Atès que la Comunitat Autònoma no té competències per gestionar l’IRPF, s’ha de cedir a l’AEAT la informació dels subjectes beneficiaris de les deduccions perquè  controli la seva aplicació i, si escau, la regularitzi.
  • Tractament de la informació subministrada mitjançant les declaracions informatives, com ara les declaracions dels índexs notarials de tots els documents autoritzats i d’altres documents privats de contractes subjectes a l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats o que puguin donar lloc a increments patrimonials en l’impost sobre successions i donacions, i que s’hagin presentat perquè se’n tengui coneixement o se’n legitimin les signatures. 

En l’àmbit de la recaptació, es necessari destacar, tal com s’ha fet els darrers anys, que les dificultats econòmiques han determinat un important esforç de l’Administració dirigit a agilitar la resolució de sol·licituds d’ajornament i fraccionament de deutes i, en definitiva, el cobrament dels deutes tributaris. En aquesta mateixa línea d’aconseguir una major efectivitat en la realització del crèdit tributari, ha de situar-se l’adopció de mesures cautelars a més a més de la continuïtat en l’anàlisi individualitzat dels deutes de major quantia que es troben en període executiu. 

Finalment, cal remarcar que per aconseguir els objectius descrits abans es continuarà impulsant l’administració electrònica en l’àmbit de l’aplicació dels tributs i de la gestió recaptatòria, la qual cosa permet, facilitar als contribuents el compliment de les seves obligacions tributàries i, incrementar l’eficiència i l’eficàcia de les actuacions realitzades mitjançant aquests mecanismes de gestió, que permeten optimitzar la utilització dels mitjans personals i materials disponibles. 

 

Pla de Control Tributari. Estructura i contingut 

El Pla de Control Tributari de l’ATIB per a l’exercici 2015 està compost pels continguts següents: 

  1. Les directrius o criteris generals del Pla que es fan públics mitjançant una resolució en la qual es defineixen les principals àrees de risc en les diferents figures impositives. 
  2. Els plans parcials corresponents a les àrees de l’ATIB amb responsabilitat en el control tributari, com ara les àrees de gestió tributària, inspecció i recaptació. Aquests plans tenen caràcter reservat, d’acord amb l’article 116 de la Llei general tributària. Els plans parcials se defineixen les línies d’actuació en cada una de les àrees funcionals, els objectius que es preveuen i les prioritats en l’actuació. 

Les directrius generals del Pla de Control Tributari, s’integren en el Programa Anual d’Actuació de l’ATIB constituint la primera i més important línia de treball en les actuacions. 

A. Directrius o criteris generals del Pla de Control Tributari 

El Pla de Control Tributari es desenvolupa en torn a dos grups d’activitats; d’una banda les actuacions de informació i assistència i d’altra, en torn a la lluita contra el frau fiscal. 

Actuacions d’informació i assistència 

Les directrius generals donen especial importància a les actuacions d’informació i assistència, que tenen com a finalitat primordial reduir la pressió fiscal indirecta, facilitant el compliment voluntari de les obligacions tributàries.  

En aquest sentit, com a part fonamental, l’actuació de l’Agència Tributària s’encamina a consolidar i millorar les aplicacions i els programes d’ajuda que hi ha en el lloc web (<www.atib.es>). 

Les actuacions d’informació i assistència es regulen en el capítol I del títol III de la Llei general tributària. A títol no exhaustiu, les actuacions d’informació i assistència en les quals l’ATIB té un especial interès són les que es descriuen a continuació. 

  • Informació als obligats tributaris (quant a l’emplenament d’autoliquidacions es resolen els dubtes que es susciten):

-La informació tributària es fa de manera presencial, a les oficines de l’ATIB.

-Informació telefònica: tots els dies laborables de dilluns a divendres, de 9 a 14 hores.

-Informació per via telemàtica a través de les diferents aplicacions del web: publicació de les novetats normatives, aplicacions de dubtes i criteris, guies per no a experts i aplicació en la qual els ciutadans poden presentar sol·licituds d’informació que són contestades amb una celeritat acceptable.

  • Comunicació de noves tarifes i tipus tributaris aplicables.
  • Expedició de certificats de contractistes i subvencions.
  • Obtenció del tipus i quota aplicable a transmissió de vehicles entre particulars.
  • Tramitació de sol·licituds de valoració de béns immobles.
  • Expedició d’etiquetes identificatives.
  • Assistència per emplenar telemàticament les autoliquidacions.
  • Emissió de duplicats d’ingrés 

Lluita contra el frau fiscal 

Les àrees de risc i els criteris bàsics d’actuació poden classificar-se d’acord amb els àmbits següents: 

I. Tributs cedits per l’Estat respecte dels quals no es tenen competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió. 

II. Tributs cedits per l’Estat respecte dels quals s’han assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió. 

III. Tributs propis

 

I. Tributs cedits per l’Estat respecte dels quals no es tenen competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió 

D’acord amb la Llei 28/2010, de 16 de juliol, del règim de cessió de tributs de l’Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de fixació de l’abast i les condicions de la cessió, i amb la Llei orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de finançament de les comunitats autònomes (després de la reforma de la Llei orgànica 3/2009, de 18 de desembre), desplegada per la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d’autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, és objecte de cessió el 50 % del rendiment de l’impost sobre la renda de les persones físiques. 

En relació amb l’abast de les competències normatives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l’article 46 de la Llei 22/2009 li atribueix competències normatives sobre deduccions per circumstàncies personals i familiars, per inversions no empresarials i per aplicació de renda, amb determinades limitacions. Per contra, no han estat objecte de delegació competències de gestió, liquidació, recaptació i inspecció d’aquest impost. 

En l’exercici de les competències normatives atribuïdes, la Comunitat Autònoma va aprovar diferents deduccions autonòmiques, aprovades en diverses lleis i recollides actualment en el Decret Legislatiu pel qual aprova el Text refòs de la normativa tributària autonòmica que afecta als tributs cedits (aquest Text refòs s’ha aprovat el 6 de juny de 2014 pel Consell de Govern, i publicat al BOIB de 7 de juny de 2014). 

L’actuació de l’ATIB es centrarà en la cessió d’informació a l’AEAT, mitjançant la confecció dels corresponents registres de subjectes beneficiaris de les deduccions autonòmiques aplicables, a fi que l’AEAT disposi de les dades necessàries per controlar adequadament les declaracions de l’IRPF dels contribuents que hagin aplicat deduccions aprovades per la Comunitat Autònoma a la declaració. 

En el si del “Consejo Territorial para la Dirección y Coordinación de la Gestió Tributària” es presenten els resultats de les comprovacions efectuades en les declaracions de l’IRPF. 

II. Tributs cedits per l’Estat respecte dels quals s’han assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió 

De conformitat amb la Llei 28/2010 i amb la Llei orgànica 8/1980, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té les competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió, entre d’altres, dels tributs següents:

Impost sobre el patrimoni

  • Impost sobre successions i donacions
  • Impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats
  • Tributs sobre el joc 

Els tipus d’actuacions que s’han de dur a terme es poden classificaren:

  • Actuacions de control intensiu
  • Actuacions de control extensiu
  • Actuacions de gestió recaptatòria 

a) Actuacions de control extensiu

Les actuacions de caràcter extensiu les efectuen els òrgans de l’àrea de gestió tributària. Es tracta de les actuacions de verificació, comprovació i control que han de desenvolupar els òrgans de gestió.  

Es sotmeten a control les declaracions tributàries presentades pels obligats tributaris, s’analitza la informació disponible en poder de l’Administració mitjançant processos automatitzats, i la comprovació s’estén als diferents elements de l’obligació tributària i a la seva quantificació. La finalitat és limita bàsicament a comprovar les declaracions tributàries presentades amb l’objectiu de detectar i corregir els incompliments tributaris menys greus. 

Les diferents accions que es duen a terme en relació amb les actuacions extensives del Pla de Control Tributari són aquestes: 

Subministrament d’informació:

  • Control del compliment de l’obligació de presentar declaracions informatives, eix fonamental del control tributari
  • Declaracions informatives corresponents a índexs notarials; gerència del cadastre en relació amb el subministrament d’informació anual; altres administracions públiques en relació amb informació sobre relació de defuncions, etc. 

Actuacions de comprovació:           

Es fan d’acord amb els principals procediments que integren la gestió tributària, segons l’article 123 de la Llei 58/2003, en particular: 

  • Procediment de verificació de dades quan es detecten discrepàncies entre les dades facilitades pels obligats tributaris i les dades de què disposa l’ATIB.
  • Procediment de comprovació limitada, quan s’hagin de comprovar determinats elements de l’obligació tributària d’acord amb la normativa vigent.
  • Procediment de comprovació de valors, quan correspongui verificar l’adequació dels valors declarats pels contribuents als criteris establerts per l’ATIB. 

Pla relatiu a l’àmbit de l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats 

  • Presentació d’autoliquidacions: en els negocis jurídics sotmesos a qualsevol de les modalitats de l’impost, dels quals hagi tingut coneixement l’ATIB per mitjà de la informació a través dels índexs notarials i que no s’hagin presentat, es requerirà la informació i, si escau, es regularitzarà la situació tributària.
  • Comprovació de dades declarades: verificació de les declaracions presentades pels contribuents en els darrers exercicis. Comprovació i quantificació dels diferents elements de l’obligació tributària.
  • Qualificació jurídica adequada del fet imposable, acte o negoci realitzat.
  • Operacions immobiliàries: comprovació de l’aplicació correcta dels tipus de gravamen reduïts, compliment dels requisits legals per a la renúncia correcta a l’exempció de l’article 20.U.2n de la Llei 37/1992 de 28 de desembre, de l’impost sobre el valor afegit.
  • Control dels beneficis fiscals: comprovació del compliment i, si s’escau, del manteniment dels requisits existents per a l’aplicació de beneficis fiscals.
  • Comprovació dels documents qualificats d’exempts de l’impost pels contribuents, especialment les adquisicions de valors mobiliaris a les quals podria ser aplicable l’article 108 de la Llei 24/1988, de 28 de juliol, del mercat de valors, en relació amb la consideració de transmissions no exemptes de gravamen.
  • Comprovació de la transmissió de vehicles usats per verificar el compliment dels requisits legalment establerts per aplicar l’exempció de l’impost en el supòsit de les transmissions efectuades a favor d’empresaris amb finalitat a la revenda en el termini d’un any (liquidació caucional).
  • En relació amb els negocis jurídics de transmissió de béns mobles i immobles mitjançant subhasta, control dels fets imposables no declarats i comprovació de les autoliquidacions presentades pels contribuents
  • Control de terminis de presentació i ingrés d’autoliquidacions sense cap requeriment previ de l’Administració, per liquidar, si s’escau, els recàrrecs per extemporaneïtat sense requeriment previ que preveu l’article 27 de la Llei 58/2003.
  • Operacions financeres.
  • Altres operacions amb risc fiscal. 

Pla relatiu a l’àmbit de l’impost sobre successions i donacions 

  • Verificació i comprovació de les autoliquidacions presentades pels contribuents durant els darrers exercicis.
  • Presentació d’autoliquidacions: comprovació de les autoliquidacions no presentades d’acord amb la informació existent en les bases de dades de l’ATIB subministrada per notaris (índexs notarials), registres civils o òrgans locals (llistes de defuncions), requerint als obligats tributaris i proposant la seva regularització.
  • Desenvolupament i anàlisi de la informació existent en les bases de dades de l’ATIB mitjançant la realització d’encreuaments a partir de la informació d’òrgans administratius i judicials i d’altres obligats tributaris, respecte a les defuncions produïdes en l’àmbit territorial d’actuació de l’ATIB.
  • Comprovació del contingut de la massa tributària (cabal relicte) i del valor dels béns, per a la qual cosa s’ha d’analitzar la informació derivada de les declaracions que es presentin corresponents a l’impost sobre el patrimoni, i la informació existent en les bases de dades d’altres administracions que estan a disposició de l’ATIB.
  • Comprovació del compliment dels requisits de les reduccions i les bonificacions aplicades, com també de la realitat i l’import de les càrregues i els deutes deduïts.
  • Control de terminis de presentació i ingrés d’autoliquidacions sense requeriment previ de l’Administració, per liquidar, si s’escau, els recàrrecs per extemporaneïtat sense requeriment previ que preveu l’article 27 de la Llei 58/2003.           

Pla relatiu a l’àmbit de l’impost sobre el patrimoni

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant la , fent ús de les competències atribuïdes en virtut de la Llei 22/2009, va establir a partir de l’any 2011, en l’impost sobre el patrimoni una bonificació autonòmica del 100% (article 5 de la Llei 3/2012) a favor dels subjectes passius per obligació personal de contribuir que resideixin habitualment a les Illes Balears.

No obstant l’anterior, mitjançant la Llei 15/2012 es va derogar la bonificació autonòmica del 100% i es crea l’exempció de 700.000 € per a aquells subjectes passius per obligació personal de contribuir que resideixin habitualment a les Illes Balears. Avui dia aquesta exempció està regulada en el Decret Legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual es va aprovar el Text Refós de les disposicions legals en matèria de tributs cedits per l’Estat.  Així doncs,  respecte dels exercicis de 2012 i següents, no solament estaran obligats a declarar els subjectes passius dels quals el valor de béns i drets superi l’import de dos milions d’euros, sinó també tots els altres les declaracions o autoliquidacions dels quals resultin a ingressar. 

En conseqüència, les actuacions en l’àmbit de l’impost sobre el patrimoni es referiran, en caràcter general, a les declaracions de l’any 2013 i 2014. 

Es preveu dur a terme les actuacions següents: 

  • Control de les autoliquidacions presentades pels contribuents;
  • Declaracions sense ingrés o amb ingrés inferior a la quota resultant, s’ha de comprovar si s’ha sol·licitat ajornament o fraccionament del deute i reclamar, si cal, el deute pel procediment executiu.
  • Comprovació de les declaracions presentades fora de termini sense realització del corresponent ingrés, per tal de practicar les liquidacions de recàrrecs que procedeixin i reclamar el deute pel procediment executiu.
  • Control de les autoliquidacions extemporànies presentades pels contribuents per liquidar, si s’escau, els recàrrecs per extemporaneïtat sense requeriment previ que preveu l’article 27 de la Llei 58/2003. Aquesta actuació es referirà a tots els exercicis.
  • Comprovació de la situació tributària dels contribuents que presentin discrepàncies entre les dades declarades i les existents en les bases de dades de l’ATIB i de l’AEAT.
  • Explotar, la informació existent a les bases de dades sobre béns situats a l’estranger de contribuents residents a Illes Balears.
  • Comprovació de “no declarants” amb baix nivell de risc. 

Pla relatiu a l’àmbit dels tributs sobre el joc 

S’han de dur a terme les funcions administratives que regula l’article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions següents: 

  • Comprovació de les autoliquidacions presentades pels contribuents.
  • Respecte de les màquines de tipus B o recreatives amb premi i de tipus C o d’atzar, actuacions de verificació i comprovació de la presentació de la declaració censal de màquines (model C045). 

b) Actuacions de control intensiu 

D’acord amb l’article 141 de la Llei 58/2003, la inspecció tributària consisteix en l’exercici de funcions administratives dirigides fonamentalment a descobrir supòsits de fet de les obligacions tributàries que siguin desconegudes per l’Administració, comprovar la veracitat i l’exactitud de les declaracions presentades pels obligats tributaris i comprovar també els valors dels elements bàsics i determinants del fet imposable. És per això que l’activitat de l’àrea d’inspecció de l’ATIB s’orienta a la consecució de dos objectius bàsics: corregir els incompliments tributaris i prevenir els que es puguin produir en el futur. 

Es manté l’equip de Lluita contra el Frau com a grup de treball en el si del “Consejo Superior para la Dirección y Coordinación de la Gestión Tributaria”, dedicat a descobrir trames de frau i a dissenyar les estratègies encaminades a desemmascarar-les i reprimir-les. 

En relació amb els plans d’inspecció, les actuacions se centralitzen principalment en els negocis jurídics que s’indiquen a continuació. 

Pla relatiu a l’àmbit de l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats 

  • Operacions o negocis jurídics subjectes a l’impost no declarats.

Es faran actuacions dirigides a comprovar i, si escau, regularitzar la situació tributària dels contribuents a través de la informació obtinguda, principalment, per mitjà dels índexs notarials.

              -Investigació i selecció de fets imposables no declarats amb la finalitat d’aconseguir reduir les declaracions no presentades.

              -Transmissions subjectes a la modalitat de transmissions patrimonials oneroses que no hagin estat declarades.

  • Operacions o negocis jurídics subjectes a l’impost no declarats especialment en la transmissió d’objectes usats d’or per particulars.
  • Transmissions immobiliàries en les quals s’hagi repercutit indegudament l’impost sobre el valor afegit, per absència de condició empresarial del transmitent. En particular quan es tracti de societats sense activitat econòmica rellevant, o per aplicació d’algun supòsit d’exempció o de no-subjecció, i que, per tant, s’hagin de subjectar a la modalitat de transmissions patrimonials oneroses de l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats.
  • Transmissions immobiliàries a les quals s’hagi aplicat la renúncia a l’exempció de l’impost sobre el valor afegit, de conformitat amb l’article 20.Dos de la Llei 37/1992. Es comprovarà el compliment dels requisits per a l’aplicació correcta de la renúncia a l’exempció.
  • Adquisicions de valors mobiliaris a les quals es podria aplicar l’article 108 de la Llei 24/1988, quant a la consideració com a transmissions no exemptes de gravamen.
  • Actuacions en aquells supòsits de simulació que donen lloc a adquisició d’immobles per societats
  • Investigació i comprovació de l’aplicació correcta, si escau, de les bonificacions a la base imposable i dels tipus de gravamen reduïts.
  • Comprovació de la tributació correcta d’operacions referents a concessions administratives 

            Pla relatiu a l’àmbit de l’impost sobre successions i donacions 

  • Adquisicions mortis causa i inter vivos no declarades. Investigació i comprovació de les adquisicions derivades de defuncions o donacions si escau, de les quals no s’hagin presentat les declaracions tributàries corresponents.
  • Adquisicions mortis causa declarades incorrectament. Comprovació de la massa hereditària, especialment la seva adequació amb els registres administratius i fiscals; comprovació d’actes anteriors del causant; addició de béns en els supòsits establerts en la normativa, i comprovació de càrregues, deutes i despeses.
  • Control de l’aplicació indeguda de beneficis fiscals:
  • Investigació i comprovació en relació amb els expedients que apliquin reduccions per la transmissió mortis causa d’empreses individuals i familiars i negocis individuals.
  • Control i revisió del compliment del requisit de manteniment durant el termini legalment establert de les condicions exigides per gaudir de l’aplicació de reduccions per la transmissió mortis causa d’empreses individuals i familiars i negocis individuals.
  • Control de l’aplicació indeguda dels beneficis fiscals en les transmissions lucratives inter vivos. Es comprovarà el compliment adequat dels requisits exigits per aplicar les reduccions establertes per a les transmissions inter vivos en l’article 20 de la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l’impost sobre successions i donacions, o en la normativa autonòmica aprovada. 

Pla relatiu a l’àmbit de l’impost sobre el patrimoni 

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant la , fent ús de les competències atribuïdes en virtut de la Llei 22/2009, va establir a partir de l’any 2011, en l’impost sobre el patrimoni una bonificació autonòmica del 100% (article 5 de la Llei 3/2012) a favor dels subjectes passius per obligació personal de contribuir que resideixin habitualment a les Illes Balears. 

No obstant l’anterior, mitjançant la Llei 15/2012 es va derogar la bonificació autonòmica del 100% i es crea l’exempció de 700.000 € per a aquells subjectes passius per obligació personal de contribuir que resideixin habitualment a les Illes Balears. Avui dia aquesta exempció està regulada en el Decret Legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual es va aprovar el Text Refós de les disposicions legals en matèria de tributs cedits per l’Estat.  Així doncs,  respecte dels l’exercicis de 2012 i següents, no solament estaran obligats a declarar els subjectes passius dels quals el valor de béns i drets superi l’import de dos milions d’euros, sinó també tots els altres les declaracions o autoliquidacions dels quals resultin a ingressar. 

En conseqüència, les actuacions en l’àmbit de l’impost sobre el patrimoni es referiran bàsicament a les declaracions dels exercicis no prescrits. 

Es preveu dur a terme les actuacions següents: 

  • Investigació i comprovació dels no declarants de l’impost, en particular els casos de contribuents que, de l’examen de la informació de les bases de dades, es dedueixi que són titulars de béns i drets amb obligació de presentar la declaració o autoliquidació de l’impost.
  • Comprovació de la situació tributària dels contribuents en relació amb els quals es produeixen discrepàncies entre el patrimoni declarat i el calculat, en virtut de l’encreuament de dades, d’acord amb la informació existent en les bases de dades de l’ATIB o de l’AEAT.
  • Comprovació de la procedència de l’aplicació de les exempcions previstes per a actius empresarials i professionals i participacions socials, regulades en l’article 4 de la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l’impost sobre el patrimoni. Si en el curs de les actuacions, es detecten casos en els quals s’han aplicat indegudament les exempcions esmentades en l’impost sobre el patrimoni, se n’analitzarà, si escau, la repercussió en les reduccions de l’impost sobre successions i donacions.
  • Explotar, la informació existent a les bases de dades sobre béns situats a l’estranger titulritat de residents a les Illes Balears.

Les actuacions de la Inspecció de Tributs de l’ATIB respecte d’aquest tribut s’articularan, quan es consideri oportú, en col·laboració amb l’Agència Estatal de l’administració Tributària, quant a l’especificació dels programes que s’han de desenvolupar i a la seva execució, en els termes que preveu la normativa reguladora de la cessió de tributs de l’Estat. 

 En l’àmbit de la taxa fiscal del joc 

  • Comprovació i investigació dels obligats tributaris tramesos per les oficines gestores, amb incompliments reiterats o discrepàncies amb els ingressos declarats en l’impost de societats o en l’IVA.
  • Comprovació i investigació dels no declarants segons actuacions policials o del Servei d’Inspecció del Joc de la Direcció General de Comerç i Empresa. 

c) Actuacions de gestió recaptatòria

Respecte de les actuacions de recaptació, el pla de control ha de recollir les actuacions de la gestió recaptadora que han de dur a terme els òrgans o les àrees de recaptació de l’ATIB.

Les actuacions tenen caràcter extensiu, atès que es tracta d’accions en relació amb tot tipus de deutes i amb tots els tributs, propis i cedits, i amb aquells altres ingressos de dret públic la recaptació dels quals tengui encomanada l’ATIB. No obstant això, s’han d’identificar les àrees en les quals s’han de concentrar els esforços de la gestió recaptatòria per obtenir una millora de la gestió. 

És necessari destacar un altre any més, en relació amb l’increment de les sol·licituds d’ajornaments i fraccionaments de deutes, la necessitat de mantenir recolzades i reforçades les unitats destinades a la tramitació d’aquest tipus d’expedients, per aconseguir que es resolguin en un termini raonable que permeti complir les expectatives dels contribuents.           

Pla relatiu a l’àmbit de la gestió recaptatòria 

Les actuacions s’estructuren en els àmbits següents: 

  • Anàlisi i control de la situació del deute. Coordinar amb altres òrgans de l’Administració de la Comunitat Autònoma la periodicitat en la cessió d’informació que permeti analitzar i depurar la situació del deute en els casos en què estigui en situació de suspensió o pendent de notificació.
  • Control del pagament dels deutes tributaris. Amb l’objectiu de garantir el cobrament dels deutes tributaris, s’han d’intensificar i agilitar els intercanvis d’informació amb altres administracions tributàries o amb la resta d’òrgans de l’Administració de la Comunitat Autònoma.
  • Col·laboració amb l’Agència Estatal de l’Administració Tributària. Reforçar, per mitjà del “Consejo Superior para la Dirección y Coordinación de la Gestión Tributària”, la coordinació i la col·laboració en el marc del conveni per a la recaptació d’ingressos de naturalesa pública per la via de constrenyiment.
  • Control dels expedients d’ajornaments i fraccionaments de deutes. S’ha de fer un seguiment dels expedients, per analitzar si s’aconsegueix el compliment efectiu dels pagaments continguts en les resolucions. S’ha d’analitzar, si escau, la possibilitat que els beneficiaris d’ajornaments o fraccionaments que puguin disposar de recursos suficients satisfacin els pagaments en terminis més curts.
  • Compensació de deutes tributaris. Actuacions d’impuls, reforç, agilitació i control de les sol·licituds de compensació de deutes tributaris amb els crèdits reconeguts.
  • Revisió de fallits. Reforçar el seguiment dels deutors declarats fallits amb la finalitat d’aconseguir el cobrament dels crèdits declarats incobrables al moment oportú, mitjançant la rehabilitació d’aquests crèdits davant una possible solvència sobrevinguda dels obligats al pagament.
  • Potenciació de les actuacions d’embargament de béns i drets, amb una incidència especial en els saldos de comptes bancaris i en les devolucions tributàries de l’AEAT.
  • Seguiment dels procediments concursals i de les reclamacions de terceria de domini o de millor dret.
  • Impuls d’actuacions de recaptació en l’àmbit de la derivació de responsabilitat. 
  1. Tributs propis 

Les actuacions relacionades amb els tipus propis es poden classificar així: 

  • Actuacions de control intensiu
  • Actuacions de control extensiu
  • Actuacions de gestió recaptatòria 

a) Actuacions de control extensiu

Pla relatiu a l’àmbit del cànon de sanejament d’aigües 

S’han de dur a terme les funcions administratives que regula l’article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions de verificació i comprovació limitada següents: 

  • Substituts del contribuent: comprovació de la situació tributària per als exercicis o períodes no presentats.
  • Contribuents directes: actuacions de comprovació per ampliar el padró de contribuents. 

De la mateixa manera, es preveu dur a terme actuacions de comprovació sobre el compliment de les obligacions formals establertes en les normes reguladores del cànon de sanejament d’aigües. 

b) Actuacions de control intensiu 

Pla relatiu a l’àmbit del cànon de sanejament d’aigües 

  • Actuacions de control de les entitats subministradores per perseguir possible accions de frau fiscal.
  • Actuacions de control en relació amb subministraments propis per detectar autoconsums no declarats i corregir el consum declarat.
  • Actuacions de control de deduccions per insolvències. 

c) Actuacions de gestió recaptatòria 

Respecte de les actuacions de recaptació, el pla de control ha de recollir les actuacions de la gestió recaptadora que han de dur a terme els òrgans o les àrees de recaptació de l’ATIB. 

Les actuacions tenen caràcter extensiu, atès que es tracta d’accions en relació amb tot tipus de deutes i amb tots els tributs, propis i cedits, i amb aquells altres ingressos de dret públic la recaptació dels quals tengui encomanada l’ATIB. No obstant això, s’han d’identificar les àrees en les quals s’han de concentrar els esforços de la gestió recaptatòria per obtenir una millora de la gestió. 

És necessari destacar un any més, en relació amb l’increment de les sol·licituds d’ajornaments i fraccionaments de deutes, la necessitat de potenciar les unitats destinades a la tramitació d’aquest tipus d’expedients, per aconseguir que es resolguin en un termini raonable que permeti complir les expectatives dels contribuents. 

Pla relatiu a l’àmbit de la gestió recaptatòria 

Les actuacions s’estructuren en els àmbits següents: 

  • Anàlisi i control de la situació del deute. Coordinar amb altres òrgans de l’Administració de la Comunitat Autònoma la periodicitat en la cessió d’informació que permeti analitzar i depurar la situació del deute en els casos en què estigui en situació de suspensió o pendent de notificació.
  • Control del pagament dels deutes tributaris. Amb l’objectiu de garantir el cobrament dels deutes tributaris, s’han d’intensificar i agilitar els intercanvis d’informació amb altres administracions tributàries o amb la resta d’òrgans de la Comunitat Autònoma.
  • Col·laboració amb l’Agència Estatal de l’Administració Tributària. Reforçar, per mitjà del Consell Superior per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària, la coordinació i la col·laboració en el marc del conveni, per a la recaptació d’ingressos de naturalesa pública per la via de constrenyiment.
  • Control dels expedients d’ajornaments i fraccionaments de deutes. S’ha de fer un seguiment dels expedients per analitzar si s’aconsegueix el compliment efectiu dels pagaments continguts en les resolucions. S’ha d’analitzar, si s’escau, la possibilitat que els beneficiaris d’ajornaments o fraccionaments que puguin disposar de recursos suficients satisfacin els pagaments en terminis més curts.
  • Compensació de deutes tributaris. Actuacions d’impuls, reforç, agilitació i control de les sol·licituds de compensació de deutes tributaris amb els crèdits reconeguts.
  • Revisió de fallits. Reforçar el seguiment dels deutors declarats fallits amb la finalitat d’aconseguir el cobrament dels crèdits declarats incobrables al seu moment, mitjançant la rehabilitació d’aquests crèdits davant una possible solvència sobrevinguda dels obligats al pagament.
  • Potenciació de les actuacions d’embargament de béns i drets, amb una incidència especial en els saldos de comptes bancaris i en les devolucions tributàries de l’AEAT.
  • Seguiment dels procediments concursals i de les reclamacions de terceria de domini o de millor dret.
  • Impuls d’actuacions de recaptació en l’àmbit de la derivació de responsabilitat. 

B. Els plans parcials corresponent a les diferents àrees de l’ATIB 

Aquests plans tenen caràcter reservat, d’acord amb l’article 116 de la Llei general tributària. En aquests plans es defineixen les línies d’actuació de les àrees funcionals, els objectius que es preveuen i les prioritats en l’actuació