Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE FAMÍLIA I SERVEIS SOCIALS
Núm. 9500
Resolució de la consellera de Família i Serveis Socials de 11 de maig de 2015 per la qual es crea i regula la Comissió Tècnica de Seguiment dels punts de trobada familiar per derivació judicial
Versió PDF
Fets
El punt de trobada familiar per derivació judicial és un recurs social especialitzat per a la intervenció i el compliment del règim de visites en aquelles situacions de separació, divorci o en altres supòsits de conflictivitat familiar en les quals la relació dels menors amb algun progenitor o membre de la seva família es troba interrompuda o és de desenvolupament difícil. Aquesta intervenció és de caràcter temporal, desenvolupada per professionals en un lloc neutral, i té com a objectiu principal la normalització del règim de visites. S’han de seguir en tot cas, les indicacions que estableixi l’autoritat judicial competent i s’han de garantir l’interès i la seguretat dels menors i membres de la família en conflicte.
Mitjançant el Decret 57/2011, de 20 de maig, pel qual s’estableixen els principis generals d’organització i funcionament dels punts de trobada familiar per derivació judicial (BOIB núm. 81, de 2 de juny de 2011), s’estableixen els principis d’organització i funcionament dels punts de trobada familiar per derivació judicial, com a recursos socials especialitzats de suport a la família en el marc de programes de suport a la família, la infància i l’adolescència.
D’acord amb l’article 5 del Decret 57/2011, la Direcció General de Família i Menors presta el servei dels punts de trobada familiar per derivació judicial a través de la gestió indirecta.
Es considera adient que es constitueixi la Comissió Tècnica dels punts de trobada familiar per derivació judicial, la constitució de la qual es preveu a la disposició addicional tercera del Decret 57/2011, amb les finalitats d’analitzar el funcionament d’aquest servei especialitzat i promoure mesures que permetin millorar-ne el desenvolupament de les funcions i els objectius.
Fonaments de dret
L’article 30.16 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears assenyala com a competència pròpia de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la denominada “protecció social de la família”, entesa com a mesures que, adreçades a les famílies i altres unitats de convivència com grups socials, pretenen contribuir al seu desenvolupament en la societat.
L’article 35 m de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, estableix que correspon al Govern de les Illes Balears crear, organitzar, finançar i gestionar els programes i els centres de serveis socials que per la seva naturalesa tenguin caràcter suprainsular.
La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regula els òrgans col·legiats en els articles 17 i següents. L’article 19.2 d’aquesta disposició legal disposa que els òrgans col·legiats que realitzin exclusivament funcions consultives internes o d’assessorament i de consulta no preceptiva es poden crear per conveni, per acord del Consell de Govern, o per resolució del titular de la conselleria interessada.
La Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, desenvolupa aquesta qüestió en els articles 22 i següents.
El Decret 57/2011, de 20 de maig, pel qual s’estableixen els principis generals d’organització i funcionament dels punts de trobada familiar per derivació judicial, preveu, a la disposició addicional tercera la possibilitat que la Conselleria d’Afers Socials, Promoció i Immigració [ara Conselleria de Família i Serveis Socials] promogui la constitució d’una comissió tècnica en la qual poden estar representats professionals de l’àmbit judicial, de protecció de la infància, de la dona, de la família i dels punts de trobada familiar, per analitzar el funcionament d’aquest servei especialitzat i promoure mesures que permetin el millor desenvolupament de les seves funcions i objectius.
Així mateix, la disposició final primera d’aquest Decret autoritza la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració [ara consellera de Família i Serveis Socials] perquè dicti les disposicions necessàries per desplegar aquest Decret.
L’article 2.7 a del Decret 6/2013, de 2 de maig, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, determina que la Direcció General de Família i Menors de la Conselleria de Família i Serveis Socials exerceix les seves competències en l’àmbit, entre d’altres, de les polítiques de promoció i suport a les famílies i unitats de convivència.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Crear la Comissió Tècnica dels punts de trobada familiar per derivació judicial, com un òrgan col·legiat tècnic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que està adscrit a la Conselleria de Família i Serveis Socials, la qual s’ha de regir pel que es detalla tot seguit:
Les finalitats de la Comissió Tècnica són les següents:
Les funcions de la Comissió Tècnica són les següents:
Les sessions de la Comissió Tècnica tindran una periodicitat mensual, preferiblement dins la primera setmana de cada mes, tot i que el president, a iniciativa pròpia o a petició de qualsevol dels altres membres de la Comissió, podrà convocar-la amb caràcter extraordinari.
Les actes i els informes de la Comissió Tècnica del Punt de Trobada Familiar poden servir de base per a la motivació dels actes resolutius adoptats pels responsables i personal tècnic del Punt de Trobada Familiar.
La Comissió Tècnica de Seguiment estarà integrada pels membres següents:
En aquells casos en què es consideri necessari, es requerirà l’assistència a la Comissió de la persona responsable dels Punts de Trobada Familiar.
Sempre que sigui possible, es tractarà de fomentar la presència equilibrada d’homes i dones entre els membres de la Comissió.
Els membres de la Comissió no rebran cap remuneració per l’exercici de les seves funcions.
Els membres de la Comissió són nomenats mitjançant resolució de la directora general de Família i Menors.
La resolució esmentada ha d’incloure per a cada vocal, a més del nomenament del titular, el nomenament de dos vocals suplents per als casos d’absència, malaltia o vacant, prèvia proposta dels mateixos òrgans competents per formular la proposta de nomenament dels vocals.
La directora general de Família i Menors pot acordar, mitjançant una resolució, el cessament dels vocals en els casos següents:
a) Renúncia fefaent del vocal.
b) A petició de l’òrgan que va proposar-ne el nomenament.
c) Per mort.
d) Per incapacitat permanent o inhabilitació per a l’exercici de càrrec públic declarada per resolució judicial ferma.
En el cas de cessament d’algun dels vocals, s’haurà d’efectuar una nova proposta de nomenament a la directora general de Família i Menors.
La Comissió s’entendrà vàlidament constituïda, a l’efecte de la celebració de les sessions, deliberacions i presa d’acords, quan hi siguin presents el president i el secretari, o en el seu cas, les persones que els substitueixen, i almenys la meitat dels altres membres.
En tot el que no és previst a aquesta Resolució, el funcionament de la Comissió s’ha d’ajustar a les normes establertes per als òrgans col·legiats al capítol II del títol II de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i al capítol V del títol II de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Qualsevol dubte sobre la interpretació i aplicació d’aquesta Resolució ha de ser resolta per la directora general de Família i Menors.
2. Disposar que la creació d’aquesta Comissió no implica cap despesa addicional a càrrec dels pressuposts de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. Ordenar que es publiqui aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució −que exhaureix la via administrativa− es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Família i Serveis Socials en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat en el BOIB, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 11 de maig de 2015
La consellera de Família i Serveis Socials
Sandra Fernández Herranz