Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 9158
Consell Executiu.
Aprovació de les bases que regulen els ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per al foment de la competitivitat de l'artesania de Menorca, i de la convocatòria corresponent a l'any 2015
Versió PDF
Es fa públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de 11.5 2015, adoptà l'acord següent:
Primer.- Aprovar les bases que han de regir la concessió d’ajuts per al foment de la competitivitat de l'artesania de Menorca.
Segon.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l’any 2015, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior, d’acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s’indiquen més avall:
|
Partida |
Quantia màxima |
|---|---|
|
6.43900.4790011 Ajuts a artesans professionals |
10.000 € |
L’import màxim a què es destina a la convocatòria únicament podrà ampliar-se en el supòsit d’aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l’objecte de la convocatòria i s’hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.
b) El termini de presentació de sol·licituds és de 30 dies naturals comptats a partir de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
c) L’instructor d’aquest expedient és el senyor José Maria Mir Orfila, tècnic del Departament d’Economia, Medi Ambient i Caça del Consell Insular de Menorca, i el responsable del seu seguiment el senyor Joaquim Salort Galmés, responsable del Centre Artesanal de Menorca.
ANNEX:
BASES QUE REGEIXEN LA CONVOCATÒRIA DE MINIMIS DELS AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER AL FOMENT DE LA COMPETITIVITAT DE L'ARTESANIA DE MENORCA
1. OBJECTE
L'objecte d'aquesta convocatòria és:
1. Facilitar l’assistència dels artesans de Menorca, com a expositors, a les fires professionals i artesanes fora de l’illa de Menorca que s'iniciïn entre els dies 2 de desembre de 2014 i dia 4 de novembre de 2015.
2. Donar suport a les actuacions de promoció dels productes artesans elaborats a l'illa de Menorca, mitjançant campanyes publicitàries en mitjans de comunicació que es realitzin entre dia 2 de desembre de 2014 i dia 4 de novembre de 2015.
2. FINALITAT
Els presents ajuts s'emmarquen en l'exercici de la competència de foment que correspon al Consell Insular en matèria d'artesania, de conformitat amb l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (articles 70.14 i 73). El Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca (PES) del CIM per l'any 2015 preveu la convocatòria d'ajuts per al foment, la promoció i la comercialització dels productes artesans de Menorca.
3. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
Les ajudes que s’atorguin en el marc d’aquestes bases es faran amb càrrec a les partides i per l’import màxim que s’estableixin a la convocatòria.
4. ACTIVITATS SUBVENCIONADES
Són objecte de subvenció l'assistència dels artesans a fires professionals i artesanes fora de l’illa de Menorca i les activitats de promoció i divulgació dels productes artesans elaborats a l'illa de Menorca en mitjans de comunicació.
5. NATURALESA DE L'AJUT DE MINIMIS - COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS.
1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Així mateix, són compatibles amb altres ajudes, subvencions i ingressos o recursos que pugui rebre l'entitat beneficiària per realitzar el mateix projecte, sens perjudici de l’obligació dels beneficiaris de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput anual no superi el pressupost d'execució del projecte.
2. Depenent de l'activitat econòmica de cada sol·licitant, s'aplicarà la regulació continguda en el Reglament de minimis 1408/2013, aplicable al sector agrari, o la continguda en el Reglament de minimis 1407/2013, aplicable a tots els sectors, d'acord amb els requisits, els límits i les definicions que s'hi recullen.
D'acord amb l'activitat econòmica de cada sol·licitant, en virtut de la naturalesa específica de l'ajut de minimis:
a) Estaran sotmesos als requisits i exigències del Reglament 1408/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis en el sector agrícola, tenint en compte les definicions recollides en aquesta norma:
-Els sol·licitants que operen en el sector de la producció primària de productes agrícoles.
-Els sol·licitants que operen tant en el sector de la producció primària com en el de la transformació i comercialització de productes agrícoles i que no garanteixin per mitjans apropiats, com la separació d'activitats o la distinció de costos, que les activitats del sector primari no es beneficiarà dels ajuts de minimis que es puguin concedir en aplicació del Reglament 1407/2013 aplicable a tots els sectors.
- L'aplicació d'aquest reglament implica que l'entitat beneficiària no pot rebre, en els tres darrers exercicis fiscals (2013, 2014 i 2015), ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressupost públics, per un import superior a 15.000€. Així mateix, s'haurà de respectar el topall nacional indicat a l'annex de l'esmentat reglament.
b) Estaran sotmesos als requisits i exigències del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis a tots els sectors, tenint en compte les definicions recollides en aquesta norma:
-Els sol·licitants que operen en el sector de la transformació i comercialització de productes agrícoles.
-Els sol·licitants que operen en el sector de la transformació i comercialització de productes agrícoles i que, així mateix, operen en algun dels sectors exclosos -com ara els que es dediquen a la producció primària de productes agrícoles-, sempre que garanteixin que les activitats dels sectors exclosos no es beneficien de les ajudes de minimis concedides d'acord amb aquest reglament, per mitjans apropiats com la separació d'activitats o la distinció de costos.
L'aplicació d'aquest reglament implica que l'entitat beneficiària no pot rebre, en els tres darrers exercicis fiscals (2013, 2014 i 2015), ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressupost públics, per un import superior a 200.000 €.
3. En l'atorgament de les ajudes s'hauran de respectar, així mateix, de forma sistemàtica, les exclusions i limitacions previstes en el marc de les disposicions comunitàries, com les regles sobre acumulació amb altres ajuts de minimis i amb ajuts estatals recollides als esmentats reglaments de minimis aplicables.
4. El fet de rebre una subvenció implica l'obligatorietat de dur a terme el projecte subvencionat i, per tant, l'entitat beneficiària ha de cercar, si n'és el cas, altres fons de finançament o aportar fons propis.
6. REQUISITS DELS BENEFICIARIS
1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques o agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d’unitat econòmica o patrimoni separat sens personalitat jurídica que compleixin, d'acord amb la Llei 4/1985, de 3 de maig, d'ordenació de l'artesania i la normativa de desplegament, els requisits següents:
-Les empreses han de tenir el document de qualificació artesanal (DQA).
-Els mestres artesans han de tenir la carta de mestre artesà (CMA) .
-Els artesans han de tenir la carta d’artesà (CA).
-Estar d’alta de l’IAE relacionat amb l'ofici del qual té el DQA, CMA o CA, en cas d’estar-hi obligats.
-Estar d'alta durant 6 mesos a l'any en la Seguretat Social.
-Estar inscrits en el Registre d'empreses artesanes de les Illes Balears, en el Registre d'Artesans de les Illes Balears o en el Registre de Mestres Artesans de les Illes Balears.
2. Quedaran exclosos d’aquests ajuts:
-Els artesans que estiguin d'alta de l'IAE de venda ambulant.
-Els artesans que estiguin d'alta en l'activitat de comerç.
-Els formatgers i maduradors de formatge.
3. Els beneficiaris hauran de desenvolupar la seva activitat artesana dins l’àmbit territorial de Menorca (annex II, punt 2).
4. No obstant això, no poden ser-ne beneficiaris:
a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. (annex II).
b) Les empreses que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i amb les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.
c) Les persones físiques o jurídiques que hagin rebut, en els tres darrers exercicis fiscals (2013, 2014 i 2015), ajuts públics o d'ens privats, finançats a càrrec de pressuposts públics, en concepte de minimis, per un import superior a 15.000 € o 200.000 € (segons els sigui d'aplicació l'apartat a o b de la base 5.2, respectivament).
7. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
1. Les sol·licituds s’han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s’adjunta com a annex I d’aquestes bases i que es facilitarà a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó, a les oficines administratives de Ciutadella, a Sa Granja (Maó) i a Sa Roqueta (Ciutadella).
2. A la sol·licitud, s’ha d’adjuntar la documentació següent:
Documentació administrativa
a) Si el sol·licitant és persona física, còpia acarada del NIF (CIF, en cas de persones jurídiques).
b) Si el sol·licitant és persona jurídica, original o còpia acarada de l’escriptura de constitució o modificació, estatuts o reglament intern de funcionament inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, hauran d’aportar certificat de l’acord adoptat per l’òrgan de govern de l’entitat per sol·licitar l’ajuda i designar representant.
c) Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sens personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (en el cas de persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.
d) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d’un altre i còpia del NIF del representant.
e) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’art 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions (annex II).
f) Declaració de minimis i declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i sol·licitades d’altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (annex III).
g) Document de designació de compte bancari de l’empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca.
h) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributaries davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions davant la Seguretat Social.
El sol·licitant pot substituir els certificats que se senyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció no superi els 3.000 € (art. 11.f TRLGSIB).
Documentació específica
i) Còpia del document de qualificació artesanal, la carta de mestre artesà o la carta artesana.
j) Document justificatiu d’estar d’alta de l’IAE, en cas d’estar-hi obligats.
k) Els rebuts de pagament a la Seguretat Social per tal de demostrar que està d'alta com a mínim durant 6 mesos a l'any.
l) Memòria projecte i pressupost de les actuacions per les quals es sol·licita l'ajut. Pel que fa a les fires s'ha d'indicar les fires a les quals s'ha assistit o la previsió de les fires a les quals es vol assistir, especificant-ne la data i el lloc.
m) Declaració responsable relativa al Reglament comunitari de minimis aplicable (annex V).
Els beneficiaris poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social. Aquestes comprovacions es portaran a terme en la mesura que el Consell Insular de Menorca disposi dels convenis adequats que li ho permetin (annex I).
S’eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b, c, d, g i i en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s’haurà de fer constar expressament en la sol·licitud.
3. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en l’apartat anterior s’han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, als punts del Servei d’Atenció al Ciutadà del Consell Insular de Menorca que hi ha a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella, a les dependències de Sa Roqueta i Sa Granja i a aquells ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit conveni amb el CIM per a la prestació d’aquest servei. Així mateix, es poden presentar a qualsevol altre punt de conformitat amb l’establert en l’art. 38 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i de procediment administratiu comú.
Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l’endemà de la data de recepció del requeriment d’esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 71 Llei 30/92 de 26 de novembre.
8. SELECCIÓ DELS BENEFICIARIS
1. Sempre que es compleixin els requisits de la convocatòria s’atorgaran els ajuts sol·licitats amb els límits fixats en la convocatòria i en les presents bases dins el crèdit disponible.
2. Si el total de l’ajut sol·licitat és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants que compleixin els requisits, i segons el que fixa el punt 9 de les bases.
9. DETERMINACIÓ DE L’IMPORT DE LA SUBVENCIÓ
1. Se subvencionarà una quantitat única per a cada assistència a fira i l’import vindrà determinat pel lloc on es dugui a terme i pel nombre de fires a les quals assisteixi el beneficiari. Els imports seran els següents:
a) Per cada una de les fires que tenguin lloc a Espanya fins a 600 €.
b) Per cada una de les fires a l'estranger fins a 1.200 €.
2. Es podrà subvencionar fins al 100% de l'ajut sol·licitat per actuacions de promoció i divulgació en mitjans de comunicació fins a un import màxim de 4.000€ per beneficiari.
L'import màxim total que podrà rebre cada beneficiari serà de 4.000 €.
10. COMISSIÓ AVALUADORA DELS AJUTS
1. La comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre’n l’informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
2. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:
-President: el conseller executiu d’Economia, Medi Ambient i Caça
-Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament
-Vocals:
-Director insular d’Economia, Medi Ambient i Caça del CIM
-Joaquim Salort Galmés, responsable del Centre Artesanal de Menorca
-José Maria Mir Orfila, tècnic del Departament d'Economia, Medi ambient i Caça
-Francisca Llabrés Riudavets, tècnica del Departament d'Economia, Medi Ambient i Caça
11. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
1. Els ajuts es concediran, d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
2. L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent.
3. La persona a qui correspongui la instrucció es determinarà en la convocatòria i li correspondrà realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l’examen de la Comissió Avaluadora.
Amb anterioritat a l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, el tècnic encarregat de la instrucció de l'expedient emetrà un informe en el que s'acrediti, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.
5. Una vegada examinades les sol·licituds per la Comissió Avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, el conseller executiu cap del departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. Quan la quantia de l’ajut proposat per l’òrgan instructor sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d’ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
7. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
9. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l’obligació de notificar-la individualment a les persones interessades. S'haurà d'informar el beneficiari de la quantia de l'ajuda de minimis concedida i del seu caràcter de minimis, fent referència expressa al Reglament aplicat.
10. La concessió de l’ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d’un conveni de col·laboració amb l’entitat beneficiària on es determinaran els drets i les obligacions de les parts.
12. ABONAMENT DELS AJUTS
1. Els ajuts s’abonaran després que el beneficiari hagi justificat la realització de l’activitat subvencionada de conformitat amb allò establert en aquestes bases.
2. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l'Estat, amb el Consell Insular de Menorca i davant la Seguretat Social.
3. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d’acord amb la normativa que regula l’impost sobre la renda de les persones físiques.
4. Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.
13. JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES
1. El termini per justificar les despeses objecte de subvenció acaba dia 1 de desembre de l’any de la convocatòria, llevat que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que els beneficiaris hauran d’al·legar per escrit. A la vista de l’anterior el CIM podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.
2. La justificació s'ha de realitzar mitjançant la presentació del compte justificatiu simplificat:
-Memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. S'ha d'adjuntar una fotografia de l'estand en la qual es pugui observar que hi figuraven els logos que preveuen aquestes bases.
-Certificat de l'entitat organitzadora de la fira acreditatiu de la participació del beneficiari.
-Documents gràfics o altres suports adients (sonors o visuals) del material promocional o d'informació subvencionat.
-Relació de les despeses realitzades i d'altres ingressos i subvencions (annex IV).
3. Són despeses justificables d’aquesta convocatòria:
3.1. Despeses per l'assistència, com a expositors, a les fires professionals i artesanes fora de l’illa de Menorca:
-Despeses de trasllat
-Despeses d’allotjament
-Despeses per l’ús de l'estand (comprovant del pagament de la taxa, cànon, lloguer…)
3.2. Despeses per campanyes publicitàries a mitjans de comunicació: premsa, ràdio, revistes especialitzades, fullets publicats, TV i Internet (creació, modificació i disseny de pàgines web).
4. Les despeses de l'any 2014 que es presentin com a justificació d'aquesta convocatòria no poden ser despeses presentades i subvencionades mitjançat les convocatòries d'ajuts del CIM de l'any 2014 per al foment, la promoció i la comercialització del productes artesans de Menorca i que es van publicar en el BOIB núm. 101 de 26 de juliol 2014 i en el BOIB 149 de 30 d'octubre de 2014.
5. En la fase de comprovació de la despesa realitzada se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d’obtenir una evidència raonable sobre l’adequada aplicació de la subvenció.
6. En el cas de rebre qualsevol altra subvenció pública, s’haurà de lliurar el justificant de la subvenció rebuda i el concepte pel qual s’ha rebut.
7. Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils
8. Si la despesa justificada per cada una de les fires subvencionades és inferior a l’import del pressupost sol·licitat i subvencionat per fira, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
9. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
14. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS
1. Els beneficiaris hauran de complir les obligacions següents:
a) Fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular Menorca en la realització de les activitats subvencionades.
b) Fer constar el logotip de la candidatura de la cultura talaiòtica de Menorca per ser reconeguda com a patrimoni mundial per la UNESCO, en la realització de les activitats subvencionades.
c) Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d’ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.
d) Realitzar l’activitat objecte de subvenció d'acord amb els terminis prevists en la base primera.
e) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
f) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat així com també la obtenció d'altres ingressos o recursos.
g) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si en poden afectar el cost total, i sol·licitar l’autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d’ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s’han de formular immediatament a l’aparició de les circumstàncies que la justifiquin i s’hi han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
h) Les persones o entitats beneficiaries d’aquestes ajudes hauran de mantenir l’activitat durant un termini mínim d’un any des de la presentació de la sol·licitud, termini que es podrà interrompre tenint en compte que serà suficient que estiguin donats d'alta en la Seguretat Social durant 6 mesos a l'any, en cas contrari, se’ls podrà exigir la devolució total o parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.
i) Els productes exposats a les fires que se subvencionin seran exclusivament productes artesans elaborats pels mateixos artesans.
j) Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L’acreditació no serà necessària en el cas que s’hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.
k) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
l) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
15. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENTS
Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s’ha d’aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable. En cas d’incompliment, s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l’incompliment. Aquest percentatge s’ha de fixar amb l’informe previ de l’instructor i s’ha de notificar al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència han de ser regides per l’establert en l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
S’haurà de valorar, en tot cas, el grau d’incompliment, si aquest s'ha produït a causa d’actuacions doloses o negligents i si hi ha hagut bona o mala fe. La gradació del reintegrament serà major quan l’incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe, i en canvi serà menor si el grau de compliment del projecte subvencionat és parcial i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.
En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.
En el cas que el beneficiari no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la subvenció correctament justificada amb un 1% per cada dia de retard.
Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM a la realització de l'activitat subvencionada, es minorarà en un 1% l'import de la subvenció correctament justificada.
En el cas que s’hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes més l’interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.
Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.
L’obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que si escau siguin exigibles.
16. INFRACCIONS I SANCIONS
El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions
L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb l’establert en l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
17. ALTRES DISPOSICIONS
1. Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d’interposar-hi recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell insular de Menorca.
2. Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:
-Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
-Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)
-Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
-Reglament UE núm. 1407/2013, de la Comissió de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24 de desembre de 2013)
-Reglament UE núm. 1408/2013, de la Comissió de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24 de desembre de 2013)
ANNEX I: SOL·LICITUD D'AJUDES DE MINIMIS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER AL FOMENT DE LA COMPETITIVITAT DE L'ARTESANIA DE MENORCA (consta ena l'expedient)
ANNEX II: MODEL DE DECLARACIÓ RESPONSABLE D'AJUDES DE MINIMIS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER AL FOMENT DE LA COMPETITIVITAT DE L'ARTESANIA DE MENORCA (consta en l'expedient)
ANNEX III: MODEL DE DECLARACIÓ RESPONSABLE D'ALTRES AJUTS REBUTS (consta en l'expedient)
ANNEX IV: RELACIÓ NOMINATIVA DE LES DESPESES DE LA CONCESSIÓ D'AJUTS DE MINIMIS DEL CIM PER AL FOMENT DE LA COMPETITIVITAT DE L'ARTESANIA DE MENORCA, LA PROMOCIÓ I LA COMERCIALITZACIÓ DELS PRODUCTES ARTESANS DE MENORCA I DETALL D'ALTRES INGRESSOS O SUBVENCIONS QUE HAGIN FINANÇAT L'ACTIVITAT SUBVENCIONADA (consta en l'expedient)
ANNEX V: DECLARACIÓ RESPONSABLE RELATIVA AL REGLAMENT COMUNITARI DE MINIMIS APLICABLE (consta en l'expedient)
Maó, 18 de maig de 2015
El secretari del Consell Executiu
Octavi Pons Castejón