Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE FERRERIES
Núm. 9089
Aprovació definitiva ordenança tinença d'animals
En el BOIB núm. 177, de data 27/12/2014, es va publicar l'Acord del Ple de l'Ajuntament de Ferreries de data 27 de novembre de 2014 d'aprovació provisional de l'Ordenança de tinença d'animals.
Un cop finalitzat el termini d'exposició pública sense que s'hagin presentat reclamacions, l'acord esmentat s'ha elevat a definitiu i es transcriu el text íntegre de l'Ordenança
“Ordenança de tinença d'animals
Capítol I
Objecte i àmbit d’aplicació d’aquesta Ordenança
Article 1
Objecte
1. Aquesta Ordenança té per objecte regular la tinença d’animals que viuen a l’entorn humà, amb una doble finalitat: la protecció de la salut i de la seguretat de les persones, i la protecció dels animals amb la finalitat d’aconseguir el màxim benestar per a ells, justificat tot açò per la importància que per a un elevat nombre de persones té la seva companyia.
2. En tot allò que no preveu aquesta Ordenança caldrà atenir-se a la legislació vigent en aquesta matèria, i, concretament:
Estatal:
- Llei núm. 32/2007, de 7 de novembre, per a la cura dels animals, en la seva explotació, transport, experimentació i sacrifici.
- Llei núm. 8/2003, de 24 d'abril, de sanitat animal.
- Ordre de 26 de maig de 1959 sobre l'exercici de la castració en els animals domèstics.
- Llei núm. 50/1999, de 23 de desembre, sobre el règim jurídic de la tinença d'animals potencialment perillosos.
- Reial decret núm. 287/2002, de 22 de març, pel qual es desplega la Llei 50/1999, de 23 de desembre, sobre el règim jurídic de la tinença d'animals potencialment perillosos.
Autonòmica:
- Llei núm. 1/1992, de 8 d'abril, de protecció dels animals que viuen a l'entorn humà, en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
- Decret 56/1994, de 13 de maig, pel qual s'aprova el Reglament per al desplegament i l'aplicació de la Llei de 8 d'abril de 1992, sobre la protecció dels animals que viuen en l'entorn humà.
- Decret núm. 4/2010, de 15 de gener, pel qual es crea i regula el Registre de transportistes i mitjans de transport d'animals de les Illes Balears i se'n regulen les autoritzacions.
- Ordre del conseller d'Agricultura, Comerç i Indústria de 21 de maig de 1999, per la qual es regula la identificació dels animals de companyia a les Illes Balears.
- Llei núm. 6/2007, de 27 de desembre, de mesures tributàries i economicoadministratives de les Illes Balears (2008).
- Llei núm. 10/2003, de 22 de desembre, de mesures tributàries i administratives (2004).
- Ordre del conseller d'Agricultura i Pesca de 14 de juny 1989, per la qual es crea i es desplega la normativa del Registre de nuclis zoològics de Balears.
- Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 27 de setembre de 2004, per la qual s'adopta el passaport establert en la Decisió de la Comissió Europea, de 26 de novembre de 2003, com a model únic de targeta sanitària per a cans, moixos i fures en l'àmbit territorial de les Illes Balears.
- Ordre conjunta de les conselleries d'Agricultura i Pesca i de Sanitat i SS de 7 de juny de 1996, per la qual es regula el desenvolupament de la campanya de vacunació antiràbica de cans i moixos en l'àmbit de les Illes Balears.
- Ordre del conseller d'Agricultura i Pesca, de 19 de desembre de 1994, per la qual es regula el Registre d'Associacions de Protecció i Defensa dels Animals.
- Llei 1/2014, de 21 de febrer, de cans d'assistència.
I, en general, caldrà atenir-se a la normativa que es dicti que pugui modificar o substituir les normatives anteriors i a la normativa reguladora d'animals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 2
Àmbit d’aplicació
1. Estan sotmesos a aquesta Ordenança tots els animals de companyia que resideixin o circulin pel municipi.
2. Els animals a què fan referència les normes establertes per aquesta Ordenança, agrupats d’acord amb la seva destinació més usual, són:
a) Animals domèstics que viuen a l’entorn humà:
- Animals de companyia: cans, moixos i determinades aus i ocells no salvatges.
- Animals que proporcionen ajuda especialitzada: cans d'assistència i de vigilància d’obres i empreses.
- Animals d’aquari o terrari.
b) Animals utilitzats en concursos i/o en altres competicions.
c) Animals utilitzats en activitats d’esbarjo o en espectacles, i animals ensinistrats propis de l’activitat circense.
d) Animals salvatges no perillosos.
e) Animals salvatges perillosos.
f) Animals que es trobin a comerços dedicats a la compra, criança o venda amb fins lucratius.
g) Animals que es trobin a residències, consultoris o clíniques veterinàries.
h) Animals que es trobin sota la responsabilitat d’associacions per a la defensa o protecció dels animals.
i) Animals que es trobin a nuclis zoològics i altres agrupacions d'animals.
2. Els animals destinats a la criança tant domèstica com professional, dedicats al consum humà o no, quan es trobin amollats a la via pública, en un espai de competència municipal o en un espai privat d’accés públic i sense control per part de les respectives persones propietàries o responsables, seran susceptibles de regir-se per aquesta Ordenança i, en conseqüència, podran ser sancionats segons aquesta.
Article 3
Exclusions
1. S’exclouen de la regulació d’aquest reglament:
a) Els animals destinats al treball fora dels espais públics i els animals destinats a proporcionar en els àmbits industrial i professional carn o productes per al consum, pell o algun altre producte útil per als humans.
b) Els animals que no es vegin afectats pel punt 1 de l’article 5 d’aquesta Ordenança, que fa referència als animals criats a l'entorn familiar urbà o als nuclis habitats per al consum propi, i els animals d’experimentació, que vénen regulats per altres lleis.
c) Els animals destinats a les forces i als cossos de seguretat (bombers i equips de rescat i salvament).
Capítol II
Normes de caràcter general
Article 4
Tinença en general
1. La tinença d'animals de companyia en els habitatges requereix que les circumstàncies d’allotjament en l’aspecte higienicosanitari siguin les adequades i que no es produeixi cap situació de perill o incomoditat per al veïnatge o altres persones en general, o per a l’animal mateix.
2. Els animals de companyia no poden tenir mai com a allotjament habitual celoberts, balcons, terrasses ni patis interiors coberts o no que pertanyin a una comunitat de veïns. Han de disposar d'un habitacle on puguin resguardar-se, que ha d'estar construït amb materials impermeables que els protegeixin de les inclemències del temps, estar aïllats del sòl i protegits dels raigs solars i de la pluja. L'alçada ha de permetre que l'animal pugui estar amb el coll i el cap alçats, i l'amplària, que l'animal pugui fer còmodament la volta sobre ell mateix. La terrassa ha de tenir un mínim de 15 m2 amb una amplària mínima de 2 m.
3. Es prohibeix mantenir els animals de companyia en un lloc sense ventilació, sense llum o en condicions climàtiques extremes. Han de tenir les condicions de temperatura, humitat, ventilació, llum i allotjament adequades per evitar-los sofriment. La retirada d'excrements i orins dels seus espais s’ha de fer de forma quotidiana, i s’han de mantenir els allotjaments nets, desinfectats i desinsectats convenientment.
4. Si l'animal ha d'estar lligat durant la major part del temps, és obligatori deixar-lo lliure una hora al dia, com a mínim, perquè pugui fer exercici. Els cans tampoc poden estar sempre sols al domicili on viuen habitualment o en qualsevol lloc on es trobin per un espai de temps de més de tres dies seguits.
5. El nombre màxim d’animals permès per habitatge serà establert per l’autoritat municipal, assessorada pel Comitè d’Arbitratge, regulat en aquesta mateixa Ordenança, i pel personal tècnic municipal, d’acord amb l’espai disponible, les condicions higienicosanitàries per al seu manteniment i la problemàtica que puguin generar al veïnat.
6. Exceptuant els cans d'assistència, la presència o no dels animals de companyia en ascensors i zones comunitàries dels habitatges més enllà de la pura necessitat de trànsit, serà decisió de les juntes de veïns de l'edifici a què pertanyin aquestes zones i equipaments.
7. Les persones propietàries d’animals estan obligades a practicar-los les cures adequades que necessitin, a donar-los els tractaments i les mesures sanitàries preventives que disposi l’autoritat municipal o l’organisme competent, i a mantenir-los amb l'alimentació adequada.
Article 5
Criança per a consum propi i criança reproductora domèstica
1. La criança domèstica per al consum familiar a l'entorn urbà o nucli habitat (nucli urbà, urbanitzacions, etc.) d’aus de corral, conills i altres animals similars a terrasses, balcons, jardins o patis de domicilis particulars queda condicionada al fet que les circumstàncies a tenir en compte d’allotjament, adequació de les instal·lacions i nombre d’animals ho permetin, tant en l’aspecte higienicosanitari com per la no-existència de molèsties ni perill per al veïnat o per a altres persones. Serà el Comitè d'Arbitratge l’òrgan que haurà d'assessorar i avaluar els casos plantejats i, en conseqüència, proposar a l'Ajuntament si s'han d'incloure en el Registre d'agrupacions d'animals. Aquesta activitat també està sotmesa a totes les normatives i ordenances reguladores vigents.
2. Queda prohibida la criança domèstica d'animals de qualsevol tipus amb fins lucratius sense els permisos preceptius i altes d'activitat, així com la venda no regulada per mitjà de qualsevol canal de comercialització escrit, sonor, visual o virtual.
Article 6
Alimentació d'animals en espais públics. Carnet d'autorització AMEP
1. Queda totalment prohibit alimentar animals a la via pública, tant en espais públics com en espais privats d'accés públic, excepte aquells espais que l’Ajuntament determini per a aquesta finalitat. Únicament se'ls podrà donar petits aliments com a premi en cas d'ensinistrament sempre que no deixin cap tipus de residu. A les zones determinades per a l'alimentació de moixos només s'hi permetrà subministrar aliments tipus pinso sec.
2. L'Ajuntament és qui ha de determinar aquestes zones específiques, l'espècie d'animal que s'hi pot alimentar i el nombre màxim d'exemplars permesos a cada zona per mitjà d'acords, si s'escau, amb les associacions inscrites en el Registre d'Associacions de Protecció i Defensa dels Animals com a entitats col·laboradores de la Conselleria d'Agricultura i Pesca.
3. L'Alcaldia, per decret, pot autoritzar determinades persones, proposades per aquestes associacions, perquè puguin subministrar aliments als moixos en espais públics. L'Ajuntament atorgarà un carnet, anomenat AMEP, que certificarà la possessió de l'autorització d'alimentar moixos en espais públics (i que queda definit a l'annex d'aquesta Ordenança). Serà obligatori portar aquest document acreditatiu identificador, juntament amb el document nacional d'identitat, quan es dugui a terme aquesta activitat i exhibir-lo sempre que l'autoritat competent el demani.
4. Per a l'obtenció d'aquesta autorització l'associació a la qual pertany la persona interessada ha de presentar a l'Ajuntament una sol·licitud i una fotocòpia del DNI. L'Ajuntament pot revisar si aquesta persona ha estat sancionada per incomplir aquesta ordenança o qualsevol altra que hi estigui relacionada i determinar si és procedent o no atorgar l'autorització.
5. Les zones determinades específicament per alimentar animals en espais públics no poden tenir mai una superfície major de 5 metres quadrats i han d'estar situades fora de les calçades i voreres. També han d'estar enfora d'instal·lacions, siguin públiques o privades, com ara col·legis, centres de salut, oficines d'atenció al públic, etc.; de tal manera que no produeixin molèsties de cap tipus al veïnat ni a cap altre ciutadà o ciutadana, com per exemple olors, brutícia, plagues de qualsevol tipus (rates, puces, formigues o mosques...), renous, etc.
6. S'estableix un horari habitual per alimentar animals als espais públics que l'Ajuntament determini, que anirà de les 19.30 a les 9.00 h de l'endemà. Si bé, quan es produeixi a la tardor l'avançament oficial de l'hora establert pel Govern d'Espanya, l'horari d'alimentació passarà a ampliar-se en una hora més prest als capvespres, inici que quedarà establert per a les 18.30 h, per tornar al seu horari habitual quan es torni a avançar l'hora oficial a la primavera. Fora d'aquest horari i d'emplaçaments determinats queden suspeses totes les autoritzacions per alimentar cap animal a qualsevol espai públic, excepte els casos específics que l'Ajuntament exclogui d'aquest compliment.
7. A cada zona destinada a aquesta finalitat, l'Ajuntament determinarà quines persones, de les que tenguin l'esmentada autorització, han de ser les responsables de mantenir-les netes, complir i fer complir aquesta Ordenança, observar el compliment dels horaris establerts i controlar la població màxima permesa d'exemplars. Aquesta responsabilitat serà compartida amb l'associació a la qual pertanyin. L'Ajuntament facilitarà les feines de captura i, per personal veterinari col·legiat, l'esterilització dels moixos, sempre que no hi hagi un motiu de força major que recomani el contrari.
8. L’Alcaldia té la potestat de suspendre temporalment o definitivament aquestes llicències en cas que se’n faci un mal ús o en cas que s’actuï en contra d'aquesta Ordenança, cosa que es notificarà a les associacions inscrites en el Registre de Protecció i Defensa dels Animals.
Article 7
Animals de guarda
1. Els animals de guarda d’obres i de vigilància d’empreses són responsabilitat de les persones propietàries i posseïdores, les quals han de respectar el contingut d'aquesta Ordenança i tenir-los de manera que no suposin cap perill per a la ciutadania. S’han d'adoptar mesures per evitar que l’animal pugui abandonar el recinte, que haurà d’estar convenientment senyalitzat amb l’advertiment del perill de l’existència d’un ca vigilant el recinte esmentat. Aquests animals estaran igualment sotmesos a aquesta normativa, per la qual cosa han d’estar correctament registrats i vacunats. Els propietaris han d’assegurar-los l’alimentació, el benestar i el control veterinari necessari, i han de retirar-los en finalitzar l’obra, si escau.
2. En el cas que un animal de guarda sigui un ca potencialment perillós, queda sotmès a l'article 14 d'aquesta mateixa ordenança, que regula la tinença d'aquests tipus d'animals.
Article 8
De les autoritats municipals
1. Les persones propietàries o posseïdores d’animals han de facilitar als agents de l’autoritat municipal i/o a la inspecció sanitària les visites domiciliàries pertinents per a la inspecció i determinació de les circumstàncies en què es trobin els animals o l'animal que hi visquin tant de manera provisional com permanent. En tots els casos, s'han d’aplicar les mesures higienicosanitàries i de benestar animal que l’autoritat municipal determini de conformitat amb la normativa vigent.
2. L’autoritat municipal pot ordenar la confiscació o l’aïllament dels animals de companyia en els casos en què hi hagi sospita fonamentada de maltractament, tortura o desnutrició dels animals i si representen molèsties reiterades per al veïnat. Aquesta mesura tindrà caràcter cautelar i, si escau, sancionadora, d'acord amb aquesta Ordenança. Les despeses que s'ocasionin amb motiu de la retirada de l'animal i la seva manutenció mentre duri aquesta mesura cautelar aniran a càrrec de la persona propietària.
3. En situacions en les quals es produeixi una població molt més elevada de l'habitual de certs animals, de manera que es pugui considerar com a plaga urbana i que posi en perill el benestar de les persones i/o d'altres animals de companyia, l'Ajuntament, amb sol·licitud prèvia dels informes preceptius, adoptarà les mesures que consideri necessàries per eradicar la plaga, ja sigui amb mitjans propis o amb mitjans externs.
Capítol III
El Comitè d’Arbitratge i Assessorament per dirimir conflictes entre les persones propietàries d’animals de companyia i el veïnat
Article 9
Concepte, composició i funció
1. Es crearà un comitè com a sistema d’arbitratge i assessorament per dirimir els conflictes que puguin sorgir entre les persones propietàries d’animals de companyia i el seu veïnat, que, a més a més, podrà servir com a òrgan consultiu de tots aquells afers relacionats amb els animals de companyia.
2. Aquest òrgan es crearà per resolució de l’Alcaldia i ha d’estar format, com a mínim, per:
3. Les persones integrants d’aquest comitè seran nomenades i fetes cessar per decret d'Alcaldia i se'n produirà la renovació a cada nova legislatura. La presidència disposarà del vot de qualitat en cas d’empat en les votacions.
4. Aquest comitè es reunirà com a mínim dues vegades l'any. L’exercici d’aquests càrrecs no serà retribuït.
5. Com a òrgan consultiu de l'Ajuntament, és aplicable a aquest comitè la normativa de règim jurídic de les administracions públiques i de procediment administratiu comú (Llei 30/1992, de 26 de novembre) i disposicions complementàries.
Capítol IV
Registres d'animals de companyia
Article 10
Registre municipal d'animals, Registre d’agrupacions d’animals i Registre de persones amb llicències relacionades amb aquests
L'Ajuntament ha de disposar dels registres municipals d'animals domèstics, als quals s'han d'inscriure tots els animals de companyia del municipi.
1. En el Registre municipal d'animals hi han de constar les dades relatives a la identificació de l'animal i les dades personals de la persona titular.
La inscripció en el Registre l'ha de tramitar la persona titular de la llicència amb sol·licitud d'inscripció prèvia dins el termini de 15 dies hàbils a partir de la data d'obtenció de la llicència municipal.
El Registre d’animals que viuen a l'entorn humà i que estan sotmesos a aquesta normativa està constituït per dues seccions principals:
a) Secció d’animals no perillosos, que inclou:
- Animals domèstics: cans, moixos, aus, etc.
- Animals domesticats: cabres, conills, etc.
- Animals salvatges: fures, altres mamífers i rèptils, etc.
b) Secció d’animals perillosos, que inclou:
- Animals domèstics: cans, etc.
- Animals salvatges: determinats mamífers, rèptils, insectes, aus de presa, etc.
Aquest registre municipal ha d'incloure obligatòriament les dades següents:
- Dades de l'animal: espècie, raça, sexe, data de naixement, codi d'identificació electrònica.
- Dades personals de la persona posseïdora: nom i llinatges, DNI, domicili i telèfon de contacte.
- Nom del personal veterinari col·legiat en el COVIB que ha tramitat el certificat sanitari.
- Lloc habitual de residència de l'animal.
- Incidents que hagi produït l'animal durant la seva vida coneguts per les autoritats administratives o judicials i les forces de seguretat.
- Funció/aptitud de l'animal (companyia, guarda, defensa, caça, exhibició, cria, venda, etc.).
2. El Registre d'agrupacions d'animals es regula d'acord amb l’article 35 i el seu funcionament és similar al d'altres registres dependents d’aquesta Ordenança.
3. El Registre municipal de persones amb llicències relacionades amb animals es divideix en:
a) Registre de persones amb permís per alimentar moixos als espais públics (AMEP).
b) Registre de persones amb llicència per a la tinença de cans potencialment perillosos (LTCP).
c) Registre de persones amb llicència per a la tinença d’animals salvatges (LTAS).
d) Registre de persones amb llicència per a la tinença d'animals salvatges potencialment perillosos (LTAPS).
En aquests registres hi han d'aparèixer les dades personals de qui té aquesta llicència, com el nom i els cognoms, el DNI, el domicili i el telèfon de contacte.
4. Les autoritats municipals responsables del Registre han de notificar immediatament a les autoritats administratives o judicials, si escau, qualsevol incidència que figuri en el Registre perquè, una volta valorada, adoptin, si escau, les mesures cautelars o preventives que corresponguin.
5. La venda, traspàs, donació i mort de l'animal s'ha de comunicar dins el termini de quinze dies al Registre. En cas de robatori o pèrdua, el termini de comunicació és de 48 hores.
La baixa definitiva de l'animal en el Registre es produeix per la seva mort o sacrifici, amb certificat d'un veterinari o veterinària.
6. L'entrada al territori de les Illes Balears d'animals potencialment perillosos i que es traslladen amb caràcter permanent o per un període superior a tres mesos obliga les persones que en són propietàries a inscriure'ls en el Registre en un termini no superior a 15 dies.
7. Anualment, la persona propietària de l'animal ha d'aportar a l'autoritat gestora del Registre un certificat sanitari sobre la salut i l'aptitud de l'animal emès per personal veterinari col·legiat.
8. L'Ajuntament ha d'obrir i mantenir actualitzats els registres específics per al control i per a la identificació de les persones titulars d'aquests tipus d'animals.
9. Els ajuntaments han d'enviar les dades del Registre municipal al Registre autonòmic d'animals potencialment perillosos (Direcció General d'Agricultura) dins el termini de 15 dies a partir de la inscripció de l'animal en el Registre municipal.
Article 11
Registre d’identificació d’animals de companyia de les Illes Balears (RIACIB)
1. Les persones posseïdores d’animals, d’acord amb l’Ordre del conseller d’Agricultura de la CAIB de 12 de maig de 1999, estan obligades a inscriure’ls en el Registre d’identificació d’animals de companyia de les Illes Balears (RIACIB) dins el termini màxim de tres mesos comptador des de la data de naixement o d’adquisició de l’animal, registre que es realitzarà pel personal veterinari col·laborador autoritzat per la DG d’Agricultura col·legiat al COVIB i autoritzat a aquest efecte.
2. Per fer-ne la inscripció, la persona propietària de l’animal ha d’aportar, juntament amb el seu document nacional d’identitat, el passaport d'animal de companyia de l'animal. Pel que fa als animals de races potencialment perilloses, s’haurà de justificar que es disposa de la preceptiva pòlissa d’assegurança.
3. En cas de mort o desaparició d'un animal regulat per aquesta ordre, la persona propietària de l’animal ha de comunicar aquesta circumstància tant al RIACIB com a l’Ajuntament en un termini màxim de 15 dies naturals a partir del fet, per mitjà del personal veterinari autoritzat o mitjançant comunicació a les oficines municipals de l’ajuntament de residència de l’animal, i s’ha d’aportar la cartilla sanitària de l’animal i una certificació de la mort emesa per un professional de la veterinària.
4. Igualment, les persones que transfereixin la propietat d’un animal o que canviïn d’adreça o de població estan obligades a comunicar aquest fet al RIACIB i a l’Ajuntament dins el mateix termini. En el primer cas, han d’aportar les dades i el document d’acceptació de la nova persona propietària de l’animal; i en el cas que es tracti d’un animal subjecte a l’article 14, la nova persona propietària s’ha d’atenir al que regula aquesta Ordenança.
Article 12
Condicions per a la inscripció en el Registre d'animals de companyia de les Illes Balears
Per poder estar inscrits en el RIACIB, els animals han d’estar prèviament identificats individualment mitjançant la implantació d’un microxip, d’acord amb l’Ordre del conseller d’Agricultura de 21 de maig de 1999.
L'Ajuntament pot accedir a les dades del Registre d'acord amb el conveni de col·laboració subscrit entre la Conselleria de Presidència, el Consell Insular de Menorca, els ajuntaments de Menorca i el Col·legi Oficial de Veterinaris de les Illes Balears, en matèria d’animals de companyia, signat al maig de l'any 2011.
Capítol V
Normes específiques d'aplicació per a la tinença de cans potencialment perillosos
Article 13
Tipus de cans sotmesos a aquest capítol
1. Queden sotmesos a aquest capítol tots els cans que, per les seves característiques i per la seva naturalesa, puguin representar una especial perillositat per raons tant sanitàries com de seguretat i de convivència. Per la via pública, pels espais públics, pels espais privats oberts al públic i per les terrasses dels establiments on se’ls permeti l’entrada, aquests cans han de circular en tot moment lligats amb cadena de menys de 2 metres, que no sigui extensible, i amb morral.
2. Es consideren cans potencialment perillosos tots els cans descrits a l'annex I del Reial decret 287/2002, de 22 de març. Concretament:
3. Igualment tenen aquesta condició els encreuaments d'aquestes races amb qualsevol altra raça de ca i també tots els cans que presentin totes o la majoria de les característiques següents:
a) Forta musculatura i aspecte poderós, robust, configuració atlètica, agilitat, vigor i resistència.
b) Marcat caràcter i gran valentia.
c) Pèl curt.
d) Perímetre toràcic comprès entre 60 i 80 centímetres, alçada a la creu entre 50 i 70 centímetres i pes superior a 20 kg.
e) Cap voluminós, cuboide, robust, amb crani ample i gros, galtes musculoses i bombades, mandíbules grosses i fortes, boca robusta, ampla i profunda.
f) Coll gruixat, musculós i curt.
g) Pit massís, ample, gros, profund; costelles arquejades, llom musculat i curt.
h) Extremitats anteriors paral·leles, rectes i robustes; i extremitats posteriors molt musculoses, amb potes relativament llargues, formant un angle moderat.
4. Es consideren cans potencialment perillosos i quedaran sotmesos a l'establert en aquesta Ordenança per a aquest tipus d'animals aquells cans que manifestin un caràcter agressiu o hagin protagonitzat agressions a persones o a altres animals.
5. L’Ajuntament, mitjançant decret d’Alcaldia i l'edicte corresponent, podrà afegir a aquesta llista de cans potencialment perillosos aquelles races de cans proposades pels agents de l'autoritat municipal i tècnics responsables que presentin les característiques relacionades en els anteriors punts 3 i 4.
6. Queden exclosos d'aquest article els cans d'assistència acreditats i ensinistrats en centres oficialment reconeguts, conformement a la legislació autonòmica o, si escau, estatal, així com aquells cans que es trobin en fase d'instrucció per adquirir aquesta condició.
7. Aquestes consideracions queden sotmeses a les possibles modificacions que la normativa estatal efectuï sobre la inclusió o exclusió de noves races i la modificació de les característiques descrites, així com l'actualització de l'import de la cobertura mínima de l'assegurança de responsabilitat civil per danys a tercers conforme als percentatges de variació de l'IPC publicats anualment per l'Institut Nacional d'Estadística.
Article 14
Guia de cans potencialment perillosos (GCP)
L’Ajuntament expedirà un document identificador específic per a cada animal potencialment perillós del seu municipi on figuraran les dades de l'animal en qüestió, així com les de la persona propietària; també en inscriure’l en el Registre d'animals domèstics potencialment perillosos.
La Guia de cans perillosos (GCP) haurà de ser emplenada pels serveis veterinaris que periòdicament els tractin i hauran de certificar, a la cartilla veterinària de l'animal, amb segell i firma, que el ca ha estat vacunat reglamentàriament. També s'hi consignarà que es té l'assegurança obligatòria i se n'adjuntarà un còpia. Aquest document (GCP) ha d'acompanyar el ca sempre.
Per obtenir aquesta guia i a l'efecte de la seva inscripció en el Registre municipal d'animals potencialment perillosos, la persona propietària haurà de presentar davant l'Ajuntament:
1. El passaport d'animal de companyia on figuren les dades de l’animal: espècie, raça, edat, sexe, nom, numeració del xip, vacunacions periòdiques i l'anual antiràbica.
2. Dues fotografies de 4x3 cm de l’animal.
El model d'aquesta guia es troba a l'annex d'aquesta ordenança.
Article 15
Requisits necessaris per a l'obtenció de la llicència de tinença de cans potencialment perillosos i normes bàsiques per a la seva tinença. Obligacions i prohibicions
1. Les persones que vulguin posseir, menar o tenir cura de cans sotmesos a aquest capítol d’aquesta ordenança seran responsables a tots els efectes de tots els actes produïts per aquests animals, i hauran de sol·licitar una llicència administrativa d'acord amb la legislació vigent, amb anterioritat a la seva compra, a l'adquisició o a procedir a la cura d’aquests, davant l’Ajuntament, que procedirà a la seva concessió mitjançant decret d'Alcaldia, una vegada verificat el compliment
dels requisits següents i la presentació dels originals, i en tot cas còpies compulsades dels documents acreditatius d’aquests i el pagament de la taxa corresponent.
A més d'expedir la llicència, l'Ajuntament procedirà a la inscripció d’aquesta persona al Registre de persones amb possessió de la llicència LTCP.
2. L'obtenció o renovació de la llicència administrativa requerirà el compliment per part de la persona interessada dels següents requisits:
a) Ser major d'edat i presentar còpia del DNI.
b) Certificat de no haver estat condemnada per delictes d’homicidi, tortures, lesions, contra la llibertat, contra la integritat moral, la llibertat sexual o la salut pública i d’associació amb banda armada o de narcotràfic.
c) Certificat de la Conselleria d’Agricultura i Pesca de no haver estat sancionada per incompliment de la Llei 50/1999, de 23 de desembre.
d) Certificat de capacitat física i aptitud psicològica expedit per un centre de reconeixement, d'acord amb el que disposa el Reial decret 2272/1985, de 4 de desembre, que serà expedit una vegada realitzades les proves necessàries, que s'adequaran al que preveu el Reial decret 772/1997, de 30 de maig, i que té una vigència d'eficàcia procedimental d'un any des de la data d'expedició.
e) Acreditació d’haver formalitzat una assegurança de responsabilitat civil per cobrir els possibles danys a tercers que puguin ser produïts per la tinença d'un animal potencialment perillós. L’assegurança ha de ser específica per a aquell ca, ha de tenir una cobertura no inferior a cent vint mil euros (120.000 €) i ha de ser efectiva en qualsevol lloc on es trobi el ca.
3. De conformitat amb l’article 58 de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, reguladora de les hisendes locals, l’Ajuntament podrà fixar una taxa municipal de tinença d’animals perillosos i potencialment perillosos que hauran d’abonar totes les persones propietàries d’aquest tipus d’animals. La taxa té per objecte l’activitat municipal relativa a la concessió de la llicència administrativa prevista a la Llei 50/1999, de 23 de desembre.
4. Normes bàsiques per a la tinença d'animals potencialment perillosos:
a) Les persones que, en entrar en vigor aquesta Ordenança, tenguin un ca d’alguna de les races consignades a article 16 hauran de tramitar l’esmentada llicència i la guia de l'animal en un termini màxim de tres mesos.
b) Totes les persones que no siguin propietàries però que vulguin tenir cura d’un ca d'aquest tipus, passejar-lo o alimentar-lo, tenen l’obligació d’obtenir aquesta llicència encara que no en siguin propietàries.
c) Els cans descrits a l'article 16 següent han de ser menats sempre per persones amb la llicència en vigor específica per a aquesta finalitat.
d) Quan un animal d'aquest tipus sigui retirat per qualsevol motiu d'un espai públic, sens perjudici de les sancions que es puguin imposar amb motiu de l’incompliment de l'establert anteriorment, el personal agent de l’autoritat municipal o el personal que l'Alcaldia hagi habilitat a aquest efecte podran retenir cautelarment l’animal i dipositar-lo a la canera que l’Ajuntament determini, on romandrà fins que la persona que n’és propietària i està a disposició de la llicència municipal pertinent el retiri. Arribat el cas, la persona que n'és propietària haurà d'anar proveïda de tota la documentació preceptiva i en regla corresponent al ca en qüestió, del morral i de la cadena preceptius, dins un termini màxim de 15 dies comptador des de la data de la denúncia. Aniran a càrrec del propietari o propietària les despeses que generi l’estada de l’animal a la canera. En el cas que la persona propietària no el retiri dins el termini establert o renunciï expressament a fer-ho, es considerarà l'animal abandonat i es podrà donar-lo en adopció o procedir al seu sacrifici eutanàsic.
e) Les instal·lacions que en qualsevol moment els alberguin hauran de tenir sempre les mesures de seguretat adequades. Concretament, les tanques hauran de ser suficientment altes i consistents, i hauran d’estar ben fixades per poder suportar el pes i la pressió de l’animal. Les portes de les instal·lacions i els mecanismes de seguretat hauran de ser tan resistents i efectius com la resta de l’entorn, i es dissenyaran per evitar que els animals mateixos els puguin desencaixar, obrir o inutilitzar.
f) A la via pública, als espais públics, als espais privats oberts al públic i a les terrasses dels establiments on se’ls permeti l’entrada, aquests cans han d'anar lligats en tot moment amb cadena de menys de dos metres, que no sigui extensible, i amb morrió.
5. Obligacions i prohibicions inherents a la tinença d’aquests tipus d’animals:
a) Les persones propietàries d’aquests animals tenen l’obligació de comunicar a l’Ajuntament qualsevol incidència que afecti l’animal, com per exemple la seva venda o el canvi de persona propietària, accident, malaltia, atac a persones o mort. L’incompliment d’aquesta norma es considerarà falta greu.
b) Queda prohibit mantenir fermat tot sol un animal potencialment perillós a qualsevol element de la via o a l'espai públic.
c) Queda absolutament prohibit i serà considerat falta molt greu l’ensinistrament d'aquests tipus d'animals amb la finalitat de potenciar-ne l'agressivitat.
d) Es considerarà falta molt greu cedir, vendre, donar en adopció o qualsevol altra manera de transferir la propietat d'una ca perillós o potencialment perillós per part de qualsevol persona o entitat a una altra persona que no compleixi els requisits per a la tinença d'aquest tipus de cans.
6. Accions especials:
a) La persona propietària d'un animal el pot cedir, si vol, a una altra persona que disposi de la preceptiva llicència. La persona cedent haurà de signar un document específic d’autorització on es detallaran les condicions de la cessió (data i terminis de la cessió), així com les dades de la persona cedent i la persona cessionària.
b) Aquesta llicència permet tenir cinc animals d'aquest tipus, com a màxim, i cadascun amb la seva guia GCP a nom del titular de la mateixa llicència. En cas de tenir més animals sotmesos a aquest article, s'haurà de treure una llicència especial lligada a la declaració de nucli zoològic.
Article 16
La targeta LTCP
És la targeta acreditativa d'estar en possessió de la llicència per a la tinença de cans potencialment perillosos.
1. L'Ajuntament, a més de la llicència, expedirà aquesta targeta tipus carnet, que acredita que s'està en possessió de la llicència de tinença de cans potencialment perillosos i que, juntament amb la guia municipal GCP dels cans, serà exigible per l’autoritat municipal competent en qualsevol moment a la persona posseïdora de l’animal.
2. La persona posseïdora d'un ca potencialment perillós, quan estigui amb l'animal en un espai públic o privat d'accés públic, ha de dur damunt:
El fet de no dur-los damunt es considerarà falta lleu i es donarà un termini de cinc dies per presentar-los a les dependències de la Policia Local.
3. Tant la llicència com la targeta són d'obligada renovació cada cinc anys.
4. En cas de reiterat incompliment d’aquesta Ordenança o de l’incompliment de les sancions imposades, l’Alcaldia, mitjançant decret, podrà determinar la suspensió cautelar o definitiva d’aquestes llicències.
5. El model d'aquest carnet es troba a l'annex d'aquesta ordenança.
Capítol VI
Normes específiques aplicables a la tinença d’animals salvatges en captivitat
Article 17
Àmbit del capítol i norma general
1. Queden sotmesos a aquesta Ordenança tots els animals salvatges que viuen a l'entorn humà.
2. Es consideren animals salvatges en captivitat aquells que una vegada capturats no s'integren en l'ambient humà, igual que els seus descendents.
3. Queda prohibida la tinença d'animals salvatges perillosos per a les persones en recintes no degudament tancats i la seva circulació en espais públics o en locals oberts al públic, així com la tinença d'animals d'espècies protegides per normes internacionals d'aplicació a Espanya, estatals o autonòmiques.
4. Igualment, i per norma general, queda prohibida la tinença d'animals salvatges que no s'adaptin a la captivitat, excepte per motius de recerca científica o conservació de les espècies. No obstant això, i en casos molt especials, es podran fer excepcions a l'establert anteriorment i quedaran subjectes al que preveu aquesta Ordenança.
6. L'Ajuntament inscriurà aquests animals en el registre municipal corresponent.
Article 18
Classificació i registre
1. A l'efecte d'aquesta Ordenança aquests animals es poden subclassificar en salvatges no perillosos i salvatges potencialment perillosos.
2. Tots els animals salvatges que visquin de manera permanent al municipi o per un període superior a tres mesos han d'estar censats i registrats al Registre d'animals salvatges d'aquest Ajuntament. Per inscriure'ls la persona propietària ha de presentar els documents següents:
a) Acreditació de la procedència legal de l'animal.
b) Acreditació del control veterinari de l'animal amb informe de perillositat.
c) Acreditació d’haver-lo inscrit en el Registre d’identificació d’animals de companyia de les Illes Balears (RIACIB).
d) Dades de l’animal: espècie, raça, data de naixement, sexe, nom, etc.
e) Dues fotografies de l'animal de mida 4x3 cm.
3. En el cas que es tracti del registre d’un animal salvatge potencialment perillós, la persona interessada haurà de presentar, a més dels documents esmentats, aquests altres:
Article 19
Requisits per obtenir la llicència de posseir animals salvatges
1. Les persones que vulguin posseir animals salvatges han de sol·licitar, d’acord amb la Llei 50/1999, de 23 de desembre, i preferentment amb anterioritat a la seva compra o adquisició, una llicència administrativa davant l’Ajuntament, que n'expedirà la concessió i en farà la inscripció en el registre.
2. Per poder obtenir la llicència la persona interessada ha de complir i certificar documentalment els següents requisits:
a) Per a animals salvatges no perillosos domèstics:
b) Per a animals salvatges potencialment perillosos:
Article 20
Llicències i targetes LTAS I LTASP
1. Les llicències per a la tinència d'animals salvatges han d'anar acompanyades de l'emissió per part de l'Ajuntament de les targetes acreditatives següents:
a) La targeta LTAS: correspon a la llicència bàsica per a la tinença d'animals salvatges no perillosos.
L’Ajuntament expedirà aquesta targeta acreditativa de disposar de llicència per a la tinença d’animals salvatges no perillosos, que servirà a la vegada com a document identificador específic per a cada animal subjecte a aquest article i on hi han de figurar les dades de l'animal, així com les de la persona propietària. Aquesta llicència permet tenir fins a cinc animals salvatges no perillosos.
Les persones que no siguin propietàries de cap animal salvatge però que en vulguin tenir cura d’algun d’ells també haurà d'obtenir aquesta llicència.
b) La targeta LTASP: És la corresponent a la llicència especial per a la tinença d'animals salvatges perillosos.
A més dels requisits que s'estableixen anteriorment, la persona propietària de l'animal haurà d'aportar les dades que s'inscriuran al registre municipal i aportar anualment un certificat sanitari sobre la salut i l'aptitud de l'animal, emès per personal veterinari col·legiat.
L'incompliment de les condicions de l'atorgament de la llicència por donar lloc a la seva retirada.
2. Les llicències LTAS i LCAS tindran vigència mentre duri la vida de l’animal o bé se’n produeixi un canvi de propietat, i sempre amb un màxim de durada de deu anys, transcorreguts els quals s'hauran de renovar. Les llicències del tipus LTASP hauran de renovar-se en tot cas cada cinc anys.
3. Les persones que en el moment de l'entrada en vigor d'aquesta ordenança siguin posseïdores de qualsevol animal salvatge tindran un termini màxim de tres mesos per, obligatòriament, complir-la i normalitzar la situació de l'animal.
4. Els models d'aquests carnets són els que figuren a l'annex d'aquesta Ordenança.
Article 21
Prohibicions i obligacions
1. No es permet la tinença d'animals salvatges susceptibles de poder provocar enverinaments per mossegada o picada o que provoquin una raonable alarma social. Igualment queda prohibida la tinença d'animals salvatges que no s'adaptin a la captivitat, excepte per motius de recerca científica o conservació de les espècies.
2. Únicament es permetrà la tinença d'animals salvatges perillosos en casos especials, com podrien ser zoos, zoosafaris, centres especials de criança, etc. declarats nuclis zoològics pel Govern de les Illes Balears. Excepcionalment s'atorgarà llicència municipal especial per decret d'Alcaldia.
3. Queda absolutament prohibit alliberar qualsevol animal salvatge al medi sense la supervisió de les autoritats o dels organismes competents. L'incompliment del que es disposa en aquest punt es considerarà falta greu.
4. Es prohibeix cedir, vendre, donar en adopció o qualsevol altra manera de transferir la propietat d'un animal salvatge per part de qualsevol persona o entitat a una altra persona que no estigui en possessió de la llicència corresponent (LTAS o LTASP).
5. Queda prohibida la tinença d'animals salvatges en recintes no degudament tancats, la seva circulació en espais públics o en locals oberts al públic, com també la tinença d'animals d'espècies protegides per normes internacionals d'aplicació a Espanya, estatals o autonòmiques.
6. Els animals salvatges no podran ser objecte de transacció en fires i mercats, ja que el seu objecte es concreta en el treball i la companyia. Únicament es permetrà aquesta activitat en cas de costums tradicionals o competicions.
7. Els animals salvatges no perillosos han de ser manipulats exclusivament per les persones que en són propietàries amb llicència LTAS o per les persones autoritzades per les propietàries d’aquests en possessió de la llicència esmentada. Els animals de tipus perillós han de ser manipulats exclusivament per les persones en possessió de la llicència corresponent a aquests tipus d'animals.
8. Les persones propietàries d’aquests animals tenen l’obligació de comunicar a l’Ajuntament la seva venda o el canvi de la persona propietària, un accident, una malaltia o la mort de l´animal. L’incompliment d’aquesta norma es considerarà falta greu.
9. Les persones propietàries d'un animal salvatge han de comunicar a l'Ajuntament qualsevol incident relacionat amb l'animal, com poden ser mossegades, destrosses, fuites, etc.; així com les mesures correctores adoptades perquè no es tornin a produir incidents d'aquest tipus.
10. En qualsevol cas, i sempre que compleixin les condicions establertes en aquesta Ordenança, es permetran els vivers d'espècies destinades al consum humà en establiments de restauració.
Capítol VII
Dels animals a la via pública i als establiments públics
Article 22
Normes generals
1. Als espais públics i als espais naturals protegits, els animals han d’anar lligats i proveïts de cadena, corretja o qualsevol altre dispositiu homologat. Els cans han d’anar sempre lligats amb collar; a més, els de raça perillosa o potencialment perillosa, amb morrió, collar i cadena o corretja no extensible de dos metres com a màxim.
2. Especialment a les voreres, passos de vianants i espais públics amb circulació o presència important de persones, les persones responsables de qualsevol animal que circuli o estigui en aquestes zones l’han de mantenir a una distància màxima de dos metres.
3. Es consideren llocs restringits per a la presència d’animals tots els parcs infantils, les escoles, els recintes esportius, les aglomeracions importants de persones, les manifestacions, els concerts, els actes culturals, els festius, etc. També es consideraran llocs restringits tots els espais relacionats amb la manipulació d'aliments.
4. Excepcionalment es podran determinar aquells actes als quals podran assistir els animals de companyia, com ara fires, mercats, exposicions, etc.
Article 23
Normes per al transport amb vehicles i incidents amb el trànsit rodat
1. El trasllat d’animals domèstics per mitjà de transport públic s’ha de fer d’acord amb les disposicions vigents i les que dictin la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o les autoritats competents en cada cas. Als transports urbans col·lectius de viatgers, si els vehicles disposen d’un espai habilitat a aquest efecte, hi queda autoritzada la concurrència d’animals de companyia, sempre que compleixin les condicions de l’articulat d'aquesta Ordenança. En tot moment els animals que viatgin amb aquest tipus de transport han d’anar lligats, i proveïts de corretja i morrió si fos necessari.
2. Les persones titulars de llicències de servei urbà de transports amb automòbils lleugers amb conductor, en qualsevol de les seves categories, poden acceptar de forma discrecional l’accés de viatgers acompanyats d’animals de companyia. Les persones que autoritzin de forma permanent l’accés d’aquests animals ho han d’indicar fixant un avís perfectament visible en el vehicle. En aquest cas, tindran dret a percebre el suplement corresponent, que ha de ser autoritzat per l'autoritat competent, excepte en el cas de cans d'assistència acreditats.
3. Els cans d'assistència podran circular lliurement en els transports públics urbans, sempre que vagin acompanyats del seu usuari o usuària i compleixin les condicions higièniques, sanitàries i de seguretat que preveuen aquestes ordenances. A aquest efecte el ca haurà de portar de forma visible un distintiu oficial acreditatiu de la seva condició de ca d'assistència.
4. Es prohibeix mantenir els animals de companyia en vehicles estacionats més de dues hores, i en cap cas pot ser el lloc que els albergui de forma permanent. Durant els mesos d’estiu, els vehicles que alberguin a l’interior algun animal de companyia s’han d’estacionar en una zona d’ombra, i se li ha de facilitar en tot moment la ventilació. En el caso de vehicles on es detectin animals en perill i aquests vehicles es trobin amb els sistemes de tancament de portes i finestres activats, la Policia Local intentarà localitzar la persona titular del vehicle perquè posi fi al perill en el qual es troba l’animal, i en tot cas podrà rescatar de l’interior dels vehicles els animals que estiguin en perill imminent de perdre la vida.
En cas de no poder localitzar la persona titular del vehicle, es podran emprar els mitjans que es considerin necessaris per accedir a l'interior del vehicle per evitar, en la mesura del possible, causar-li danys materials. Aquesta falta serà considerada falta greu, i les despeses ocasionades per l’esmentat servei i els possibles danys causats al vehicle podran ser repercutits, segons les circumstàncies, tant a la persona titular de l’animal com a la del vehicle.
5. En cas d’atropellament d’un animal a la via pública sense que la persona propietària estigui localitzable, mai no es podrà abandonar l'animal ferit; i la persona conductora estarà obligada a traslladar-lo o a fer-lo traslladar al centre veterinari més proper i, en cas d’estar tancat, posar-ho en coneixement de la Policia Local, que donarà les instruccions adients.
6. En cas que no es pugui trobar la persona propietària del vehicle o la persona causant de les possibles ferides que pateixi l’animal, han de ser els serveis municipals els encarregats de recollir-lo i portar-lo a una clínica veterinària fins que es recuperi. Mentrestant, se cercarà la persona propietària del vehicle o la responsable d’haver-lo ferit per exigir-li les responsabilitats, en cas que sigui culpable dels fets, i reclamar-li les despeses inherents al que ha succeït. Si no fos possible trobar cap de les persones esmentades, l’animal, una vegada recuperat, passarà a seguir el protocol d’animals abandonats.
Article 24
Normes en establiments públics i llocs específics
1. Queda expressament prohibida l’entrada o estada de qualsevol animal a tota mena de locals destinats a la fabricació, l'emmagatzematge, el transport i la venda o manipulació d’aliments.
2. Per norma general, no es permetrà l’entrada i l’estada d’animals als salons i menjadors dels restaurants, bars, cafeteries i similars. Únicament es podrà fer en casos especials, com per exemple amb els cans d'assistència o amb l'autorització expressa de la persona responsable del local. Contràriament, sí que es permetrà l’estada d’animals de companyia a les terrasses dels bars o restaurants sempre que aquests no ho prohibeixin i ho indiquin expressament.
3. Les persones propietàries d'aquests locals han de col·locar a l’entrada dels establiments i en lloc visible el senyal indicatiu de l'autorització, o no, de l'entrada d'animals a l'establiment.
4. Es prohibeix la circulació o l’estada de cans i d'altres d’animals en locals d’espectacles públics, esportius i culturals, i als recintes escolars.
5. Queda prohibit mantenir fermats i sols els animals en qualsevol element o moble urbà de la via o espai públic per un temps superior a 10 minuts.
6. Per norma general, a les platges, zones de bany (replans, etc.) i piscines obertes al públic del municipi es prohibeix la circulació, la permanència i el bany de qualsevol animal durant la temporada turística que, a efectes d'aquesta Ordenança, s'estableix de dia 1 de maig a dia 31 d'octubre.
Únicament se’ls permetrà l’accés a les zones autoritzades per aquest Ajuntament, i en els horaris i les dates establerts per decret d'Alcaldia. En aquests espais també s'ha de complir el que reguli l'Ordenança de platges.
7. Quan el Camí de Cavalls transcorri per una platja, la circulació d'animals domèstics durant la temporada turística abans determinada mai no es podrà fer passant per la zona de banyistes i estarà sotmesa a la regulació que determini l’Ajuntament en cada cas concret.
8. Queden exempts de les prohibicions anteriors d’aquest article els cans d'assistència, sempre que actuïn com a tals i portin de forma visible un distintiu oficial acreditatiu de la seva condició de cans d'assistència.
Article 25
Sobre els excrements i la neteja
1. Queda totalment prohibit deixar les deposicions fecals de qualsevol animal a les vies públiques, espais públics o privats oberts al públic i a les zones verdes, indistintament si aquests espais es troben en zones urbanes o en urbanitzacions i nuclis habitats. Amb aquesta finalitat, les persones posseïdores o responsables d'animals tenen l'obligació de recollir convenientment els excrements i dipositar-los dins bosses de fems domiciliàries o bé en aquells llocs que l’autoritat municipal destini expressament a aquesta finalitat. Per açò és obligatori que sempre que una persona surti per qualsevol motiu a la via o a un espai públic en companyia d'un animal sota responsabilitat seva, dugui damunt els estris necessaris per recollir els excrements que puguin deixar l'animal esmentat (bosses de recollida i utillatge -granera, pala-, etc.).
2. Les persones propietàries d'animals han d'evitar de totes totes que orinin a les façanes o portals de les cases. Si s'incompleix aquesta conducta, pot ser motiu de sanció.
3. Queden excloses d'aquest article les persones responsables dels cavalls que participin a la Qualcada durant els dies que siguin declarats oficialment festius per l'Ajuntament.
4. Quan s'organitzin els tradicionals replecs prevists durant les festes en un espai públic, la responsabilitat de netejar els excrements de la zona on s'hagin duit a terme i dels carrers adjacents, si fos necessari, serà de la mateixa persona que hagi demanat el permís preceptiu a l'Ajuntament per fer el replec. L'Ajuntament, en rebre la sol·licitud, podrà demanar un dipòsit a la persona sol·licitant per netejar-ho de forma subsidiària. En cas que la persona sol·licitant n'efectuï la neteja, el dipòsit li serà retornat.
5. Es prohibeix rentar animals a la via pública, a les fonts i als llacs, així com fer-los beure aigua amorrats a la boca de les fonts públiques.
Capítol VIII
Normes de caràcter sanitari
Article 26
Deures de les persones posseïdores d'animals de companyia
1. Les persones propietàries d’animals hauran de garantir les degudes condicions sanitàries i proporcionar els controls veterinaris necessaris. Amb aquesta finalitat, les autoritats administratives podran ordenar l’execució de determinades campanyes sanitàries obligatòries per als animals de companyia, de la forma i en el moment que es determinin.
2. Les persones propietàries d'animals hauran de disposar de la corresponent documentació sanitària, en la qual s’especificaran les característiques de l’animal, i les vacunes i els tractaments que li hagin estat aplicats i que en reflecteixin l’estat sanitari. Aquests documents seran exigibles per l’autoritat municipal competent en qualsevol moment a la persona propietària de l’animal o a la persona que en aquell moment en sigui responsable. La no-presentació d'aquesta documentació es considerarà falta lleu i es concedirà un termini de cinc dies per presentar-la a les dependències de la Policia Local.
Article 27
Obligacions de les persones posseïdores d’animals potencialment perillosos
1. A més dels deures indicats en l'article anterior, les persones propietàries d’animals que hagin causat lesions a persones o a altres animals estan obligades a:
2. Quan les circumstàncies ho aconsellin, i ho consideri necessari l’autoritat sanitària municipal, es podrà retirar temporalment l'animal i obligar a tenir-lo reclòs a la canera que l’Ajuntament determini perquè es dugui a terme el període d’observació veterinària i, si és necessari, fins i tot se'l pot decomissar. Les despeses que s’originin per aquesta causa aniran a càrrec de la persona que n'és propietària.
Article 28
Obligacions del personal professionals de la veterinària
Tot el personal professional de la veterinària establert al municipi està obligat a:
1. Comunicar a l’Ajuntament qualsevol malaltia transmissible que detectin; així com incidents violents greus, com ara mossegades amb lesions de sang, enverinaments, agressions, etc., ja sigui a persones ja sigui a altres animals, independentment de les mesures zoosanitàries individuals preses, a fi de posar en marxa les corresponents mesures de salut pública.
2. Tenir i mantenir un arxiu amb la fitxa clínica dels animals subjectes a aquesta Ordenança, que ha d'estar a disposició de l’autoritat municipal.
3. Complir els acords que l’Ajuntament o el Consell Insular de Menorca pacti amb el COVIB (Col·legi de Veterinaris de les Illes Balears) amb relació al subministrament i l’actualització de dades per a la confecció dels censos d’animals de companyia.
4. Emplenar les dades previstes a la guia d'animals perillosos (GCP) referents a vacunació dels animals, amb la data de vacunació i la identificació del professional responsable.
5. Notificar davant l'autoritat competent (Conselleria d'Agricultura), d'acord amb el Reial decret 617/2007, de 16 de maig, els casos de malaltia de declaració o comunicació obligatòria.
Article 29
Retirada d’animals
1. Les persones propietàries o responsables d'un animal de companyia viu que vulguin desfer-se'n podran comunicar-ho a l’Ajuntament a fi que pugui ser recollit pels serveis municipals o insulars competents. Serà indispensable que la persona o entitat propietària de l'animal signi un document pel qual renuncia específicament a qualsevol dret o reclamació sobre l’animal.
2. Aquests animals podran ser donats en adopció o lliurats a qualsevol associació d’animals que ho sol·liciti.
3. L’Ajuntament també atendrà les sol·licituds de retirada d’animals morts, sempre que la sol·licitud esmentada es faci dins el termini de 24 hores posteriors a la seva mort i sempre que la mort de l’animal no sigui deguda a cap malaltia contagiosa que posi en perill la salut dels empleats municipals. En aquest darrer cas, aquesta circumstància s’haurà de posar en coneixement de les autoritats sanitàries competents i se seguiran els protocols que aquests indiquin.
4. Aquests serveis es prestaran amb l’abonament o l’acceptació previs de les taxes corresponents i de les despeses que es puguin ocasionar per les tramitacions i actuacions reglamentàries que siguin necessàries.
Capítol IX
Animals perduts, abandonats i vagabunds
Article 30
Definició d’animal perdut, abandonat i vagabund
1. Es considera que un animal està perdut quan circula tot sol i amollat per les vies públiques, zones privades obertes al públic o per zones periurbanes sense anar menat per la persona que n’és la propietària o la responsable. En aquest cas, serà recollit pels serveis municipals.
2. Es considera que un animal perdut està abandonat quan no és reclamat per ningú dins els set dies següents a la seva recollida.
3. Es considera animal vagabund quan un animal circula tot sol per la via, pels espais lliures públics o privats de concurrència pública i no du una identificació actualitzada del Registre d’identificació d’animals de companyia de les Illes Balears (RIACIB) o del REIAC (Registre espanyol d'identificació d'animals de companyia). Tots aquests animals es retindran a les instal·lacions que l’Ajuntament determini durant el termini que marca la Llei de protecció dels animals.
4. En el cas que l’animal porti el microxip o qualsevol altra identificació en regla, la persona propietària disposarà d’un termini de 7 dies per recuperar-lo, després de rebre l’advertiment de l’Ajuntament; i, en qualsevol cas, serà la responsable de les despeses, dels desperfectes i de les sancions que hagi pogut generar l’animal.
5. El termini per recuperar un animal sense identificació és de quinze dies i, abans de ser retirat, la persona propietària o la qui opti a la seva adopció haurà de complir les obligacions que li exigeixi la normativa vigent, com ara la implantació de microxip i la consegüent inscripció en el RIACIB, les llicències municipals pertinents, la vacunació, etc.
6. No es lliurarà cap animal sense l'abonament de les despeses que s'hagin originat arran del seu manteniment i retirada i l'aportació de la documentació corresponent, independentment de les sancions pertinents que li puguin ser aplicades.
Article 31
Destinació dels animals abandonats
1. Un cop transcorregut el termini reglamentari per a la recuperació dels animals, l'Administració podrà donar-los en adopció o sacrificar-los. L'eutanàsia haurà de ser efectuada per personal veterinari, i s'utilitzaran mètodes que impliquin el mínim sofriment i que provoquin una pèrdua de consciència immediata.
2. Quan es tracti de l'adopció d'un ca potencialment perillós, la persona que opti a adoptar-lo haurà d'estar en possessió de la llicència LTCP o LCCP i l'Ajuntament li haurà d'expedir a nom seu la guia corresponent GCP del ca a adoptar.
3. Els animals vagabunds amb una malaltia greu o lesió irrecuperable, amb l'informe veterinari previ, seran sacrificats el mateix dia de la seva recepció.
Capítol X
Disposicions per a la protecció dels animals
Article 32
Accions prohibides
1. A més de les prohibicions establertes per la Llei 1/1992 de protecció dels animals i el seu reglament, Decret 56/1994, de 13 de maig, queda expressament prohibit:
a) Maltractar o agredir físicament els animals o sotmetre’ls a qualsevol altra pràctica que els provoqui sofriments o danys injustificats.
b) Abandonar-los.
c) Mantenir-los en instal·lacions inadequades des del punt de vista higiènic i sanitari.
d) No facilitar-los l’alimentació necessària per subsistir.
e) Fer-ne donació com a premi, recompensa o regal de compensació per altres adquisicions de naturalesa diferent de la transacció onerosa d’animals.
f) Vendre’ls, regalar-los o cedir-los a persones menors d’edat o incapacitades sense l’autorització de les persones que en tenen la pàtria potestat, tutela o custòdia.
g) Exercir la venda ambulant de qualsevol animal, excepte quan l’autoritat municipal autoritzi la venda d’animals domèstics, amb l’exclusió de cans i moixos, en mercats i fires legalitzats.
e) L’ús d’animals en espectacles, lluites i altres activitats que puguin ferir la sensibilitat de les persones o que suposin un risc per a la salut pública, el patiment o el maltractament dels animals.
f) Causar la mort d’un animal, excepte en els casos d’animals destinats al sacrifici, de malaltia incurable o necessitat ineludible. Aquesta eutanàsia es farà sempre sense dolor ni patiment per a l’animal, sota control veterinari i a les instal·lacions adequades.
g) Utilitzar tota classe d’artefactes destinats a limitar o a impedir la mobilitat dels animals, que els produeixin danys o patiments o que els impedeixin mantenir el cap en posició normal.
h) Vendre’ls o cedir-los a laboratoris, clíniques i particulars per experimentar sense la corresponent autorització i supervisió de la Conselleria d’Agricultura i Pesca.
i) Filmar escenes amb animals per a cinema o televisió que els suposi patir crueltat.
j) Alliberar animals salvatges al medi sense la supervisió de les autoritats o dels organismes competents.
k)Circular per la via i pels espais públics amb un vehicle de motor tipus quad, tricicle, motocicleta, ciclomotor o sense motor amb un animal lligat al vehicle o portat per la persona o les persones que l'ocupin.
2. En queden excloses les celebracions de competicions de tir de coloms i guatlles, sempre que siguin promogudes per societats de tir i comptin amb tots els permisos federatius i de la Conselleria de Ramaderia i Pesca.
Capítol XI
Activitats econòmiques relacionades amb els animals
Article 33
Botigues i comerços
1. Les botigues, els centres d’allotjament temporal o permanent i els centres de cria i/o d’ensinistrament d’animals de companyia hauran d’obtenir la preceptiva llicència municipal d’activitats amb la corresponent declaració de nucli zoològic i inscriure’s en el registre corresponent establert per la Conselleria d’Agricultura del Govern de les Illes Balears.
2. Aquests establiments hauran de complir els requisits següents:
a)En un lloc visible de l'entrada principal s'hi ha de col·locar una placa o cartell, en el qual s'indicaran el nom i el nombre del document d'identitat de la persona responsable del centre, així com el nom, domicili i telèfon de l'establiment i el seu número d'inscripció en el Registre de nuclis zoològics de les Illes Balears.
b)Disposar del llibre de registre d’entrades i de sortides d’animals de companyia, amb les dades de cadascun dels animals que ingressen al centre. L'esmentat registre ha d'estar sempre a disposició de les autoritats competents.
c) Mantenir les condicions higienicosanitàries exigides per a aquests establiments, així com un programa i profilaxi elaborats per personal veterinari.
3. La venda d’animals domèstics s’haurà d’ajustar a les normes previstes per la Conselleria d’Agricultura de la CAIB, i concretament:
a) Els animals han de ser venuts en bones condicions sanitàries. Si els cans o moixos tenen edats superiors a vuit setmanes, s’exigirà que aquests animals presentin certificat veterinari de desparasitació i vacunació; i si han complert l'edat màxima obligatòria, han de dur el corresponent i reglamentari xip o microxip amb la documentació pertinent, que s'entregarà a la persona compradora.
b) Hauran de lliurar al comprador el document que n’acrediti la raça, l’edat, la procedència, l’estat sanitari i altres característiques d’interès.
c) Queda prohibida la venda en botigues i comerços de qualsevol animal de criança domèstica i no regularitzada. Tampoc no està permesa la venda d'animals salvatges perillosos.
d) Es prohibeix expressament la venda de qualsevol animal a menors d'edat. En el cas que l'animal en qüestió estigui classificat com a potencialment perillós, només n'estarà permesa la venda a persones que disposin de la corresponent llicència municipal (LTCP) que els en permeti la tinença.
Article 34
Atraccions amb animals
Per a la instal·lació dins el municipi dels circs que treballin amb animals, zoològics ambulants i atraccions firals amb animals i similars s’ha d’obtenir la llicència municipal corresponent i complir l'Ordenança sobre l'ocupació de la via pública.
Capítol XII
Nuclis zoològics i agrupacions d'animals
Article 35
Definicions
1. Es consideren nuclis zoològics tots aquells centres que alberguin col·leccions d'animals amb finalitat científica, cultural, recreativa, esportiva, de reproducció, recuperació, adaptació i conservació, i s'hauran d'inscriure com a tals tots els centres i establiments recollits en l'Ordre del conseller d'Agricultura i Pesca de 14 de juny de 1989, que desplega el Reial decret 3540/1981, de 29 de desembre, i pel qual s'han de regular.
2. Es consideren agrupacions d'animals tots els nuclis zoològics i en general totes les instal·lacions, locals, domicilis i espais que alberguin un nombre important d’animals que no es regulin per la normativa autonòmica, independentment que es dediquin al comerç, a la venda, a les activitats esportives, a cria o simplement per afició i així seran considerats segons les característiques següents:
a) A partir de 10 animals domèstics mamífers i no perillosos, indistintament de l'espècie.
b) A partir de 5 cans potencialment perillosos.
c) A partir de 5 aus de mida superior a un colom, tipus lloros, àguiles, falcons, etc. o que siguin potencialment perilloses, indistintament de l'espècie.
d) A partir de 30 aus de mida igual o inferior a un colom, tipus tórtores, canaris, etc., indistintament de la seva espècie i, conseqüentment amb l'anterior punt, sempre que no siguin perilloses.
e) A partir de 10 animals salvatges no perillosos, indistintament de la seva espècie.
3. Queden exclosos d’aquesta Ordenança: els aquaris i terraris inferiors a 2 metres cúbics de volum; tota la indústria ramadera i pesquera professional regulada, i, en general, tots els centres que acullin animals que, per les seves condicions especials, no estiguin sotmesos a aquesta Ordenança.
Article 36
Requisits bàsics que han de complir les agrupacions d'animals
Els centres considerats com a agrupacions d'animals han de complir els requisits següents:
a)Qualitat adequada de les construccions i dels materials utilitzats a fi de permetre un acomodament confortable dels animals durant tot l’any.
b) Ventilació adequada.
c) Espai vital suficient tant cobert com descobert (no obligatòriament en cas d'aus).
d) Fàcil neteja i sanejament de locals i d’instal·lacions.
e) Il·luminació natural o artificial de prou intensitat.
f) Impediment del risc de fugides.
g) Subministrament d’aigua potable.
h) Sistemes d’eliminació higiènica d’aigües brutes, excrements i orina dels animals.
i) Sistema d’eliminació de cadàvers.
j) Tots els animals han d'estar inscrits al Registre d’identificació d’animals de companyia de les Illes Balears (RIACIB) i complir els requisits que regula aquesta Ordenança.
Article 37
Registre d'agrupacions d'animals. Sol·licitud d'inscripció
1. L'Ajuntament obrirà un registre d'agrupacions d'animals, en el qual s'inscriuran aquestes agrupacions. Per a la sol·licitud d'inscripció és necessari complir l'establert en aquesta Ordenança, el que determini la normativa vigent i obtenir la corresponent autorització d'instal·lació de l'agrupació d'animals a l’Ajuntament, amb presentació prèvia dels documents següents:
a) Memòria senzilla de l’activitat a desenvolupar.
b) Informe tècnic i sanitari signat per personal veterinari.
c) Relació d’animals que formen o formaran part de la instal·lació.
d) Situació de l'agrupació: domicili, dimensions i un plànol senzill de la instal·lació.
e) Motiu i destinació que justifiqui la instal·lació de l'agrupació.
2. Aquesta sol·licitud serà sotmesa al Comitè d’Arbitratge, que valorarà la sol·licitud i emetrà la seva opinió sobre la idoneïtat de l’autorització esmentada i, una vegada vists els informes dels serveis municipals quant a instal·lacions i entorn, l’Ajuntament, per decret de l'Alcaldia, resoldrà sobre l'autorització o denegació de la instal·lació i la seva inscripció en el Registre.
3. Els centres autoritzats declarats com a agrupacions d'animals hauran de sol·licitar la renovació de l'autorització cada deu anys si no és que es realitzin obres de remodelació o reforma que afectin més del 10% de la instal·lació, obres per a les quals també hauran de disposar d'autorització.
4. A l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança, les concentracions d'animals existents que siguin susceptibles de ser considerades agrupacions d'animals tindran sis mesos per regularitzar la seva situació i inscriure's en aquest Registre.
5. Les autoritzacions d'aquestes agrupacions d'animals podran estar sotmeses a l'abonament de la taxa d'emissió de documents corresponent.
6. Tots els nuclis zoològics declarats i legalitzats per la Conselleria d'Agricultura que es trobin al terme municipal tindran també l'obligació de presentar davant l'Ajuntament una còpia de la documentació presentada a la Conselleria d'Agricultura per a la seva legalització amb la finalitat de poder ser inscrits en el Registre d'agrupacions d'animals. A partir d'aquesta inscripció, els nuclis zoològics tindran les mateixes obligacions i responsabilitats davant l'Ajuntament que les agrupacions d'animals, i quedaran també, per tant, sotmesos a allò que disposi aquesta normativa.
Capítol XIII
Recintes específics per a la presència d’animals amollats
Article 38
Determinació d'aquests recintes
1. Es consideraran recintes per a la presència d’animals amollats exclusivament aquelles zones públiques que determini l'Ajuntament, mitjançant decret de l'Alcaldia. Igualment es podran declarar recintes específics per a la presència d'animals amollats aquelles zones de caire privat que compleixin les normes establertes en aquest capítol per a aquestes zones i que comptin amb l’autorització expressa d’aquest Ajuntament.
2. L'Ajuntament, quan determini els recintes, ha d'establir els tipus d'animals que poden accedir a cadascun dels recintes que es creïn.
3. Per obtenir l'autorització com a recinte privat, les persones interessades hauran de presentar a l'Ajuntament una memòria descriptiva de l'activitat que s'hi pensa efectuar, el tipus d'animals que s'hi permet accedir, així com una assegurança que cobreixi la responsabilitat que es pugui derivar de les activitats que s'hi desenvolupin.
4. Els recintes han d'estar degudament senyalitzats.
Article 39
Normes d’accés i permanència als recintes
1. Hi poden accedir tots els animals que compleixin la normativa i les ordenances vigents, tant les locals com les de la CAIB, les persones responsables dels animals, així com les que les acompanyin.
2. Les persones responsables dels animals que quedin amollats en aquests espais n'han de tenir cura i vigilar-los en tot moment; i sobretot han de vigilar que no facin mal a altres animals o persones presents a la instal·lació, ni els molestin, ni causin desperfectes al mobiliari ni a altres objectes urbans que hi hagi. Aquestes persones són responsables de totes les accions i dels desperfectes que cometin els animals en aquests espais.
3. Són sempre de compliment obligat dins aquests espais totes les ordenances municipals vigents, excepte les que fan al·lusió a l’obligació de menar els animals fermats en espais d’accés públic o de donar-los aigua o petits aliments (llaminadures) com a premi.
4. Són també de compliment obligat les normes i accions específiques en els llocs concrets destinats dins aquests espais, en especial pel que fa a respectar els llocs lliures de deposicions d’excrements i els específics per fer-ho. En qualsevol cas, les defecacions han de ser recollides i dipositades als llocs específics per a tal fi.
5. Qualsevol necessitat que tenguin els animals dins aquests espais, com ara d’aigua o de bosses de recollida d’excrements, sempre que no siguin subministrades per l’Ajuntament, han de ser previstes i cobertes per les persones que els acompanyin.
6. Queda totalment prohibit donar qualsevol aliment als animals dins aquests recintes, excepte aigua i petites llaminadures.
7. Queda prohibit que els animals traspassin amollats les delimitacions d’aquests espais.
8. Les persones que acompanyin aquests animals seran les responsables de recollir-ne els excrements i de dipositar-los a les papereres habilitades a aquest fi.
9. Les autoritats municipals competents en qualsevol moment podran demanar a les persones que es trobin dins aquests espais la documentació que creguin pertinent i podran llegir el microxip que porti l’animal per comprovar el compliment de la normativa vigent.
Article 40
Restriccions d'accés
1. Tenen restringit l'accés a aquests recintes els animals que no compleixin tots els requisits establerts per aquesta Ordenança i qualsevol altra legislació vigent.
2. L'Ajuntament pot prohibir l'entrada i l'estada als recintes d'animals amollats en els següents casos:
a) Quan els animals i les persones que en són responsables incompleixin reiteradament les normes reguladores d’aquestes zones i siguin sancionades per aquest motiu més de dues vegades.
b) A tot tipus d’animals potencialment perillosos tant per a les persones com per a la resta d’animals presents en aquests espais sempre que el dit espai no estigui específicament destinat a la seva presència.
c) Als animals i a les persones que en són responsables que siguin denunciades per altres persones usuàries del recinte per molèsties reiterades del seu animal i siguin sancionades per motius per als quals han estat denunciats.
3. S’hi prohibeix l’entrada de tot tipus de vehicles, tant de tracció humana, animal o de motor.
Article 41
Característiques dels recintes públics
1. És responsabilitat de l’Ajuntament la delimitació i adequació de recintes públics i el manteniment dels espais destinats a aquest fi, així com la instal·lació dels elements que consideri necessaris.
S’hi instal·laran cartells indicatius i informatius dels llocs destinats a cada activitat dins aquests espais, i cartells informatius de les normes bàsiques de convivència entre persones i animals mentre romanguin dins aquestes zones.
2. Aquestes instal·lacions constaran de:
Capítol XIV
De les infraccions i sancions
Article 42
De les persones responsables
La persona posseïdora d’un animal, sens perjudici de la responsabilitat solidària de la propietària, és responsable dels danys,perjudicis i molèsties que ocasioni a les persones, a les coses, a les vies i als espais públics, i al medi natural en general, d’acord amb el que estableix l’article 1905 del Codi civil.
Article 43
Decomissos preventius
1. En cas que les persones propietàries o posseïdores dels animals incompleixin de manera greu o reiterada les obligacions establertes en aquesta Ordenança i, especialment, quan hi hagi risc per a la seguretat o la salut de les persones o per a l’animal mateix, i a fi d'evitar la comissió de noves infraccions i el patiment a l'animal, l’Administració municipal podrà retirar preventivament l’animal i dipositar-lo en un establiment adequat, i adoptar qualsevol altra mesura addicional que consideri necessària. Les despeses que s'ocasionen aniran a càrrec de la persona propietària.
2. El decomís té caràcter de mesura cautelar fins a la resolució de l’expedient sancionador, a la vista del qual l’animal pot ser retornat a la persona que n'és propietària o esdevenir propietat de l’Administració, que podrà donar-lo en adopció o cessió, o, si escau, sacrificar-lo segons les característiques de la situació o l’estat de l’animal decomissat.
3. El decomís el durà a terme l'autoritat municipal, que haurà d'estendre acta de constància on hi han de figurar les dades de l'animal, les circumstàncies del decomís, el lloc de dipòsit de l'animal, signat per l'autoritat municipal i la persona decomissada.
Article 44
Sancions
De conformitat amb el que disposa la Llei de protecció dels animals que viuen a l’entorn humà, la infracció dels preceptes d’aquesta ordenança serà sancionada per aquest Ajuntament o, a proposta d’aquest, per altres instàncies de l’Administració, quan, per la naturalesa o la gravetat de la infracció, la sanció a imposar així ho requereixi.
Article 45
Classificació de les infraccions
1. A efectes d’aquesta Ordenança, les infraccions es classifiquen en lleus, greus o molt greus.
2. Es consideren infraccions lleus:
a) La possessió d'un animal de companyia no censat d'acord amb els articles 23 i 24 del Reglament de protecció d'animals domèstics de les Illes Balears, o la manca d'inscripció de la transferència o del canvi de domicili.
b) La no-possessió o la possessió incompleta d'un arxiu amb les fitxes clíniques dels animals objecte de vacunació i/o de tractament obligatori, a les clíniques, hospitals d'animals, centres d'animals o centres veterinaris.
c) L'incompliment de l'establert sobre la presència d'animals no perillosos a la via pública.
d) L'incompliment de les normes d'accés dels animals a establiments públics i llocs específics.
e) La circulació, permanència i el bany de qualsevol animal durant la temporada turística a les platges, zones de bany (replans, etc.) i piscines obertes al públic del municipi.
f) La venda d'animals a menors de divuit anys i persones incapacitades, sense l'autorització de les persones que en tenguin la pàtria potestat o la custòdia.
g) Fer donació d'un animal com a premi, recompensa o regal de compensació per la realització d'altres adquisicions de naturalesa diferent.
h) El transport d'animals amb vulneració dels requisits establerts quant a l'habitacle, excepte que la durada del viatge no excedeixi de 90 minuts.
i) L'ús d'artefactes destinats a limitar o impedir la mobilitat dels animals en condicions prohibides, que els produeixin danys o sofriments o que els impedeixin mantenir el cap en posició normal.
j) L'incompliment per part de la persona posseïdora de l'animal de l'establert en els articles 42 a 55 del Reglament de protecció d'animals domèstics de les Illes Balears quant als habitacles, a l'alimentació, l'aigua, la permanència lligats.
k) L'incompliment de les mesures establertes per a l'accés a llocs públics i al transport col·lectiu.
l) La negativa o resistència a subministrar dades o facilitar la informació requerida per les autoritats competents o el seu personal agent, amb vista al compliment de les seves funcions, així com el subministrament d'informació inexacta o de documentació falsa.
m) L'incompliment de les obligacions de facilitar les dades a l'Ajuntament quan s'hagi produït una agressió per part d'un animal.
n) L'alimentació d'animals a la via pública fora dels espais determinats per l'Ajuntament i en horari diferent a l'establert o per part de persones no autoritzades i amb una alimentació diferent a l'autoritzada.
o) L'incompliment de les normes referents a les deposicions i a la neteja d'excrements dels animals als espais públics.
p) Rentar els animals a la via publica, a les fonts i als llacs, així com fer-los beure aigua amorrats a la boca de les fonts públiques.
q) L'incompliment de tot l'establert referent a la regulació de les guies i les targetes (GCP, LTCP, LTAS i la LTASP).
r) L'incompliment de les normes relatives a l'accés restringit als recintes específics per a la presència d’animals amollats.
s) L’incompliment dels requeriments o de les mesures que dicti l’autoritat municipal.
t) Mantenir un animal en un vehicle estacionat incomplint l'establert a l'Ordenança.
u) Circular per la via i pels espais públics amb vehicle de motor o sense, del tipus que sigui, amb un animal lligat al vehicle o portat per la persona o persones que l'ocupin.
v) L'incompliment de qualsevol norma o prescripció assenyalada en aquesta Ordenança que no estigui classificada com a greu o molt greu.
3. Es consideren infraccions greus:
a) Les establertes a l'article 91.2 del Reglament de protecció d'animals domèstics de les Illes Balears (Decret 56/1994, de 13 de maig) i la Llei 50/1999, de 23 de desembre, sobre el règim jurídic de la tinença d'animals potencialment perillosos.
b) L'abandó no reiterat d'un animal.
c) L'incompliment de totes les obligacions i prohibicions estipulades a l’article 21.
d) El subministrament a un animal de substàncies no permeses, sempre que això no suposi perjudici a un tercer.
e) L'esterilització, la pràctica de mutilacions innecessàries, les agressions físiques greus i el sacrifici d'animals no practicats per personal facultatiu veterinari col·legiat o en contra de l'establert pel Reglament de protecció d'animals domèstics de les Illes Balears.
f) Les agressions físiques que produeixin lesions greus o irreversibles a un animal.
g) L'alienació d'animals amb malaltia no contagiosa, tret que l'esmentat extrem fos desconegut per les persones venedores en el moment de la transacció.
h) La venda a laboratoris, clíniques o a altres establiments per a l'experimentació, sense autorització de la Conselleria d'Agricultura i Pesca.
i) La venda ambulant d'animals fora dels mercats i de les fires legalitzats.
j) La no-vacunació o la no-realització de tractaments sanitaris obligatoris.
k) La possessió, exhibició, compravenda, cessió, donació o qualsevol altra forma de transmissió d'animals, l'espècie dels quals estigui inclosa en els apèndixs II i III de la CITIS o C2 de la legislació comunitària sobre la mateixa convenció, sense els corresponents permisos d'importació.
l) L'incompliment de l'establert pels establiments per al manteniment temporal d'animals a la Llei 1/1992 de protecció d'animals que viuen a l'entorn humà.
m) La tinença d'animals salvatges que no s'adaptin a la captivitat, excepte per motius d'investigació científica o conservació de les espècies.
n) La criança domèstica lucrativa d'animals sense permisos preceptius i altes legals per desenvolupar aquesta activitat.
o) La no-inscripció en el Registre d'agrupacions d'animals.
p) L'incompliment de les normes de caràcter sanitari.
q) L'incompliment per part dels serveis veterinaris de la localitat de comunicar a l'Ajuntament les possibles malalties transmissibles i els incidents violents dels quals tenguin coneixement.
r) L'incompliment de les normes relatives a l'accés restringit als recintes específics per a la presència d’animals amollats.
s) Mantenir un animal en un vehicle estacionat durant més temps del permès per l'Ordenança o en condicions que facin perillar la seva salut.
t) Incomplir el que s'ha estipulat referent a les incidències entre els animals i els vehicles automòbils.
u) No vacunar els animals.
v) Per part del personal veterinari, no comunicar a l’Ajuntament les malalties transmissibles de declaració obligatòria.
w)La instal·lació d'atraccions amb animals sense la corresponent llicència municipal.
4. En cas d'animals potencialment perillosos, a més, es consideraran infraccions greus:
a) Incomplir l'obligació d'identificar l'animal.
b) No disposar d'una assegurança de responsabilitat civil per danys a tercers que puguin ser causats per l'animal, per la quantia mínima determinada per la normativa vigent.
c) Ometre la inscripció en el Registre.
d) Deixar amollat un animal potencialment perillós o no haver adoptat les mesures necessàries per evitar-ne la fugida o la pèrdua.
e) L’incompliment del que es disposa amb relació als animals de guarda.
f) Trobar-se el ca potencialment perillós en llocs públics sense morrió o no subjecte amb cadena.
g) El transport d'animals potencialment perillosos amb vulneració del que es disposa en l'article 10 de la Llei 50/1999.
h) La negativa o resistència a subministrar dades o a facilitar la informació requerida per les autoritats competents o el seu personal agent, amb vista al compliment de funcions establertes en aquesta llei, així com el subministrament d'informació inexacta o de documentació falsa.
5. Es consideren infraccions de caràcter molt greu:
a) Les previstes a la Llei 1/1992 de protecció dels animals que viuen a l'entorn humà, i el Decret 56/1994, de 13 de maig, el Reglament de desplegament, i les previstes en la Llei 50/1999 de règim jurídic de la tinença d'animals potencialment perillosos.
b) L'abandó d'un animal potencialment perillós de qualsevol espècie o el reiterat, encara que sigui individualitzat, entenent-se per animal abandonat tant el que vagi preceptivament identificat, com el que no porti cap identificació sobre el seu origen o el del propietari o propietària, sempre que no vagin acompanyats de cap persona.
c) El subministrament de substàncies no permeses als animals.
d) L'alienació d'animals amb malaltia contagiosa, excepte si fos indetectable en el moment de la transacció.
e) La celebració d'espectacles de baralles de galls, o d'altres animals, siguin o no de la mateixa espècie, o d'animals amb persones.
f) L'ús d'animals en festes o espectacles en què puguin ser objecte de danys, sofriments, tractaments antinaturals, maltractaments, burles, o en què es pugui ferir la sensibilitat dels espectadors.
g) Les corregudes de toros quan no es compleixin les condicions establertes en la normativa reguladora.
h) Els certàmens de tir al colomí quan no es compleixin les condicions establertes en la normativa reguladora.
i) La possessió, exhibició, compravenda, cessió, donació o qualsevol altra forma de transmissió d'animals o de les seves parts o derivats, l'espècie de les quals estigui inclosa en l'apèndix I de la CITIS o C1 de la legislació comunitària sobre la mateixa convenció, sense els corresponents permisos.
j) Tenir cans o animals potencialment perillosos sense llicència.
k) Vendre o transmetre per qualsevol títol un ca o animal potencialment perillós a qui no en tengui llicència.
l) Ensinistrar animals per activar-los l'agressivitat o per a finalitats prohibides.
m) Ensinistrar animals potencialment perillosos per qui no en tengui el certificat de capacitació.
n) L'organització o la celebració de concursos, exercicis, exhibicions o espectacles d'animals potencialment perillosos, o el fet de participar-hi, destinats a demostrar l'agressivitat dels animals.
6. Les infraccions relatives a animals potencialment perillosos poden portar aparellades com a sancions accessòries la confiscació, el decomís, l'esterilització o el sacrifici dels animals potencialment perillosos, la clausura de l'establiment i la suspensió temporal o definitiva de la llicència per a tinença d'animals potencialment perillosos o del certificat de capacitació d'ensinistrament.
Article 46
Circumstàncies agreujants
Són circumstàncies agreujants de les infraccions les següents:
a) La concurrència de risc sanitari en les circumstàncies objectives dels fets.
b) La perillositat objectiva de les circumstàncies de fet.
c) La reincidència.
d) La situació de risc o perill per a la salut de l’animal.
e) La intencionalitat.
Article 47
Imports de les sancions
1. Les infraccions lleus se sancionaran amb una multa de fins a 750 €. Les infraccions greus, amb multa des de 751 fins a 1.500 €. Les infraccions molt greus, amb multa des de 1.501 euros fins a 3.000 euros.
2. Per a la gradació de la quantia de les multes, es tindran en compte, a més de l'establert a l'article 92.2 del Reglament de protecció dels animals de les Illes Balears, les circumstàncies agreujants que se citen a l’article anterior, a part d’altres que puguin incidir també en el grau de responsabilitat en els fets.
Article 48
Situacions especials
Quan s’hagi de retirar de la via pública o de l’espai públic qualsevol animal per al qual sigui necessari un transport especial, les despeses del transport esmentat aniran a càrrec de la persona propietària de l’animal o de la persona responsable d’aquest. Quan es tracti d'animals vagabunds, les despeses del transport seran assumides per l'Ajuntament.
Capítol XV
Dels expedients sancionadors
Article 49
Tramitació i resolució dels expedients sancionadors
1. Els expedients sancionadors s'han de tramitar d’acord amb el procediment establert en el Decret 14/1994, de 10 de febrer de 1994, sobre el procediment sancionador que cal aplicar en els àmbits de competència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. La imposició de les sancions correspon:
a) A l'Alcaldia, en el cas de les infraccions lleus;
b) Al Ple de l'Ajuntament, en el cas de les infraccions greus;
c) A la Conselleria d'Agricultura i Pesca del Govern balear, en el cas de les infraccions molt greus.
Article 50
Pagament de les sancions
La persona infractora podrà fer efectiva la sanció des del moment de rebre el butlletí de denúncia, l'acta d'inspecció o la notificació de la denúncia.
Si el pagament s'efectua abans de la resolució de l'expedient, gaudirà d'una bonificació del 30% sobre la quantia corresponent, sens perjudici de la possibilitat d'interposar els recursos o d'efectuar les al·legacions que estimin pertinents.
L'abonament de l'import de la multa implica la terminació del procediment una vegada conclòs el termini del tràmit per formular al·legacions sense que aquestes s'hagin efectuat, sens perjudici de la possibilitat d'interposar els recursos corresponents.
Article 51
De la prescripció
1. Les infraccions a què es refereix aquesta Ordenança prescriuen:
a) Les lleus, als dos mesos.
b) Les greus, a l'any.
c) Les molt greus, als dos anys.
El termini de prescripció comença a comptar des del dia d'haver-se comès la infracció.
2. Les sancions prescriuen:
a) Al cap d'un any, les lleus.
b) Al cap de dos anys, les greus.
c) Al cap de tres anys, les molt greus.
El termini de prescripció de les infraccions comença a comptar des de l'endemà del dia en què hagi adquirit fermesa la resolució que imposa la sanció.
3. El procediment sancionador caduca al cap de sis mesos de la seva paralització, entenent-se per paralització la no-realització de cap actuació o diligència.
Article 52
De les mesures alternatives al compliment de la sanció
Es preveu la possibilitat de substituir la multa per una mesura educativa o reparadora.
S'estableix que cada hora de mesura educativa o reparadora que s'estableixi, fins i tot el treball comunitari o social, equivaldrà a l'import d'una hora que resulti d'aplicar el prorrateig establert al salari mínim interprofessional, que estableixi el govern conformement determina la Llei de l'Estatut dels treballadors i que per a l'any 2014 és de 21,51 euros/dia o de 645,30 euros/mes. En cas de mesura alternativa a la sanció, la mesura haurà de ser pactada entre la persona infractora o, en cas de ser menor, pels seus pares o persones tutores i l'Ajuntament, tant amb anterioritat com després de l'expedient sancionador corresponent.
Si es pacta amb anterioritat a l'expedient sancionador, aquest no s'incoarà, i la mesura educativa o reparadora que s'estableixi, fins i tot el treball comunitari o social, equivaldrà, almenys, a les hores equivalents a l'import mitjà de multa que, si es tramités l'expedient, correspondria a la sanció.
Disposicions finals
Disposició final primera
Aquesta Ordenança entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el termini establert per la Llei 7/1985 reguladora de les bases del règim local.
Disposició final segona
L'Alcaldia queda facultada per dictar totes les instruccions que resultin necessàries per a la interpretació adequada i, si és el cas, per desplegar i aplicar aquesta Ordenança.
Disposició derogatòria
Aquesta Ordenança deroga tot quant hi ha establert en l'Ordenança de tinença d'animals aprovada per l'Ajuntament i publicada en el BOIB en data 15 de novembre de 2001, que serà vigent fins al mateix dia de la publicació íntegra d'aquesta Ordenança.”
Ferreries, 13 de maig de 2015
L'alcalde
Manuel Monerris Barberá