Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 8629
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la Ratificació de la Norma Territorial Transitòria de Menorca (180e/14) i Norma Territorial Transitòria illa de Menorca, promogut pel Consell Insular de Menorca (XN-495/14)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb la disposició addicional 7ª de la Llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears s i l’article 39 de la Llei 5/2005, de 26 de maig per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 17 de desembre de 2014,

ATÈS

1.Que amb data 10 de novembre de 2014 el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, va acordar la conformitat amb la memòria anàlisi de la norma Territorial Transitòria, amb una sèrie d’observacions, entre les quals s’indicava que abans de l’aprovació definitiva s’obtingués  els informes en matèria d’APR’S del servei de Gestió Forestal i de la Direcció General de Recursos Hídrics, i es recomanava  l’obtenció de l’informe de la Direcció General competent en  matèria d’agricultura.

2.Mitjançant sol·licitud del Consell Insular de Menorca del 26 de novembre de 2014 (RS Consell Insular de Menorca núm.17247, de 26 de novembre de 2014 i RE en la CAMAT núm. 47348 de 27 de novembre de 2014 i RE en la CMAIB núm. 1248 de 4 de desembre de 2014) es demana “sigui ratificat l’Acord del Ple de la CMAIB de dia 10 de novembre de 2014, tenint en compte les modificacions introduïdes, o en el seu cas, sigui matisat o corregit l’acord adoptat”, i s’adjunta: 16 informes tècnics, la memòria, el text articulat i la cartografia amb les modificacions introduïdes un cop rebuts els informes esmentats. 

3.Que dins l’illa de Menorca es troben els següents llocs de la Xarxa Natura 2000: ES0000229 Costa Nord de Ciutadella, ES0000231 Dels Alocs a Fornells, ES0000232 La Mola i s’Albufera de Fornells, ES0000233 D’Addaia a s’Albufera, ES0000234 S’Albufera des Grau, ES0000235 De s’Albufera a la Mola, ES0000236 Illa de l’Aire, ES0000237 Des Canutells a Llucalari, ES0000238 Son Bou i barranc de sa Vall, ES0000239 De Binigaus a Cala Mitjana, ES0000240 Costa Sud de Ciutadella,ES5310035 Area Marina del Nord de Menorca, ES5310036 Area Marina del Sud de Menorca, ES5310068 Cap Negre, ES5310069 Cala d’Algairens, ES5310070 Punta Redona – Arenal d’en Castell, ES5310071 Cala en Brut, ES5310072 Caleta de Binillautí, ES5310073 Àrea marina Punta Prima – Illa de l’Aire, ES5310074 De Cala Llucalari a Cales Coves, ES5310075 Arenal de Son Saura, ES5310113 La Vall, ES0000230 Ampliació de La Vall, ES0000384 Barranc de Santa Anna, ES0000385 Barbatx, ES0000386 Capell de Ferro i ES0000443 Sud de Ciutadella.

A més,  també es troba el Parc natural de s’Albufera des Grau creat pel Decret 51/2003, de 16 de maig, d’ampliació del Parc natural de s’Albufera des Grau i de declaración de les reserves naturals de les illes des Porros, s’Estany, la bassa de Morella, es Prat i l’illa den Colom.

4.Que a l’expedient consta, entre d’altres documents, una Memòria-anàlisis ambiental que avalua les repercussions ambientals que podria generar la Norma Territorial Transitòria del PTI de Menorca.

L’informe tècnic del Servei de Planificació, de data 20 de novembre de 2014, es pronuncia favorablement sobre les possibles afeccions a la Xarxa Natura 2000, sempre que es compleixin una sèrie de condicions i també es pronuncia favorablement pel que fa al PORN, però subjecte a una sèrie de canvis. En aquest mateix sentit es pronuncia l’informe dels Serveis Jurídics de data 3 de desembre de 2014.

5.Que una vegada examinada la documentació, s’ha comprovat que s’ha donat compliment integrament a les observacions 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 i 16 que es varen formular a l’Acord del Ple de la CMAIB a l’articulat de la NTT.

6.Que les observacions 6, 7, 17 i 18 de l’Acord del Ple de la CMAIB cal puntualitzar el següent:

a.Les observacions 6 i 7 que fan referència al redactat de l’article 14.4.f  i 16.2.b. de les NTT, s’ha complert si bé el Consell Insular de Menorca proposa dos canvis concrets:

“Es prioritzarà la jardineria mitjançant plantes autòctones de baix requeriment hídric i en cas de ser al·lòctones que no siguin invasores i de baix requeriment hídric”.

“la implantació d’energia renovable o equivalent segons el codi tècnic de l’edificació, per a l’aigua calenta sanitària”

Els quals es consideren adients des del punt de vista medi ambiental.

b.L’observació 17  com que  ha desaparegut l’article 19 de les NTT, no es pot comprovar ni el seu incompliment ni el seu compliment tot i que això s’haurà de regir per la normativa vigent corresponent.  

c.L’observació 18 cal destacar:

a)S’ha donat compliment al primer punt  perquè s’ha incorporat a l’article 21.A.4. del nou articulat de la NTT.

b)En relació al segon i tercer punt: el recull  l’article 30.2 de la NTT.

c)En relació als apartats 4 i 5 El Consell Insular de Menorca considera que la ramaderia d’oci no és objecte de modificació respecte el PTI, i no esta inclosa a la NTT si bé que s’ha tingut encompte a la Memòria Ambiental

7.El Consell Insular de Menorca en compliment de l’observació 19 i de la recomanació de l’Acord de la CMAIB, de 10 de novembre de 2014, ens ha tramés:

a. Informe del Servei de Gestió Forestal, de 13 de novembre de 2014, amb observacions a l’articulat de la NTT. Concretament, proposa modificar els articles 6, 7, 8, 9, 10, 14, 20, 21, 25, 26, 31 i 35 fonamentats bàsicament en el compliment del Decret 125/2007, de 5 d’octubre, sobre normes d’ús del foc i es regula l’exercici de determinades activitats susceptibles d’incrementar el risc d’incendi forestal. Que s’ha incorporat a les NTT i es considera adient des de el punt de vista medi ambiental la modificació dels esmentats articles.

b. Informe del Servei de planificació al medi natural, de 20 de novembre de 2014, sobre les possibles afeccions a la xarxa natura 2000 i a l’àmbit PORN del Parc Natural de s’Albufera del Grau en relació a l’aprovació de les NTT de l’illa de Menorca:

c. Informe del Servei d’aigües Superficials, de 12 de novembre de 2014, en sentit favorable amb les condicions que l’articulat de la NTT inclogui les previsions de la Llei d’aigües, del Reglament de Domini Públic Hidràulic i del PHIB per les zones de domini públic hidràulic, zones de servitud, zones de policia, zones inundables o potencialment inundables (definicions i restriccions) i que un article concret prevegi que “Cualquier tipo de obra, instalación, trabajo, o activitat a realizar en domini públic hidràulic, zones de servitud, zones de policía, zones inundables o potencialment inundables precisará autorización administrativa previa de la Direcció General de Recursos Hídrics. Dicha autorización será independiente de cualquier otra que haya de ser otorgada por los distintos órganos de las Administracions públicas y/o de los propietarios de terrenos particulares.”

Tot això s’ha incorporat a les NTT a la DA7ª de les NTT, es considera adient

d. Informe del Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari, de 12 de novembre, en sentit favorable.

8.I que en relació a la resta dels informes que ens han tremés i que han estat emesos amb posterioritat a l’Acord del Ple de la CMAIB de 10 de novembre de 2014, no són objecte d’una ratificació així com tampoc la documentació complementària, ni les modificacions incorporades al text normatiu arran d’aquests informes, i si l’òrgan substantiu vulgui que siguin analitzats per l’òrgan ambiental caldria retrotreure el procediment d’avaluació ambiental estratègica al tràmit de consultes i procedir a un nou pronunciament per part de l’òrgan ambiental.

ACORDA

A)Segons l’Avaluació Ambiental Estratègica:

1.La RATIFICACIÓ de l’acord del Ple de la CMAIB, de10 de novembre de 2014, de conformitat amb la memòria anàlisi de la norma Territorial Transitòria del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears,  vista la memòria, el text articulat i la cartografia amb les modificacions introduïdes d’acord amb els informes en matèria d’APR’S del servei de Gestió Forestal i de la Direcció General de Recursos Hídrics, i de l’informe de la Direcció General competent en  matèria d’agricultura.

Tenint en compte que s’han ’incorporat a la NTT les observacions de l’Acord del Ple de la CMAIB i es donen per adients les modificacions a les observacions de l’Acord del Ple plantejades pel Consell Insular de Menorca dels articles 14.4 i 16.2, l’article 30.2 ,L’article 21.a.4

Per altra banda sembla que s’han incorporat adequadament les consideracions i condicionants dels informes en matèria d’APR’S del servei de Gestió Forestal i de la Direcció General de Recursos Hídrics, i de l’informe de la Direcció General competent en  matèria d’agricultura.

2.Els altres informes així com la memòria, el text articulat i la cartografia modificada arran d’aquests informes, que s’han estat emesos i incorporats a l’expedient amb posterioritat a l’Acord del Ple de la CMAIB de 10 de novembre de 2014,  no poden ser analitzat i per tant ser objecte d’una ratificació sense retrotreure el procediment d’avaluació ambiental estratègica al tràmit de consultes i procedir a un nou pronunciament per part de l’òrgan ambiental. Tot això no obstant i dins les facultats d’òrgan substantiu per incorporar o no baix la seva responsabilitat les aportacions dels diferents informes.

B) Segons l’afecció a Xarxa Natura 2000:

Informar favorablement la Normativa Territorial Transitòria de Menorca, ja que no es preveu que pugui provocar cap afecció directa sobre els valors protegits dels llocs de la Xarxa Natura 2000, sempre que es compleixin els següents condicionats:

a.A l’art. 8 de la NTT s’ha d’indicar expressament que si l’ANEI també és un espai protegit xarxa Natura 2000 només es podran autoritzar aquestes projectes si es demostra, de forma clara, que no tindran repercussions significatives o apreciables sobre els hàbitats i les espècies d’interès comunitari de l’espai protegit xarxa Natura 2000 on es vulgui dur a terme el projecte, d’acord amb l’art. 39 de la LECO. 

b.L’article 14. a) de la NTT ha de indicar clarament que es prohibeix  l’enjardinament amb plantes invasores incloses en el catàleg nacional d’espècies exòtiques invasores.

c.Per tal d’evitar contradiccions entre la cartografia, el text articulat i la memòria justificativa, s’ha de indicar expressament en el text articulat que no tots els nuclis tradicionals enumerats a l’apartat 3 de l’article 13 els correspon un àrea de transició de 100m.

d.Independentment del que estableix  la NTT, qualsevol pla o projecte que s’enderivi d’aquesta, inclosa la modificació del Pla Territorial Insular i de qualsevol planejament urbanístic municipal o insular, s’haurà de sotmetre a una avaluació de les seves repercussions ambientals d’acord amb allò establert a l’art. 39 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO).

Aquest acord s’emet sense perjudici de l’informe emès en relació al PORN i al Parc natural de s’Albufera des Grau, que es de caràcter favorable, sempre i quan es recullin els següents canvis:

a.L’article 20.9 de la NTT haurà d’assenyalar que els usos i actuacions dins tot l’àmbit del Pla d’Ordenació dels Recursos Naturals (PORN) de s’Albufera des Grau i de l’espai natural protegit s’han de regir pel que disposi el propi PORN i el futur Pla Rector d’Usos i Gestió.

b.En relació a l’utilització en el sector agrari de fangs provinents de depuradores, dins tot l’àmbit del PORN de s’Albufera des Grau es condiciona l’ús d’aquests fangs a que no suposi un màxim d’aport de nitrogen de 170 kg per hectàrea i any.

c.En el far de Favàritx no s’hi permetran noves places d’allotjament turístic i residencial turístic.

  

Palma, 14 d’abril de 2015

El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato