Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MANACOR

Núm. 8493
Aprovació definitiva Reglament regulador dels usos de les cases i escoles rurals propietat de l'Ajuntament de Manacor

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Publicat en el BOIB núm. 30 de 28 de febrer de 2015 l’acord plenari de 9 de febrer de 2015 d’aprovació inicial del Reglament regulador dels usos de les cases i escoles rurals propietat de l’Ajuntament de Manacor, així com en el tauler d’anuncis, sense que, transcorregut el termini d’exposició pública i el tràmit d’audiència, constin presentades reclamacions o suggeriments, s’entén definitivament aprovat, de forma automàtica sense necessitat d’un nou acord exprés, l’acord inicial adoptat.

  

REGLAMENT REGULADOR DELS USOS DE LES CASES I ESCOLES RURALS PROPIETAT DE L’AJUNTAMENT DE MANACOR

I. EXPOSICIÓ DE MOTIUS

El terme municipal de Manacor disposa de 5 cases i escoles rurals propietat de l’Ajuntament, d’un elevat valor patrimonial, que foren construïdes durant la segona dècada del segle XX. Aquests edificis són les cases del puig de Son Talent i les escoles rurals del puig d’Alanar, sa Murtera, Son Negre i s’Espinagar, cada una de les quals presenta un grau de conservació diferent.

L’Ajuntament de Manacor, conscient del valor patrimonial d’aquests edificis i del seu entorn, així com de les seves possibilitats d’ús i aprofitament, ha considerat necessari definir un marc per regularitzar l’ús d’aquests edificis i les finques que ocupen. Aquest marc es basa en l’aprofitament social dels recursos públics en harmonia amb la preservació del patrimoni i del seu entorn natural.

En el cas de les escoles rurals, aquests edificis es construïren entre els anys 1926 i 1932. El model arquitectònic que s’utilitzà per fer les escoles rurals fou el d’un edifici amb un aspecte molt racionalitzat amb poques preocupacions decoratives, seguint la constant d’austeritat de la construcció rural mallorquina. Els edificis es construïren amb blocs de marès, amb una aula gran de 2 aiguavessos amb finestrals d’arc rodó a la paret posterior. Davant l’entrada s’ubicà un porxo recolzat en petites columnes de base quadrangular. A un dels costats es trobava la casa del mestre completament aïllada de l’aula i amb un accés independent.

Les quatre escoles rurals varen estar en funcionament des de l’any 1932 fins l’any 1975. A partir d’aquest moment, els edificis només s’utilitzaren de forma molt esporàdica, fet que provocà un deteriorament progressiu de les instal·lacions i del mobiliari. Les escoles rurals del puig d’Alanar i sa Murtera han estat restaurades totalment i l’escola rural de Son Negre es troba parcialment restaurada. Per altra banda, l’escola de s’Espinagar requereix importants reparacions abans de la posada en funcionament.

En el cas de les cases de Son Talent, són propietat de l’Ajuntament des de l’any 2000 fruit de la cessió que va haver de fer, d’acord amb la legislació vigent, la Junta de Compensació del Polígon de Son Talent, que va cedir, entre d’altres, la parcel·la on es troben ubicades les cases de Son Talent, en concepte del 10% de l’aprofitament del projecte d’urbanització. L’any 2001, es va adequar una sala polivalent gran i una porxada a l’exterior per poder-hi encabir diverses activitats, es varen construir uns banys grans útils per a grups nombrosos, s’amplià la cuina, i el sòtil es mantingué com a espai de magatzem.

Actualment, les instal·lacions completament restaurades i que són aptes per a l’ús públic són les cases de Son Talent, l’escola rural de sa Murtera i l’escola rural del puig d’Alanar.

La finalitat d’aquest Reglament és garantir l’ús adequat i la conservació correcta d’aquestes finques públiques i regular les normes a les quals s’han de subjectar les persones usuàries.

II. FUNCIONAMENT I NORMES

Article 1. Objecte

Aquest Reglament té per objecte definir les instruccions i normes de funcionament de les cases i escoles rurals propietat de l’Ajuntament de Manacor, per poder garantir un ús adequat i la conservació de les instal·lacions.

 

Article 2. Cases i escoles rurals de Manacor

Aquest Reglament és d’aplicació en la gestió de l’ús de l’escola rural del puig d’Alanar, l’escola rural de sa Murtera i les cases de Son Talent, i també en la resta d’instal·lacions municipals que l’Ajuntament de Manacor destini amb la mateixa finalitat.

Article 3. Definició i finalitat

Les cases i escoles rurals són propietat de l’Ajuntament de Manacor, i estan destinades a realitzar-hi activitats socials, educatives, recreatives i esportives.

Les activitats que es desenvolupin a les finques on es troben les cases i escoles rurals han de ser respectuoses amb l’entorn i el medi ambient.  

Article 4. Persones usuàries

Les instal·lacions poden ser utilitzades per la població en general, tant residents del terme municipal de Manacor com no residents, sempre que les activitats a realitzar estiguin relacionades amb l’ús social, recreatiu, educatiu o esportiu, i que siguin respectuoses amb l’entorn i el medi ambient i s’ajustin a tot el que estableix aquest Reglament.

Article 5. Reserves

5.1 Tenen prioritat en l’ús de les instal·lacions les persones que han fet prèviament la reserva corresponent, d’acord amb el que estableix aquest article.

5.2  La reserva s’ha de realitzar, com a mínim, amb una antelació de 15 dies naturals. Com a màxim es poden fer reserves amb una antelació de 3 mesos. Només s’admet una reserva per persona dins un mateix mes, per totes les cases i escoles rurals.

5.3  La sol·licitud de reserva es pot fer:

a) Presentant una sol·licitud al Registre de l’Ajuntament de Manacor.

b) Per correu electrònic, enviant una sol·licitud, degudament signada, a mediambient@manacor.org.

5.4 A les sol·licituds s’ha d’exposar de forma resumida l’activitat que es vol dur a terme i indicar el nombre de persones que participen a l’activitat.

5.5 Les sol·licituds es tramiten per estricte ordre d’entrada.

Article 6. Taxes d’ús de les cases i escoles rurals

L’ús de les cases i escoles rurals de Manacor regulat en aquest Reglament està subjecte a les taxes regulades a la corresponent ordenança fiscal (Ordenança fiscal 13T.OD).

Article 7. Horari

Les persones usuàries poden fer ús de les instal·lacions des de les 9 h del matí del dia reservat fins a les 9 h del dia següent.

Les persones usuàries, el mateix dia de la reserva o amb l’antelació estrictament necessària, han de recollir les claus de les cases sol·licitades a les oficines de l’Ajuntament de Manacor, en l’horari d’atenció al públic: de 9 a 14 h de dilluns a divendres.

Una vegada utilitzades les instal·lacions els dies autoritzats, s’han de retornar les claus a les oficines de l’Ajuntament de Manacor en l’horari d’atenció al públic. En el cas de disposar de les instal·lacions durant el cap de setmana o en dia festiu, s’han de retornar les claus el dilluns o el dia laboral següent.

III. DRETS I OBLIGACIONS

Article 8. Normes d’ús

Les persones usuàries de les cases i escoles rurals municipals han de:

8.1 Conèixer i respectar les normes d’aquest Reglament.

8.2 Disposar d’una persona major d’edat responsable de la reserva, que ha de ser l’interlocutor amb l’Ajuntament de Manacor.

8.3 Complir tots els termes de l’autorització d’ús.

8.4 Utilitzar les instal·lacions amb respecte i deixar-les, una vegada acabada l’estada, netes d’escombraries, amb l’aixeta i les portes tancades i els llums apagats.

8.5 Deixar el local en les mateixes condicions d’ordre, netedat i higiene en què estava abans de l’activitat. A més, les persones usuàries han d’endur-se tot el fems que hagin generat i dipositar-lo dins els contenidors de residus del terme de Manacor.

8.6 Fer un ús racional dels productes de neteja que hi hagi a cada instal·lació i conservar els estris i eines de neteja.

8.7 Fer un ús racional de l’aigua i l’electricitat.

8.8 Comunicar a l’Ajuntament de Manacor qualsevol tipus de desperfecte que s’hagi produït durant l’estada.

8.9 Deixar tot el mobiliari col·locat al seu lloc.

8.10 Respectar i conservar les instal·lacions i el seu entorn.

8.11 Respectar la normativa vigent en matèria d’incendis forestals, i seguir les indicacions i limitacions que doni l’Ajuntament de Manacor.

8.12 Respectar les normes de seguretat, i també les que resulten dels cartells i dels avisos col·locats a la vista.

8.13 Retirar qualsevol element que hagin aportat les persones usuàries durant l’estada, tant a l’interior com a l’exterior de les instal·lacions: cartells, senyals, globus, banderes, etc.

A més, queda prohibit:

8.14 Fer renou a partir de les 24 h, per evitar molestar els veïns.

8.15 Encendre qualsevol mena de foc, sigui quina sigui la seva finalitat, en qualsevol lloc que no sigui l’indicat.

8.16 Fumar dins les cases i espais tancats.

El cost de reparació del desperfecte a qualsevol part de les instal·lacions o de l’equipament va a càrrec de les persones usuàries.

L’incompliment d’algun dels apartats anteriors pot donar lloc a la prohibició d’utilitzar qualsevol edifici municipal en un altre moment.

En el cas que es tengui constància que han usat les instal·lacions més persones de les previstes a l’autorització, s'ha d'aplicar la sanció corresponent, juntament amb la liquidació complementària de la taxa pel nombre de persones usuàries, d’acord amb les tarifes aplicades a l’Ordenança fiscal 13T.OD, amb comunicació prèvia i tramesa de l’expedient als Serveis Econòmics.

Article 9. Equipaments de les instal·lacions

Les persones usuàries de les cases i escoles rurals tenen dret a utilitzar els equipaments de cada instal·lació, i són responsables dels desperfectes que causin durant la seva estada.

Article 10. Responsabilitats

L’Ajuntament de Manacor resta exempt de responsabilitat en cas de robatoris, danys, accidents derivats de la pràctica de les activitats autoritzades o no en aquestes instal·lacions, i supòsits similars.

Article 11. Règim sancionador

11.1 Es consideren infraccions les accions o omissions que contradiguin el que estableix aquest Reglament. Les infraccions es classifiquen en molt greus, greus i lleus.

11.2 Són responsables de les infraccions totes les persones usuàries que duguin a terme les accions o omissions tipificades en aquest Reglament.

11.3 Són infraccions lleus:

a) L’incompliment de les normes d’ús d’aquest Reglament, establertes en l’article 8.

b) Qualsevol incompliment d’aquest Reglament que no estigui tipificat com a infracció greu o molt greu.

11.4 Són infraccions greus:

a) La reincidència en dues o més infraccions lleus.

b) El fet de causar desperfectes de forma manifestament intencionada a les instal·lacions i equipaments de propietat municipal.

11.5 Són infraccions molt greus:

a) La reincidència en dues o més infraccions greus.

Article 12. Sancions

Les actuacions que suposin una infracció al que estableix el Reglament s’han de sancionar de la forma següent:

12.1 Les infraccions lleus es poden sancionar amb multes que oscil·len entre l’1% i el 5% del màxim legal. És a dir, es pot aplicar una sanció des de 30 fins a 150 euros.

12.2 Les infraccions greus es poden sancionar amb la prohibició d’usar les instal·lacions per un període màxim de 6 mesos. També es poden sancionar amb multes que oscil·len entre el 5% i el 10% del màxim legal. És a dir, es pot aplicar una sanció des de 150,01 fins a 300 euros.

12.3 Les infraccions molt greus es poden sancionar amb la prohibició d’usar les instal·lacions per un període màxim d’un any. També es poden sancionar amb multes que oscil·len entre el 10% i el 20% del màxim que estableix la llei. És a dir, es pot aplicar una sanció des de 300,01 fins a 600 euros.

Disposició final

Aquest Reglament entra en vigor el dia de la publicació del text íntegre en el BOIB, que es fa una vegada comunicat l’acord d’aprovació definitiva del Reglament, amb la tramesa d’una còpia del text al Govern de les Illes Balears i a la Delegació del Govern a l’efecte previst a l’article 113 de la LMRIB, i transcorregut el termini de 15 dies hàbils des que aquests organismes reben la copia”.

Contra aquest reglament es podrà interposar, en el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la publicació, recurs contenciós administratiu davant la Sala de lo Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Palma de Mallorca.

Manacor, 12 de maig de 2015

El batle,
per delegació de firma (decret 4807/2011)

1ª tinenta de batle i delegada

Catalina Riera Mascaró