Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE PALMA DE MALLORCA

Núm. 8462
Aprovació definitiva Ordenança Informe Avaluació Edificis

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’Ajuntament Ple, en sessió ordinària de 30 d’abril de 2015, va aprovar definitivament l’ordenança municipal reguladora de l’informe d’avaluació dels edificis de Palma de Mallorca i els seus annexes amb les modificacions resultants de les al·legacions acceptades. El text complet de l’Ordenança es publica per al coneixement general i entrada en vigor al dia següent de la seva publicació:

“ÍNDEX

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

ART. 1 OBJECTE

ART. 2. IMMOBLES OBLIGATS I NO OBLIGATS A PRESENTAR L’INFORME

ART. 3. PERSONES OBLIGADES

ART. 4. TERMINI DE PRESENTACIÓ DE L’INFORME

CAPÍTOL II. CONTINGUT I TRAMITACIÓ DE L’INFORME D’AVALUACIÓ D’EDIFICIS

ART. 5. CONTINGUT DE L’INFORME D’AVALUACIÓ

ART. 6. PARTS DE L’INFORME D’AVALUACIÓ

CAPÍTOL III. EFICÀCIA DE L’INFORME

ART 7. RESULTAT DE L’INFORME

ART. 8. COMPLIMENT DE L’ACREDITACIÓ DEL DEURE DE CONSERVACIÓ

ART. 9. DEURE GENERAL DE CONSERVACIÓ

CAPÍTOL IV. CAPACITACIÓ I MODELS DE PRESENTACIÓ DE L’INFORME D’AVALUACIÓ D’EDIFICIS

ART. 10. CAPACITACIÓ PER A L’INFORME D’AVALUACIÓ DELS EDIFICIS

ART. 11. MODELS DE PRESENTACIÓ DE L’INFORME D’AVALUACIÓ D’EDIFICIS

CAPÍTOL V. REGISTRE D’INFORMES D’AVALUACIÓ

ART. 12. REGISTRE D’INFORMES D’AVALUACIÓ D’EDIFICIS

CAPÍTOL VI. RÈGIM SANCIONADOR I D’EXECUCIÓ FORÇOSA

ART. 13 RÈGIM SANCIONADOR

ART. 14. EXPEDIENT SANCIONADOR

ART. 15. EFECTES DE L’INCOMPLIMENT DE LA REALITZACIÓ D’OBRES PREVIST A L’INFORME D’AVALUACIÓ D’EDIFICIS

  

DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA

DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA PRIMERA

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA SEGONA

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

DISPOSICIÓ FINAL

RELACIÓ D’ANNEXOS INCLOSOS A L’ORDENANÇA

Exposició de motius

La inspecció tècnica es configura com un poderós instrument de foment de la conservació de les edificacions. És la millor forma d’assegurar el deure de conservació a què fa referència la Llei estatal del sòl, al seu art. 9.1 del Reial decret legislatiu 2/2008, de 20 de juny.

El 22 de desembre de 2008 el Ple de l’Ajuntament de Palma va aprovar amb caràcter definitiu la modificació de l’Ordenança municipal sobre la inspecció tècnica dels edificis (publicada al BOIB núm. 185, ext., de 31 de desembre de 2008), l’objecte de la qual era la regulació de l’obligació formal dels propietaris dels edificis de realitzar un informe i constatar l’estat de conservació i seguretat de l’immoble.

Posteriorment ha anat sorgint diferent normativa comunitària i estatal, com el Reial decret 233/2013, de 5 d’abril, pel qual es regula el Pla estatal de foment del lloguer d’habitatges, la rehabilitació edificatòria i la regeneració i renovació urbana 2013-2016. Es tracta d’un programa de suport a la implantació de l’informe d’avaluació dels edificis, que té com a objecte l’impuls de la implantació i la generalització d’un informe d’avaluació dels edificis que inclogui l’anàlisi de les seves condicions d’accessibilitat, la seva eficiència energètica i el seu estat de conservació.

La Llei 8/2013, de 26 de juny, de rehabilitació, regeneració i renovació urbanes ha anat més enllà i estableix l’obligatorietat de realitzar un informe d’avaluació dels edificis en substitució de l’informe d’inspecció tècnica dels edificis. Es tracta d’un informe que no només ha de recollir l’estat de conservació de l’immoble, sinó que també n’ha d’avaluar les condicions funcionals respecte de l’exigència bàsica sobre accessibilitat del Codi tècnic de l’edificació, així com informar sobre el seu grau d’eficiència energètica.

El Consell Europeu de març de 2007 va posar en relleu la necessitat d’augmentar l’eficiència energètica a la Unió per a assolir l’objectiu de reduir el seu consum energètic en un 20% per a 2020, i va advocar per una aplicació ràpida i completa de les prioritats establertes per la Comissió Pla d’acció per a l’eficiència energètica, preveient el considerable potencial d’estalvi energètic rendible que té el sector dels edificis. El 40% del consum total d’energia a la Unió correspon als edificis. Per això, la reducció del consum d’energia i l’ús d’energia procedent de fonts renovables al sector de l’edificació constitueixen una part important de les mesures necessàries per a reduir la dependència energètica de la Unió i les emissions de gasos d’efecte hivernacle.

Mitjançant el Reial decret 235/2013, de 5 d’abril, pel qual s’aprova el procediment bàsic per a la certificació de l’eficiència energètica dels edificis, es transposa parcialment la Directiva 2010/31/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 19 de maig de 2010, pel que fa a la certificació d’eficiència energètica d’edificis, refonent el Reial decret 47/2007, de 19 de gener, amb la incorporació del Procediment bàsic per a la certificació d’eficiència energètica d’edificis existents.

L’aplicació d’un enfocament comú en la certificació d’eficiència energètica d’edificis i la inspecció de les instal·lacions de calefacció i aire condicionat, a través d’especialistes qualificats o acreditats, la independència dels quals s’ha de garantir basant-se en criteris objectius, permetrà harmonitzar els esforços realitzats pels estats membres en el terreny de l’estalvi energètic al sector de l’edificació i augmentarà la transparència respecte de l’eficiència energètica al mercat immobiliari de la Unió en benefici dels futurs propietaris i ocupadors.

I finalment, ja entrant en la legislació de la nostra comunitat autònoma, la Llei 2/2014, d’ordenació i ús del sòl de les Illes Balears (LOUS) (BOIB núm. 43, de 29 de març de 2014), estableix al seu art. 118 l’obligatorietat de presentar un informe d’avaluació de l’edifici, en el qual s’acrediti la conservació de l’edifici, l’avaluació de les condicions bàsiques d’accessibilitat universal i no discriminació, així com el certificat de l’eficiència energètica de l’edifici.

Amb el pas del temps, el concepte de deure de conservació ha anat evolucionant en la normativa i fins i tot el Tribunal Suprem s’ha pronunciat en el sentit de considerar el deure de conservació com un dels deures bàsics del propietari, primari i substancial, que inclou també el deure accessori de demostrar-ne el compliment, ja que es tracta d’un deure de “resultat”, de manera que el deure accessori és inherent al de conservació.

Per tot això es fa necessari adaptar l’Ordenança al nou marc legislatiu i a l’experiència acumulada des de la posada en pràctica de la primera Ordenança.

Aquesta nova Ordenança pretén continuar involucrant el ciutadà en el deure legal de la conservació de l’edificació, facilitant-ne el compliment mitjançant la simplificació del tràmit administratiu. Per a això s’han creat uns models d’informe per tal de conscienciar els propietaris pel que fa al dit deure de conservació dels immobles.

A més, aquesta Ordenança aprofundeix en la definició dels conceptes bàsics d’aplicació i desglossa detalladament la documentació que s’ha de presentar per a contribuir més, si és possible, a proporcionar als propietaris i tècnics redactors competents els instruments necessaris per a complir l’obligació de realitzar l’informe d’avaluació d’edificis en els termes establerts a la normativa existent.

Si l’informe d’avaluació d’edificis és favorable el compliment efectiu del deure de conservació s’entén complert presentant-lo.

Si l’informe d’avaluació d’edificis és desfavorable s’entén complert el deure de conservació presentant la conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis favorable, una vegada que s’hagin realitzat les obres derivades de l’informe inicial.

El procediment sancionador també canvia substancialment. No presentar l’informe d’avaluació d’edificis implica l’obertura d’un expedient sancionador per la comissió d’una infracció urbanística.

Si no es duen a terme les obres derivades de l’informe s’inicia un procediment d’execució forçosa mitjançant l’obertura d’un expedient de multa coercitiva.

Finalment, es pot destacar que la Llei d’ordenació i ús del sòl de les Illes Balears preveu la creació del Registre d’informes d’avaluació d’edificis, per la qual cosa s’enviaran els informes d’avaluació dels edificis a la conselleria competent en matèria d’habitatge quan aquests es vagin presentant.

En definitiva, amb l’experiència que ja tenim i aquesta Ordenança es pretén continuar augmentant el compliment del deure de conservar les edificacions i millorar així la imatge i la seguretat dels edificis de Palma de Mallorca.

ORDENANÇA REGULADORA DE L’INFORME D’AVALUACIÓ DELS EDIFICIS DE
PALMA DE MALLORCA

Capítol I
Disposicions generals

Art. 1. Objecte

L’objecte d’aquesta Ordenança és regular l’obligació formal dels propietaris de construccions i edificacions de presentar de forma periòdica un informe d’avaluació de l’edifici, en el qual s’ha d’acreditar:

a) L’avaluació de l’estat de conservació de l’edifici.

b) L’avaluació de les condicions bàsiques d’accessibilitat universal i no-discriminació de les persones amb discapacitat per a l’accés i la utilització de l’edifici d’acord amb la normativa vigent, establint si l’edifici és susceptible o no de realitzar-hi ajustaments raonables per a satisfer-les.

c) La certificació de l’eficiència energètica de l’edifici.

Art. 2. Immobles obligats i no obligats a presentar l’informe

1. Estan subjectes a un primer informe d’avaluació tots els edificis amb una antiguitat igual o superior a 50 anys, independentment del seu ús, amb les excepcions previstes en aquest mateix article.

2. A l’efecte de presentar el preceptiu informe d’avaluació s’entén per “edifici” (vegeu “Definicions” a l’annex 1) un cos constructiu únic, amb independència de la seva situació registral, cadastral o la seva adreça postal, incloent-hi les seves construccions auxiliars, i en tot cas:

- les unitats constructives lligades per elements estructurals

- les unitats constructives lligades per elements o espais funcionals indivisibles que en condicionin l’ús

- les unitats constructives lligades per xarxes d’instal·lacions

3. En el cas d’un edifici amb diferents unitats constructives, que compten amb diferents anys de construcció, preval l’antiguitat de la construcció principal (vegeu “Definicions” a l’annex 1).

4. Es poden exceptuar de presentar l’informe d’avaluació a instàncies de l’interessat i amb la comprovació municipal prèvia:

- edificis i construccions sotmesos a normativa sectorial específica, tals com estacions transformadores

- places d’aparcament individualment considerades. (vegeu “Definicions” a l’annex 1)

- edificacions d’escassa entitat (vegeu “Definicions” a l’annex 1)

5. Edificis amb règim diferenciat

Els immobles sense ús, perquè estan pendents de rehabilitació o demolició, s’han d’inspeccionar i si l’informe d’avaluació d’edificis és desfavorable no es considerar obligatòria la seva reparació, però sí el compliment del deure general de conservació de l’immoble en condicions de decor i seguretat.

6. Edificis de tipologia diferent de la residencial

En el cas de les edificacions que no són de tipologia residencial d’habitatge col·lectiu, l’informe d’avaluació d’edificis només ha de recollir l’estat de conservació de l’immoble.

Art. 3. Persones obligades

1. L’obligació de sotmetre les construccions a inspecció i elaboració de l’informe d’avaluació d’edificis correspon als propietaris.

2. L’obligació de presentar aquest informe és de les persones físiques i/o jurídiques que tenen la propietat de l’immoble, o, si s’escau, de la comunitat de propietaris, que ho poden fer per si mateixes o a través del representant que designin. A aquest efecte i si el representant no està degudament acreditat s’entén per representant la persona que subscriu l’informe.

3. Si l’immoble està arrendat el llogater, de forma subsidiària, pot presentar l’informe d’avaluació d’edificis si acredita que el propietari ha incomplert el seu deure de presentació.

4. Els propietaris han de disposar d’una assegurança de l’edifici que cobreixi la responsabilitat civil. No cal presentar-lo davant l’Ajuntament però aquest pot exigir que se n’acrediti l’existència en qualsevol moment.

Art. 4. Terminis de presentació de l’informe

1. Estan subjectes a un primer informe d’avaluació els immobles d’antiguitat igual o superior a 50 anys que no hagin presentat informe d’ITE d’acord amb l’Ordenança municipal sobre la inspecció tècnica d’edificis.

2. Per a determinar l’edat de l’edificació s’ha d’atendre l’antiguitat segons la informació cadastral, si bé es pot acreditar documentalment que l’edat és una altra mitjançant els següents documents: llicència d’ocupació, certificat final d’obres i, a falta dels anteriors i de qualsevol mitjà de prova admissible en dret, per estimació tècnica en funció de la seva tipologia i les seves característiques constructives, sense perjudici de l’obligació de la propietat de comunicar a la Gerència Regional del Cadastre l’existència d’errors esmenables.

3. S’ha de presentar informe d’avaluació amb una periodicitat de deu anys comptats des de la data d’obligació d’inspecció tècnica, d’acord amb l’Ordenança anterior, o d’avaluació d’acord amb la present Ordenança.

4. Suspensió del termini per a presentar l’informe: en el cas de l’existència d’un immoble en obres o en previsió d’iniciar-les la propietat pot sol·licitar la suspensió del termini de presentació de l’informe d’avaluació si s’aporta la llicència d’obres o qualsevol document acceptat en el dret vigent.

En qualsevol cas, la suspensió és per un termini determinat en funció del que estableix la llicència per a executar les obres o, si s’escau, demolir l’immoble.

5. Els edificis que han estat objecte d’una rehabilitació integral estan obligats a realitzar inspecció i presentar informe d’avaluació d’edificis als 50 anys des de l’acabament de les obres (vegeu “Definicions” a l’annex 1).

6. Sense perjudici de l’anterior, els propietaris dels edificis poden presentar l’informe d’avaluació dels edificis abans de la data en la qual estan obligats a presentar-lo d’acord amb aquesta Ordenança.

  

Capítol II
Contingut i tramitació de l’informe d’avaluació d’edificis

Art. 5. Contingut de l’informe d’avaluació

1. Els informes d’avaluació que s’emeten de resultes de les inspeccions han de contenir tota la informació relativa a les condicions de l’edifici establertes a l’article 1 d’aquesta Ordenança i fer referència als següents apartats:

a) Avaluació de l’estat de conservació de l’edifici: inspecció visual que inclogui estructura i fonamentació; façanes interiors, exteriors, parets mitgeres i altres elements, en especial els que puguin suposar un perill per a les persones, tals com cornises, sortints, vols o elements ornamentals, entre d’altres; cobertes i terrats; instal·lacions comunes de subministrament d’aigua, sanejament i electricitat de l’edifici.

b) Avaluació de les condicions bàsiques d’accessibilitat i no-discriminació de les persones amb discapacitat per a l’accés i la utilització de les edificacions, d’acord amb la normativa vigent, establint si a l’edifici s’hi poden realitzar o no ajustaments raonables per a satisfer-les.

c) Certificat d’eficiència energètica, amb el contingut i mitjançant el procediment que la normativa vigent estableix per a aquest i que serveix com a certificat d’eficiència energètica de cada un dels habitatges que integren l’edifici si es ven o o lloga. A més, aquesta informació també pot servir per a establir mesures de millora de l’eficiència energètica de les edificacions i no pot tenir en cap cas efectes per al resultat, favorable o desfavorable, de la inspecció.

d) Plànol de situació: plànol parcel·lari de l’emplaçament, a escala mínima 1:1000 i en format DIN A4, on es defineixin gràficament tant els límits de la parcel·la com les edificacions i les construccions inspeccionades.

e) En cas d’informe favorable, fotografies de color en què s’identifiqui l’edifici.

Si l’informe és desfavorable, a part de les fotografies de color en què identifiqui l’edifici, també fotografies de les lesions detallades a l’informe.

2. L’informe realitzat s’ha de referir a tot l’immoble, identificar el bé amb expressió de les referències cadastrals que l’integren i estendre la seva eficàcia a tots i cada un dels locals i habitatges que el configuren.

3. En el cas d’informes presentats per comunitats de propietaris la instància de presentació de l’informe ha de detallar les referències cadastrals de totes les parts que comprèn l’immoble, indicant les que han estat inspeccionades i les que no.

En el cas que per causes excepcionals no s’hagi inspeccionat tot l’immoble el tècnic que el realitza ha d’indicar si amb la part de l’edifici inspeccionat es pot emetre un informe favorable o, al contrari, resulta imprescindible inspeccionar les parts no inspeccionades per a entendre que l’immoble compleix el deure de conservació.

Això no obstant, és imprescindible que la inspecció inclogui la façana, les plantes baixes, els soterranis, les construccions sota coberta i cobertes, així com la resta d’elements comuns.

4. Quan les dades obtingudes de la inspecció visual no són suficients per a qualificar les deficiències detectades l’inspector ha de traslladar a la propietat de l’immoble la necessitat d’obrir cales per a verificar l’estat de l’element o elements constructius ocults, així com les proves que considera necessàries, i no emetre l’informe fins que no s’hagin completat les comprovacions necessàries.

5. Queda exclosa d’aquesta norma la verificació de les instal·lacions o els elements de l’edifici la revisió o inspecció tècnica dels quals està sotmesa a normativa sectorial específica, tals com ascensors i instal·lacions de gas, elèctriques, de telecomunicació, de calefacció o de producció d’aigua calenta sanitària. S’ha d’informar exclusivament sobre la seva existència i composició, així com sobre la possessió de documentació obligatòria, tant administrativa com tècnica, relativa a aquestes.

Art. 6. Parts de l’informe d’avaluació dels edificis

L’informe d’avaluació d’edificis consta de tres parts:

- Primera part: avalua l’estat de conservació de l’edifici, el resultat del qual és favorable o desfavorable, descrivint les deficiències detectades en fonamentació, estructura, façanes i parets mitgeres, cobertes i terrats, i instal·lacions generals de l’edifici

- Segona part: avalua les condicions bàsiques d’accessibilitat. A l’informe s’ha d’indicar si a l’immoble es poden realitzar ajustaments raonables en matèria d’accessibilitat.

- Tercera part: certificat d’eficiència energètica de l’edifici, que s’ha d’aportar només en els casos d’informe d’edifici de tipologia residencial col·lectiva.

(Vegeu model del web habilitat pel Ministeri de Foment.)

 

Capítol III
Eficàcia de l’informe

Art. 7. resultat de l’informe d’avaluació d’edificis

El resultat de l’informe d’avaluació ha de comprendre el de les parts que l’integren:

1. El resultat de la primera part, de l’estat de conservació de l’edifici, pot ser:

a) Favorable: si s’ha inspeccionat tot l’immoble o la part que el tècnic considera suficient per a valorar si l’immoble compleix el deure de conservació i no cal, per tant, realitzar-hi cap tipus d’intervenció.

b) Desfavorable: si l’immoble no compleix les condicions de seguretat, salubritat i/o ornament públic, d’acord amb la valoracions realitzades a l’informe tècnic segons el model adoptat (model d’informe d’avaluació d’edificis facilitat pel Ministeri de Foment al seu web).

2. El resultat de la segona part conclou amb la consideració del tècnic sobre la susceptibilitat de realitzar ajustaments raonables en matèria d’accessibilitat.

3. El resultat de la tercera part és el que figura al certificat d’eficiència energètica de l’edifici.

Si el resultat de l’avaluació de l’estat de conservació és desfavorable, s’ha d’especificar en quin dels supòsits següents s’emmarca:

A). Obligatorietat de dur a terme les obres

En aquest cas els propietaris estan obligats a reparar les lesions descrites a l’informe d’avaluació, sense necessitat que l’administració els requereixi expressament que duguin a terme les obres de reparació.

S’estableix un termini màxim de sis mesos per a iniciar el tràmit de sol·licitud de llicència o comunicació prèvia, que finalitza el mes de juny de l’any següent al de l’obligació de presentar l’informe segons l’any de construcció de l’immoble. En cas d’incompliment d’aquesta obligació es pot iniciar un procediment d’execució forçosa d’acord amb l’article 15 d’aquesta Ordenança.

Una vegada realitzades les obres assenyalades i per tal de finalitzar l’expedient i considerar complerta l’obligació de conservació recollida en aquesta Ordenança, s’ha de presentar la conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis (d’acord amb el model recollit a l’annex 3), en què el tècnic esmenti expressament que les obres ja han estat executades d’acord amb la llicència d’obres obtinguda o la comunicació prèvia presentada, segons el cas que correspongui.

B). Existència de perill imminent, perquè hi ha algun risc per a les persones i/o béns, i en conseqüència, cal dur a terme mesures cautelars i immediates de seguretat, imprescindibles i urgents, que eliminin el risc imminent fins que es realitzi la resta d’obres, amb llicència o comunicació prèvies. Pot donar lloc a dues situacions:

B.1)Es presenta full d’assumpció del tècnic director de l’obra i nomenament d’empresa constructora, si s’escau.

S’assumeix dur a terme les mesures de seguretat necessàries de forma immediata. Una vegada realitzades el tècnic ho ha de manifestar aportant l’annex 4, d’acabament de les mesures immediates de seguretat, sense perjudici de l’obligació que té el titular de realitzar la resta de les obres obligatòries derivades de l’informe, d’acord amb l’apartat 2.1 del present article, així com de presentar la conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis en el termini previst en aquesta Ordenança.

B.2) No es presenta full d’assumpció del tècnic director de l’obra

Dóna lloc a la tramitació d’una ordre d’execució d’acord amb la legislació vigent quant a les mesures immediates de seguretat per a evitar el perill, sense perjudici de l’obligació que té el titular de realitzar la resta de les obres obligatòries derivades de l’informe, d’acord amb l’apartat 2.1 del present article, així com de presentar la conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis en el termini previst en aquesta Ordenança.

Art. 8. Compliment de l’acreditació del deure de conservació

1. Si l’informe d’avaluació d’edificis és desfavorable, una vegada realitzades les obres en el termini concedit s’ha de presentar la conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis (IAE), amb indicació de l’expedient de llicències amb què s’han fet les obres i obtingut el certificat final d’obra o la comunicació prèvia, segons el cas (annex 3).

2. No presentar la conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis (IEE) en els terminis prevists suposa l’incompliment de l’obligació de conservar i pot donar lloc a l’execució forçosa d’acord amb l’article 15 d’aquesta Ordenança.

Art. 9. Deure general de conservació

La presentació de l’informe d’avaluació d’edificis va dirigida al compliment del deure de conservació, sense perjudici del règim jurídic d’altres sistemes previstos a la legislació urbanística vigent i de la facultat inspectora de l’Administració.

 

Capítol IV
Capacitació i models de presentació de l’informe d’avaluació d’edificis.

Art. 10. Capacitació per a l’informe d’avaluació dels edificis

1. L’informe de l’avaluació dels edificis pot ser subscrit pels tècnics facultatius competents. A aquest efecte considera tècnic facultatiu competent el qui té qualsevol de les titulacions acadèmiques i professionals que habiliten per a la redacció de projectes o la direcció d’obres i direcció d’execució d’obres d’edificació segons la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d’ordenació de l’edificació o que acreditin la qualificació necessària, d’acord amb la disposició final divuitena de la Llei 8/2013, de 26 de juny, de rehabilitació, regeneració i renovació urbanes.

2. Quan es tracta d’edificis pertanyents a les administracions públiques enumerades a l’article 2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, poden subscriure els informes d’avaluació, si s’escau, els responsables dels corresponents serveis tècnics que, per la seva capacitació professional, poden assumir les mateixes funcions a què es refereix l’apartat anterior.

Art. 11. Models de presentació de l’informe d’avaluació d’edificis

1. El model d’informe d’avaluació d’edificis és el facilitat pel Ministeri de Foment al seu web.

A fi de donar compliment a aquesta Ordenança s’ha de presentar una còpia de l’informe d’avaluació d’edificis en paper i a més en arxiu XML i en format PDF, en suport magnètic (CD, DVD, memòria USB).

En els supòsits de disparitat de les dades aportades en els diversos formats prevalen les dades presentades en l’arxiu XML.

2. Altres models obligatoris, si s’escau, són:

- relació d’habitatges i locals (annex 2)

- conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis (annex 3)

Cal presentar-los quan l’informe inicial és desfavorable i imprescindible per a acreditar el compliment del deure de conservació previst en aquesta Ordenança.

Han d’indicar l’expedient de comunicació prèvia o llicències d’obres amb el qual s’han duit a terme les obres i obtingut el certificat final d’obra, d’acord amb l’informe d’avaluació d’edificis inicialment presentat.

- Model de final de mesures immediates de seguretat, si se’n duen a terme de forma immediata. L’ha de presentar el tècnic director de l’obra una vegada finalitzades (annex 4).

 

Capítol V
Registre d’informes d’avaluació

Art. 12. Registre d’informes d’avaluació d’edificis

1. Una vegada rebuts per l’Ajuntament els informes d’avaluació dels edificis, aquests es trameten a la conselleria competent en matèria d’habitatge perquè la informació que contenen s’incorpori al Registre d’informes d’avaluació d’edificis.

2. El mateix és d’aplicació en relació amb l’informe que acredita la realització de les obres corresponents que hagin derivat de la necessitat de reparar les deficiències observades a l’immoble.

 

Capítol VI
Règim sancionador i d’execució forçosa

Art. 13. Règim sancionador

1. Una vegada finalitzat el termini establert per a presentar l’informe d’avaluació d’edificis, d’acord amb l’any de construcció de l’immoble, la falta de presentació del dit informe o de les successives inspeccions es considerar incompliment del deure de conservació de l’immoble, tipificat com una infracció urbanística lleu segons l’art. 176 de la Llei 2/2014, de 25 de març,  d’ordenació i ús del sòl de les Illes Balears (LOUS); i dóna lloc a la incoació del corresponent expedient sancionador.

2. La sanció per l’incompliment de l’obligació de presentar l’informe d’avaluació d’edificis referent a immobles no protegits, en la forma i el termini establerts en aquesta Ordenança, és de 600 a 1.500 euros, llevat que l’incompliment es repari voluntàriament presentant l’informe, després de l’inici del procediment sancionador i abans d’imposar la sanció. En aquest cas la quantia de la sanció és de 150 euros.

3. Als edificis protegits en qualsevol de les seves categories (BIC, R i r, catalogats....) per als quals no es presenti l’informe d’avaluació d’edificis la sanció és de fins a 2.999 euros, tret que es repari l’incompliment presentant l’informe, després de l’inici del procediment sancionador i abans d’imposar la sanció. En aquest cas la quantia de la sanció és de 150 euros.

4. A aquest efecte, l’incompliment de l’obligació de presentar l’informe d’avaluació d’edificis s’entén com una infracció continuada mentre no es presenta el dit informe amb tota la documentació adjunta que aquesta Ordenança preveu.

5. La sanció s’imposa a cada càrrec d’una mateixa referència cadastral.

Art. 14. Expedient sancionador

El procediment sancionador per incompliment de la presentació de l’informe d’avaluació d’edificis s’ha de dur a terme amb subjecció a les normes contingudes a l’RD 1398/1993, de 4 d’agost, del Reglament del procediment per a l’exercici de la potestat sancionadora, i la Llei 2/2014, d’ordenació i ús del sòl de les Illes Balears, així com a la resta de normativa vigent.

Art. 15. Efectes de l’incompliment de la realització d’obres previst a l’informe d’avaluació d’edificis

Si una vegada complerta l’obligació de presentar l’informe d’avaluació d’edificis aquest és desfavorable quant a la part de l’estat de conservació i no s’acredita amb l’informe de conclusió final favorable que s’han duit a terme les obres necessàries previstes a l’informe, l’Ajuntament concedeix un darrer termini de tres mesos per a presentar-lo.

Si una vegada transcorregut el nou termini de tres mesos assenyalat l’incompliment persisteix, l’òrgan competent mitjançant resolució pot imposar, com a mitjà d’execució forçosa, fins a tres multes coercitives per un import de 1.000, 2.000 i 3.000 euros successivament, atorgant, en cada cas, un nou termini de tres mesos per a realitzar les obres previstes a l’informe d’avaluació d’edificis presentat per la propietat de l’immoble, tot això sense perjudici de la resta de mesures d’execució forçosa previstes a la llei.

Disposició addicional primera

Els models d’informe i annexos continguts en aquesta Ordenança es poden completar i adaptar a la nova normativa que pugui entrar en vigor després que s’aprovi aquesta Ordenança, així com en funció de les noves aplicacions telemàtiques, mitjançant el corresponent acord de l’òrgan competent per a això, sense haver de modificar aquesta Ordenança.

Disposició addicional segona

En aplicació dels terminis fixats en aqueta Ordenança s’estableix el següent calendari:

CALENDARI PER A PRESENTAR L’INFORME D’AVALUACIÓ D’EDIFICIS (IAE)

Any presentació

Grup d’edificis obligats a presentar l’IAE

2015

Edificis construïts fins EL 1965 (inclòs) i que no varen presentar l’ITE

2016

Edificis construïts el 1966

2017

Edificis construïts el 1967

2018

Edificis construïts el 1968

2019

Edificis construïts el 1969 + construïts abans de 1900 i/o catalogats

2020

Edificis construïts el 1970 + construïts entre 1900 i 1910

2021

Edificis construïts el 1971 + construïts entre 1911 i 1930

2022

Edificis construïts el 1972 + construïts entre 1931 i 1940

2023

Edificis construïts el 1973 + construïts entre 1941 i 1950

2024

Edificis construïts el 1974 + construïts entre 1951 i 1960

2025

Edificis construïts el 1975 + construïts entre 1961 i 1965

2026

Edificis construïts el 1976 + construïts el 1966 (2n informe)

 

Disposició transitòria primera

Per als immobles construïts fins a l’any 1965, els informes d’inspecció tècnica d’edificis elaborats d’acord amb la normativa anterior que es presentin a l’Ajuntament en els tres primers mesos de vigència d’aquesta Ordenança seran admesos i es donarà per complerta l’obligació de presentar l’informe de conservació.

Els edificis construïts després de l’any 1965, de tipologia residencial d’habitatge col·lectiu, que hagin presentat informe d’ITE, han de presentar els informes relatius a accessibilitat universal i eficiència energètica quan els correspongui segons el calendari establert per a presentar l’informe d’avaluació.

Disposició transitòria segona

No estan subjectes a la presentació de l’informe d’avaluació d’edificis als 50 anys els immobles que ja havien presentat amb l’anterior Ordenança l’informe d’inspecció tècnica d’edificis amb resultat favorable, ja sigui perquè era favorable en la data de la seva presentació o per haver realitzat les obres a les quals estaven obligats. En aquest cas s’exigirà l’informe d’avaluació d’edificis quan correspongui la seva primera revisió d’acord amb aquesta Ordenança.

Disposició derogatòria

Queda derogada l’Ordenança municipal sobre la inspecció tècnica d’edificis (BOIB núm. 185, de 31 de desembre de 2008).

Disposició final

Aquesta Ordenança entrarà en vigor l’endemà que es publiqui al BOIB.

RELACIÓ D’ANNEXOS INCLOSOS EN AQUESTA ORDENANÇA

ANNEX 1. DEFINICIONS

ANNEX 2. RELACIÓ D’HABITATGES I LOCALS

ANNEX 3. CONCLUSIÓ FINAL FAVORABLE DE L’INFORME DE AVALUACIÓ D’EDIFICIS

ANNEX 4. MODEL DE FINAL DE MESURES IMMEDIATES DE SEGURETAT.”

 

Palma, 12 de maig de 2015

La cap del Departament de Disciplina
i Seguretat dels Edificis, per delegació (Decret de Batlia núm 3000
de 26/02/2014, BOIB Núm. 30 de 04/03/2014)
Elvira Salvá Armengod

Documents adjunts