Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 8259
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de l’Adaptació a la Directiva 2010/75/CE sobre emissions industrials de l’Autorització Ambiental Integrada de la fàbrica de blocs ceràmics i similars de Ladrillerías Mallorquinas SA. (IPPC 01/2006)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 05 de març de 2014,

ATÈS

1.Que d’acord amb la disposició transitòria primera de la Llei 16/2002 d’1 de juliol, modificada per la Llei 5/2013 d’11 de juny, l’òrgan competent per a l’atorgament de les autoritzacions ambientals integrades durà a terme les actuacions necessàries per a l’actualització de les autoritzacions per a la seva adequació a la Directiva 2010/75/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre, sobre emissions industrials, amb anterioritat al 7 de gener de 2014.

2.Que els informes emesos pels diferents departaments són favorables i proposen una sèrie de condicionants.

3.Que es tracta d’una instal·lació amb una Autorització Ambiental Integrada en vigor.

4.Que la modificació de l’autorització dona compliment punt per punt a l’establert a l’apartat 2 de la disposició transitòria primera de la de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, modificada per la Llei 5/2013 d’11 de juny.

ACORDA

1.Informar favorablement l’adaptació de l’Autorització Ambiental Integrada de la fàbrica de blocs ceràmics i similars de LADRILLERÍAS MALLORQUINAS SA, a la Llei 5/2013, d’11 de juny, per la qual es modifiquen la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, quedant la mateixa amb el condicionat de l’annex.

2.Publicar-ho al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3.Notificar-ho a l’interessat.

Interposició de recursos

Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut  la notificació, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques  i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de l’acord, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

ANNEX I

Autorització Ambiental Integrada de la fàbrica de blocs ceràmics i similars de LADRILLERÍAS MALLORQUINAS SA

1.Objecte

La present AAI es concedeix a LADRILLERÍAS MALLORQUINAS, única i exclusivament, per fabricar blocs ceràmics i similars, tot segons l’establert al projecte d’adequació amb número de visat 94644 03, de 12 d’abril de 2006, amb les mesures correctores que s’hi proposen, del Col·legi Oficial d’Enginyers Industrials de Balears i la documentació complementària aportada.

L’activitat es compon del següent conjunt d’instal·lacions:

-Fàbrica inicial, amb una superfície construïda de 9.993 m2, en la qual es troben les línies de producció A i B, la cantina  i els vestuaris.

-Ampliació de fàbrica, amb una superfície construïda de 14.009, 8 m2, on es troba la línia de producció C, zona de mòlta, una zona d’oficines i la sala de cogeneració núm. 2.

-Sala de compressors, amb una superfície construïda de 123,22 m2, i està adossada a la nau ampliada.

-Magatzem, taller i oficines, amb una superfície construïda de 1646 m2.

-Habitatges pels tècnics, amb una superfície de 500 m2 i una piscina de 108,6 m2.

-Recinte de dipòsits de productes petrolífers, amb una superfície construïda de 751 m2.

-Habitatges pels tècnics o vigilants 2, amb una superfície construïda de 647,6 m2.

-Magatzems i habitatge a la parcel·la en arrendament 440, amb una superfície construïda de 713,7 m2.

-Altell amb la instal·lació per a les calderes de gas, amb una superfície construïda de 89,4 m2.

-Taller de manteniment, amb una superfície construïda de 118,3 m2.

-Solera de residus, amb una superfície construïda de 226,1 m2.

-Bàscula pel pesat i tarat dels camions.

-Recinte per als dipòsits de gas, amb una superfície construïda de 1573,5 m2.

La instal·lació es categoritza dins l’epígraf 3.5 de l’annex 1 de la Llei 16/2002.

2.Declaració d’impacte ambiental

En data 25 de febrer de 2004 el la Comissió Permanent de la Comissió Balear de Medi Ambient acordà informar favorablement la fàbrica de blocs ceràmics i similars condicionat al compliment de les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental  i de la documentació complementària així com a una sèrie de condicionants ambientals que s’integren a la present autorització.

3.Desenvolupament de les activitats

L’activitat s’ha de desenvolupar d’acord amb els documents que obren a l’expedient, a l’establert en la present Resolució i a la legislació vigent.

4.Modificacions de l’activitat

S’ha de comunicar qualsevol modificació que es produeixi en el desenvolupament de l’activitat a l’òrgan ambiental competent que valora el caràcter de la modificació i, si cal, modifica l’AAI perquè s’inclogui la modificació. Als efectes de la modificació de l’AAI, es tindran en compte els antecedents històrics del funcionament de les instal·lacions i que els valors estimats que s’han presentat són nominals.

5.Consums

S’estima que els consums de matèries primeres, auxiliars i matèries d’addició prevists al projecte seran els següents:

Matèria primera

Consum anual

Argiles

360.000 t

Aigua

147.532 t

Poliestirè

20 t

Fustes (palets)

300 t

Plàstics

250 t

Àcid clorhídric

150 t

Clovella d’ametlla

300 t

Gas natural liquat

14.100 t

Fueloil

800 t

Gasoil B

1.500.000 l

Butà

4 t

Styropor

3 t

Fibra ceràmica

8 t

Acetilè

60 kg

Oxigen

130 kg

Nitrògen

260 t

Potencia elèctrica

5.200 kW

Potencia tèrmica de cogeneració

7000 kW

 La producció anual s’estima com a màxim en:

Productes finals

Producció anual

Rajoles

7.000 t

Revoltons i encadellats

30.000 t

Bloc ceràmic i termoargila

230.000 t

TOTAL

267.000 t

6.Condicionants de gestió de residus

6.1.Jerarquia de residus

El titular de la instal·lació haurà de fomentar la prevenció en la generació dels residus o, en el seu cas, que aquests es gestionin amb l’ordre de prioritat que disposa la jerarquia establerta a l’article 8 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, és a dir:

-Prevenció

-Preparació per a la reutilització

-Reciclat

-Altres tipus de valorització (inclosa la valorització energètica)

-En cas de que, per raons tècniques o econòmiques, no fos possible l’aplicació d’aquests procediments, els residus s’eliminaran de forma que s’eviti o redueixi al màxim la seva repercussió al medi ambient.

En cas de no compliment d’aquesta jerarquia, s’haurà de sol·licitar una modificació de l’autorització en un termini màxim de 6 mesos. Aquesta sol·licitud anirà acompanyada d’un anàlisi del cicle de vida sobre els impactes de la generació i gestió d’aquests residus que haurà d’esser avaluat per part del Servei de Residus i Sòls Contaminats. Aquest anàlisi del cicle de vida haurà de contemplar els principis generals de precaució i sostenibilitat en l’àmbit de la protecció mediambiental, viabilitat tècnica i econòmica, protecció dels recursos, així com el conjunt d’impactes mediambientals sobre la salut humana, econòmics i socials.

6.2.Informe base del sòl

En el termini màxim d’un mes, el servei competent en matèria de sòls contaminats, remetrà al titular de la instal·lació els continguts mínims que haurà de tenir l’informe base que estableix l’article 12.1.f) de la Llei 16/2002, d’1 de juliol.

En el termini màxim de sis mesos des de la comunicació del contingut mínim de l’informe base, el titular haurà de presentar davant l’òrgan ambiental, aquest informe base realitzat per empresa acreditada per ENAC per activitats d’inspecció de sòls contaminats.

En funció de la valoració que es faci dels resultats obtinguts a l’informe base del sòl, es podran establir a l’autorització ambiental integrada nous condicionants, controls del sòl i/o actuacions posteriors a realitzar.

6.3.Residus perillosos

1.Els residus perillosos generats en el procés de fabricació i quantitats màximes que s’autoritza a produir són de 75.000 kg.:

Residu

Codi  LER (O. MAM/304/2002)

Producció anual estimada (kg)

Residus de pintura i vernís que contenen dissolvents orgànics o altres substàncies perilloses.

08 01 11*

300

Suspensions aquoses que contenen pintura o vernís amb dissolvents orgànics o altres substàncies perilloses.

08 01 19*

5.000

Tòner d'impressió amb substàncies perilloses

080317*

9

Llots i tortons de filtració que contenen substàncies perilloses.

11 01 09*

1.000

Olis minerals clorats de motor, de transmissió mecànica i lubricants

130204*

24.250

Olis minerals no clorats de motor, de transmissió mecànica i lubricants

130205*

3.200

Envasos metàl·lics, inclosos els recipients de pressió buits que contenen una matriu porosa sòlida perillosa.

15 01 11*

 

200

Envasos contaminats amb restes de substàncies perilloses

150110*

235

Absorbents contaminats amb substàncies perilloses.

150202*

210

Anticongelants que contenen substàncies perilloses.

16 01 14*

 

4.000

Equips rebutjats que contenen components perillosos, diferents dels especificats en els codis 16 02 09 a 16 02 12.

16 02 13*

 

2.000

Acumuladors de Ni-Cd.

16 06 02*

 

5

Piles que contenen mercuri.

16 06 03*

 

1

Filtres d'oli.

160107*

1.491

Bateries amb plom.

160601*

1.000

Residus que contenen hidrocarburs.

160708*

5.204

Materials de construcció que contenen amiant (inclou fibrociment).

17 06 05*

 

1.000

Altres residus de construcció i demolició (inclosos els residus barrejats) que contenen substàncies perilloses (pols refractària i llana de roca)

17 09 03*

 

22.000

Tubs fluorescents i altres residus que contenen mercuri

20 01 21*

 

400 (unitats)

Olis i greixos diferents dels especificats en el codi 20 01 25.

20 01 26*

 

200

Medicaments diferents dels especificats en el codi 20 01 31.

20 01 32

4

*Residu perillós

2.En cap cas, aquesta AAI no pot invocar-se per excloure o disminuir la responsabilitat en què pugui incórrer el titular en exercici de la seva activitat.

3.En tot cas, LADRILLERÍAS MALLORQUINAS ha de complir totes les obligacions que li siguin aplicables i que estiguin presents en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats; en el Reial decret 833/1988, pel qual s'aprova el Reglament per executar la Llei 20/1986, bàsica de residus tòxics i perillosos i les successives modificacions de l’esmentat reglament.

4.LADRILLERÍAS MALLORQUINAS ha de dur un registre que comprengui totes les operacions que generin residus tòxics i perillosos en què intervingui i en què figuraran, almenys, les dades que apareixen a l’article 16 del Reial decret 833/1988: quantitat, tipus i dates de generació i de lliurament a gestor autoritzat dels residus produïts. També s’han de registrar i conservar els justificants de lliurament a gestor autoritzat dels esmentats residus. Aquest registre s’haurà de conservar durant 5 anys a les instal·lacions.

5.En relació als residus produïts, LADRILLERÍAS MALLORQUINAS emplenarà els documents de control i seguiment per cada transport des del lloc de producció a gestor autoritzat, d'acord amb allò que disposa l'article 21 del Reial decret 833/1988. LADRILLERÍAS MALLORQUINAS ha de conservar, al lloc on duu a terme l’activitat, els esmentats documents durant 5 anys.

6.Aquest document de control i seguiment ha de cobrir únicament substàncies que tinguin el mateix codi d'identificació. L'enviament conjunt de diferents tipus de residus requereix formalitzar tants de documents com residus diferents s'enviïn (s'entenen per diferents aquells que tenen un distint codi d'identificació).

7.LADRILLERÍAS MALLORQUINAS ha de presentar, davant l'organisme autoritzador, la declaració anual prevista en aquesta normativa abans de l'1 de març de cada any d'acord amb allò que disposa l'article 18 del Reial decret 833/1988. Aquesta memòria ha de contenir, almenys: referències suficients de les quantitats i les característiques, la procedència i la destinació dels residus produïts; la relació d'aquells que es troben emmagatzemats i les incidències rellevants que hagin tingut lloc l'any anterior. LADRILLERÍAS MALLORQUINAS ha de conservar, al lloc on realitza l’activitat, còpia de la declaració anual durant 5 anys.

8.S'hauran d'envasar i etiquetar els contenidors dels residus d'acord amb allò que disposen els articles 13 i 14 del vigent Reial decret 833/1988, i d'acord amb la reglamentació sobre transport de mercaderies perilloses. De la mateixa manera, l’envasament i l’emmagatzematge hauran de seguir les normes de seguretat indicades en el Reial decret esmentat.

9.Aquesta AAI es concedeix únicament i exclusivament per produir els residus descrits en aquest document i que es generen com a resultat del funcionament d’aquesta activitat que l’empresa LADRILLERÍAS MALLORQUINAS té a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i sempre com a conseqüència de l’activitat desenvolupada de conformitat amb les condicions establertes a la memòria tècnica.

10.Emmagatzematge dels residus

a.Segons allò que disposa l’article 15 del Reial decret 833/1988, es poden emmagatzemar temporalment els residus indicats a les instal·lacions de LADRILLERÍAS MALLORQUINAS a la carretera Felanitx-Petra  km 1 durant un període màxim de sis mesos en les condicions i amb els mitjans prevists a la memòria presentada per LADRILLERÍAS MALLORQUINAS.

b.Els residus han d’estar sempre disposats en contenidors completament separats uns tipus dels altres i diferenciades les distintes zones d’emmagatzematge, que han d’estar cobertes per evitar el contacte directe de les aigües de pluja.

11.D’acord amb allò que preveu la normativa vigent relativa al transport de mercaderies perilloses i segons el que disposa l’article 41 del Reial decret 833/1988, LADRILLERÍAS MALLORQUINAS ha de lliurar els residus generats a un gestor o transportista autoritzat.

12.Tal com s’assenyala la disposició addicional segona del Reial decret 952/1997, en el termini de 4 anys LADRILLERÍAS MALLORQUINAS haurà de presentar davant la Comunitat Autònoma un estudi de minimització dels residus generats.

6.4.Residus no perillosos

1.LADRILLERÍAS MALLORQUINAS estarà obligat, sempre que no procedeixi a gestionar-los per si mateix, a lliurar-los a un gestor de residus, per valorar-los o eliminar-los. En el cas dels residus urbans o els assimilables a urbans es lliuraran  a l’entitat local corresponent.

2.En tot cas, el posseïdor dels residus està obligat, mentre es trobin en el seu poder, a mantenir-los en condicions adequades d'higiene i seguretat. Tot residu potencialment reciclable o valoritzable ha de destinar-se a aquests fins o s’ha d’evitar eliminar-lo en tots els casos possibles.

6.5.Assegurança

1.D'acord amb l'article 17.7 de la Llei 22/2011 i l’article 6 del Reial decret 833/1988, el titular ha de mantenir en tot moment en vigor l'assegurança de responsabilitat civil subscrita, la qual cobrirà els possibles danys causats al medi ambient per causa de la gestió de residus perillosos per un import mínim de 150.000 € i en els termes expressats a l'esmentat Reglament. Segons el mateix article, la pòlissa d’assegurança s’ha d’actualitzar anualment en el percentatge de variació que ofereixi l’índex general de preus oficialment publicat per l’Institut Nacional d’Estadística.

2.En qualsevol cas, aquesta garantia financera s’ha d’adaptar al que preveu la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de responsabilitat mediambiental i la normativa que la desenvolupa.

7.Condicionants hídrics

7.1.Consum

1.Les necessitats del consum d’aigua del procés productiu són de 147.532 t/any. El cabal d’aigua anual que s’ha d’utilitzar al procés productiu prové exclusivament de l’aigua de recollida de pluja, sempre que no disposi de la corresponent concessió d’aigües que autoritzi la utilització de l’aigua d’altres procedències (depurades, …).

2.La indústria compta amb un cabal autoritzat, per a ús domèstic, de 3.000 t/any (AAS 10275), en el qual s’ha d’instal·lar un comptador. S’han d’instal·lar  sistemes d’estalvi de l’aigua a les aixetes, les dutxes i les cisternes de bany, que permetin una reducció del consum domèstic de l’aigua.

3.Mensualment, les lectures del comptador del pou AAS 10275 s’han d’enviar a la direcció general competent en matèria de recursos hídrics (estudis i planificació), per comprovar que no es sobrepassa el cabal límit autoritzat.

7.2.Gestió de les aigües pluvials

1.Les aigües de pluja s’han de recollir mitjançant un sistema de drenatge que les conduirà cap una antiga pedrera d’argila que actua de bassa d’emmagatzematge, a partir de la que es bombeja cap als punts de consum del procés productiu.

2.S’ha d’establir una barrera vegetal amb plantes autòctones de baixos requeriments hídrics al voltant de la parcel·la.

7.3.Gestió dels efluents de les fosses sèptiques

Els efluents de les fosses sèptiques seran retirats per gestor autoritzat.

7.4.Gestió de les aigües hidrocarburades

1.Els dipòsits de combustible s’han d’instal·lar sobre cubetes impermeables dotades de separadores d’hidrocarburs. Els hidrocarburs separats a aquests es gestionaran per gestor autoritzat.

2.S’ha de dur a terme un registre de manteniment que ha d’incloure la revisió periòdica i el manteniment del paviment de les cubetes de retenció dels dipòsits de combustible i dels separador/s d’hicrocarburs.

7.5.Emissions

No es preveuen, llevat de les possibles emissions accidentals d’aigües hidrocarburades.

8.Condicionants d’atmosfera

8.1.Prescripcions de caràcter general

La instal·lació haurà de complir amb l’establert en la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera; en el Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s’actualitza el catàleg d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera (APCA) i s’estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació; en la Directiva 2010/75/UE, de 24 de novembre, sobre les emissions industrials; i en el Reial Decret 815/2013, de 18 d’octubre, pel que s’aprova el Reglament d’emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002, així com amb tota la normativa de desenvolupament que li sigui d’aplicació.

8.2.Identificació d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera

La instal·lació en conjunt està classificada com a Activitat potencialment contaminadora de l’atmosfera del grup A, codi 03 03 19 01 “Producción de ladrillos, tejas u otros materiales de construcción no especificados en otros epígrafes con capacidad de producción => 75t/día”, segons l’annex del Reial decret 100/2011.

A la taula següent s’indiquen les activitats existents i la seva classificació:

Núm. focus

Descripció activitat

Codi APCA

Grup APCA

Observacions

FC1

Forn túnel línia A

Producción de ladrillos, tejas u otros materiales de construcción asimilables no especificados en otros epígrafes con capacidad de producción >= 75t/día

03 03 19 01

A

7 cremadors

FC2

Forn Hoffman línia B

Producción de ladrillos, tejas u otros materiales de construcción asimilables no especificados en otros epígrafes con capacidad de producción < 75t/día y >= 25t/día o >= 10t/día en el caso de utilizar hornos que empleen combustibles sólidos o líquidos

03 03 19 02

B

5 cremadors

FC3

Forn túnel línia C

Producción de ladrillos, tejas u otros materiales de construcción asimilables no especificados en otros epígrafes con capacidad de producción >= 75t/día

03 03 19 01

A

9 cremadors

FC4

Preforn línia C

Producción de ladrillos, tejas u otros materiales de construcción asimilables no especificados en otros epígrafes con independencia del tipo de combustible empleado

   03 03 19 03

C

1 cremador en vena

FC5

Assecador línia A

Equipos de secado, granulado o similares o de aplicación de calor por contacto directo con gases de combustión, no especificados en otros epígrafes, de potencia térmica nominal >= 70 kWt y < 2,3 MWt

03 03 26 36

C

1 cremador

FC6

Assecadors línia B (1-6)

Hornos de procesos sin contacto. Otros hornos sin contacto no especificados en otros epígrafes con potencia térmica nominal <= 2,3 MWt y > 70 kWt

03 02 05 10

C

Aire de refredament del forn línia B

FC7

Generadors de calor (assecadors 7-9)

Calderas de potencia térmica nominal <= 2,3 MWt  y > 70 kWt

03 01 03 03

C

2 intercanviadors de calor

FC8

Assecador línia C

Equipos de secado, granulado o similares o de aplicación de calor por contacto directo con gases de combustión, no especificados en otros epígrafes, de potencia térmica nominal >= 70 kWt y < 2,3 MWt

03 03 26 36

C

6 cremadors en vena

FC9

Cogeneració 1

Motores de combustión interna de potencia térmica nominal <= 5 MWt  y >= 1MWt

03 01 05 03

C

No

FC10

Cogeneració 2

Motores de combustión interna de potencia térmica nominal <= 5 MWt  y >= 1MWt

03 01 05 03

C

No

FC11

Calderes gas natural

Calderas de potencia térmica nominal <= 2,3 MWt  y > 70 kWt

03 01 03 03

C

2 grups de 4 calderes (total 1008 kw)

FC12

Retractilat línia C

Otros equipos de combustión no especificados anteriormente de potencia térmica nominal <= 2,3 MWt  y >= 100 kWt

03 01 06 03

C

línia C (1 cremador atmosfèric 400 kw) GN

FC13

Retractilat línia A-B

Otros equipos de combustión no especificados anteriormente de potencia térmica nominal < 100 kWt

03 01 06 04

-

Butà linia A-B

FNC1

Apilament a pati

Almacenamiento u operaciones de manipulación, mezclado, separación, clasificación, transporte o reducción de tamaño de materiales pulverulentos en la industria de ......o resto de actividades diversas no especificadas en otros epígrafes en instalaciones industriales, ....con capacidad de manipulación de estos materiales >= 1.000 t/día

04 06 17 50 

B

Emissions difuses

FNC2

Molta

Almacenamiento u operaciones de manipulación, mezclado, separación, clasificación, transporte o reducción de tamaño de materiales pulverulentos en la industria de ......o resto de actividades diversas no especificadas en otros epígrafes en instalaciones industriales, ....con capacidad de manipulación de estos materiales >= 200 t/día y < 1.000 t/día

04 06 17 51

C

Emissions difuses

8.3.Controls i valors límit d’emissió

S’aplicaran les següents mesures correctores de reducció d’emissions indicades en el projecte:

-Mesclar l’argila amb clovella d’ametlla.

-Reajustar i regular de nou els processos a fi de reduir les emissions.

-Preveure un canvi de forn a llarg termini, com l’eliminació del forn Hoffman per noves tecnologies més eficients i menys contaminants.

-Estudiar la possibilitat d’instal·lar filtres o electrofiltres a la fase de cocció.

-Implantar la cogeneració amb gas natural menys contaminant.

8.4.Controls d’emissions canalitzades

84.1.Mètodes de mesura

Tots els paràmetres de procés (contingut en oxigen, pressió, temperatura, …) així com les emissions de contaminants canalitzades es mesuraran i controlaran. El mètode de mesura per a cada contaminant serà l’establert a la normativa específica i, en el seu defecte, el considerat de referència. En absència d’aquestes, serà preferiblement el UNE-EN; en cas que no es pugui aplicar s’haurà de justificar la utilització d’altres mètodes, que seran, per aquest ordre: EN, UNE-ISO i altres mètodes internacionals. Sempre que es publiquin noves normes que substitueixin les indicades, s’aplicaran les més recents.

8.4.2.Punts de mostreig

1.Els punts de mostreig de totes les xemeneies existents compliran amb els requisits de l’Ordre Ministerial de 18 d’octubre de 1976, sobre prevenció i correcció de la contaminació industrial de l’atmosfera. Les noves xemeneies hauran de complir la norma UNE-EN 15259, d’acord amb l’article 7 del Reial decret 100/2011, de 28 de gener.

2.En cas que no sigui possible es farà arribar una proposta de punt de mostreig al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica per a la seva aprovació.

3.Els accessos i plataformes de treball als punts de mostreig hauran de complir la normativa en matèria de seguretat i salut en els llocs de treball.

4.Els punts de mostreig han de ser accessibles en qualsevol moment per poder realitzar les mesures i inspeccions pertinents.

8.4.3.Valors límit d’emissió per focus

1.El titular adoptarà totes les mesures adients perquè no se superin els valors límit indicats a continuació per a cada un dels focus existents i per a cada contaminant, realitzant els controls amb la periodicitat indicada. També s’indica el tipus de control a realitzar: extern, a fer per part d’un Organisme de control autoritzat (OCA), o autocontrol.

2.Les mesures es realitzaran en condicions normals d’operació de les instal·lacions.

8.4.4.Forn de cocció túnel -línies A (FC1) i C (FC3) i preforn línia C (FC4): Combustible gas natural

Contaminant

Valor límit d’emissió (1)     

Control

Periodicitat

Partícules

50 mg/Nm3

 

OCA

 

Anual

SO2

250 mg/Nm3

NOx

250 mg/Nm3

CO

500 ppm

HCl

30 mg/Nm3

OCA

Cada tres anys

HF

10 mg/Nm3

(1) Els resultats de les mesures es normalitzaran amb referència al 18 % d’oxigen, exceptuant en aquells casos en què l’oxigen mesurat sigui inferior a l’oxigen de referència.

En els casos en què es prevegi la superació d’aquest valor límit per l’ús de determinades matèries primeres o combustibles, s’haurà de presentar un estudi tècnic justificatiu que inclogui balanços de massa i una proposta de valor límit.

Per als focus  que tenen l’origen en forns el cabal de gasos dels quals sigui inferior a 3.000 Nm3/h, el valor límit de fluorurs podrà ser de 30 mg/Nm3, sempre que el cabal màssic de l’esmentat contaminant sigui inferior a 0,1 kg/h.

8.4.5.Forn de cocció Hoffmann de la línia B (FC2): Combustible fuel oil / gas natural

Contaminant

Valor límit d’emissió (1)  

Control

Periodicitat

Partícules

150/50 mg/Nm3

 

OCA

 

 

Cada tres anys

 

SO2

500/250 mg/Nm3

NOx

250 mg/Nm3

CO

500 ppm

HCl

30 mg/Nm3

OCA

Cada cinc anys

HF

10 mg/Nm3

(1) Els resultats de les mesures es normalitzaran amb referència al 18 % d’oxigen, exceptuant en aquells casos en què l’oxigen mesurat sigui inferior a l’oxigen de referència. Quan un contaminant té més d’un valor límit d’emissió el primer correspon a l’ús de fuel oil com a combustible i el segons a l’ús de gas natural.

En els casos en què es prevegi la superació d’aquest valor límit per l’ús de determinades matèries primeres o combustibles, s’haurà de presentar un estudi tècnic justificatiu que inclogui balanços de massa i una proposta de valor límit.

Per als focus  que tenen l’origen en forns el cabal de gasos dels quals sigui inferior a 3.000 Nm3/h, el valor límit de fluorurs podrà ser de 30 mg/Nm3, sempre que el cabal màssic de l’esmentat contaminant sigui inferior a 0,1 kg/h.

8.4.6.Assecador línia A (FC5) i assecador línia C (FC8)

Contaminant

Valor límit d’emissió

Control

Periodicitat

SO2

250 mg/Nm3

Autocontrol

 

OCA

Cada dos anys i mig

 

Cada cinc anys

NOx

450 mg/Nm3

CO

625 mg/Nm3

Opacitat (índex Bacharach)

2

8.4.7.Generadors d’aire calent dels assecadors 7, 8 i 9 de la línia B (FC7): combustible gas oil

Contaminant

Valor límit d’emissió (1)

Control

Periodicitat

SO2

250 mg/Nm3

Autocontrol

 

OCA

Cada dos anys i mig

 

Cada cinc anys

NOx

250 mg/Nm3

CO

625 mg/Nm3

Opacitat

2

(1) Els resultats de les mesures es normalitzaran amb referència al 3 % d’oxigen, exceptuant en aquells casos en què l’oxigen mesurat sigui inferior a l’oxigen de referència

8.4.8.Calderes per escalfar gas natural (FC11) i retractilat línia C (FC12)

Contaminant

Valor límit d’emissió (1)

Control

Periodicitat

NOx

200 mg/Nm3

OCA

Cada 5 anys(2) 

CO

100 mg/Nm3

(1) Els resultats de les mesures es normalitzaran amb referència al 3 % d’oxigen, exceptuant en aquells casos en què l’oxigen mesurat sigui inferior a l’oxigen de referència

(2) Quan se superin les 500 hores acumulades de funcionament.

1.Queden excloses de mesurar les emissions els focus següents:

-Focus d’emissió directa de motors de cogeneració 1 i 2 (FC9 i FC10)

-Assecadors 1-6 de la línia B (FC 6)

-Retractilat línia A i B (FC13)

2.Els resultats de les mesures efectuades, per verificar el compliment dels límits d’emissió, estaran referides a temperatura de 273 K i pressió de 101,3 kPa de gas sec.

3.El període de mostreig per al HCl i HF serà el suficient per poder valorar el compliment del valor límit d’emissió.

4.Es considerarà que es respecten els valors límit d’emissió a l’atmosfera quan els resultats de cada una de les sèries de mesures no superin els valors límit fixats.

8.5.Controls d’emissions difuses

8.5.1.Mesures correctores i/o preventives

1.Les emissions no canalitzats o difuses es controlaran cada tres anys, mitjançant una comprovació, per part d’un Organisme de Control Autoritzat, de les mesures correctores instal·lades i de la seva eficàcia.

2.Cada tres anys es farà una campanya de partícules sedimentables. La campanya consistirà en la captació simultània de partícules sedimentables a tres punts en el llindar de la parcel·la de la instal·lació. Aquestes campanyes han d’estar aprovades prèviament, pel que fa a la duració i època de l’any, per l’òrgan competent en contaminació atmosfèrica. El valor objectiu per a les partícules sedimentables serà de 300 mg/m2 dia.

3.A fi d’evitar l’emissió difusa de pols, es duran a terme les mesures preventives següents:

a.A la zona d’emmagatzematge d’argila

-Implantar pantalles al voltant de la instal·lació.

-Reduir els emmagatzematges a l’aire lliure i l’establiment de mesures tècniques i bones pràctiques en les operacions amb generació d’emissions difuses de partícules.

-Limitar l’alçada màxima d’emmagatzematge del material a 15 m.

-S’evitarà realitzar treballs de càrrega, descàrrega i moviment de materials en els períodes de vent fort.

-En els emmagatzematges, vies de circulació i sistemes de transport, es regarà periòdicament i especialment quan es pugui generar major dispersió degut a les condicions climatològiques. En alguns casos s’haurà d’optar per la cobertura de les piles de material.

b.A la zona d’operacions de transport s’aplicaran les mesures següents:

-La zona de trànsit haurà d’estar pavimentada.

-La velocitat de circulació de camions per l’interior de la planta es limitarà a 10 Km/h.

c.En la zona de procés

-Les tremuges de descàrrega d’argila estaran apantallades.

-Els filtres de mànegues tindran un manteniment acurat. S’ha de portar un registre on hi figuri la següent informació: tasques de manteniment realitzades (data, descripció del manteniment, empresa de manteniment) i incidents de mal funcionament (data inici de l’incident, motiu, correctiu portat a terme, data final de l’incident).

-Totes les operacions s’han de dur a terme en naus tancades.

8.6.Mesures a prendre en condicions de funcionament diferents a les normals

Davant qualsevol incidència que evidenciï que els filtres de mànigues no estan retenint la pols es donarà lloc a una aturada immediata del procés corresponent fins que s’hagi resolt el problema.

8.7.Notificacions immediates

Si hi ha qualque superació de valors límit d’emissió límits o qualque anomalia de funcionament que pugui donar lloc a una emissió anormal de contaminants a l’atmosfera es notificarà, immediatament desprès del seu coneixement, al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica. Així mateix s’informarà de les mesures correctores adoptades i del moment en què la instal·lació passa a funcionar correctament.

8.8.Registre

El titular de la instal·lació haurà de mantenir actualitzat un registre amb dades de les emissions, combustibles, aturades, tasques de manteniment, incidències, controls, etc., per a cada focus emissor d’acord amb el disposat a l’article 8 del Reial decret 100/2011 i la normativa de desenvolupament. La informació documental (informes, mesures, manteniment...) s’ha de conservar un període mínim de 10 anys.

8.9.Immissions o qualitat de l’aire

No s’han de fer controls.

9.Requisits de seguretat i activitats

9.1.Pla d’autoprotecció

El titular de l'activitat haurà de disposar del preceptiu pla d’autoprotecció enregistrat a la Direcció General competent en matèria d’Emergències i implantat a la totalitat de les instal·lacions i processos que conformen l’activitat, indicades al punt 1 de la present Autorització. El Pla d’autoprotecció estarà redactat i signat per un tècnic competent, de conformitat amb el que determina l’article 13 del decret 8/2004, i s’ajusti a l’índex de continguts que disposa el Decret 8/2004, de 23 de gener, pel que es despleguen determinants aspectes de la Llei d’Ordenació d’Emergències a les Illes Balears (BOIB núm. 18 de 5 de febrer de 2004). A més del contingut que figura a l’annex II del Reial Decret 393/2007, de 23 de març, per qual s’aprova la Norma Bàsica d’Autoprotecció dels centres, establiments i dependències dedicats a activitats que poden donar origen a situacions d’emergència, inclourà les mesures a aplicar, incloses les complementàries per a limitar les conseqüències mediambientals i evitar altres possibles accidents e incidents.

9.2.Seguretat industrial

El titular de l’activitat haurà de:

-Inscriure les instal·lacions corresponents de la Direcció General d’Indústria, segons les normatives vigents de seguretat industrial, minera, etc… Les instal·lacions previstes o existents han de complir amb la legislació vigent en matèria d’Indústria.

-Revisar la inscripció en el Registre Industrial i obtenir el Document de Qualificació Empresarial.

-Donar compliment al Reglament per suprimir les barreres arquitectòniques (Decret 20/2003) en tot el que li sigui d’aplicació.

-Prevenir els riscs laborals i vetllar per la salut i seguretat dels treballadors, i aquests tenen el deure de complir les mesures de prevenció que s’adoptin, d’acord a l’establert per la Llei estatal 31/95, de prevenció dels riscs laborals. Les condicions de treball s’han d’ajustar a l’establert a les disposicions específiques i reglamentàries en matèria de seguretat laboral. S’ha de posar especial atenció en el compliment del Reial decret 374/2001, sobre protecció dels treballadors contra els riscs relacionats amb els agents químics durant el treball.

-Fer complir als edificis de caràcter industrial les prescripcions de protecció contra incendis indicades en el Reial decret 2267/2004, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament de seguretat contra incendis en els establiments industrials.

Per un altra banda:

-Les instal·lacions de protecció contra incendis i el manteniment s’han d’ajustar al disposat al Reglament d’instal·lacions de protecció contra incendis (RD1942/1993) i normes UNE corresponents.

-L’emmagatzematge de productes químics s’haurà d’adaptar al Reial decret 379/2001, de 6 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament d’emmagatzematge de productes químics i les instruccions tècniques complementàries.

9.3.Contaminació acústica

Es farà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació (engegaments, etc.) en horari nocturn i diürn, per comprovar el compliment dels límits establerts a la normativa autonòmica vigent en aquesta matèria, és a dir, la disposició addicional quinzena de la Llei 25/2006, de 27 de desembre, de mesures tributàries i administratives, i la Llei 1/2007, contra la contaminació acústica a les Illes Balears.

9.4.Contaminació lumínica

Es complirà amb allò que estableix la Llei 3/2005, de 20 d’abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears.

10.Controls periòdics

10.1.Control periòdic de les instal·lacions

En qualsevol moment, la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient pot fer visites per comprovar i certificar la idoneïtat de les instal·lacions i el manteniment de les condicions inicials que han donat lloc a l’AAI, així com el compliment de les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.

Periòdicament els tècnics de la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient faran visites de comprovació a les instal·lacions de LADRILLERÍAS MALLORQUINAS per comprovar el compliment dels requisits de l’AAI.

10.2.Inventari d’emissions al Registre PRTR

LADRILLERÍAS MALLORQUINAS haurà de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos, anualment, en aplicació del disposat en el Reglament 166/2006 (PRTR), de 18 de gener, del Parlament Europeu, que estableix un registre europeu d’emissions i transferència de contaminants, i pel RD 508/2007. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia, a la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient adjuntant una memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.

10.3.Control documental

10.3.1. Informes periòdics

Els informes d’emissions de contaminants a l’atmosfera realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA), d’acord amb el disposat al Decret 104/2010, de 10 de setembre, i al Reial Decret 100/2011, de 28 de gener, seran tramesos per part de l’OCA directament al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica. Es relacionen a continuació la llista d’informes d’OCA:

-Informes de les emissions de contaminants a l’atmosfera, segons la periodicitat indicada a les taules de valors límit d’emissió corresponents.

-Informe cada tres anys de les campanyes  de partícules sedimentables.

-Informe cada tres anys sobre el control de mesures correctores per minimitzar les emissions no canalitzades o difuses, realitzat per un Organisme de control autoritzat. 

10.3.2. Informe anual

Abans de l’1 de març, el titular de l’activitat ha d’enviar a l’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar l’AAI un informe únic, del període precedent en el que s’inclourà:

-Residus:

+La declaració anual de residus.

-Emissions i immissions al medi hídric:

+Justificants de buidat de les fosses sèptiques emès per gestor autoritzat.

-Renous:

+Informe anual en el qual es remetran els controls d’emissions de renous.

-En caràcter general:

+Altres controls realitzats durant l’any i mesures adoptades per a minimitzar impactes.

+Memòria anual explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España.

+Les dades exigides pel RD 508/2007 i Reglament (CE) 166/2006, de 18 de gener, s’han de comunicar telemàticament al Registre informàtic PRTR-Espanya, dins els terminis que pertoquin, de forma anual.

+L’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar les AAI ha de trametre a cada Direcció General o administració competent la documentació de la que tingui competències.

+Tota la informació que sigui susceptible de tractament informàtic s’ha de aportar en paper i en format informàtic estàndard.

11.Obligacions del titular:

El titular de l’activitat està obligat a complir amb les obligacions establertes a l’article 5 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, i en especial:

-Assumir tots els condicionants recollits en la present Resolució.

-Mantenir el correcte funcionament de l’activitat.

-Comunicar a l’òrgan ambiental competent qualsevol incidència que afecti l’activitat amb repercussió ambiental.

Per una altra banda, el titular ha de complir la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de responsabilitat ambiental i els seus desenvolupaments reglamentaris, per tal de prevenir, evitar i reparar els danys mediambientals provocats per la seva activitat.

12.Funcionament diferent al normal

En el termini màxim de 3 mesos, el titular presentarà, a l’òrgan ambiental, un protocol d’actuació en condicions de funcionament diferents de les normals contemplant aquelles que puguin afectar al medi ambient.

Quan es produeixi una situació de funcionament diferent de les normals, el titular de l’autorització ambiental integrada, en el termini màxim de 10 dies, comunicarà a l’òrgan ambiental el fet en si, les seves conseqüències ambientals i les actuacions dutes a terme per tornar a condicions normals de funcionament.

13.Incompliment de les condicions de la present autorització

L’incompliment de les condicions establertes a la present autorització serà considerat com una infracció lleu, greu o molt greu classificada segons l’article 30 de la Llei 16/2002 i estarà subjecte al règim sancionador dels articles 31 a 35 de la Llei 16/2002 i el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el reglament del procediment a seguir en l’execució de la potestat sancionadora.

14.Caràcter de l’autorització

Aquesta autorització ambiental integrada s’atorga sense perjudici de tercers i sense perjudici de la resta d’autoritzacions i llicències exigibles per l’ordenament jurídic vigent.

15.Causes d’extinció

Són causes d’extinció de l’Autorització:

-L’extinció de la personalitat jurídica de l’empresa LADRILLERÍAS MALLORQUINAS.

-La declaració de fallida de l’empresa LADRILLERÍAS MALLORQUINAS quan aquesta determini la seva dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial que la declari.

-Quan es determini una dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial.

16.Modificació de les condicions

L’òrgan ambiental competent, de conformitat amb l’article 25 de la Llei 16/2002, pot modificar les condicions de control ambiental de l’explotació assenyalades en la present Resolució o determinar mesures complementàries que es considerin convenients per adequar o millorar l’activitat.

 

Palma, 24 d’abril de 2015

El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato