Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 8215
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la Norma territorial transitòria de Menorca. (180e/14)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’apartat 5 de la disposició addicional novena de la Llei 7/2012, que remet al tràmit ambiental recollit a l’apartat 1 de la disposició addicional sèptima de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluació d’impacte ambiental i avaluació ambiental estratègiques de les Illes Balears, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 10 de novembre de 2014,

ATÈS

1.Que se sotmet la Norma Territorial Transitòria al dictamen de l’òrgan ambiental, d’acord amb l’apartat 5 de la disposició addicional novena de la Llei 7/2012, que remet al tràmit ambiental recollit a l’apartat 1 de la disposició addicional sèptima de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluació d’impacte ambiental i avaluació ambiental estratègiques de les Illes Balears.

2.Que la NTT té com a objectiu fonamental l’adequació del Pla Territorial a la normativa sobrevinguda de rang superior, dotar d’una major autonomia als municipis a l’hora d’ordenar el seu planejament, desplaça les normes en vigor, esmenar errades puntuals de la Norma en vigor i dotar d’un instrument que ajudi al desenvolupament econòmic de Menorca.

3.Que la NTT desplaça els articles, 18.1, 18.2, 18.5, 18.6, 18.7, 20, 22, 24, 34.4, 34.5, 35, 37, 38.b, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46.1, 46.2, 47, 48, 50, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 61, 62, 63, 64, 65, 66 i la Disposició Transitòria 4º del Pla Territorial Insular de Menorca.

4.Que la regulació establerta a la Norma Transitòria Territorial implica actuacions en equipaments comercials, mobilitat i serveis públics de l’illa, en sòls urbans i urbanitzables, creixements residencials i turístics, zones turístiques, sòl rústic, edificacions, construccions i instal·lacions i en la cartografia.

5.Que s’han demanat informes a les següents administracions i s’ha rebut informe favorable del Ministeri d’Indústria, Energia i Turisme. Direcció General de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació i del Ministeri de Foment Direcció General d’Aviació Civil. I no s’ha rebut informe del Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient. Demarcació de Costes de les Illes Balears, Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori del Govern Balear,  Ministeri de Defensa ni de cap dels ajuntaments de l’Illa de Menorca.

6.Que les àrees de Transició limítrofes amb la Xarxa Natura 2000, no han estat avaluades amb les corresponents alternatives i per tant, s'avaluaran en el moment que el planejament municipal d'adapti al Pla territorial insular d'acord amb l'article 39 de la LECO.

7.Que durant la informació pública s’han presentat al·legacions, que han estat estimades algunes en la seva totalitat o parcialment per la Comissió tècnica assessora en base a informe tècnic i jurídic.

8.Que el Departament de Mobilidad i Projectes del Consell Insular de Menorca ha presentat una al·legació en el tràmit ambiental en referència al Pla Especial d’Estacionaments en sòl rústic de l’Illa de Menorca.

9.Que la memòria anàlisi ha avaluat des del punt de vista ambiental els impactes de la NTT i  ha establert mesures protectores, correctores i compensatòries.

ACORDA

la CONFORMITAT amb la memòria anàlisi de la Norma Territorial Transitòria, donat que la totalitat dels efectes significatius sobre el mediambient han estat convenientment avaluats, i s’han establert mesures protectores, correctores i compensatòries que es complementaran amb les  observacions assenyalades a continuació:

1. S’haurà de modificar el redactat de l'article 6. Punt 4.d.14.a) “Manca il·luminació en interseccions i trams urbans o semiurbans. Aquesta il·luminació haurà de complir tots els preceptes de la protecció del medi nocturn de les Illes Balears, i la normativa vigent d'aplicació”.

2. S’haurà d’afegir un punt 19 a. al Punt 4.d.) “Referent a la creació de barreres acústiques que compleixin objectius de qualitat en emissions acústiques d'acord amb la Llei 1/2007 del 16 de març contra la contaminació acústica de les Illes Balears i el Reial Decret 1367/2007, de 19 d'octubre pel qual es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del renou, referent a zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques”.

3. S’haurà d’afegir un punt 20 a. punt 4.d.) “Incorporació de la bicicleta a la xarxa viària interurbana tenint en compte la disposició final quarta de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transport terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears”.

4. S’haurà de modificar el redactat de l'Article 8 Punt 4.) :“… entre els quals es poden incloure els camps de golf, així com la construcció d'oferta complementària d'allotjaments en els termes previstos en la disposició legal citada, prèvia declaració d'interès general, que ha de preveure necessàriament els aspectes reglats de l'article 35…”

5. S’haurà de modificar el redactat de l'article 8 Punt 7.c) “La finalització de l'activitat principal determinarà automàticament la finalització de l'activitat d'oferta complementària d'allotjament, que serà objecte de clausura, se cessarà el subministrament d'aigua i electricitat a les instal·lacions i s'haurà de corregir qualsevol condició adversa ambiental i implementar el reacondicionament que sigui necessari per tornar l'àrea al seu estat natural original”.

6. A l'article 14 Punt 4.) S'han eliminat tres paràmetres ambientals que es disposaven a l'article 48 del punt 1.2.2.8 del PTI de Menorca i que s’hauran de tornar a incloure dins del llistat del punt 4. i que són:

-“Recollida selectiva de residus en 5 fraccions: vidres/paper/cartró, envasos lleugers, matèria orgànica i restes.

-Recollida de residus perillosos per gestor autoritzat.

-Implantació de mesures de minimització de residus.”

I s’han de modificar dos paràmetres ambientals en el següent sentit:

-Es prioritzarà la jardineria per mitjà de plantes al·lòctones no invasores de baix requeriment hídric.

-Implantació d’energies renovables per l’aigua calenta sanitària.

7. A l'Article 16 Punt b) S'han eliminat d'aquest article 16 els paràmetres ambientals que es disposaven a l'article 48 del PTI. Pel que s’haurà d’incloure un 4 punt en l'article 16 b) on s'indiqui que els establiments hotelers de nova planta hauran de complir els següents paràmetres ambientals:

-“Es prioritzarà la jardineria per mitjà de plantes al·lòctones no invasores de baix requeriment hídric.

-Implantació de sistemes de recirculació d'aigües grises.

-Recollida i magatzem de l'aigua pluvial per destinar-los a regar la jardineria.

-Implantació de sistemes d'estalvi d'aigua.

-Implantació de sistemes de regadiu de baix consum.

-Es prioritzarà la utilització d’energia renovable per a l'aigua calenta sanitària.

-Recollida selectiva de residus en 5 fraccions: vidre, paper, envasos, matèria orgànica i restes.

-Recollida de residus perillosos per a gestors autoritzats.

-Implantació de les mesures de minimització de residus.”

8. S'haurà de modificar el redactat de l'article 20 punt 7, article 21.B punt 2.i, article 21.C Punt 2.c), article 21.D punt 2.a, article 21.D punt 2.i, article 22.B punt 2.c, article 23 punt 2.d), article 23 punt 3.c, article 25 punt 6.b, article 27 punt 4.b per introduir la necessitat de sotmetre els informes tècnics a l'avaluació per part de l'òrgan competent en matèria de APRs.

9. S’haurà de modificar el redactat de l'article 21.A. Punt.A.3) “En totes les activitats agro-ramaderes i agroalimentàries s'assegurarà la recollida i depuració dels residus generats per l'activitat segons la legislació vigent en matèria de residus i sòls contaminats, la legislació agrària vigent i el Pla Hidrològic de les Illes Balears”.

10. S’haurà de modificar el redactat de l'article 21.C. Punt 2.a) “En AANP sempre que el projecte incorpori un document ambiental que serà avaluat pel corresponent departament competent del Consell Insular”.

11. S’haurà de modificar el redactat de l'article 21.C. Punt 2.b) “En ANEI i ANIT no es permet instal·lar hivernacles nous, excloent les zones on tradicionalment s'ha realitzat el cultiu d'horta i sota coberta. Les noves instal·lacions, ampliacions i les modificacions projectades d'aquestes instal·lacions en explotacions existents han d'assegurar la seva integració paisatgística en l'entorn”.

12. S’haurà de modificar el redactat de l'article 21.C. Punt 2.i) “En APR per a contaminació d'aqüífers per a explotacions amb ramaderia intensiva, el projecte ha d'incorporar un manual per a la gestió ambiental integral de l'explotació i els informes preceptius que l'Administració autonòmica competent ha de revisar, i quan correspongui establir condicions addicionals.”

13. S’haurà de modificar el redactat de l'article 21.D. punt 1) “En AANP sempre que el projecte incorpori un pla de vigilància ambiental que serà avaluat pel corresponent departament competent del consell Insular.”

14. S’haurà de modificar el redactat de l'article 25 punt 5) “Ús prohibit a les AANP excepte que estarà condicionat en:

Punt 5.d) Per a la dotació de serveis en habitatges o instal·lacions existents. Aquestes dotacions han d'anar soterrades i seguint les vies de transport, encara que aquestes obligacions es podran exonerar mitjançant la declaració d'interès general quan estigui vinculat a grans instal·lacions, s'acrediti l'existència de dificultats tècniques que impossibilitin o desaconselli l'aprofitament del traçat existent, en el cas d'explotacions agràries que estiguin donades d'alta al registre corresponent, per raons econòmiques. En qualsevol cas, s'ha d'aplicar el que disposa la legislació sectorial vigent”.

15. S’haurà de modificar el redactat de l'article 25 Punt 6 Punt d) “Vies de transport. En el cas d'obertura de nous camins, requerirà d'un document ambiental que serà avaluat pel corresponent departament competent del Consell Insular i que incorpori les mesures per minimitzar els impactes així com un estudi d'incidències i integració paisatgística”.

16. S’haurà de modificar el redactat de l'Article 25 Punt 6 Punt 7. Punt i) “Les grans instal·lacions: les zones per hivernar embarcacions i similars, estarà limitat a les AT. Aquestes instal·lacions hauran de comptar amb un document ambiental que serà avaluat pel corresponent departament competent del Consell Insular i que incorpori les mesures per minimitzar els impactes així com un estudi d'incidències i integració paisatgística.”

17. S’haurà d’incloure a l'article 19 de la NTT “Que els usos agraris s'interpretaran d'acord amb la legislació agrària vigent.”

18. D'acord amb les mesures preventives, correctores i compensatòries establertes a la memòria anàlisi, la NTT haurà de recollir els següents punts:

“Incloure en l'articulat de la NTT que s'ha de garantir que en el supòsit que l'activitat cessi, els responsables de l'explotació han de gestionar el seu tancament i desafecció, eliminant els residus que es generin pel tancament".

En relació al sanejament i depuració, les mesures preventives que es detallin a continuació referents a habitatges i a edificacions destinades a establiments turístics s'han de fer també extensives a les construccions de nova planta vinculades a la ramaderia d'oci:

En habitatges en sòl rústic, les aigües residuals generades no es podran abocar a pous negres o rases filtrants negres. Els projectes tècnics hauran d'especificar el sistema d'evacuació, depuració o emmagatzematge que ho garanteixi complint el que disposa el PHIB.

En sòl rústic, les edificacions destinades a ús d'establiments turístics d'habitatge principal que preveu la NTT, sempre que es generin aigües residuals, les edificacions han d'incloure sistemes per a la seva recollida i tractament d'acord amb el fixat al PHIB, de manera que es garanteixi que no es produiran abocaments que puguin afectar el subsòl o les aigües subterrànies.

A les construccions de nova planta vinculades a la ramaderia d'oci, la superfície màxima construïda, es podrà ampliar per la construcció d'un femer / fossa necessària per a la correcta gestió de les dejeccions i / o purins produïts. Aquests femer / fossa ha d'estar dimensionada en funció de la càrrega ramadera existent, haurà d'estar impermeabilitzat i dissenyat de manera que s'asseguri la no afecció al sòl, subsòl i l'aqüífer i segons les indicacions del PHIB".

19. Abans de l’aprovació definitiva de la NTT s’han d’obtenir els informes en matèria d’APRs del Servei del Gestió Forestal i de la Direcció General de Recursos Hídrics.

Es recomana que abans de l’aprovació definitiva de la NTT s’obtingui informe a la direcció general competent en matèria d’agricultura.

Es recorda que les àrees de Transició limítrofes amb la Xarxa Natura 2000, no han estat avaluades amb les corresponents alternatives i per tant, s'avaluaran en el moment que el planejament municipal s'adapti al Pla territorial insular d'acord amb l'article 39 de la LECO.

Aquest acord s’emet sense perjudici del compliment de la normativa en matèria del sòl, espais naturals protegits, agrària, turística i el Pla Hidrològic de les Illes Balears.

 

    Palma, 11 de febrer de 2015

 

   El president de la CMAIB

José Carlos Caballero Rubiato