Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, CULTURA I UNIVERSITATS
Núm. 7825
Resolució de la directora general d’Ordenació, Innovació i Formació Professional de 28 d’abril de 2015 per la qual es convoca els centres d’educació Infantil i els centres d’educació Infantil i Primària públics i privats concertats sostinguts amb fons públics de les Illes Balears per participar en el Projecte De la Terra al Currículum
Versió PDF
“El gran desafiament del nostre temps és crear comunitats ecològicament sostenibles, comunitats en què puguem satisfer les nostres necessitats i aspiracions sense minvar les possibilitats de les generacions futures” són paraules citades per Fritjof Capra, cofundador del Center for Ecoliteracy de Berkeley a les Jornades de formació de professorat “Educació per a la vida” (setembre 2011). Aquest esdeveniment va tenir tal èxit de participació que va generar la convocatòria de tres Jornades més (2012, 2013 i 2014) que han tengut un gran èxit de participació i que han suposat la constatació de l’interès del professorat de les Illes Balears en un model d’ensenyament centrat en principis com el de l’ecologia activa. La sostenibilitat és un estil de vida i un objectiu que es pot assolir a través de l’educació, amb actuacions que inclouen experimentar amb el món natural, aprendre com la naturalesa sosté la vida, cultivar comunitats saludables, amb l’adquisició d’habilitats pròpies del pensament sistèmic i crític, i la capacitat de resoldre problemes de forma creativa, aplicant l’ètica mediambiental a les noves situacions.
Durant l'últim quart de segle, la ciència d’avantguarda, mitjançant un nou llenguatge propi de la teoria de sistemes, ha facilitat una nova visió i comprensió dels complexos i altament integradors sistemes de vida. Però la idea central és l’existència d’un patró de vida bàsic, comú per a tots els sistemes de vida: els organismes vius, els ecosistemes i també els sistemes socials. Aquest patró bàsic és la xarxa. Una de les característiques més importants d’aquestes xarxes de vida és el fet que tots els nutrients es transmeten per cicles. En un ecosistema, l’energia flueix a través de la xarxa, mentre que l’aigua, l’oxigen, el carbó i tota la resta de nutrients es mouen dins aquests cicles ecològics ben coneguts. On hi ha vida hi ha xarxes; i on hi ha xarxes de la vida hi ha cicles. Ara bé, aquests fenòmens bàsics descrits per aquests termes tècnics curiosament són els fenòmens experimentats, explorats i entesos per l’alumnat mitjançant el conreu d’un hort escolar.
A l’hort s’aprenen moltes coses. Sobre la xarxa de relacions alimentàries, l’alumnat descobreix quin camí segueix cada aliment, des del moment en què és una llavor fins que arriba al plat. S’aprèn que les plantes verdes tenen un paper vital en el flux d’energia mitjançant el fenomen de la fotosíntesi. També, en el conreu d’un hort, s’integren els cicles alimentaris naturals dins els cicles de plantació, creixement, collita, compost i reciclatge; s’aprèn que el conjunt de l’hort està encaixat dins sistemes més amplis, que són unes altres xarxes vives amb els seus cicles propis. Tot això, converteix l’hort ecològic escolar en un recurs molt valuós, amb el seu ús pedagògic aconseguim que l’alumnat aprengui en el món real, conegui la naturalesa de primera mà i que se n’adoni que és una part de la xarxa de la vida.
La teoria de sistemes sosté que l’estudi de les propietats dels sistemes vius no es pot reduir a l’estudi de les parts més petites. Encara que puguem distingir les parts de qualsevol sistema viu, la naturalesa del conjunt sempre és diferent de la simple suma de les parts. Aquesta nova manera de pensar, coneguda com a pensament sistèmic, és clau per entendre les relacions i el seu estudi és el que ens porta a l’estudi de patrons, la qual cosa és central en l’ecologia. Pensament sistèmic significa pensar en termes qualitatius de relacions, de connectivitat i de context, i ens indica que tots els sistemes vius comparteixen un conjunt de propietats comunes i de principis d’organització.
Acceptar la naturalesa com a professora comporta aprendre a pensar d’una manera sistèmica. Preparar les classes sobre conceptes ecològics tan essencials com la sostenibilitat, els sistemes anidats, els cicles, la interdependència o la diversitat, per tornar-hi a insistir més endavant en situacions més complexes ajuda a integrar l’aprenentatge entre les àrees. Els estudis més recents de neurociència i de desenvolupament cognoscitiu han aportat una nova manera sistèmica d’entendre el procés d’aprenentatge. Aquesta reconeix la construcció activa del coneixement, en què tota la informació nova està relacionada amb l’experiència del passat, en una recerca de patrons i de significat, com també dels diversos estils d’aprenentatge que involucrin intel·ligències múltiples i el context emocional i social en què l’aprenentatge es desenvolupa.
Aquesta nova manera d’entendre els processos d’aprenentatge suggereix el disseny d’un currículum integrat, que posi èmfasi en el coneixement contextual, en què les diverses àrees temàtiques es perceben com a recursos al servei d’un focus central. La manera més idònia d’arribar a aquesta integració és emprar l’enfocament “aprenentatge basat en projectes”. El projecte ideal per experimentar el pensament sistèmic, els principis d’ecologia en acció i per integrar-hi el currículum és l’hort ecològic escolar.
Aquest currículum integrat ha d’ensenyar al nostre alumnat els fonaments de la vida, com són els principis de l’ecologia:
Ensenyar aquests coneixements ecològics, que també són saviesa ancestral, ha de ser un dels objectius més importants de l’educació en aquest segle.
El sistema educatiu de les Illes Balears reuneix unes condicions favorables per encetar projectes educatius en la línia d’ecoalfabetització (moviment que es fonamenta en comprendre els principis d’organització de les comunitats ecològiques i utilitzar aquests principis per crear comunitats humanes sostenibles), ja que molts de centres treballen l’hort escolar des de fa anys i el tenen inclòs en el currículum, principalment relacionat amb l’àrea del coneixement del medi natural, social i cultural. Per tant, amb aquesta resolució es pretén continuar i consolidar, d’una forma gradual i pautada, aquest canvi cap a un currículum integrat a través de l’experiència dels horts i l’alimentació escolar.
Actualment, sis centres de les Illes Balears participen en aquest projecte com a conseqüència de la convocatòria anterior adreçada als centres educatius d’educació Infantil i centres d’educació Infantil i Primària públics i privats concertats sostinguts amb fons públics de les Illes Balears per participar en el Projecte “De la terra al currículum” mitjançant Resolució de la directora general d’Ordenació, Innovació i Formació Professional de 2 de desembre (BOIB núm. 3 de 07-01-2014).
A més, La Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per la millora de la qualitat Educativa, estableix en el seu article 122 bis “Accions destinades a fomentar la qualitat dels centres docents ”, en el seu punt 3, que els centres podran laborar un Projecte Educatiu de qualitat que “suposarà l'especialització dels centres docents, que podrà comprendre, entre altres, actuacions tendents a l'especialització curricular, a l’excel·lència, a la formació docent, a la millora del rendiment escolar, a l'atenció de l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu, o l'aportació de recursos didàctics a plataformes digitals compartides. Els resultats de les accions es mesuraran, sobretot, per les millores obtingudes per cada centre en relació amb la seva situació de partida.
Les accions de qualitat educativa, que hauran de ser competitives, suposaran per als centres docents l'autonomia per a la seva execució, tant des del punt de vista de la gestió dels recursos humans com dels recursos materials i financers.
El Decret 71/2008, de 27 de juny, pel qual s’estableix el currículum de l’educació infantil de les Illes Balears, exposa en els articles 4 i 5 que l’educació infantil ha de contribuir a desenvolupar en els infants les capacitats que els permetin observar, explorar i reflexionar sobre el seu entorn familiar, natural i social. Els continguts educatius s’han d’abordar per mitjà d’activitats globalitzades que tenguin interès i significat per als infants, que parteixin de les situacions quotidianes del centre i de l’entorn, que permetin incorporar les seves experiències i aprenentatges i que s’adeqüin a les seves característiques evolutives i als seus ritmes i estils d’aprenentatge. Així mateix, els mètodes de treball que ha d’adoptar el professorat, han d’afavorir el descobriment de les característiques físiques i socials del medi en què viuen i han de tendir a la capacitació per a nous aprenentatges funcionals.
El Decret 32/2014, de 18 de juliol pel qual s’estableix el currículum de l’educació primària a les Illes Balears, exposa en els articles 4 i 6 que l’educació primària ha de contribuir a desenvolupar les capacitats que permetin a l’alumnat, conèixer i apreciar els valors i les normes de convivència, comprendre i respectar les diferents cultures i els aspectes fonamentals de les ciències naturals i socials, així com del món animal més proper a l’ésser humà, a més de desenvolupar capacitats afectives en tots els àmbits de la personalitat, a més d’utilitzar diferents representacions i expressions artístiques. A efectes d’adquisició eficaç de les competències i la seva integració es dissenyaran activitats d’aprenentatge que permetin als alumnes avançar cap als resultats d’aprenentatge de més d’una competència al mateix temps.
L’article 7, punt 2 del Decret 32/2014, de 18 de juliol, pel qual s’estableix el currículum de l’educació primària a les Illes Balears, exposa que l’acció educativa ha de procurar la integració dels aprenentatges posant de manifest les relacions entre les àrees i la seva vinculació amb la realitat lingüística, social, cultural i tecnològica. També s’ha de promoure el treball en equip i afavorir una progressiva autonomia dels alumnes que contribueixi a desenvolupar la capacitat d’aprendre per si mateixos.
El Decret 68/2001, de 18 de maig (BOIB núm. 63 de 26-05-2001), pel qual es regula l’estructura i l’organització de la formació permanent del professorat de la comunitat autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 3 punt 1 que el Servei de Formació Permanent del Professorat , adscrit a la Direcció General d’Ordenació i Innovació, és la unitat central de coordinació del desenvolupament del Pla i dels programes anuals de formació permanent del professorat.
L’article 3 punt 2 del Decret 68/2001, de 18 de maig (BOIB núm. 63 de 26-05-2001), estableix que la Direcció General d’Ordenació i Innovació exerceix, per mitjà del Servei de Formació Permanent del Professorat, entre d’altres, la funció d’organitzar la detecció sistemàtica de necessitats de formació permanent i dissenyar els plans i els programes que donin resposta a les necessitats detectades.
La Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 18 de novembre de 2013 designa la directora general d’Ordenació, Innovació i Formació Professional com a responsable del procediment del Projecte De la Terra al Currículum.
Per tot això dict la següent:
Resolució
1. Objecte
Aquesta resolució té per objecte regular la convocatòria dels centres d’educació Infantil i els centres d’educació Infantil i Primària, públics i privats concertats sostinguts amb fons públics de les Illes Balears per participar en el Projecte De la Terra al Currículum, desenvolupat pel Servei de Formació Contínua de la Direcció General d’Ordenació, Innovació i Formació Professional en col·laboració amb altres serveis de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats.
2. Projecte De la Terra al Currículum.
Els objectius del projecte De la Terra al Currículum són:
3. Durada del Projecte
Hi haurà dues línies de treball: centres de nova incorporació i centres ja participants en l’anterior convocatòria del Projecte “De la terra al currículum”.
Per als centres de nova incorporació el Projecte tendrà una durada de dos cursos escolars. El primer curs, 2015-2016, es centrarà en la formació dels equips educatius dels centres, l’elaboració del disseny i la iniciació de l’experimentació d’un projecte de currículum integrat i sostenible.
El segon curs escolar del Projecte, 2016-2017, es durà a terme la implantació i implementació definitiva del projecte.
Els centres ja participants a l’anterior convocatòria, segons Resolució de la directora general d’Ordenació, Innovació i Formació Professional de 2 de desembre de 2013, podran sol·licitar la continuïtat del projecte pel curs 2015-16, per tal d’assolir la seva implantació i implementació definitiva.
4. Compromisos per part de la Conselleria
Per al desenvolupament d’aquest Projecte, la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats es compromet a:
a) Oferir i donar formació als equips educatius dels centres seleccionats per desenvolupar aquest Projecte.
b) Donar prioritat a les demandes dels centres educatius seleccionats per al Projecte De la Terra al Currículum 2015-16 en la convocatòria de Formació en centres educatius i d’obertura a les comunitats educatives dels Centres de Professorat del seu àmbit de referència pel curs escolar 2015-16 i 2016-17, sempre i quan aquesta demanda estigui inserida dins els objectius del Projecte De la Terra al Currículum.
c) Guiar, donar assessorament i fer un seguiment proper a través dels serveis implicats, mitjançant l’adscripció d’assessors per al disseny i la concreció del projecte, el seu desenvolupament i la seva avaluació.
d) A l’expedició, per part del Servei de Formació Contínua, a petició del centre seleccionat, d’un certificat de 30 hores de formació per participant, al final de cada curs escolar i durant els dos cursos del Projecte. Aquest certificat està condicionat al lliurament de la memòria, en la forma i els terminis indicats pel Servei abans esmentat, que cada centre haurà d’elaborar al final de cada curs escolar.
5. Compromisos dels centres participants en el projecte.
a) Compromís del centre en l’elaboració del projecte i en la seva implementació. Caldrà fomentar per part del centre la implicació de tota la seva comunitat escolar sempre que sigui possible atès que la integració del currículum mitjançant el conreu d’un hort o qualsevol projecte amb orientació ecològica només és possible si el centre té el compromís de convertir-se en una vertadera comunitat d’aprenentatge, on el professorat, l’alumnat, els administradors i pares i mares estan interconnectats en una xarxa de relacions i fan feina plegats per a facilitar l’aprenentatge.
b) Participació obligatòria en els processos de formació dels membres de l’equip educatiu i, si escau, d’altres membres de la comunitat educativa dels centres implicats en el projecte.
c) Donar les facilitats necessàries per al desenvolupament del Projecte durant tot el seu procés.
d) Anomenar un coordinador del Projecte, que serà preferentment el coordinador del projecte d’horts escolars o l’ambiental del centre, i que serà l’encarregat de facilitar els contactes pertinents entre totes les parts participants i participar en la gestió de tota la formació de l’equip docent.
e) La implicació de l’equip directiu del centre amb el compromís de facilitar tots els aspectes organitzatius, espais, horaris etc per tal d’assolir els objectius del Projecte.
f) Proporcionar als serveis de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats implicats en el Projecte totes aquelles dades que se sol·licitin en els terminis indicats.
g) Permetre l’assistència a les activitats ordinàries i extraordinàries del centre als agents implicats de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats.
h) Els centres que sol·licitin la continuïtat en el projecte seran centres de referència en quant a formació i experimentació pel centres de nova incorporació.
6. Destinataris
Els centres d’educació Infantil i els centres d’educació Infantil i Primària públics i privats concertats sostinguts amb fons públics de les Illes Balears que comptin amb hort ecològic escolar.
En aquesta convocatòria seran seleccionats un màxim de 10 centres de nova incorporació més aquells centres ja participants en l’anterior convocatòria que sol·licitin la seva continuïtat mitjançant el procediment indicat en aquesta convocatòria.
7. Sol·licituds, termini i lloc de presentació
Les sol·licituds per participar en el procés de selecció seguiran el model que figura com a Annex I i II d’aquesta convocatòria:
El termini de lliurament serà de 15 dies naturals comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució al BOIB.
Les sol·licituds s’han de fer arribar dins el termini indicat abans al Servei de Formació Contínua a l’adreça de correu electrònic sfc@dgoifp.caib.es i també per qualsevol de les vies previstes a la Llei 30/92 de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
8. Comissió de Selecció
La Comissió de Selecció haurà d’examinar les sol·licituds presentades i elaborarà un llistat amb els centres seleccionats.
La Comissió de Selecció ha d’estar formada per:
9. Criteris de selecció
La Comissió de Selecció escollirà els centres educatius atenent prioritàriament als criteris següents:
a) Haver participat en el Projecte d’horts ecològics escolars al llarg dels darrers tres cursos escolars (comptant el curs 2014-2015). Màxim 3 punts.
b) Haver desenvolupat el Projecte Ecoambiental a través de treballs a l’hort al llarg dels darrers tres cursos escolars (comptant el curs 2014-2015). Màxim 3 punts.
c) La formació sobre la didàctica de l’hort ecològic escolar dels docents inscrits en el Projecte de cada un dels centres. Aquesta formació es valorarà a partir d’un certificat del centre signat pel director o directora on s’especifiqui la formació que ha rebut cada docent participant amb indicació del títol i les hores de cada activitat formativa rebuda. Màxim 1 punt
d) Nombre de professors formats en la didàctica de l’hort ecològic escolar participants en el projecte. Màxim 1 punt.
En el cas que una vegada aplicats els criteris de selecció existeixin centres amb la mateixa puntuació, es donarà prioritat als centres amb major puntuació als apartats a, b, c i d de manera consecutiva fins a desfer-se l’empat. En el cas que aquest empat persistís, es prioritzarà d’acord amb l’ordre de sol·licitud dels centres afectats.
10. Centres seleccionats
1. Llista provisional
La llista provisional es publicarà al web del Servei de Formació Contínua,
http://www.caib.es/govern/organigrama/area.do?coduo=1744&lang=ca
Els centres educatius interessats, en un termini de cinc dies naturals, comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional al web del Servei de Formació Contínua, poden formular les al·legacions oportunes davant la Comissió.
Les al·legacions s’han de fer arribar dins el termini indicat abans al Servei de Formació Contínua a l’adreça de correu electrònic sfc@dgoifp.caib.es i també per qualsevol de les vies previstes a la Llei 30/92 de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
La comissió ha de resoldre les reclamacions i elevar la proposta de resolució a la directora general d’Ordenació, Innovació i Formació Professional.
2. Llista definitiva
Vista la proposta de la Comissió de Selecció, la directora general d’Ordenació, Innovació i Formació Professional ha de resoldre la convocatòria, resolució que s’ha de fer pública a la pàgina web del Servei de Formació Contínua http://www.caib.es/govern/organigrama/area.do?coduo=1744&lang=ca, i ha de contenir la relació definitiva de centres seleccionats.
11. Memòria anual
Els centres hauran de fer constar a la memòria anual del centre la seva participació en el projecte, fent constar una relació amb el nom i DNI dels docents participants, un resum de la seva implantació i implementació amb especial incidència en els canvis introduïts al centre i en els resultats obtinguts com a conseqüència d’aquesta participació. Caldrà lliurar una còpia d’aquest document al Servei de Formació Contínua abans del 30 de juny, fent-la arribar al correu sfc@dgoifp.caib.es .
12. Seguiment dels projectes
Al llarg de cada curs escolar es duran a terme reunions presencials entre el Servei de Formació Contínua i representants dels centres participants per tal de fer el seguiment del projecte.
13. Avaluació del Projecte
L’avaluació es farà donant especial atenció a:
Aquesta avaluació permetrà que la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats compti amb dades suficients i fiables, durant el transcurs del desenvolupament del Projecte i en finalitzar aquest, per intentar impulsar les mesures necessàries per tal de prosseguir l’assoliment d’un currículum integrat des d’un enfocament multidisciplinari, constructivista, holístic i sistèmic, centrat en els processos d’ensenyament-aprenentatge amb l’objecte d’una millora d’aquest i, per extensió, una millora del rendiment acadèmic de l’alumnat.
Contra aquesta Resolució, que no posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs d’alçada en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la seva publicació davant la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, d’acord amb el que disposen la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú i la Llei 3/2003, de 26 de març, del Règim Jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 28 d’abril de 2015
La directora general d’Ordenació, Innovació i Formació Professional
Isabel Cerdà Moragues
ANNEX I
SOL·LICITUD DE PARTICIPACIÓ EN LA CONVOCATÒRIA DEL PROJECTE DE LA TERRA AL CURRíCULUM CURS 2015-16
Nom del centre:
Localitat:
Illa:
Correu electrònic de contacte:
Telèfon:
Núm. de línies del centre:
Núm. de professors del centre:
Núm. d’alumnes del centre:
Ha participat en el projecte d’horts ecològics? Quins cursos l’ha dut a terme?
Ha desenvolupat el centre el Projecte Ecoambiental a través de l’hort? Quins cursos l’ha dut a terme?
Nom del coordinador del Projecte i correu electrònic de contacte:
Relació de participants
Nom i llinatges Grup i cicle on durà a terme el projecte Correu electrònic
1.-
2.-
3.-
4.-
5.-
6.-
7.-
8.-
9.-
...
Altres consideracions:
Declaro que al centre es compta amb un hort ecològic escolar .
S’adjunta : Certificat del centre signat pel director, referent a l’apartat c) del punt 9 de la resolució (Criteris de selecció) si pertoca
…………………………., …… de ………………………….. de ………
Nom del director/a del centre educatiu:
Signatura i segell del centre educatiu
ANNEX II
SOL·LICITUD DE CONTINUACIÓ EN EL PROJECTE DE LA TERRA AL CURRíCULUM CURS 2015-16
Nom del centre:
Localitat:
Illa:
Correu electrònic de contacte:
Telèfon:
Núm. de línies del centre:
Núm. de professors del centre:
Núm. d’alumnes del centre:
Nom del coordinador del Projecte i correu electrònic de contacte:
Relació de participants
Nom i llinatges Grup i cicle on durà a terme el projecte Correu electrònic
1.-
2.-
3.-
4.-
5.-
6.-
7.-
8.-
9.-
...
Altres consideracions:
Declaro que el centre ha participat a la darrera convocatòria del projecte “De la Terra al Currículum”
…………………………., …… de ………………………….. de ………
Nom del director/a del centre educatiu:
Signatura i segell del centre educatiu