Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 7540
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears del Pas inferior s'Arenal, Llucmajor. (86a/14)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’annex II de la Llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 30 d’octubre de 2014,

ATÈS

1.Que el projecte consisteix en la construcció d’un pas inferior que faci transitar els vehicles de la Ma-6014 (carretera de la Ma-19 a Cala Blava) per davall la rotonda sense necessitat d’interferir amb el trànsit transversal que discorr per la MA-6020 (carretera de s’'Arenal a Llucmajor).

2.Que vista l’ortofoto de l’àmbit d’actuació del projecte aquest afecta a dues zones molt diferenciades des del punt de vista mediambiental: la primera, més natural (des del torrent dels Jueus fins a la rotonda actual del paraboloïde) i, la segona, més antropitzada (des de la rotonda fins a l’AQUALAND).

3.Que els impactes més intensos amb l’execució d’aquest projecte es produiran sobre  la primera zona, durant la fase d’obres, sobre el medi natural (camps de conreus, tant amb ús com en desús, àrees de garriga i pinedes més o menys consolidades i cursos d’aigua (zones de servitud i policia del torrent del Jueus).

4.Que el Servei d’Aigües Superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics i el del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl han emès informe favorable en relació, al seu àmbit competencial.

5.Que els impactes sobre el medi natural es minimitzen amb l’aplicació de les mesures correctores incloses a la documentació ambiental presentades, i que altres impactes, segons la documentació presentada, no són prou significatius, ja que el residus generats se gestionaran adequadament, el núm. de parcel·les expropiades no serà nombrós (6) i els volums de rebuig i préstec de materials no són importants i gran part dels materials extrets seran reaprofitats per la pròpia obra.

6.Que la zona que s’ocuparà temporalment durant la fase d’obres per maquinària o per emmagatzematge de materials es pot dir que es tracta d’una zona periurbana alterada i sense valors naturals.

7.Que per contra el projecte a realitzar, millorarà la circulació i l’accés a S’Arenal i a la Ma-6020, eliminant un punt conflictiu de retenció que ja s’assenyala en el PRI de la platja de Palma, a més de  també, millorarà l’accés actual a l’Aqualand.

8.Que tot això, es traduirà en un impacte positiu significatiu sobre la mobilitat de la zona, sobretot en època estival.

9.Que segons el que s’exposen els atesos anteriors i una vegada avaluat el projecte no es preveu que pugui presentar efectes significatius sobre el medi ambient en base a  als criteris de l’article 44 de la Llei 11/2006: a) Les característiques dels projectes, sobre tot des del punt de vista de la dimensió, acumulació amb altres projectes, l’ús de recursos naturals, la generació de residus, la contaminació i altres inconvenients, i també el risc d’accidents, considerant d’una manera especial les substàncies i tecnologies utilitzades. b) La ubicació dels projectes, de manera que es tengui en compte la sensibilitat ambiental de les àrees geogràfiques afectades i, en particular, l’ús existent del sòl i la relativa abundància, la qualitat i la capacitat regenerativa dels recursos naturals de cada zona. c) La capacitat de càrrega del medi natural amb una atenció especial a les zones humides, les zones costeres, les àrees de muntanya i de bosc, els espais naturals protegits, les zones d’especial protecció designades en aplicació de les Directives 79/409/CEE, les àrees on ja s’hagin traspassat els objectius de qualitat ambiental que estableix el dret comunitari, les àrees de densitat demogràfica alta i el patrimoni cultural. d)Les característiques de l’impacte ambiental del projecte, en relació amb els criteris que estableixen els apartats a) i b) d’aquest article  i, en particular, l’extensió de l’impacte, es a dir, la dimensió de l’àrea geogràfica i de la població afectades, el caràcter transfronterer, la magnitud i complexitat, la probabilitat i la durada, la freqüència i la reversibilitat.

ACORDA

NO SUBJECTAR a avaluació d’impacte ambiental el projecte “PAS  INFERIOR A S’ARENAL – MILLORA DE L’ENLLAÇ EXISTENT ENTRE LES CARRETERES MA-6014 (DE LA MA-19 A CALA BLAVA) I MA-6020 (DE S’ARENAL A LLUCMAJOR)- TM DE LLUCMAJOR”, perquè no té efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris prevists a l’article 44 de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, sempre i quan es compleixin les mesures correctores que s’inclouen a la documentació ambiental presentada (posant especial èmfasi a les referides al medi biòtic), i als condicionants següents:

1. D’acord amb l’informe del Servei  de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de 25  de setembre de 2014, s’ha de complir les següents mesures:

a.Es farà una faixa perimetral de prevenció entre els límits del tram del vial no soterrat a la zona forestal, de 25 m d’amplada, amb les següent condicions:

a.Arbrat: distancia entre peus, mínim 6 m. i esporgats 1/3 de l’alçada.

b.Matolls: fracció de cabuda coberta per matolls inferior al 30 %. Els matolls tindran una distancia entre ells d’un mínim de 3 m.

c.Restes de vegetals morts (secs) i podes: s’han de retirar o triturar en un termini màxim de 20 dies per tal d’evitar la propagació d’incendis.

b.En el cas de les mesures correctores sobre la vegetació forestal (replantacions), aquestes es faran amb espècies autòctones i amb material forestal de reproducció local, cuidant el seu manteniment posterior.

2.D’acord amb l’informe del Servei d’Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics, són preceptius els estudis d’estabilitat dels nous talussos d’excavacions d’aquest SEP.

Es recorda que:

1.Segons l’informe del Servei d’Aigües Superficials, les obres precisaran d’autorització administrativa prèvia de la Direcció General de Recursos Hídrics i, que seria convenient, que abans de l’autorització, es comptés amb  l’informe del Servei d’Estudis i Planificació d’aquesta mateixa Direcció General  pel que fa a la vulnerabilitat d’aqüífers, ja que tota la zona esta qualificada amb risc moderat.

2.Segons l’informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl:

a.Durant l’execució del projecte es prendran les mesures establertes a l’article 8.2.c del Decret 125/2007, pel que fa a la utilització de maquinària i equips.

b.Pel que fa a l’ús del foc, en el cas que s’hagin de cremar restes vegetals, es complirà estrictament el Decret 125/2007 i es disposarà de l’autorització corresponent, les condicions de la qual es compliran estrictament (distància de seguretat, avís previ, extinció del foc al final del dia, etc.).

c.Els dipòsits de material i maquinària estaran sempre a una distància mínima de 10 m del terreny forestal existent.

d.Els operaris vinculats a les obres seran instruïts en l’existència de risc d’incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un connat d’incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d’incendis forestal (112).

Es recomana, d’acord amb l’informe del Servei d’Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics que estudiar la utilització dels sistemes urbans de drenatge sostenible ja que no són recomanables els pous de drenatge.

      

Palma, 2 de febrer de 2014

       

El president de la CMAIB

José Carlos Caballero Rubiato