Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, CULTURA I UNIVERSITATS

Núm. 6504
Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 31 de març de 2015 per la qual s’estableix el calendari escolar del curs 2015-2016 per als centres docents no universitaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

Amb la finalitat que tots els centres educatius, que imparteixen ensenyaments de nivells no universitaris, puguin realitzar una correcta planificació i organització del curs 2015-2016 i un cop oït el Consell Assessor del calendari escolar, regulat mitjançant l'Ordre del 28 d'abril de 2005 (BOIB núm.67, de 3 de maig) integrat pels representants que nomena l’Ordre esmentada, és necessari dictar la Resolució que reguli el calendari escolar del curs 2015-2016 per a tots els centres docents no universitaris de les Illes Balears.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació (BOE de 4 de juliol).

2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig d’educació (BOE núm.106, de 4 de maig) en redacció donada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE), (BOE núm. 295, de 10 de desembre).

3. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB de 3 d’abril).

4. La Llei 3/2007, de 27 de març, de Funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 49, de 3 d’abril) a la disposició addicional tercera.

5. L’Ordre de 21 de maig de 2002 de la Conselleria d’Educació i Cultura, per la qual es regula la jornada i l’horari escolar als centres públics i als centres privats sostinguts amb fons públics d’educació infantil, d’educació primària i d’educació especial.

6. L’Ordre del conseller d’Educació i Cultura, de 28 d’abril de 2005, per la qual es crea i regula el Consell assessor del calendari escolar (BOIB núm. 67, de 3 de maig).

7. L’Acord del Consell de Govern de 4 de juliol de 2014 pel qual s’aprova el calendari de festes per a l’any 2015 en l’àmbit de les Illes Balears (BOIB núm.91, de 5 de juliol de 2014).

8. La Resolució del conseller d’Economia i Competitivitat de 3 de novembre de 2014 per la qual es fa públic el calendari laboral general i local per a l’any 2015 en l’àmbit de les Illes Balears (BOIB núm.154, de 8 de novembre de 2014).

9. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer (BOE d’1 de març), reformat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE de 16 de març) que, a l’article 36.2, estableix que, en matèria d’ensenyament, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d’execució de l’ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, d’acord amb el que disposen els articles 27 i 149.1.30a de la Constitució Espanyola.

Per tot això, i a proposta, amb data 27 de març de 2015, de la Direcció General de Planificació i Infraestructures Educatives, dict la següent

Resolució

1. Àmbit d’aplicació

Aquesta Resolució és d’aplicació a tots els centres educatius de titularitat pública que imparteixen primer cicle d’educació infantil, els centres públics, privats i privats concertats de segon cicle d’educació infantil, educació primària, educació secundària, formació professional, batxillerat, educació d’adults, educació especial i règim especial de les Illes Balears.

2. Programació general anual

La programació general anual (PGA) ha d’incloure el calendari escolar (inici i finalització del curs, vacances, dies festius i festa escolar unificada), els dies de lliure designació i l’horari del centre, així com qualsevol possible modificació, prèvia autorització de la Direcció General de Planificació i Infraestructures Educatives.

3. Professors

3.1 En el cas dels centres públics de primer cicle d’educació infantil, tot el professorat ha de disposar d’un mínim de cinc dies per a l’organització del curs abans del començament de les activitats lectives.

3.2 A la resta de centres, els professors que imparteixen segon cicle d’educació infantil, educació primària, educació secundària, formació professional, batxillerat, educació d’adults, educació especial i règim especial han d’iniciar les activitats el dia 1 de setembre de 2015.

Els primers dies s’han de destinar, fins al començament de les activitats lectives, a l’organització del curs, com també a activitats de diversa índole pedagògica i administrativa. L’acabament de les activitats no pot ser abans de dia 30 de juny de 2016.

3.3. Pel que fa als professors de centres privats i de centres privats concertats, aquesta Resolució s’ha d’aplicar segons el que disposen els convenis col·lectius del sector i la normativa laboral vigent.

4. Calendari

4.1. El curs escolar s’inicia el dia 1 de setembre de 2015 i finalitza el dia 31 d’agost de 2016.

4.2 Els titulars dels centres de primer cicle d’educació infantil, han de fer públic el calendari escolar i l’horari d’obertura, així com tots els serveis que s’hi ofereixen, a tota la comunitat educativa i, en particular, als pares i mares dels alumnes matriculats, abans de dia 17 de juliol de 2015.

Al mateix temps, ho han de comunicar a la Direcció General de Planificació i Infraestructures Educatives, abans de l’esmentada data.

Els centres han d’oferir els seus serveis de manera regular, continuada i sistemàtica. En tot cas, el calendari i l’horari escolar s’han d’ajustar al que preveu l’article 16 del Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s’estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d’educació infantil.

Cada centre ha d’establir un calendari específic per al temps d’adaptació dels infants que assisteixen per primera vegada a l’escola, que s’haurà d’articular en coherència amb altres mesures com la informació, l’estabilitat dels grups d’infants i del tutor o tutora assignats, les mesures d’acolliment, com també les primeres entrevistes amb les famílies.

4.3 Els alumnes de segon cicle d’educació infantil, educació primària i educació especial dels centres públics, privats i privats concertats inicien les activitats lectives el dia 11 de setembre de 2015 i les finalitzen el dia 22 de juny de 2016, amb un total de 176 dies lectius.

El dia 11 de setembre dedicaran, opcionalment, les dues primeres hores a la recepció i l’acolliment d’alumnes i, a partir de la tercera sessió, han de tenir l’horari ordinari de classe. També es pot realitzar, fins al dia 18 de setembre, un període d’adaptació per als alumnes del primer curs del segon cicle d’educació infantil (3 anys) i per als alumnes del segon i tercer curs (4 i 5 anys), sempre que sigui el seu primer any d’escolarització, i amb el vistiplau del Departament d’Inspecció Educativa. Aquest període d’adaptació no pot condicionar ni afectar el normal desenvolupament dels serveis complementaris.

4.4 Els alumnes d’educació secundària obligatòria, i de batxillerat dels centres públics, privats i privats concertats inicien les activitats lectives el dia 11 de setembre de 2015, que es dedicarà a la recepció i l’acolliment dels alumnes, i les finalitzen el dia 22 de juny de 2016, amb un total de 176 dies lectius.

Excepcionalment, els alumnes de segon curs de batxillerat finalitzaran les activitats lectives el dia 27 de maig de 2016, sense perjudici d’adaptació a allò que, en el seu moment, disposi la Direcció General de Planificació i  Infraestructures Educatives, en concordança amb les proves d’accés a la Universitat. Els centres han d’oferir, per a aquests alumnes de segon de batxillerat, activitats lectives d’aprofundiment i consolidació fins al dia anterior al d’inici de les proves, orientades en funció de les opcions posteriors.

Els centres d’educació secundària poden organitzar activitats de recepció i acolliment amb el mateix format que els de primària.

4.5 Els alumnes de formació professional bàsica i cicles formatius de grau mitjà i grau superior de formació professional i de cicles formatius de grau mitjà i grau superior d’arts plàstiques i disseny i ensenyaments esportius de règim especial, inicien les activitats lectives el dia 21 de setembre de 2015 i les finalitzen el dia 22 de juny de 2016.

Els centres integrats de formació professional inicien les activitats lectives el dia 21 de setembre de 2015 i les finalitzen el dia 22 de juny de 2016.

4.6 Els conservatoris professionals de música i dansa inicien les activitats lectives el dia 21 de setembre de 2015 i les finalitzen el dia 22 de juny de 2016.

4.7 Els alumnes de les escoles oficials d'idiomes inicien les activitats lectives el dia 1 d’octubre de 2015 i les finalitzen el dia 24 de juny de 2016.

4.8 Els centres d’educació de persones adultes inicien les activitats lectives el dia 1 d'octubre de 2015 i les finalitzen el dia 22 de juny de 2016 (1r quadrimestre de dia 1/10/2015 al 5/2/2016 i 2n quadrimestre de dia 15/2/2016 al 22/6/2016).

4.9 Els estudis superiors de disseny de l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears inicien les activitats lectives el dia 28 de setembre de 2015 i les finalitzen el dia 24 de juny de 2016

Els estudis superiors d’art dramàtic de l’Escola Superior d’Art Dramàtic inicien les activitats lectives el dia 21 de setembre de 2015 i les finalitzen el dia 24 de juny de 2016.

Els estudis superiors de música del Conservatori Superior de Música i Dansa inicien les activitats lectives el dia 25 de setembre de 2015 i les finalitzen el dia 18 de juny de 2016.

5. Horari

5.1 Centres públics de primer cicle d’educació infantil

- Els horaris d’entrada i sortida han de ser flexibles. A aquest efecte, els centres públics de primer cicle d’educació infantil poden establir unes franges horàries per a entrades i sortides, que es disposin en diferents moments al llarg del dia, dins els marges que permetin el funcionament estable de cada grup d’infants.

- L’horari ha de fer possible i facilitar que les mares dels infants que ho desitgin puguin assistir al centre per alletar-los. En tot cas, als infants de lactància materna, els serà permès qualsevol horari per fer possible aquest alletament, sempre que es tengui en compte l’establiment de mesures que limitin les distorsions al funcionament del grup.

- A principi de curs el centre ha de tenir en compte, si escau, la modificació d’horaris per tal de dur a terme el procés d’adaptació dels infants. Durant aquest procés s’ha de tenir especial cura de les relacions entre les famílies, els docents i els infants. La modificació d’horaris ha de ser autoritzada pel titular del centre.

- Els centres han d’establir un temps de permanència màxima dels infants als centres que, en cap cas superarà les 8 hores diàries, amb excepció del que s’estableix a l’apartat següent. A aquest efecte, s’han de computar tant el temps d’atenció educativa directa com els serveis complementaris, els de menjador, les activitats extraescolars i altres de similars.

Aquest temps es pot ampliar per un període determinat en casos excepcionals i sempre d’acord amb els criteris que s’estableixin al centre. Aquesta necessitat s’haurà de justificar i sempre s’han de prioritzar les necessitats i els drets de l’infant. En tot cas, el centre ha d’informar d’aquests criteris al Departament d’Inspecció Educativa (DIE), com també dels casos en què sigui autoritzat per ampliar l’horari.

5.2 Centres de segon cicle d’educació infantil, educació primària i educació especial

- Tots els centres de segon cicle d’educació infantil, educació primària i educació especial han de mantenir la jornada i l'horari establert per al curs 2014-2015, llevat d'aquells que hagin rebut el corresponent document administratiu o la comunicació d’autorització de la Conselleria en resposta a la seva sol·licitud d'autorització de canvi de jornada.

- Els centres públics de segon cicle d’educació infantil i educació primària que, per raons de necessitat o a petició de la comunitat escolar, necessiten o volen un horari diferent de l’establert per al curs 2014-2015, han de fer-ne la sol·licitud a la Direcció General de Planificació i Infraestructures Educatives, i s’han d’atenir al que disposa l'Ordre de 21 de maig de 2002, en la qual es dicten les instruccions sobre modificació de jornada i/o horari escolar a les escoles de segon cicle d’educació infantil i als col·legis d'educació primària.

- Els centres privats o privats sostinguts amb fons públics, de segon cicle d’educació infantil, educació primària i educació especial que, per raons de necessitat o a petició de la comunitat escolar, necessiten o volen un horari diferent del previst, ho han de fer d’acord amb el que estableix l’article 57 lletra f de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació. Al mateix temps, i segons aquesta normativa han de notificar els canvis a la Direcció General de Planificació i Infraestructures Educatives de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats.

5.3 Centres d’educació secundària que imparteixen estudis d’educació secundària obligatòria, formació professional bàsica, formació professional i batxillerat.

- Tots els centres d’educació secundària que imparteixen estudis d’educació secundària obligatòria, formació professional bàsica, formació professional i batxillerat han de mantenir la jornada i l’horari escolar establert per al curs 2014-2015, sense perjudici que els centres públics puguin sol·licitar-ne la modificació a la Direcció General de Planificació i Infraestructures Educatives abans del dia 10 de juliol de 2015.

- Els centres concertats que vulguin modificar la jornada i els horaris establerts ho han de fer d’acord amb el que estableix l’article 57 lletra f de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació. Al mateix temps, i segons aquesta normativa, han de notificar els canvis a la Direcció General de Planificació i Infraestructures Educatives de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats. 

5.4 Centres públics que comparteixen rutes de transport escolar

Tots els centres públics que comparteixen rutes de transport escolar amb altres centres han d’acordar un horari conjunt d’entrada i sortida.

6. Vacances escolars

6.1 Els centres públics de primer cicle d’educació infantil han de seguir el calendari que estableixi el seu titular, de conformitat amb el que disposa l’article 4.2 d’aquesta Resolució.

6.2 Per a la resta de centres, durant el curs escolar 2015-2016, tenen la consideració de períodes de vacances:

  • Nadal: del 23 de desembre de 2015 al 7 de gener de 2016, ambdós inclosos.
  • Pasqua: del 24 de març a l’1 d’abril de 2016, ambdós inclosos.

Les activitats docents corresponents als dies 22 de desembre de 2015 i 23 de març de 2016 es poden dur a terme en un únic període temporal, amb les mateixes hores lectives, si aquesta decisió és adoptada per l’equip directiu, i s’inclou a la programació general anual del centre. En cap cas no es poden suspendre els serveis complementaris.

7. Dies festius

7.1 Tenen la consideració de dies festius:

  • Dia 12 d’octubre de 2015 (Festa Nacional)
  • Dia 2 de novembre de 2015 (dilluns següent al dia de Tots Sants)
  • Dia 7 de desembre de 2015 ( dilluns següent al dia de la Constitució)
  • Dia 8 de desembre de 2015 (Immaculada Concepció)
  • Dia 25 de desembre de 2015 (Nadal)

Té la consideració de dia no lectiu:

  • Dia 29 de febrer de 2016 (festa escolar unificada)

També tenen la consideració de dies festius durant el 2016 aquells que determini la corresponent disposició de l’organisme competent.

7.2 Igualment, es consideren dies festius les dues festes locals oficialment determinades per la corporació corresponent, el mateix dia de la celebració.

Quan una o les dues festes locals coincideixin en dies no lectius del curs 2015-16, el centre pot determinar, en substitució d’aquestes, tants de dies no lectius com coincidències s’hagin produït

L’elecció d’aquests dies no es pot fer fins que no es conegui el calendari de festes locals de 2016 i s’ha de notificar tant a la Direcció General de Planificació i Infraestructures Educatives, com a les famílies dels alumnes i a les empreses concessionàries dels diferents serveis escolars, si és possible abans de finalitzar el 2015 i sempre amb una antelació mínima de 30 dies naturals.

7.3 Cada centre docent de segon cicle d’educació infantil, primària, secundària, educació especial, règim especial, i ensenyaments d’adults, i ensenyaments superiors pot establir un dia festiu de lliure disposició, el qual s’ha de fer constar a la programació general anual del centre i s’ha de notificar a les famílies i a les empreses concessionàries dels diferents serveis escolars amb una antelació mínima de 30 dies naturals.

Els consells escolars municipals, si és el cas, han de promoure la coincidència del dia de lliure elecció entre tots els centres del municipi o la localitat, sempre que sigui possible.

Els centres que comparteixen les mateixes dependències han de coincidir en el dia de lliure elecció.

7.4 Tota la informació referent als dies no lectius determinats pel centre docent ha de quedar enregistrada a l’apartat corresponent de l’aplicació informàtica GESTIB o mitjançant els procediments autoritzats per llei.

8. Modificacions

8.1 En el cas dels centres públics de primer cicle d’educació infantil, un cop anunciats el calendari i l’horari escolar per al curs 2015-16, el titular del centre únicament podrà modificar l’horari amb l’autorització de la Direcció General de Planificació i Infraestructures Educatives.

8.2 Pel que fa a la resta de centres, aquest calendari escolar únicament pot ser modificat per aquesta Conselleria, un cop oït el Consell Assessor i si hi ha una causa justificada.

Qualsevol modificació excepcional, per part d’un centre, del calendari escolar previst amb caràcter general en aquesta Resolució s’ha de sol·licitar a la Direcció General de Planificació i Infraestructures Educatives amb una antelació mínima de 30 dies naturals.

En cap cas, el nombre de dies lectius corresponents a cada ensenyament no pot variar dels establerts en aquesta Resolució.

9. Publicitat del calendari escolar

Les direccions dels centres docents han d’informar del calendari escolar al claustre i al consell escolar, a la primera reunió després de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), i l’han d’exposar en un lloc visible tant per als alumnes com per a les famílies dels alumnes i les empreses concessionàries dels diferents serveis escolars.

10. Compliment

Les direccions dels centres docents i el Departament d’Inspecció Educativa, dins de l’àmbit de les competències respectives, han de vetllar per l’estricte compliment del calendari escolar.

11. Delegació de competències

Es delega expressament en el director general de Planificació i Infraestructures Educatives d’aquesta Conselleria la resolució de les peticions referides a modificació de l'horari o del calendari previst en els articles 5 i 8 d’aquesta Resolució.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d’Educació, Cultura i Universitats en el termini d’un mes comptador des de l’endemà del dia en què es publiqui en el BOIB, d’acord amb els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació en el BOIB, d’acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 31 de març de 2015

La consellera d’Educació, Cultura i Universitats

Maria Núria Riera Martos