Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, CULTURA I UNIVERSITATS

Núm. 5071
Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 19 de març de 2015 per la qual s’estableix la realització d’una avaluació individualitzada a tercer curs d’educació primària durant el curs 2014-2015 i el procediment d’aplicació als centres docents no universitaris de les Illes Balears que imparteixen aquests ensenyaments

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La finalitat última de l’avaluació diagnòstica és conèixer per millorar, i per això dur a terme aquesta avaluació ha de contribuir a millorar la qualitat i l’equitat de l’educació a les Illes Balears, a orientar les polítiques educatives i a obtenir informació sobre el grau d’adquisició de les competències clau del currículum. Aquesta avaluació ha de constituir un instrument eficaç per millorar l’aprenentatge de l’alumnat i la pràctica docent.

És per això que és necessari posar en pràctica aquests processos en els termes que la legislació estableix.

Fonaments de dret

1. L’article 20.3 de la Llei orgànica d’educació (LOE), modificada per la Llei orgànica 8/2013, per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE), estableix que s'ha de dur a terme una avaluació a tercer curs d’educació primària, i indica que “els centres docents realitzaran una avaluació individualitzada a tots els alumnes en finalitzar el tercer curs d’educació primària”.

2. L’article 142 (en redacció donada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa [LOMCE]) reconeix a les administracions educatives la capacitat d’avaluar el sistema educatiu en l’àmbit de les seves competències a través dels organismes autonòmics i estableix l’obligació dels centres i del professorat de col·laborar amb l’Administració en aquestes tasques.

D’acord amb el Decret 145/2000, de 3 de novembre, de creació de l'Institut d’Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu de les Illes Balears (IAQSE), aquest organisme és qui té les competències en el cas de les Illes Balears.

3. L’article 144.3 (en redacció donada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa [LOMCE]) afirma que les autoritats educatives han d’establir les mesures més adequades perquè les condicions de realització de les avaluacions individualitzades s’adaptin a les necessitats de l’alumnat amb necessitats educatives especials.

4. El punt 6 de l'article 15 del Decret 32/2014, de 18 de juliol de 2014, pel qual s’estableix el currículum de l’educació primària a les Illes Balears, indica que els centres docents han de fer una avaluació individualitzada a tots els alumnes en finalitzar el tercer curs d’educació primària. En aquesta avaluació s’ha de comprovar el grau d’adquisició de les destreses, les capacitats i les habilitats en expressió i comprensió oral i escrita i en càlcul i resolució de problemes amb relació a la competència en comunicació lingüística i a la competència matemàtica.

5. El dia 17 de març de 2015 es publica l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 6 de març de 2015 sobre l’avaluació de l’aprenentatge dels alumnes de l’educació primària a les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Dur a terme durant el curs escolar 2014-2015 als centres docents no universitaris de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments d’educació primària, l’avaluació individualitzada a l’alumnat de tercer curs d’educació primària d’acord amb els termes que assenyala la normativa vigent.

2. Encarregar a l’Institut d’Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu de les Illes Balears (IAQSE), d’acord amb el Decret 32/2014, de 18 de juliol de 2014, la responsabilitat del disseny i la planificació de l’aplicació de les proves, de la coordinació del procés i de l’anàlisi de les dades d’aquesta avaluació, sense perjudici de les funcions que la normativa autonòmica atribueix a la Direcció General d’Educació i Cultura.

3. Ajustar el procés de realització de l’avaluació individualitzada del curs 2014-2015 al que s’indica a l’annex d’aquesta Resolució.

4. Encarregar a la Direcció General d’Educació i Cultura la coordinació general de les actuacions de l’IAQSE en els processos d’aquesta avaluació individualitzada del curs 2014-2015 i facultar aquesta Direcció General perquè dicti les resolucions i arbitri els recursos i les mesures necessàries perquè els processos esmentats puguin desenvolupar-se normalment i d’acord amb les finalitats previstes.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució -que exhaureix la via administrativa- es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d’Educació, Cultura i Universitats en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d'haver publicat aquesta Resolució, d’acord amb els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors des de l’endemà d'haver publicat aquesta Resolució, d’acord amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 19 de març de 2015

La consellera d’Educació, Cultura i Universitats
Maria Núria Riera Martos

 

ANNEX

1. Funcions de l’IAQSE

L’IAQSE ha de prendre les mesures de planificació, de coordinació, d’aplicació, de gestió i d’anàlisi de les dades, sense perjudici de les funcions de coordinació general que s’atribueixen a la Direcció General d’Educació i Cultura.

2. Competències que s’han d’avaluar

En el curs 2014-2015, s’han d’avaluar dues competències: la competència en comunicació lingüística (en llengua catalana, en llengua castellana i en llengua anglesa) i la competència matemàtica.

3. Fases del procés

Les distintes fases del procés avaluador s’han de desplegar des del mes de gener de 2015 fins al mes de desembre de 2015 i s’han d’organitzar d’acord amb el procediment següent:

a) Fase d’informació als centres i de mecanització dels processos.

b) Constitució de les comissions d’avaluació a tots els centres.

c) Informació i orientació a les comissions, al personal docent aplicador i/o corrector extern i al personal docent aplicador i/o corrector dels centres.

d) Introducció de les proves, dels qüestionaris i dels usuaris (alumnes, personal docent aplicador, mestres i directors/directores) per part de l’IAQSE a l’aplicació informàtica GESAVA.

e) Aplicació de les proves i dels qüestionaris a la mostra de contrast i a la resta de centres.

f) Correcció de les proves i gestió de les dades.

g) Anàlisi i explotació de les dades.

h) Tramesa de la informació als centres: resultats de centre i informes individuals de l’alumnat en puntuacions sobre 100 (final de curs 2014-2015).

i) Segona anàlisi i explotació de les dades.

j) Tramesa de la informació als centres: informes de resultats de centre i d’alumnes en puntuacions TRI –anàlisi estadística de la Teoria de Resposta a l’Ítem- (principi de curs 2015-2016).

k) Anàlisi dels resultats per part dels centres i elaboració de propostes de millora: pla de millora.

l) Informe Executiu de l’IAQSE per a l’Administració educativa.

 

4. Implicació dels centres educatius

4.1. Les avaluacions individualitzades tenen caràcter censal i són els centres educatius els responsables de la custòdia, l’aplicació, la correcció i la mecanització de les dades de les proves que l'IAQSE els proporcionarà.

4.2. Els centres educatius, en el marc d’aquestes instruccions, són responsables de fer arribar els informes individuals de l’alumnat al pare, mare i/o tutors legals; de l’elaboració dels corresponents plans de millora; de la incorporació de les mesures de millora que se’n derivin a la planificació educativa, i de la gestió de la informació a les famílies.

4.3. Les indicacions dels paràgrafs anteriors són també d’aplicació als centres que integrin la mostra de contrast en els termes que es detallen més endavant.

5. Alumnat avaluat

Les avaluacions individualitzades s’han de realitzar a tot l’alumnat de 3r curs d’educació primària (EP) de les Illes Balears. A aquest alumnat se li han d’aplicar les proves corresponents per comprovar el nivell d’assoliment de les competències clau. A més a més, a l’alumnat, a les seves famílies, al personal docent d’EP i als directors/directores se’ls passaran uns qüestionaris de context, tal com es detalla al punt 6.1 d’aquest annex. L’IAQSE elaborarà els informes individuals de l’alumnat excepte per a l’alumnat NESE en determinats casos que s’especifiquen a continuació.

5.1. Alumnat NESE

Pel que fa a l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) que estigui diagnosticat d’acord amb les consideracions previstes a l’article 19 del Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, per tal de facilitar la tasca administrativa dels centres, l’IAQSE considerarà com a NESE l’alumnat que figuri al GestIB.

La Comissió d’Avaluació de cada centre, a proposta del tutor/tutora i de l’Equip de Suport Educatiu, haurà de decidir, per a cada alumne NESE diagnosticat, si necessita realitzar les proves de l’IAQSE amb algun tipus d’adaptació. Les adaptacions aniran a càrrec del centre. Una vegada que els centres rebin les proves de les competències que s’avaluen, l’Equip de Suport i el tutor o la tutora podran començar a realitzar les adaptacions (tant de la part oral de les proves, com de l’escrita) que considerin oportunes per a l’alumnat NESE del centre. El centre aplicarà i corregirà aquestes proves des del 19 de maig fins al 5 de juny.

5.1.1. Si es realitzen adaptacions de les proves proporcionades per l’IAQSE que no impliquin canvis en el seu contingut (com per exemple augment del temps de realització de la prova, format i/o accés a les preguntes, resposta oral d’alguna pregunta, entre d’altres), s’han d’introduir les respostes i les puntuacions de l’alumnat en el programa informàtic GESAVA i la Comissió d’Avaluació del centre, a proposta del tutor o la tutora i l’Equip de Suport, serà l’encarregada de decidir si aquest alumnat ha de computar a efectes estadístics per al càlcul de les mitjanes de grup i centre i, així mateix, de fer-ho constar a l’acta de la reunió prèvia a la realització de les proves. En cas de no haver de computar, el director o la directora haurà de desactivar la casella corresponent a l’aplicació GESAVA. En aquests casos es recomana que l’alumnat computi.

Computin o no, aquestes proves s’introduiran a l’aplicació GESAVA abans del 5 de juny per tal que l’IAQSE generi un informe individual de l’alumnat, que contendrà un requadre d’observacions perquè, per a cada alumne, el centre inclogui comentaris referits a les adaptacions realitzades en cada cas.

5.1.2. En cas que es realitzin adaptacions de les proves proporcionades per l’IAQSE que impliquin canvis en el contingut o se n'utilitzin d’alternatives, no es podrà utilitzar l’aplicació GESAVA i serà l’Equip de Suport Educatiu del centre en col·laboració amb el tutor o la tutora qui elaborarà un informe individual de l’alumnat sobre el grau d’adquisició de les competències avaluades, que el centre farà arribar al pare, mare i/o tutors legals.

5.2. Alumnat absent el dia de les proves

Els alumnes que no hagin assistit a classe el dia de les proves hauran de realitzar-les dins el termini que tendran els centres per entrar les proves a l’aplicació informàtica GESAVA. D’aquesta manera, tot l’alumnat de 3r curs d’EP del centre disposarà d’un informe individualitzat.

6. Els instruments d’avaluació: les proves escrites i orals i els qüestionaris de context, processos i recursos

6.1. Els instruments d’avaluació aplicables, que responen als referents teòrics consensuats amb la resta de comunitats autònomes i que segueixen les pautes marcades en els marcs conceptuals de PISA i els de l’Institut Nacional d’Avaluació Educativa del Ministeri d’Educació, Cultura i Esport, són:

a) Alumnat: proves escrites i orals per determinar el nivell assolit en cada competència clau avaluada i qüestionari per recollir informació sobre les variables de context, recursos, processos d’ensenyament-aprenentatge i satisfacció amb el centre escolar.

b) Famílies de l’alumnat: qüestionari per recollir informació sobre les variables de context, relació i satisfacció amb el centre escolar.

c) Personal docent que imparteix educació primària: qüestionari per recollir informació sobre les variables de context, recursos i processos d’ensenyament-aprenentatge.

d) Directors o directores: qüestionari per recollir informació sobre les variables de context, recursos, funcionament i organització del centre.

6.2. Personal responsable de l’elaboració de les proves

La preparació de les proves individualitzades a les Illes Balears anirà a càrrec de grups de mestres en actiu coordinats i assessorats per personal tècnic de l’IAQSE. En el curs 2014-2015, es constituiran diferents comissions per dissenyar les proves de cada una de les competències.

7. Comissió d’Avaluació

7.1. A cada centre s’ha de crear una Comissió d’Avaluació integrada per:

a) El director o la directora, que ha de ser el president o la presidenta de la Comissió i responsable directe de la recepció i la custòdia de les proves, tot garantint-ne la no difusió fins al moment de la realització.

b) La persona que exerceixi com a cap d’estudis.

c) Un membre dels Equips d’Orientació Educativa i Psicopedagògica o l’orientador o l'orientadora del centre.

d) Un membre de la Comissió de Coordinació Pedagògica del centre designat pel director o la directora.

e) Un tutor o una tutora de 3r curs d’EP designat pel director o la directora, que ha d’actuar com a secretari o secretària de la Comissió.

Les actuacions de la Comissió seran vàlides sempre que hi hagi tres membres presents, un dels quals ha de ser el director o la directora o la persona que exerceixi com a cap d’estudis, que en aquest cas la presidirà. L’inspector o la inspectora d’educació del centre ha de supervisar tant la constitució com les actuacions de la Comissió. 

7.2. Funcions de la Comissió d’Avaluació

La Comissió d’Avaluació tendrà les funcions següents:

a) Planificar l’execució de l’avaluació dins els terminis establerts (informar la comunitat educativa; vetllar per la compleció dels qüestionaris; preveure les aules i el material necessaris, els horaris, etc., i designar el personal docent que ha de dur a terme l’aplicació, la correcció de les proves i la introducció de les dades al GESAVA).

b) En cas de ser centre mostral, col·laborar amb el personal extern al centre que dugui a terme l’aplicació de les proves escrites.

c) Supervisar que l’aplicació es faci conforme als documents d’aplicació de l’IAQSE, de manera que es garanteixi la uniformitat en l’aplicació i la correcció de les proves.

d) Enviar els informes individuals de l’alumnat al pare, mare i/o tutors legals i informar els diferents òrgans de coordinació didàctica del centre i els membres del Consell Escolar dels resultats per tal de propiciar un procés d’avaluació interna que afavoreixi l’anàlisi i la presa de decisions que condueixin a adoptar les oportunes mesures de millora.

e) Decidir, a proposta del tutor/tutora i de l’Equip de Suport Educatiu, les adaptacions de l’alumnat NESE, d’acord amb el punt 5.1 d’aquesta Resolució.

f) Aportar, a partir de les dades extretes i de les conclusions de l’avaluació, reflexions i línies de treball que s’hauran d’incorporar al pla de millora de la PGA, tal com s’explicita al punt 12.

8. Responsables de l’aplicació i correcció de les proves en els centres

8.1. El personal docent del mateix centre durà a terme l’aplicació de les proves (escrites i orals) i la correcció de les preguntes obertes incorporades a les proves. Aquest personal docent aplicador no haurà d’impartir cap matèria a l’alumnat avaluat. Davant la impossibilitat de complir amb aquest requisit, la Comissió d’Avaluació del centre designarà el personal docent que cregui oportú per tal que les proves siguin el més objectives possible.

Als grups dels centres que formin part de la mostra de contrast o de referència (punt 10), l’aplicació i la correcció de les proves escrites la realitzarà personal docent extern, seleccionat mitjançant convocatòria pública per l’Administració educativa.

8.2. Criteris d’aplicació i de correcció de les proves escrites i orals i de gestió del procés d’avaluació

El personal docent ha d’introduir les respostes de cada alumne/alumna a les preguntes tancades i, una vegada corregides, les puntuacions obtingudes en les preguntes obertes. L'IAQSE informarà les comissions d’avaluació i el personal docent directament implicat de l’aplicació adient.

9. Aplicació de les proves

9.1. Aplicació de les proves escrites

L’aplicació de les proves escrites es durà a terme els dies 19 i 20 de maig de 2015. En el cas que algun centre, per motius de calendari intern o de festivitat al municipi o localitat, no les pugui aplicar en aquestes dates, el director o la directora del centre ha de comunicar-ho a l’IAQSE amb antelació suficient per poder reestructurar el procés d’aplicació sense sortir en cap cas de la setmana assenyalada. Igualment, haurà d’informar i acordar amb l’inspector o la inspectora del centre el canvi de data.

9.1.1. Cada dia, l’alumnat ha de realitzar dues proves escrites diferents amb un descans d’aproximadament 30 minuts entre ambdues. Dia 19 de maig es realitzaran les proves escrites d’anglès i castellà i dia 20 de maig les de català i matemàtiques.

9.1.2. Els qüestionaris d’alumnat, famílies, mestres i directors o directores s’han d’haver contestat prèviament a la realització de les proves.

9.1.3. El personal docent aplicador de cada centre aplicarà les proves escrites d’acord amb les instruccions específiques que s’adjuntaran amb cada una de les proves. Les sessions han de tenir una durada efectiva de 60 minuts. En cap cas s’ha de comptabilitzar com a temps de la prova el que s’utilitzi per organitzar-la i per donar les instruccions pertinents.

9.2. Aplicació de les proves d’expressió oral

L’aplicació de les proves d’expressió oral en llengua anglesa, castellana i catalana es durà a terme a partir de dia 21 de maig i s’hauran d’haver realitzat i entrat a l’aplicació GESAVA abans de dia 5 de juny.

9.2.1. El personal docent aplicador de cada centre aplicarà les proves d’expressió oral d’acord amb les instruccions específiques que s’adjuntaran amb cada una de les proves.

9.3. Llengua de les proves

Les proves es realitzaran en anglès, castellà i català depenent de la llengua en què s’avaluï la competència en comunicació lingüística.

Per a la competència matemàtica es facilitarà la prova en català i castellà perquè sigui el centre qui determini en quina llengua es realitzarà la prova.

9.4. Termini de correcció i introducció de dades

El termini per a la correcció i introducció de les dades de les proves escrites i orals al programa informàtic GESAVA serà des del dia 19 de maig fins al dia 5 de juny. D’aquesta manera, l’equip tècnic de l’IAQSE disposarà de temps suficient per generar els informes individuals de l’alumnat en puntuacions sobre 100 abans de l’entrega dels butlletins de final de curs.

9.5. Controls de qualitat

El Departament d’Inspecció Educativa ha de supervisar que l’aplicació de les proves i tot el procés que se’n deriva s’ajusta al que marquen aquesta Resolució i les instruccions de l’IAQSE.

10. Mostra de contrast o de referència per als centres

10.1. Per tal d’oferir als centres uns referents que proporcionin una visió completa i contextualitzada dels resultats obtinguts, l’IAQSE s’encarregarà de l’aplicació de les proves escrites de l’avaluació en una mostra d’alumnes escolaritzats en 50 centres d’educació primària. Aquest alumnat constituirà una mostra representativa de l’alumnat de 3r curs d’educació primària de les Illes Balears.

10.2. Posteriorment, es donaran a conèixer a tots els centres els resultats corresponents a la mostra, la qual cosa els permetrà disposar d’un marc comparatiu que possibiliti una anàlisi més qualitativa i contrastada dels seus resultats, ja que una de les finalitats de les proves és enriquir l’avaluació interna que fa el mateix centre.

11. Anàlisi de dades i informació de resultats

11.1. Informes individuals de l’alumnat i resultats en puntuacions sobre 100

Una vegada corregides les proves i introduïdes les respostes de les preguntes tancades i les puntuacions de les obertes de l’alumnat al programa informàtic GESAVA, s’elaboraran els informes individuals de l’alumnat en puntuacions sobre 100, que contendran per a cada competència el resultat de l’alumne en comparació amb diferents desagregacions. El centre haurà de facilitar aquest informe als corresponents pare, mare i/o tutors legals.

L’IAQSE també proporcionarà a cada centre els resultats en puntuacions sobre 100, per a cada competència, del global del centre i dels globals de cada grup-classe, juntament amb el global de les Illes Balears i el de l’illa i la titularitat del centre. Aquests resultats es posaran a disposició dels centres escolars a través de l’aplicació informàtica GESAVA.

11.2. Informes de resultats de centre en puntuacions TRI

L’IAQSE elaborarà els informes de resultats de centre en puntuacions TRI, que contendran, per a cada competència:

a) la mitjana global del centre, de cada grup-classe, del conjunt de les Illes Balears i de les desagregacions per illa i titularitat;

b) el valor afegit de cada centre i de cada grup-classe;

c) les descripcions de les escales TRI;

d) la distribució de l’alumnat segons el grau d’assoliment de cada competència i la consolidació de cada competència, corresponents al centre, a cada grup-classe, a les Illes Balears, i a l’illa i titularitat del centre;

e) els indicadors de centre obtinguts de les variables de context en comparació amb el global de les Illes Balears i el de l’illa i la titularitat del centre,

f) i els resultats de cada alumne en puntuacions TRI, amb indicació del grau d’assoliment de la competència.

11.3. Informe Executiu per a l’Administració educativa

L’IAQSE elaborarà un Informe Executiu per a l’Administració educativa en el qual es proporcionaran els resultats globals de l’alumnat per al conjunt de la comunitat autònoma, desagregats segons diferents variables d’interès.

12. Incorporació a la Programació General Anual (PGA) del centre

Una vegada el centre hagi rebut el seu informe amb les anàlisis realitzades per l’IAQSE, la Comissió d’Avaluació ha d’informar els diferents òrgans de coordinació didàctica del centre i els membres del Consell Escolar dels resultats, per tal de propiciar un procés d’avaluació interna que afavoreixi l’anàlisi i la presa de decisions que condueixin a adoptar les oportunes mesures de millora. Aquest procés, supervisat per la Inspecció Educativa, ha de concloure amb la incorporació d’un pla de millora que contengui les reflexions i les accions que se’n derivin a la Programació General Anual del centre.

13. Intervenció de la Inspecció Educativa

En el marc definit pel programa d’actuació del Departament d’Inspecció Educativa, les actuacions de la Inspecció han de tenir com a objecte:

a) Supervisar que el desenvolupament de l’avaluació individualitzada de 3r curs d’educació primària s’ajusta al que marquen aquesta Resolució i el seu annex.

b) Supervisar tant la constitució com les actuacions de la Comissió d’Avaluació.

c) Assessorar, informar i orientar els centres a partir dels resultats obtinguts.

d) Realitzar el seguiment de la implantació i de l’avaluació de les mesures incloses en el pla de millora, que s’incorporaran a la PGA.