Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MANCOR DE LA VALL

Núm. 4814
Aprovació definitiva ordenança residus urbans i neteja viària

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

ELEVACIÓ AUTOMÁTICA A DEFINITIU DE L’ACORD D'APROVACIÓ INICIAL DE L’ORDENANÇA REGULADORA DE RESIDUS URBANS I NETEJA VIÀRIA.

Primer. Passat el termini d’exposició pública de l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament de data 15 de gener de 2015 d’aprovació inicial de l’ordenança reguladora residus urbans i neteja viària, i no havent-se presentat reclamacions, s’eleva a definitiu l’esmentat acord conforme el que disposa l’article 102. d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Segon. El text íntegre de l’ordenança de residus urbans i neteja viària es publicarà al BOIB, conforme l’establert a l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Tercer. Contra el present acord definitiu de l’Ordenança Municipal, els interessats podran interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la publicació del present anunci en el BOIB.

 

ORDENANÇA DE RESIDUS URBANS I NETEJA VIÀRIA

TÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS

Article 1.  Objecte i àmbit d’aplicació.

1.La present ordenança té per objecte la regulació, en el marc de les competències de l’Ajuntament de Mancor, de totes aquelles conductes i activitats relacionades amb:

a) La recollida i el dipòsit de residus municipals, respectant el principi de jerarquia amb la finalitat d’aconseguir el millor resultat ambiental global, mitigant els impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient.

b) La neteja viària dels espais públics pel que fa a l’ús comú general dels ciutadans i la neteja dels solars de propietat municipal, així com la inspecció i la realització subsidiària de la neteja dels solars de propietat pública o privada.

2.En l’exercici de les competències municipals, la present Ordenança desenvolupa el Pla director sectorial de residus urbans de Mallorca (Decret 21/2000, de 18 de febrer, d’aprovació definitiva) i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, havent d’interpretar-se i aplicar-se d’acord amb l’esmentada normativa i amb la resta de la legislació vigent.

3.Totes les persones físiques o jurídiques que resideixin o dipositin residus en el terme municipal de Mancor de la Vall estan obligades a complir el que estableix la present Ordenança així com les disposicions que en el seu desenvolupament dicti l’Ajuntament.

Article 2.  Definicions

A efectes del que es disposa en la present Ordenança s’entendrà per:

1.  Aparells elèctrics i electrònics: els aparells que per funcionar necessiten corrent elèctric o camps electromagnètics, destinats a ser utilitzats amb una tensió nominal no superior a 1.000 V en corrent altern i 1.500 V en corrent continu, i els aparells necessaris per generar, transmetre i mesurar aquests corrents i camps.

2.  Bosses biodegradables: bosses fabricades mitjançant polímers orgànics d’origen vegetal, la qual cosa garanteix la seva completa descomposició durant la fase de degradació de la matèria orgànica a través de processos de biodegradació o compostatge.

3.  Ciutadà: per la present norma tendran la consideració de ciutadà tota persona posseïdora de residus degut a que desenvolupa una activitat productora de residus domèstics o comercials. S’inclouen:

a) Tots els habitants del municipi, ja ho siguin de dret o de fet.

b) Tots els ocupants dels habitatges ubicats dins el municipi, ja ho siguin com ocupants habituals ja ho siguin com visitants.

c) Tots els responsables i els empleats dels comerços, de les empreses de serveis, de les oficines i de les indústries ubicades dins el municipi,independentment de què estiguin empadronades a un altre municipi.

d) Tots els generadors singulars ubicats dins el municipi.

4.  Contenidor: element de contenció rígid i estanc destinats a la deposició de diferents fraccions de residus.

5.  Domicili: s’entén per domicili dins aquesta ordenança qualsevol domicili particular o d’activitat empresarial.

6.  Eliminació: qualsevol operació que no sigui la valorització, fins i tot quan l’operació tingui com a conseqüència secundària l’aprofitament de substàncies o energia. L’annex I de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats recull una llista no exhaustiva d’operacions d’eliminació.

7.  Emmagatzematge: el dipòsit temporal de residus, amb caràcter previ a la seva valorització o eliminació, per temps inferior a dos anys o a sis mesos si es tracta de residus perillosos, a no ser que reglamentàriament s’estableixin terminis inferiors.

8.  Fracció envasos lleugers: llaunes (d’acer, alumini, etc.), els envasos de plàstic de tot tipus, els envasos de cartó-alumini (brics), les palanganes de porexpan i altres inclosos en els residus urbans.

9.  Fracció orgànica dels residus municipals (FORM): residus biodegradables propis de la llar, que es produeixen principalment a les cuines en la manipulació, preparació i consum del menjar, i també els residus provinents de generadors singulars com els mercats municipals, restaurants, hotels, grans superfícies, etc. També s’inclouen en aquesta categoria les petites restes de jardineria (annex I).

10.  Fracció paper i cartó:  paper imprès, envasos domèstics de paper-cartó, envasos comercials de paper-cartó, paper d’embalar (annex I).

11.  Fracció rebuig: fracció de materials dels residus domèstics i comercials que no formen part de les fraccions d’orgànica, paper-cartó, vidre i envasos lleugers: pols d’agranar, bosses d’aspirador, paper brut o banyat, tassons, plats, vidres plans, llosques de cigarret, cendres, residus higiènics (compreses, bolquers, tampons), excrements d’animals, etc. (annex I).

12.  Fracció vidre: envàs de vidre (botelles i pots), sencer o romput (annex I).

13.  Gestor de residus: la persona o entitat, pública o privada, registrada mitjançant autorització o comunicació, que realitzi qualsevol de les operacions que componen la gestió dels residus, en sigui o no el productor.

14.  Iglú: tipus de contenidor que es fa servir per a la recollida selectiva en les àrees d’aportació, en els grans productors (generadors singulars) i en els parcs verds i que es caracteritza pel seu gran volum (més de 2.500 litres) i pel seu buidat mitjançant un camió amb grua.

15.  Parc verd: àrea d’aportació de titularitat municipal tancada i delimitada i que tengui aquesta qualificació per part del Consell de Mallorca.

16.  Pneumàtics fora d’ús: aquells pneumàtics que pel seu estat han de ser destinats al reciclatge o la valorització o no poden continuar en servei sense aplicar-los processos que n’allarguin la vida útil.

17.  Posseïdor: el productor de residus o la persona física o jurídica que els tengui en el seu poder i que no tengui la condició de gestor de residus.

18.  Productor: qualsevol persona física o jurídica que tingui una activitat que produeixi residus (productor inicial de residus) o qualsevol persona que efectuï operacions de tractament previ, de mescla o d’un altre tipus, que ocasionin un canvi de naturalesa o de composició d’aquests residus.

19.  Productors o generadors singulars: són aquells posseïdors de residus que per les seves característiques, localització, quantitat i qualitat dels seus residus es poden agrupar en vista a una millor gestió dels esmentats residus.

20.  Productors o generadors singulars qualificats: la relació de productors o generadors singulars potencials del municipi de Mancor que estiguin qualificats com a generadors singulars de fet i de dret. La qualificació d’un posseïdor de les fraccions de residus de paper-cartó, vidre i envasos lleugers com a generador singular qualificat és competència de l’Ajuntament, el qual crearà una llista o relació de tots els generadors singulars qualificats del municipi.

21.  Reciclatge: tota operació de valorització mitjançant la qual els materials de residus es tornen a transformar en productes, materials o substàncies, tant si és amb la finalitat original com amb qualsevol altra finalitat. Inclou la transformació del material orgànic, però no la valorització energètica ni la transformació en materials que s’hagin de fer servir com a combustibles o per a operacions de farcit.

22.  Recollida porta a porta: sistema de recollida selectiva dels residus urbans que es fonamenta en el fet que els posseïdors dels residus efectuen la segregació de les diverses fraccions dels seus residus en origen, però en lloc de dipositar-les en uns contenidors que de forma permanent romanen a la via pública, les diverses fraccions (matèria orgànica, paper-cartó, vidre, envasos lleugers i resta) són recollides directament en el punt de generació (habitatges, establiments comercials, etc.) d’acord amb un calendari predefinit, seguint les condicions establertes en la present ordenança.

23.  Recollida selectiva: el sistema de recollida diferenciada de materials orgànics fermentables i de materials reciclables, així com qualsevol altre sistema de recollida diferenciada que permeti la separació dels materials valoritzables continguts en els residus, per facilitar el seu tractament específic.

24.  Residus d’aparells elèctrics i electrònics (RAEE): els aparells elèctrics  i electrònics, els materials, components, consumibles i subconjunts que els componen, procedents tant de llars particulars com d’usos professionals, a partir del moment en que passen a ser residus. S’entén per residus d’aparells elèctrics i electrònics procedents de llars particulars els procedents de domicilis particulars i de fonts comercials, industrials, institucionals i d’un altre tipus que, per la seva naturalesa i quantitat, son similars als procedents de llars particulars.

25.  Residus comercials: residus generats per l’activitat pròpia del comerç, a l’engròs i al detall, dels serveis de restauració i bars, de les oficines i dels mercats, així com de la resta del sector de serveis.

26.  Residus domèstics: residus generats a les cases com a conseqüència de les activitats domèstiques. També es consideren residus domèstics els similars als anteriors generats en serveis i indústries. També s’inclouen en aquesta categoria els residus que es generen a les cases d’aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i béns, així com els residus i la runa procedents d’obres menors de construcció i reparació domiciliària.

Tenen la consideració de residus domèstics els residus procedents de neteja de vies públiques, zones verdes, àrees recreatives i platges, els animals domèstics morts i els vehicles abandonats.

27.  Residus de la construcció: els definits en la categoria 17 del Llistat Europeu de Residus aprovat per la Decisió del Consell de 23 de juliol de 2001, per la que es modifica la Decisió 2000/532/2000 de la Comissió  en relació a la llista de residus i que s’adjunta en l’annex II de la present ordenança.

28.  Residus perillosos: residu que presenta una o diverses de les característiques perilloses enumerades en l’annex III de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, i el que pugui aprovar el Govern de conformitat amb el que estableixen la normativa europea o els convenis internacionals dels quals Espanya sigui part, així com els recipients i envasos que els hagin contingut.

29.  Residus voluminosos: aquells residus que per les seves característiques (dimensions, pes, propietats, ...) no poden ser objecte de recollida ordinària. En qualsevol cas tendran la consideració de residu voluminós els següents:

(  ) Electrodomèstics i aparells elèctrics i electrònics rebutjats (inclou els residus d’aparells elèctrics i electrònics que s’especifiquen als annexos I i II del Pla director sectorial per a la gestió dels residus de construcció i demolició, voluminosos i pneumàtics fora d’ús de l’illa de Mallorca).

(  ) Matalassos rebutjats.

(  ) Els residus assimilables i definits en algunes categories o subcategories de la Llista europea de residus aprovada per la Decisió 2001/118/CEE de la Comissió Europea, de 16 de gener de 2001 (DOCE L47, 16/2/01).

30. Reutilització: qualsevol operació mitjançant la qual productes o components de productes que no siguin residus es tornen a utilitzar amb la mateixa finalitat per a la qual van ser concebuts.

31. Valorització: qualsevol operació que tingui com a resultat principal que el residu serveixi per a una finalitat útil en substituir altres materials, que d’una altra manera s’haurien utilitzat per complir una funció particular, o que el residu sigui preparat per complir aquesta funció a la instal·lació o a l’economia en general.

32. Via pública: Als efectes de neteja es consideren com a via pública les avingudes, passeigs, carrers, places, voreres, travesseres, camins, jardins i zones verdes i demés béns d’ús públic municipal destinats directament a l’ús comú general dels ciutadans.

33.  Vorera: Part lateral d’una via urbana, generalment més alta que la calçada, destinada al pas de la gent que va a peu.

Article 3.  Foment de les conductes cíviques en matèria de neteja pública i gestió de residus

1.  Tots els ciutadans de Mancor de la Vall han d’observar una conducta encaminada a evitar i prevenir el deteriorament del municipi, a la utilització racional dels productes de consum, a la minimització en la producció de residus i a la preservació del medi ambient en general.

2.  Així mateix tenen el dret i el deure de denunciar les infraccions de què se’n tengui coneixement en matèria de neteja pública i de gestió de residus. L’Ajuntament està obligat a atendre les reclamacions, denúncies i suggeriments dels ciutadans, exercint les accions que corresponguin en cada cas.

3.  L’Ajuntament afavorirà les actuacions que en matèria de neteja pública i de gestió dels residus desenvolupin els particulars per iniciativa pròpia i que s’orientin a millorar la qualitat de vida a Mancor de la Vall.

4.  L’Ajuntament pot establir un règim especial de beneficis fiscals i ajudes econòmiques destinades al foment de la reducció de residus i de la recollida selectiva.

Article 4.  Subsidiarietat dels treballs de neteja i de gestió dels residus urbans

L’Ajuntament podrà realitzar subsidiàriament els treballs de neteja i de gestió dels residus que segons l’ordenança han d’efectuar els ciutadans, després del requeriment previ als propietaris o usuaris, i els imputarà el cost dels serveis prestats sense perjudici de les sancions administratives que corresponguin en cada cas.

 

TÍTOL II
DE LA NETEJA DE LA VIA PÚBLICA

CAPÍTOL I.
DE LA NETEJA DE LA VIA PÚBLICA COM A CONSEQÜÈNCIA DE L’ÚS COMÚ GENERAL DE LA CIUTADANIA

Article 5.  La neteja pública viària

La neteja pública viària comprèn l’eliminació de la brutor ordinària dels espais assenyalats en l’article següent, mitjançant l’aplicació dels mitjans, les tècniques i el pla de treball que, en cada moment i amb relació al tipus de residus i a l’espai de què es tracti, es considerin més adequats i convenients.

Article 6.  Àmbit material de la neteja viària i responsabilitats de l’Ajuntament

1)  És competència reservada a l’Ajuntament la prestació del servei de neteja viària, gestionat a través de qualsevol de les formes previstes en la normativa de règim local. L’Ajuntament ha de garantir la freqüència convenient per a l’adequada prestació del servei.

2)  El servei de neteja viària es prestarà amb caràcter obligatori a:

a) Vies i camins públics municipals, incloses les voreres, els vorals i les calçades.

b) Jardins, parcs, zones verdes, les zones de terra susceptibles d’utilització com a zones d’esbarjo i altres espais públics municipals.

c) Qualssevol altres espais i béns de domini i d’ús públic municipal destinats directament a l’ús comú general dels ciutadans.

Article 7. Obligacions dels particulars

1)  La totalitat dels ciutadans i ciutadanes de Mancor de la Vall estan obligats a prevenir i evitar l’embrutiment del municipi, d’acord amb el que preveu aquesta ordenança i les disposicions de la batlia que la desenvolupin.

2)  L’Ajuntament exigirà en tot moment el compliment immediat d’aquesta Ordenança i obligarà el causant d’un deteriorament a la reparació del dany causat, sense perjudici de la sanció que correspongui.

3)  Correspon als particulars la neteja i conservació de les urbanitzacions privades, passatges, patis interiors, solars i terrenys de titularitat privada o d’altres administracions o entitats públiques, galeries comercials, zones verdes privades i similars, sigui quin sigui el règim de propietat o possessió amb que s’ostentin.

4)  La neteja i el manteniment dels elements destinats al servei del ciutadà situats a la via pública, però que no estiguin sota la responsabilitat municipal (bústies de correus, quioscs, cabines telefòniques, cabines de l’ONCE, tanques publicitàries...) correspondran als titulars administratius dels respectius serveis.

Article 8.  Accions no permeses en els espais d’ús públic

Queda prohibit:

1)  Llençar o abandonar a les vies i espais de domini públic o privats de concurrència pública tot tipus de deixalles o residus (papers, plàstics, xiclets,  llaunes, etc.). Els residus sòlids de petit format s’han de dipositar en les papereres instal·lades amb aquesta finalitat.

2) Escopir, defecar o orinar a les vies i espais públics.

3) Espolsar estores, roba i utensilis domèstics sense les precaucions necessàries per no causar molèsties.

4) El vessament o degoteig de líquids sobre la via pública produït pel reg de plantes, la neteja de terrasses i balcons, els desguassos d’aparells de refrigeració, climatització o extracció d’aire viciat i la neteja i reparació de vehicles i màquines, sempre que aquestes operacions causin danys o molèsties a persones o coses.

5) Buidar o evacuar aigua bruta damunt les vies i espais lliures públics

6) Dipositar o estacionar a les voreres, vorals o calçades qualsevol tipus d’objectes o materials que obstaculitzin o impedeixin la normal prestació del servei de neteja viària.

7) Llençar cap a l’exterior, sobre les vies o espais lliures públics, residus procedents de l’agranada o neteja dels habitatges, comerços, oficines i altres locals, edificis o recintes.

8) Col·locar cartells de publicitat (si no és en els espais especialment habilitats per a publicitat), i molt especialment a arbres, façanes, contenidors, papereres i altre mobiliari urbà.

9) Banyar-se o rentar roba, fruites, verdures o objectes de qualsevol mena als estanys i fonts públiques, així com deixar nedar animals en aquests indrets.

10) Netejar o rentar a la via pública vehicles, animals o objectes, llevat que es tracti d’actes puntuals de neteja degudament autoritzats.

11) Donar de menjar als animals a la via pública, a excepció de les persones prèviament autoritzades pel servei municipal corresponent i en el lloc i la forma indicats per aquest.

12) Es prohibeix tot tipus de grafit, pintada, taca, gargot, escrit, inscripció o grafisme, amb qualsevol matèria (tinta, pintura, matèria orgànica, o semblants) o bé ratllant la superfície, sobre qualsevol element de l’espai públic, i també a l’interior o l’exterior d’equipaments, infraestructures o elements d’un servei públic, inclosos transports ja siguin de titularitat pública o privada, i instal·lacions en general inclosos mobiliari urbà, senyals de trànsit o d’identificació viària, arbres, jardins, i vies públiques en general inclosos a les façanes dels immobles, públics o privats.  

 

CAPÍTOL II.
DE LA NETEJA DEL MUNICIPI QUANT A L’ÚS COMÚ ESPECIAL I PRIVATIU I LES ACTIVITATS PÚBLIQUES AL CARRER

Article 9.  Responsabilitats per a l’ús especial o privatiu del domini públic

1)  És responsabilitat dels particulars la neteja dels terrenys que tot i ser de propietat municipal, restin subjectes a un ús privatiu per particulars o d’altres administracions públiques o entitats públiques o privades, prèvies les oportunes llicències i concessions.

2)  Els titulars d’establiments, fixes o no, tals com bars, cafès, quioscs, llocs de venda i similars, estan obligats a mantenir en condicions adients de netedat tant les pròpies instal·lacions com l’espai urbà sotmès a la seva influència.

Article 10. Activitats públiques al carrer

1)  Els organitzadors d’un acte públic al carrer o a un espai públic seran responsables de brutor produïda al municipi com a conseqüència de la celebració d’aquest acte. Als efectes de la neteja del municipi, els organitzadors estan obligats a informar l’Ajuntament del lloc, recorregut i horari de l’acte públic que es celebrarà.

2)  En aquells supòsits en què els organitzadors d’un acte públic al carrer o a un espai públic no efectuïn posteriorment la neteja del carrer, aquesta serà efectuada subsidiàriament pels serveis municipals a càrrec de l’organitzador, amb independència de la sanció corresponent.  

3)  L’Ajuntament assumeix la neteja i la recollida de brutor dels espais públics on es facin actes culturals, festius i cívics, organitzats per entitats sense ànim de lucre, prèvia petició de l’ús de l’espai.

4)  Es prohibeix tota mena de pintades així com d’escriptures, raspadures i gravats en la via pública.

5)  Seran excepcions en relació al que disposa el nombre anterior:

a) Les pintures murals de caràcter artístic realitzades sobre les tanques dels solars, per a les quals serà necessària l’autorització prèvia del seu propietari i de l’Ajuntament..

b) Les situacions que al respecte es puguin autoritzar en espais d’ús públic.

CAPÍTOL III
DE L’EMBRUTIMENT DE LA VIA PÚBLICA PRODUÏT COM A CONSEQÜÈNCIA D’OBRES I D’ACTIVITATS DIVERSES

Article 11.  Responsabilitats dels titulars d’obres i activitats diverses

Els titulars de les obres i de les activitats que puguin ocasionar l’embrutiment de la via pública, sigui quin sigui el lloc en què es realitzin i sense perjudici de les llicències o autoritzacions que en cada cas siguin procedents, estan obligats a adoptar les mesures adients per evitar-ho, així com la de netejar la part de la via pública i els seus elements estructurals que s’hagin vist afectats i retirar els materials residuals.

Article 12.  Mesures preventives per a la realització d’obres, instal·lacions o altres activitats

Sense perjudici de les condicions determinades en la llicència d’autorització que empari l’execució d’obres, instal·lacions o altres activitats, d’acord amb la normativa urbanística i sobre l’ocupació i activitats en espais lliures públics o d’ús públic, s’han d’observar les següents mesures preventives:

1) Els residus i els materials de subministrament que s’han d’utilitzar a les obres no ocuparan la via pública ni les voreres sense la prèvia autorització municipal. En tot cas, es prohibeix l’ocupació de la via pública per àrids a granel.

2) Les persones o empreses que realitzin, prèvia autorització municipal, obres a la via pública amb motiu de canalitzacions, tapat de cales, reformes i obres en general, hauran de retirar la runa i els enderrocs en el termini de 48 hores següents a la finalització dels treballs. Mentrestant els hauran de deixar totalment senyalitzats i en les condicions adequades per tal de no obstaculitzar la circulació de vianants i vehicles. Si el termini no és suficient, el peticionari ho farà saber a l’Ajuntament en un termini màxim de 48 hores.

3) La utilització de contenidors per a residus de construcció i demolició en la realització d’obres serà sempre preceptiva quan els materials excedeixin del volum d’1 metre cúbic, excepció feta d’obres d’urbanització en la via pública, o de realització de cales i canalitzacions. Els contenidors han de dur la identificació de l’empresa transportadora i han de disposar de tancament per evitar abocaments incontrolats. 

4) Les superfícies immediates als treballs de prospeccions, canalitzacions i connexions realitzades en la via pública hauran de mantenir-se sempre netes i exemptes de materials residuals. En tot cas, les terres extretes hauran de protegir-se de tal forma que s’impedeixi l’escampament i vessament d’aquests materials fora de l’estricte zona afectada pels treballs.

5) La càrrega i descàrrega de materials s’ha d’efectuar en el recinte o les zones prèviament tancades, instal·lant conductes per a la càrrega i descàrrega de materials de construcció i enderrocs, per tal d’impedir l’embrutiment de la via pública i el risc per a la seguretat de persones i béns.

6) Les operacions complementàries d’obres i instal·lacions, com per exemple pastar, serrar, llimar, soldar i similars s’han d’efectuar, en tot cas, en l’interior de l’immoble, solar o zona acotada de les vies o espais lliures públics determinats en la corresponent autorització administrativa.

 

CAPÍTOL IV.
DE LA NETEJA I EL MANTENIMENT DELS ELEMENTS I PARTS EXTERIORS DELS IMMOBLES

Article 13. Neteja i manteniment dels elements i parts exteriors dels immobles

1) Els propietaris dels immobles, o subsidiàriament els titulars de l’ús dels immobles, estan obligats a mantenir-los en les condicions adients de seguretat, salubritat, neteja i ornament públic.

2) Es prohibeix tenir a la vista del públic en les obertures de les cases i baranes exteriors de terrasses, roba estesa o qualsevol altre objecte que sigui contrari al decòrum de la via pública o al manteniment de l’estètica urbana.

3) Els propietaris dels edificis, finques, habitatges i establiments, tenen l’obligació de mantenir netes les façanes, els rètols de numeració dels carrers, les parets mitgeres descobertes, les entrades, les escales d’accés, i en general totes les parts dels immobles que siguin visibles des de la via pública.

4) Per tot el que fa referència al número 3 precedent, els propietaris han de procedir als treballs de manteniment, neteja, arrebossada i estucat, quan per motius d’ornament públic sigui necessari i així ho ordeni l’autoritat municipal, amb l’informe previ dels serveis municipals competents.

5) L’Ajuntament en els supòsits dels apartats 3 i 4 precedents, i després del tràmit d’audiència als interessats, els requerirà perquè en el termini que s’assenyali realitzin les obres o operacions necessàries.

6) La neteja d’aparadors i elements exteriors d’establiments comercials i edificis efectuada per particulars s’ha de fer de manera que no embruti la via pública o els espais públics.

 

CAPÍTOL V.
DE LA NETEJA I EL MANTENIMENT DE SOLARS

Article 14.  La neteja i el manteniment de solars   

Queda prohibit abocar escombraires o residus sòlids i espais lliures de propietat pública o privada.

1) Queda prohibit abocar o mantenir en els solars o terrenys escombraires o residus sòlids urbans  o deixalles i espais lliures de propietat pública o privada.

2) Els propietaris de solars, terrenys i construccións, tant rústics com urbans, els hauran de mantenir lliures de deixalles i residus i en les degudes condicions d’higiene, salubritat, seguretat i ornat públic.

3) La prescripció anterior inclou l’exigència de la desratització i la desinfecció dels solars urbans.

4) És potestat de l’Ajuntament la inspecció i la realització subsidiària, després del tràmit administratiu corresponent, dels treballs de neteja a què es refereixen el números 1 i 2 anteriors, siguin els solars de propietat pública o privada.

5) Quan el domini útil d’un terreny o construcció pertany a una persona i el domini directe a un altre, l’obligació caurà sobre la que té el domini útil.

Article 15.  Subsidiarietat dels treballs de neteja i manteniment de solars

1) Els serveis municipals procediran a l’execució dels treballs a què fa referència l’article anterior amb la imputació del cost dels treballs realitzats a càrrec dels propietaris de solars i terrenys i sense perjudici de les sancions corresponents.

2) En el cas d’absència manifesta dels seus propietaris, serà potestat de l’Ajuntament, després dels tràmits legals necessaris, l’enderroc del tancament dels solars de propietat privada quan per motiu d’ús públic es faci necessari accedir-hi.

3) L’Ajuntament imputarà als propietaris els costos de l’enderrocament a què fa referència el número 2 anterior, així com els de reconstrucció de la part afectada del tancament.

Article 16. Terrenys cedits per a ús públic

Tractant-se de terrenys afectats pel planejament urbanístic i quan els seus propietaris les hagin cedit per a ús públic, l’Ajuntament, un cop escoltats els interessats, podrà fer-se càrrec totalment o en part, del manteniment de les condicions objecte dels articles 14 i 15 precedents, mentre no es dugui a terme el tràmit d’expropiació.

 

TÍTOL III
RECOLLIDA DE RESIDUS

CAPÍTOL I.
DISPOSICIONS GENERALS

Article 17. Consideracions generals per al lliurament dels residus

1.Tots els ciutadans definits a l’article segon d’aquesta Ordenança estan obligats a:

a)  Separa els residus domèstics i comercials de la manera següent:

- Fracció orgànica

- Paper i cartó

- Vidre

- Envasos lleugers

- Rebuig o resta

b) Treure o lliurar les diferents fraccions de residus d’acord amb el calendari i amb la franja horària que, en cada cas, determini l’Ajuntament.

c)  Utilitzar els elements de contenció per a les diferents fraccions de residus urbans que determini l’Ajuntament.

d) Afavorir la selecció i, per tant, possible recuperació d’altres fraccions valoritzables dels residus.

2.Els ciutadans que resideixin en sòl rústic han de dur els residus, correctament separats, al Parc verd municipal. Els materials s’han de dipositar dins els contenidors específics per a cada fracció.

Article 18. Responsabilitat de la correcta gestió dels residus

1.Els productors i posseïdors inicials dels residus domèstics i comercials de competència municipal són responsables de lliurar-los per a la seva correcta gestió. La seva responsabilitat conclou quan els hagin lliurat en els termes prevists en la present ordenança i en la resta de normativa aplicable.

2. Els productors i posseïdors de residus domèstics estan obligats a lliurar-los al servei de recollida municipal per al seu reciclatge, valorització o eliminació.

3.Els productors i posseïdors de residus comercials no perillosos que no s’hagin acollit al servei municipal de recollida de residus són igualment responsables de la seva correcta gestió. Amb aquesta finalitat hauran:

a) Mantenir els residus en condicions adequades d’higiene i seguretat mentre es trobin en el seu poder.

b) Separar els residus en les mateixes condicions que les establertes per als que s’acullen al servei municipal de recollida, i lliurar-los a gestors de residus autoritzats, d’acord amb el que disposi la normativa aplicable.

c) Acreditar documentalment la gestió correcte dels seus residus davant l’Ajuntament. 

4.En cas d’incompliment de les obligacions de gestió de residus comercials no perillosos per part del seu productor o un altre posseïdor, l’Ajuntament assumirà subsidiàriament la gestió i podrà repercutir a l’obligat a realitzar-la el cost real de la gestió.

5.Els productors i posseïdors de residus perillosos han de complir els requisits recollits a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, el Reial Decret 833/1988, pel qual s’aprova el Reglament per a l’execució de la Llei 20/1986, bàsica de residus tòxics i perillosos i el Reial Decret 952/1997, de 20 de juny, que modifica l’esmentat reglament, així com a la resta de normativa que els sigui aplicable.

Article 19. Prestació del servei

1.L’Ajuntament de Mancor de la Vall prestarà el servei de recollida dels residus domèstics i dels residus comercials, d’acord amb el previst a la present Ordenança i en la normativa aplicable.

2.L’Ajuntament prestarà els serveis de recollida següents:

a) La recollida selectiva dels residus domèstics i comercials dins el nucli urbà mitjançant el sistema porta a porta. L’Ajuntament establirà la freqüència i els horaris més adequats per dur-la a terme. Qualsevol canvi de freqüència i d’horari es farà públic amb l’antelació suficient.

b) La recollida selectiva dels residus generats pels grans productors (generadors singulars qualificats), tant els ubicats dins sòl urbà com els ubicats dins sòl rústic, els quals hauran d’efectuar la separació prèvia (en origen) dels residus dins les pròpies instal·lacions, seguint les instruccions que dictin l’Ajuntament i la Mancomunitat des Raiguer. Basant-se en criteris d’eficiència i eficàcia en la gestió dels residus, l’Ajuntament pot decidir no realitzar la recollida selectiva dels grans productors que estiguin ubicats a llocs llunyans o de difícil accés.

c) La recollida domiciliària quinzenal dels residus voluminosos, prèvia petició de l’usuari.   

d) El servei de Parc Verd per a l’aportació de residus domèstics i especials d’origen domèstic, així com per a l’aportació dels residus comercials provinents de petits productors (generadors singulars no qualificats).

    

CAPÍTOL II
RECOLLIDA SELECTIVA PORTA A PORTA

Article 20.  Prestació de la recollida selectiva porta a porta

1.L’Ajuntament de Mancor recollirà selectivament mitjançant el sistema porta a porta:

a)  Els residus domèstics i comercials del nucli urbà.

b)  Els residus domèstics i comercials dels grans productors, tant els ubicats dins el nucli urbà com els ubicats en sòl rústic.

2.L’Ajuntament pot complementar o substituir la recollida porta a porta de les fraccions de paper-cartó, vidre i envasos lleugers dels grans productors per una recollida mitjançant contenidors de gran capacitat tipus iglú amb l’objectiu de millorar l’eficàcia i l’eficiència del servei. Els grans productors han de destinar, dins les seves instal·lacions i en un lloc de fàcil accés i mobilitat pel camió de recollida, una zona específica per a la col·locació dels contenidors.

3.Basant-se en criteris d’eficiència i eficàcia en la gestió dels residus, l’Ajuntament pot decidir no realitzar la recollida selectiva porta a porta dels grans productors que estiguin ubicats a llocs llunyans o de difícil accés.

Article 21.  Fraccions recollides port a porta

1.Els usuaris del servei de recollida porta a porta hauran de separar els residus en les fraccions següents:

a) Fracció orgànica

b) Paper-cartó

c) Vidre

d) Envasos lleugers

e) Rebuig

2. Atesa la necessitat de treure els residus de bolquers diversos dies a la setmana per qüestions higièniques i sanitàries, aquests residus es gestionaran separadament de la resta de les fraccions, excepte de la fracció rebuig.

Article 22.  Recollida selectiva port a porta de la fracció orgànica

1.Per a la recollida porta a porta de la fracció orgànica, els ciutadans estan obligats a:

a) Separar la fracció orgànica de la resta de les deixalles i treure-la utilitzant bosses preferentment compostables o si no de plàstic i dins un contenidor, preferentment marró, a la via pública.

b) Treure la fracció orgànica en els dies corresponents a partir de les 19.00 hores.

c) Col·locar el contenidor a la via pública, prop de l’entrada de l’edifici, sense que obstaculitzi el pas de vianants.

d) Retirar de la via pública el contenidor el matí següent al servei de recollida porta a porta. En cap cas podran romandre a la via pública fora de les hores i dies corresponents a la recollida porta a porta.

e) Seguir les instruccions que, al respecte de la recollida selectiva de la fracció orgànica, facilitin l’ajuntament o la Mancomunitat des Raiguer, a fi i efecte que la qualitat de la fracció orgànica sigui òptima.

2) No es permet lliurar residus diferents als considerats aptes per a la recollida de la fracció orgànica, d’acord amb l’Annex I.

3) Els usuaris, opcionalment, poden lliurar la fracció orgànica en els contenidors específics ubicats al Parc verd de residus municipal.

Article 23.  Recollida selectiva porta a porta del paper i cartó.

1.Per a la recollida porta a porta de la fracció paper i cartó, els ciutadans estan obligats a:

a) Treure la fracció paper i cartó plegada dins una capsa de cartó, dins una bossa de paper o fermada amb una corda.

b) Treure la fracció paper i cartó en els dies corresponents.

c) Col·locar la fracció de paper i cartó a la via pública, al costat de l’entrada de l’edifici, sense obstaculitzar el pas dels vianants, en els dies i en l’horari corresponent.

2.No es permet lliurar residus diferents als considerats aptes per a la recollida de la fracció paper i cartó, d’acord amb l’Annex I.

3.Els usuaris, opcionalment, poden lliurar la fracció paper i cartó, sense bossa de plàstic, en els contenidors corresponents ubicats en el Parc verd de residus municipal. Les caixes de cartó s’introduiran plegades dins el contenidor de manera que ocupin el mínim volum.

Article 24.  Recollida selectiva porta a porta dels envasos lleugers.

1. Per a la recollida porta a porta de la fracció envasos, els ciutadans estan obligats a treure aquesta fracció de residus dins d’una bossa de plàstic tancada, a la via pública, al costat de l’entrada de l’edifici, sense obstaculitzar el pas de vianants, en els dies corresponents.

2. No es permet treure residus diferents als considerats aptes per a la recollida de la fracció d’envasos lleugers, d’acord amb l’Annex I.

3. Els usuaris, opcionalment, poden lliurar la fracció d’envasos lleugers en els corresponents contenidors ubicats en el Parc verd de residus municipal. S’han de lliurar esclafats en la mesura que sigui possible per tal de reduir el seu volum.

Article 25.  Recollida selectiva porta a porta de la fracció vidre.

1. Per a la recollida porta a porta de la fracció vidre, els ciutadans estan obligats a treure aquesta fracció dins un contenidor o poal sense cap tipus de bossa i sense taps. Es traurà a la via pública, al costat de l’entrada de l’edifici, sense obstaculitzar el pas de vianants, en els dies corresponents.

2. No es permet treure residus diferents als considerats aptes per a la recollida de la fracció vidre, d’acord amb l’Annex I.

3. Els usuaris, opcionalment, poden lliurar la fracció vidre en els contenidors corresponents ubicats en el Parc verd de residus municipal. S’han de lliurar sense bosses ni taps.

Article 26.  Recollida selectiva porta a porta de la fracció rebuig.

1. La fracció rebuig s’ha de treure dins bosses ben tancades i de resistència suficient perquè no es rompin durant la seva manipulació i dins un contenidor o poal, a la via pública, al costat de l’entrada de l’edifici, sense obstaculitzar el pas de vianants.

2. Els residus de la fracció rebuig s’han de treure els dies corresponents a partir de les 19.00 hores.

3. No es permeten treure materials orgànics ni residus que formen part de la fracció selectiva reciclable (paper/cartó, vidre i envasos lleugers) per a la recollida de la fracció rebuig.

4. Els usuaris, opcionalment, poden lliurar la fracció rebuig en els contenidors ubicats en el Parc verd de residus municipal.

Article 27.  Recollida selectiva porta a porta dels bolquers.

1. La fracció bolquers comprèn bolquers infantils o per adults, compreses, tampons i assimilables.

2. Els usuaris trauran els bolquers separadament de les altres fraccions (excepte de la fracció rebuig) dins una bossa tancada, els dies i a l’horari corresponents.

3. Els bolquers es poden treure conjuntament amb el rebuig, dins la mateixa bossa, el dia de recollida del rebuig.

4. Els usuaris, opcionalment, poden lliurar els bolquers, com a part de la fracció rebuig, en els contenidors ubicats en el Parc verd de residus municipal.

   

CAPÍTOL III
RESIDUS VOLUMINOSOS

Article 28. Recollida de residus voluminosos

1. L’Ajuntament prestarà un servei de recollida domiciliària quinzenal de residus voluminosos. Es recolliran els residus voluminosos definits a l’article 2 de la present ordenança, excepte els continguts a l’apartat 6 d’aquest mateix article.  Atès que és un servei de recollida domiciliària, no es recolliran, en cap cas, els residus voluminosos procedents d’activitats industrials o comercials.  

2. Els productors o posseïdors de residus voluminosos també els poden aportar al Parc Verd municipal, prèviament classificats.

Article 29. Procediment de la recollida domiciliària de residus voluminosos

1. Els ciutadans que vulguin ser usuaris del servei de recollida domiciliària de residus voluminosos estan obligats a:

a) Sol·licitar a l’Ajuntament, personalment o per telèfon, la recollida dels residus voluminosos dels quals es volen desprendre. Es podran treure, com a màxim, tres objectes per domicili i dia de recollida.

b) Seguir les instruccions que es donin des de l’Ajuntament en relació a la seva recollida.

c) Treure els residus voluminosos damunt la vorera (sempre que sigui possible) el dia abans de la recollida a partir de les 20.00 hores i com a màxim abans de les 09:00 hores del dia programat per a la recollida.

d) Tallar per la meitat tots aquells objectes que tenguin una mida superior a tres metres.

2. El servei de recollida domicilària de voluminosos no inclou, en cap cas, la recollida dels residus següents: residus de construcció-demolició pneumàtics fora d’ús, peces de cotxe o cilomotor (rodes, xassís, filtres, frenys, etc.), pots de pintura, bidons metàl·lics, aerosols, bateries, telèfons mòbils, extintors, olis, combustibles líquids, bombones de gas, fluorescents i bombetes.

Article 30. Responsabilitat

Tots els usuaris seran responsables d’aquells residus voluminosos que treguin a la via pública. En cas d’abandonament o mal ús del servei de recollida específica, el responsable es farà càrrec del cost de la retirada dels voluminosos abandonats, sense perjudici de les sancions administratives que corresponguin.

   

CAPÍTOL III.
VEHICLES AL FINAL DE LA SEVA VIDA ÚTIL

Article 31. Classificació del tipus de residu i àmbit d’aplicació

1.Queden sotmesos a l’àmbit d’aplicació d’aquest article tots els vehicles que hagin arribat al final de la seva vida útil i es trobin en qualsevol punt del terme municipal.

2.Els vehicles abandonats seran considerats residus domèstics, de conformitat amb el que estableix l’article 3 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats. Així mateix, tendran la consideració de residus perillosos de conformitat amb l’Ordre MAM/304/202, de 8 de febrer, per la qual es publiquen les operacions de valorització i eliminació de residus i la Llista europea de residus.

Article 32. Prohibició d’abandonament

Queda prohibit que el titular o posseïdor d’un vehicle al final de la seva vida útil se’n desprengui i l’abandoni en qualsevol punt del terme municipal. Els titulars d’un vehicle, al final de la seva vida útil, han d’entregar-lo a un centre autoritzat de tractament.

Article 33. Tractament com a residu urbà

1.Tendran la consideració de residus abandonats i podran ser traslladats a un centre autoritzat de tractament de vehicles per a la seva posterior destrucció i descontaminació:

a) Quan hagin transcorregut més de dos mesos des que el vehicle va ser immobilitzat o retirat de la via pública i dipositat per l’Administració i el titular no hi ha formulat al·legacions.

b) Quan romangui estacionat durant un període superior a un mes en el mateix lloc i presenti desperfectes que facin impossible el seu desplaçament pels seus propis mitjans o li faltin les plaques de matrícula.

c) Quan una vegada recollit un vehicle com a conseqüència d’una avaria o accident  en un recinte privat, el titular no l’hagi retirat en el termini de dos mesos. Amb anterioritat a l’ordre de trasllat del vehicle, l’Administració ha de requerir el titular del vehicle i li ha d’advertir que, si no procedeix a la seva retirada en el termini d’un mes, es procedirà al seu trasllat al centre autoritzat de tractament.

En aquest cas, el propietari o responsable del lloc o recinte ha de sol·licitar a la Prefectura Provincial de Trànsit l’autorització per al tractament residual del vehicle. A aquests efectes ha d’aportar la documentació que acrediti que ha sol·licitat al titular del vehicle la retirada del seu recinte.

2. Els propietaris dels vehicles abandonats o de les seves restes que no hagin estat destruïts podran recuperar-los amb una sol·licitud prèvia, en l’estat en què es trobin, sempre que acreditin la propietat i hagin abonat l’import de les tarifes de recollida, transport i dipòsit. Tot això, sense perjudici de la sanció que es pugui imposar.

Article 34. Expedient de declaració d’abandonament. Notificacions

1. El procediment podrà iniciar-se d’ofici o a instancia de qualsevol persona que comuniqui a l’Ajuntament de Mancor de la Vall l’existència d’un vehicle que presumiblement es trobi abandonat. Els serveis municipals aixecaran les corresponents actes d’inspecció, iniciaran el corresponent expedient administratiu de declaració de vehicle abandonat i realitzaran el trasllat del vehicle a un centre autoritzat de tractament d’acord amb l’apartat 4 d’aquest mateix article, sense perjudici del que estableixi la legislació sobre trànsit.

2. Les notificacions dels expedients de declaració d’abandonament es duran a terme de la manera següent:

c)  En la notificació d’inici de l’expedient administratiu, es requerirà el titular perquè aporti documentació acreditativa que el vehicle no està abandonat: fotocòpia del permís de circulació del vehicle, targeta d’inspecció tècnica amb la darrera ITV superada, assegurança obligatòria i darrer rebut de l’Impost sobre vehicles de tracció mecànica al corrent de pagament.

En el supòsit que el titular aporti tota la documentació requerida en regla, s’arxivaran les actuacions. Si no s’aporta la documentació esmentada, es continuarà amb la tramitació de l’expedient.

d) Si es desconeix el titular o hi ha impossibilitat de notificar l’inici de l’expedient o la seva resolució, la notificació s’efectuarà conforme al que estableix la normativa vigent, i es procedirà a la publicació edictal i, simultàniament, a l’anunci en el tauler d’anuncis de l’Ajuntament de Mancor de la Vall. Un cop transcorreguts els terminis reglamentaris, es continuarà amb la tramitació administrativa de l’expedient.

Article 35. Responsabilitat

1.S’exigirà la responsabilitat que correspongui als titulars que abandonin els vehicles mitjançant la incoació i la instrucció del corresponent expedient sancionador.

2.En cas que el titular d’un vehicle acrediti que va efectuar l’entrega d’aquest a un centre autoritzat de tractament abans que es produís la situació d’abandonament, es considerà aquest darrer posseïdors del vehicle, i per tant responsable de qualsevol infracció d’aquesta ordenança.

3.Els titulars de vehicles abandonats que adquireixin la condició de residus urbans i siguin retirats de la via pública o espai públic, hauran de sufragar els costos del trasllat i l’estada en el dipòsit municipal, de conformitat amb les taxes establertes a les ordenances fiscals vigents, amb independència de les sancions que hi puguin correspondre.

   

CAPÍTOL IV.
RESIDUS DE CONSTRUCCIÓ-DEMOLICIÓ

Article 36. Consideracions generals

1. L’objecte d’aquest capítol és donar compliment, pel que fa a la gestió dels residus de construcció i demolició, a l’article 6 i article 8, darrer paràgraf, del Pla Director Sectorial per a la Gestió dels Residus de construcció, demolició, voluminosos i pneumàtics fora d’ús de l’illa de Mallorca, aprovat per acord del Ple del Consell Insular de Mallorca de dia 8 d’abril de 2002 (correcció d’errades aprovada pel Ple de dia 29 de juliol de 2002) i publicat íntegrament al BOIB núm. 141, de 23 de novembre de 2002, i a la modificació del text de l’article 9 del Pla Director Sectorial de Gestió de Residus de Construcció, Demolició, Voluminosos i Pneumàtics fora d’ús de l’Illa de Mallorca (PDSGRCDVPFUM), aprovat a la Llei de mesures Tributàries i administratives (Llei d’Acompanyament de pressuposts) publicada al BOIB nº 188 de 30 del 12 del 2006.

2. L’esmentat article 6 del Pla Director disposa que correspon als ajuntaments traslladar a les seves ordenances les mesures necessàries per al compliment de les obligacions que se’n derivin. D’altra part, l’article 8, en el darrer paràgraf, assenyala que els ajuntaments han de revisar les seves ordenances municipals amb l’objectiu d’adaptar-les al que disposa l’article 9 d’aquest Pla director sectorial.

Article 37. Classificació del tipus de residu

1.Als efectes de l’aplicació d’aquesta ordenança, es consideren residus de la construcció-demolició els definits a la categoria 17 del Catàleg Europeu de Residus aprovat per Decisió 2001/118/CE de la Comissió de les Comunitats Europees de 16 de gener de 2001.

2.Aquesta categoria 17 s’incorpora com a annex II a la present ordenança. Tindran aquesta consideració aquells residus assimilables procedents d’activitats extractives i de fabricació de productes ceràmics, rajoles, teules i altres materials de construcció.

Article 38. Obligacions del generadors de residus de construcció i demolició d’obres majors

1. Presentar en la tramitació de la llicència d’obra de construcció i/o demolició i sempre abans de l’inici d’aquesta, contracte formalitzat amb el gestor autoritzat pel servei públic insularitzat amb l’objecte de gestionar correctament els residus generats.

2. Adjuntar al projecte d’execució que es presenti dins la tramitació de la llicència d’obra corresponent els següents continguts: 

a) Una avaluació del volum i les característiques dels residus que s’originen.

b) L’avaluació, si escau, de les terres i els desmunts –no contaminants- procedents d’obres d’excavació que no necessiten cap tipus de tractament que es puguin destinar directament a pedreres.

c) Les mesures previstes de separació en origen o reciclatge in situ durant la fase d’execució de l’obra.

d) Una valoració econòmica del cost d’una gestió adequada dels residus generats.

3. Dipositar una fiança al Consell de Mallorca abans de retirar la llicència municipal, l’import de la qual serà d’un 125% dels costos estimats corresponents a una adequada gestió de residus generats en l’obra per mitjà del certificat de l’autor del projecte i/o la valoració efectuada per l’administració. Per a la tramitació de la fiança s’han de tenir en consideració els següents aspectes:

La fiança es pot constituir de qualsevol de les formes següents:

i)   En metàl·lic.

ii) Mitjançant aval atorgat per un establiment de crèdit, d’acord amb la normativa vigent.

iii)   Mitjançant aval d’una societat de garantia recíproca, d’acord amb la normativa vigent.

En el document de formalització de la fiança prestada per mitjà d’aval s’ha de fer constar el consentiment prestat pel fiador o avalista a l’extensió de la responsabilitat davant l’administració en els mateixos termes que si la garantia fos constituïda pel mateix titular.

La fiança es tornarà després de la concessió del final d’obra i d’haver justificat la gestió adequada dels residus generats presentant el rebut de lliurament dels residus a les plantes del servei públic.

4.   Realitzar la separació en origen de la manera següent:

Sempre que tècnicament sigui possible se separaran les fraccions perilloses de les no perilloses

A la vegada, les fraccions considerades no perilloses se separaran obligatòriament en:

- Residus inerts exclusivament (ceràmics, restes de formigó, terres i similars).

- Restes de residus: envasos de qualsevol tipus, restes metàl·liques, restes de fusta, plàstic i similars i altres residus no perillosos.

Aquesta separació en origen se realitzarà preferentment a través de contenidors específics. En qualsevol cas, s’assegurarà una correcta separació.

5. Responsabilitzar-se del transport de residus, mitjançant transportista registrat, fins als centres de transferència i tractament incloses en el servei públic insularitzat.

6. Abonar els costs que origini la gestió dels residus de construcció i demolició lliurats a planta.

Article 39. Obligacions del generadors de residus de construcció i demolició d’obres menors

Els productors de residus de les obres menors i reparacions domiciliàries queden exclosos de les obligacions anteriorment esmentades en els apartats 1, 2 i 3 de l’article 38 per als generadors de residus provinents d’obres majors.

En qualsevol cas, només podran utilitzar les instal·lacions del Parc Verd les persones particulars que produeixin petites quantitats de residus de construcció i demolició procedents de reparacions domiciliàries.

    

TÍTOL IV
PARC VERD DE RESIDUS MUNICIPAL

Article 40. Parc Verd de residus

El Parc Verd de residus és una instal·lació de titularitat municipal tancada i delimitada per a l’aportació de residus domèstics i per a l’aportació dels residus comercials de generadors singulars no qualificats (petits productors).

Article 41. Usuaris del Parc Verd de residus

Poden utilitzar el Parc Verd els ciutadans de Mancor de la Vall que poden ser:

a) Particulars que la seva residència estigui inclosa en el Cens de fems municipal.

b) Generadors singulars no qualificats del municipi, és a dir, comerços, bars, restaurants, oficines i petits productors en general.

c) Els organismes públics i entitats del municipi (centres educatius, culturals, protección civil, etc. i les entitats sense ànim de lucre – associacions, fundacions, ONG, etc.-).

d) Brigades/concessionaris, entenent per aquests les persones físiques o jurídiques que tinguin una relació contractual de prestació de serveis per l’Ajuntament.

Article 42. Obligacions dels usuaris del Parc Verd

1. En el moment de l’entrada al recinte s’ha informar al personal encarregat del material que es porta.

2. Han de respectar i complir les instruccions del personal de servei.

3. Els materials s’han de deixar al contenidor corresponent seguint els cartells respectius.

4. S’ha d’evitar que quedin restes al terra i al voltant dels contenidors. Si cauen s’hauran de recollir i introduir al contenidor respectiu.

5. No poden deixar mai residus o materials fora del recinte del Parc Verd i s’han de respectar els horaris d’obertura al públic.

Article 43. Del personal del Parc Verd

El Parc Verd estarà físicament mantingut i controlat pel nombre adequat de persones contractades per l’Ajuntament. Les tasques diàries de l’encarregat seran:

1. Obrir i tancar el Parc verd de residus.

2. Controlar l’entrada i la sortida dels materials.

3. Garantir la correcta disposició dels materials en el lloc adequat i de la forma reglamentada.

4. Impedir el dipòsit de materials no admesos.

5. Assessorar al públic de com usar les instal·lacions.

6. Avisar l’Ajuntament de qualsevol contratemps o anomalia.

7. Garantir que els materials del Parc Verd són retirats per persones, empreses i vehicles autoritzats.

8. Complimentar els fulls diaris d’incidències i d’entrades i sortides de materials.

Article 44. Horari i dies de servei

Els serveis municipals establiran l’horari d’obertura al públic que estarà exposat a l’exterior del recinte. En tot cas, l’horari mínim d’obertura serà de 19 hores setmanals, distribuïdes entre sis dies, de dilluns a dissabte.

L’horari podrà variar-se segons l’estació anual, i podrà ser ampliat i/o revisat per decisió de l’Ajuntament.

Article 45. Residus admissibles i no admissibles

1.Els usuaris del Parc Verd podran aportar, prèviament classificats, els següents materials:

a) Residus d’origen domèstic:

- Paper-cartó, vidre i envasos lleugers.

- Fracció orgànica.

- Rebuig.

- Aparells elèctrics i electrònics sense CFC (grans electrodomèstics, petits electrodomèstics, equips d’informàtica i telecomunicacions, aparells elèctrics de consum, aparells d’enllumenat).

- Aparells elèctrics amb CFC (frigorífics, congeladors, aparells d’aire condicionat, etc.).

- Residus voluminosos, excepte els aparells elèctrics i electrònics: mobles, matalassos, somiers i similars.

- Roba i calçat

- Pneumàtics fora d’ús

- Ferralla

- Restes de poda i jardineria

- Piles alcalines i de botó

- Envasos de residus perillosos

- Oli mineral i vegetal

- Llums fluorescents, bombetes de baix consum, llums de sodi de baixa pressió, llums de descarrega d’alta intensitat, inclosos els llums de sodi de pressió i els llums d’halurs metàl·lics, leds retrofit.

-  Bateries de cotxe

-  Residus de construcción i demolició prodedents d’obres menors

b) Residus d’origen comercial:

- Paper-cartó, vidre i envasos lleugers.

- Fracció orgànica

- Rebuig

- Ferralla

- Oli vegetal

L’Ajuntament podrà ampliar la llista de residus admesos d’acord amb la normativa.

2. En cap cas s’acceptaran al Parc Verd els materials següents:

a) Residus infecciosos, radioactius, material explosiu o inflamable, etc.

b) Residus industrials

c) Residus voluminosos d’origen comercial

d) Residus perillosos que no siguin domèstics

e) Residus de construcció i demolició d’obra major

f) Residus industrials

g) Residus hospitalaris

h) Vehicles fora d’ús

Article 46. Autoritzacions del Parc Verd de residus

El Parc Verd de residus és una instal·lació d’emmagatzematge i pre-classificació de residus en l’àmbit de la recollida en espera de tractament o eliminació. Per aquest motiu, d’acord amb la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, ha d’obtenir  les corresponents autoritzacions per part de l’òrgan ambiental competent de les Illes Balears.

 

TÍTOL V
RÈGIM SANCIONADOR I RESPONSABILITAT ADMINISTRATIVA

CAPÍTOL I.
INSPECCIÓ I CONTROL

Article 47. Servei d’inspecció

1. L’exercici de les funcions d’inspecció i vigilància del compliment d’aquesta ordenança correspon al personal que les tengui atribuïdes així com als agents de la policia local.

2. El personal al qual fa referència l’apartat anterior, en l’exercici de les seves funcions tendrà la condició d’agent de l’autoritat estant facultat per accedir sense previ avís a les instal·lacions en les quals es desenvolupin activitats regulades en aquesta ordenança, així com per inspeccionar el contingut dels contenidors i de les bosses de residus que hagin de ser objecte de recollida.

Article 48. Deure de col·laboració

Els productors, posseïdors, gestors de residus i els responsables dels establiments comercials, habitatges, indústries i altres activitats objecte de la present ordenança hauran de prestar col·laboració al personal al qual fa referència l’article anterior, en l’exercici de les seves funcions d’inspecció. 

 

CAPÍTOL II.
INFRACCIONS I SANCIONS

Article 49. Abast de la responsabilitat

Els residus han de tenir sempre un responsable del compliment de les obligacions que deriven de la seva producció i gestió, qualitat que correspon al productor o a un altre posseïdor inicial o al gestor de residus.

Article 50. Subjectes responsables de les infraccions

1. Poden ser sancionades pels fets constitutius de les infraccions administratives que recull aquest capítol les persones físiques o jurídiques que els cometin, d’acord amb el que estableix aquesta ordenança i sense perjudici, si s’escau, de les responsabilitats civils, penals i mediambientals corresponents.

2. Quan el compliment del que estableix aquesta ordenança correspongui a diverses persones conjuntament, han de respondre de manera solidària de les sancions pecuniàries, de conformitat amb el que disposa l’article 130.3 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

3. La responsabilitat és solidària, en tot cas, en els supòsits següents:

a) Quan el productor, el posseïdor inicial o el gestor de residus els lliuri a una persona física o jurídica diferent de les que assenyala aquesta ordenança i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

b) Quan siguin diversos els responsables i no sigui possible determinar el grau de participació de cadascun en la realització de la infracció.

4. Quan els danys causats al medi ambient es produeixin per acumulació d’activitats ocasionades per diferents persones, l’Ajuntament pot imputar individualment aquesta responsabilitat i els seus efectes econòmics.

Article 51.  Infraccions

1.  Les accions i/o omissions que infringeixen la present ordenança generen responsabilitat de naturalesa administrativa, sense perjudici de l’exigible en la via penal, civil o d’un altre ordre en què puguin incórrer.

2.  Les infraccions tipificades en la present Ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

Article 52.  Infraccions lleus

Són infraccions lleus:

1.En general:

a)  Qualsevol incompliment d’aquesta ordenança i que no estigui tipificat com falta greu o molt greu.

b)  La comissió d’alguna de les infraccions indicades com a greus quan, per la seva escassa quantia o entitat, no mereixin aquesta qualificació.

2.En matèria de neteja de la via pública:

a) La realització de qualsevol de les accions no permeses en els espais d’ús públic definides a l’article 8 d’aquesta ordenança. S’exceptuaran les establertes al seu apartat 12 en aquells casos, que depenent de la gravetat dels fets es puguin considerar com a actes greus.

b) L’incompliment per part dels particulars de les obligacions de manteniment i neteja dels espais públics subjectes a un ús especial o privatiu del domini públic.

c) Les pintades, escriptures, raspadures i gravats damunt mobiliari urbà, murs, parets, façanes i altres superfícies visibles des de les vies o espais públics. S’exceptuen les establertes a l’article 10.5 d’aquesta ordenança

d) L’omissió del deure d’informar sobre els actes públics a celebrar a la via pública que puguin incidir sobre la seva neteja.

e) L’incompliment per part dels titulars d’obres i activitats a la via pública de les obligacions previstes a l’article 12 d’aquesta ordenança. Els contractistes, promotors i tècnics-directors són responsables solidaris d’aquestes infraccions.

f) L’incompliment de qualsevol de les prescripcions relatives al manteniment en les condicions adients de seguretat, salubritat, neteja i ornament públic dels elements exteriors dels immobles a què vénen obligats els seus titulars en la present ordenança.

3.En matèria de recollida de residus urbans o municipals:

a) L’incompliment per part dels productors i/o posseïdors de residus domèstics i comercials del que es disposa als articles 18.2 i 18.3 de la present ordenança.

b) El Lliurament dels residus sense separar-los per fraccions.

c) L’incompliment de qualsevol de les condicions per a l’aportació de les diferents fraccions de residus que s’estableixen en el capítol II del títol III d’aquesta ordenança.

d) Treure els residus que han de ser objecte de recollida porta a porta en un element de contenció (contenidor, poal, bossa, etc.) diferent del que li correspon.

e) Treure els residus fora dels horaris establerts.

f) El dipòsit de residus voluminosos a la via pública sense concertar prèviament el sistema de recollida domiciliària establert en el capítol III del títol III d’aquesta ordenança.

g) El lliurament a la recollida domiciliària de residus exclosos del servei municipal de gestió de residus.

h) Evacuar residus sòlids per la xarxa de sanejament.

i) L’incompliment de les obligacions dels usuaris del Parc Verd establertes a l’article 42 de la present ordenança.

Article 53. Infraccions greus

Són infraccions greus:

a) L’abandonament, abocament o eliminació incontrolat de qualsevol tipus de residus no perillosos sense que s’hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient.

b) L’abandonament d’un vehicle, sense que hagi posat en perill greu la salut de les persones o hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient.

c) L’obstrucció a l’activitat de vigilància, inspecció i control de l’Ajuntament, així com les obligacions de col·laboració previstes a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

d) El lliurament, venda o cessió de residus no perillosos a persones físiques o jurídiques diferents de les que s’assenyalen a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats i en la present ordenança, així com l’acceptació d’aquests en condicions diferents de les previstes en aquestes normes.

e) La manca de manteniment de solars, terrenys i immobles en les degudes condicions d’higiene, salubritat, seguretat i ornat públic.

c) La comissió d’alguna de les infraccions indicades com a molt greus quan, per la seva escassa quantia o entitat, no mereixin aquesta qualificació.

d) La realització de qualsevol de les accions no permeses en els espais d’ús públic definides a l’article 8 apartat 12 d’aquesta ordenança, quan no tinguin la consideració de lleus.

Article 54.  Infraccions molt greus

Són infraccions molt greus:

a) L’abandonament, abocament o eliminació incontrolats de qualsevol tipus de residus domèstics o comercials, sempre que s’hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s’hagi posat en perill greu la salut de les persones.

b) La vulneració de les mesures de caràcter provisional adoptades per l’Ajuntament per assegurar l’eficàcia de la resolució que es pugui dictar i evitar el manteniment dels riscos o danys per a la salut humana i el medi ambient.

c) El lliurament de residus perillosos al servei de recollida municipal, sempre que com a conseqüència d’aquest fet s’hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s’hagi posat en perill greu la salut de les persones.

Article 55.  Sancions

Les infraccions a les quals es refereixen els articles 52, 53 i 54 seran objecte de les següents sancions:

a) En el cas d’infraccions lleus: Multa de fins a 900 euros. Si es tracta de residus perillosos, aquesta multa és de fins a 9.000 euros.

b) En el cas d’infraccions greus: Multa des de 901 euros fins a 45.000 euros, excepte si es tracta de residus perillosos, cas en què la multa és de 9.001 euros fins a 300.000 euros.

c) En el cas d’infraccions molt greus: Multa des de 45.001 euros fins a 1.750.000 euros, excepte si es tracta de residus perillosos, cas en què la multa pot ser de 300.001 euros fins a 1.750.000 euros.

Article 56.  Graduació de les sancions

L’Ajuntament haurà de complir l’adequació deguda entre la sanció i el fet constitutiu de la infracció, i s’haurà de considerar especialment la seva repercussió, la seva transcendència pel que fa a la salut i seguretat de les persones i del medi ambient, les circumstàncies del responsable, el seu grau d’intencionalitat, participació i benefici obtingut, la reincidència, per comissió en el termini d’un any de més d’una infracció de la mateixa naturalesa, quan així hagi estat declarat per resolució ferma, així com la irreversibilitat dels danys o deterioraments produïts.

Article 57. Potestat sancionadora

1.Correspondrà al batle la resolució dels expedients administratius sancionadors en exercici de la competència que li es atribuïda per l’article 21.1.n de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local.

Article 58. Procediment

Els expedients sancionadors es sotmetran als principis de la potestat sancionadora establerts per la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i la resta de normativa que li sigui d’aplicació.

Article 59.  Prescripció de les infraccions i sancions

1. Les infraccions lleus prescriuran al cap d’un any, les greus al cap de tres anys i les molt greus al cap de cinc anys.

2. El termini de prescripció de les infraccions es començarà a comptar des del dia en què la infracció s’ha comès.

3. En els supòsits d’infraccions continuades, el termini de prescripció comença a comptar del moment de la finalització de l’activitat o de l’últim acte amb el qual la infracció es consumi. En cas que els fets o activitats constitutius d’infracció siguin desconeguts perquè no hi ha signes externs, el dit termini s’ha de computar des que aquests es manifestin.

4. Interromprà la prescripció de les infraccions la iniciació, amb coneixement de l’interessat, del procediment sancionador, i es reprendrà el termini de prescripció si l’expedient sancionador està paralitzat durant més d’un mes per causa no imputable al presumpte responsable.

5. Les sancions imposades per la comissió d’infraccions lleus prescriuran al cap d’un any, les imposades per faltes greus al cap de tres anys i les imposades per faltes molt greus al cap de cinc anys.

6. El termini de prescripció de les sancions es començarà a comptar des de l’endemà del dia en què adquireixi fermesa la resolució per la qual s’imposa la sanció.

7. Interromprà la prescripció de les sancions la iniciació, amb coneixement de l’interessat, del procediment d’execució, i tornarà transcórrer el termini si aquell està paralitzat durant més d’un mes per causa no imputable a l’infractor.

Article 60.  Reparació del dany i indemnització

1. Sense perjudici de la sanció que es pugui imposar, l’infractor quedarà obligat a la reposició de la situació alterada pel dany a l’estat originari, així com a la indemnització dels danys i perjudicis causats, que podran ser determinats per l’òrgan competent, i, en aquest cas, s’haurà de comunicar a l’infractor perquè ho satisfaci en el termini que amb aquest efecte es determini.

2. En els casos de danys mediambientals, l’infractor està obligat a reparar-los en els termes de la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de responsabilitat mediambiental.

Article 61.  Multes coercitives i execució subsidiària

1. Si els infractors no porten a terme la restauració o indemnització, d’acord amb el que estableix l’article 47, i una vegada transcorregut el termini assenyalat en el requeriment corresponent, l’Ajuntament podran acordar la imposició de multes coercitives o l’execució subsidiària. La quantia de cadascuna de les multes coercitives no haurà de superar, si s’escau, un terç de la multa fixada per infracció comesa. Així mateix, en el cas que no es realitzi la restauració, es podrà dur a terme mitjançant l’execució subsidiària per part de l’Ajuntament per compte de l’infractor i a càrrec seu.

2. La imposició de multes coercitives exigeix que en el requeriment s’indiqui el termini de què es disposa per al compliment de l’obligació i la quantia de la multa que es pot imposar. En tot cas, el termini haurà de ser suficient per complir l’obligació. Les multes coercitives seran independents i compatibles amb les que es puguin imposar en concepte de sanció.

Article 62. Adopció de mesures provisionals

1.Iniciat el procediment sancionador, l’Ajuntament per resoldre’l, podrà adoptar en qualsevol moment, mitjançant un acord motivat, les mesures de caràcter provisional que consideri necessàries per assegurar l’eficàcia de la resolució i evitar el manteniment dels riscos o danys per a la salut humana i el medi ambient. Aquestes mesures podran consistir en:

a) Mesures de correcció, seguretat o control que impedeixi la continuïtat en la producció del dany.

b) Precintat d’aparells, equips o vehicles.

c) Clausura temporal, parcial o total de l’establiment.

d) Suspensió temporal de l’autorització per a l’exercici de l’activitat per part de l’empresa.

2. No es podrà adoptar cap mesura provisional sense el tràmit d’audiència prèvia als interessats, llevat que concorrin raons d’urgència que n’aconsellin l’adopció immediata, basades en la producció d’un dany greu per a la salut humana o el medi ambient, o que es tracti de l’exercici d’una activitat que regula la Llei 22/2011 sense l’autorització preceptiva o amb l’autorització caducada o suspesa, cas en què la mesura provisional imposada haurà de ser revisada o ratificada després de l’audiència als interessats.

En el tràmit d’audiència que preveu aquest apartat s’haurà de donar als interessats un termini màxim de quinze dies perquè puguin aportar totes les al·legacions, documents o informacions que considerin convenients.

Article 63.  Publicació

El Ple municipal podrà acordar la publicació, a través dels mitjans que consideri oportuns, de les sancions imposades per la comissió d’infraccions greus i molt greus, una vegada que aquestes sancions hagin adquirit el caràcter de fermes.

Disposició addicional única

Qualsevol supòsit o aspecte no previst en aquesta ordenança es regirà per allò previst a les següents disposicions legals:

a)  Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

b)  Revisió del Pla director Sectorial per a la Gestió de Residus Urbans de l’illa de Mallorca (BOIB núm. 35 de 9 de març de 2006)).

c)   Pla director sectorial per a la gestió dels residus de construcció i demolició, voluminosos i pneumàtics fora d’ús de l’illa de Mallorca, aprovat pel Ple del Consell de Mallorca i publicat íntegrament en el BOIB núm. 141 de 23 de novembre de 2002

d) Altres normes de rang superior i que per la seva naturalesa entren dins l’àmbit d’aplicació.

   

Mancor de la Vall, 19 de març de 2015

El batle,
Juan Antonio Ripoll Campaner