Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CIUTADELLA
Núm. 4365
Aprovació definitiva del nou Reglament regulador de la segona activitat de membres del Cos de la Policia Local de Ciutadella de Menorca (exp. 2014/009008)
Versió PDF
Una vegada transcorregut el termini d'exposició pública del nou Reglament regulador de la segona activitat de membres del Cos de la Policia Local de Ciutadella de Menorca, aprovat inicialment pel Ple en sessió ordinària de dia 9 d'octubre de 2014, en el punt núm. 4 de l’ordre del dia (BOIB núm. 160 del 22 de novembre de 2014), i en no haver-se presentat cap reclamació en contra, aquest reglament queda elevat a definitiu, d'acord amb el que estableix la vigent Llei reguladora de bases de règim local.
A continuació, es transcriu íntegrament el reglament esmentat, en què s'han introduït les recomanacions de l'Institut Balear de la Dona pel que fa al llenguatge emprat, segons l'informe d'impacte de gènere:
REGLAMENT REGULADOR DE LA SEGONA ACTIVITAT DE MEMBRES DEL COS DE LA POLICIA LOCAL DE CIUTADELLA DE MENORCA
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
Les funcions que, per mandat constitucional, la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat atribueix als funcionaris i a les funcionàries del Cos de Policia Local són eminentment operatives; i, en ocasions, arriscades i penoses; fet que requereix determinades aptituds psicofísiques en els funcionaris i les funcionàries esmentats, que, naturalment, es van perdent amb l’edat o per determinades circumstàncies relacionades amb la salut.
L’article 52 de la citada Llei orgànica 2/1986 de forces i cossos de seguretat defineix els cossos de Policia Local i estableix, quant al seu règim estatutari, que es regiran per les disposicions comunes recollides en els principis generals dels capítols 2n i 3r del Títol I, i per la Secció 4a del Capítol 4t del Títol II, per les disposicions dictades respecte a açò per les comunitats autònomes i la resta de normes dictades pels corresponents ajuntaments.
La Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, en el capítol II, de l'article 55 al 61, ambos inclosos, regula les característiques bàsiques de la segona activitat dins els cossos de les policies locals.
Basant-se en el principi d’autonomia local pel qual els ajuntaments podran aprovar els propis reglaments, i dins del marc legal descrit, el present reglament desenvolupa la situació de la segona activitat per als funcionaris i per a les funcionàries del Cos de Policia Local de Ciutadella de Menorca.
El present reglament de segona activitat pretén fer compatible els drets dels funcionaris i de les funcionàries de la Policia Local de Ciutadella amb els interessos generals de l’Ajuntament, mitjançant la reassignació d’efectius del personal afectat a altres destinacios, d’acord amb la seva categoria professional en la qual desenvolupin les seves funcions professionals adequadament, amb el consegüent increment de l’eficàcia dels serveis municipals.
CAPÍTOL I
PRINCIPIS GENERALS
Article 1.- Objecte
El Reglament té per objecte la regulació de la situació de la segona activitat dels funcionaris i de les funcionàries del Cos de la Policia Local de Ciutadella, la regulació de la previsió dels llocs reservats a segona activitat, la catalogació i el sistema de provisió dels llocs esmentats, així com tots aquells aspectes que, pel seu interès i per la manca de precisió, s’hagin de concretar de la normativa vigent.
Article 2.- Àmbit d’aplicació.
El present reglament té caràcter municipal i és d’aplicació a les persones integrants del Cos de Policia Local de l’Ajuntament de Ciutadella que tenguin la condició de policia en qualsevol de les seves escales o categories, sempre que siguin funcionaris i funcionàries de carrera en situació administrativa de trobar-se en actiu.
Article 3.- Condicions de jornada
L'horari i els dies lliures de descans setmanal seran els que pertoquin al lloc de feina del catàleg de llocs de treball de segona activitat, o, en cas de no haver-hi vacants de llocs reservats a segona activitat, de qualsevol vacant que l'administració municipal consideri del mateix grup de titulació al qual pertanyi el funcionari o la funcionària afectats.
En cas que el dictamen del tribunal mèdic reguli la necessitat d'un determinat horari o sistema de descans setmanal, s'haurà de cercar un lloc de feina adient o procurar adaptar-ne un per complir les recomanacions mèdiques.
El còmput d'hores anual serà el que estigui establert per la normativa general dels funcionaris i de les funcionàries. En cas que, per les característiques del lloc de feina, es consideri adient que s'hagin de fer les 40 hores setmanals, haurà de percebre la retribució corresponent.
Mitjançant la corresponent resolució de personal s'establirà o es podrà modificar la jornada efectiva de cada lloc de treball reservat a segona activitat, amb expressió de l’hora d’entrada i de sortida, amb les negociacions prèvies que corresponguin a la representació dels funcionaris i de les funcionàries. S’hauran de garantir els mecanismes de control necessaris perquè aquesta jornada sigui de treball efectiu.
Article 4.- Relació de jerarquia
4.1.- El catàleg de llocs de feina de segona activitat establirà si la destinació és en el cos de la Policia Local o en altres àrees de l’Administració municipal. S’establirà en el catàleg la relació de dependència jeràrquica, tant si és dins el cos com fora d’aquest, a fi de regular els sistemes de control i supervisió del servei, de les jornades de treball i de totes aquelles incidències que hi pugui haver.
CAPÍTOL II
PREVISIÓ I CATALOGACIÓ DE LLOCS DE SEGONA ACTIVITAT
Article 5.- Previsió
L’Ajuntament de Ciutadella haurà de preveure anualment la catalogació dels llocs de feina que consideri que poden ser assignats a policies en segona activitat que ho hagin sol·licitat.
En el supòsit que un funcionari o una funcionària tengui els requisits per passar a la segona activitat i l’Ajuntament no disposi d’una destinació catalogada adequada, serà destinat o destinada mitjançant resolució al lloc de feina que l'Administració municipal consideri més adient per als interessos del bon servei de l'Ajuntament, amb la negociació prèvia amb la representació del personal funcionari.
Article 6.- Catalogació
La catalogació de llocs de segona activitat tindrà dues modalitats:
a) Creació de nous llocs de treball amb ampliació de plantilla: la inclusió mitjançant els pressuposts municipals de places de nova creació en la plantilla de personal corresponents a llocs reservats a segona activitat. Aquests llocs s’hauran d’incloure en la relació de llocs vigents a l’Ajuntament de Ciutadella, amb la seva corresponent catalogació, com la resta de llocs de treball.
b) Modificació de llocs de treball prèviament existents sense ampliació de plantilla: les modificacions de llocs de treball s’aprovaran mitjançant els sistemes següents:
Amb motiu de l’aprovació anual de la plantilla amb els pressuposts municipals o mitjançant modificació de la relació de llocs de treball vigent. Aquest serà el sistema ordinari en cas de modificació de llocs de treball vacants.
Mitjançant l’aprovació pel Ple de l’Ajuntament de la catalogació provisional dels llocs modificats que es prevegin. L’aprovació de la inclusió definitiva o no dels esmentats llocs en el catàleg i/o relació de llocs de treball no es produirà fins que les previsions de pas a la segona activitat no s’hagin resolt. Aquest serà el sistema ordinari en cas de modificació de diversos llocs de treball ocupats. A aquest efecte, es podran dissenyar els corresponents plans d’ocupació de recursos humans.
En el catàleg de llocs de segona activitat es determinaran les condicions de treball i les característiques dels esmentats llocs (nombre de llocs homogenis, jornada, requisits, uniformitat, forma de provisió).
CAPÍTOL III
PROCEDIMENT PER PASSAR A LA SITUACIÓ DE SEGONA ACTIVITAT
Article 7.- Causes
El procediment per passar a la segona activitat es portarà a terme d’ofici o a petició de la persona interessada. Les causes per les quals es podrà iniciar el procediment són les que vénguin recollides per la normativa vigent en matèria de segona activitat de les policies locals de les Illes Balears.
Article 8.- Procediment per raó d’edat
Les persones integrants del Cos que compleixin els requisits per al pas a la segona activitat per raó d'edat i desitgin passar a la situació esmentada hauran de presentar la sol·licitud pertinent amb un termini de tres mesos d'antelació, i continuaran en la situació d’actius fins que es resolgui l’expedient.
Article 9. Procediment per petició de la persona interessada.
9.1.- L'Ajuntament ha de fixar, abans del dia 31 de desembre de cada any, el nombre màxim de funcionaris i funcionàries del Cos de Policia Local, per categories, que s’autoritza que passin a la situació de segona activitat de manera voluntària durant l’any següent, atenent els criteris d’edat de les persones peticionàries, les disponibilitats de personal i les necessitats del cos de Policia Local de l’Ajuntament.
9.2.- Els funcionaris i les funcionàries que compleixin els requisits legals de la segona activitat voluntària i desitgin passar a la situació esmentada hauran de presentar la sol·licitud pertinent com a màxim el 31 de març de l'any en què compleixin els requisits, i continuaran en la situació d’actius fins que es resolgui l’expedient.
9.3.- En cas que hi hagi més sol·licituds de les permeses com a màxim, es resoldrà a favor de qui tengui més edat.
Article 10.- Procediment per causes psicofísiques
10.1 Quan les condicions físiques, psíquiques o sensorials del funcionari o de la funcionària en situació d’actiu així ho aconsellin, i no compleixi les condicions per ser declarat en situació d’invalidesa permanent absoluta, l’Ajuntament, d’ofici o a sol·licitud de la persona interessada, iniciarà el procediment per establir la declaració de segona activitat.
L’Ajuntament destinarà els funcionaris i les funcionàries afectats al lloc de treball de policia administratiu a l'efecte de garantir el servei i de protegir la salut del treballador, i podrà convocar-los a una revisió mèdica d’empresa obligatòria per tal de determinar les condicions d’aptitud psicofísica per al desenvolupament del servei.
10.2 Es constituirà un tribunal facultatiu amb un equip mèdic format per tres professionals: un designat per l’Ajuntament, un altre per la persona interessada i el tercer per la conselleria competent en matèria de salut. Aquest tribunal ha d’emetre un dictamen vinculant en què indiqui la conveniència o no del fet de passar a la situació de segona activitat, i ha d’indicar si és amb destinació o, excepcionalment, sense, amb els possibles terminis de revisió, si escau. Aquest dictamen s’ha d’elevar a l’òrgan municipal competent perquè dicti una resolució motivada, contra la qual es poden interposar els recursos oportuns. A les persones integrants del tribunal els és aplicable el que preveu en matèria de recusació i abstenció la legislació reguladora del procediment administratiu comú. Podrà formar part d’aquest tribunal com a personal assessor, amb veu i sense vot, el personal tècnic municipal que es consideri oportú.
Seran d’aplicació les indemnitzacions per raó de servei establertes al RD 462/2002, de 24 de maig.
10.3 A fi de respectar el dret a la intimitat i la privacitat, s’estableix que aquells funcionaris i funcionàries que sol·licitin el pas a la segona activitat per motius de salut podran presentar els informes mèdics personalment i directa al tribunal mèdic assignat per al seu cas el mateix dia que aquest es reuneixi. Es garanteix, a petició del funcionari o de la funcionària, el secret del dictamen mèdic, sense que en el tràmit administratiu se'n descrigui la malaltia ni cap símptoma, emprant únicament els termes “apte” o “no apte” per al servei actiu.
10.4 En cas que el dictamen sigui de “no apte” per al servei actiu, el tribunal mèdic haurà de reflectir les limitacions psicofísiques que puguin afectar l’adjudicació d’un lloc de segona activitat amb destinació, i preservar el dret a la intimitat de la persona interessada. El tribunal mèdic podrà recomanar quin tipus de funcions a desenvolupar no són aconsellables per al cas.
10.5 Si el dictamen del tribunal mèdic fos contrari a la pretensió de passar a la segona activitat per raó de salut, l’òrgan competent procediria a la desestimació d'aquesta i a l’arxiu de l’expedient.
10.6 Es podrà acordar, d’ofici o a sol·licitud de la persona interessada, l’inici del procediment per al reingrés al servei actiu; i es podran sol·licitar, amb caràcter previ, les revisions que s'estimin necessàries per part del servei de salut de l'Ajuntament. Ja sigui a petició de la persona interessada o a petició de l’Administració municipal, se sol·licitarà un nou dictamen mèdic per corroborar l’absència d’impediments psicofísics per a la seva nova destinació operativa.
10.7 Els funcionaris i les funcionàries de policia en situació de segona activitat per raó de salut tindran preferència davant la resta de policies per cobrir aquells llocs catalogats que requereixin un horari fix de matí i de dilluns a divendres mentre aquestes destinacions existeixin, sempre que el dictamen mèdic així ho hagi recomanat.
10.8 El tribunal mèdic haurà de dictaminar si el pas a la segona activitat té caràcter permanent o temporal; i, en aquest últim cas, durant quant de temps s’aconsella el manteniment de la segona activitat.
CAPÍTOL IV
VACANCES, PERMISOS I LLICÈNCIES EN SITUACIÓ DE SEGONA ACTIVITAT
Article 11.- Vacances
11.1 Els funcionaris i les funcionàries de la Policia Local en situació de segona activitat gaudiran del mateix règim general de vacances, permisos i llicències que la resta dels funcionaris i de les funcionàries de l’Ajuntament de Ciutadella, d'acord amb l'àrea on estiguin destinats.
11.2 Els policies en segona activitat amb destinació en centres docents hauran de gaudir de les seves vacances durant les dates en què els centres esmentats tenguin vacances (Nadal, Setmana Santa i vacances estivals). Durant el temps que el centre docent estigui tancat i el funcionari o la funcionària no gaudeixi de vacances, permisos o llicències, serà destinat a tasques administratives o altres que no siguin funcions operatives.
CAPÍTOL V
RÈGIM RETRIBUTIU
Article 12.- Retribucions
Els funcionaris i les funcionàries en segona activitat percebran les retribucions que els pertoquin en aplicació a la normativa vigent en matèria de segona activitat de les policies locals de les Illes Balears.
CAPÍTOL VI
SISTEMA DE PROVISIÓ DE LLOCS, COMPETÈNCIA I TRAMITACIÓ
Article 13.- Inici del procediment d’adjudicació dels llocs del catàleg
13.1 Una volta aprovada per l’Ajuntament la relació o el catàleg de llocs de segona activitat, vigents o provisionals, reservats per a l’any en curs, l'Ajuntament farà pública la relació de destinacions amb indicació de les principals funcions a realitzar, i les seves principals característiques d’horari, de torns, d'uniformitat i les que puguin ser d’interès.
13.2 Les persones interessades hauran de presentar instància dirigida a l’Alcaldia, fent-hi constar:
a) Les dades personals: nom i llinatges, DNI i adreça.
b) Una relació prioritzada de llocs que pretén ocupar de la convocatòria.
c) Acreditació de mèrits i certificats de capacitat per a les destinacions que pretén.
13.3 En cas d’haver-hi més d’una persona aspirant per cobrir un mateix lloc de segona activitat oferit, la provisió es realitzarà pel sistema de concurs de mèrits. A aquest efecte es constituirà un tribunal avaluador.
13.4 Correspon a l’Alcaldia la competència per dictar la resolució dels expedients relatius al pas a la segona activitat, que haurà de determinar si és amb destinació o sense.
13.5 Una vegada assignat un lloc de treball de segona activitat a un funcionari o a una funcionària, s’hi mantindrà fins que es produeixi algun dels següents supòsits:
a) La jubilació del funcionari o de la funcionària.
b) El cessament de la segona activitat.
c) La modificació o supressió del lloc de treball, per circumstàncies del servei, de les necessitats ciutadanes i d’organització municipal, sense perjudici de les negociacions corresponents amb la representació del personal funcionari. En aquest cas, l'administració municipal prioritzarà segons els interessos del servei de l'administració.
d) Per nova sol·licitud del funcionari o de la funcionària: hauran de passar almenys dos anys perquè el funcionari o la funcionària pugui optar a un lloc de segona activitat distint de l’assignat.
CAPÍTOL VII
RAONS EXCEPCIONALS
Article 14.- Disponibilitat per raons excepcionals.
14.1.- Els funcionaris i les funcionàries declarats en segona activitat queden, fins que arribin a l’edat de jubilació, a disposició del batle o de la la batlessa per dur a terme les funcions policials que se’ls puguin encomanar quan ho requereixin raons extraordinàries del servei i mentre aquestes raons persisteixin. En aquest cas, han de percebre les retribucions corresponents al personal en servei actiu.
14.2.- Aquesta situació considerarà els aspectes següents:
a) Que les raons siguin imprevisibles i no periòdiques
b) Que siguin de tal magnitud que no es puguin resoldre amb els mitjans policials operatius ordinaris.
c) La designació dels funcionaris i de les funcionàries per a la realització dels serveis excepcionals esmentats es realitzarà segons l'ordre següent:
1. Començarà pels que hagin passat a la segona activitat de forma voluntària a petició de la persona interessada en ordre cronològicament invers al del seu pas.
2. A continuació, pels que hi hagin passat per raó d’edat i en ordre cronològicament invers al del seu pas.
3. En cas que s’hagin de designar funcionaris i funcionàries que estiguin en segona activitat per motius de salut, es començarà pels que tenguin destinació i la seva situació presenti menor gravetat o el servei a prestar signifiqui un menor risc per a la salut, tant si es troben prestant els seus serveis a les dependències de la Policia Local com en altres àrees municipals.
4. Finalment, es designaran els que estiguin en segona activitat per motius de salut sense destinació.
CAPÍTOL VIII
UNIFORMITAT
Article 15
Els funcionaris i les funcionàries de Policia en situació de segona activitat amb destinació podran desenvolupar les seves funcions amb o sense uniforme policial, segons l’estipulat en el catàleg o la resolució corresponent basant-se en el lloc a cobrir.
Article 16
Quan la destinació requereixi que es desenvolupi la funció amb uniforme policial, el funcionari o la funcionària treballarà amb l’uniforme de Policia. Per açò, s’assignarà anualment al funcionari o a la funcionària, per a vestuari, el 70% de la quantitat de diners que s’assigni per als policies en actiu. El funcionari o la funcionària també rebrà a càrrec de l’Ajuntament un anorac blau, impermeable i transpirable, amb distintius policials, que es renovarà en cas de desgast o canvi d'uniforme.
Article 17
Quan la destinació requereixi que es desenvolupi la funció sense uniforme policial, l'Ajuntament dotarà el funcionari o la funcionària de les peces de vestuari segons les exigències del servei.
CAPÍTOL IX
FORMACIÓ
Article 18
Per facilitar la integració en els nous llocs de treball, i que els funcionaris i les funcionàries de Policia en segona activitat amb destinació puguin desenvolupar òptimament la seva nova responsabilitat, l’Ajuntament els podrà exigir la realització de cursos de formació administrativa i els que consideri necessaris.
Els cursos de formació hauran de tenir una relació directa amb el lloc de segona activitat que desenvolupi el funcionari o la funcionària, i la seva realització serà obligatòria. Els cursos es realitzaran durant la jornada laboral, o voluntàriament fora d’aquesta, amb les compensacions establertes a aquest efecte. Si els cursos de formació exigits per l’Ajuntament es realitzen fora de Ciutadella, el desplaçament serà a càrrec de la Corporació, bé amb un vehicle a disposició dels funcionaris i de les funcionàries o bé amb l'abonament de les dietes estipulades en el Pacte del personal funcionari per quilometratge.
CAPÍTOL X
APLICACIÓ I REVISIÓ
Article 19
L’Ajuntament farà una revisió d’aquest reglament de segona activitat de la Policia Local al cap dos anys de la seva aprovació.
Article 20
El disposat en el present reglament serà d’aplicació sense perjudici de la normativa general que s’estableixi en l'àmbit estatal, autonòmic o local.
Disposició derogatòria.
Queda derogat el Reglament regulador de la segona activitat de les persones integrants del Cos de la Policia Local de Ciutadella de Menorca aprovat inicialment pel Ple del 16/12/2010 (BOIB núm. 56, de 14/04/2011).
Disposició final.
El present reglament entrarà en vigor el dia següent al de la seva publicació al BOIB.
Ciutadella de Menorca, 10 de març de 2015
L'alcalde
Ramón Sampol Antich