Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT DE FELANITX

Núm. 3641
Ordre d’execució urgent 1/2015

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El dia 6 de febrer de 2015 es va produir un incendi a l’edifici situat al carrer Abeurador núm. 23 de Felanitx. Per això, i després dels informes tècnics municipals de dies 6 i 19 de febrer de 2015, l’Ajuntament de Felanitx ha dictat el Decret de la Batlia 110/2015 de 23 de febrer sobre les actuacions que s’han d’executar, amb caràcter d’urgència, a l’edifici incendiat.

Els propietaris de l’edifici són els hereus del Sr. Pedro Melcon Garcia, això és, el seus fills el Sr. Jesús Melcon Aller i la Sra. Esther Melcon Aller i els ocupants de l’edifici són el Sr. Jesús Melcon Aller i el Sr. Gregorio González Morcillo.

Si bé es coneix el domicili actual del Sr. Jesús Melcon Aller, en canvi, es desconeixen quins són els domicilis de la Sra. Esther Melcon Aller i del Sr. Gregorio González Morcillo. En conseqüència, la notificació de l’acte administratiu referenciat es fa mitjançant la publicació del present Edicte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el tauler d’anuncis de l’Ajuntament de Felanitx, de conformitat amb l’article 59.5 de la Llei 30/1992 de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (LRJAP i PAC):

“DECRET 110/2015

A la Molt Lleial Ciutat de Felanitx, el batle que subscriu, Sr. Gabriel Tauler Riera, en presència del secretari de la corporació, venc a dictar la següent resolució de conformitat amb els següents:

ANTECEDENTS DE FET

1. De l’incendi de l’edifici ubicat al carrer Abeurador núm. 23 de Felanitx.

Mitjançant l’atestat instruït per la Policia Local de Felanitx Diligències núm. 35/15 de 6 de febrer de 2015 s’ha posat en coneixement d’aquesta batlia que el dia 6 de febrer de 2015 es va produir un incendi a l’edifici ubicat al carrer Abeurador núm. 23 de Felanitx.

Realitzades quantes actuacions es varen estimar pertinents, després d’identificar als ocupants de l’immoble, es fan constar les denúncies realitzades pels seus veïnats, a causa de l’estat de perillositat i insalubritat d’aquesta vivenda.

Els propietaris de l’edifici són els hereus del Sr. Pedro Melcon Garcia, això és, el seus fills Sr. Jesús Melcon Aller i Sra. Esther Melcon Aller i els ocupants de l’edifici són el Sr. Jesús Melcon Aller i el Sr. Gregorio González Morcillo.

El domicili actual del Sr. Jesús Melcon Aller és (...) i es desconeixen els domicilis de la Sra. Esther Melcon Aller i del Sr. Gregorio González Morcillo.

2. De la situació de perillositat i insalubritat d’aquesta vivenda.

El mateix dia de l’incendi, l’Aparellador municipal va emetre l’informe tècnic de dia 6 de febrer de 2015 que va realitzar les següents consideracions:

“Es tracta d’un edifici entremitgeres de planta baixa i dues plantes pis. De tres aiguavessos a la planta baixa, i dos a les plantes superiors. L’estructura es composa de parets de càrrega i forjats de bigues de fusta a la major part de l’edifici, amb l’excepció de la cuina, situada al tercer aiguavés de la planta baixa, en què el forjat és de bigues de formigó.

El foc s’ha iniciat a la cuina, i ha afectat principalment el tercer aiguavés. La part de forjat de bigues de formigó ha quedat molt malmesa i amb risc de col·lapse. L’altra part del tercer aiguavés, de bigues de fusta també s’ha vist afectada i s’han cremat superficialment aquestes. L’entrebigat disposa d’una llum considerable i té un seriós risc de col·lapse.

La resta de l’edifici, tot i haver patit l’incendi en menor grau, tampoc ofereix garanties d’estabilitat. Les bigues de fusta es troben corcades i sobre els forjats existeix una sobrecàrrega considerable, causada per l’acumulació d’objectes, molt superior al que seria un ús normal de l’edifici. Per aquesta causa, ja existeix una part de l’edifici en que l’estructura ha cedit, i es pot observar una de les bigues trencada per la reducció de secció que el corc ha causat.

Conclusió: L’edifici situat a l’emplaçament esmentat té un seriós risc de col·lapse dels forjats, i no ofereix les necessàries garanties d’estabilitat per a poder albergar persones. Per aquest motiu, l’edifici s’hauria d’apuntalar i no hauria de ser habitat mentre no s’efectuïn les obres de reparació estructural necessàries”

3. De les mesures urgents a executar.

Posteriorment, l’Aparellador municipal ha emès l’informe tècnic de dia 19 de febrer de 2015 en el que ha concretat quines són les mesures urgents a executar, el seu pressupost i els terminis d’execució. Les mesures urgents a executar consisteixen en la retirada dels objectes que omplen l’edifici per tal de possibilitar l’apuntalament del sostre de la planta baixa. L’ordre d’execució d’aquestes actuacions serà el següent:

1. Retirada d’objectes del primer aiguavés, amb la supervisió d’un tècnic per determinar si existeix risc.

2. Apuntalament del primer aiguavés.

3. Retirada d’objectes del segon aiguavés, amb la supervisió d’un tècnic per determinar si existeix risc.

4. Apuntalament del segon aiguavés.

5. Retirada d’objectes del tercer aiguavés (zona amb major afectació per l’incendi), amb la supervisió d’un tècnic per determinar si existeix risc i amb major precaució si s’escau.

6. Apuntalament del tercer aiguavés.

Aquesta actuació només pretén habilitar l’accés a l’edifici a la planta baixa i asegurar-ne l’estabilitat del seu sostre.

En cap cas es transitarà per les plantes superiors mentre no s’asseguri l’estabilitat de l’estructura.

4. Del pressupost.

Descripció

uts

preu

import

Retirada d’objectes i transport a un centre de

tractament d’aquests

1

2.000,00 €

2.000,00 €

Apuntalament de la planta baixa, amb deixa

dels puntals i elements auxiliars

83 m2

12,00 €

996,00 €

P.E.M.

2..996, 00 €

D.G. 13%

389,48 €

B.I. 6%

179,76 €

BASE

3.565,24 €

IVA 21 %

748,70 €

TOTAL

4.313,94 €

Segons l’informe tècnic municipal de dia 19 de febrer de 2015 el pressupost de les actuacions urgents a executar s’estima en la quantitat total de quatre mil tres-cents tretze euros amb noranta-quatre cèntims (4313, 94 €).

5. Dels terminis d’execució.

Les actuacions s’han d’iniciar en el termini màxim de quinze dies a comptar des de la notificació del present Decret i s’han d’executar i acabar en el termini màxim de quatre dies a comptar des de la data d’iniciació de les actuacions.

6. De l’Autorització per a l’entrada al domicili.

Mitjançant l’Acte d’11 de febrer de 2015 del Jutjat d’Instrucció núm. 1 de Manacor s’ha autoritzat l’entrada al domicili ubicat al carrer s’Abeurador núm. 23 de Felanitx (...).

FONAMENTS DE DRET

I.- Ruïna física imminent. Ordres execució urgents. L’article 121 de la Llei 2/2014 de 25 de març, d’ordenació i ús del sòl de les Illes Balears (LOUS) determina que quan s’estimi que existeix urgència i perill en la demora de l’expedient de declaració d’estat ruïnós d’un edifici, l’òrgan municipal competent ha de disposar les mesures de protecció que s’hagin d’adoptar, incloses la d’apuntalament de la construcció o l’edificació i el seu desallotjament.

Quan l’existència de perill per a les persones o els béns es desprengui de l’escrit en què se sol·licita l’inici de l’expedient de declaració d’estat ruïnós, o de la denúncia presentada per qualsevol persona particular, l’òrgan municipal competent ha de disposar amb caràcter d’urgència una visita d’inspecció dels serveis tècnics municipals, disposar l’adopció de les mesures de protecció que escaiguin i adoptar la resolució que sigui procedent en el termini màxim de 72 hores des de la recepció de l’informe tècnic que conclogui que hi ha una situació de ruïna imminent, sense que resulti en aquest cas preceptiva l’audiència a les persones interessades a què fa referència l’article anterior.

Sempre que la urgència ho permeti, s’emetran ordres d’execució urgents. Si la situació ho recomana, l’ajuntament adoptarà les mesures directament i en repercutirà el cost a les persones propietàries.

El municipi serà responsable dels danys i perjudicis que resultin de les mesures a què es refereix l’apartat 1 anterior, sense que això suposi exempció de la responsabilitat que incumbeix a la persona propietària. Les indemnitzacions que satisfaci el municipi seran repercutibles a la persona propietària fins al límit del deure normal de conservació.

L’adopció de les mesures que preveu aquest article no pressuposarà ni implicarà la declaració d’estat ruïnós.

II.- Autonomia de les mesures urgents. L’interès públic per evitar danys a les persones i a les coses atorga autonomia i preeminència a l’adopció d’aquestes mesures de seguretat sobre els expedients de ruïna tal i com ha estat confirmat per la jurisprudència a les SSTS 30-12-1985 (RJ 1985\993), 29-6-1987 (RJ 1987\7140), 8-2-1988 (RJ 1988\792), 4-10-1988 (RJ 1988\7431), 5-2-1992 (RJ 1992/2297), 7-4-1992 (RJ 1992/3400), entre moltes altres.

A més, l’interès de la seguretat i salubritat també està previst a l’article 1 del Reglament de Serveis de les Corporacions Locals de 1955.

III.- Notificacions. Atès que es desconeixen els domicilis de la Sra. Esther Melcon Aller i del Sr. Gregorio González Morcillo la notificació del present Decret es practicarà en la forma previnguda a l’article 59.5 de la Llei 30/1992 de 26 de novembre de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (LRJAP i PAC).

En base als fets i fonaments de dret exposats, aquesta Batlia, dicta la següent

RESOLUCIÓ

Primer. Considerar que, després de l’incendi de dia 6 de febrer de 2015, la situació de perillositat i insalubritat de l’edifici ubicat al carrer Abeurador núm. 23 de Felanitx recomana que l’Ajuntament de Felanitx hagi d’adoptar les mesures urgents a executar directament.

Segon. Emetre la present ordre d’execució urgent per executar, a través de la contractació d’una empresa constructora i una empresa de neteja, les mesures de seguretat i salubritat que s’han concretat a l’informe tècnic municipal de dia 19 de febrer de 2015. Les mesures urgents a executar consisteixen en la retirada dels objectes que omplen l’edifici per tal de possibilitar l’apuntalament del sostre de la planta baixa. L’ordre d’execució d’aquestes actuacions serà el següent:

1. Retirada d’objectes del primer aiguavés, amb la supervisió d’un tècnic per determinar si existeix risc.

2. Apuntalament del primer aiguavés.

3. Retirada d’objectes del segon aiguavés, amb la supervisió d’un tècnic per determinar si existeix risc.

4. Apuntalament del segon aiguavés.

5. Retirada d’objectes del tercer aiguavés (zona amb major afectació per l’incendi), amb la supervisió d’un tècnic per determinar si existeix risc i amb major precaució si s’escau.

6. Apuntalament del tercer aiguavés.

Aquesta actuació només pretén habilitar l’accés a l’edifici a la planta baixa i assegurar-ne l’estabilitat del seu sostre.

En cap cas es transitarà per les plantes superiors mentre no s’asseguri l’estabilitat de l’estructura.

Les actuacions s’han d’iniciar en el termini màxim de quinze dies a comptar des de la notificació del present Decret i s’han d’executar i acabar en el termini màxim de quatre dies a comptar des de la data d’iniciació de les actuacions.

El pressupost de l’actuació s’estima en la quantitat total de quatre mil tres-cents tretze euros amb noranta-quatre cèntims (4313, 94 €).

Tercer. Advertir que el cost d’execució és a càrrec dels propietaris de l’edifici pel que, una vegada s’hagin executat les mesures de seguretat i salubritat urgents, l’Ajuntament de Felanitx repercutirà el cost a la propietat.

Quart. Notificar aquest Decret als interessats en forma legal. Felanitx, 23 de febrer de 2015”.

Contra l’anterior resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar amb caràcter potestatiu recurs de reposició davant la Batlia de l’Ajuntament de Felanitx en el termini d’un mes comptat des del dia de la seva notificació/publicació o es pot interposar directament recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós administratiu de Palma de Mallorca en el termini de dos mesos comptats des del dia de l’esmentada notificació/publicació, sense perjudici de què es pugui exercitar, en el seu cas, qualsevol altre que s’estimi convenient.

L’expedient es troba en el Departament d’Urbanisme de l’Ajuntament de Felanitx on podrà ser examinat pels interessats, de dilluns a divendres, de les 9:00 h fins a les 15:00 h, excepte festius. Per obtenir informació de l’expedient els interessats podran utilitzar els mitjans (direcció postal, telèfon i fax) que s’indiquen a continuació: Ajuntament de Felanitx, Plaça de la Constitució núm. 1 07200 Felanitx (Illes Balears) - Telèfon 971580051 - Fax 971583271

  

Felanitx, 23 de febrer de 2015

  

El batle

Gabriel Tauler Riera