Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 3549
Acord del Consell de Govern de 27 de febrer de 2015 d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al “Projecte de millora d’intersecció rotonda Ma-1 – Ma-1022. TM. Andratx. Exp. CM-83”
Versió PDF
1. El 13 de febrer de 2015 va entrar a la Conselleria d’Administracions Públiques del Govern de les Illes Balears l’escrit del Consell de Mallorca amb el qual es remetien els documents administratius relatius a la sol·licitud de declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al “Projecte de millora d’intersecció rotonda Ma-1 – Ma-1022. TM. Andratx. Exp. CM-83”, amb la finalitat que el Consell de Govern declaràs, si escau, l’ocupació urgent d’aquests terrenys.
2. La documentació aportada pel Consell de Mallorca consta dels documents següents:
Una còpia de l’informe del secretari tècnic d’Hisenda i Funció Pública del Consell de Mallorca sobre la despesa pluriennal referida al “Projecte de millora d’intersecció rotonda Ma-1 – Ma-1022. TM. Andratx. Exp. CM-83”, de data 3 de febrer de 2015, en el qual consten els números dels documents de retenció de crèdit definitius.
Una còpia de l’informe de l’enginyera directora del projecte de 26 de gener de 2015, sobre la urgència de la tramitació de les expropiacions corresponents al projecte esmentat.
Els plànols parcel·laris dels béns afectats.
La notificació, de data 10 de febrer de 2015, de la Resolució del conseller executiu d’Urbanisme i Territori de la mateixa data, relativa a l’aprovació de la relació definitiva de propietaris i béns afectats per les obres corresponents al “Projecte de millora d’intersecció rotonda Ma-1 – Ma-1022. TM. Andratx. Exp. CM-83”, un cop fet el tràmit d’informació pública sense que s’hagi presentat cap al·legació. En la mateixa Resolució consta la relació d’afectats i se sol·licita al Govern de les Illes Balears la declaració d’ocupació urgent per a l’expropiació.
El certificat del secretari general del Consell de Mallorca, de 12 de febrer de 2015, relatiu al fet que el projecte “Projecte de millora d’intersecció rotonda Ma-1 – Ma-1022. TM. Andratx. Exp. CM-83” ha estat sotmès a informació pública en el BOIB núm. 150, d’1 de novembre de 2014, en els diaris Última Hora i Diario de Mallorca de 4 de novembre de 2014, a l’Ajuntament d’Andratx i a la Direcció Insular de Carreteres, prèviament al tràmit de declaració d’ocupació urgent als efectes que preveu l’article 56.1 del Reglament de la Llei d’expropiació forçosa. Segons aquest certificat, en el període de presentació d’al·legacions n’han presentat els propietaris de les finques 1 i 3, les quals han estat contestades.
Una còpia de la notificació de 9 d’octubre de 2014 de la Resolució de la mateixa data del conseller executiu d’Urbanisme i Territori, relativa a l’aprovació definitiva del “Projecte de millora d’intersecció rotonda Ma-1 – Ma-1022. TM. Andratx. Exp. CM-83”, a la iniciació de l’expedient d’expropiacions i a la sol·licitud de declaració d’ocupació urgent al Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
La relació definitiva d’afectats en format digital.
3. Cal referir-se a l’informe tècnic de l’enginyera directora del projecte de data 26 de gener de 2015 sobre la urgència de la tramitació de les expropiacions corresponents al “Projecte de millora d’intersecció: rotonda Ma-1 – Ma-1022”. Aquest informe justifica la declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient d’expropiació en els termes següents:
L’enginyera que subscriu informa que el Projecte de millora d’intersecció: rotonda Ma-1-Ma-1022 forma part de les obres de millora de seguretat de l’any 2014, executat pel Servei d’Explotació i Conservació de la Direcció Insular de Carreteres del Consell de Mallorca.
Des de l’any 2003, dins de l’àmbit d’actuació de la intersecció objecte de millora, s’han produït un total de quaranta-dos accidents de trànsit, amb setanta-sis vehicles implicats, dels quals seixanta-quatre varen ser vehicles lleugers, quatre vehicles pesants, set motocicletes i una bicicleta, amb un resultat de tres morts i quaranta-tres ferits.
L’Ajuntament d’Andratx ha anat sol·licitant al Consell de Mallorca, en reiterades ocasions, la construcció d’aquesta rotonda per tal de reduir aquestes dades d’accidentalitat.
El projecte consisteix a definir i valorar les obres necessàries per millorar el traçat de la cruïlla entre les carreteres Ma-1 i Ma-1022 Andratx - Port d’Andratx - s’Arracó / Sant Elm, mitjançant la construcció d’una rotonda, que permeti la circulació segura dels vehicles i bicicletes, com també dels vianants, la qual va en augment, sobretot en l’època estival, entre aquestes poblacions.
Està prevista la reposició dels tancaments amb pedra i marès a les finques confrontants, la col·locació d’un tub de drenatge per garantir una evacuació correcta de l’aigua d’escorrentia superficial o directament precipitades a l’àrea, i reblert de cunetes, augmentant d’aquesta manera la capacitat de drenatge de la carretera i la seguretat en cas d’accident.
Les obres anteriorment esmentades aconseguiran un nivell de servei adequat a les necessitats i la reglamentació vigent en la matèria.
D’ençà que es va construir la carretera Ma-1050, que connecta la carretera Ma-1 amb s’Arracó – Sant Elm, s’ha produït un augment d’un 10 % en la IMD en la cruïlla objecte de millora.
Actualment la velocitat en aquesta cruïlla està limitada a 90 km/h. Aquesta condició, juntament amb la geometria de la carretera Ma-1, la qual té una alineació recta d’uns 500 metres abans d’arribar a la intersecció, direcció Port d’Andratx, crea una situació de risc, la qual cosa es pretén eliminar amb la construcció de la nova rotonda.
Per una altra banda, el carril de bicicletes existent no té una continuïtat segura quan es travessa la carretera Ma-1022. Es projecta una millora en aquest sentit, donant un espai segur a les bicicletes, en cas que hagin de romandre en aquest espai quan hagin de cedir el pas als vehicles que circulin per aquesta carretera. A més a més, es reforçarà la senyalització tant horitzontal com vertical, tant per als ciclistes com per als vianants.
Per tots aquests motius, es fa necessària una actuació per aconseguir restablir les condicions de seguretat viària i comoditat dels usuaris de la carretera.
L’actual situació de la intersecció requereix una solució urgent per tal de millorar les condicions de seguretat de la confluència d’ambdues carreteres i reduir els accidents derivats d’aquestes circumstàncies en cas de no actuar imminentment.
Aquest conjunt de millores, unit a un manteniment correcte de l’obra resultant, contribuiria significativament a reduir els possibles accidents patits pels usuaris de la via per causa imputable al Consell de Mallorca i, en conseqüència, evitaria a aquesta institució haver de fer front a reclamacions de responsabilitat patrimonial que podrien desembocar en l’obligació d’abonar les quanties econòmiques que se li sol·liciten.
Les mesures proposades en aquest projecte garanteixen l’augment de la seguretat de tots els vehicles que hi transiten, així com dels vianants i de la resta d’usuaris no motoritzats, i redueixen el risc d’accidents en aquesta intersecció; seguretat que es troba amenaçada també en l’actualitat per la gran quantitat de ciclistes que circulen per aquesta carretera.
Per tot això exposat anteriorment, es considera necessària la tramitació per urgència de l’expedient d’expropiacions de les obres.
Una vegada examinat l’expedient del Consell de Mallorca, el Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis va emetre’n un informe jurídic en data 18 de febrer de 2015. Aquest informe exposa que per declarar l’ocupació urgent són necessaris uns requisits, com ara que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals; que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l’expedient administratiu i que, a més, impossibilitin que l’Administració compleixi els objectius que pretén si utilitza el procediment ordinari. Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb els articles 52 de la Llei d’expropiació forçosa i 56 del Reglament d’expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta, entre d’altres, en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990), de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989), de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990), de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991), de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993), de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996), de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994), de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996), de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998), de 25 d’abril de 2003 (recurs 318/1999), de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999), de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d’11 d’octubre de 2006 (recurs 5909/2003).
L’informe jurídic esmentat considera que és procedent la declaració d’ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell de Mallorca, atès que la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que aconsellen acudir al procediment d’urgència es fonamenten en el fet que la situació actual de la intersecció requereix una solució urgent per tal de millorar les condicions de seguretat de la confluència d’ambdues carreteres i reduir els accidents derivats d’aquestes circumstàncies en cas que no s’actuï imminentment. Aquest conjunt de millores, unit a un manteniment correcte de l’obra resultant, contribuiria significativament a reduir els possibles accidents patits pels usuaris de la via per causa imputable al Consell de Mallorca i, en conseqüència, evitaria a aquesta institució haver de fer front a reclamacions de responsabilitat patrimonial que podrien desembocar en l’obligació d’abonar les quanties econòmiques que se li sol·licitin. Les mesures proposades en aquest projecte garanteixen l’augment de la seguretat de tots els vehicles que hi transiten, així com dels vianants i de la resta d’usuaris no motoritzats, i redueix el risc d’accidents en aquesta intersecció; seguretat que es troba amenaçada també en l’actualitat per la gran quantitat de ciclistes que circulen per aquesta carretera.
Cal dir que, d’acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que suposen el seu estat o traçat i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa. Així es desprèn, entre d’altres, de la Sentència de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem de 26 de maig de 1997 (recurs 6002/1992), que, en el fonament de dret tercer, diu:
El estrangulamiento que produce en la circulación rodada la franja de terreno afectada por la expropiación y el grave peligro que aquel estrechamiento conlleva para los usuarios de la vía e incluso de La Terraza, habida cuenta las características propias de la misma, en cuanto rápida, con una mediana en su parte central y sin aceras, constituyen desde luego motivación suficiente y justifican el excepcional procedimiento previsto en el artículo 52 de la Ley Expropiatoria para declarar urgente la expropiación a que da lugar la realización de la obra pública, según lo preceptuado en el artículo 56.1 del Reglamento de 26 de abril de 1957.
Per tant, els objectius de la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats pel “Projecte de millora d’intersecció rotonda Ma-1 – Ma-1022. TM. Andratx. Exp. CM-83”, els quals són necessaris per dotar la carretera de les mesures i les condicions adequades de seguretat, tindran com a conseqüència la millora de les condicions de seguretat de la carretera. Els arguments que s’han exposat justifiquen la declaració d’ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell de Mallorca.
S’ha de tenir en compte el que disposa l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, pel que fa a l’excepcionalitat de la declaració d’ocupació urgent, amb relació a l’article 56 del Reglament que l’aplica.
Així mateix, s’ha de considerar que la competència que atorga al Consell de Ministres l’article 52 es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982 i s’ha de preveure el que disposen l’article 32.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i el Decret 81/1984, de 30 d’agost, pel qual s’assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.
El Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 1/2014, estableix dins l’estructura orgànica de la Conselleria d’Administracions Públiques la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, que exerceix les competències en l’àmbit de les relacions amb les institucions de govern de les illes i els municipis i de les relacions de cooperació i col·laboració amb els ens territorials.
En conseqüència, s’hi han d’assignar també les competències en matèria d’expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d’ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients que tramiten les corporacions locals que ho sol·licitin.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller d’Administracions Públiques, en la sessió de 27 de febrer, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
Primer. Declarar, a sol·licitud del Consell de Mallorca i a l’efecte que preveu l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, l’ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l’expropiació relativa al projecte constructiu denominat “Projecte de millora d’intersecció rotonda Ma-1 – Ma-1022. TM. Andratx. Exp. CM-83”. Els béns i els drets afectats per la declaració d’ocupació urgent s’enumeren, de manera individualitzada i amb indicació dels titulars, en l’annex adjunt a aquest Acord.
Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat el Consell de Mallorca i en l’informe jurídic del Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis de la Conselleria d’Administracions Públiques, que considera procedent la declaració d’urgència del Consell de Govern, perquè hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d’ocupació urgent dels béns i els drets afectats per l’expedient d’expropiació forçosa basades en el fet que la situació actual de la intersecció requereix una solució urgent per tal de millorar les condicions de seguretat de la confluència d’ambdues carreteres i reduir els accidents derivats d’aquestes circumstàncies en cas que no s’actuï imminentment.
Tercer. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Quart. Notificar a les persones que figuren com a interessades en l’expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, poden interposar-hi un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, o bé, directament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, i que, a més, poden interposar-ne qualsevol altre si ho consideren oportú.
Palma, 27 de febrer de 2015
El secretari del Consell de Govern
Antonio Gómez Pérez
ANNEX
Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades per l’expropiació relativa al “Projecte de millora d’intersecció rotonda Ma-1 - Ma-1022. Terme municipal d’Andratx. Exp. CM-83”
|
Finca núm. |
Referència cadastral |
Polígon |
Parcel·la |
Propietari/s |
M2 Exp. |
|
1 |
07005A016007090000RT |
16 |
709 |
Balaguer Porcel, Gabriel i Balaguer Porcel, Ana |
202,00 |
|
2 |
07005A010000280000RR |
10 |
28 |
Marroig Toledo, Miguel Ángel |
455,00 |
|
3 |
07005A012000860000RE |
12 |
86 |
Balaguer Porcel, Gabriel i Balaguer Porcel, Ana |
543,00 |