Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 3547
Acord del Consell de Govern de 27 de febrer de 2015 d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al “Projecte de construcció de rotonda d’accés al camí de Son Reus des de la carretera Ma-11. TM. Palma. Exp. CM-85”
Versió PDF
1. El 13 de febrer de 2015 va entrar a la Conselleria d’Administracions Públiques del Govern de les Illes Balears l’escrit del Consell de Mallorca amb el qual es remetien els documents administratius relatius a la sol·licitud de declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al “Projecte de construcció de rotonda d’accés al camí de Son Reus des de la carretera Ma-11. TM. Palma. Exp. CM-85”, amb la finalitat que el Consell de Govern declaràs, si escau, l’ocupació urgent d’aquests terrenys.
2. La documentació aportada pel Consell de Mallorca consta dels documents següents:
3. Cal referir-se a l’informe tècnic dels enginyers directors del projecte de data 22 de gener de 2015 sobre la urgència de la tramitació de les expropiacions corresponents al “Projecte de construcció de rotonda d’accés al camí de Son Reus des de la carretera Ma-11-Clau 14-07.0-ML”. Aquest informe justifica la declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient d’expropiació en els termes següents:
L’Enginyer que subscriu, a petició del servei d’expropiacions, informa sobre el projecte de construcció de rotonda d’accés al camí de Son Reus des de la carretera Ma-11 el següent:
La carretera Ma-11 presenta un encreuament amb el camí de Son Reus, que dóna accés les instal·lacions de Tirme, a l’estació del ferrocarril del Tren de Sóller, a la gossera municipal i al polígon industrial de ses Veles, entre altres serveis. Es crea un gir a 90 graus, la qual cosa provoca una configuració no canalitzada dels moviments de gir entre carretera i ramal. Aquest gir es produeix en el costat dret de la carretera (direcció Sóller). En el mateix punt però en el marge esquerre de la carretera, hi ha un camí pavimentat que dóna accés a finques de propietat privada, el qual no té sortida.
Pel que es dedueix que la configuració actual de la intersecció amb carril central con compleix, a dia d’avui, els requisits de seguretat viària que la societat requereix. El trànsit de pesats, que accedeix des del camí de Son Reus i especialment els que ho fan en horari nocturn per a la recollida de residus urbans, generen situacions potencialment perilloses per als vehicles de la Ma11, ja que, a més, com s’ha detallat anteriorment, la intersecció actual se situa en un camí alienat a aquesta.
Per tal d’assolir millors condicions de seguretat en l’accés i després de veure possibles alternatives, es planteja la construcció d’una rotonda que vingui a resoldre l’ajustada configuració actual.
Els treballs de conservació i manteniment són del tot insuficients per poder deixar aquest tram amb bones condicions per a la circulació. Per aquest motiu és necessària una actuació per aconseguir restablir les condicions de seguretat vial i comoditat dels usuaris de la carretera.
L’actual situació de l’estat de la carretera requereix una solució urgent per tal de millorar les condicions de seguretat de la carretera, evitant per una banda tant la degradació exponencial en el temps de les capes inferiors de la calçada, i col·lapse dels murs de contenció de la carretera, com els accidents derivats d’aquestes circumstàncies en cas de no actuar imminentment.
Les mesures proposades en aquest projecte augmenten la seguretat de tots el vehicles que hi transiten, així com de vianants i de la resta d’usuaris no motoritzats reduint el risc d’accidents a tota la traça. Seguretat que es troba amenaçada també en l’actualitat per la gran quantitat de ciclistes que circulen per aquesta carretera.
Per tot allò exposat anteriorment es considera necessària la tramitació per urgència de l’expedient d’expropiacions de les obres.
Una vegada examinat l’expedient del Consell de Mallorca, el Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis va emetre’n un informe jurídic en data 18 de febrer de 2015. Aquest informe exposa que per declarar l’ocupació urgent són necessaris uns requisits, com ara que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals; que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l’expedient administratiu, i que, a més, impossibilitin que l’Administració compleixi els objectius que pretén si utilitza el procediment ordinari. Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb els articles 52 de la Llei d’expropiació forçosa i 56 del Reglament d’expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta, entre d’altres, en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990); de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989); de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990); de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991); de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993); de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996); de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994); de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996); de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998); de 25 d’abril de 2003 (recurs 318/1999); de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999); de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999), i d’11 d’octubre de 2006 (recurs 5909/2003).
L’informe jurídic esmentat considera que és procedent la declaració d’ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell de Mallorca, atès que la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que aconsellen acudir al procediment d’urgència es fonamenten en el fet que l’actual situació de l’estat de la carretera requereix una solució urgent per tal de millorar les condicions de seguretat de la carretera, a fi d’evitar, d’una banda, tant la degradació exponencial en el temps de les capes inferiors de la calçada, i el col·lapse dels murs de contenció de la carretera, com els accidents derivats d’aquestes circumstàncies en cas de no actuar imminentment. Les mesures que proposa aquest projecte augmenten la seguretat de tots els vehicles que hi transiten, així com dels vianants i de la resta d’usuaris no motoritzats, i redueixen el risc d’accidents a tota la traça; seguretat que es troba amenaçada també actualment per la gran quantitat de ciclistes que circulen per aquesta carretera.
Cal dir que, d’acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que suposen el seu estat o traçat i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa. Així es desprèn, entre d’altres, de la Sentència de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem de 26 de maig de 1997 (recurs 6002/1992), que, en el fonament de dret tercer, diu:
El estrangulamiento que produce en la circulación rodada la franja de terreno afectada por la expropiación y el grave peligro que aquel estrechamiento conlleva para los usuarios de la vía e incluso de La Terraza, habida cuenta las características propias de la misma, en cuanto rápida, con una mediana en su parte central y sin aceras, constituyen desde luego motivación suficiente y justifican el excepcional procedimiento previsto en el artículo 52 de la Ley Expropiatoria para declarar urgente la expropiación a que da lugar la realización de la obra pública, según lo preceptuado en el artículo 56.1 del Reglamento de 26 de abril de 1957.
Per tant, els objectius de la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats pel “Projecte de construcció de rotonda d’accés al camí de Son Reus des de la carretera Ma-11. TM. Palma. Exp. CM-85”, els quals són necessaris per dotar la carretera de les mesures i les condicions adequades de seguretat, tindran com a conseqüència millorar les condicions de seguretat de la carretera. Els arguments que s’han exposat justifiquen la declaració d’ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell de Mallorca.
S’ha de tenir en compte el que disposa l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, pel que fa a l’excepcionalitat de la declaració d’ocupació urgent, en relació amb l’article 56 del Reglament que l’aplica.
Així mateix, s’ha de considerar que la competència que atorga al Consell de Ministres l’article 52 es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, i s’ha de preveure el que disposen l’article 32.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i el Decret 81/1984, de 30 d’agost, pel qual s’assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.
El Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 1/2014, estableix dins l’estructura orgànica de la Conselleria d’Administracions Públiques la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, que exerceix les competències en l’àmbit de les relacions amb les institucions de govern de les illes i els municipis i de les relacions de cooperació i col·laboració amb els ens territorials.
En conseqüència, s’hi han d’assignar també les competències en matèria d’expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d’ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients que tramiten les corporacions locals que ho sol·liciten.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller d’Administracions Públiques, en la sessió de 27 de febrer, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
Primer. Declarar, a sol·licitud del Consell de Mallorca i a l’efecte que preveu l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, l’ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l’expropiació relativa al projecte constructiu denominat “Projecte de construcció de rotonda d’accés al camí de Son Reus des de la carretera Ma-11. TM. Palma. Exp. CM-85”. Els béns i els drets afectats per la declaració d’ocupació urgent s’enumeren, de manera individualitzada i amb indicació dels titulars, en l’annex adjunt a aquest Acord.
Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat el Consell de Mallorca i en l’informe jurídic del Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis de la Conselleria d’Administracions Públiques, que considera procedent la declaració d’urgència del Consell de Govern, perquè hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d’ocupació urgent dels béns i els drets afectats per l’expedient d’expropiació forçosa basades en el fet que l’actual situació de l’estat de la carretera requereix una solució urgent per tal de millorar les condicions de seguretat de la carretera, a fi d’evitar, per una banda, tant la degradació exponencial en el temps de les capes inferiors de la calçada, i el col·lapse dels murs de contenció de la carretera, com els accidents derivats d’aquestes circumstàncies en cas de no actuar imminentment. Les mesures que proposa aquest projecte augmenten la seguretat de tots els vehicles que hi transiten, així com dels vianants i de la resta d’usuaris no motoritzats, i redueixen el risc d’accidents a tota la traça; seguretat que es troba amenaçada també actualment per la gran quantitat de ciclistes que circulen per aquesta carretera.
Tercer. Fer constar que durant el període d’informació pública al qual va ser sotmesa la sol·licitud d’ocupació urgent no es va presentar cap al·legació relativa a la necessitat d’ocupació immediata.
Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Cinquè. Notificar a les persones que figuren com a interessades en l’expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, poden interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, o bé, directament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, i que, a més, poden interposar-ne qualsevol altre si ho consideren oportú.
Palma, 27 de febrer de 2015
El secretari del Consell de Govern,
Antonio Gómez Pérez
Annex
|
Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades per l’expropiació relativa al “Projecte de construcció de rotonda d’accés al camí de Son Reus des de la carretera Ma-11. Terme municipal de Palma. Exp. CM-85” |
|||||
|
Finca núm. |
Referència cadastral |
Polígon |
Parcel·la |
Propietari/s |
M2 Exp. |
|
1 |
07040A018000280000RO |
18 |
28 |
BINIPUNTIRO, SL. UNIP. |
515 |
|
2 |
07040A022000280000RQ |
22 |
28 |
Andres Isern Cunill |
1.000 |