Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 3395
Ple - aprovació de les bases que regeixen la convocatòria del pla insular de cooperació per a la redacció de projectes, l'execució d'obres i l'adquisició d'equipaments municipals per part del consell insular de menorca per a l'any 2015 i aprovació de la convocatòria corresponent

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que el Ple del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter ordinari de 16 de febrer de 2015, adoptà, entre d'altres l'acord següent:

Primer. Aprovar les bases que regeixen la concessió d’ajuts del Pla Insular de Cooperació per a la redacció de projectes, l'execució d'obres i l'adquisició d'equipaments municipals per part del Consell Insular de Menorca per a l'any 2015.

Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior, d’acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. L'import global màxim de l'ajut serà 2.500.000 euros, que seran finançats íntegrament pel Consell Insular i aniran a càrrec de la partida 5-94300-7625200 del Pressupost del Consell per a 2015.

b) El termini de presentació de sol·licituds al registre del Consell Insular de Menorca és de 15 dies comptar a partir de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

c) Els criteris que s’utilitzaran per distribuir els ajuts i que, per tant, regiran la convocatòria, són els següents:

- Assignació fixa (35%) de forma lineal, a parts iguals entre tots els possibles beneficiaris.

- Cens de població referit al padró a 1 de gener de 2014, que és la darrera dada registrada.

- Nombre de rebuts de l’impost de béns immobles, segons les dades oficials de l’Institut Nacional d’Estadística referides a 2013, que és el darrer any de què es disposa informació.

- Cost efectiu dels serveis municipals segons les dades oficials publicades pel Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques referides a l’exercici 2013, que són les úniques de què disposam.

d) La instrucció correspon a la Direcció Insular del Departament de Cooperació Local, que ha de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts. Totes les sol·licituds presentades dins el termini que s'estableix en la convocatòria se sotmetran a l'anàlisi d'una comissió tècnica avaluadora que es designarà mitjançant una resolució del conseller de Cooperació Local i que emetrà un informe sobre les sol·licituds.

 

Maó, 23 de febrer de 2015

LA SECRETÀRIA INTERINA
Rosa Salord Olèo

     

ANNEX
BASES QUE REGEIXEN LA CONVOCATÒRIA DEL PLA INSULAR DE COOPERACIÓ PER A LA REDACCIÓ DE PROJECTES, L'EXECUCIÓ D’OBRES I L'ADQUISICIÓ D'EQUIPAMENTS MUNICIPALS PER PART DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER A L’ANY 2015

1. OBJECTE I FINALITAT DELS AJUTS

L’objecte dels ajuts és el de col·laborar amb els ajuntaments en l'adequada prestació dels serveis obligatoris de competència municipal i en el desenvolupament de les tasques pròpies dels ens locals, tot finançant la redacció de projectes, l'execució d'obres i l'adquisició d'equipaments necessaris per als municipis de Menorca

2. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM

L’import màxim que el Consell Insular de Menorca destinarà als ajuts objecte d’aquesta convocatòria és de 2.500.000 euros, finançats íntegrament pel Consell Insular amb càrrec a la partida 5-94300-7625200 del Pressupost del Consell per a 2015.

3. ACTIVITATS SUBVENCIONADES: REQUISITS I CONDICIONS

Es consideren subvencionables la redacció de projectes municipals, l’execució d'obres municipals d’inversió pública i l'adquisició d'equipaments.

4. RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS

Els ajuts que s’atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb l'obtenció d'altres ajuts pel mateix concepte, sempre que no superin el cost total de l'activitat.

5. BENEFICIARIS

Poden ser-ne beneficiaris tots els ajuntaments de Menorca que sol·licitin l’ajut dintre del termini establert en la convocatòria i compleixin els requisits que estableixen aquestes bases.

6. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS: FORMA I TERMINIS

1. Les sol·licituds i tota la documentació s’han de presentar al registre del Consell Insular de Menorca en el termini de 15 dies comptats a partir de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria en el BOIB. Així mateix, es poden presentar en qualsevol altre punt de conformitat amb el que estableix l’article 38 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i de procediment administratiu comú.

Les sol·licituds s’han de formalitzar, preferentment, mitjançant el model normalitzat que s’adjunta com a annex I d’aquestes bases.

2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

a) Acord de sol·licitud adoptat per l’òrgan competent de l’ajuntament.

b) Si se sol·liciten diversos projectes, obres o equipaments, una relació prioritzada d'aquests.

c) Projecte o memòria valorada, subscrits per un tècnic competent, de l'actuació que es vulgui realitzar i en què es justifiqui la sol·licitud de l'ajut.

d) Certificat d'un tècnic municipal relatiu al fet que el projecte o la memòria valorada compleixen tots els requisits establerts per la Llei de contractes de l'administració públic.

e) Compromís d’aportació municipal a càrrec de fons propis de l’ajuntament o certificat de l’existència de crèdit en el pressupost municipal de fons propis de l'ajuntament per atendre la despesa en el cas que l'aportació del Consell Insular no cobreixi el 100% de la inversió.

f) Certificat de l'existència o no de sol·licituds de subvencions demanades o rebudes per al mateix objecte.

3. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits establerts anteriorment, es requerirà els interessats que esmenin la documentació d'acord amb la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d’esmena, l’ens local interessat no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició d'acord amb l’article 71 de la Llei 30/92 de 26 de novembre

4. El Consell Insular de Menorca té la facultat de sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament les sol·licituds.

7. CRITERIS OBJECTIUS QUE ES TINDRAN EN COMPTE PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS

Els criteris que s’utilitzaran i que regeixen aquesta convocatòria són els següents:

Assignació fixa

Es considera necessari que una part important del pressupost (en aquest cas el 35%) es reparteixi de forma lineal, a parts iguals entre tots els possibles beneficiaris. Això fa que augmenti la ràtio de l’import per habitant i es corregeixen els perjudicis que es podrien produir als municipis amb menys població per raons d’escala. S'assignen 35 punts de forma lineal, a repartir a parts iguals entre tots els ajuntaments.

Cens de població

Amb una ponderació de 30/100, s’assigna una part del pressupost en funció del cens de població, fent la distribució segons el percentatge que la població de cada municipi representa en relació amb la població total de Menorca. Tot això segons dades oficials de l’Institut Nacional d’Estadística referides al padró a 1 de gener de 2014, que és la darrera dada registrada. S'assignen 30 punts per aquest criteri.

Nombre de rebuts de l’impost de béns immobles

El nombre d’immobles és un indicador de la dimensió del sector turístic i de segona residència i, per tant, dimensiona també la necessitat de determinades infraestructures i serveis municipals. Amb una ponderació de 20/100, es preveu una assignació en funció del tant per cent que el nombre de rebuts d’IBI de cada municipi representa en relació amb el nombre total de referències dels immobles de Menorca. En aquest cas s’aplicaran les dades oficials de l’Institut Nacional d’Estadística referides a 2013, que és el darrer any de què es disposa informació. S'assignen 20 punts per aquest criteri.

Cost efectiu dels serveis municipals

Com disposa l'article 36 2 a) de la Llei de bases de règim local, entre els criteris per a la distribució de fons s’ha d’incloure necessàriament el cost efectiu dels serveis municipals. Així, amb una ponderació de 15/100, es preveu una assignació pel tant per cent que el cost efectiu dels serveis de cada municipi representa sobre la suma del cost dels serveis de tots els municipis de Menorca, segons les dades oficials publicades pel Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques referides a l’exercici 2013, que són les úniques de què disposam. S'assignen 15 punts per aquest criteri.

En funció de cadascun d’aquests criteris, i d’acord amb les dades dels diferents ajuntaments, se'ls assignarà un nombre de punts corresponents a cada criteri, als quals s'aplicarà la quantitat de 2.500 euros per punt, i això donarà com a resultat l’aportació màxima que pot rebre cada ajuntament.

8. DETERMINACIÓ DE L’IMPORT DE L’AJUT

Els ajuts destinats als ajuntaments de Menorca s’establiran en funció del nombre de sol·licituds i dels criteris objectius prevists en aquestes bases.

Els ajuts es concediran, en el cas que es compleixin els requisits de la convocatòria i fins a l’import màxim establert, sempre que els ajuntaments justifiquin la contractació del projecte, la realització de l'obra o la contractació de l'equipament dintre del termini establert.

9. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS

1. Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat.

2. L’inici de l’expedient s’efectuarà mitjançant de l’aprovació de la convocatòria d'acord amb aquestes bases.

3. La instrucció correspondrà a la Direcció Insular del Departament de Cooperació Local, que ha de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'anàlisi d'una comissió tècnica avaluadora designada mitjançant una resolució del conseller de Cooperació Local i que emetrà informe sobre les sol·licituds.

5. Quan la comissió avaluadora hagi examinat les sol·licituds i hagi emès el seu informe, després d'escoltar la Comissió de Presidents de Corporacions Locals de Menorca, el conseller cap del departament elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Ple del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

6. La resolució de l’expedient d’atorgament dels ajuts ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada un dels ajuts concedits.

Si l’ajut implica una despesa plurianual, la resolució de la concessió ha de determinar el nombre d’exercicis a què s’aplica la despesa i la quantitat màxima a què s’ha d’aplicar cada exercici.

7. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de l'ajut serà de sis mesos comptats a partir del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant, aquest termini es podrà reduir si s’estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

8. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l’obligació de notificar-la individualment als ajuntaments.

 

10. DELS ROMANENTS

Constitueixen els romanents les baixes produïdes en la contractació per part dels ajuntaments, així com les baixes per anul·lació o per reducció del seu pressupost.

Els romanents produïts per baixes en l'adjudicació s’aplicaran, si n’és el cas, al mateix ajuntament on s'han produït, després que aquest hagi presentat una sol·licitud en la qual proposi el destí dels romanents. L'aplicació dels romanents es farà mitjançant acord del Ple o per Decret de Presidència, per delegació.

El destí dels romanents s'ha d'ajustar als objectes de la convocatòria i comportarà les justificacions corresponents.

La resta de romanents no disposats quedaran a disposició del Consell Insular.

11. ABONAMENT DELS AJUTS

Els ajuts s’abonaran contra la justificació prèvia, per part del beneficiari, de la realització de l’activitat. El termini per lliurar aquesta justificació al Consell Insular acaba el dia 15 de novembre de 2016.

Si el pressupost de l'actuació excedeix del pressupost assignat a l'entitat beneficiaria, correspondrà a aquesta l'aportació complementaria per l'excés.

12. EXECUCIÓ DE LA INVERSIO i JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES

Correspon als ajuntaments executar la inversió i justificar les despeses abans de dia 15 de novembre de 2016, tret que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que s’han d’al·legar per escrit,

A aquest efecte, han de presentar davant el Consell Insular la documentació següent:

Per a la redacció de projectes

- Factura del tècnic redactor, registrada a l’ajuntament i conformada pels seus serveis tècnics.

- Aprovació de la factura per l'òrgan competent de l'ajuntament.

Per a la realització d'obres d'inversió municipals

a) Si són realitzades per l'administració sol·licitant:

- Justificació desglossada de la despesa efectuada.

- Certificat de final d’obra emè per un tècnic competent i aprovat per l'òrgan competent de l'ajuntament.

b) Si són realitzades mitjançant contractació externa:

- Certificat de l'obra executada, expedit per un tècnic competent, acompanyat de les corresponents factures i aprovat tot això per l'òrgan competent.

El darrer certificat ha d'anar acompanyada de la documentació següent: acta de recepció de l'obra i certificat final d'obra i acord d'aprovació.

Per a l'adquisició d'equipaments

- Factura, registrada a l’ajuntament i conformada pels seus serveis tècnics.

- Acta de recepció aprovada per l'òrgan competent de l'ajuntament.

L'ajuntament beneficiari, juntament amb el certificat d'obra executada o la memòria justificativa, ha d'acompanyar l'acreditació de les mesures de difusió establertes amb una fotografia del cartell col·locat on s'estigui executant la inversió o mitjançant un certificat emès pel director de l'obra que acrediti la col·locació del cartell.

Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.

Si la despesa justificada excedeix de l’import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l’ajuntament. Si, pel contrari ,la despesa justificada és inferior a l’import de l’ajut obtingut, es reduirà proporcionalment l'ajut concedit.

El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats que siguin objecte dels ajuts, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

13. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS

Són obligacions dels beneficiaris:

1. Comunicar al CIM l’acceptació de l’ajut en els termes que aquest es concedeixi. En qualsevol cas, l’ajut s’entendrà acceptat tàcitament un cop hagin transcorregut quinze dies hàbils d’ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de l’ajut.

2. Notificar al Consell l’aportació municipal a càrrec de fons propis de l’ajuntament, destinada a l'actuació aprovada .

3. Contractar l’activitat, com a màxim, durant l'exercici 2015.

4. En el cas de contractació d'obres, notificar al Consell Insular la data del replanteig i la recepció de l'obra.

5. En el cas de la contractació d'equipaments, notificar al Consell Insular la data de recepció de l'equipament.

6. Dur a terme l'activitat o la inversió que hagig fonamentat la concessió de l’ajut dintre del termini fixat per aquestes bases.

7. Justificar la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que hagin determinat la concessió de l’ajut.

8. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que duguin a terme els òrgans competents.

9. Comunicar al Consell la concessió d'altres ajuts o subvencions per a la mateixa finalitat.

10. Fer constar, de manera expressa mitjançant cartells o adhesius, el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades.

11. Dur a terme una presentació pública (premsa, ràdio, etc.) conjunta, a la qual han d'assistir representants de l'ajuntament i del Consell.

12. Fer constar, en totes les notícies publicades en premsa o en les xarxes socials, el finançament del Consell Insular de Menorca.

13. Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si poden afectar al cost total, i sol·licitar l’autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte que sigui objecte d’ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s’han de formular immediatament a l’aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

14. Justificar l'execució en el termini establert per aquestes bases.

14. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS

Els ajuts es revocaran quan, posteriorment a la resolució de la concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets. En aquest cas, es deixarà sense efecte l’ajut i el beneficiari haurà de reintegrar les quantitats que hagués pogut percebre, d’acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i amb la resta de normativa que sigui aplicable.

15. CANVIS D'OBRES

1. En cap cas es poden sol·licitar canvis d'obra quan aquestes s'hagin adjudicat.

2. Les modificacions, pròrrogues i suspensions temporals s'aprovaran després de donar audiència a la corporació interessada, que ha de remetre al Consell un certificat de l'acord municipal adoptat sobre aquest tema.

3. Es delega en el president del Consell Insular l'aprovació de la modificació de la destinació de la subvenció quan se sol·licitin canvis d'obra, i la resta de modificacions, pròrrogues i suspensions temporals, les quals hauran d'estar degudament motivades.

16. CARTELLS INDICADORS DE LES OBRES

Els ajuntaments han d'incloure, entre les clàusules dels plecs de condicions o les bases de contractació, un punt en què consti l'obligació del contractista de posar a càrrec seu, des de l'inici de les obres i fins que s'hagin acabat del tot, un cartell en el qual s'informi que es tracta d'una obra del Consell Insular, el model del qual està disponible en l'annex II.

Si no es compleix aquest requisit, no s'abonaran els certificats d'obra.

El material que s'ha d'utilitzar per fer al cartell pot ser de lona, fusta o metall.

En les obres que executi l'Administració, la col·locació dels cartells anirà a compte i a càrrec de l'entitat contractant, i s'ha de certificar igualment el compliment d'aquesta obligació.

 

17. INFRACCIONS I SANCIONS

1. El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions del que estableixen aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que estableix l’article 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.

18. RECURSOS

Contra els acords d'aprovació de la convocatòria i la resolució, que posen fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a paratir de l'endemà d'haver-se publicat i notificat respectivament.

Igualment, contra els acords indicats, es pot interposar potestativament un recurs de reposició en el termini d'un mes.

No es pot interposar un recurs contenciós administratiu fins que sigui resolt expressament o s'hagi produït la desestimació presumpta del recurs de reposició.

19. ALTRES DISPOSICIONS

Normativa general aplicable

En tot el que no prevegin expressament aquestes bases regeix, de forma supletòria, les disposicions que siguin aplicables al Consell insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

- Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre

 

Annex I: Model normalitzat de sol·licitud (consta en l'expedient)

Annex II: Cartell que s'ha d'instal·lar a l'obra (consta en l'expedient)