Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 2926
Publicació de la Resolució per declarar conclòs el procediment de reintegrament i l’arxiu de l’expedient AE 132/2009, per al foment de l’agricultura i la ramaderia ecològiques, corresponents a l’any 2009

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Publicació de la Resolució per declarar conclòs el procediment de reintegrament i l’arxiu de l’expedient  AE 132/2009,  el titular del qual és  (dades personals ocultes), en relació a la línia d’ajudes per al foment de l’agricultura i la ramaderia ecològiques, corresponents a l’any 2009.

D’acord amb  l’establert a l’article  59.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/99, de 13 de gener,  ja que no s’ha pogut localitzar a l’ interessat , mitjançant aquest anunci es notifica a (dades personals ocultes), en relació a l’expedient AE 132/2009 de la línia d’ajudes per al foment de l’ agricultura i la ramaderia ecològiques, la següent  Resolució per declarar conclòs el procediment de reintegrament de l’ajuda i arxiu de l’expedient, signada amb data 17 de desembre de 2014 pel vicepresident del FOGAIBA,

“EXPEDIENT NÚMERO: AE 132/2009

LÍNIA D’AJUDES: FOMENT DE L’AGRICULTURA I RAMADERIA ECOLÒGIQUES.

BENEFICIARI: (dades personals ocultes)

NIF: (dades personals ocultes)(dades personals ocultes)

RESOLUCIÓ PER DECLARAR CONCLÒS EL PROCEDIMENT DE REINTEGRAMENT I L’ARXIU DE L’EXPEDIENT. 

ANTECEDENTS 

  1. En data de 20 d’abril de 2009, amb núm. de registre d’entrada 184, el Sr. (dades personals ocultes),  va presentar en el registre del FOGAIBA, una sol·licitud d’ajuda per poder acollir-se a la línia d’ajudes per al foment de l’agricultura i ramaderia ecològiques,  a l’empara de la Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 30 de gener de 2009, per la qual s’aprova la convocatòria, per a l’any 2009, d’ajudes per al foment de l’agricultura i la ramaderia ecològiques, modificada per les resolucions de 31 de març de 2009 i de 19 de febrer de 2010. 
  2. L’esmentada ajuda  es va concedir  mitjançant Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 9 de desembre de 2010, per un import de 23.656,15 euros, cofinançat pel FEADER en un 75%, per l’Administració General de l’Estat en un 11,91%  i el 13,09% restant per la CAIB,  d’acord amb la següent distribució: 
  • 17.742,15 euros amb càrrec a la línia FEADER.
  • 2.817,45 euros amb càrrec a la línia MARM.
  • 3.096,55 euros amb càrrec a la línia CAIB

Any 2009

FEADER                 3.548,43€

FEADER 050405012141004

 

MARM-CAIB s         1.182,80€

amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA

Any 2010

FEADER                  3.548,43€

FEADER 050405012141004

 

MARM-CAIB           1.182,80€

amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA

Any 2011

FEADER                  3.548,43€

FEADER 050405012141004

 

MARM-CAIB            1.182,80€

amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA

Any 2012

FEADER                   3.548,43€

FEADER 050405012141004

 

MARM-CAIB            1.182,80€

amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA

Any 2013

FEADER                  3.548,43€

FEADER 050405012141004

 

MARM-CAIB            1.182,80€

amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA

L’ajuda es va concedir per a la totalitat del període de 5 anys, d’acord amb la següent distribució anual i amb càrrec a les partides pressupostàries següents: 

3.   Atès l’Informe previ i la Resolució de la directora gerent del FOGAIBA, el pagament  de l’anualitat 2009 es va efectuar el dia 18 de novembre  de 2011,  per un import de  4.731,23 euros d’acord amb la següent distribució: 

  • 3.548,43 euros  amb càrrec a la línia FEADER.
  • 1.182,80 euros  amb càrrec al pressupost del FOGAIBA. 

4.  En data de 28 de febrer de 2012, amb número de registre d’entrada 114/2012, l’interessat va presentar un escrit de renúncia a l’ajuda per raons tècniques de baixa rendibilitat de l’explotació que fan inviable la seva continuïtat; a la vegada posa de manifest que s’ha donat de baixa l’explotació i que no es té previst continuar amb les activitats sol·licitades, així com també sol·licita que es consideri la possibilitat de no requerir-li el reemborsament de l’anualitat cobrada, ja que segons l’apartat quart de les Estipulacions Generals del Contracte d’Assumpció de Compromisos, signat el dia 11 de gener de 2011, s’estableix que “...Si no es reassumeix el compromís, el beneficiari estarà obligat a reemborsar les ajudes rebudes. Si es tractés d’un beneficiari que cessa definitivament de l’activitat agrària havent complert un mínim de tres anys, podrà no requerir-se aquest reemborsament”. 

5.  En aquest cas, el beneficiari manifestava que per raons tècniques de baixa rendibilitat de l’explotació que feien inviables la seva continuïtat donava de baixa l’explotació i que no tenia previst continuar amb les activitats sol·licitades, per això es va deduir que no hi havia un traspàs de l’explotació de referència a favor d’un altre titular per la qual cosa no li era d’aplicació l’apartat onzè de la Resolució de convocatòria que fa referència al supòsit de que hi hagi un traspàs.  

6.  En conseqüència, en data de 7 de maig de 2012, el vicepresident del FOGAIBA va dictar l’Acord pel qual  s’acceptava la renúncia presentada per l’interessat, s’iniciava la revocació de la resolució de concessió de l’ajuda així com també s’iniciava el procediment de reintegrament en contra de l’interessat de l’import cobrat indegudament. Aquest Acord fou notificat a l’interessat el dia 17 de maig de 2012. 

7.   En data de 15 de maig de 2014, el vicepresident del FOGAIBA va resoldre declarar conclòs el procediment de reintegrament iniciat contra l’interessat així com també l’arxiu de les actuacions d’aquest, sense entrar en el fons de l’assumpte ni contestar les al·legacions presentades per l’interessat el dia 1 de juny de 2012, ja que tal i com disposa l’article 44.5 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, el termini màxim per a resoldre i notificar la Resolució del procediment de reintegrament serà de dotze mesos, transcorregut el qual es produirà la caducitat en els termes prevists en l’article 44.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. 

8.  En conseqüència, i ja que no havia transcorregut el termini màxim establert per la normativa d’aplicació per a sol·licitar el reintegrament de la quantitat rebuda indegudament,  en data de 3 de juny de 2014, el vicepresident del FOGAIBA va dictar l’Acord pel qual s’accepta la renúncia presentada per l’interessat, s’inicia la revocació de la resolució de concessió de l’ajuda així com també s’inicia el procediment de reintegrament en contra de l’interessat de l’import cobrat  indegudament. Aquest Acord fou notificat a l’interessat el dia 18 de juny de 2014. 

9.  En data de 8 de juliol de 2014, amb número de registre d’entrada 509, dins el termini legalment establert,  l’interessat va presentar un escrit d’al·legacions en relació a l’Acord del vicepresident del FOGAIBA de dia 3 de juny de 2014, en el qual manifesta  el següent: 

PRIMER.- Que va rebre la notificació de la Resolució per la qual es declara conclòs el procediment de reintegrament iniciat contra ell i l’arxiu de les actuacions per haver caducat aquest. 

SEGON.-  Que en data de 28 de febrer de 2012 va comunicar la renúncia a l’ajuda concedida, manifestant el cessament definitiu de l’activitat agrària. Acompanya  còpia de la sol·licitud de baixa en el Registre d’Explotacions Agràries.

TERCER.- Que a les estipulacions del contracte d’assumpció de compromisos signat es manifesta que si durant el període del compromís, el beneficiari traspassa total o parcialment l’explotació, el nou titular podrà continuar el compromís durant el període que quedi sense complir. Si no es reassumeix el compromís, el beneficiari restarà obligat a reemborsar les ajudes rebudes més els interessos deguts. Si es tractés d’un beneficiari que cessa definitivament en l’activitat agrària havent complert un mínim de tres anys, podrà no requerir-se aquest reemborsament quan existeixi una impossibilitat manifesta per què el compromís pugui ser assumit pel successor. 

QUART.- Que l’interessat ha traspassat l’explotació de la finca al Sr. (dades personals ocultes). I aquest nou titular s’ha subrogat a l’ajuda pel Foment de races autòctones en perill d’extinció i el manteniment de pastures tradicionals. Acompanya còpia de la sol·licitud de subrogació. Així com també manifesta i justifica el canvi de titular de la cartilla ramadera. Acompanya còpia. 

CINQUÈ.- Que l’interessat ha cessat definitivament l’activitat agrària però l’explotació de la finca continua a  nom del nou titular. 

SISÈ.- Que l’interessat ha complert el mínim de tres anys del compromís establert, durant els anys 2009, 2010 i 2011. 

SETÈ .- Que el nou titular, successor de l’interessat, no ha pogut assumir el compromís pel que fa a l’expedient de referència pels següents motius: 

  1. La baixa rendibilitat econòmica del sistema de producció en agricultura i ramaderia ecològica han fet inviable la continuïtat de l’explotació agrícola per part de l’interessat i han fet inviable la continuació del sistema d’explotació compromès pel successor; més, tenint en compte, la manca de garanties per a saber quan està previst ingressar les anualitat encara pendents i la manca de noves convocatòries.
  2. Segons el contracte d’assumpció de compromisos, un dels compromisos del beneficiari és participar, durant el període de compromís, en activitats de formació (un mínim de 40 hores) relacionades amb la mesura agroambiental a justificar a partir del segon any. El nou titular no té la formació mínima requerida com a compromís per ser beneficiari de l’ajut; tenint en compte el temps encara vigent del compromís (anualitats 2012 i 2013) i que el volum i la durada de les ofertes formatives que s’emmarquen dins aquesta mesura agroambiental, a Menorca, no són suficients per a poder garantir la capacitació del successor i, per tant, fan totalment impossible l’assumpció del compromís per part d’aquest. 

Per això, considera que ha complert el mínim de tres anys, i que l’anualitat percebuda, corresponent a l’exercici 2009, no ha sigut percebuda indegudament. 

10. Ateses les al·legacions presentades, en data de 20 d’octubre de 2014, el vicepresident del FOGAIBA va resoldre acceptar la renúncia presentada per l’interessat, revocar  la Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 9 de desembre de 2010  i va declarar l’obligació del reintegrament per part de l’interessat d’un import de 4.731,23  euros, corresponent al pagament indegut que va cobrar l’interessat en relació a la primera anualitat (any 2009), més els interessos de demora corresponents, en les condicions establertes en el Reglament (CE) núm. 796/2004 de la Comissió, de 21d’abril de 2004, i en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. A la mateixa resolució s’informava a l’interessat que si efectuava  la devolució de l’import a reintegrar dins el termini voluntari no es reclamarien interessos de demora. 

11.  En data de 12 de novembre de 2014, dins el termini voluntari,  el FOGAIBA rep els dos ingressos que acrediten el pagament de l’import total reclamat, tal i com es manifesta a la Carta de pagament, per la qual cosa s’ha de procedir a l’arxiu de l’expedient. 

FONAMENTS JURÍDICS 

  1. Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 30 de gener de 2009 per la qual s’aprova la convocatòria, per a l’any 2009, d’ajudes per al foment de l’agricultura i la ramaderia ecològiques, modificada per la Resolució de 31 de març de 2009 i per la Resolució de 19 de febrer de 2010.
  2. Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 18 de desembre de 2007, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears (BOIB 188 de 20 de desembre de 2007), modificada per l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 5 de juny de 2009 (BOIB núm. 86, d’11 de juny de 2009).
  3. Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
  4. Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu  comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener.
  5. Reglament (CE) 796/2004 de la Comissió, de 21 d’abril de 2004, pel qual s’estableixen disposicions per a l’aplicació de la condicionalitat, la modulació i el sistema integrat de gestió i control prevists en el Reglament (CE) 1782/2003 del Consell, pel qual s’estableixen disposicions comunes aplicables als règims d’ajuda directa en el marc de la política agrícola comuna i s’instauren determinats règims d’ajuda als agricultors.
  6. Decret 75/2004, de 27 d’agost, pel qual es desenvolupen determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la CAIB.
  7. Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA.
  8. Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, per la qual es disposa que el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer a partir de l’1 de gener de 2006. 

CONCLUSIONS 

PRIMERA.- Tal i com disposa l’article 43 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció; i que, com a conseqüència d’aquesta revocació, queda sense efecte, totalment o parcialment,  l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament. 

SEGONA.- L’article 73 del Reglament (CE) núm. 796/2004 de la Comissió, de 21 d’abril de 2004,  disposa que en el supòsit de pagament indegut, el productor quedarà obligat a reemborsar aquest import més els interessos de demora corresponents, els quals es calcularan en funció del termini transcorregut entre la notificació de l’obligació de reembors a l’interessat i el reembors. I que el tipus d’interès aplicable es calcularà d’acord amb la normativa nacional d’aplicació.      

TERCERA.- De conformitat amb l’article 45 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera al Sr. (dades personals ocultes), amb NIF 41739529A, com a responsable de l’obligació de reintegrament de la quantitat de  4.731,23 euros, import corresponent a l’anualitat 2009 que l’interessat va cobrar indegudament, més els interessos de demora corresponents. 

Atesa la proposta del cap de Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural de dia 9 de desembre de 2014 , en el qual es justifica la conveniència de declarar conclòs el procediment de reintegrament, ja que l’interessat, dins el termini voluntari, ha efectuat l’ingrés de la quantitat rebuda indegudament, i l’arxiu del procediment  de referència; 

RESOLC 

PRIMER.- Declarar conclòs el procediment de reintegrament iniciat contra el Sr. (dades personals ocultes),  ja que, dins el termini voluntari, ha efectuat l’ingrés de la totalitat de l’import rebut indegudament, sense la corresponent reclamació dels interessos de demora. 

SEGON.- Arxivar l’expedient  de referència. 

TERCER.- Notificar aquesta Resolució a l’interessat, informant-li que contra aquesta podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori en el termini d’un mes comptador a partir del dia següent al de la seva notificació, d’acord amb l’establert a l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i als articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.” 

  

Palma, 13 de febrer de 2015

 

El director gerent del FOGAIBA

Joan Simonet Pons