Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 2858
Bases específiques del concurs oposició d'una plaça de tècnic de protecció civil, promoció interna

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. CARACTERÍSTIQUES DE LA PLAÇA.

Funcionari de carrera.

Grup: A2

Classificació: escala d’administració general, subescala gestió.

Denominació: tècnic de protecció civil.

Nombre de vacants: UNA (reservada a promoció interna).

2. TAXES PER OPTAR A PROVES DE SELECCIÓ: 18,00 €.

3. CATEGORIA DEL TRIBUNAL:

Als efectes previstos en el RD 462/2002, de 24 de maig, sobre indemnitzacions per raó del servei, el Tribunal es classifica amb la categoria segona.

4. REQUISITS.

A més dels previstos en les bases generals, els interessats han de:

A) Estar en possessió d’un títol de diplomat universitari, de 180 crèdits de qualsevol titulació de grau que corresponguin a tres cursos complets d’una llicenciatura universitària, o equivalent. Per a l’acreditació d’aquest requisit l’aspirant ha de lliurar original o còpia acarada del títol.

El justificant de pagament dels drets d’expedició del títol només té validesa fins a l’expedició del títol. Es presumirà que el títol ha estat expedit quan hagin transcorregut més de dos anys des de l’emissió del justificant de pagament dels drets d’expedició del títol i, en aquest cas, els aspirants quedaran exclosos i hauran d’acreditar el títol en el termini d’esmena de les deficiències, o justificar, mitjançant un certificat del centre d’estudis oficials corresponent, que el títol encara no es troba en l’expedient acadèmic de l’aspirant.

B) Pertànyer a la subescala administrativa de l’escala d’administració general i/o especial al servei de l’Ajuntament de Calvià i comptar amb dos anys de serveis en la subescala.

C) Estar inscrits o estar facultats per a la inscripció com a tècnic competent per poder redactar i signar els plans d’autoprotecció (art. 13 del Decret 8/2004, de 23 de gener, pel qual es desenvolupen determinats aspectes de la llei d’ordenació d’emergències en les Illes Balears, BOIB núm. 18 de data 5/2/2004).

Article 13 del Decret 8/2004, de 23 de gener. Tècnics competents:

Als efectes d’aquest Decret, es consideren tècnics competents per poder redactar i signar els plans d’autoprotecció els següents:

- Enginyers i enginyers tècnics dins de l’àmbit de les seves respectives competències i atribucions professionals, sempre que comptin amb la deguda especialització i formació en la matèria objecte dels plans d’autoprotecció i es trobin inscrits en el registre corresponent que haurà d’existir en la Direcció general d’Emergències.

- Arquitectes i arquitectes tècnics dins de l’àmbit de les seves respectives competències i atribucions professionals, sempre que comptin amb la deguda especialització i formació en la matèria objecte dels plans d’autoprotecció i es trobin inscrits en el registre corresponent que haurà d’existir en la Direcció general d’Emergències.

- Tècnics de prevenció de riscos laborals de nivell superior, especialitat seguretat en el treball, segons el que disposa el Reial Decret 39/1997, de 17 de gener, incardinats en els Serveis de Prevenció degudament acreditats per l’autoritat laboral competent.

- Directors de Seguretat d’empreses acreditades pel Ministeri d’Interior, en l’àmbit de les seves respectives competències i atribucions professionals.

D) Curs de Formació en tècnics redactors de plans de salvament en platges, d’un mínim de 80 hores lectives.

E) Estar en possessió del permís de conduir BTP, el qual ha d’estar vigent en la data d’expiració del termini de presentació de sol·licituds.

F) Estar en possessió del permís d’embarcacions d’esbarjo (PER), el qual ha d’estar vigent en la data d’expiració del termini de presentació de sol·licituds.

Juntament amb la instància de participació en la convocatòria s’ha d’aportar:

- Còpia compulsada dels requisits enumerats en el paràgraf anterior.

- Certificat de serveis prestats a aquesta corporació expedit per la Secretaria.

- Documents acreditatius dels mèrits a valorar, original o còpia compulsada.

Els serveis prestats a l’empara de la Llei 70/78, de 26 de desembre, de reconeixement de serveis previs en l’Administració pública, seran computables a l’efecte de l’antiguitat reconeguda per al requisit de la titulació acadèmica.

5. PROTECCIÓ DE DADES PERSONALS

De conformitat al que disposa l’article 5 de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades personals, s’informa als aspirants que les dades personals continguts en la sol·licitud d’admissió, documentació que s’acompanyi a aquesta o que es generi a resultes d’aquesta convocatòria, s’incorporaran a un fitxer de dades de caràcter personal denominat “Personal municipal”, del qual és responsable l’Ajuntament de Calvià, i que té per finalitat, entre d’altres, la convocatòria, tramitació, qualificació i resolució d’aquesta convocatòria.

En cas que sigui necessari, algunes dades personals poden ser publicades en el BOIB, tauler d’edictes de l’Ajuntament i web d’aquesta institució (www.calvia.com) d’acord amb el que disposen les bases d’aquesta convocatòria i l’article 59.6-b) de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Es fa constar que, en el cas que l’interessat hagi posat en coneixement de l’Ajuntament dades de salut, n’autoritza expressament el tractament per al compliment de les finalitats anteriorment exposades.

L’òrgan administratiu davant el qual els interessats poden, si escau, exercitar els drets d’accés, rectificació, cancel·lació, oposició i la resta de drets reconeguts en la Llei Orgànica 15/1999 és el Servei d’Atenció al Ciutadà de l’Ajuntament de Calvià, situat en el C/ Julià Bujosa Sans, batle, 1 (Calvià).

6. PROCÉS DE SELECCIÓ

Consta d’una fase d’oposició lliure i una altra de concurs, en la qual només participaran els aspirants que hagin superat la fase d’oposició.

D’acord al que estableix a la base tercera de les Bases Generals, els aspirants han d’adjuntar a la sol·licitud de participació els documents acreditatius dels mèrits a valorar. Els mèrits al·legats i no justificats pels aspirants en la forma indicada no seran valorats.

La data límit per al·legar els mèrits i la presentació dels documents relatius a aquests serà la de finalització del termini de presentació de sol·licituds per participar en la convocatòria.

6.1. FASE D’OPOSICIÓ

Consisteix en la realització de dos exercicis de caràcter obligatori i eliminatori.

Els exercicis han de desenvolupar-se en qualsevol dels idiomes oficials d’aquesta Comunitat Autònoma, a elecció de cada aspirant.

PRIMER EXERCICI:

Consisteix a desenvolupar per escrit, en un temps màxim de tres hores, dos temes extrets a l’atzar dels que componen el programa adjunt.

La qualificació d’aquest exercici és de 0 a 10 punts. S’ha d’obtenir una puntuació mínima de 5 punts per cadascun dels temes exposats per no ser eliminat. En cas que l’aspirant deixi un dels temes sense contestar, o la seva contestació no es correspongui amb el tema seleccionat, no se li corregirà l’examen i, en conseqüència, quedarà eliminat. La qualificació final de l’exercici s’obté trobant la mitjana aritmètica que resulta de la suma de la puntuació dels temes, sempre que en cadascun dels temes s’hagi obtingut una puntuació mínima de 5 punts.

SEGON EXERCICI:

Consisteix en la resolució per escrit, durant un temps màxim de dues hores, d’un supòsit pràctic que planteja el tribunal just abans del començament de l’exercici, relatiu a les tasques administratives que realitzen els funcionaris de la subescala i relacionat amb el programa adjunt.

Durant el desenvolupament de la prova els aspirants poden únicament fer ús dels textos legals, sense comentar.

Es valora la sistemàtica en el plantejament i la formulació de conclusions, així com el coneixement de la normativa vigent.

La qualificació d’aquest exercici és de 0 a 10 punts. S’ha d’obtenir una puntuació mínima de 5 punts per no ser eliminat

7.2. FASE DE CONCURS

Consisteix en la valoració dels mèrits degudament acreditats, mitjançant original o còpia compulsada, pels aspirants en el moment de presentació de la instància de participació i que hagin superat la fase d’oposició, d’acord amb el següent barem de mèrits:

A) VALORACIÓ DELS LLOCS OCUPATS (EXPERIÈNCIA PROFESSIONAL): serveis prestats en aquest Ajuntament o en qualsevol altra Administració pública, ocupant places:

a) En la categoria inferior: es valora amb 0,50 punts per any, fins a un màxim de 7,50 punts.

b) En la categoria equivalent a la plaça que es convoca: es valora amb 0,75 punts per any fins a un màxim de 2,25 punts.

B) SERVEIS PRESTATS EN L’ADMINISTRACIÓ PÚBLICA: s’atorga una puntuació màxima de 2,25 punts, d’acord amb el següent barem:

- els primers 5 anys: 0,05 punts per any

- del 6è al 10è any: 0,10 punts per any

- de l’11è al 20è any: 0,15 punts per any

La forma d’acreditació dels serveis prestats en una Administració pública s’ha de fer mitjançant certificat expedit per l’Administració corresponent.

S’han de tenir en compte els serveis prestats a l’empara de la llei 70/78, de 26 de desembre, de reconeixement de serveis previs en l’Administració pública.

D’acord amb el que preveu l’article 12.4 de l’EBEP i l’article 20.4 de la Llei de funció pública de la CAIB, no constitueix mèrit per a l’accés a la funció pública exercir un lloc de treball reservat a funcionari eventual.

C) FORMACIÓ

C.1. Cursos de formació i perfeccionament, jornades o seminaris específics de la plaça que es convoca, impartits o reconeguts per l’Institut Nacional de l’Administració Pública (INAP), l’Escola Balear de l’Administració Pública (EBAP), la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB), i els impartits per la Universitat i per les escoles tècniques que estiguin relacionades amb el lloc de treball que s’ha de cobrir amb aquesta convocatòria, els impartits per col·legis o associacions professionals, per les administracions de l’Estat, autonòmica o local, i pels sindicats. Els crèdits d’aprofitament suposen els d’assistència, és a dir, que no és acumulativa l’assistència i l’aprofitament.

S’han de valorar a raó de 0,005 punts per hora. Als cursos que no acreditin el nombre d’hores se’ls ha d’assignar la puntuació corresponent a un curs de 5 hores, és a dir, 0,025 punts.

Les accions formatives de l’àrea jurídica administrativa, les de l’àrea de qualitat, les d’igualtat de gènere, les d’aplicacions d’informàtica per a usuaris (Word, Excel, Acces, correu electrònic i internet) i el curs bàsic de prevenció de riscos laborals (30 h) s’han de valorar sempre.

Aquest mèrit s’ha d’acreditar documentalment mitjançant fotocòpia acarada amb el títol d’assistència o certificat expedit pel centre o institució que hagi organitzat el curs, amb indicació de la seva durada.

Els cursos que versin sobre les mateixes matèries només s’han de puntuar una vegada.

No s’han de valorar en aquest apartat els cursos relatius a idiomes estrangers.

No s’han de valorar les titulacions acadèmiques exigides per l’article 76 de la llei 7/07, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, per accedir als diferents grups de titulació, ni els cursos encaminats a obtenir-les.

Aquest mèrit s’ha d’acreditar documentalment mitjançant fotocòpia acarada amb el títol d’assistència o certificat expedit pel centre o institució que hagi organitzat el curs, amb indicació de la seva durada i de les matèries tractades. Només s’han de valorar els cursos que estiguin relacionats directament amb la plaça objecte de la convocatòria.

C.2. Estar en possessió d’una titulació acadèmica superior a l’exigida: 0,50 punts. Per a l’acreditació d’aquest mèrit l’aspirant ha de lliurar original o còpia acarada del títol.

El justificant de pagament dels drets d’expedició d’un títol només té validesa fins a l’expedició del títol. Es presumirà que el títol ha estat expedit quan hagin transcorregut més de dos anys des de l’emissió del justificant de pagament dels drets d’expedició del títol i, en aquest cas, als aspirants no se’ls valorarà aquest mèrit, excepte que justifiquin, mitjançant un certificat del centre d’estudis oficials corresponent, que el títol encara no es troba en l’expedient acadèmic de l’aspirant.

En cap cas la puntuació per formació podrà excedir de 3 punts.

D) Coneixements orals i escrits de la llengua catalana. Es valoren les certificacions expedides pel Govern Balear o títol, diploma o certificat equivalent segons l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats, de 21 de febrer de 2013 (BOIB núm. 34, de 12 de març de 2013), fins a una puntuació màxima de 2 punts:

- Nivell bàsic (certificat A2): 1 punt

- Nivell avançat (certificat B2): 1,25 punts

- Nivell de domini funcional efectiu (certificat C1): 1,50 punts

- Nivell de domini (certificat C2): 1,75 punts

- Llenguatge administratiu (certificat LA): 0,25 punts

En el cas que l’aspirant acrediti la possessió de més d’un certificat, només s’atorgarà puntuació per al certificat que acrediti majors coneixements, excepció feta del Certificat LA de coneixements de llenguatge administratiu, pel qual s’han d’addicionar 0,25 punts.

Aquest mèrit s’ha d’acreditar formalment mitjançant original o fotocòpia acarada del corresponent certificat.

El Tribunal pot demanar als interessats els aclariments o, si escau, la documentació addicional que estimi oportuna, amb l’única finalitat de comprovar la veracitat dels mèrits aportats en la sol·licitud per participar en el procés de selecció.

PROGRAMA

El programa adjunt contempla l’exempció de matèries, d’acord amb l’establert en l’art. 77 del Reial Decret 364/95, de 10 de març, de reglament general d’ingrés del personal al servei de l’Administració General de l’Estat i de provisió de llocs de treball i promoció professional dels funcionaris civils de l’Administració General de l’Estat.

Tema 1. Protecció civil: fonaments i evolució històrica.

Tema 2. El sistema nacional de protecció civil. Especial referència a l’àmbit local.

Tema 3. La Direcció General de Protecció Civil i Emergències. Organització, competències i regulació.

Tema 4. La Comissió Nacional de Protecció Civil. Composició, règim de funcionament i funcions. La Comissió de Protecció Civil de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears: composició, organització, funcionament i funcions.

Tema 5. Llei 2/1985, de 21 de gener, sobre protecció civil: disposicions generals. Dels deures i obligacions. Actuació en cas d’emergència i plans. Actuacions preventives. Direcció i coordinació. Infraccions i sancions.

Tema 6. Decret 407/1992, de 24 d’abril, pel qual s’aprova la norma bàsica de protecció civil: objecte. Competències. Plans de protecció civil: classificació. Plans territorials: disposicions generals i criteris d’elaboració. Plans especials: disposicions generals, tipus de riscos objecte dels plans especials.

Tema 7. El risc: concepte i naturalesa. Classificació dels riscos. Gestió dels riscos catastròfics. Reducció del risc: de la perillositat, vulnerabilitat i exposició.

Tema 8. El foc: definició. Classificació dels focs en funció del tipus de combustible. Mètodes d’extinció. Pautes de comportament davant un incendi. Especial referència al Decret 41/2005, de 22 d’abril, pla especial davant el risc d’incendis forestals (INFOBAL).

Tema 9. La prevenció d’incendis en els edificis. Exigències bàsiques de seguretat davant el foc. Limitacions del risc de propagació. Evacuació. Instal·lacions de protecció. Intervenció dels bombers. Organització i recursos materials dels serveis d’extinció d’incendis i salvament, activitats desenvolupades pels SIS.

Tema 10. Reial Decret 1942/1993, de 5 de novembre, Reglament d’instal·lacions de protecció contra incendis: àmbit d’aplicació. Acreditació del compliment de les normes de seguretat. Instal·ladors i mantenidors. Numeració dels aparells. Equips i sistemes de protecció.

Tema 11. Decret 125/2007, de 5 d’octubre, pel qual es dicten normes sobre l’ús del foc i es regulen determinades activitats susceptibles d’incrementar el risc d’incendi forestal.

Tema 12. Procediments preventius per al control dels riscos en les edificacions. Normes tècniques de l’edificació en la prevenció de desastres. La seguretat en el disseny, construcció i ús de les instal·lacions. La inspecció tècnica d’edificis.

Tema 13. La prevenció de riscos en la planificació territorial i urbanística. Criteris bàsics de l’ús del sòl en el Reial Decret Legislatiu 2/2008, de 20 de juny, pel qual s’aprova el text refós de la Llei del sòl. Especial referència a la Llei 2/2014, de 25 de març, d’ordenació i ús del sòl de la CAIB.

Tema 14. Reial Decret 393/2007, de 23 de març, pel qual s’aprova la norma bàsica d’autoprotecció dels centres, establiments i dependències dedicats a activitats que puguin donar origen a situacions d’emergència. Àmbit d’aplicació. Elaboració i registre dels plans d’autoprotecció. Promoció i foment de l’autoprotecció. Vigilància i inspecció per a les administracions públiques. Règim sancionador. Atribucions de les entitats locals.

Tema 15. Reial Decret 393/2007, de 23 de març, pel qual s’aprova la norma bàsica d’autoprotecció dels centres, establiments i dependències dedicats a activitats que puguin donar origen a situacions d’emergència. Concepte d’autoprotecció i funcions de les administracions públiques. Òrgans competents. Obligacions dels titulars i del personal. Pla d’autoprotecció: concepte, objecte, contingut, criteris per elaborar-lo, implantació i manteniment de la seva eficàcia.

Tema 16. L’autoprotecció en les activitats de concurrència pública. El pla d’autoprotecció: característiques, tipologia i contingut mínim. Mecanismes de l’Administració per al control de les activitats de concurrència pública.

Tema 17. L’autoprotecció en centres docents. Els riscos en l’entorn escolar. Actuació en cas d’incendi. Escenaris de risc al centre. Evacuació del centre.

Tema 18. Accidents amb múltiples víctimes. L’alarma. L’aproximació i els primers intervinents. El control de la situació. El triatge.

Tema 19. El lloc de comandament avançat: definició. Perímetres. Ubicació. Elements i funcionament.

Tema 20. El socorrisme: concepte i principis generals.

Tema 21. Procediments de gestió de crisis. El gabinet de crisi.

Tema 22. Logística d’emergències: planificació i disponibilitat de recursos. La unitat militar d’emergències: organització i desplegament. Els subministraments d’emergències: categories i cadena logística.

Tema 23. Avingudes i inundacions. Tipus. Actuacions davant les inundacions. Especial referència al Decret 40/2005, de 22 d’abril, pel qual s’aprova el pla especial per fer front al risc d’inundacions (INUNBAL).

Tema 24. Terratrèmols: coordenades focals d’un terratrèmol. Magnitud: definició i mètodes de càlcul. Intensitat: escales macrosísmiques. Perillositat sísmica a les Illes Balears. Norma de construcció sismoresistent (NCSE-02): generalitats. Especial referència al Decret 39/2005, de 22 d’abril, pla especial davant el risc sísmic (GEOBAL).

Tema 25. Moviments de vessants: definició. Despreniments. Lliscaments. Allaus. Mesures preventives.

Tema 26. Tsunamis: definició i origen. Danys produïts. Sistemes de vigilància i detecció. Mesures de protecció.

Tema 27. Cobertura legal de les subvencions estatals davant situacions catastròfiques. Procediments de concessió. Ajudes a corporacions locals.

Tema 28. La protecció civil davant els riscos atmosfèrics i climàtics: la previsió, la prevenció i la planificació. Fases i situacions. La intervenció i la rehabilitació. El risc tèrmic. El risc eòlic.

Tema 29. Decret 40/2014, de 29 d’agost, pel qual s’aprova el pla territorial de protecció civil de la CAIB (PLATERBAL). Criteris generals. Els riscos. Planificació. Estructura i organització. Accions i actuacions. Mitjans i recursos. Programa d’implantació.

Tema 30. Decret 8/2004, de 23 de gener, pel qual es desenvolupen determinats aspectes de la Llei d’ordenació d’emergències a les Illes Balears: disposicions generals. Mesures d’autoprotecció i funció inspectora. Organització i funcionament de la Comissió d’Emergències i Protecció de les Illes Balears.

Tema 31: Decret 8/2004, de 23 de gener, pel qual es desenvolupen determinats aspectes de la Llei d’ordenació d’emergències a les Illes Balears: manual del pla d’autoprotecció. Objectius. Contingut i documents que el componen.

Tema 32. La Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d’emergències de les Illes Balears: gestió i planificació de protecció civil. Actuacions bàsiques de protecció civil per a la gestió d’emergències.

Tema 33. El pla d’emergència municipal: definició. Anàlisi i mapes dels riscos municipals. Activació del pla: nivells. El responsable municipal de l’emergència.

Tema 34. Decret 44/2003, de 2 de maig, pel qual s’aprova el Reglament de voluntaris de protecció civil de les Illes Balears.

Tema 35. SEIB-112 de la CAIB: objectius i requeriments. Gestió integral. Protocol de comunicació d’incidents a les platges amb servei de vigilància i salvament. Activació. Zones de bany. Equip humà. Supòsits. Pla d’Actuació.

Tema 36. Decret 2/2005, de 14 de gener, regulador de les mesures mínimes de seguretat i protecció que han de complir les platges i zones de bany de la CAIB: catalogació de les platges. Criteris de classificació del risc. El pla de salvament de la platja. Labor inspectora. El pla d’emergència d’una platja de risc alt.

Tema 37. Pla d’emergències de les platges del terme de Calvià: identificació de la platja. Anàlisi dels riscos. Equips humans i recursos materials. Organització de la resposta. Procediments d’emergència i evacuació. El coordinador municipal de platges. Definició. Funcions. Vinculació amb la Direcció General d’Emergències.

Tema 38. Emergències en el medi aquàtic: competències municipals. Salvament i rescat en aigües interiors. Salvament i rescat marítim. Autoprotecció aquàtica: recomanacions. Reial Decret 62/2008, de 25 de gener, pel qual s’aprova el Reglament de condicions de seguretat marítima, de la navegació i de la vida humana a la mar, aplicables a les concentracions de caràcter commemoratiu i proves nauticoesportives: obligacions de l’entitat organitzadora, del coordinador de seguretat i dels patrons de les embarcacions.

Tema 39. Risc químic industrial: accidents i fenòmens perillosos. Criteris de vulnerabilitat i zones de planificació. Plans d’autoprotecció i plans d’emergències. Especial referència al Decret 7/2004, de 23 de gener, pel qual s’executa en l’àmbit de la CAIB el Reial Decret 1254/1999, de 16 de juliol, pel qual s’aproven mesures de control dels riscos inherents als accidents greus en els quals intervenguin substàncies perilloses.

Tema 40. Mercaderies perilloses en el transport per carretera. Classificació. Mesures de prevenció. Planificació de protecció civil davant el risc d’accident. Especial referència al Decret 82/2005, de 22 de juliol, pel qual s’aprova el pla especial per fer front al risc de transport de mercaderies perilloses.

Tema 41. Radioactivitat i radiació. Tipus de radiació ionitzants. Irradiació i contaminació radioactiva: efectes biològics. Protecció individual contra la radiació externa i interna. Vestuari i equips de protecció. Mesures de protecció per a la població en cas d’emergència nuclear. Vigilància radiològica ambiental.

Tema 42. Efectes fisiològics, cognitius, emocionals i de comportament després d’un succés traumàtic. Intervenció psicològica en situacions crítiques. Directrius de suport psicològic.

Tema 43. La Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals: àmbit d’aplicació. Principis d’acció preventiva. Obligacions dels treballadors en matèria de prevenció de riscos. Delegats de prevenció. Comitè de Seguretat i Salut.

Tema 44. Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat d’homes i dones. Objecte i àmbit d’aplicació. El principi d’igualtat i la tutela contra la discriminació.

Tema 45. Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal. Objecte i àmbit d’aplicació. Títol II: principis de la protecció de dades.

 
Calvià, 10 de febrer de 2015

La tinent de batle delegada de Serveis Generals
Cristina Tugores Carbonell
(Resolució de Batlia de data 14/6/11)