Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 2805
Acord del Consell Insular de Formentera d’aprovació de les bases reguladores de l’acció concertada entre el Consell Insular de Formentera per a la posada en funcionament del cens de terres i les actuacions del programa de recuperació del sector agrícola i millora de l’entorn rural i del paisatge de Formentera
Versió PDF
El Ple del Consell Insular de Formentera, en sessió celebrada el 30 de gener de 2015, aprovà les bases reguladores de l’acció concertada entre el Consell Insular de Formentera per a la posada en funcionament del cens de terres i les actuacions del programa de recuperació del sector agrícola i millora de l’entorn rural i del paisatge de Formentera.
De conformitat amb allò previst als articles 8 i 60 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú, és fa públic el següent:
“Bases reguladores de l’acció concertada entre el Consell Insular de Formentera i la Cooperativa del Camp i Caixa Rural de Formentera per a la posada en funcionament del cens de terres, i les actuacions del programa de recuperació del sector agrícola i millora de l’entorn rural i paisatge de Formentera.
MEMÒRIA
Les darreres dècades s’ha produït un procés d’abandonament de terres de cultiu, que ha derivat d’una banda, en el desaprofitament del sector productiu agrícola i la seva capacitat d’ocupació, i per altra, en una sèrie de factors com la desaparició del mercat de varietats tradicionals locals lligades a la gastronomia, la destrucció del paisatge agrícola clàssic o la pèrdua de la cultura tradicional, patrimoni que forma part dels valors que explota el principal motor econòmic de la nostra illa, el turisme, per tal de diferenciar-se de la resta de l’oferta.
En l’àmbit de les Illes Balears, i en concret el cas de Formentera, podem destacar dos factors que han agreujat la tendència a l’abandonament del cultiu de terres agrícoles, d’una banda, la migració de mà d’obra agrícola cap a altres sectors des de fa diverses dècades i, per l’altra, la baixa rendibilitat i competitivitat del sector primari degut als costos derivats de la insularitat.
Aquest abandonament de terres, a més de contribuir a la pèrdua de superfície agrícola útil, genera un impacte negatiu en el medi ambient, com ara incrementar el risc d'incendi, augmentar la proliferació de plagues i generar un major risc de degradació ambiental i paisatgística, entre d’altres.
Aquesta situació ha provocat en els últims anys l’aparició de diverses sensibilitats davant la pèrdua dels valors que aporta l’agricultura al conjunt de la societat, no sols en l’àmbit de particulars sinó també per part de les institucions. Per això, l’any 2008, des de la conselleria d’Agricultura del Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Formentera s’encomanà a la Unió de Cooperatives Agràries el suport per impulsar l’associacionisme agrari cooperatiu a l’illa de Formentera.
Les cooperatives agràries desenvolupen un paper dins l’economia agrària i el món rural de gran importància. Gràcies a les cooperatives, molts d’agricultors i ramaders han pogut millorar la seva capacitat de negociació i la seva competitivitat en un mercat global cada dia més complex.
A més, les cooperatives han aportat serveis al món rural, la formació, la informació als seus socis, i la introducció a les noves tecnologies per millorar l’eficiència productiva i la innovació.
Així, es va analitzar primerament la viabilitat jurídica del projecte i la situació actual del sector per, a continuació, elaborar un guió amb les actuacions recomanades a seguir per a la consecució d’aquest objectiu. De les reunions i estudis realitzats es va arribar a la conclusió de que la finalitat inicial era la reactivació legal de les dos cooperatives agràries de Formentera, que portaven ja dècades sense exercir cap activitat, i una posterior fusió per absorció de totes dues.
D’aquesta manera neix la “COOPERATIVA DEL CAMP I CAIXA RURAL DE FORMENTERA”, la societat cooperativa agrària resultat final d’un procés de fusió per absorció (procés previst a l’article 90 i següents de la llei 1/2003 de 20 de març, de les cooperatives de les Illes Balears) entre les cooperatives “Cooperativa del camp i caixa rural de Formentera” i “Cooperativa de consum de Formentera”.
Un dels objectius de la recent configurada COOPERATIVA DEL CAMP I CAIXA RURAL DE FORMENTERA, d’ara endavant la Cooperativa, és la reactivació del camp de l’illa de Formentera, impulsant alternatives a l’abandonament de cultius i de terres agrícoles, al mateix temps que desenvolupa una estratègia per generar ocupació i desenvolupament local diferent al del sector terciari.
En aquest sentit, el Consell insular de Formentera comparteix amb la recent configurada cooperativa un sentiment de la necessitat de recuperació de l’activitat agrària a l’illa de Formentera, sent la cooperativa un element indispensable per poder afrontar els nous projectes al camp de Formentera.
Així, una de les iniciatives dissenyades per potenciar el sector primari és, la cessió gratuïta de parcel·les agrícoles no conreades o abandonades a la Cooperativa amb l’objectiu de recuperar-les i així, donar impuls a l'agricultura local traient rendiment d'un recurs valuós com és el sòl agrari, millorar el paisatge, evitar problemes associats a l’abandó de terrenys agrícoles i, finalment, augmentar la producció, l'ocupació i l'economia local.
És llavors evident l'interès públic que té la intervenció financera del Consell en aquestes iniciatives per tal d’assolir l’objectiu compartit entre els dos ens afectats, és a dir la reactivació del camp i la millora del entorn rural i paisatge de Formentera.
El Consell Insular de Formentera és l'Administració agrària competent a l'illa de Formentera, d'acord amb l'art. 70.12 que li atribueix com a competències pròpies les matèries d'Agricultura, ramaderia i pesca. Per la seua banda, l'Article 148 de la Llei 12/2014, de 16 desembre, agrària de les Illes Balears, estableix que “Les administracions públiques competents en matèria agrària de la comunitat autònoma de les Illes Balears han de promoure la constitució i el manteniment de les associacions agràries i agroalimentàries en les fases de producció, transformació, envasament, comercialització i activitats complementàries, que tinguin algun dels objectius que estableix aquesta llei.”
La COOPERATIVA DEL CAMP I CAIXA RURAL DE FORMENTERA és l'única entitat d'aquesta naturalesa que té Formentera com a àmbit d'actuació. En aquestes circumstàncies, no essent ni necessària ni practicable la concurrència pública, es considera l'entitat adequada per a implementar el programa de recuperació del sector agrícola i millora del entorn rural i paisatge de Formentera, en estreta col·laboració amb la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Caça del Consell Insular.
El mecanisme de la concertació està previst a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, però també a la pròpia Llei de Contractes (RDL 3/2011) al seu art. 277. c) que preveu el “Concierto con persona natural o jurídica que venga realizando prestaciones análogas a las que constituyen el servicio público de que se trate”, expressament com una modalitat de gestió dels serveis públics.
La Llei 20/2006, regula els concerts tradicionals al seu art. 167 però també preveu a l’art. 177 una figura poc sovent utilitzada que denomina “acció concertada” i que està òbviament emparentada amb l’anterior. La diferència entre ambdues és que la primera està prevista com una forma de gestió dels serveis públics i la segona com una forma d’intervenció en l’activitat privada, específicament el com a mecanisme de foment.
Art. 167 Concert
1. Les entitats locals poden concertar la prestació de serveis amb d’altres ens públics o privats, utilitzant els que aquests tenguin establerts, mitjançant el pagament d’un preu alçat predeterminat i inalterable per la totalitat del servei o per unitats o actes.
2. El concert es pot establir amb persones o entitats radicades fora del territori de l’entitat local.
3. L’entitat local pot repercutir en les persones usuàries el cost dels serveis concertats.
Art. 177 Acció concertada
1. El foment i la promoció de les activitats socials o econòmiques d’interès públic es pot exercir a través de l’acció concertada.
2. Les bases dels concerts que s’hagin de subscriure han de ser aprovades pel ple, i s’hi han de determinar, com a mínim, les obligacions que assumiran les parts, així com també les ajudes que hagi d’atorgar l’entitat local.
3. L’incompliment per les persones particulars dels compromisos assumits determina la suspensió de l’aplicació dels beneficis establerts i el reintegrament, si és procedent, de les ajudes econòmiques rebudes.
Les presents bases, en compliment del precepte anterior, estableixen l’objecte i finalitat de l’acció concertada, les condicions de prestació del programa públic i el seu finançament, tot excloent el seu caràcter lucratiu per a l’entitat concertada. El finançament se sotmet al règim específic previst a la normativa comunitària europea sobre els ajuts públics, sense que això no afecti les condicions del comerç i de la competència.
1. Objecte
És objecte d’aquestes bases establir i regular l’acció concertada entre el CONSELL INSULAR DE FORMENTERA i la COOPERATIVA DEL CAMP I CAIXA RURAL DE FORMENTERA per a l’elaboració de un cens de terres amb l'objectiu de crear un banc de terres gestionat per la Cooperativa i l’execució per part d'aquesta d'un programa públic de recuperació del sector agrari i millora de l'entorn rural i del paisatge de Formentera.
Tot això amb la finalitat de contribuir a la reactivació de l’activitat agrícola a l’illa de Formentera, amb tots els avantatges econòmics, socials, culturals i ambientals que suposa.
2. Definició i abast de les actuacions subjectes a l’acció concertada
Les actuacions incloses dins d’aquesta acció concertada i que la Cooperativa desenvoluparà en aquells terrenys cedits voluntàriament pels seus propietaris, són les següents:
A. Elaboració i gestió del cens de terres agrícoles no conreades o abandonades:
Les condicions de funcionament d’aquest Cens, així com la sol·licitud per a formar part del mateix, venen detallades a l’Annex I d’aquestes bases.
B. Treballs de recuperació i de posada en producció de parcel·les agrícoles abandonades o no conreades en règim de cessió i treballades per la Cooperativa del camp de Formentera. Aquesta recuperació es formalitzarà amb un contracte de cessió entre les dues parts interessades i estipulat segons el model orientatiu de l’Annex II d’aquestes bases, i inclourà les següents actuacions:
3. Finançament
La prestació efectiva i adequada dels serveis del programa de reactivació del camp i de millora de l’ entorn rural i del paisatge de Formentera per part del Consell Insular de Formentera, requereix la previsió i l’obtenció d’uns ingressos necessaris i suficients.
Les actuacions necessàries per la consecució d’aquesta millora, (cens de Terres i actuacions de recuperació per aprofitament de camps agraris) executades per part de la Cooperativa en aquelles parcel·les cedides gratuïtament pels propietaris, en tant que no generin un rendiment econòmic suficient, es finançaran amb les aportacions del Consell Insular de Formentera mitjançant aquesta acció concertada i sempre i quan es compleixen les altres condicions de finançament establertes en aquestes bases.
Els compromisos econòmics assumits pel Consell Insular de Formentera en la present acció concertada per a la prestació del programa públic de reactivació del camp de Formentera i tots els seus avantatges derivats, no pot superar les quantitats fixades en les presents bases, entenent com a tal, la diferència entre els ingressos i les despeses. Aquesta diferència negativa es denomina necessitat de finançament, i serà compensada amb càrrec a aportacions des dels pressupostos de la Corporació.
El Consell Insular de Formentera, per tal de cobrir aquesta necessitat de finançament aportarà a la Cooperativa, durant l’any 2015, la quantitat màxima de 95.000 euros amb càrrec a la partida pressupostària 2015.1.410.48000.01. Tot això restà condicionat, de manera taxativa, a l’existència de crèdit adequat i suficient per finançar les obligacions derivades d’aquestes bases en el pressupost de despesa de l’any en curs. Les quantitats que se citen aniran destinades exclusivament a finançar l’execució de les actuacions definides al apartat 2 de les presents bases. L’abonament de l’aportació del Consell es realitzarà amb justificació previa de la necessitat de finançament per l’activitat realitzada, de conformitat amb els apartats 7 i 8 de les presents bases, amb posterioritat a la presentació del corresponent estat d’ingressos i despeses de l’entitat que serà fiscalitzat pel Departament d’Intervenció del Consell Insular.
El Consell Insular no farà cap pagament en virtut d’aquesta acció concertada sense la prèvia comprovació que el beneficiàri es troba al corrent de totes les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. En cas que no hi estigués, la Corporació podrà optar per retenir el pagament o ingressar directament la quantitat que pertoqui per saldar el deute.
4. Obligacions de l’entitat concertada
La Cooperativa portarà a terme les actuacions subjectes a l’acció concertada, definides a l’apartat 2, segons les condicions establertes a l’annex I i II d’aquestes bases. Tot això sens perjudici de la intervenció directa, per part de l’administració insular, en les situacions que correspongui.
La Cooperativa aportarà el personal necessari per al funcionament normal de l’activitat, ja siguin els propis cooperativistes o personal contractat, ocupant-se en aquest últim cas de les obligacions salarials, fiscals i amb la Seguretat Social que comporta, sense que cap responsabilitat pugui recaure al Consell Insular de Formentera per l’ incompliment d’aqueixes obligacions pròpies de la Cooperativa. A aquest efecte, mensualment es presentaran al Consell Insular els justificants d’haver satisfet les nòmines dels treballadors contractats per la Cooperativa.
Així mateix, l’entitat concertada se sotmetrà a les actuacions de comprovació i organització que els òrgans competents del Consell Insular de Formentera realitzin respecte a la gestió econòmica, la qualitat tècnica i la capacitació professional del personal. En particular, La Cooperativa del Camp de Formentera autoritza el Consell Insular a obtenir dels organismes competents certificacions d’estar al corrent de pagament de les seues obligacions tributàries i/o amb la Seguretat Social en qualsevol moment durant la vigència d’aquestes bases i/o amb anterioritat a fer qualsevol pagament.
Es farà constar de forma clara que les actuacions objecte d’aquesta acció concertada estan finançades pel Consell Insular de Formentera en les sol·licituds, cartells, convocatòries d’activitats i, si s'escau, en tota la informació gràfica i escrita que es realitzi.
Qualsevol modificació que es pretengui realitzar en el programa d'actuacions inicialment presentat haurà de ser autoritzat prèviament pel Consell Insular.
5. Supervisió i comissió de valoració
Es crea una Comissió de Valoració amb la funció d'aprovar la selecció de terrenys i les actuacions que en ells s'hagin de dur a terme per recuperar-los i explotar-los per la Cooperativa en el marc de la present acció concertada. La valoració relativa a l'aptitud dels terrenys i la seua priorització pel que fa al programa de recuperació es farà d'acord amb els criteris fixats en l'annex II.
Aquesta Comissió de Valoració estarà conformada per un tècnic competent en matèria agrària del Consell Insular de Formentera, el gerent de la Cooperativa i una tercera persona externa designada per l’Àrea d’Agricultura del Consell Insular de Formentera, aquesta última persona haurà d’estar vinculada a l’activitat agrària de l’illa.
En qualsevol cas, el desenvolupament de totes les actuacions objectes d’aquesta acció concertada serà supervisat pel personal tècnic del Consell Insular de Formentera.
6. Concurrència amb la percepció de subvencions públiques
La Cooperativa té l’obligació de concórrer a totes les subvencions i línies de finançament públiques o privades disponibles per tal d'obtenir els recursos econòmics necessaris per a les actuacions objecte d’aquestes bases.
La Cooperativa està obligada a comunicar al Consell Insular de Formentera, a través de l’òrgan competent en la matèria (que és l’àrea d’Agricultura, per adscripció), qualsevol subvenció o subvencions públiques i ajuts privats que rebi per a l’execució de les actuacions objectes d’aquestes bases.
Així mateix, el propietari de la parcel·la cedida també està obligat a comunicar a la Cooperativa, tal com es formula en el contracte de cessió, qualsevol subvenció o ajut que rebi per els mateixos motius. En aquestes comunicacions es farà constar els diners obtinguts, així com totes les condicions aplicables.
En tot cas, la quantia de les subvencions o ajudes percebudes es tindrà en compte a l’hora de calcular la necessitat de finançament, tot reduint proporcionalment l’aportació d’aquesta Corporació.
7. Justificació de la necessitat de finançament
La Cooperativa del Camp de Formentera haurà de presentar abans del dia 31 de desembre de l’any en curs, la documentació següent:
No obstant això, es podrà reduir la informació a incorporar en la memòria econòmica a què es refereix l’apartat anterior sempre que:
- El compte justificatiu vagi acompanyat d’un informe d’auditoria emès per l’auditor de comptes inscrit com a exercint en el Registre Oficial d’Auditors de Comptes dependents de l’Institut de comptabilitat i Auditoria de Comptes.
- L’auditor dugui a terme la revisió del compte justificatiu verificant que els ingressos i despeses s’han justificat per mitjà de les corresponents factures, amb subjecció a les normes d’actuació i previsió que, si és el cas, proposen les àrees d’intervenció competents.
- El compte justificatiu incorpori una memòria econòmica abreujada, que inclourà, almenys, un estat representatiu dels ingressos i les despeses generades en la realització de les activitats concertades, degudament agrupades, i si és el cas, les quantitats inicialment pressupostades i les desviacions succeïdes.
8. Bestretes a compte
Una vegada aprovades aquestes bases pel Ple de la corporació, se signarà el corresponent instrument entre el Consell Insular de Formentera i la Cooperativa, mitjançant un document en virtut del qual es plasmarà l’acció concertada entre el Consell Insular de Formentera i la Cooperativa per a la consecució de l’objectiu del compliment del programa públic definit, és a dir, la reactivació del camp i la millora de l’entorn rural i paisatge de Formentera.
A partir d'aquell moment la Cooperativa rebrà 20.000 euros en qualitat de bestreta per a fer front a les necessitats de finançament generada durant l'exercici del 2015. Per poder rebre aquests diners, l’entitat no haurà de presentar garanties d’acord amb l’establer per la normativa vigent.
Després de la primera bestreta, la Cooperativa en podrà sol·licitar dues més, que seran de com a màxim 20.000 euros, sempre i quan es justifiqui mitjançant una memòria haver dedicat al programa concertat els fons de l'anterior bestreta. Per al pagament de qualsevol bestreta serà necessari l'informe tècnic corresponent que justifiqui l'adequada aplicació dels fons percebuts per la Cooperativa.
La resta de l’import de l’acció concertada, descomptades les bestretes, es farà efectiva una vegada presentada la documentació justificativa prevista a l’apartat 7.
9. Reintegrament dels fons percebuts
S’estableix l’obligació per part de la Cooperativa de reintegrar els fons percebuts a compte en el supòsit d’incompliment dels requisits i obligacions establertes en aquestes bases, específicament quan l'activitat generi ingressos superiors als inicialment comptabilitzats i, en tot cas, en els supòsits regulats en la normativa de subvencions públiques.
10. Vigència
L’acció concertada regulada per aquestes bases entrarà en vigor a partir de la data de la seva aprovació pel Ple i finalitzarà la seva vigència el 31 de desembre de 2015. Ambdues parts podran convenir l’interès en la pròrroga de l’acord de concertació mitjançant el document oportú signat amb una antelació mínima de quinze dies a la finalització de la vigència d’aquest, si bé tot quedarà subjecte a l’existència de crèdit en el Pressupost de l’any 2016.
Per altra banda, l’acord es podrà extingir quan alguna de les parts el denunciï amb una antelació mínima d’un mes, i per qualsevol de les causes establertes per la normativa vigent en matèria de contractes públics, de gestió de serveis públics en general, i, en particular, per la normativa en vigor sobre supòsits d’acció concertada.
11. Naturalesa de les Bases presents
Aquestes bases constitueixen l’instrument a través del qual es regula l’acció concertada entre el Consell Insular de Formentera i l’entitat la Cooperativa del Camp i Caixa rural de Formentera, a l’empara de l’art. 177 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, en relació, en el que correspongui, amb l’article 167 d’aquesta mateixa Llei.
12. Normativa d’aplicació
Pel no previst en aquestes Bases, serà d’aplicació supletòria i/o analògica, segons s’escaigui, el que disposa el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears i la resta de la normativa balear aplicable al fons, i el Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel que s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic.
13. Publicació
Aquestes bases es publicaran al BOIB i a la pàgina web del Consell Insular de Formentera.
Formentera, 26 de gener de 2015.
ANNEX I
El cens de terres i el seu funcionament
El Cens de Terres de Formentera es configura com a registre de caràcter públic que es formarà amb la informació de parcel·les aptes per a la seva explotació agrícola. Aquest cens de terres és el primer pas per a la formació d’un banc de terres en el futur, ambdues figures seran gestionades per la Cooperativa del Camp i Caixa Rural de Formentera.
La confecció del Cens es conformarà a partir d'una convocatòria pública i oberta a totes les persones físiques o jurídiques propietàries de terrenys a l'illa de Formentera.
Les parcel·les incloses en el cens de terres seran terrenys aptes per a l’activitat agrària segons la normativa urbanística, territorial, ambiental i sectorial d’aplicació, raó per la qual qualsevol actuació sobre la parcel·la dirigida a la seva posada en cultiu quedaran subjecta a la llicència sectorial o declaració responsable, si s'escau, d’acord amb la normativa aplicable.
Les persones que sol·liciten l’alta en el cens de terres, hauran de documentar que són els legítims propietaris de la parcel·la declarada.
La inscripció en el citat registre es farà mitjançant el model de sol·licitud d’incorporació de parcel·les en el cens de terres de Formentera. Els sol·licitants hauran de presentar fotocòpia del DNI, així com còpia del document acreditatiu de ser els titulars dels terrenys oferts.
El lliurament d’aquestes sol·licituds es farà a les oficines temporals de la Cooperativa, què actuarà també com a punt d’informació de la present iniciativa. La presentació de sol·licituds d’inclusió en el cens de terres no està subjecte a termini.
La cessió de dades personals pels propietaris de parcel∙les que sol·liciten la seva inclusió en el cens de terres, serà expressament autoritzada pels propietaris, mitjançant una clàusula present en la sol·licitud d’alta en el cens de terres, en la que farà constar l’autorització atorgada a la Cooperativa del Camp i Caixa Rural de Formentera a utilitzar les dades incloses en el citat registre. Així, les dades personals incloses en el cens de terres seran utilitzades amb finalitat exclusivament administrativa, i estaran sotmeses al règim jurídic establit per la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de Caràcter Personal i la seua normalitat de desenvolupament.
La presentació d’aquesta sol·licitud per part del propietari del terreny no genera cap obligació ni implica cap dret d’aprofitament per part de la Cooperativa del Camp de Formentera, ni per qualssevol altre tercer. La cessió, en el seu cas, haurà de ser prèviament formalitzada per el contracte corresponent pactat entre ambdues parts, segons l’annex II de les presents bases.
Així mateix, la inscripció en el cens tampoc genera obligació d’actuació en una parcel·la determinada per part de la Cooperativa, ja que aquesta es reserva el dret de seleccionar les parcel·les i prioritzar les actuacions de recuperació en les mateixes en base als criteris establerts en l’annex II.
Les parcel·les que no siguin seleccionades primerament per la Cooperativa per a la seva recuperació i aprofitament agrícola, romandran igualment en el cens de terres i seran objecte d’aquest programa de recuperació per part de la Cooperativa de manera progressiva en la mesura que les disponibilitats econòmiques i tècniques ho permetin, sempre i quan ho consenti el seu titular, sempre subjecte a la negociació i signatura dels preceptius contractes entre les parts implicades.
Sol·licitud d’incorporació de parcel·les en el cens de terres de Formentera
Nom i llinatges:_______________________________________________________________
Domicili i població:_____________________________________________________________
DNI/NIE/Passaport____________ Data de Naixement: ________________________________
Telèfon mòbil i/o fix: _____________Adreça electrònica:________________________________
Conec el funcionament del cens de terres de Formentera i vull incorporar la/les (núm.)......... parcel·les descrites en les fitxes annexades al present document a la seva base de dades per tal que es puguin oferir per a la seua cessió i posterior recuperació i conreu.
Protecció de dades
Conforme a l’article 5 de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal (endavant LOPD), se’l informa de que les dades facilitades, que son les pertinents i no excessives en relació amb la finalitat per a la que es sol·liciten, que és tramitar la sol·licitud d’incorporació de parcel·les al cens de terres de Formentera seran incorporades al fitxer de parcel·les, titularitat de la Cooperativa.
Dades cadastrals:
Polígon: _____________Parcel·la:_________ Referència cadastral:_______________________
Localitat:______________________ Venda:_________________________________________
Parcel·la:
Superfície (m2):__________________
Document acreditatiu propietat: Escriptura ( ) Cadastre ( ) Reg. Propietat ( )
Aspectes legals:
Drets de plantació vinya: No ( ) Si ( )
Càrregues (hipoteques, etc.): No ( ) Si ( ) Tipus ______________________________
La parcel·la està inscrita en el Registre General d’Explotacions Agràries de les I. Balears: Si ( ) no ( )
La parcel·la està inscrita en el Registre General d’Explotacions Ramaderes de les I. Balears: Si ( ) no ( )
Aspectes Tècnics
Ús actual: Abandonat ( ) Horta ( ) Vinya ( ) Ametlers ( ) Oliveres ( ) Altres ( )
Especifiqueu altres______________________________________________________
Temps que porta a l’estat actual/temps des de la plantació:____________ anys i cultiu_________________________
S’accepten canvis de cultiu? Si ( ) no ( )
Límit d’anys que està disposat a cedir la parcel·la: _____________________ anys
Tipus d’accés: pavimentat ( ) pista ( ) senda ( )
Disponibilitat d’aigua: Si ( ) no ( )
Textura del sòl: arenosa ( ) franca ( ) argilosa ( )
Existència de tanques a la parcel·la Si ( ) no ( )
Disponibilitat d’electricitat Si ( ) no ( )
Construccions existents no ( ) casa ( ) cobert ( )
Tipus de marges pedra seca ( ) ciment ( ) terra ( )
Sistema de cultiu parcel·les veïnes abandonades ( ) convencional ( ) ecològic ( )
Presència d’arbres productius tradicionals a la parcel·la Si ( ) no ( )
En cas de resposta afirmativa, enumerar-les:______________________________
Aclariments importants:
La presentació d’aquesta sol·licitud per part del propietari del terreny no li genera cap obligació ni implica cap dret d’aprofitament per part de la Cooperativa del Camp de Formentera, ni per qualssevol altre tercer. La cessió, en el seu cas, haurà de ser prèviament formalitzada per el contracte corresponent pactat entre ambdues parts.
Així mateix, la inscripció en el cens tampoc no genera obligació d’actuació en una parcel·la determinada per part de la Cooperativa, ja que aquesta es reserva el dret de seleccionar les parcel·les i prioritzar les actuacions de recuperació en les mateixes, en base a determinats criteris establerts.
Les parcel·les que no siguin seleccionades primerament per la Cooperativa per a la seua recuperació i aprofitament agrícola, romandran igualment en el cens de terres i seran objecte d’aquest programa de recuperació per part de la Cooperativa de manera progressiva en la mesura que les disponibilitats econòmiques i tècniques ho permetin, sempre i quan ho consenteixi el seu titular, sempre subjecte a la negociació i signatura dels preceptius contractes entre les parts implicades.
Contacte: Cooperativa del camp de i Caixa Rural de Formentera.
Formentera , a ..........................de .....................................de 2015
El sol·licitant
ANNEX II
Condicions de la selecció i valoració de terres i la seva cessió a la Cooperativa del Camp i Caixa Rural de Formentera
1. És requisit indispensable per a la selecció de parcel·les inscrites en el cens de terres, i que hagin de ser treballades per la Cooperativa, l’estat d’abandonament o de no cultiu de les mateixes.
2. Les parcel·les incloses en el cens de terres de Formentera seran valorades i seleccionades de la següent manera per la Comissió de Valoració, prevista en les presents bases.
A. Primerament s’efectuarà una valoració i posterior selecció d’aquelles parcel·les inscrites en el cens de terres de Formentera per a la seva posada en valor per part de la Cooperativa. Aquesta valoració exclourà les parcel·les que se consideren no aptes i es basarà, entre d’altres, en el sistema d’avaluació d’aptitud de terres de la FAO (1978).
Així, aquelles parcel·les que presenten alguna de les característiques següents seran considerades no aptes:
B. Si el nombre de parcel·les declarades aptes és considerable, s’establirà una priorització de les mateixes. Aquest ordre es basarà en una puntuació que tindrà en consideració 5 criteris. Així, la puntuació màxima que es pot obtenir és de 14 punts.
I. GRAU D’ABANDONAMENT. Amb l’objectiu esmentat de recuperació de terres agrícoles, es valorarà l’estat d’abandó de les parcel·les (sempre i quan compleixin amb la condició d’aptitud agronòmica abans esmentada):
II. VALORACIÓ PAISSAGÍSTICA. Es valoraran les actuacions que es realitzin a finques que estiguin a un màxim de 50 metres de les vies que es concreten a continuació i que siguin visibles des d’aquestes vies:
III. SUPERFÍCIE DE LA PARCE·LA:
IV. Si les tasques s’han de realitzar a una explotació agrària que està en actiu, la qual cosa s’acreditarà mitjançant l’alta de la parcel·la en el Registre General d’Explotacions Agràries de les Illes Balears, s’atorgaran 2 punts.
V. Si les tasques s’han de realitzar a una finca dedicada a l’explotació ramadera i que està en actiu, la qual cosa es podrà justificar aportant la cartilla ramadera en vigor que acrediti que la finca està inscrita en el Registre General d’Explotacions Ramaderes de les Illes Balears, s’atorgaran les següents puntuacions (màxim 2 punts):
3. El contracte de cessió s’efectuarà entre les dos parts interessades, és a dir; el propietari del terreny i la Cooperativa del Camp i Caixa Rural de Formentera, una vegada superats els aspectes prèviament definits.
4. La cessió del terreny serà totalment gratuïta per part del propietari, tanmateix aquest tindrà l’obligació d’associar-se a la Cooperativa. Fet que revertirà positivament en cas que en consumeixi els productes.
5. El propietari posa a disposició la parcel·la per un període de temps mínim de tres anys en cas de parcel·les lleugerament abandonades o de cinc anys en cas de parcel·les moderadament abandonades o amb presència d’arbres tradicionals productius. Després d’aquest període la parcel·la i totes les seus millores revertiran forçosament en el propietari del terreny.
6. La cessió de la parcel·la i/o la seva recuperació per a us agrícola en cap cas no afecta el règim urbanístic dels terrenys.
7. Aquesta cessió de terres no suposa, en cap cas, un contracte d’arrendament, ni encara menys, un canvi de titularitat, ja que en tot cas el titular del terreny, continuarà mantenint els seus drets sobre aquest, limitant-se únicament la Cooperativa del Camp de Formentera a la seva recuperació i aprofitament agrari el temps estipulat per el contracte de cessió.
8. La Cooperativa es compromet a utilitzar la parcel·la per al cultiu “hortícola i hortofrutícola”, i no utilitzar-la per a altres motius. Així, es compromet als usos i actuacions autoritzades segons la normativa urbanística i de classificació de sòl autonòmica i local.
9. La Cooperativa no podrà destinar el terreny cedit en ús a qualssevol destí que no sigui el cultiu del mateix, obligat així a no cedir-lo ni llogar-lo, així com a tornar-lo a la finalització del contracte de cessió, o quan es donin les condicions de rescissió de contracte que aquest text estipula. A més, la Cooperativa es compromet a tornar el terreny en les mateixes condicions en les que ho ha rebut.
10. El propietari dels terrenys està exempt de responsabilitat per els danys que pogueren sofrir o causar els usuaris derivats de la seva activitat, així com dels danys que pogueren ocasionar aquests a terceres persones.
11. El propietari de la parcel·la cedida té l’obligació de comunicar a la Cooperativa, qualsevol subvenció que rebi per l’execució de les actuacions objectes d’aquestes bases.
12. En cas que la parcel·la en situació d’abandonament tingui drets de vinya associats, es procedirà amb les actuacions estipulades per la normativa vitícola corresponent.
13. Condicions de rescissió de contracte:
a. Finalització natural del contracte de cessió.
b. Acord mutu de les dues parts.
c. Incompliment de les obligacions per alguna de les parts implicades.
d. Venda: En cas d’oportunitat de venda del terreny cedit durant la vigència del terreny, el propietari podrà optar entre les següents opcions: o pactar amb el comprador clàusules de respecte a la cessió del terreny durant la seva vigència, de manera que el comprador se subrogui en la posició jurídica del propietari, o la rescissió unilateral del contracte, davant en aquest cas compensar els prejudicis ocasionats a la Cooperativa.
14. En relació a les controvèrsies que puguin sortir durant la vigència del present contracte, en la seva interpretació o aplicació, les parts accepten sotmetre’s als criteris i arbitratge del Consell Insular de Formentera.
15. Tots aquests preceptes vindran detallats com a clàusules en el mateix contracte de cessió.
Model del contracte de cessió de parcel·les per a cultiu
Document de contracte de cessió gratuïta d’ús de la parcel·la agrària en situació de no cultiu o abandó per a la seua recuperació i aprofitament agrari per part de la Cooperativa del Camp i Caixa Rural de Formentera, d’ara en avant la Cooperativa.
Reunits
D’una part ..............................................................., amb DNI................................
major d’edat i en ple gaudi de la seva capacitat d’obrar, d’ara endavant el CEDENT.
D’una altra part, ..................................................................., amb DNI................................representant de la Cooperativa de Formentera, major d’edat i en ple gaudi de la seva capacitat d’obrar, d’ara endavant el CESSIONARI.
Ambdues parts es reconeixen competència i capacitat respectiva i celebren davant el President del Consell Rector de la Cooperativa de Formentera, D...................................., el present contracte, de què aquest dona fe.
Antecedents
1. L’adquisició d’aquest terrenys deriva en primer lloc, de la sol·licitud presentada en______ amb número de Registre d’entrada____de ____de ______de 201_, per part del CEDENT de la citada parcel·la.
2. Que la parcel·la fou adquirida lliure de càrregues i gravàmens, pel CEDENT, i que és de la seva propietat i així ho va demostrar documentalment juntament a la sol·licitud d’incorporació al cens de terres.
Dades de la parcel·la
Parcel·la ..........
Polígon.....................
Referència cadastral...............................
Localitat................................
Venda ......................... Superfície.....................
Estat de la parcel·la:
Clàusules del contracte
Primera. El CEDENT posa disposició del CESSIONARI l’ús, l’ocupació temporal i l’aprofitament agrari amb el cultiu de.......................................................
Segona. Es considera la cessió gratuïta, per el que el CESSIONARI no haurà de dipositar cap fiança ni lloguer. Tan mateix el propietari de la parcel·la cedida, el CEDENT haurà de fer-se soci de la Cooperativa de Formentera.
Tercera. El CEDENT posa a disposició la parcel·la per un període de temps mínim de tres anys en cas de parcel·les lleugerament abandonades o de cinc anys en cas de parcel·les moderadament abandonades o amb presència d’arbres tradicionals productius. Després d’aquest període la parcel·la i totes les seus millores revertiran forçosament en el CEDENT.
Quarta. La cessió de la parcel·la i/o la seua recuperació per a us agrícola en cap cas no afecta el règim urbanístic dels terrenys.
Cinquena. Aquesta cessió de terres no suposa, en cap cas, un contracte d’arrendament, ni encara menys, un canvi de titularitat, ja que en tot cas el titular del terreny, és a dir el CEDENT, continuarà mantenint els seus drets sobre aquest, limitant-se únicament la Cooperativa del Camp de Formentera, és a dir el CESSIONARI, a la seva recuperació i aprofitament agrari el temps estipulat per aquest contracte.
Sisena.
El CESSIONARI es compromet a utilitzar la parcel·la per al cultiu “hortícola i hortofrutícola”, i no utilitzar-la per a altres motius. Així, es compromet als usos i actuacions autoritzades segons la normativa urbanística i de classificació de sòl autonòmica i local.
El CESSIONARI no podrà destinar el terreny cedit en ús a qualssevol destí que no sigui el cultiu del mateix, obligat així a no cedir-lo ni llogar-lo, així com a tornar-lo a la finalització del període de cessió, o quan es donin les condicions de rescissió de contracte que aquest text estipula, en les mateixes condicions en les que ho ha rebut.
El CEDENT dels terrenys està exempt de responsabilitat per els danys que poguessin sofrir o causar els usuaris derivats de la seva activitat, així com dels danys que poguessin ocasionar aquests a terceres persones.
Setena. El propietari de la parcel·la cedida té l’obligació de comunicar a la Cooperativa, qualsevol subvenció que rebi per l’execució de les actuacions objectes d’aquestes bases.
Vuitena. En cas que la parcel·la en qüestió tingui drets de vinya associats, es procedirà amb les actuacions estipulades per la normativa vitícola corresponent.
Novena. Condicions de rescissió de contracte.
Dècima. En relació a les controvèrsies que puguin sortir durant la vigència del present contracte, en la seva interpretació o aplicació, les parts accepten sotmetre’s als criteris i arbitratge del consell Insular de Formentera.
Per a la deguda constància de tot allò convingut, es signa aquest contracte en tres exemplars.
El CEDENT El CESSIONARI
Fdo.:........................ Fdo.:...................
A Formentera , a ..........................de .....................................de 2015
ANNEX III
Model de justificació de la necessitat de finançament
Memòria econòmica
Relació classificada pel 100% dels ingressos i despeseso inversions de l’activitat, amb el següent detall:
|
Tipus ingrés |
Concepte |
Deutor |
Núm. Factura |
Import |
Data factura |
Data cobrament |
|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tipus despesa |
Concepte |
Creditor |
Núm. Factura |
Import |
Data factura |
Data pagament |
|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
A això s’acompanya:
Justificants dels ingressos i despeses a través de factures o documents de valor probatori equivalent.”
Formentera, 5 de febrer de 2015.
El Vicepresident primer i President en funcions del Consell Insular de Formentera
Santiago Juan Juan